Cjroen ^warL/Jexels in het harL, Woed, zweet en tranen ijdens Ronde om Texel m re Nog niet in de rij voor de fietsbus ystrumrace blaast evenement nieuw leven in sen van spinaker lede zet winnaars Rondeweekend gladjes verlopen voor Teso fGERlCHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR 10691 DINSDAG 23 JUNI 1992 dvertenties, abonnementen, etc. ijlden de Rooy B.v., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, En02220-12741, na 18.00 uur 14881. Telefax 02220-14111. Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon 20-12741. nwerktijd deze week tot en met dinsdag a.s. de Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog, telefoon 02220-17266 Postgiro 652 Bankrelaties Amro Bank nr. 46.99.17.636 Rabobank nr. 36.25.01.742; N.M.B. nr. 67.34.60.398 Verschijnt dinsdags en vrijdags. Abonnementsprijs f46,20 per halfjaar; Los 71,30 Geen krant gehad? Bel 02220-12741. Buiten kantoor-uren: bel uw bezorger. Als die niet bereikbaar is: tel. 14881 of 18542. vijftiende Ronde om Texel heeft het watersportevenement leven ingeblazen. Dankzij de krachtige wind zaterdag xj de catamaranrace meer spektakel dan ooit tevoren. Voor minder ervaren zeilers bleek de zeiltocht echter een ware slij- Minder dan de helft van de 603 deelnemers wist de idstreep te halen. De rest hield het vroegtijdig voor gezien of iidde, vaak in het zicht van de finish. bS'Si (winaars John de Vries (li en Richard Kenbeek lieten na aankomst de champagne rijkelijk piel' idiukke dag voor vrijwilligers, die zee als aan land uitvallers Opende hand boden. Talloze ca- aans liepen averij op, waarvan aantal total loss raakte. Bijna watersporters blesseerden an enkelen werden met onder- isverschijnselen uit het water aald. Dankzij snelle medische ibleef het leed beperkt, ronde kende ook winnaars, fcle zeilers en tevens overall- werd het duo John de Vries 8'jssum en Remco Kenbeek dem. Ze deden ruim drie uur 'bet rondje en bleven dankzij het an van de spinaker op de Wad- Me de concurrentie ruimschoots Tevreden gezichten ook bij organisatie, die voorgaande Naties van zich kon afschudden. p tevoren was de stemming be- minder. Door de aanhouden de noordwestenwind waren metershoge golven ontstaan waar door de jubileumronde moest worden afgeblazen. Winnaars van voorgaande edities zouden het in die race tegen elkaar opnemen. Wedstrijdleider Ed win Lodder: „Omdat de wind recht op het strand stond, konden de cata marans vrijdag niet door de zware branding komen." Een enkeling die het vrijdag toch waagde, kwam het duur te staan. Het vaartuig van ronde-favoriet Herman Boks en Jaap Straakenbroek werd hoog opgetild door de golven en kantelde, waardoor de mast brak. Dankzij een gulle sponsor, die voor een vervangende catamaran zorgde, kon hij zaterdag toch aan de start verschijnen. Tot ie ders tevredenheid bleek dat de wind zaterdagmorgen met kracht 4,5 uit de noordoosthoek kwam. „Voor erva ren zeilers uitstekende omstandighe den. Een vlakke zee en een flinke wind", aldus wedstrijdleider Edwin Lodder. „Zon, wind, lekker weer, kortom: we gaan zeilen." De mede deling tijdens de briefing om 8.00 uur werd met gejuich begroet, nog 'onbewust van de slijtageslag die zou volgen. Waarschuwing Lodder adviseerde onervaren zeilers van deelname af te zien omdat de beproeving voor hen te zwaar zou zijn. Van de 683 opgegeven deelne mers verschenen er toch nog 603 aan de start. Veel deelnemers kozen echter eieren voor hun geld en keerden nog voor de start terug naar het strand. Eén van hen was Boude- wijn Tanghe uit Oostende. „Zelf woon ik als het ware op de Noord zee, maar mijn maat heeft weinig er varing en wil zijn Dart 20 er niet aan wagen. Vanaf het strand lijkt het als of de zee vlak is, maar bij de start zijn de golven drie meter hoog en met zoveel boten is de kans op averij groot." De Vlaming betreurde de af tocht: „Jammer, want het is toch een kostbare trip." Een zeiler uit Dortmund had wegens zijn onervarenheid met buitenwater hetzelfde besluit genomen. Spijt had hij echter niet: „Wat een spektakel: Volgend jaar komen we zeker weer." Een andere Duitser moest bij de start met een gebroken mast afhaken. „De boot was gekapseisd, het oprichten Catamaran gestrand op een strekdam: geen ongewoon verschijnsel in dit 15e Rondje. Met man en macht lukt het om de boot weer in het water en vervolgens veilig op het strand te krijgen. ging super, maar de mast knapte in eens. Scheissequalitat..." Start De aanvankelijke vrees dat catama rans niet door de ruwe branding zou den komen, bleek onterecht. Dankzij de gunstige wind konden de meeste zeilers zich zonder al te veel proble men in de startlinie manoeuvreren. Traditioneel ging dat gepaard met de nodige aanvaringen. Stuurman Hans Boks en fokkenist Karin Smit moesten met lede ogen toezien hoe hun catamaran (type Dart) averij opliep. Ook anderen moesten voortij dig naar de kant. Toen om tien uur de boten werden weggeschoten, registreerden de ron decamera's een kleine marge tussen de starters. Ze kregen echter het voordeel van de twijfel en werden Omgeslagen catamaran in de branding voor de start. Zaterdag heeft de „fietsbus" zijn eerste rit op Texel gemaakt. Dat is een gewone AOT-bus met een aan hanger waarop rijwielen kunnen wor den vervoerd. Mensen die met de fiets naar Texel komen en moeiteloos het stuk van de veerhaven naar hun vakantieomgeving willen afleggen, kunnen hun fiets tegen betaling van f5,- in de aanhanger zetten en zelf voor het gewone strippentarief in de bus gaan zitten. Of voor deze service, bedoeld om het gebruik van fiets en openbaar ver voer te stimuleren, voldoende animo bestaat, is zeer de vraag. Het systeem is dan ook opgezet als expe riment dat loopt tot 23 augustus, waarbij voor dit seizoen maximaal 1 BJ-5S-GX T "ager M.P. Boersma verkoopt het eerste kaartje aan wethouder Klaas Barendregt. Op de achtergrond de gereedstaande fietsbus met (Foto Harry de Graaf) f20.000,- provinciale subsidie wordt bijgedragen in een eventueel exploita tietekort. Vier passagiers... De kosten van de fietsbus zijn per dag f360,-, wat neerkomt op f60,- per rit. Het komt erop neer dat de zaak sluitend is bij een gemiddelde bezetting van 12 fietsen per rit. Op dit moment ziet het er niet naar uit dat dat wordt gehaald. Voor de eer ste officiële rit van zaterdag j.l. meld de zich geen enkele gegadigde. Leden van een Duitse familie overwogen nog even om mee te rijden, maar za gen ervan omdat ze naar De Cocks- dorp moesten terwijl de fietsbus niet verder gaat dan De Koog. Daarmee kwam direct een van de zwakke pun ten van het systeem aan het licht: de grootste en voor fietsers minst at tractieve afstand (veerhaven-De Cocksdorp) kan NIET per fietsbus worden afgelegd. Een ander minpunt is dat de fietsbus slechts drie keer per dag vanaf de veerhaven naar De Koog rijdt, om 11.00, 13.00 en 16.00 uur, zodat mensen er hun reisplan op af moeten stemmen. Dat is alleen mogelijk als het bestaan van deze mogelijkheid buiten Texel algemeen bekend is, wat binnen de tijd die voor het experiment is uitgetrokken, practisch onmogelijk is. Publiciteit De gemeente heeft wel al het moge lijke gedaan. Een persbericht is gestuurd naar alle media en instan ties die er interesse voor zouden kun nen hebben, waaronder alle Nederlandse VVV's, de dagbladen en de toeristische pers. De direct betrok kenen hopen dat het mogelijk zal zijn het experiment, eventueel in aange paste vorm, voort te zetten. Het eer ste jaar zal het zeker niet hard lopen. Dat is de afgelopen dagen al geble ken want tot en met gistermiddag hadden slechts vier mensen van deze mogelijkheid gebruik gemaakt. Voor de meeste ritten meldde zich hele maal niemand zodat de fietsaanhan- ger leeg bleef. Eerste kaartje Toch stond zaterdag een behoorlijk aantal rijwielen in de aanhanger. Die waren van de genodigden die het eerste ritje meemaakten, waaronder wethouder Klaas Barendregt en zijn vrouw, NZH districtsmanager M.P. Boersma en enkele ambtenaren. Bij de start verkocht Boersma het eerste (ingelijste) kaartje aan de wethouder en sprak de hoop uit dat de fietsbus op Texel een succes zal worden. Het gezelschap liet zich daarop naar De Koog vervoeren, waar na een koffie pauze in café Bremen ieder zijns weegs ging, op de fiets natuurlijk. De aanhanger waarmee de fietsen worden vervoerd was al in bezit van de NZH/AOT. Hij is afkomstig van een experiment elders in Noordholland, dat wel wat leek op het Texelse fiets- busprojekt. Daar ging het echter om woon-werk vervoer. Daarbij bleek aan de fietsbus echter geen behoefte te zijn, zodat het experiment mislukte. Voor het nieuwe experiment is de wagen aangepast en opnieuw ge schilderd. Geen prijs De gemeente heeft het Texelse fiets- busprojekt vergeefs voorgedragen voor de nationale Milieu Toerisme- prijs. Hoewel het project precies vol doet aan de voorwaarden hoort het helaas niet tot de vijf genomineerde andere initiatieven die erop zijn ge richt milieuvriendelijk toerisme te sti muleren. Dienstregeling De fietsbus maakt tot en met 23 augustus zes ritten per dag. Driemaal vanaf de veerhaven naar De Koog (Nikadel). Vertrek vanaf de veerboot om 11.00, 13.00 en 16.00 uur. (Aan komst in De Koog telkens 29 minu ten later). Vertrek van De Koog om 10.10, 12.10 en 15.10 uur. Aankomst bij de veer boot telkens 40 minuten later. niet gediskwalificeerd. „Het verschil was klein en valt ze gezien de om standigheden niet aan te rekenen", verklaarde Lodder. De wind rukte het deelnemersveld snel uiteen. Catama rans met een groot zeiloppervlak ble ken in het stormachtige weer in het voordeel. Behalve de kundigheid en ervaring bleken de lengte en het li chaamsgewicht van de bemanning beslissender dan ooit tevoren. Reddingwerk Voor de bemanning van de ruim ze ventig veiligheidsboten betekende het startschot het begin van een drukke dag. Op weg naar De Cocksdorp blies de straffe noordooster de ronde aspiraties van veel deelnemers al aan stukken. Vooral de staartgroep kreeg het ter hoogte van de Slufter zwaar te verduren. Veel zeilers slaagden er niet in de omgeslagen boten overeind te krijgen. Anderen werden zeeziek. Om de uitvallers op te pikken werden de volgboten vanuit de lucht bij gestaan door een helikopter en een motorzweefvliegtuig, die in tegenstel ling tot de door hoge golven ge teisterde rubberboten, goed zicht hadden op de wedstrijd. De piloten gaven de lokatie van de gekapseisde vaartuigen door aan de veiligheidsbo ten, die de drenkelingen uit het water haalde. Het leger vrijwilligers had de handen vol de uitvallers ophet droge te krijgen. De omgeslagen jachten werden doorgaans tot aan de bran ding op sleeptouw genomen, waarna men ze liet drijven. Veel werk werd verzet door betonningsvaartuig BREE 14, dat zo'n dertien omgeslagen bo ten oppikte en later op de dag in de NlOZ-haven aan wal zette. Het waren echter niet alleen de catamarans die omgingen. Ook enkele volgboten Lees verder pagina 5 De stroom bezoekers door de Ronde om Texel en het jazzwee- kend heeft nauwelijks tot wacht tijden bij,de veerdienst geleid. Vrijdag, toen de drukte goed op gang kwam, voer Teso vanaf zes uur 's morgens met de twee dubbeldekkers. Alleen voor de boot van 14.35 uur uit Den Hel der hebben automobilisten een half uurtje moeten wachten. Za terdag, toen de Molengat de Schulpengat vanaf half acht 's morgens assisteerde, kon het vervoersaanbod moeiteloos wor den verwerkt. Zondag noodzaak te drukte aanTexelse zijde tot inzet van de tweede dubbeldek ker. Hoewel de wachttijd tussen 10.35 en 16.05 een half uur be droeg, was van filevorming langs de Pontweg geen sprake. Het overschot van auto's naar het eiland bedroeg 6409. Dat is bijna duizend méér dan vorig jaar. Deels werd dit veroorzaakt door dat veel Duitsers een nationale feestdag en een lang weekend Texel bezochten.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1992 | | pagina 1