niljoen naar Malta Trekt TVL-bestuur hoger beroep wel of niet in? Cjroen 2tmrtrjexels in het harL, K/larsdiep voor 1,5 Oosterenders klagen over herstrating )ver tien jaar de Molengat? BEZORGER m/v „Wijze mannen" zien af van bemiddeling Botsing op fietspad /^\t Stappeland TEXELSE^COURANT agen steen en been stenen tegen. de bestratingswerkzaamheden in hun dorp. Passanten in de Vliestraat kwamen op hun weg door het (Foto Tessa de Gn nmorgen is de Teso-enkeldekker Marsdiep vertrokken naar nsterdam. Woensdag wordt koers gezet naar Valletta op Mal- een reis van tien dagen. De Marsdiep gaat de verbinding on- tiouden tussen het hoofdeiland en het veel kleinere Gozo. loekomstige bemanning van het ip, onder leiding van een Duitse tein, onderging afgelopen dagen korte training op de Marsdiep. Amsterdam zal Tesopersoneel begeleiden, maar vanaf daar va- ide Maltezers zelfstandig verder. een inspectie in een dok en het !oen van enkele formaliteiten, pit de Marsdiep in Amsterdam rjedragen aan Shore Consultants bed, een gecombineerd staats- en iculier bedrijf op het eiland Malta, eph Zammit, één van de particu- vennoten van de firma, heeft de actie geregeld. Hij was enige da- icp Texel om de zaken af te ron- Zammit zag ooit een foto van Varsdiep in de machinekamer van iZeeuws zusterschip dat dezelfde Imotoren bezit. Hij onthield dit gng gericht zoeken toen Shore riants een nieuwe veerboot no li Drie miljoen legatie van de Maltezer rege- gwas, onafhankelijk van Zammit, per bouwt pand voor f1.354.000,- (ir van het nieuwe VVV- is gisteren definitief gegund de laagste inschrijver. Drijver Tevens maakte het bestuur de Stichting WV Texel Promotie ad voor welk bedrag Drijver het set wil aannemen: ƒ1.354.500,- btw. Zoals eerder gemeld het verschil met de offerte van Jivbedrijf Duin gering: I79.00Ó,- exclusief btw. Vissers Timmerbedrijf, de derde slse aannemer die op uitnodiging Architectenbureau Alkema had schreven, wilde het karwei klaren fl.428.000,- exclusief btw. De te bouwkosten zijn begroot op SJ3.000,-. Hiervan is ƒ1.372.100,- 'deze aanbesteding opgenomen; osterende bedrag is bestemd andere zaken die niet in het «stede bestek zijn opgenomen, ïnkort zal een bouwcommissie geformeerd door de Raad Sestuur van de in oprichting zijn- Kantoorpand Emmalaan. Deze dvan Bestuur zal bestaan uit ver- snwoordigers van de aandeelhou- Igemeente, Teso, TVO, TVL en promotiestichting). een jaar eerder al op Texel geweest, maar de onderhandelingen met Teso- directeur Hoogerheide liepen toen vast. Met Zammit was de zaak voor 3 miljoen voor de Marsdiep èn de Texelstroom rond. „Tja, ik kan het nou eenmaal altijd beter worden met particulieren dan met overheid", ver zuchtte Theo Hoogerheide gisteren. Hij is blij dat de enkeldekkers een nieuwe bestemming hebben gekre gen, al had hij aanvankelijk een hoge re verkoopprijs in gedachten. Maar toen ze eind 1990 via een makelaar op de markt kwamen, bleek al snel dat het niet eenvoudig was een ko per te vinden voor dit soort schepen. Hoogerheide: „Ze vereisen namelijk een gelijksoortige situatie als op Texel. En vervoer over de oceaan naar een Zuid Amerikaans land zou gigantisch veel kosten met zich mee brengen." Wegens ruimtegebrek wer den de veerboten ondergebracht in Den Helder. „Het kostte ons ƒ300.000,- per jaar. Aan het begin van elk jaar heb ik een rekensommet je gemaakt voor welke prijs ze weg konden. En toen kwam Zammit op de proppen." Ook toeristen De rotsachtige subtropische eilanden Malta en Gozo hebben samen zo'n 340.000 bewoners. De bewoners staan bekend als hartelijk en gastvrij. Jaarlijks krijgen ze 1,1 miljoen toe risten op bezoek, een ontwikkeling die de huidige regering enigszins wil afremmen. Zammit in het Engels („Malta heeft een eigen taal, verge lijkbaar met Libisch."): „De regering streeft kwaliteitsverbetering na in plaats van groei van de hoeveelheid toeristen. Ik heb begrepen dat dat bij jullie net zo is." De tocht van Amsterdam naar de voormalige Britse kolonie Malta is zo'n 3800 kilometer en duurt tien da gen. Onderweg hoeven geen havens te worden aangedaan, want de Mars diep kan de benodigde 120.000 liter diesel makkelijk in haar tanks vervoe ren. „Het is een zuinig schip", vindt Zammit. Zeeuws schip Tussen de havenplaatsen Mgarr op Gozo en Marfa Point op Malta werd tot nu toe de veerdienst onderhou den door vier schepen: een 50-jaar oude veerboot, die jaren dienst heeft gedaan tussen het Zeeuwse Vlissin- gen en Breskens, een schip dat voor heen dienst heeft gedaan in Noorwegen, een kleine boot uit De nemarken die alleen wordt gebruikt voor vervoer van passagiers en een groot voormalig Duits schip, waarmee eigenlijk de verbinding tussen Malta en Sicilië wordt onderhouden. Het Noorse schip heeft onlangs een aan varing gehad met de rotsige kust van Gozo en is wegens flinke schade voorlopig uit de vaart. Om het passagiersaanbod te kunnen verwerken is het Duitse schip inge zet. Als de Marsdiep er is, zal de Duitse boot haar oorspronkelijke vaar route weer gaan volgen. „Eigenlijk is de Marsdiep bedoeld als vervanging Lees verder pagina 5 sm Spektakulaire opening reddingboothuis KNRM Slagingspercentage OSG De Hogeberg hoog Wieringen dwars bij waterschaps-fusie Zware wandelronde om Texel Joseph Zammit wordt door Tesodirecteur Theo Hoogerheide gefeliciteerd met de aankoop, na het hijsen van de Maltezer maritieme vlag, herkenbaar aan het Maltezer kruis. De officiële landsvlag is ook voorzien van zo'n kruis, maar dan een veel kleiner exemplaar in een boven hoek. (Foto Tessa de GraaftI Een vrouw uit Bielefeld raakte ge wond aan een voet en haar ribben toen ze zaterdagavond met een bromfietser in botsing kwam op het fietspad langs de Postweg. Het onge val gebeurde in de onoverzichtelijke bocht die het fietspad maakt ter hoogte van het tankstation in Zuid- Eierland. Volgens de politie hield de bromfietser, een 24-jarige Cocksdor- per, vermoedelijk onvoldoende rechts. Hierdoor kwam hij in aanraking met de Duitse, die in een groepje in de tegenovergestelde richting fietste. Beiden kwamen ten val. Zowel de fiets als de brommer werden bescha digd. Het bestuur van de Texelse Vereniging van Logiesverstrekkers, TVL, zal geen nieuwe „commissie van wijze mannen" proberen samen te stellen. TVL-voorzitter Harry Wuis zei dit, nadat burge meester Ton Schipper, ondernemer Bob Bakker en DETV- voorzitter Bas van der Beek hadden besloten af te zien van een bemiddelingspoging in het conflict tussen het TVL-bestuur en een deel van de leden. De impasse binnen TVL is hierdoor nog niet van de baan. Het bestuur werkt nu aan een tus senoplossing en wil weer om tafel zitten met de „tegenpartij" onder aanvoering van Frans Voskuil. Die verklaart graag weer in gesprek te komen, maar stelt als voorwaarde dat het bestuur het hoger beroep te gen de ongeldig verklaring van de statutenwijziging intrekt. Of het bestuur deze eis inwilligt, is echter nog de vraag. Desgevraagd wil burgemeester Schip per geen toelichting geven inzake de reden waarom de drie aangezochte „wijze mannen" de opdracht niet hebben aangenomen. „Wij vonden ons niet de juiste personen om deze kwestie op te lossen, zo hebben we na ampel beraad besloten. Dat is het enige dat ik ervan wil zeggen. Het hoe en waarom is niet belangrijk", al dus Schipper. Alvorens tot het besluit te komen, voerde het drietal diverse gesprekken. Zowel het TVL-bestuur Lees verder pagina 5 Herstelwerkzaamheden aan het weg dek in het centrum van Oosterend hebben bij omwonenden tot onge noegen geleid. „Rond Pinksteren lag de Vliestraat voor een groot deel open aldus een ontstemde mid denstander Gé Koot. Volgende week start de gemeente met de aanpas sing van het knelpunt Peperstraat- Oranjestraat. Het is de bedoeling dat de AOT-bus over een maand weer door het dorp rijdt. Koot vindt dat de gemeente voor het opknappen van het plaveisel in Oosterend een ongelukkig tijdstip heeft gekozen. „Rotisserie 't Kerck- plein was rond Pinksteren onbereik baar. Omdat na de Vliestraat nog talloze straten volgen, kiezen klanten voor zaken die wél goed bereikbaar zijn." Volgens de ondernemer gaat de gemeente, die het werk laat uitvoe ren door aannemer Westerlaken, niet erg doordacht te werk. „Ze hadden echt niet de hele straat in één keer hoeven open breken." Tot de herstra ting is onlangs besloten, omdat het wegdek een opknapbeurt nodig heeft. „De oude stenen worden op nieuw gebruikt. Waar nodig «is, wordt de straat aangepast", verduidelijkt Cor Achterberg van de afdeling civie le techniek. „Maar om nauwkeurig te kunnen meten vereist dit soort werk een grootschalige aanpak." Onvermijdelijk Over het gekozen tijdstip: „Het komt altijd ongelegen. Bovendien duurt het toeristenseizoen steeds langer. Om dat ons seizoen daardoor korter wordt, ontkom je niet aan keuzes." De Oosterenders zullen voorlopig nog even in de rommel zitten. Na de Vliestraat volgt de Koetebuurt. Tenslotte is de Verlorenkost aan de beurt. „Door het naderende seizoen zijn we doelbewust begonnen in het drukke centrum en eindigen we in rustiger straatjes." Van gebrek aan overleg tussen gemeente en dorpsbe woners, wat de ondernemersvereni ging de gemeente verwijt, is volgens Achterberg geen sprake. „Het werk gebeurt met instemming van de dorpscommissie." Bushalte De verplaatsing van de bushalte van de Oranjestraat naar de Koningsweg is Oosterend nog steeds een doorn in het oog. De AOT-bussen kunnen de bocht Oranjestraat-Peperstraat echter niet met goed fatsoen nemen. Door vertraging tijdens de route van de veerhaven naar De Cocksdorp kun nen ze niet op tijd terugkeren naar de veerhaven. Door een routewijziging is de bushalte naar de rand van het dorp verplaatst. Koot: „De Oosteren ders moeten zodoende minimaal een kilometer afleggen. Vooral voor oude re mensen geeft dat veel ongemak." Volgens Achterberg is dit probleem binnenkort verholpen. 23 juni begint de gemeente met verruiming van het knelpunt. Telefooncellen die daar kort geleden geleden zijn neergezet, wor den verplaatst, zodat de bussen een grotere draairuimte krijgen. „Dit zal echter ten koste gaan van enkele parkeerplaatsen verwijt Koot de planmakers. Volgens de middenstan der zou het praktischer zijn geweest om een kleinere bus in te zetten. „Er zitten doorgaans hooguit tien tot vijf tien mensen in de bus." Naar ver wachting zal de aanpassing van het kruispunt ca. drie weken in beslag nemen. Vanaf half juli kunnen Ooste renders als vanouds weer pal voor De Bijenkorf instappen in de bus. Wij zoeken een Wij zoeken iemand die per 1 juli 1992 voor ons de Texelse Courant wil bezorgen op de route: Keesomlaan, Westerweg, Aken- buurt, Driehuizen, Hemmerkooi, Bakkenweg, Fontijnsweg, Jan Aye- weg. Hier wonen ongeveer 52 abonnees. Het bezorgen is het eenvoudigst voor iemand die in deze omgeving woont b.v. een scholier. De kranten kunnen dinsdag- en vrij dagmiddag even na 15.00 uur in onze drukkerij aan de Warmoesstraat worden afgehaald. Geïnteresseerden kunnen voor na dere inlichtingen terecht bij de receptie van^de drukkerij. Parkstraat 10, p Den Burg, M*! telefoon 12741. sport- en evenementencentrum Iedere week Indoor-tennis- en squashtoernooi. Inl.: tel. 27000, De Koog. Cjntn ^wjrL-Jxth in hrl hurL Bij deze krant is vandaag een folder toegevoegd van Nauta foto - video - audio Deze is door het bezorgers korps bij alle op Texel wonende abonnees bezorgd. t «RICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR 10689 DINSDAG 16 JUNI 1992 «advertenties, abonnementen, etc. c-ve'd en de Rooy B.v., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, 02220-12741, na 18.00 uur 14881. Telefax 02220-14111. jj-tie Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon 120-12741. utie buiten werktijd ,rj Timmerman, Schoorwal 11, Den Burg, telefoon 02220-14687. Postgiro 652 Bankrelaties Amro Bank nr. 46.99.17.636 Rabobank nr. 36.25.01.742; N.M.B. nr. 67.34.60.398 Verschijnt dinsdags en vrijdags. Abonnementsprijs f46,20 per half jaar; Los f1,30 sm Verkeer omgeleid tijdens Rondje Texel

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1992 | | pagina 1