Bijzonder cabaret
programma in Klif 12
Avondje Schaakclub
Bontcollectie Martin Karlas
terug naar Kantoorstraat
Lurelei Toen, Lurelei Nu
Stoffencollectie uitgebreid
Cursus Ikebana f 1
WEEKEND
lezersisch rijven
'I ALARM
ALS ELKE SECONDE TELT
MAART
1 i V
A 43 A
Banenkrant
„De Koffiepot" mikt
met nieuwe voorgevel
op restaurant-imago
I
m
1
A
A
A
11 1 A
A
-A W
4
A
A
BEDRIJVIGHEID
19! vriJDAG 13 MAART 1992
PAGINA 13
Naast de presentatie van nieuw klein-
kunsttalent in het Concours om de Wim
Sonneveld-prijs besteedt het Amster
dams Kleinkunst Festival ieder jaar ook
bijzondere aandacht aan belangrijke re
presentanten van kleinkunst en cabaret
uit het verleden. In de voorgaande jaren
stonden onder meer Wim Sonneveld,
Frans Halsema en Drs. P. centraal, dit
jaar zal de speciale aandacht uitgaan
naar Cabaret Lurelei, omdat deze
spraakmakende groep van enorme bete
kenis is geweest voor de ontwikkeling
het Nederlands cabaret.
Lurelei liep voorop bij het verleggen van
de grenzen in onderwerpkeuze en aan
pak, richtte zich tegen de verworvenhe
den van de welvaartsstaat en gaf
commentaar op de actualiteit. Vele ta
boes werden op deze manier bedoeld en
onbedoeld doorbroken.
programma verzamelden ze telkens an
dere jonge, beginnende cabaretiers en
musici om zich heen en vele namen zul
len nu nog tot de verbeelding spreken.
Sylvia de Leur, Frans Halsema, Leen Jon-
gewaard, Kees van Kooten, John Lanting,
Gerard Cox, Marjan Berk, Rogier van Ot-
terloo, Ruud Bos, Maria Lindes, allen
maakten ze één of meerdere jaren deel
uit van Cabaret Lurelei.
LURELEI NU
BEKENDE NAMEN
In januari 1958 werd het eerste program
mavan Cabaret Lurelei in de theaters ge
presenteerd, toen met onder meer Adèle
Bloemendaal, Eric Herfst en Ben Rowold.
In de jaren zestig bestond Lurelei uit het
vaste driemanschap Eric Herfst, Jasperina
de Jong en Guus Vleugel. Voor elk nieuw
Het theaterprogramma is een zo com
pleet mogelijk beeld van de groep en de
tijd waarin het bestond. In de komende
weken zal de voorstelling in Amsterdam
gaan draaien en als speciaal voorproefje
komt de huidige groep naar Klif 12 om
een soort voorpremière te geven. Deze
voorstelling is samengesteld uit bestaand
repertoire uit zowel vroegere als latere
programma's. De werkwijze van toen
wordt zo dicht mogelijk benaderd, hoe
wel er echter niet naar wordt gestreefd
een kopie van Lurelei te maken. Het uit
gangspunt is namelijk hun spraakmaken
de liedjes en sketches uit te laten voeren
door nieuwe mensen en te laten zien
hoe de vaak aanstootgevende nummers
van toen anno 1992 geïnterpreteerd wor
den door publiek en nieuwe uitvoerders.
De uitvoerders van nu zijn misschien
nog niet zo bekend als de mensen van de
groep die zij interpreteren, maar hebben
inmiddels ieder voor zich toch al de no
dige sporen op de Nederlandse klein-
kunstpodia verdiend. CO VAN DIEMEN
won met Bert Klunder in 1984 Camaret-
ten en maakte samen met hem onder de
naam Klunder Co verschillende caba
retprogramma's. EDNA KALB volgde de
Academie voor Kleinkunst en ontving in
1982 de Pisuisseprijs. Ze speelde twee
seizoenen in Cabaret Boemerang en
sinds 1986 treedt ze samen op met Fred
Meijer en werkte ze mee aan verschillen
de tv-programma's en commercials.
FRED MEIJER doorliep eveneens de
Kleinkunst Academie en won in 1985 de
Pisuisseprijs. Ook hij is regelmatig te
zien in tv-programma's en commercials.
ALBERT VERLINDEN maakte vier pro
gramma's met Cabaret Boemerang en
speelde vervolgens in musicals als „Me
and My Girl", „My Fair Lady", „From
Berlin to Broadway" en „Barnum". EVA
ZEIJLSTRA tenslotte stond in 1989 in de
Finale van het Leids Cabaret Festival met
een eigen programma en zingt momen
teel -naast haar solo-optredens- in de
groep Hans Visser en Vrienden.
Zaterdag 14 maart - 21.00 uur (diner
vooraf mogelijk), zondag 15 maart -
16.00 uur, Entree ƒ15,00 (Vriendenprijs
ƒ12,50). Klif 12, Den Hoorn, Telefoon
19633.
Ikebana is de Japanse kunst van het
bloemschikken. Dinsdag begint een ken
nismakingscursus, gegeven door Anneke
Studulski, in de voormalige huishoud
school aan de Hallerweg. Het is eens in
de veertien dagen om 14.30 uur. Mee
doen kost ƒ75,- exclusief materiaal.
Wie Ikebana beoefent, ontdekt al gauw
dat deze bloemschrkkunst meer inhoudt
dan het decoreren van een kamer met
bloemen. De filosofische achtergrond en
symboliek vormen samen met de bijzon
dere technieken een uitdaging aan de
fantasie en creativiteit.
De schoonheid van Ikebana ligt in de be
perking, volgens het Zen-boeddhisme.
Dat is zeker bewezen in de uiterst een
voudige schikkingen binnen de Ikenobo-
school, de oudste opleidingsinstantie in
Japan. In één enkele of hoogstens drie
takken of bloemen moest het wezenlijke
van de innerlijke houding van de schik-
ker tot uiting worden gebracht.
Gedurende de laatste honderd jaar zijn
verschillende nieuwe scholen ontstaan.
De moderne Ichiyoschool is een prettige
school om te beginnen aan een weg die
een uitdaging vormt. Wie meer inlichtin
gen wil hebben over de cursus kan bel
len naar Anneke Studulski, tel. 13323.
De maand maart (het woord betekent
„strijd") staat bekend om zijn woelige
dagen op de grens van winter en lente.
Vroeger was het de eerste maand. Ook
vallen in deze maand de lijdensweken,
die voorafgaan aan Pasen, het feest van
de Opstanding. En in maart begint even
eens de nieuwe rondgang van de zon
door de dierenriem van twaalf sterren
beelden, met als eerste de Ram. De Ram,
die ook het beeld is van strijden en lij
den. Rijk is deze maand dus aan beteke
nissen, die om nadere uitleg vragen.
Is het beginsel van deze wereldtijd, waar
in wij leven, strijden en lijden? Ja, dat zal
ieder mens (hoe lang hij ook heeft gepro
beerd op allerlei manieren hieraan te
ontkomen) uiteindelijk moeten erken
nen. En het gebeuren in ons persoonlijk
leven, en dat van de wereld bevestigt het
steeds weer. Hoe komt dat? En waar leidt
dat naar toe?
De eerste oorzaak is de menselijke vrij
heid. Zo zijn wij mensen immers gescha
pen: vrij om te kiezen welke weg wij
willen gaan. Egoïstisch voor onszelf of
zelfopofferend voor de ander. Egoïsme
probeert strijd en lijden te ontvluchten,
maar verzwaart het juist voor de nader.
En zelfopoffering aanvaardt vrijwillig
zwaarder lijden. Net als de maand maart
met zijn strijd tussen koude buien (en
zelfhandhaving) en warme luchten (van
medegevoel).
De tweede oorzaak ligt in de gebroken
heid van heel de schepping (door de ver
keerde keuze van de tot koning geroepen
mens, van oude tijden her tot nu toe!) Ja,
de hele schepping (zo blijkt ook vandaag
uit allerlei berichten) gaat een geweldige
éindcrisis tegemoet. Is er een uitweg?
Een einddoel? Ja, in Jezus' lijden wordt
ons de sleutel aangereikt. Hij heeft in en
door Zijn lijden een deur geopend naar
een totaal nieuwe toekomst, leder mens
heeft, door zijn vrijheid, de mogelijkheid
voor deze weg van Jezus te kiezen. Dan
strijdt en lijdt Hij met ons (en wij met
Hem) tot overwinning en glorie, en blijkt
juist het lijden de heerlijkste vrucht voort
te brengen die eeuwig is.
Voor wie ogen en oren is dit de moedge
vende les van maart: Er komt - na alle
worstelingen - een geweldige nieuwe
Lente! Of, zoals Jezus het zegt: „In de
wereld lijd je verdrukking, maar heb goe
de moed, Ik heb de wereld overwon
nen." Jan C. Brouwer
„Elba"
Den Burg
Door jaap Dros
Voor wie van schaken houdt valt er op
een doorsnee competitieavond van een
gemiddelde schaakclub heel wat te zien.
Je hoeft zelf niet eens mee te spelen om
toch een leuke schaakavond te hebben:
al rondwandelend volg je de partijen
tussen de verschillende combattanten
en dat niet alleen, de enthousiaste toe
schouwer denkt aktief mee en wacht
steeds in spanning af of de voortzetting
die de schaker achter het bord speelt
overeenkomt met de zet hij zelf in ge
dachten had.
Het is maandagavond en we gaan op be
zoek bij de Texelse schaakclub En Pas
santdie zijn interne competitie houdt in
de Witte Burcht. In de top van deze com
petitie zijn er twee partijen die op de
voorhand de aandacht trekken. Aller
eerst is daar de confrontatie tussen twee
positiespelers bij uitstek: Piet Bakelaar
en Rinus Vittali, die respectievelijk de
vierde en de derde plaats bezetten. Ver
volgens is daar het treffen tussen de num
mer acht Taeke van Lingen en nummer
twee Jaap de Wijk, beiden spelers die
taktisch zeer gevaarlijk kunnen zijn. We
kijken eerst eens even over de schouder
van Piet Bakelaar mee nadat hij zojuist
zijn twintigste zet heeft uitgevoerd.
duidelijk zijn: het doel is de verovering
van de eenzame pion op d4.
24.d3 25. Pc1 En daarmee lijkt het lot
van de zwarte voorpost bezegeld, maar
25b5! De rechtvaardiging van de
zwarte akties; na 26. bc5: zet zwart met
Tc2 de jacht op de witte dame in.
26. Pd3 bc4: 27. bc4: Tc4: De lopers zijn
in deze stelling moordend sterk. De fijne
techniek van Vittali doet de rest:
28. Le2 Td4 29. Da5 Tb8 30. Pc1 Ta4 31.
De1 Lc2 32. Tf3 Ldl: 33. Ldl: Td4 34. Lb3
Te8 35. Te3 Kf8 36. Te8:+ De8: 37.
De8:+ Ke8: 38. g3 Td2 0-1
Ondertussen is de spanning in het duel
tussen Van Lingen en De Wijk hoog op
gelopen. Met krachtig openingsspel
heeft Van Lingen zijn tegenstander een
kwaliteit ontfutseld en bovendien de
zwarte koning naar het midden van het
bord gedreven. De stelling van De Wijk
is totaal verloren:
Diagram 2
wit aan zet
Van Lingen vervolgt nu met 28. Te4+
Kg3 28. Tae1 Pg4 zwart moet wel, want
anders volgt T1e3 mat.
29. Tf1?? Een onvoorstelbare fout. Ter
wijl alle omstanders het simpele maar
elegante 29. Pg6:! al lang ontdekt heb
ben, raakt juist de man die de zet moet
doen, nu het spoor bijster. Na 29. Pg6:!
Diagram 1
zwart aan zet
Vittali toont met de volgende fraaie zet-
tenreeks aan dat zwart een uitstekende
positie heeft. Er volgde:
20. e5! 21. d5 Pd4! 22. Ld4: ed4: 23.
Pg3 Dd7 24. Pe2 De witte strategie zal
Arbeidsvoorziening Noordholland
Noord, waaronder ook het Arbeidsbu
reau in Den Burg valt, gaat elke maand
een eigen banenkrant uitbrengen. Deze
krent, die de naam „De Werk-
krant"heeft gekregen, ligt elke maand
bij een aantal vaste adressen op Texel.
De eerste editie is sinds maandag 9
maart verkrijgbaar. Dit is een speciale
banenkrant voor vrouwen ter gelegen
heid van 8 maart - Internationale Vrou
wendag. De tweede editie is voor een
deel gericht op de detailhandelsactie
«Week van de Winkel" en verschijnt op
7 en 8 april. Belangstellenden kunnen
De Werkkrant afhalen bij het Arbeids
bureau, de Sociale Dienst, de bibilo-
theek in Den burg en de supermarkt aan
de Kikkertstraat in De Cocksdorp.
De Werkkrant bestaat voor het grootste
deel uit vacatures. „Daarnaast is ruimte
gereserveerd voor artikelen die met wer
ken te maken hebben en schol ingsinfor-
JJWie", aldus mevrouw M.C. Schot,
functionaris van Arbeidsvoorziening
Noordholland Noord. „Zo staat er in de
speciale vrouwenkrant een artikel over
net kiezen van niet-traditionele vrouwen
beroepen, wat de „Vrouw- en Werkwin-
ke'kan betekenen en informatie over
f technische opleiding voor vrouwen.
Maar het belangrijkste zijn natuurlijk de
vacatures in de sectoren verkoop, kan
toor, verzorging, techniek, bouw, horeca
en algemene dienst." Voor het sa
menstellen van de eerste Werkkrant zijn
3500 werkgevers schriftelijk uitgenodigd
hun vacatures in te dienen.
Mevrouw Schot: „Met de Werkkrant be
naderen we werkzoekenden actief, leder
een die op zoek is naar een (andere)
baan, kan zich nu oriënteren. Want ook
dat is belangrijk, deze krant laat een
dwarsdoorsnede zien van wat de arbeids
markt heeft te bieden." De arbeidsbu
reaus verwachten veel telefonische
respons op 9, 10 en 11 maart. „Het zal
dan in veel gevallen gaan om het ver
strekken van meer informatie over de va
catures. Voor een goede bemiddeling is
persoonlijk contact tussen consulent en
werkzoekende onontbeerlijk."
De tweede Werkkrant besteedt voor en
groot deel aandacht aan de detailhan
delsactie „Week van de Winkel". „Voor
deze gelegenheid verzoeken we detail
listen hun vacatures bij het Arbeidsbu
reau Den Burg in te dienen. De vacatures
komen dan in het aprilnummer van de
Werkkrant. Voor werkzoekenden dus een
mogelijkheid om aan een leuke baan in
een winkel te komen en voor werkgevers
een professionele manier om in hun per
soneelsbehoefte te voorzien", aldus me
vrouw Schot.
Voor meer informatie: afdeling Public Re
lations, mevrouw M.C. Schot, telefoon
072-159300.
Met de vernieuwing van de gevel van
„De Koffiepot" in de Binnenburg heeft
het straatbeeld van het dorpshart een
kleine wijziging ondergaan. Jan Lusthof,
eigenaar van het eethuis in de Binnen
burg, wil door de verbouwing het bedrijf
profileren als petite-restaurant annex
lunchroom. „De Koffiepot had teveel het
imago van koffiehuis, waardoor voorbij
gangers ons restaurant over het hoofd za
gen." Hij zag in dat de oude voorgevel
van de voormalige groentezaak niet erg
klantvriendelijk oogde. De vernieuwde
voorgevel, uitgevoerd in bordeauxrood
en crèmewit, is zelfs geheel inklapbaar,
zodat bij mooi weer restaurant en terras
naadloos in elkaar overgaan. Boven het
terras wordt een zonnescherm aange
bracht, dat tevens beschutting biedt te
gen een regenbui. Ook overweegt
Lusthof het terras te verwarmen. Volgens
de restauranteigenaar biedt zijn veelzij
dige spijskaart, waarvoor de keuken ook
een aanpassing heeft ondergaan, zelfs
voor de meest kritische Texelaars wat
wils. „Van een eenvoudige snack tot een
uitgebreide dagschotel." Geholpen door
echtgenote Dorien en enkele medewer
kers ontvangt hij de bezoekers met open
armen.
heeft zwart geen enkele verdediging te
gen 30. Te3+ Pe3: 31. Te3:mat. Door wits
akelige 29ste zet haalt zwart er net op
tijd nog een paard bij om het dreigende
mat of f3 te pareren. 29Pde5 30. Tfel
Td8! Een venijnige parade, want na 31.
Te5:?? Pe5: 32. Te5: Td1+ zet zwart mat
op de volgende zet.
31. Kfl Td2 Nu dreigt zwart 32. Ph2+
33. Kg1 Tg2: mat.
Van Lingen raakt nu door het intimide
rende spel van De Wijk zó de kluts kwijt,
dat hij met 32. Te3+?? de kwaliteit terug
geeft, waarna het duel na veel wederzijds
gestuntel in remise eindigt. Na 32. Te4e2
moet wit nog steeds gewonnen staan.
Tot besluit een komisch moment uit de
partij tussen Auke Terpstra en Dirk
Leegwater.
Terpstra wil de torens wel ruilen en
speelt vanuit de diagramstelling 31. Tc4.
De voor remise knokkende Leegwater
knippert even ongelovig met zijn ogen
en speelt dan meteen 31 ....Da6 waarna
hij met een brede glimlach de klaagzang
van Terpstra aanhoort. In wanhoop doet
„Terp" vervolgens een zet. Het aanvanke
lijk zo vrolijke gezicht van Leegwater be
trekt.... De vraag aan de lezers van deze
rubriek is nu:
Met welke zet redde Terpstra zijn schijn
baar verloren positie?
Diagram 3
Wit aan zet
('UdSjpuis asjiudj ui
Sou ipoj (jyed ap noz sjjuepuosap jeeui 'uauuoM
-a§ >|!!|ap!np nu jeejs fic| 'Sou jajpajg do uaSujS
-iajp ap aaoueep aiso| ua j^pj. z£ paap ejisdjaj.)
■W-Restaurant
l)£ korriFpor
Eigenaar lan Lusthof is tevreden over de vernieuwde gevel van petit-restaurant ,,De Koffiepot" in de Binnen
burg. (foto Cerard Timmerman)
Ruimtegebrek is de belangrijkste reden
dat Martin Karlas en Hanny van Zoelen
hebben besloten het grootste deel van
de bontcollectie weer terug te verhui
zen naar de Kantoorstraat. De „Lammy-
coats" zijn gebleven in het pand aan de
Burgwal.
Martin Karlas: „De samenwerking met
Hanny loopt uitstekend. Zij presenteerde
mijn creaties heel goed. Mijn collectie is
het laatste jaar behoorlijk gegroeid en
dat vraagt meer ruimte. Daar komt bij dat
ik mijn „geesteskinderen" toch het liefst
de hele dag om me heen heb. Ik heb ge
merkt dat ik als ontwerper de „maak-
informatie" liever zelf aan m'n klanten
overbreng. Hanny blijft de „Lammy-
coats" verkopen. Op deze manier is er
voor haar stoffencollectie veel meer
ruimte beschikbaar.
EXCLUSIEF
De stoffen bieden een fleurige aanblik.
Een gevarieerde zomercollectie ligt klaar.
Milliner couture voert exclusieve stoffen
als Jicker, Vyella en Versac. „Voor deze
kwalitatief betere stoffen is een geïnteres
seerd publiek", aldus Hanny van Zoelen.
De collectie bestaat uit veel actuele des
sins met primaire kleurstellingen. De
„linnenlook" en het India-katoen zijn
weer helemaal terug. Vrolijke stoffen
voor kinderkleding in een leuke prijs
klasse liggen uitnodigend op de planken
in de smaakvol ingerichte zaak.
„De komende zomer staan de klassieke
lijnen weer volop in de belangstelling",
zegt Hanny van Zoelen die via de vaklite
ratuur volledig op de hoogte is van de re
cente ontwikkelingen binnen de
modewereld. Zij ontwerpt veel kleding
in opdracht van particulieren. „Wanneer
je zelf kleding maakt, wil je toch niet
blindelings meegaan met de confectie-
lijnen. Het is leuk om er een extra di
mensie aan toe te voegen vanuit je eigen
creativiteit" zegt de eigenaresse van Mil
liner couture. Ze is dagelijks geopend
van 9.00 tot 17.00 uur en zaterdags van
10.00 tot 17.00 uur.