Brasserie Bremen onderscheidt zich met nieuwe formule Van geboorte-, verlovings- tot trouwkaarten NATUURLIJK LenR ,Een maand geleden wist ik nog van niets" BEDRIJVIGHEID WEEKEND Opmerkelijke renovatie 't Cafeetje Slager Hans Ploeger opent droomzaak Geslaagd Dansvoorstelling in De Kampanje NISSAN wW" S? NISSAN Den Burg, Automobielbedrijf "Den Burg" B.V. (servicebedrijf), Spinbaan 13, tel. 02220-13808. VRIJDAG 3 APRIL 1992 PAGINA 11 geen belemmering de investering toch door te zetten. Rainer: „Het is een hele gok, maar risico nemen hoort eenmaal bij het ondernemerschap. Het aantal be zoekers naar Texel neemt gelukkig nog steeds toe." Hij verwacht dat vooral men sen die kortere tijd op vakantie zijn, een soepel bestedingspatroon hebben. Min der enthousiast is hij over de ontwikke ling in het tussengebied, waar een groot Horeca-exploitanten Rainer en Marijke Moranz uit De Koog vonden het na elf seizoenen tijd hun café Bremen aan de Dorpsstraat een nieuw imago aan te me ten. In plaats van op hun lauweren te rusten staken ze tijdens dè wintermaan den de handen uit de mouwen en ver bouwden hun zaak eigenhandig tot een nostalgische ingerichte eethuis met voor iedere hongerige passant wat wils. Mor gen (zaterdag) opent Brasserie Bremen „nieuwe stijl". Tot dusver onderscheidde het bedrijf zich door een collectie gebak die de on dernemer in zijn zaak zelf bereidde. Een specialiteit waarmee ons café een flinke klantenkring heeft opgebouwd", aldus Rainer Moranz. „De hongerige toerist prefereert echter steeds vaker een hartig tussendoortje." De prominente ge baksvitrine heeft daarom plaats moeten maken voor een eigenhandig in elkaar getimmerd buffet, waarop een breed sca la spijzen wordt uitgestald, variërend van pasteitjes tot gebak. De verbouwing had echter meer om het lijf. Met partner Marijke gaf hij de voor gevel en het interieur een modieuze fa celift, overwegend uitgevoerd in roomzacht pastel. De klassiek geruite vloer ontwierp hij naar historisch voor beeld. Een nieuw interieur dus, bedoeld om een magnetische aantrekkingskracht op de hongerige passant uit te oefenen. Met Brasserie Bremen „nieuwe stijl" spelen Marijke en Rainer Moranz in op veranderd eetgedrag van de Texelganger. ring rond was, stond niets de verbouwing meer in de weg. Zowel het ontwerp als werkzaamheden zijn hoofdzakelijk in eigen beheer uitgevoerd. Het feit dat zaak niet hun eigendom is, vonden ze winkelcentrum gaat verrijzen. „De Dorpsstraat blijft toch het aangewezen centrum. Door onze zaak op deze wijze te onderscheiden, denken we een gat in de markt te vullen." RISICO Alles bij elkaar vergde de verbouwing wel een behoorlijke investering. Het on dernemende tweetal ging daarbij niet over één nacht ijs. „We hebben onze plannen gebaseerd op reacties van klan ten, collega's, onze financiële adviseur en uiteraard liepen we zelf ook met de nodige ideeën rond." Toen de financie- Door Marija Westerlaken In drie weken tijd is 't Cafeetje in Ooster end verbouwd. Het hele pand is totaal gerenoveerd, aangepast aan de wensen van de mensen die er werken. In drie we ken hebben diverse aannemers en de eigenaars zelf getimmerd, gebroken, ge metseld, bedraad, geschilderd, kortom, zich naar behoren in het zweet gewerkt. We hoeven er geen foto van te plaatsen want echt zichtbaar zijn de werkzaamhe den niet. „Alles is vernieuwd, maar eigenlijk is het hele café hetzelfde geble ven. Voor de klanten is er niets veran derd, de sfeer is hetzelfde gebleven. De hele bar is nieuw maar de bocht zit nog op precies dezelfde plek. Vaste klanten hoeven alleen het kuiltje weer te maken", aldus eigenaar Roland Visser. De ruimte is vergroot doordat de achterwand (waar de toiletten waren) is doorgebroken. Dankzij een postmix apparaat is de bar- capaciteit enorm vergroot. De keuken is In De Kampanje te Den Helder is zater dag 11 april een meeslepende dans voorstelling voor kinderen, getiteld „Jungle". Er verschijnen allerlei „dieren" voor het voetlicht. De voorstelling begint om 15.00 uur. aangepast waardoor ook de capaciteit groter is geworden. Het Cafeetje streeft naar kwaliteit: naast snelle happen kan er nu ook van de lavagril en uit de sladebar worden gegeten. De opening zaterdag was een enorm succes. Roland: „De tent zat bomvol, eigenlijk waren we alwéér te klein." Onze culinair medewerker Willem Roe per heeft het diploma ijsspecialist ge haald. Hij volgde een opleiding aan de Stichting Vakonderwijs Horeca te Arn hem, onder leiding van Peter Wolfse. De vader van Hans Ploeger opende woensdag op feestelijke wijze de slagerij van zijn zoon geen raad zou weten. „Ze hebben me uitstekend geholpen." Dat er al drie andere slagers in De Koog actief zijn, betekent volgens Ploeger niet dat er voor hem geen plaats is. „Er waren immers al vier slagerijen in het dorp." Wèl probeert de gediplomeerde slager zich met een gevarieerd sortiment vlees waren te onderscheiden. „Uiteraard is kwaliteit het belangrijkste." Het vlees is hoofdzakelijk afkomstig van een slachte rij uit Den Helder, maar het lamsvlees betrekt hij van Aad van Heerwaarden. Hoewel hij verwacht dat de basis van zijn omzet door Texelse klanten wordt ge legd, speelt hij met zijn sortiment toch in op het toerisme. „Vakantiegangers hou den van vleeswaren die makkelijk zijn te bereiden." Kant en klaar belegde brood jes zullen in de vitrine dan ook niet ont breken, evenmin als barbecuevlees. „Want toeristen houden bovenal van lek ker eten", besluit de vleeskenner. Door Gerard Timmerman Met de opening van een eigen zaak in De Koog gaat voor slager Hans Ploeger een droom in vervulling. „Dat is iets wat ik altijd al heb gewild", grijnst de star tende ondernemer, die de kans een sla gerij over te nemen met beide handen heeft aangepakt. Woensdag opende hij zijn vleeswarenbedrijf in de Dorpsstraat op feestelijk wijze. „En dat terwijl ik een maand geleden nog van niets wist." Hans Ploeger (28) leerde het slagersvak in Bergen, maar nadat hij negen jaar ge leden het Marsdiep overstak deed hij er varing op in diverse Texelse slagerijen. „Als je voor jezelf wilt beginnen, moetje het nu doen", vertrouwde een consulent van de slagersvakschool Ploeger kort ge leden toe. Onlangs kreeg hij onverwacht de kans een slagerij over te nemen. Ploe ger, die tot dusver werkte bij slagerij lepe de Boer, hoefde niet lang na te denken. „Ik ben lange tijd bedrijfsleider in een slagerij geweest, zodat ik het klappen van de zweep wel ken." Dat voor het run nen van een eigen bedrijf meer komt kij ken realiseert Ploeger zich terdege. „Ik ga zelf de boekhouding voeren, en moet ook vakbekwaam personeel zien te vin den." Hij schuwt de grotere verantwoor ding echter niet. „Het is voor mij dè uitdaging waarop ik al jaren zit te wach ten." Wel een uitdaging waarvoor hij een flink startkapitaal nodig heeft. „Ja, als werknemer beschik je zo één-twee-drie niet over een groot vermogen. Gelukkig sprong mijn vader financieel bij. Dankzij hem kan ik mijn droom verwezenlijken." Direct voegt hij daar aan toe dat hij zich ook zonder de hulp van zijn vrienden L4£-1I Liefde op het eerste gezicht is ook bij een auto vaak een zaak van de buitenkant. Maar voor een definitieve verbintenis is meer nodig. Een zorgvuldig onderzoek of't van binnen ook goed zit. Letterlijk. Bij zo'n afweging zal het u opvallen dat elke Sunny uitrustingsniveau en 'n riante bagageruimte. Leverbaar met 1.4 of 1.6 liter motor, als 2.0 liter GTi-(R) of met een krachtige 2.0 liter diesel. V.a. 24.765,- beenruimte. De anatomisch vormgegeven fauteuils zijn voorzien van een fraaie polstering en traploos verstelbare rugleuningen. Vanaf LX beschikt u tevens over een gedeeld neerklapbare achterbankleuning en is er zelfs sprake van een bestuurders- JÊÊ stoel waarvan de zithoogte aan vóór èn achterzijde traploos regelbaar is, een aH| unicum in deze klasse. Evenals trouwens de 2.0 liter diesel uitvoering met JÊÊÊÈm 55 kW (75 pk) en standaard stuurbekrachtiging. De krachtige 16-kleppen Twin Cam benzineversies, voorzien van 3-weg geregelde katalysator met lambdasonde, variëren van 'n economische 1.4 liter tot een razendsnclle^SSBMMHS8|y's^s, GTi-R met 2.0 liter Turbo intercooler die J>tjlff j 2 in 5,2 seconden naar de 100 km/h sprint. En niet te vergeten de krachtige 1.6 liter die in 1991 door Oogstrelend van vormgeving is de 5-deurs, de gentleman van de familie. De optimale combinatie van technisch talent, duurzaamheid en comfort. U kiest uit soepele 1.4 en 1.6 liter benzinemotoren of de snelle en stille 2.0 liter diesel. V.a. 29.260,-. de ANWB Kampeer en Caravan Kampioen werd uitgeroepen als beste caravan- trekker in z'n klasse. Of 't nu gaat om styling, comlort, verscheidenheid aan modellen, duurzaamheid, gebruiksgemak, prijs of rij-eigenschap- pen, de Sunny wint 't met een straatlengte voorsprong. Ook qua garanties: 3 jaar of 100.000 km algemene garantie en 6 jaar carrosseriegarantie. Een nadere kennismaking I met de Sunny van uw keuze bij de dichtstbijzijnde Nissan dealer zal u het overtuigende bewijs leveren! weldaad van riante hoofd- en Dc fraaie 4-deurs Sunny is de succesvolle zakenman van c jcus en gedistingeerd, voorzien van 490 liter kofferruimte 1.4 ol 1.6 liter benzine of als krachtige 2.0 liter diesel. V.a. Dc Wagon is de grootste klep van de familie en dc Sunny waar u "t meest van u/ kunt 'n Riante stationwagon met een makkeluk tocgankeliikc bagageruimte 't comfort van een limousine, l everbaar in 1.6 liter benzine of 2.0 liter diesel V Prijzen incl. BTW. excl. kosten rijklaar maken Wijzigingen voorbehouden. Nissan is ook de maker van de Micra. 100 NX. Prairie. Primcra, Maxima. 200 SX, 300 ZX. Q-b.c. Tcrrano. King Cab. Patrol. Vanette. Urvan. Cabstar en Trade. Lichtmetalen velgen op 5-deurs en roofrack op Wagon tegen meerprijs leverbaar.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1992 | | pagina 11