„Toeristisch autoverkeer
weren uit buitengebied
wr
Kotter TX 37 naar
Goedereede verkocht
Nieuw schip in september verwacht
Lepelaar nog vroeger?
Schulpengat over
week weer in vaart
Hoofdwegen rode draad in verkeerscirculatieplan
Groepen 5 en 6
in eigen honk
Burgemeester tegen
schriftelijk afdoen
van gemeentebegroting
Best bewaard geheim
ï9j DINSDAG 18 FEBRUARI 1992
TEXELSE COURANT
PAGINA 5
De Texelse vloot blijft zich vernieu
wen. In navolging van o.a. de Noord-
zeekotters TX 14 en 94 krijgt nu
ook de TX 37 „Pieter Anthonie" een
gloednieuwe opvolger. Firma Gebroe
ders Van der Vis uit Oosterend heeft
de opdracht voor de bouw inmiddels
gegeven. De huidige TX 37 is ver
kocht aan vissersbedrijf P. Tanis uit
I Goedereede.
Na in goed overleg verlopen onder
handelingen, werd afgelopen week
het voorlopig koopcontract getekend,
j Aardige bijkomstigheid is dat Tanis in-
I dertijd ook de oude TX 37 kocht.
„Blijkbaar is het schip hem goed be
vallen", concludeert mede-firmant
i |n de vorige krant meldden we dat
de eerste lepelaar op het eiland was
gearriveerd. Volgens Willem Kuyper
uit Oudeschild was de voorjaarsbode
dit jaar echter nog veel vroeger. Half
januari ontwaarde Kuyper vanuit zijn
woning aan de De Wittstraat een
exemplaar aan de kant van een sloot.
Om helemaal zeker van zijn zaak te
zijn bespiedde hij de vogel door zijn
verrekijker. „Geen twijfel mogelijk",
aldus de Oudeschilder. „Ze zitten hier
in het voorjaar wel vaker.
Maar nooit zo vroeg." De lepelaar
keerde daags erop terug, maar liet
zich sindsdien niet meer zien.
Vanaf volgende week donderdag on
derhoudt veerboot Schulpengat weer
de verbinding met de vaste wal. Mor
gen keert Teso's jongste dubbeldek
ker terug van een dokbeurt en zal
worden afgemeerd aan de nog in
aanbouw zijnde onderhoudskade in
veerhaven 't Horntje. Als de Schul
pengat in de vaart komt, zal de Mo
lengat niet aan die kade worden
gelegd, maar naast de fuik in de
veerhaven. De werklieden kunnen
dan verder gaan met de afwerking
van de onderhoudskade. Het werk
ligt op schema, zodat de oplevering
eind maart een feit kan zijn. De
Schulpengat onderging voor het eerst
sinds het schip in de vaart is (bijna
een jaar geleden) een dokbeurt. Deze
zg. „garantiedokking" bracht geen
onverwachte defecten aan het licht.
Slechts de beschermlaag van de koe
lers buiten boord bleek niet te vol
doen en werd door een andere
techniek vervangen. Verder werd een
aantal gebreken en wijzigingen, die in
het eerste vaarjaar waren ontdekt
maar niet direct hoefden worden aan
gepast, onder handen genomen.
Jan van der Vis. De TX 37 blijft nog
tot het eind van deze maand onder
Texelse vlag varen. Op 2 maart wordt
de kotter, die ruim elf jaar geleden in
de vaart kwam, in Goedereede ver
wacht. De zes bemanningsleden
moeten vervolgens tot half septem
ber geduld hebben. In de tussentijd
moeten zij zichzelf zien te redden,
bijvoorbeeld door als „opstapper"
visreizen te maken met andere (Texel
se) kotters. Maar doordat nu meerde
re vissers in afwachting zijn van hun
nieuwe schip, is de concurrentie
groot. Van der Vis beseft dat; ook
vanuit het bedrijf zal worden gepro
beerd de bemanning op andere sche
pen aan werk te helpen. Om het
inkomen op peil te houden, heeft de
TX 37 de eerste weken van dit jaar
extra visdagen gemaakt. „We zijn er
flink tegenaan gegaan en hebben niet
naar het quotum gekeken", aldus Van
der Vis.
Als de nieuwe kotter in de vaart
komt, is de haringvangst alweer een
maand aan de gang. De TX 37 vist
daarbij in span met de TX 33 van de
firma M. Drijver en Zn., die het dan
dus tijdelijk zonder hun vaste maat
moet stellen.
De opvolger is besteld bij Maaskant
Shipyards, waar ook de TX 1, die be
gin december in de vaart kwam, is
gebouwd. Het is dan ook niet ver
wonderlijk dat de nieuwe TX 37 veel
overeenkomsten vertoont met de TX
1. Zo zal het schip worden uitgerust
met een geheel dicht achterschip. In
vergelijking met de huidige TX 37
beschikt de nieuwe kotter over een
grotere schroef en is hij een stukje
langer en breder: 42.80 (was 40)
meter lang en 8.50 m breed (was 8
m). Het motorvermogen blijft met
2000 pk gelijk. Het casco wordt ge
bouwd op de werf in Gdynia (Polen),
waarna het schip wordt afgebouwd
op de werf van Maaskant in Bruinis-
se. Net zoals nu zal het schip ge
schikt worden gemaakt voor zowel
de boomkorvisserij (tong en schol)
als het vissen in span (haring).
Bazar. De Gereformeerde jeugdclubs
houden vrijdag om 19.00 uur een bazar
in De Poort, ledereen is welkom.
Valpartij. In de nacht van zaterdag
op zondag kwam op de Buytengors
een fietser akelig ten val. De man,
een inwoner van Den Burg die in be
schonken toestand verkeerde, viel op
zijn gezicht en beschadigde daarbij
zijn gebit. Toen hij weer was ont
nuchterd moest hij zich onder behan
deling van de tandarts stellen.
De TX 37 heeft deze maand voor het laatst Oudeschild als thuishaven.
IFoto Bert Koning)
Natuur en autorijden zijn strijdig met
elkaar. Met dat uitgangspunt analy
seerde Groen Links de verkeerspro
blematiek op het eiland en
concludeerde in een nota dat toe
ristisch autoverkeer zoveel mogelijk
moet worden geweerd uit het bui
tengebied. Om de veiligheid te ver
hogen wil de partij door een
verkeerscirculatieplan een aantal
hoofdwegen reserveren voor auto's
en pleit men voor snelheidsbeper
king. Vrijdag, aanvang 20.00 uur,
houdt Groen Links in De Schakel
een forumavond over dit onderwerp,
waarbij een aantal prominenten aan
het woord komt.
Aanleiding voor de nota door Groen
Links is de verkeersenquete die op
het eiland is gehouden. „Veel mensen
vinden dat te snel wordt gereden.
Bovendien is een aantal wegen niet
berekend op de verkeersdrukte. Stij
ging van het aantal verkeersongeval
len is het gevolg. Overdracht van de
wegen medio 1993 van het Water
schap Texel aan de gemeente moet
op zijn minst toch aanleiding zijn
grondig na te denken over de ver
keersstromen op Texel", menen de
opstellers van de notitie.
Terugdringing van het autoverkeer is
landelijk gezien niet nieuw. Waar el-
Tot de herfstvakantie moesten de
leerlingen van groep 5 en 6 van ba
sisschool Durperhonk zich behelpen
in de donkere zaal van het Eierland-
sche Huis. Soms hing er nog een
rook- en bierwalm van de klaverjas-
of biljartavond daags ervoor en
zwembadbezoekers brachten de kin
deren uit hun ritme. Sinds oktober
hebben de totaal 18 jongens en
meisjes een eigen lokaal. Dit noodge-
bouwtje, op de plaats van de vroege
re kleuterschool naast het
Durperhonk, is nu compleet ingericht
met nieuwe tafeltjes, stoelen en
kasten. Reden voor de school om de
deuren open te gooien en de ouders
voor een kijkje uit te nodigen. Tijdens
deze „open les" gingen de kinderen
gewoon door met maken van taken,
zoals het opzoeken van steden in een
atlas. Hun eigen lokaal bevalt prima,
zo lieten enkele kinderen desgevraagd
weten. Juf Marian Hoven is dat hele
maal met ze eens: „Ik merk dat de
kinderen nu veel geconcentreerder
zijn. Hun werk is netter en beter. Be
langrijk is ook dat ze nu naar buiten
kunnen kijken. Licht werkt stimule
rend bij het nadenken; in de oude si
tuatie misten ze dat echt."
Blij is ze dat het heen- en weer
gesleep met meubilair en leermidde
len verleden tijd is. Alles kan nu op
zijn plaats blijven staan, en wat
minstens zo belangrijk is: de kinderen
kunnen de dingen die ze hebben ge
maakt aan de wand hangen. Een
echt eigen honk dus.
Het noodlokaal kwam er mede dank
zij de medewerking van de gemeente.
De raadsleden van de commissie
welzijnsbeleid die een kijkje kwamen
nemen, waren unaniem van mening
dat de oude situatie onverantwoord
was. Die situatie was zo ontstaan,
omdat het aantal leerlingen was toe
genomen en het schoolgebouw te
klein was geworden. Omdat de ver
wachte groei van het leerlingenaantal
niet dusdanig groot is, dat er een
permanent lokaal bijgebouwd kan
worden, werd gekozen voor een
noodlokaal. Deze tussenoplossing is
bedoeld voor tenminste een jaar of
vier.
'e leerlingen Afra Meijer en Michiel Dekker Iallebei 9 jaarI zijn goed te spreken over het nieuwe lokaal: „Minder gehorig en minder gezeur."
(Foto Frans Hopman)
ders het forensenverkeer de overlast
veroorzaakt, is het op Texel vooral
het toeristenverkeer - in piektijden
driekwart van het totale autobestand
op het eiland. Volgens Groen Links
leidt dat met name in het buitenge
bied tot overlast en ongewenste si
tuaties. „De wegen zijn vaak te smal
om elkaar te passeren, waardoor ook
de berm als rijbaan wordt gebruikt.
Omdat controles op deze binnenwe
gen niet gebruikelijk zijn, rijden
chauffeurs vaak te snel." Uitwijkma
noeuvres leiden hier niet alleen tot
ongevallen, maar ook tot schade aan
de rand van de weg en de berm.
Groen Links vraagt zich nu af wat al
die automobilisten hebben te zoeken
op deze binnenwegen, die van oor
sprong louter voor agrarische doelein
den waren bestemd. De partij
presenteert daarom een wegencircu-
latieplan, waarin de binnenwegen zo
veel mogelijk worden ontzien door
auto's. „Want verkeersstromen zijn
tenslotte geen oceaandepressies,
waartegen we niets kunnen doen."
Fietspaden
Door smalle weggetjes, die geen
doorgangsfunctie hebben, af te slui
ten voor toeristisch verkeer verwacht
Groen Links een verlaging van het
verkeersrisico en minder slijtage aan
het wegdek en de bermen in het bui
tengebied. „De beoogde wegen krij
gen de functie van agrarische weg
met medegebruik van fietsers. Op
nagenoeg kosteloze wijze wordt zo
een goed en royaal net van fietspa
den toegevoegd aan het bestaande
areaal", voorspelt Groen Links. „Hoe
wel voor rijwielpaden altijd veel sub
sidie wordt verkregen, moet ook de
gemeente altijd nog diep in de buidel
tasten om de financiën rond te brei
en."
Snelheidsbeperkingen zien de opstel
lers van de nota als een tweede mid
del om de verkeersveiligheid op
risicovolle trajecten te verhogen. Met
name het gevaar voor fietsers in
Zuid-Eierland en de route naar paal 9,
zou door verlaging van de snelheid
afnemen. Bovendien neemt door de
lage snelheid (30 km/uur) de aantrek
kelijkheid van deze route voor de au
tomobilist af. „Een fietspad langs de
Witteweg betekent een aantasting
van een waardevol natuurgebied."
Aanpassing
Groen Links realiseert zich dat terug
dringen van het autoverkeer op een
aantal kleinere wegen, de verkeers
drukte op de hoofdwegen zal toene
men. Aanpassing hiervan is daardoor
wellicht gewenst. De kosten kunnen
worden gefinancierd door bezuinigin
gen op de binnenwegen, die immers
worden ontzien in het plan.
De Pontweg als verbinding naar Den
Burg en De Koog, speelt een centrale
rol binnen dat verkeerscirculatieplan.
De verkeersstroom in noordelijke rich
ting gaat verder via de Nieuwlander-
weg, Ruigedijk en tenslotte over de
Postweg naar De Cocksdorp. Op de
terugweg speelt de Hoofdweg een
centrale rol. Den Hoorn en Oosterend
worden respectievelijk ontsloten door
de Hoornderweg en de Oosterender-
weg.
Daarnaast zijn door Groen Links en
kele dwarswegen gereserveerd om op
een redelijke manier in de buitenge
bieden te komen.
Radio
Groen Links hoopt met dit plan de
toename van de oppervlakte asfalt
op Texel een halt toe te roepen. Te
vens denkt men hiermee een stu
ringsmechanisme in handen te
hebben, waarmee vooral de fietslief
hebbers naar het eiland worden ge
lokt, zonder daarbij autoritair te zijn.
Behalve Groen Links-raadslid Jaap
Vlaming, de opsteller van de nota,
maakt ook wethouder van verkeer
Klaas Barendregt in deel uit van het
forum. Zijn ambtsgenoot L. Harpe uit
het Veluwse Epe, waar met een ge
lijksoortig plan reeds ervaring is op
gedaan, is eveneens van de partij.
Tenslotte neemt A.J. Kranenburg,
consulent verkeersveiligheid van
Rijkswaterstaat Noordholland, ook
plaats aan de discussietafel.
De avond wordt gepresenteerd door
Peter Bakker en is vanaf 20.00 uur
rechtstreeks te beluisteren via Radio
Texel (106.1 FM). Het programma Fri
day Night Fever komt daardoor te
vervallen.
Markeerders. Tijdens een surveil
lance vond de politie op het strand
tussen paal 16 en 20 totaal vier mar
keerders. De politie borg ze op in af
wachting van de de Duik- en
Demonteergroep van de marine, die
de projectielen zal vernietigen.
„Persoonlijk vind ik dat we de demo
cratie tekort doen als de aanloop
naar de begrotingsvergadering
schriftelijk wordt afgedaan. De kie
zers kunnen dan niet meer volledig
kennisnemen van de politieke be
leidsvoornemens." Aldus brak burge
meester Ton Schipper gisteravond
een lans voor het traditionele voorle
zen van de algemene beschouwin
gen door de raadsfracties en de
reacties daarop van b en w.
Tijdens de laatste begrotingsperiode,
in november j.l., werden de algemene
beschouwingen voor het eerst niet
voorgelezen. De afgelopen jaren was
voor deze urenlange bijeenkomst niet
of nauwelijks publieke belangstelling.
De proef van afgelopen jaar sloeg bij
de meeste raadsfracties aan, maar
het werd wel jammer gevonden dat
een deel van de voornemens het pu
bliek nu nooit bereikt. Niet via de ra
dio en maar ten dele via de krant,
omdat de pers een selectie maakt uit
de standpunten en niet de complete
beschouwingen publiceert. „Per slot
van rekening is zo'n algemene be
schouwing toch het politieke testa
ment van een partij", verwoordde
Peter Bakker (Groen Links). Burge
meester Schipper riep op tot het sti
muleren van de aantrekkelijkheid.
„Door het anders aan te pakken, bij
voorbeeld kortere be schouwingen.
Twee kantjes met hoofdlijnen, in
plaats van zes velletjes met vragen.
Dat heeft ook weer tot gevolg dat de
wethouders lang bezig zijn om alle
vragen te beantwoorden." Bij de laat
ste begrotingscyclus kwam het zelfs
voor dat één algemene beschouwing
goed was voor 97 vragen.
Achterban
De commissie reageerde begripsvol,
maar vond het moeilijk om zich al
leen op een aantal hoofdlijnen te
concentreren. Erna Eelman (VVD):
„Tegenover je achterban kun je het
niet maken bepaalde zaken weg te
laten."
Mogelijk zal in november a.s. worden
gekozen voor een compromis. B en
w blijven in deze optie mondeling
reageren op de algemene beschou
wingen, maar deze reactie wordt te
vens op papier gezet, zodat de raad
zich beter kan bezinnen op de beant
woording. Daarnaast zullen de alge
mene beschouwingen van de
politieke partijen op meerdere plaat
sen ter inzage worden gelegd en
ruim verkrijgbaar zijn, zodat het pu
bliek er ruimschoots kennis van kan
Aan het huwelijk van tv-presentatrice
Mieke Lamers en reclame-directeur
Peter Strating, dat vrijdag op Texel
werd gesloten en gevierd, gingen we
ken van opperste geheimhouding
vooraf. De vele medewerkende Texe
laars hielden zich aan hun belofte
niets uit te laten lekken, om zodoen
de nieuwsgierigen uit de nationale
amusementswereld op afstand te
houden. Dat lukte. Voor de Texelaars
ging het „sterren-huwelijk" echter
niet onopgemerkt voorbij. Sommige
onderdelen trokken de aandacht van
menigeen. Zo cirkelde na afloop van
de kerkelijke inzegening een vliegtuig
boven het kerkplein met de tekst
„Straatje, ik hou van je. Miekie". De
plechtigheid in de RK kerk van Den
Burg was sfeervol dankzij de stemmi
ge inbreng van het Texels Christelijk
Mannenkoor, dat speciaal voor deze
gelegenheid het (roomse) „Avé Ma
ria" had ingestudeerd. In de haven
van Oudeschild kreeg het feest een
passend vervolg, maar niet zo spec
taculair als de organisatie in de vori
ge Texelse Courant had laten
doorschemeren. Het paar was naar
de haven gelokt in de veronderstel
ling dat er een bruidsreportage zou
worden gemaakt. In plaats daarvan
werd het stel opgewacht door de
boerenkapel, die hen feestelijk ont
haalde bij de driemaster waarop de
bruiloft zou worden gevierd. Inmid
dels was het stralende weer om
geslagen en verijdelden donkere
wolken de sprong van parachutisten,
die het bruidspaar een taartschep
zouden overhandigen. Gelukkig kon
de schitterende taart alsnog worden
aangesneden, want de para's kwa
men he$ ontbrekende kleinood ge
woon met de auto bezorgen. Tijdens
de vuurwerkshow ter afsluiting viel
de regen inmiddels met bakken tege
lijk uit de lucht. Toch parkeerden tien
tallen Texelaars hun auto op de
havenkade om van het spektakel, dat
tot in de wijde omtrek hoorbaar was,
te genieten. Anders dan aangekon
digd begon het vuurwerk niet om
20.00 uur, maar was het om die tijd
zowat alweer afgelopen, zodat som
migen voor niets door weer en wind
naar de haven waren gegaan. Voor
bruid en bruidegom kon de dag niet
meer stuk. „We hebben elkaar ont
moet op een eiland, Kreta, en nu
trouwen we op een eiland. Hopelijk
brengt het ons wéér geluk", aldus
het bruidspaar, dat zeer te spreken
was over de medewerking van de
Texelaars, die als beloning een glas
champagne aan boord mochten ko
men drinken. Dat lieten ze zich uiter
aard geen twee keer zeggen.
IFoto Frans Hopman!