niljoen naar Malta
Trekt TVL-bestuur hoger
beroep wel of niet in?
Cjroen 2tmrtrjexels in het harL,
K/larsdiep voor 1,5
Oosterenders klagen
over herstrating
)ver tien jaar de Molengat?
BEZORGER m/v
„Wijze mannen" zien af van bemiddeling
Botsing op fietspad
/^\t Stappeland
TEXELSE^COURANT
agen steen en been
stenen tegen.
de bestratingswerkzaamheden in hun dorp. Passanten in de Vliestraat kwamen op hun weg door het
(Foto Tessa de Gn
nmorgen is de Teso-enkeldekker Marsdiep vertrokken naar
nsterdam. Woensdag wordt koers gezet naar Valletta op Mal-
een reis van tien dagen. De Marsdiep gaat de verbinding on-
tiouden tussen het hoofdeiland en het veel kleinere Gozo.
loekomstige bemanning van het
ip, onder leiding van een Duitse
tein, onderging afgelopen dagen
korte training op de Marsdiep.
Amsterdam zal Tesopersoneel
begeleiden, maar vanaf daar va-
ide Maltezers zelfstandig verder.
een inspectie in een dok en het
!oen van enkele formaliteiten,
pit de Marsdiep in Amsterdam
rjedragen aan Shore Consultants
bed, een gecombineerd staats- en
iculier bedrijf op het eiland Malta,
eph Zammit, één van de particu-
vennoten van de firma, heeft de
actie geregeld. Hij was enige da-
icp Texel om de zaken af te ron-
Zammit zag ooit een foto van
Varsdiep in de machinekamer van
iZeeuws zusterschip dat dezelfde
Imotoren bezit. Hij onthield dit
gng gericht zoeken toen Shore
riants een nieuwe veerboot no
li
Drie miljoen
legatie van de Maltezer rege-
gwas, onafhankelijk van Zammit,
per bouwt pand
voor f1.354.000,-
(ir van het nieuwe VVV-
is gisteren definitief gegund
de laagste inschrijver. Drijver
Tevens maakte het bestuur
de Stichting WV Texel Promotie
ad voor welk bedrag Drijver het
set wil aannemen: ƒ1.354.500,-
btw. Zoals eerder gemeld
het verschil met de offerte van
Jivbedrijf Duin gering:
I79.00Ó,- exclusief btw. Vissers
Timmerbedrijf, de derde
slse aannemer die op uitnodiging
Architectenbureau Alkema had
schreven, wilde het karwei klaren
fl.428.000,- exclusief btw. De
te bouwkosten zijn begroot op
SJ3.000,-. Hiervan is ƒ1.372.100,-
'deze aanbesteding opgenomen;
osterende bedrag is bestemd
andere zaken die niet in het
«stede bestek zijn opgenomen,
ïnkort zal een bouwcommissie
geformeerd door de Raad
Sestuur van de in oprichting zijn-
Kantoorpand Emmalaan. Deze
dvan Bestuur zal bestaan uit ver-
snwoordigers van de aandeelhou-
Igemeente, Teso, TVO, TVL en
promotiestichting).
een jaar eerder al op Texel geweest,
maar de onderhandelingen met Teso-
directeur Hoogerheide liepen toen
vast. Met Zammit was de zaak voor
3 miljoen voor de Marsdiep èn de
Texelstroom rond. „Tja, ik kan het
nou eenmaal altijd beter worden met
particulieren dan met overheid", ver
zuchtte Theo Hoogerheide gisteren.
Hij is blij dat de enkeldekkers een
nieuwe bestemming hebben gekre
gen, al had hij aanvankelijk een hoge
re verkoopprijs in gedachten. Maar
toen ze eind 1990 via een makelaar
op de markt kwamen, bleek al snel
dat het niet eenvoudig was een ko
per te vinden voor dit soort schepen.
Hoogerheide: „Ze vereisen namelijk
een gelijksoortige situatie als op
Texel. En vervoer over de oceaan
naar een Zuid Amerikaans land zou
gigantisch veel kosten met zich mee
brengen." Wegens ruimtegebrek wer
den de veerboten ondergebracht in
Den Helder. „Het kostte ons
ƒ300.000,- per jaar. Aan het begin
van elk jaar heb ik een rekensommet
je gemaakt voor welke prijs ze weg
konden. En toen kwam Zammit op
de proppen."
Ook toeristen
De rotsachtige subtropische eilanden
Malta en Gozo hebben samen zo'n
340.000 bewoners. De bewoners
staan bekend als hartelijk en gastvrij.
Jaarlijks krijgen ze 1,1 miljoen toe
risten op bezoek, een ontwikkeling
die de huidige regering enigszins wil
afremmen. Zammit in het Engels
(„Malta heeft een eigen taal, verge
lijkbaar met Libisch."): „De regering
streeft kwaliteitsverbetering na in
plaats van groei van de hoeveelheid
toeristen. Ik heb begrepen dat dat bij
jullie net zo is."
De tocht van Amsterdam naar de
voormalige Britse kolonie Malta is
zo'n 3800 kilometer en duurt tien da
gen. Onderweg hoeven geen havens
te worden aangedaan, want de Mars
diep kan de benodigde 120.000 liter
diesel makkelijk in haar tanks vervoe
ren. „Het is een zuinig schip", vindt
Zammit.
Zeeuws schip
Tussen de havenplaatsen Mgarr op
Gozo en Marfa Point op Malta werd
tot nu toe de veerdienst onderhou
den door vier schepen: een 50-jaar
oude veerboot, die jaren dienst heeft
gedaan tussen het Zeeuwse Vlissin-
gen en Breskens, een schip dat voor
heen dienst heeft gedaan in
Noorwegen, een kleine boot uit De
nemarken die alleen wordt gebruikt
voor vervoer van passagiers en een
groot voormalig Duits schip, waarmee
eigenlijk de verbinding tussen Malta
en Sicilië wordt onderhouden. Het
Noorse schip heeft onlangs een aan
varing gehad met de rotsige kust van
Gozo en is wegens flinke schade
voorlopig uit de vaart.
Om het passagiersaanbod te kunnen
verwerken is het Duitse schip inge
zet. Als de Marsdiep er is, zal de
Duitse boot haar oorspronkelijke vaar
route weer gaan volgen. „Eigenlijk is
de Marsdiep bedoeld als vervanging
Lees verder pagina 5
sm Spektakulaire opening
reddingboothuis KNRM
Slagingspercentage
OSG De Hogeberg hoog
Wieringen dwars bij
waterschaps-fusie
Zware wandelronde
om Texel
Joseph Zammit wordt door Tesodirecteur Theo Hoogerheide gefeliciteerd met de aankoop, na
het hijsen van de Maltezer maritieme vlag, herkenbaar aan het Maltezer kruis. De officiële
landsvlag is ook voorzien van zo'n kruis, maar dan een veel kleiner exemplaar in een boven
hoek. (Foto Tessa de GraaftI
Een vrouw uit Bielefeld raakte ge
wond aan een voet en haar ribben
toen ze zaterdagavond met een
bromfietser in botsing kwam op het
fietspad langs de Postweg. Het onge
val gebeurde in de onoverzichtelijke
bocht die het fietspad maakt ter
hoogte van het tankstation in Zuid-
Eierland. Volgens de politie hield de
bromfietser, een 24-jarige Cocksdor-
per, vermoedelijk onvoldoende rechts.
Hierdoor kwam hij in aanraking met
de Duitse, die in een groepje in de
tegenovergestelde richting fietste.
Beiden kwamen ten val. Zowel de
fiets als de brommer werden bescha
digd.
Het bestuur van de Texelse Vereniging van Logiesverstrekkers,
TVL, zal geen nieuwe „commissie van wijze mannen" proberen
samen te stellen. TVL-voorzitter Harry Wuis zei dit, nadat burge
meester Ton Schipper, ondernemer Bob Bakker en DETV-
voorzitter Bas van der Beek hadden besloten af te zien van een
bemiddelingspoging in het conflict tussen het TVL-bestuur en
een deel van de leden. De impasse binnen TVL is hierdoor nog
niet van de baan.
Het bestuur werkt nu aan een tus
senoplossing en wil weer om tafel
zitten met de „tegenpartij" onder
aanvoering van Frans Voskuil. Die
verklaart graag weer in gesprek te
komen, maar stelt als voorwaarde
dat het bestuur het hoger beroep te
gen de ongeldig verklaring van de
statutenwijziging intrekt. Of het
bestuur deze eis inwilligt, is echter
nog de vraag.
Desgevraagd wil burgemeester Schip
per geen toelichting geven inzake de
reden waarom de drie aangezochte
„wijze mannen" de opdracht niet
hebben aangenomen. „Wij vonden
ons niet de juiste personen om deze
kwestie op te lossen, zo hebben we
na ampel beraad besloten. Dat is het
enige dat ik ervan wil zeggen. Het
hoe en waarom is niet belangrijk", al
dus Schipper. Alvorens tot het besluit
te komen, voerde het drietal diverse
gesprekken. Zowel het TVL-bestuur
Lees verder pagina 5
Herstelwerkzaamheden aan het weg
dek in het centrum van Oosterend
hebben bij omwonenden tot onge
noegen geleid. „Rond Pinksteren lag
de Vliestraat voor een groot deel
open aldus een ontstemde mid
denstander Gé Koot. Volgende week
start de gemeente met de aanpas
sing van het knelpunt Peperstraat-
Oranjestraat. Het is de bedoeling dat
de AOT-bus over een maand weer
door het dorp rijdt.
Koot vindt dat de gemeente voor het
opknappen van het plaveisel in
Oosterend een ongelukkig tijdstip
heeft gekozen. „Rotisserie 't Kerck-
plein was rond Pinksteren onbereik
baar. Omdat na de Vliestraat nog
talloze straten volgen, kiezen klanten
voor zaken die wél goed bereikbaar
zijn." Volgens de ondernemer gaat de
gemeente, die het werk laat uitvoe
ren door aannemer Westerlaken, niet
erg doordacht te werk. „Ze hadden
echt niet de hele straat in één keer
hoeven open breken." Tot de herstra
ting is onlangs besloten, omdat het
wegdek een opknapbeurt nodig
heeft. „De oude stenen worden op
nieuw gebruikt. Waar nodig «is, wordt
de straat aangepast", verduidelijkt
Cor Achterberg van de afdeling civie
le techniek. „Maar om nauwkeurig te
kunnen meten vereist dit soort werk
een grootschalige aanpak."
Onvermijdelijk
Over het gekozen tijdstip: „Het komt
altijd ongelegen. Bovendien duurt het
toeristenseizoen steeds langer. Om
dat ons seizoen daardoor korter
wordt, ontkom je niet aan keuzes."
De Oosterenders zullen voorlopig nog
even in de rommel zitten. Na de
Vliestraat volgt de Koetebuurt.
Tenslotte is de Verlorenkost aan de
beurt. „Door het naderende seizoen
zijn we doelbewust begonnen in het
drukke centrum en eindigen we in
rustiger straatjes." Van gebrek aan
overleg tussen gemeente en dorpsbe
woners, wat de ondernemersvereni
ging de gemeente verwijt, is volgens
Achterberg geen sprake. „Het werk
gebeurt met instemming van de
dorpscommissie."
Bushalte
De verplaatsing van de bushalte van
de Oranjestraat naar de Koningsweg
is Oosterend nog steeds een doorn in
het oog. De AOT-bussen kunnen de
bocht Oranjestraat-Peperstraat echter
niet met goed fatsoen nemen. Door
vertraging tijdens de route van de
veerhaven naar De Cocksdorp kun
nen ze niet op tijd terugkeren naar de
veerhaven. Door een routewijziging is
de bushalte naar de rand van het
dorp verplaatst. Koot: „De Oosteren
ders moeten zodoende minimaal een
kilometer afleggen. Vooral voor oude
re mensen geeft dat veel ongemak."
Volgens Achterberg is dit probleem
binnenkort verholpen. 23 juni begint
de gemeente met verruiming van het
knelpunt. Telefooncellen die daar kort
geleden geleden zijn neergezet, wor
den verplaatst, zodat de bussen een
grotere draairuimte krijgen. „Dit zal
echter ten koste gaan van enkele
parkeerplaatsen verwijt Koot de
planmakers. Volgens de middenstan
der zou het praktischer zijn geweest
om een kleinere bus in te zetten. „Er
zitten doorgaans hooguit tien tot vijf
tien mensen in de bus." Naar ver
wachting zal de aanpassing van het
kruispunt ca. drie weken in beslag
nemen. Vanaf half juli kunnen Ooste
renders als vanouds weer pal voor
De Bijenkorf instappen in de bus.
Wij zoeken een
Wij zoeken iemand die per 1 juli
1992 voor ons de Texelse Courant
wil bezorgen op de route:
Keesomlaan, Westerweg, Aken-
buurt, Driehuizen, Hemmerkooi,
Bakkenweg, Fontijnsweg, Jan Aye-
weg.
Hier wonen ongeveer 52 abonnees.
Het bezorgen is het eenvoudigst
voor iemand die in deze omgeving
woont b.v. een scholier.
De kranten kunnen dinsdag- en vrij
dagmiddag even na 15.00 uur in onze
drukkerij aan de Warmoesstraat
worden afgehaald.
Geïnteresseerden kunnen voor na
dere inlichtingen terecht bij de
receptie van^de drukkerij.
Parkstraat 10,
p Den Burg,
M*! telefoon 12741.
sport- en evenementencentrum
Iedere week
Indoor-tennis- en
squashtoernooi.
Inl.: tel. 27000, De Koog.
Cjntn ^wjrL-Jxth in hrl hurL
Bij deze krant is vandaag
een folder toegevoegd van
Nauta foto - video - audio
Deze is door het bezorgers
korps bij alle op Texel
wonende abonnees bezorgd.
t «RICHT
15 SEPTEMBER 1887 - NR 10689
DINSDAG 16 JUNI 1992
«advertenties, abonnementen, etc.
c-ve'd en de Rooy B.v., Postbus 11, 1790 AA Den Burg,
02220-12741, na 18.00 uur 14881. Telefax 02220-14111.
jj-tie Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon
120-12741.
utie buiten werktijd
,rj Timmerman, Schoorwal 11, Den Burg, telefoon 02220-14687.
Postgiro 652
Bankrelaties Amro Bank nr. 46.99.17.636
Rabobank nr. 36.25.01.742; N.M.B. nr. 67.34.60.398
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Abonnementsprijs f46,20 per half jaar; Los f1,30
sm Verkeer omgeleid tijdens
Rondje Texel