Groen c^warL~ cpxeh in het hart-, Burgemeester pleit voor grotere sociale controle Kwaliteit met prijs haring TX bevestigd 33 Horecaf en Horeca gaan fusie aan Nioz-molen staat al drie maanden stil „Gelijkschakeling van tarieven niet juist Oorzaak: versleten krui-inrichting sw Klaas Veenbaas krijgt koninklijk zilver w Wilco Drijver nieuwe turnkampioen w Hoornder Jaap Lap verlaat dorpsbestuur w Theetjestied concert overtrof verwachting Samenwerking met regio voor extra milieu-gelden CDA reageert op Erasmus-rapport: CDA: Barendregt buiten z'n boekje OPGERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR 10656 DINSDAG 11 FEBRUARI 1992 Voor advertenties, abonnementen, etc. Lanqeveld en de Rooy B.v., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, telefoon 02220-12741, na 18.00 uur 14881. Telefax 02220-14111. Redactie Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon 02220-12741. Redactie buiten werktijd Tessa de Graaff, Pater Witteplein 3, Den Burg, telefoon 02220-15639. Postgiro 652 Bankrelaties Amro Bank nr. 46.99.17.636 Rabobank nr. 36.25.01.742; N.M.B. nr. 67.34.60.398 Verschijnt dinsdags en vrijdags. Abonnementsprijs /46.20 per half jaar; Los ƒ1,30 „Door de sociale controle te vergroten, met name in uw bran ches, moet worden geprobeerd drugs- en drankmisbruik, gok verslaving en misdaad op het eiland te verminderen", aldus burgemeester Schipper gisteravond in hotel De Lindeboom tij dens de fusiebijeenkomst van de plaatselijke afdelingen van Ho reca Nederland en Horecaf. Beide organisaties gaan verder onder de naam Koninklijk Horeca Nederland, afdeling Texel. De eerste burger van het eiland ging in op de voornemens die in het be leidsplan van de nieuwe afdeling zijn verwoord. De fusiebijeenkomst trok een volle zaal. Eén van de voordelen van de samenvoeging is dat horeca ondernemers rechtstreeks contact op kunnen nemen met het hoofdkantoor van KHN in Woerden, waar specialis ten klaar zitten om vragen te beant woorden. Als er grote problemen zijn komt er een regioconsulent langs om deze met de bewuste ondernemer door te praten en zo mogelijk op te lossen. Twee secties Het nieuwe bestuur van de Texelse afdeling van KHN presenteerde zich. Het bestaat uit mensen die het bestuur vormen van twee aparte sec ties: de hotel en restaurantbedrijven en de café- en aanverwante bedrij ven. De eerste sectie staat onder voorzitterschap van Erwin Lobato. Overige leden zijn Cor van Heerwaar den en Piet Evers. De tweede sectie heeft Klaas Fris als voorzitter en Frits Langeveld en Cees Swarthoff als le den. Allen zetelen in het afdelings bestuur onder voorzitterschap van Mans Segers. Er werd tijdens de vergadering een beleidsplan van de nieuwe KHN afde ling Texel gepresenteerd, waarin on der andere het belang van goed overleg met de gemeente, collegiale samenwerking en de zorg voor goed onderwijs voor horecaberoepen tot uiting komt. a Overleg Burgemeester Schipper is blij met de fusie. „We hadden al eèn goed over leg tussen de gemeente en de hore ca en dat zal nu nog gestructureerder worden." Schipper zei toe met de hoteleigenaren de mo gelijkheden voor uitbreiding te willen doornemen. „U bent belangrijk voor ons met het oog op ons streven naar seizoensverbreding." Hij raadde de restaurantsector aan een culinair Texels arrangement op te zetten, iets dat volgens voorzitter Mans Segers niet tegen dovemansoren is gezegd. De landelijke voorzitter van KHN, G. van Veen, legde uit dat zijn organisa tie ook een steentje bijdraagt voor promotie van het eiland via het Ne derlands Bureau voor Toerisme en de promotie VVV's. „Daarnaast zitten we bovenop alle ontwikkelingen op landelijk en EG-niveau. Maar we kun nen niet werken zonder voeling te houden met Texel." De in de zaal aanwezige horeca-exploitanten hiel den zich echter opvallend stil en had den zelfs na herhaalde oproepen van voorzitter Segers geen vragen over de structuur en het beleid van de nieuwe afdeling. Uitzondering De Texelse Hotel Vereniging is de eni ge die zich heeft verzet tegen de fu sie en zich ook nog niet heeft aangesloten bij KHN. Voorzitter Harry Wuis vertelde dat echter wel afspra ken zijn gemaakt voor overleg. Van Veen noemde het een gezonde zaak dat er tegengas is gegeven. „Dat hoort bij een democratische aanpak." IFoto Gerard Timmerman) In afwachting van een nieuwe krui- inrichting staat de Nioz-windmolen al drie maanden op non-actief. We gens slijtage, die niet ongewoon is, moet het bewuste onderdeel worden vervangen. De leverancier van de molen is echter failliet en de maat schappij die de werkzaamheden heeft overgenomen heeft nog geen tijd. Fen Schilling, de „Nioz-molenaar", wist al enige tijd dat de krui- inrichting speling vertoonde. „Daar viel wel mee te leven. We wisten dat er vroeger of later wel iets aan moest worden gedaan, maar die noodzaak vervroegde doordat zich een extra mankement voordeed. De molen maakte bovendien veel meer herrie dan anders, dus besloten we de zaak stop te zetten." De windturbine van het Nioz werd in februari 1985 geleverd door de firma Bouwma. Die is inmiddels failliet, maar de werkzaamheden zijn overge nomen door NedWind. Deze maat schappij is tévens verantwoordelijk voor het nieuwe windmolenpark nabij Oudeschild. „We hebben gebeld en gelukkig had NedWind onderdelen van dit type molen op voorraad. Er is een offerte gedaan voor een nieuwe krui-inrichting. Het gaat om ongeveer f20.000,-." Schilling legt uit dat de gehele gondel (het bovendeel van de molen) naar Heerhugowaard zal wor den vervoerd, waar de krui-inrichting wordt vervangen. „NedWind zag het niet zitten om dat op Texel te doen. Dus als het zover is, zitten we een tijdje met alleen een paal voor de deur." Rendabele tijd Zowel het Nioz als het Pen-bedrijf Texel zit te springen om de reparatie. Schilling: „Het is nu de meest renda bele tijd voor een molen. Iedere dag dat hij niet draait, moeten wij stroom van de Pen betrekken. De molen draait zo'n 14.000 k.Watt/uur per maand. En dat maal 17 cent, reken maar uit." De molen heeft in totaal nu 1.091.613 K.Watt/uur opgeleverd en heeft zichzelf daarmee ongeveer terugverdiend. De bemanning van de TX 33 Maarten Cornells" Uit kwaliteitcontroles is gebleken dat de TX 33 {Maarten Corne lls) van de firma M. Drijver en Zn. uit Oosterend vorig jaar de best verzorgde haring aan wal heeft gebracht. De prestatie is grotendeels te danken aan de manier waarop de vis op zee wordt bewaard. Een nieuwe techniek die door Texelse kotter al drie jaar geleden in gebruik werd genomen. Het Produktschap voor vis en visprodukten, dat de controles uitvoerde, heeft de Texelse vissers nu de jaarlijkse produktprijs toegekend. In het Nationaal Milieubeleidsplan (NMP) krijgt de gemeente enkele nieuwe taken toebedeeld op milieuge bied. Ter stimulering wordt een subsi die in het vooruitzicht gesteld als de gemeente deze taken uitvoert. Het gaat om een bedrag van ƒ13.999,- voor dit jaar, oplopend tot ƒ28.634,- in 1994. Als wordt samengewerkt met de regio, krijgt de gemeente nog een bonus van 25 over deze be dragen. De afdeling milieu van de gemeente heeft echter niet genoeg personeel om naast het huidige werk de NMP- taken te kunnen uitvoeren. Dat kan echter wél, als samenwerking met de regio wordt aangegaan. De raad zal hier een uitspraak over doen in maart. Voor schipper Maarten Drijver komt de prijs niet als een verrassing. „De handel praat al jaren over de topkwa liteit van de haring uit tubs." Tubs zijn kunststof containers waarin ca. vierhonderd kilogram vis in ijs wordt gekoeld. Drie jaar geleden stapte Drij ver samen met spanmaat Jan van der Vis (TX 37) over op deze contai ners. Ze zijn tienmaal zo groot als de gebruikelijke viskisten. Een investe ring waarmee bijna een half miljoen gulden was gemoeid. „Vooral in de haringvisserij, waarin De Niozmolen, binnenkort weer in de takels. Sociaal gezien zijn de aanbevelingen in het rapport „Schipper mag ik overvaren?" niet gunstig voor de Texelaars. Tot deze conclusie komt de Texelse CDA-fractie na analyse van het lijvige rapport. Gelijke tarie ven moeten van de baan, aldus het CDA. In plaats daarvan moet een ta riefsysteem worden opgezet, met mogelijke bijdragen van de overheid (rijk, provincie, gemeente) en met de vindingrijkheid van Teso zelf. Hoge bootkosten bij bezoek aan het ziekenhuis, familiebezoek, sport wedstrijden, concerten en andere evenementen zijn gevolgen van het rapport, die de Texelaars niet kunnen ontlopen. Het CDA vindt dat de so ciale gevolgen van een duurder boot kaartje voor de eilandbevolking zwaar wegen. In het Erasmus-rapport is dit belang echter ondergeschikt aan het economisch belang. Het CDA kraakt het rapport niet, zo als de PvdA-fractie in een eerder sta dium wél deed. PvdA-voorman Van der Kooi verwees het hele rapport toen rechtstreeks naar de prullen mand. „Daarmee zouden de opstel lers van dit op zich gedegen stuk tekort worden gedaan", aldus schrijft fractievoorzitter Gelein Jansen. De CDA'er vindt dat de onderzoekers echter een uitgangsstelling hadden moeten toevoegen: „Wat is het ge volg van het nastreven van het meest optimale voor zowel Teso als de welvaart op Texel, voor het socia le verkeer van en naar het eiland?" Het CDA trekt een vergelijking met de tarievenontwikkeling van de veer diensten in Zeeland. In herinnering wordt het jaar 1980 gebracht. Met de nota „Zoute Veren" in het achter hoofd werd toen een daling van de veertarieven verwacht. „Nu, twaalf jaar later, zien we dat de Teso- tarieven ten opzichte van de Zeeuw se veren meer dan trendmatig zijn gestegen wanneer het om personen- en vrachtvervoer gaat. Kijken we naar het bootkaartje voor personen, fietsen en brommers, dan blijkt dat het verschil van toen (was ƒ3,70) in zoverre niet meer te meten valt, dat het verschil nu het gehele prijskaartje van Teso is (met of zonder toekom stige verhoging), omdat deze groep in Zeeland nu gratis wordt vervoerd." Het valt het CDA verder op dat de Erasmus-onderzoekers blijkbaar niet hebben bekeken of een efficiëntere bedrijfsvoering van "Jpso tot de moge lijkheden behoort. Bijvoorbeeld kan onderzocht worden of een andere dienstregeling mogelijk is. Het CDA denkt aan bijvoorbeeld een vroegere boot en nachtboot, wat gunstig zou zijn voor vracht- en sociaal verkeer). Ook het aantal afvaarten zou onder de loep moeten worden genomen. Vermindering van het aantal over tochten wordt door het CDA van de hand gewezen, maar uitbreiding ziet men wel zitten. Extra kosten voor Teso kunnen eventueel worden opge vangen via arrangementen met een „inclusief-bootkaart' Als het aan de CDA-fractie ligt, mogen b en w niet reageren in de krant reageren op artikelen die eerder in diezelfde krant heb ben gestaan. Het CDA veroor deelt wethouder Barendregt, die vorige week in de Texelse Cou rant inging op eerder gedane uit latingen van Teso-directeur Hoogerheide. Volgens het CDA had Barendregt hooguit mogen reageren als hij op persoonlijke ti tel had gesproken of als Teso een brief aan b en w zou hebben gestuurd. „Wij hebben bezwaar tegen discussiëren via de krant, waar het gemeente(raads)zaken betreft", aldus fractieleider Ge lein Jansen. De redactie vraagt zich nu af of we dit stukje vol gens de CDA-normen eigenlijk wel mogen plaatsen.... het altijd hollen of stilstaan is, zijn deze koelcontainers ideaal. Voordeel van dit systeem is dat de gevangen vis sneller kan worden gekoeld." J. Plug, controleur op de visafslag in IJ- muiden, reageert instemmend. „Mits het goed wordt toegepast is het een prima systeem, dat zeker navolging verdient. Drijver betreurt het dat spanmaat de TX 37 niet voor de prijs in aanmer king komt. „Onze viskwaliteit kan nooit veel verschillen. De prijs is al zo vaak aan twee kotters uitgereikt. On ze spanmaat is hierdoor ten onrechte in diskrediet gebracht", meent de schipper. Afzet Controleur Plug bestrijdt deze opvat ting. „We hebben nauwkeurig gecon troleerd. Het ontliep elkaar inderdaad niet veel, maar de TX33 leverde toch de beste kwaliteit haring. Vers en on beschadigd." Een eigenschap die de afnemers zeker moet aanspreken. Of de kwaliteit in de prijs tot uiting komt is volgens Drijver niet met ze kerheid te zeggen. „Wij vissen op contractbasis en krijgen een vaste prijs voor de vis. (ƒ0,50 per kg ha ring). Wel is het zo dat wij een onbe perkte afzet hebben. Onze vis blijft, in tegenstelling tot haring die op de oude manier wordt bewaard, nooit onverkocht. Het netto resultaat is er wel door verbeterd." De overstap op tubs werd door de zevenkoppige bemanning met gejuich begroet. „Het gesjouw met viskisten is verleden tijd. Deze containers kun nen alleen met een heftruck worden verplaatst." Omdat dit ook op volle zee moet gebeuren schafte Drijver een heftruck aan waarmee aan boord kan worden gereden. Dé truck moest daarvoor wel speciaal worden aange past aan het dek van de kotter. Ove rigens vist de TX 33 inmiddels alweer op tong en schol. „Vanaf eind augustusvissen we weer op haring." Het vangstgebied ligt rond die tijd aan de noordkant van Engeland. „La ter in het seizoen zakken we met de vis mee richting Zeeuwse kust om in december in het Kanaal te eindigen. Oostblok 1991 was een redelijk jaar voor de haringvissers. De vangsten waren goed, al stond de prijs iets onder druk. Deels wordt dit veroorzaakt Lees verder pagina 2

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1992 | | pagina 1