„Toeristisch autoverkeer weren uit buitengebied wr Kotter TX 37 naar Goedereede verkocht Nieuw schip in september verwacht Lepelaar nog vroeger? Schulpengat over week weer in vaart Hoofdwegen rode draad in verkeerscirculatieplan Groepen 5 en 6 in eigen honk Burgemeester tegen schriftelijk afdoen van gemeentebegroting Best bewaard geheim ï9j DINSDAG 18 FEBRUARI 1992 TEXELSE COURANT PAGINA 5 De Texelse vloot blijft zich vernieu wen. In navolging van o.a. de Noord- zeekotters TX 14 en 94 krijgt nu ook de TX 37 „Pieter Anthonie" een gloednieuwe opvolger. Firma Gebroe ders Van der Vis uit Oosterend heeft de opdracht voor de bouw inmiddels gegeven. De huidige TX 37 is ver kocht aan vissersbedrijf P. Tanis uit I Goedereede. Na in goed overleg verlopen onder handelingen, werd afgelopen week het voorlopig koopcontract getekend, j Aardige bijkomstigheid is dat Tanis in- I dertijd ook de oude TX 37 kocht. „Blijkbaar is het schip hem goed be vallen", concludeert mede-firmant i |n de vorige krant meldden we dat de eerste lepelaar op het eiland was gearriveerd. Volgens Willem Kuyper uit Oudeschild was de voorjaarsbode dit jaar echter nog veel vroeger. Half januari ontwaarde Kuyper vanuit zijn woning aan de De Wittstraat een exemplaar aan de kant van een sloot. Om helemaal zeker van zijn zaak te zijn bespiedde hij de vogel door zijn verrekijker. „Geen twijfel mogelijk", aldus de Oudeschilder. „Ze zitten hier in het voorjaar wel vaker. Maar nooit zo vroeg." De lepelaar keerde daags erop terug, maar liet zich sindsdien niet meer zien. Vanaf volgende week donderdag on derhoudt veerboot Schulpengat weer de verbinding met de vaste wal. Mor gen keert Teso's jongste dubbeldek ker terug van een dokbeurt en zal worden afgemeerd aan de nog in aanbouw zijnde onderhoudskade in veerhaven 't Horntje. Als de Schul pengat in de vaart komt, zal de Mo lengat niet aan die kade worden gelegd, maar naast de fuik in de veerhaven. De werklieden kunnen dan verder gaan met de afwerking van de onderhoudskade. Het werk ligt op schema, zodat de oplevering eind maart een feit kan zijn. De Schulpengat onderging voor het eerst sinds het schip in de vaart is (bijna een jaar geleden) een dokbeurt. Deze zg. „garantiedokking" bracht geen onverwachte defecten aan het licht. Slechts de beschermlaag van de koe lers buiten boord bleek niet te vol doen en werd door een andere techniek vervangen. Verder werd een aantal gebreken en wijzigingen, die in het eerste vaarjaar waren ontdekt maar niet direct hoefden worden aan gepast, onder handen genomen. Jan van der Vis. De TX 37 blijft nog tot het eind van deze maand onder Texelse vlag varen. Op 2 maart wordt de kotter, die ruim elf jaar geleden in de vaart kwam, in Goedereede ver wacht. De zes bemanningsleden moeten vervolgens tot half septem ber geduld hebben. In de tussentijd moeten zij zichzelf zien te redden, bijvoorbeeld door als „opstapper" visreizen te maken met andere (Texel se) kotters. Maar doordat nu meerde re vissers in afwachting zijn van hun nieuwe schip, is de concurrentie groot. Van der Vis beseft dat; ook vanuit het bedrijf zal worden gepro beerd de bemanning op andere sche pen aan werk te helpen. Om het inkomen op peil te houden, heeft de TX 37 de eerste weken van dit jaar extra visdagen gemaakt. „We zijn er flink tegenaan gegaan en hebben niet naar het quotum gekeken", aldus Van der Vis. Als de nieuwe kotter in de vaart komt, is de haringvangst alweer een maand aan de gang. De TX 37 vist daarbij in span met de TX 33 van de firma M. Drijver en Zn., die het dan dus tijdelijk zonder hun vaste maat moet stellen. De opvolger is besteld bij Maaskant Shipyards, waar ook de TX 1, die be gin december in de vaart kwam, is gebouwd. Het is dan ook niet ver wonderlijk dat de nieuwe TX 37 veel overeenkomsten vertoont met de TX 1. Zo zal het schip worden uitgerust met een geheel dicht achterschip. In vergelijking met de huidige TX 37 beschikt de nieuwe kotter over een grotere schroef en is hij een stukje langer en breder: 42.80 (was 40) meter lang en 8.50 m breed (was 8 m). Het motorvermogen blijft met 2000 pk gelijk. Het casco wordt ge bouwd op de werf in Gdynia (Polen), waarna het schip wordt afgebouwd op de werf van Maaskant in Bruinis- se. Net zoals nu zal het schip ge schikt worden gemaakt voor zowel de boomkorvisserij (tong en schol) als het vissen in span (haring). Bazar. De Gereformeerde jeugdclubs houden vrijdag om 19.00 uur een bazar in De Poort, ledereen is welkom. Valpartij. In de nacht van zaterdag op zondag kwam op de Buytengors een fietser akelig ten val. De man, een inwoner van Den Burg die in be schonken toestand verkeerde, viel op zijn gezicht en beschadigde daarbij zijn gebit. Toen hij weer was ont nuchterd moest hij zich onder behan deling van de tandarts stellen. De TX 37 heeft deze maand voor het laatst Oudeschild als thuishaven. IFoto Bert Koning) Natuur en autorijden zijn strijdig met elkaar. Met dat uitgangspunt analy seerde Groen Links de verkeerspro blematiek op het eiland en concludeerde in een nota dat toe ristisch autoverkeer zoveel mogelijk moet worden geweerd uit het bui tengebied. Om de veiligheid te ver hogen wil de partij door een verkeerscirculatieplan een aantal hoofdwegen reserveren voor auto's en pleit men voor snelheidsbeper king. Vrijdag, aanvang 20.00 uur, houdt Groen Links in De Schakel een forumavond over dit onderwerp, waarbij een aantal prominenten aan het woord komt. Aanleiding voor de nota door Groen Links is de verkeersenquete die op het eiland is gehouden. „Veel mensen vinden dat te snel wordt gereden. Bovendien is een aantal wegen niet berekend op de verkeersdrukte. Stij ging van het aantal verkeersongeval len is het gevolg. Overdracht van de wegen medio 1993 van het Water schap Texel aan de gemeente moet op zijn minst toch aanleiding zijn grondig na te denken over de ver keersstromen op Texel", menen de opstellers van de notitie. Terugdringing van het autoverkeer is landelijk gezien niet nieuw. Waar el- Tot de herfstvakantie moesten de leerlingen van groep 5 en 6 van ba sisschool Durperhonk zich behelpen in de donkere zaal van het Eierland- sche Huis. Soms hing er nog een rook- en bierwalm van de klaverjas- of biljartavond daags ervoor en zwembadbezoekers brachten de kin deren uit hun ritme. Sinds oktober hebben de totaal 18 jongens en meisjes een eigen lokaal. Dit noodge- bouwtje, op de plaats van de vroege re kleuterschool naast het Durperhonk, is nu compleet ingericht met nieuwe tafeltjes, stoelen en kasten. Reden voor de school om de deuren open te gooien en de ouders voor een kijkje uit te nodigen. Tijdens deze „open les" gingen de kinderen gewoon door met maken van taken, zoals het opzoeken van steden in een atlas. Hun eigen lokaal bevalt prima, zo lieten enkele kinderen desgevraagd weten. Juf Marian Hoven is dat hele maal met ze eens: „Ik merk dat de kinderen nu veel geconcentreerder zijn. Hun werk is netter en beter. Be langrijk is ook dat ze nu naar buiten kunnen kijken. Licht werkt stimule rend bij het nadenken; in de oude si tuatie misten ze dat echt." Blij is ze dat het heen- en weer gesleep met meubilair en leermidde len verleden tijd is. Alles kan nu op zijn plaats blijven staan, en wat minstens zo belangrijk is: de kinderen kunnen de dingen die ze hebben ge maakt aan de wand hangen. Een echt eigen honk dus. Het noodlokaal kwam er mede dank zij de medewerking van de gemeente. De raadsleden van de commissie welzijnsbeleid die een kijkje kwamen nemen, waren unaniem van mening dat de oude situatie onverantwoord was. Die situatie was zo ontstaan, omdat het aantal leerlingen was toe genomen en het schoolgebouw te klein was geworden. Omdat de ver wachte groei van het leerlingenaantal niet dusdanig groot is, dat er een permanent lokaal bijgebouwd kan worden, werd gekozen voor een noodlokaal. Deze tussenoplossing is bedoeld voor tenminste een jaar of vier. 'e leerlingen Afra Meijer en Michiel Dekker Iallebei 9 jaarI zijn goed te spreken over het nieuwe lokaal: „Minder gehorig en minder gezeur." (Foto Frans Hopman) ders het forensenverkeer de overlast veroorzaakt, is het op Texel vooral het toeristenverkeer - in piektijden driekwart van het totale autobestand op het eiland. Volgens Groen Links leidt dat met name in het buitenge bied tot overlast en ongewenste si tuaties. „De wegen zijn vaak te smal om elkaar te passeren, waardoor ook de berm als rijbaan wordt gebruikt. Omdat controles op deze binnenwe gen niet gebruikelijk zijn, rijden chauffeurs vaak te snel." Uitwijkma noeuvres leiden hier niet alleen tot ongevallen, maar ook tot schade aan de rand van de weg en de berm. Groen Links vraagt zich nu af wat al die automobilisten hebben te zoeken op deze binnenwegen, die van oor sprong louter voor agrarische doelein den waren bestemd. De partij presenteert daarom een wegencircu- latieplan, waarin de binnenwegen zo veel mogelijk worden ontzien door auto's. „Want verkeersstromen zijn tenslotte geen oceaandepressies, waartegen we niets kunnen doen." Fietspaden Door smalle weggetjes, die geen doorgangsfunctie hebben, af te slui ten voor toeristisch verkeer verwacht Groen Links een verlaging van het verkeersrisico en minder slijtage aan het wegdek en de bermen in het bui tengebied. „De beoogde wegen krij gen de functie van agrarische weg met medegebruik van fietsers. Op nagenoeg kosteloze wijze wordt zo een goed en royaal net van fietspa den toegevoegd aan het bestaande areaal", voorspelt Groen Links. „Hoe wel voor rijwielpaden altijd veel sub sidie wordt verkregen, moet ook de gemeente altijd nog diep in de buidel tasten om de financiën rond te brei en." Snelheidsbeperkingen zien de opstel lers van de nota als een tweede mid del om de verkeersveiligheid op risicovolle trajecten te verhogen. Met name het gevaar voor fietsers in Zuid-Eierland en de route naar paal 9, zou door verlaging van de snelheid afnemen. Bovendien neemt door de lage snelheid (30 km/uur) de aantrek kelijkheid van deze route voor de au tomobilist af. „Een fietspad langs de Witteweg betekent een aantasting van een waardevol natuurgebied." Aanpassing Groen Links realiseert zich dat terug dringen van het autoverkeer op een aantal kleinere wegen, de verkeers drukte op de hoofdwegen zal toene men. Aanpassing hiervan is daardoor wellicht gewenst. De kosten kunnen worden gefinancierd door bezuinigin gen op de binnenwegen, die immers worden ontzien in het plan. De Pontweg als verbinding naar Den Burg en De Koog, speelt een centrale rol binnen dat verkeerscirculatieplan. De verkeersstroom in noordelijke rich ting gaat verder via de Nieuwlander- weg, Ruigedijk en tenslotte over de Postweg naar De Cocksdorp. Op de terugweg speelt de Hoofdweg een centrale rol. Den Hoorn en Oosterend worden respectievelijk ontsloten door de Hoornderweg en de Oosterender- weg. Daarnaast zijn door Groen Links en kele dwarswegen gereserveerd om op een redelijke manier in de buitenge bieden te komen. Radio Groen Links hoopt met dit plan de toename van de oppervlakte asfalt op Texel een halt toe te roepen. Te vens denkt men hiermee een stu ringsmechanisme in handen te hebben, waarmee vooral de fietslief hebbers naar het eiland worden ge lokt, zonder daarbij autoritair te zijn. Behalve Groen Links-raadslid Jaap Vlaming, de opsteller van de nota, maakt ook wethouder van verkeer Klaas Barendregt in deel uit van het forum. Zijn ambtsgenoot L. Harpe uit het Veluwse Epe, waar met een ge lijksoortig plan reeds ervaring is op gedaan, is eveneens van de partij. Tenslotte neemt A.J. Kranenburg, consulent verkeersveiligheid van Rijkswaterstaat Noordholland, ook plaats aan de discussietafel. De avond wordt gepresenteerd door Peter Bakker en is vanaf 20.00 uur rechtstreeks te beluisteren via Radio Texel (106.1 FM). Het programma Fri day Night Fever komt daardoor te vervallen. Markeerders. Tijdens een surveil lance vond de politie op het strand tussen paal 16 en 20 totaal vier mar keerders. De politie borg ze op in af wachting van de de Duik- en Demonteergroep van de marine, die de projectielen zal vernietigen. „Persoonlijk vind ik dat we de demo cratie tekort doen als de aanloop naar de begrotingsvergadering schriftelijk wordt afgedaan. De kie zers kunnen dan niet meer volledig kennisnemen van de politieke be leidsvoornemens." Aldus brak burge meester Ton Schipper gisteravond een lans voor het traditionele voorle zen van de algemene beschouwin gen door de raadsfracties en de reacties daarop van b en w. Tijdens de laatste begrotingsperiode, in november j.l., werden de algemene beschouwingen voor het eerst niet voorgelezen. De afgelopen jaren was voor deze urenlange bijeenkomst niet of nauwelijks publieke belangstelling. De proef van afgelopen jaar sloeg bij de meeste raadsfracties aan, maar het werd wel jammer gevonden dat een deel van de voornemens het pu bliek nu nooit bereikt. Niet via de ra dio en maar ten dele via de krant, omdat de pers een selectie maakt uit de standpunten en niet de complete beschouwingen publiceert. „Per slot van rekening is zo'n algemene be schouwing toch het politieke testa ment van een partij", verwoordde Peter Bakker (Groen Links). Burge meester Schipper riep op tot het sti muleren van de aantrekkelijkheid. „Door het anders aan te pakken, bij voorbeeld kortere be schouwingen. Twee kantjes met hoofdlijnen, in plaats van zes velletjes met vragen. Dat heeft ook weer tot gevolg dat de wethouders lang bezig zijn om alle vragen te beantwoorden." Bij de laat ste begrotingscyclus kwam het zelfs voor dat één algemene beschouwing goed was voor 97 vragen. Achterban De commissie reageerde begripsvol, maar vond het moeilijk om zich al leen op een aantal hoofdlijnen te concentreren. Erna Eelman (VVD): „Tegenover je achterban kun je het niet maken bepaalde zaken weg te laten." Mogelijk zal in november a.s. worden gekozen voor een compromis. B en w blijven in deze optie mondeling reageren op de algemene beschou wingen, maar deze reactie wordt te vens op papier gezet, zodat de raad zich beter kan bezinnen op de beant woording. Daarnaast zullen de alge mene beschouwingen van de politieke partijen op meerdere plaat sen ter inzage worden gelegd en ruim verkrijgbaar zijn, zodat het pu bliek er ruimschoots kennis van kan Aan het huwelijk van tv-presentatrice Mieke Lamers en reclame-directeur Peter Strating, dat vrijdag op Texel werd gesloten en gevierd, gingen we ken van opperste geheimhouding vooraf. De vele medewerkende Texe laars hielden zich aan hun belofte niets uit te laten lekken, om zodoen de nieuwsgierigen uit de nationale amusementswereld op afstand te houden. Dat lukte. Voor de Texelaars ging het „sterren-huwelijk" echter niet onopgemerkt voorbij. Sommige onderdelen trokken de aandacht van menigeen. Zo cirkelde na afloop van de kerkelijke inzegening een vliegtuig boven het kerkplein met de tekst „Straatje, ik hou van je. Miekie". De plechtigheid in de RK kerk van Den Burg was sfeervol dankzij de stemmi ge inbreng van het Texels Christelijk Mannenkoor, dat speciaal voor deze gelegenheid het (roomse) „Avé Ma ria" had ingestudeerd. In de haven van Oudeschild kreeg het feest een passend vervolg, maar niet zo spec taculair als de organisatie in de vori ge Texelse Courant had laten doorschemeren. Het paar was naar de haven gelokt in de veronderstel ling dat er een bruidsreportage zou worden gemaakt. In plaats daarvan werd het stel opgewacht door de boerenkapel, die hen feestelijk ont haalde bij de driemaster waarop de bruiloft zou worden gevierd. Inmid dels was het stralende weer om geslagen en verijdelden donkere wolken de sprong van parachutisten, die het bruidspaar een taartschep zouden overhandigen. Gelukkig kon de schitterende taart alsnog worden aangesneden, want de para's kwa men he$ ontbrekende kleinood ge woon met de auto bezorgen. Tijdens de vuurwerkshow ter afsluiting viel de regen inmiddels met bakken tege lijk uit de lucht. Toch parkeerden tien tallen Texelaars hun auto op de havenkade om van het spektakel, dat tot in de wijde omtrek hoorbaar was, te genieten. Anders dan aangekon digd begon het vuurwerk niet om 20.00 uur, maar was het om die tijd zowat alweer afgelopen, zodat som migen voor niets door weer en wind naar de haven waren gegaan. Voor bruid en bruidegom kon de dag niet meer stuk. „We hebben elkaar ont moet op een eiland, Kreta, en nu trouwen we op een eiland. Hopelijk brengt het ons wéér geluk", aldus het bruidspaar, dat zeer te spreken was over de medewerking van de Texelaars, die als beloning een glas champagne aan boord mochten ko men drinken. Dat lieten ze zich uiter aard geen twee keer zeggen. IFoto Frans Hopman!

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1992 | | pagina 5