Bijzonder cabaret programma in Klif 12 Avondje Schaakclub Bontcollectie Martin Karlas terug naar Kantoorstraat Lurelei Toen, Lurelei Nu Stoffencollectie uitgebreid Cursus Ikebana f 1 WEEKEND lezersisch rijven 'I ALARM ALS ELKE SECONDE TELT MAART 1 i V A 43 A Banenkrant „De Koffiepot" mikt met nieuwe voorgevel op restaurant-imago I m 1 A A A 11 1 A A -A W 4 A A BEDRIJVIGHEID 19! vriJDAG 13 MAART 1992 PAGINA 13 Naast de presentatie van nieuw klein- kunsttalent in het Concours om de Wim Sonneveld-prijs besteedt het Amster dams Kleinkunst Festival ieder jaar ook bijzondere aandacht aan belangrijke re presentanten van kleinkunst en cabaret uit het verleden. In de voorgaande jaren stonden onder meer Wim Sonneveld, Frans Halsema en Drs. P. centraal, dit jaar zal de speciale aandacht uitgaan naar Cabaret Lurelei, omdat deze spraakmakende groep van enorme bete kenis is geweest voor de ontwikkeling het Nederlands cabaret. Lurelei liep voorop bij het verleggen van de grenzen in onderwerpkeuze en aan pak, richtte zich tegen de verworvenhe den van de welvaartsstaat en gaf commentaar op de actualiteit. Vele ta boes werden op deze manier bedoeld en onbedoeld doorbroken. programma verzamelden ze telkens an dere jonge, beginnende cabaretiers en musici om zich heen en vele namen zul len nu nog tot de verbeelding spreken. Sylvia de Leur, Frans Halsema, Leen Jon- gewaard, Kees van Kooten, John Lanting, Gerard Cox, Marjan Berk, Rogier van Ot- terloo, Ruud Bos, Maria Lindes, allen maakten ze één of meerdere jaren deel uit van Cabaret Lurelei. LURELEI NU BEKENDE NAMEN In januari 1958 werd het eerste program mavan Cabaret Lurelei in de theaters ge presenteerd, toen met onder meer Adèle Bloemendaal, Eric Herfst en Ben Rowold. In de jaren zestig bestond Lurelei uit het vaste driemanschap Eric Herfst, Jasperina de Jong en Guus Vleugel. Voor elk nieuw Het theaterprogramma is een zo com pleet mogelijk beeld van de groep en de tijd waarin het bestond. In de komende weken zal de voorstelling in Amsterdam gaan draaien en als speciaal voorproefje komt de huidige groep naar Klif 12 om een soort voorpremière te geven. Deze voorstelling is samengesteld uit bestaand repertoire uit zowel vroegere als latere programma's. De werkwijze van toen wordt zo dicht mogelijk benaderd, hoe wel er echter niet naar wordt gestreefd een kopie van Lurelei te maken. Het uit gangspunt is namelijk hun spraakmaken de liedjes en sketches uit te laten voeren door nieuwe mensen en te laten zien hoe de vaak aanstootgevende nummers van toen anno 1992 geïnterpreteerd wor den door publiek en nieuwe uitvoerders. De uitvoerders van nu zijn misschien nog niet zo bekend als de mensen van de groep die zij interpreteren, maar hebben inmiddels ieder voor zich toch al de no dige sporen op de Nederlandse klein- kunstpodia verdiend. CO VAN DIEMEN won met Bert Klunder in 1984 Camaret- ten en maakte samen met hem onder de naam Klunder Co verschillende caba retprogramma's. EDNA KALB volgde de Academie voor Kleinkunst en ontving in 1982 de Pisuisseprijs. Ze speelde twee seizoenen in Cabaret Boemerang en sinds 1986 treedt ze samen op met Fred Meijer en werkte ze mee aan verschillen de tv-programma's en commercials. FRED MEIJER doorliep eveneens de Kleinkunst Academie en won in 1985 de Pisuisseprijs. Ook hij is regelmatig te zien in tv-programma's en commercials. ALBERT VERLINDEN maakte vier pro gramma's met Cabaret Boemerang en speelde vervolgens in musicals als „Me and My Girl", „My Fair Lady", „From Berlin to Broadway" en „Barnum". EVA ZEIJLSTRA tenslotte stond in 1989 in de Finale van het Leids Cabaret Festival met een eigen programma en zingt momen teel -naast haar solo-optredens- in de groep Hans Visser en Vrienden. Zaterdag 14 maart - 21.00 uur (diner vooraf mogelijk), zondag 15 maart - 16.00 uur, Entree ƒ15,00 (Vriendenprijs ƒ12,50). Klif 12, Den Hoorn, Telefoon 19633. Ikebana is de Japanse kunst van het bloemschikken. Dinsdag begint een ken nismakingscursus, gegeven door Anneke Studulski, in de voormalige huishoud school aan de Hallerweg. Het is eens in de veertien dagen om 14.30 uur. Mee doen kost ƒ75,- exclusief materiaal. Wie Ikebana beoefent, ontdekt al gauw dat deze bloemschrkkunst meer inhoudt dan het decoreren van een kamer met bloemen. De filosofische achtergrond en symboliek vormen samen met de bijzon dere technieken een uitdaging aan de fantasie en creativiteit. De schoonheid van Ikebana ligt in de be perking, volgens het Zen-boeddhisme. Dat is zeker bewezen in de uiterst een voudige schikkingen binnen de Ikenobo- school, de oudste opleidingsinstantie in Japan. In één enkele of hoogstens drie takken of bloemen moest het wezenlijke van de innerlijke houding van de schik- ker tot uiting worden gebracht. Gedurende de laatste honderd jaar zijn verschillende nieuwe scholen ontstaan. De moderne Ichiyoschool is een prettige school om te beginnen aan een weg die een uitdaging vormt. Wie meer inlichtin gen wil hebben over de cursus kan bel len naar Anneke Studulski, tel. 13323. De maand maart (het woord betekent „strijd") staat bekend om zijn woelige dagen op de grens van winter en lente. Vroeger was het de eerste maand. Ook vallen in deze maand de lijdensweken, die voorafgaan aan Pasen, het feest van de Opstanding. En in maart begint even eens de nieuwe rondgang van de zon door de dierenriem van twaalf sterren beelden, met als eerste de Ram. De Ram, die ook het beeld is van strijden en lij den. Rijk is deze maand dus aan beteke nissen, die om nadere uitleg vragen. Is het beginsel van deze wereldtijd, waar in wij leven, strijden en lijden? Ja, dat zal ieder mens (hoe lang hij ook heeft gepro beerd op allerlei manieren hieraan te ontkomen) uiteindelijk moeten erken nen. En het gebeuren in ons persoonlijk leven, en dat van de wereld bevestigt het steeds weer. Hoe komt dat? En waar leidt dat naar toe? De eerste oorzaak is de menselijke vrij heid. Zo zijn wij mensen immers gescha pen: vrij om te kiezen welke weg wij willen gaan. Egoïstisch voor onszelf of zelfopofferend voor de ander. Egoïsme probeert strijd en lijden te ontvluchten, maar verzwaart het juist voor de nader. En zelfopoffering aanvaardt vrijwillig zwaarder lijden. Net als de maand maart met zijn strijd tussen koude buien (en zelfhandhaving) en warme luchten (van medegevoel). De tweede oorzaak ligt in de gebroken heid van heel de schepping (door de ver keerde keuze van de tot koning geroepen mens, van oude tijden her tot nu toe!) Ja, de hele schepping (zo blijkt ook vandaag uit allerlei berichten) gaat een geweldige éindcrisis tegemoet. Is er een uitweg? Een einddoel? Ja, in Jezus' lijden wordt ons de sleutel aangereikt. Hij heeft in en door Zijn lijden een deur geopend naar een totaal nieuwe toekomst, leder mens heeft, door zijn vrijheid, de mogelijkheid voor deze weg van Jezus te kiezen. Dan strijdt en lijdt Hij met ons (en wij met Hem) tot overwinning en glorie, en blijkt juist het lijden de heerlijkste vrucht voort te brengen die eeuwig is. Voor wie ogen en oren is dit de moedge vende les van maart: Er komt - na alle worstelingen - een geweldige nieuwe Lente! Of, zoals Jezus het zegt: „In de wereld lijd je verdrukking, maar heb goe de moed, Ik heb de wereld overwon nen." Jan C. Brouwer „Elba" Den Burg Door jaap Dros Voor wie van schaken houdt valt er op een doorsnee competitieavond van een gemiddelde schaakclub heel wat te zien. Je hoeft zelf niet eens mee te spelen om toch een leuke schaakavond te hebben: al rondwandelend volg je de partijen tussen de verschillende combattanten en dat niet alleen, de enthousiaste toe schouwer denkt aktief mee en wacht steeds in spanning af of de voortzetting die de schaker achter het bord speelt overeenkomt met de zet hij zelf in ge dachten had. Het is maandagavond en we gaan op be zoek bij de Texelse schaakclub En Pas santdie zijn interne competitie houdt in de Witte Burcht. In de top van deze com petitie zijn er twee partijen die op de voorhand de aandacht trekken. Aller eerst is daar de confrontatie tussen twee positiespelers bij uitstek: Piet Bakelaar en Rinus Vittali, die respectievelijk de vierde en de derde plaats bezetten. Ver volgens is daar het treffen tussen de num mer acht Taeke van Lingen en nummer twee Jaap de Wijk, beiden spelers die taktisch zeer gevaarlijk kunnen zijn. We kijken eerst eens even over de schouder van Piet Bakelaar mee nadat hij zojuist zijn twintigste zet heeft uitgevoerd. duidelijk zijn: het doel is de verovering van de eenzame pion op d4. 24.d3 25. Pc1 En daarmee lijkt het lot van de zwarte voorpost bezegeld, maar 25b5! De rechtvaardiging van de zwarte akties; na 26. bc5: zet zwart met Tc2 de jacht op de witte dame in. 26. Pd3 bc4: 27. bc4: Tc4: De lopers zijn in deze stelling moordend sterk. De fijne techniek van Vittali doet de rest: 28. Le2 Td4 29. Da5 Tb8 30. Pc1 Ta4 31. De1 Lc2 32. Tf3 Ldl: 33. Ldl: Td4 34. Lb3 Te8 35. Te3 Kf8 36. Te8:+ De8: 37. De8:+ Ke8: 38. g3 Td2 0-1 Ondertussen is de spanning in het duel tussen Van Lingen en De Wijk hoog op gelopen. Met krachtig openingsspel heeft Van Lingen zijn tegenstander een kwaliteit ontfutseld en bovendien de zwarte koning naar het midden van het bord gedreven. De stelling van De Wijk is totaal verloren: Diagram 2 wit aan zet Van Lingen vervolgt nu met 28. Te4+ Kg3 28. Tae1 Pg4 zwart moet wel, want anders volgt T1e3 mat. 29. Tf1?? Een onvoorstelbare fout. Ter wijl alle omstanders het simpele maar elegante 29. Pg6:! al lang ontdekt heb ben, raakt juist de man die de zet moet doen, nu het spoor bijster. Na 29. Pg6:! Diagram 1 zwart aan zet Vittali toont met de volgende fraaie zet- tenreeks aan dat zwart een uitstekende positie heeft. Er volgde: 20. e5! 21. d5 Pd4! 22. Ld4: ed4: 23. Pg3 Dd7 24. Pe2 De witte strategie zal Arbeidsvoorziening Noordholland Noord, waaronder ook het Arbeidsbu reau in Den Burg valt, gaat elke maand een eigen banenkrant uitbrengen. Deze krent, die de naam „De Werk- krant"heeft gekregen, ligt elke maand bij een aantal vaste adressen op Texel. De eerste editie is sinds maandag 9 maart verkrijgbaar. Dit is een speciale banenkrant voor vrouwen ter gelegen heid van 8 maart - Internationale Vrou wendag. De tweede editie is voor een deel gericht op de detailhandelsactie «Week van de Winkel" en verschijnt op 7 en 8 april. Belangstellenden kunnen De Werkkrant afhalen bij het Arbeids bureau, de Sociale Dienst, de bibilo- theek in Den burg en de supermarkt aan de Kikkertstraat in De Cocksdorp. De Werkkrant bestaat voor het grootste deel uit vacatures. „Daarnaast is ruimte gereserveerd voor artikelen die met wer ken te maken hebben en schol ingsinfor- JJWie", aldus mevrouw M.C. Schot, functionaris van Arbeidsvoorziening Noordholland Noord. „Zo staat er in de speciale vrouwenkrant een artikel over net kiezen van niet-traditionele vrouwen beroepen, wat de „Vrouw- en Werkwin- ke'kan betekenen en informatie over f technische opleiding voor vrouwen. Maar het belangrijkste zijn natuurlijk de vacatures in de sectoren verkoop, kan toor, verzorging, techniek, bouw, horeca en algemene dienst." Voor het sa menstellen van de eerste Werkkrant zijn 3500 werkgevers schriftelijk uitgenodigd hun vacatures in te dienen. Mevrouw Schot: „Met de Werkkrant be naderen we werkzoekenden actief, leder een die op zoek is naar een (andere) baan, kan zich nu oriënteren. Want ook dat is belangrijk, deze krant laat een dwarsdoorsnede zien van wat de arbeids markt heeft te bieden." De arbeidsbu reaus verwachten veel telefonische respons op 9, 10 en 11 maart. „Het zal dan in veel gevallen gaan om het ver strekken van meer informatie over de va catures. Voor een goede bemiddeling is persoonlijk contact tussen consulent en werkzoekende onontbeerlijk." De tweede Werkkrant besteedt voor en groot deel aandacht aan de detailhan delsactie „Week van de Winkel". „Voor deze gelegenheid verzoeken we detail listen hun vacatures bij het Arbeidsbu reau Den Burg in te dienen. De vacatures komen dan in het aprilnummer van de Werkkrant. Voor werkzoekenden dus een mogelijkheid om aan een leuke baan in een winkel te komen en voor werkgevers een professionele manier om in hun per soneelsbehoefte te voorzien", aldus me vrouw Schot. Voor meer informatie: afdeling Public Re lations, mevrouw M.C. Schot, telefoon 072-159300. Met de vernieuwing van de gevel van „De Koffiepot" in de Binnenburg heeft het straatbeeld van het dorpshart een kleine wijziging ondergaan. Jan Lusthof, eigenaar van het eethuis in de Binnen burg, wil door de verbouwing het bedrijf profileren als petite-restaurant annex lunchroom. „De Koffiepot had teveel het imago van koffiehuis, waardoor voorbij gangers ons restaurant over het hoofd za gen." Hij zag in dat de oude voorgevel van de voormalige groentezaak niet erg klantvriendelijk oogde. De vernieuwde voorgevel, uitgevoerd in bordeauxrood en crèmewit, is zelfs geheel inklapbaar, zodat bij mooi weer restaurant en terras naadloos in elkaar overgaan. Boven het terras wordt een zonnescherm aange bracht, dat tevens beschutting biedt te gen een regenbui. Ook overweegt Lusthof het terras te verwarmen. Volgens de restauranteigenaar biedt zijn veelzij dige spijskaart, waarvoor de keuken ook een aanpassing heeft ondergaan, zelfs voor de meest kritische Texelaars wat wils. „Van een eenvoudige snack tot een uitgebreide dagschotel." Geholpen door echtgenote Dorien en enkele medewer kers ontvangt hij de bezoekers met open armen. heeft zwart geen enkele verdediging te gen 30. Te3+ Pe3: 31. Te3:mat. Door wits akelige 29ste zet haalt zwart er net op tijd nog een paard bij om het dreigende mat of f3 te pareren. 29Pde5 30. Tfel Td8! Een venijnige parade, want na 31. Te5:?? Pe5: 32. Te5: Td1+ zet zwart mat op de volgende zet. 31. Kfl Td2 Nu dreigt zwart 32. Ph2+ 33. Kg1 Tg2: mat. Van Lingen raakt nu door het intimide rende spel van De Wijk zó de kluts kwijt, dat hij met 32. Te3+?? de kwaliteit terug geeft, waarna het duel na veel wederzijds gestuntel in remise eindigt. Na 32. Te4e2 moet wit nog steeds gewonnen staan. Tot besluit een komisch moment uit de partij tussen Auke Terpstra en Dirk Leegwater. Terpstra wil de torens wel ruilen en speelt vanuit de diagramstelling 31. Tc4. De voor remise knokkende Leegwater knippert even ongelovig met zijn ogen en speelt dan meteen 31 ....Da6 waarna hij met een brede glimlach de klaagzang van Terpstra aanhoort. In wanhoop doet „Terp" vervolgens een zet. Het aanvanke lijk zo vrolijke gezicht van Leegwater be trekt.... De vraag aan de lezers van deze rubriek is nu: Met welke zet redde Terpstra zijn schijn baar verloren positie? Diagram 3 Wit aan zet ('UdSjpuis asjiudj ui Sou ipoj (jyed ap noz sjjuepuosap jeeui 'uauuoM -a§ >|!!|ap!np nu jeejs fic| 'Sou jajpajg do uaSujS -iajp ap aaoueep aiso| ua j^pj. z£ paap ejisdjaj.) ■W-Restaurant l)£ korriFpor Eigenaar lan Lusthof is tevreden over de vernieuwde gevel van petit-restaurant ,,De Koffiepot" in de Binnen burg. (foto Cerard Timmerman) Ruimtegebrek is de belangrijkste reden dat Martin Karlas en Hanny van Zoelen hebben besloten het grootste deel van de bontcollectie weer terug te verhui zen naar de Kantoorstraat. De „Lammy- coats" zijn gebleven in het pand aan de Burgwal. Martin Karlas: „De samenwerking met Hanny loopt uitstekend. Zij presenteerde mijn creaties heel goed. Mijn collectie is het laatste jaar behoorlijk gegroeid en dat vraagt meer ruimte. Daar komt bij dat ik mijn „geesteskinderen" toch het liefst de hele dag om me heen heb. Ik heb ge merkt dat ik als ontwerper de „maak- informatie" liever zelf aan m'n klanten overbreng. Hanny blijft de „Lammy- coats" verkopen. Op deze manier is er voor haar stoffencollectie veel meer ruimte beschikbaar. EXCLUSIEF De stoffen bieden een fleurige aanblik. Een gevarieerde zomercollectie ligt klaar. Milliner couture voert exclusieve stoffen als Jicker, Vyella en Versac. „Voor deze kwalitatief betere stoffen is een geïnteres seerd publiek", aldus Hanny van Zoelen. De collectie bestaat uit veel actuele des sins met primaire kleurstellingen. De „linnenlook" en het India-katoen zijn weer helemaal terug. Vrolijke stoffen voor kinderkleding in een leuke prijs klasse liggen uitnodigend op de planken in de smaakvol ingerichte zaak. „De komende zomer staan de klassieke lijnen weer volop in de belangstelling", zegt Hanny van Zoelen die via de vaklite ratuur volledig op de hoogte is van de re cente ontwikkelingen binnen de modewereld. Zij ontwerpt veel kleding in opdracht van particulieren. „Wanneer je zelf kleding maakt, wil je toch niet blindelings meegaan met de confectie- lijnen. Het is leuk om er een extra di mensie aan toe te voegen vanuit je eigen creativiteit" zegt de eigenaresse van Mil liner couture. Ze is dagelijks geopend van 9.00 tot 17.00 uur en zaterdags van 10.00 tot 17.00 uur.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1992 | | pagina 13