Ecco-team, Mosquito en
Seafury toppers airshow
Iopde200
Nederlanders,
is motorisch
gehandicapt.
GIRO 969
PRINSES BEATRIX ptNDS
Groen Links: autoverkeer
veel verder terugdringen
Nota over parkeerproblemen
STEUN DAAROM HET
TER BESTRIJDING VAN O.M.
POLIO SPASTICITEIT MULTIPLE SCLEROSE
SPIERZIEKTEN ZIEKTE VAN HUNTINGTON
ZIEKTE VAN PARKINSON
E COLLECTEWEEK
T 22 SEPTEMBER
OF BANKREKENING 70.70.70.325
PAGINA 6
TEXELSE COURANT
VRIJDAG 24 JULI n y0
Het vliegfeest dat zaterdag 8 augustus op het vliegveld Texel
wordt gehouden, belooft een afwisselend spektakel te worden
met enkele zeer bijzondere hoogtepunten. De organisatie is het
meest verheugd over de deelname van het Eccoteam, een uit
Frankrijk afkomstige formatie van vier Pilatus PC7-toestellen, dat
tot de wereldtop behoort en een show formatievliegen zal ver
zorgen die door kenners „adembenemend" wordt genoemd.
Het contracteren van het team was
een kostbare grap, waaraan echter is
meebetaald door het uitzendbureau
Ecco, de sponsor waaraan het team
zijn naam dankt.
Bijzonder verheugd is organisator Ed
de Bruijn ook over het meedoen van
de Sea-fury, daterend uit de tweede
Wereldoorlog toen het werd gebruikt
door de Engelse marine. Met zijn
700 km per uur geldt het als het
snelste éénmotorige propellervlieg
tuig ter wereld.
Een nog'bekender vliegtuigtype uit
de oorlog is de De Havilland Mosqui
to, waarvan in Europa nog maar één
vliegend exemplaar bestaat. Deze is
als promotiemiddel in gebruik bij Bri
tish Aerospace. De tweemotorige
Mosquito, die geheel van hout is ge
maakt en zal een opwindend solo
nummer verzorgen.
Static show
Het vliegfeest begint 's morgens om
10.00 uur met een static show. Vrij
wel alle deelnemende vliegtuigen zijn
dan op de grond te bewonderen. Ook
kunnen de bezoekers terecht in tien
tallen stalletjes waar de meest uit
eenlopende luchtvaartartikelen
worden verkocht. De eigenlijke vlieg-
show begint om half twee en wordt
traditiegetrouw geopend met een de
monstratie parachutespringen, ver
zorgd door het „eigen" paracentrum.
Vervolgens wordt opgetreden door
het Grasshoppers-team, bestaande
uit vier Alouette lll-helikopters van de
Koninklijke Luchtmacht.
Fraai stuntwerk wordt vervolgens ge
toond door Bert Huizinga en René
Meijer met twee Pitts-specials, die
tegelijk de lucht ingaan.
Iets bijzonders is de tweemotorige
Dash 8, een toestel dat vijftig passa
giers kan vervoeren en geldt als een
van de belangrijkste concurrenten
voor de Fokker 50. Het toestel is in
gebruik bij de Sabena, die het huurt
van Schreiner. Het zal van de condi
tie van het veld op dat moment af-
Het Ecco-team van Apache Aviation biedt wereldklasse op het gebied van formatievliegen.
hangen of het toestel niet alleen zal
worden voorgevlogen maar ook op
Texel zal landen.
Een historisch toestel is de uit de
dertiger jaren afkomstige Ryan PT
22. Het is uitgevoerd in de kleuren
die de Nederlandse militaire vliegtui
gen hadden in de meidagen van '40.
Ook de Fokker F27 Friendship is
weer van de partij. Deze keer betreft
het een toestel dat in gebruik is bij
de Fokker Friendship Association, een
vereniging die dit succesvolle type in
ere wil houden.
Deelgenomen wordt verder door een
of twee Harvards van de Stichting
Vliegsport Gilze Rijen en een twee
motorige Mitchell bommenwerper uit
de Tweede Wereldoorlog, eigendom
van Duke of Brabant-airforce uit Eind
hoven. Het toestel wordt gevlogen
door mede-eigenaar Jo Hartung, die
15 jaar geleden naar de USA emi
greerde waar hij een vliegbedrijf runt.
Hij komt speciaal voor het Texelse
vliegfeest naar Holland.
Het 2-zits turboproptoestel Shorts
Tucano zal worden voorgevlogen
maar landt niet op Texel. Het zou wel
kunnen maar de RAF hanteert de ij
zeren regel dat dit vliegtuigtype niet
van een grasbaan gebruik mag ma
ken. Hij opereert daarom vanaf De
Kooij.
Als nummer tien vermeldt het thans
vrijwel definitieve programma een de
monstratie met de bekende Lockheed
P3 Orion van de Marine Luchtvaart
dienst. Dit 4-motorige toestel wordt
gebruikt voor patrouilleren en onder-
zeebootbestrijding en zal niet op
Texel landen.
De reddingsdiensten van luchtmacht
en marine werken broederlijk samen
bij een reddingsdemonstratie. De ma
rine is actief met de Westland Lynx
helikopter en de luchtmacht met de
Alouette III.
Zeepbel
Een rariteit op luchtvaartgebied is het
observatievliegtuig Optica dat uiterst
langzaam kan vliegen en nog in de
lucht blijft bij 70 km per uur. Het is
uitgerust met een dubbele staart en
een cockpit die eruit ziet als een
zeepbel en rondom uitzicht biedt. Het
is de eerste keer dat het toestel bui
ten Engeland optreedt.
V JHMH
r<o PRINSES
BEATRIX
T#NDS
De reusachtige CH47 Chinook helikopter van de RAF raast in duikvlucht naar beneden, om
daarna weer pijlsnel op te trekken. iFoto Peter r March)
Op bijzondere wijze zal tijdens het
vliegfeest de aandacht worden ge
vestigd op kustwachtvliegtuigen van
verschillende landen. In een stand
wordt uitleg gegeven over de uitge
breide taken van de kustwacht en op
het veld staan het nieuwe Nederland
se kustwachtvliegtuig Dornier 228
alsmede het toestel van hetzelfde ty
pe van de Engelse kustwacht. Voorts
een Cessna Caravan (Schotland),
Cessna Titan en een DC 3 (Engeland)
en een Casa 212 (Zweden). Enkele
toestellen zullen worden voorge
vlogen.
Zeer snel is de Lancair 360, een
tweepersoons zelfbouwvliegtuig dat
200 knopen haalt, twee keer zo snel
als een gewoon sportvliegtuig. Het
zal worden voorgevlogen door Bert
Huizinga, die zich in Nederland bezig
houdt met de verkoop.
Tegen half vier is de beurt aan een
Westland Lynx-helikopter van het En
gelse Army Aircorps, gevolgd door
een nummer formatievliegen door
waarschijnlijk drie Dakota's uit
respectievelijk Nederland, Engeland
en Noorwegen.
Tegen 16.00 uur wordt de Fokker
100 boven Texel verwacht. Dit straal
vliegtuig kan hier uiteraard niet lan
den maar zal mogelijk een
bijna-landing uit te voeren en
wielen even de grond raken:
and go. Op dit moment is nogto
voor 100% zeker of dit nummer
doorgaat. De vlucht naar
leen plaatsvinden als deze inhei
testprogramma kan worden
genomen.
Een fraai staaltje stunt- en form:
vliegen mag worden verwacht^
het „Green March"-team van ft
rokkaanse luchtmacht. De verre
gen van de vier Cap 230 toeste',
vormden een van de hoogtepi
van het vorige vliegfeest.
Erg blij is De Bruyn met de kom-
van de RAF Chinook helikopter
met twee rotors uitgeruste mach
is een van de grootste helikopte-,
de westelijke wereld, maar toen)
tengewoon wendbaar.
Ook het stuntvliegen van Frank
steegh met zijn Extra 300-toestj lp
16.37 uur zal opzien baren, may ter
meest „daverend" wordt ongein
de demonstratie met de Sea He- üi
waarmee het vliegfeest wordt
gesloten. Het toestel lijkt veel op
gewone Harrier en kan dus looft n,
opstijgen en landen.
Tijdens de show wordt via de
luidsprekers toelichting gegeven
gebeurt deze keer met door Leoi iH
der Goot omdat die met vakante k
maar door zijn even deskundige,
welbespraakte vriend Jan Cochs
Met de organisatie van het vliec; cO
is rond f70.000,- gemoeid. Hete ra.
nement wordt behoorlijk gespoin dei
maar om de zaak sluitend te km
moet van de bezoekers toch
worden gevraagd: f7,50 p.p. (kim
ren tot en met 10 jaar f5,-). Alle
talende bezoekers krijgen een tic
programmaboekje.
Bezoekers van het vasteland kun-i®
voor f5,- gebruik maken van spet
bussen die tussen veerhaven
vliegveld pendelen. In verband m W,
de airshow zijn weer de nodigev s'a
keersmaatregelen getroffen voori
wegen rond het vliegveld. Detece
het vliegveld, aanliggende
van Slufterweg en Muyweg zul
worden afgesloten (voor de bewo
wordt een regeling getroffen)
de Hoofdweg ter hoogte van het
geldt een stopverbod.
sih
ik
nol
telt
Parkeerwachter Han Stapersma heeft het druk met het in goede banen leiden van het parkeren op het eiland.
„We zijn bezorgd over de toename
van het autoverkeer op Texel. De er
gernis van de bevolking over het par-
keergedrag van de toeristen neemt
toe", aldus Jaap Vlaming van Groen
Links. Hij overhandigde wethouder
Barendregt woensdag de nota „Blik
op oneindig" over automobiliteit en
parkeersproblematiek.
Groen Links is voorstander van het
terugdringen van (toeristisch) auto
verkeer op Texel. „Deze kreet is op
genomen in het collegeprogram,
maar de manier waarop het moet ge
beuren is zeer vrijblijvend gehouden",
aldus Vlaming. „Met de nota willen
we ideeën aandragen om het volume
aan rollend blik te verminderen en
ook het gebruik van de auto's die op
het eiland zijn te laten afnemen. Lan
delijk wordt aangedrongen op terug
dringen van woon-werkverkeer. Maar
laten wij ons eerst maar beperken tot
het terugdringen van het toeristisch
verkeer, dan zien we daarna wel of
meer maatregelen nodig zijn."
Groen Links wil het parkeren in de
Texelse dorpscentra nagenoeg onmo
gelijk maken. Een paar parkeerplaat
sen voor winkels mogen blijven
bestaan, maar er moeten hoge par
keertarieven worden geheven tegen
een zeer beperkte verblijfstijd. Uitzon
dering vormt parkeerruimte voor inva
liden. De partij wil een tweede zone
vormen met parkeerplaatsen tegen
een lager tarief en met langere ver
blijfsmogelijkheden. Daarnaast moe
ten buiten het centrum een aantal
gratis parkeerterreinen zijn.
In het bos
Om de problemen niet te verschuiven
naar de woonwijken, wil Groen Links
daar alleen parkeren toestaan met
een speciale kaart, die wordt afgege
ven aan bewoners. „Dan voorkom je
dat straten vol staan met toeristen."
Voor De Koog wil de partij een be
waakt parkeerterrein aanleggen in het
bosgebied op de hoek
Dorpsstraat/Kamperfoelieweg. Vla
ming: „Op zo'n manier dat je er niets
van ziet. Staatsbosbeheer zal niet
staan te juichen bij dit plan, maar
misschien kan grond worden geruild
met de gemeente."
Ergernis over Duitsers die een bekeu
ring riskeren omdat betaling hen niet
kah worden afgedwongen als ze een
maal weer thuis zijn, is iets waarvoor
het college van b en w een oplossing
probeert te zoeken. Vlaming: „De be
doeling is hen meteen te
len bij een overtreding. Maar he:
probleem is momenteel: waar lei
een auto die fout staat en moe'
den weggesleept? Onze oplos
simpel: zet zo'n wagen op een
waakt parkeerterrein. Dan mort
eigenaar zich wel melden en
de boete ook nog betalen voor
tijd dat de wagen daar heeft
gestaan." Vlaming erkent dat
betaald-parkeerterreinen meer
Ie vergen. „Maar een extra par
wacht zal waarschijnlijk zichzf
terugverdienen."
K<
K len
Off
Door wegen op het eiland af
ten en het belonen van mensen'
de auto laten staan, wil de part
autogebruik terugdringen. In dfc
visie past het aanleggen van
groot bewaakt parkeerterrein in
buurt van het Kooypunt te Den
der. „Texelgangers kunnen daar
auto veilig achterlaten en via ee^
goed functionerende openbaar1
voersverbinding verder reizen Bi
opzet zou deelname van Teso g -
denkbaar kunnen zijn", vindt
Vlaming.
Op de financiële invulling van
plannen wordt in de nota niet k
gaan. „Het is teveel om exact
te rekenen, temeer daar de ide
zich buiten de gemeentegrenze"
geven." a
Wethouder Barendregt beloof
hij zich in de nota zou
hoopt dat de gemeente eind k
nog het verkeersveiligheidspla^
presenteren, waarin ook maat^-
worden voorgesteld om de ver
situatie op het eiland te verbef