Regen bracht zegen
-
MALTA
MALTA
jze mannen
Marsdiep
Ringsteekseizoen
start in De Waal
Geluid-overlast
,0scars" voor
wgd-acteurs
ÉWSpS
nufÜDwejr
iNadur
\hraxP*.
Marfo.Pl
Pas in Niexfa
Ras il-Wafix /r
GRajn Tigfj*
Gnejng.
-
Zebbieh
Moate.,
Rasir-Raheb
Zppqor
VarsBskala Bay
Giiro.
'Thomas Bay
Zebbug|NTERIj,>
2vuEGyT<-
LUCUvA
-^yXrobb H-GfkUjin
U KuHcura.
£P\J V (jumbrallf*
9/Mkrsaxlokk' J
-jMDelimara P'
Znrrieql
EN GOZO
1250 000
7^1/ Ro31 ^ajdo.
I ij:;;; kaart is de veerverbinding die de Marsdiep en binnenkort ook de Texelstroom gaan onderhouden aangegeven met een stippellijn.
VERVOLG VAN PAGINA 1
verscheidene leden, onder wie
werden aan de tand gevoeld.
mmer dat de commissie niet van
igrond is gekomen", reageert Vos-
wijze mannen hadden be-
bzaam kunnen zijn bij het bereiken
compromis."
Complex
boorzitter Wuis betreurt het
liit omdat de patstelling nu niet
wordt doorbroken. Hij kan zich echter
wel voorstellen dat de drie prominen
te Texelaars ervan hebben afgezien:
„De materie is nogal complex. Je
vraagt wel erg veel van de mensen."
Aan het formeren van een andere
commissie denkt hij niet. „Nog wijzer
kan haast niet. Vandaar dat we nu
weer graag met de andere partij ver
der willen praten. We denken ook
wisselgeld te hebben voor nieuwe
gesprekken." Over de nieuwe voor
stellen die het bestuur wil doen, wil
Wuis geen details geven. In elk geval
zal de stemverhouding opnieuw on
der de loep worden genomen.
Als het aan Voskuil ligt, is ook de
huidige contributieregeling een punt
van discussie. „Grote bedrijven en
kleine logiesverstrekkers die via be
middelaars verhuren, dragen de helft
minder af aan TVL dan de overigen.
Dat is een scheve situatie die nog
dateert uit de tijd van de oude VVV,
maar heeft niets met TVL te maken.
TVL is louter bedoeld om Texel-
promotie mogelijk te maken. Vandaar
dat ik dit punt graag al vóór de slota-
vond van de actie voor het nieuwe
VVV-kantoor geregeld had gezien. Ik
denk dat dan niet eens een tweede
avond nodig was geweest. Nu echter
16 JUNI 1992
de Zeeuwse boot. We denken
die het nog één of twee jaar uit
een zolang blijft ze in de vaart",
git Zammit.
24-uurs dienst
i de schepen wordt dag en nacht
Len. Zammit: „Dat is vier jaar ge-
ingevoerd. Het was een politie-
beslissing, want commercieel kan
niet uit."
BfhetTesoschip wordt een nieuwe
egsteiger gebouwd. Tevens heeft
,mit scheepswerf Verolme in
uSden benaderd om een neerlaat-
kapconstructie voor de Mars-
pie maken. „Wij hebben weinig
erschil, hooguit zo'n twintig centi-
8r, Vandaar dat het goedkoper is
instelbare rijkiep aan het schip
te laten maken, dan dure hefbare
bruggen op de wal", aldus de
Maltezer.
Wachttijd
De vaartijd tussen de eilanden be
draagt 25 minuten. De afstand is iets
groter dan tussen Texel en het vaste
land, maar er wordt in het veel die
pere water harder gevaren. Het
afmeren, lossen en weer laden van
de schepen neemt volgens Zammit
momenteel wel drie kwartier in
beslag. Hij hoopt dat dat met de
komst van de Marsdiep en later de
Texelstroom tot het verleden zal be
horen. Ook de wachttijd, die op bei
de eilanden soms voorkomt, maar
volgens Zammit nooit meer dan één
a twee uren beloopt, moet door de
Texelse schepen worden verholpen.
Geen retours
In tegenstelling tot de Texelse situa
tie, kunnen voor de bootdienst op
Malta en Gozo ook enkele reizen
TEXELSE COURANT
worden gekocht. Een enkele reis voor
passagiers kost zo'n ƒ5,50. De eigen
bevolking is goedkoper uit: f 8,- voor
een retourtje. Auto's worden goedko
per overgezet dan bij "Tèso: een re
tourtje kost 30,-.
Zammit is diep onder de indruk van
de Texelse bootonderneming. „Ik heb
hier in een paar dagen veel geleerd.
Alles verloopt zo gestroomlijnd en ef
ficiënt, dat is bij ons wel anders. En
de schepen verkeren hier in een fan
tastische staat van onderhoud. Ik zal
er op Malta beslist op aandringen en
kele mensen jullie kant op te sturen
om de kunst af te kijken." Hij vertelt
dat Shore Consultants in de toe
komst zelf drie nieuwe schepen wil
laten bouwen. Theo Hoogerheide
haakte daar tijdens het gesprek gelijk
op in door Zammit de dubbeldekker
Molengat aan te bieden, die over een
jaar of tien te koop komt. „Dat is
misschien nog niet zo'n gek idee. Het
is in ieder geval goedkoper dan
nieuwbouw", besloot de Maltezer.
De „Marsdiep", de eerste veer
boot met koplading werd door
Teso besteld in samenhang met
het plan om de veerdienst te ver
plaatsen van Oudeschild naar 't
Horntje, waarover al sinds 1959
werd gepraat. Het 68 meter lange
schip met een capaciteit van 70
auto's en 750 passagiers, werd in
1962 voor ruim zes miljoen gul
den gebouwd door de N.V. Zaan
land sche Scheepsbouw
Maatschappij te Zaandam. De kiel
werd gelegd op 2 maart en de
doop en stapelloop was gepland
op zaterdag 11 mei. De tewaterla
ting moest echter een dag wor
den uitgesteld wegens zware
storm en regen. Men volstond
daarom met de doop (door me
vrouw N. Bakker-Zuidewind, echt
genote van Teso-commissaris
Gerard Bakker). De genodigden
hadden het zwaar te verduren.
Het verslag in de Texelse Courant:
„Dameshoedjes en haarnetjes
werden door de wind mee
gesleurd. De champagne en de
scherven van de fles regenden op
de genodigden. Paraplu's woeien
binnenste buiten". Pas de volgen
de ochtend gleed het schip van
de helling in het bijzijn van slechts
een handjevol direct betrokkenen.
Burgemeester C. de Koning zag in
het slechte weer echter een
gunstig voorteken wat betreft de
toekomst van Teso en Texel. De
Chinese wijsgeer Confucius had
immers gezegd: regen brengt
zegen?
Bejaarden
Begin augustus 1963 was de
Marsdiep klaar. De Texelse bejaar
den waren de eerste passagiers.
Teso bood hen op 12 en 13 mei
1964 een rondvaart aan ter gele
genheid van het feest „Texel 550
jaar stad". Het schip lag in die tijd
voor een half jaar afgemeerd in de
marinehaven van Den Helder om
dat de fuikhaven van 't Horntje
nog niet klaar was zodat er nog
geen auto's mee konden worden
geladen. Weliswaar was op het
laatste moment besloten de Mars
diep ook van zijdeuren te voor
zien, zodat aan de bestaande
veerstoepen kon worden afge
meerd, maar die zijn nooit ge
bruikt. Pas op 17 juli 1964 kwam
het schip in normale dienst, bij
het begin van de bouwvakva
kanties.
Op 19 juli 1965 raakte een der rij-
dekdeuren defect en muurvast en
moest met een drijvende bok van
de marine weer in orde worden
gemaakt. Een ernstiger manke
ment ontstond op 3 mei 1966,
toen het schip bij Den Helder aan
de grond liep, met een kromme
roerkoning als gevolg. Herstel ver
gde 12 dagen. In die periode werd
de dienst vanaf de zijladingstoe-
pen onderhouden door de „Konin
gin Wilhelmina" en de
„Noord-Nederland" (de inmiddels
aan Doeksen op Terschelling ver
kochte voormalige „De Dage
raad"). Het meest spectaculaire
ongeluk deed zich voor in 1982
toen het schip tijdens een onder
houdsbeurt in het dok van Boele
in Rotterdam, omviel en daarbij
vrij ernstige inwendige schade
opliep Toch heeit de „Marsdiep"
over het algemeen zonder veel
problemen gefunctioneerd. Na de
ingebruikname kreeg Texel te ma
ken met een periode van onge
kende toeristische bloei, zodat al
snel een tweede, vrijwel identieke
veerboot nodig was. Dat werd de
„Texelstroom" die in 1966 in
dienst kwam en nu ook naar Mal
ta is verkocht.
Gebaar
De Marsdiep heeft Texel vandaag voorgoed verlaten.
waren veel TVL-leden verbolgen over
het feit dat het nieuwe gebouw naar
rato van de TVL-contributie moest
worden bekostigd."
Wuis zegt hierop: „De ledenvergade
ring zal hierover een voorstel ontvan
gen, dit echter na uitgebreide
inventarisatie van cijfers en afweging
van standpunten."
Voskuil benadrukt dat niet alleen klei
ne logiesverstrekkers zijn standpunt
delen, maar dat ook grotere bedrijven
sympathie betuigen. „Het is geen
strijd van groot tegen klein", zegt hij.
„Ook grote Recron-leden en diverse
hotelhouders hebben hun handteke
ning gezet ter ondersteuning van mijn
actie. Het gaat niet om een klein
groepje leden. Ik hoop dan ook dat
zo snel mogelijk een nieuw gesprek
op gang komt, zodat we een eind
kunnen maken aan deze situatie."
vóór de eerstvolgende ledenvergade
ring tot overeenstemming te komen.
Afgesproken was de vergadering bin
nen twee maanden na de vorige te
houden. Een datum is nog niet ge
prikt. Voskuil rekent erop dat dan
weer de bestuursverkiezing op de
agenda staat. „Dat is de vorige ver
gadering toegezegd. Het kan best zijn
dat men er niet happig op is, maar je
kunt niet blijven rekken."
Wuis stelt echter: „Ik weet niet of
het verstandig is om in deze sfeer
verkiezingen te houden. Dan krijg je
een 'barbertje-moet-hangen'-
stemming en dat lijkt me niet ge
wenst." Hij vindt dat de vereniging
eerst over degelijke statuten moet
beschikken. „Deze statuten dienen
een goede verdeling van de invloed
van alle sectoren te garanderen, zo
dat geen enkele sector de overhand
zal hebben. Het TVL-bestuur heeft dit
als absoluut uitgangspunt. Dit is een
waarborg voor een evenwichtig be
leid in de toekomst. Zodra hierover
overeenstemming bestaat zullen wij
het hoger beroep intrekken. Wij blij
ven open staan voor overleg met de
partij-Voskuil op basis van die uit
gangspunten."
Waarom wil Voskuil perse dat het
bestuur het hoger beroep intrekt?
„Handhaving is zinloos, want winnen
doen we toch. Dat is al onomstotelijk
voor de rechter bewezen. Doorgaan
kost mij, en vervolgens de vereniging,
alleen maar méér dan de ƒ15.000,-
die inmiddels al aan juridische kosten
is opgegaan. Intrekken van het hoger
beroep spaart dus kosten uit, maar
het is ook een gebaar van goede
wil."
Voskuil had uit contacten met het
TVL-bestuur begrepen dat intrekken
waarschijnlijk gaat gebeuren, maar
voorzitter Wuis kan dit niet bevesti
gen. TVL wil mogelijk toch nog eens
juridisch toetsen of de statutenwijzi
ging, die tot een andere stemverhou
ding leidde, juist is. „Het bestuur
beraadt zich nog. Het staat nog niet
vast of we het hoger beroep doorzet
ten of intrekken. Dat zal afhangen
van een eerste gesprek met de partij-
Voskuil. Dan zal blijken hoever beide
partijen willen gaan. Uitgangspunt
van het bestuur is en blijft dat TVL
als volwassen partner doordraait in
de Stichting VVV Texelpromotie. TVL
is een belangrijke pijler en mag niet
onderuit worden gehaald", aldus
Wuis.
In dit verband heeft TVL contacten
aangeknoopt met het onderzoeksbu
reau Kappelhof. Dit bureau zal de
vereniging eventueel van dienst zijn
bij het creëren van een toekomstvi
sie. „Als TVL bijvoorbeeld een reactie
moet geven op ingewikkelde zaken
zoals een bestemmingsplan, kan zo'n
visie goed van pas komen."
Ledenvergadering
Maar eerst moet het geschil met de
leden worden opgelost. Zowel het
bestuur als Voskuil c.s. streven ernaar
Het ringsteekseizoen start op zon
dag 5 juli met een wedstrijd in De
Waal. Rijders kunnen zich tot 25 juni
opgeven voor de wedstrijdenserie.
Ook niet-leden van menvereniging
Tussen Wad en Duin zijn welkom.
De opzet van het ringsteekkampioen
schap is dezelfde als andere jaren: er
zijn in totaal zeven wedstrijden. Wie
in aanmerking wil komen voor het
kampioenschap dient minstens in vier
verschillende dorpen mee te rijden en
daarnaast aan de start te verschijnen
tijdens de laatste wedstrijd in Den
Burg. Nieuw dit jaar is dat geen on
derscheid meer zal worden gemaakt
tussen pony's en paarden.
De eerste drie wedstrijden beginnen
om 19.30 uur, de laatste vier om
19.00 uur, in verband met het korter
worden van de dagen.
De ringsteekcommissie van de men
vereniging heeft een opgaveformulier
opgesteld. Wie geen exemplaar heeft
ontvangen, maar wel graag mee wil
doen, kan er één afhalen bij JoJo
móde op de Stenenplaats in Den
Burg.
De deelnemers worden verzocht op
het formulier informatie te zetten
over het paard en de koets waarmee
men in het strijdperk treedt. Dan kan
de omroeper het publiek tijdens het
ringsteken van interessante gegevens
voorzien.
Een omwonende beklaagde zich in de
nacht van zaterdag op zondag over
lawaai van een feestje bij een recrea
tieboerderij in de buurt van Den
Hoorn. Een groep van ongeveer tien
personen vermaakte zich met een
kampvuur en muziek. Toen de politie
omstreeks half vier een kijkje kwam
nemen, was het feest intussen vrij
wel afgelopen. Het vuur werd ge
doofd en de muziek uitgezet.
villa van een stel gangsters. Een
schoolklasje dat nietsvermoedend de
tent in de buurt heeft opgezet, weet
binnen te dringen en probeert een
stel hulpeloze gevangenen te bevrij
den. In de slotscène weten ze de
gangsters in te overmeesteren en in
het water te gooien, maar hoe het
verder afloopt blijft de vraag. „We
moesten stoppen met de opnamen,
omdat het zwembad weer open
ging", luidt de verklaring van
regisseur-scriptschrijver Johan Hoo
gerheide. Tijdens het kamp was er
slechts zaterdagavond en zondagoch
tend tijd om te filmen. Omdat het za
terdag begon te onweren, moest het
grootste deel de volgende ochtend
worden opgenomen. Bewust werd
geen enkele scene overgespeeld;
Hoogerheide vond het zelfs niet no
dig de schaar te hanteren, maar
maakte meteen de definitieve versie,
compleet met muziek. Het blikken
geluid van de cassetterecorder komt
het eindresultaat echter niet ten goe
de en sommige overgangen zijn door
deze werkwijze ook nogal abrupt.
„Maar", zegt Hoogerheide, „bedoe
ling was om de kinderen te laten zien
hoe een film wordt gemaakt. Die op
zet is geslaagd." Dat de Texelse ci
neast in het verleden al eens voor
enkele korte films tekende, was overi
gens wel merkbaar. Enkele verrassen
de camera-standpunten, boeiende
close-ups en een goed script vorm
den de krenten in de pap. De kinde
ren zijn in elk geval een ervaring rij
ker, of, zoals „acteur" Marcel het
uitdrukte: „Het filmweekend was
hartstikke leuk, maar ze betalen ver
rekte slecht."
i" met „Oscars" en champagne na afloop van de première.
b:e loper lag zondagmiddag voor
sn tear en na afloop kregen ze alle-
s'sen „Oscar": de Texelse kinde-
meespeelden in de videofilm
ij feens" kregen een echte filmster-
deling. Een beetje terecht was
j !wl, want mede dankzij hun
j! Wane inbreng ontstond twee we-
f geleden tijdens een speciaal
l '"pin zwem park Molenkoog een
ite film. In een bloedhete tent op
s 'Molenkoog-terrein konden de
Nemers en hun ouders zondag
i Resultaat bekijken tijdens de „pre-
j b". De film speelt zich af in Mo-
«toog, dat voor de gelegenheid is
;j "getoverd tot de zwaarbewaakte
f i
-Tg%nv*rr;