Ecco-team, Mosquito en Seafury toppers airshow Iopde200 Nederlanders, is motorisch gehandicapt. GIRO 969 PRINSES BEATRIX ptNDS Groen Links: autoverkeer veel verder terugdringen Nota over parkeerproblemen STEUN DAAROM HET TER BESTRIJDING VAN O.M. POLIO SPASTICITEIT MULTIPLE SCLEROSE SPIERZIEKTEN ZIEKTE VAN HUNTINGTON ZIEKTE VAN PARKINSON E COLLECTEWEEK T 22 SEPTEMBER OF BANKREKENING 70.70.70.325 PAGINA 6 TEXELSE COURANT VRIJDAG 24 JULI n y0 Het vliegfeest dat zaterdag 8 augustus op het vliegveld Texel wordt gehouden, belooft een afwisselend spektakel te worden met enkele zeer bijzondere hoogtepunten. De organisatie is het meest verheugd over de deelname van het Eccoteam, een uit Frankrijk afkomstige formatie van vier Pilatus PC7-toestellen, dat tot de wereldtop behoort en een show formatievliegen zal ver zorgen die door kenners „adembenemend" wordt genoemd. Het contracteren van het team was een kostbare grap, waaraan echter is meebetaald door het uitzendbureau Ecco, de sponsor waaraan het team zijn naam dankt. Bijzonder verheugd is organisator Ed de Bruijn ook over het meedoen van de Sea-fury, daterend uit de tweede Wereldoorlog toen het werd gebruikt door de Engelse marine. Met zijn 700 km per uur geldt het als het snelste éénmotorige propellervlieg tuig ter wereld. Een nog'bekender vliegtuigtype uit de oorlog is de De Havilland Mosqui to, waarvan in Europa nog maar één vliegend exemplaar bestaat. Deze is als promotiemiddel in gebruik bij Bri tish Aerospace. De tweemotorige Mosquito, die geheel van hout is ge maakt en zal een opwindend solo nummer verzorgen. Static show Het vliegfeest begint 's morgens om 10.00 uur met een static show. Vrij wel alle deelnemende vliegtuigen zijn dan op de grond te bewonderen. Ook kunnen de bezoekers terecht in tien tallen stalletjes waar de meest uit eenlopende luchtvaartartikelen worden verkocht. De eigenlijke vlieg- show begint om half twee en wordt traditiegetrouw geopend met een de monstratie parachutespringen, ver zorgd door het „eigen" paracentrum. Vervolgens wordt opgetreden door het Grasshoppers-team, bestaande uit vier Alouette lll-helikopters van de Koninklijke Luchtmacht. Fraai stuntwerk wordt vervolgens ge toond door Bert Huizinga en René Meijer met twee Pitts-specials, die tegelijk de lucht ingaan. Iets bijzonders is de tweemotorige Dash 8, een toestel dat vijftig passa giers kan vervoeren en geldt als een van de belangrijkste concurrenten voor de Fokker 50. Het toestel is in gebruik bij de Sabena, die het huurt van Schreiner. Het zal van de condi tie van het veld op dat moment af- Het Ecco-team van Apache Aviation biedt wereldklasse op het gebied van formatievliegen. hangen of het toestel niet alleen zal worden voorgevlogen maar ook op Texel zal landen. Een historisch toestel is de uit de dertiger jaren afkomstige Ryan PT 22. Het is uitgevoerd in de kleuren die de Nederlandse militaire vliegtui gen hadden in de meidagen van '40. Ook de Fokker F27 Friendship is weer van de partij. Deze keer betreft het een toestel dat in gebruik is bij de Fokker Friendship Association, een vereniging die dit succesvolle type in ere wil houden. Deelgenomen wordt verder door een of twee Harvards van de Stichting Vliegsport Gilze Rijen en een twee motorige Mitchell bommenwerper uit de Tweede Wereldoorlog, eigendom van Duke of Brabant-airforce uit Eind hoven. Het toestel wordt gevlogen door mede-eigenaar Jo Hartung, die 15 jaar geleden naar de USA emi greerde waar hij een vliegbedrijf runt. Hij komt speciaal voor het Texelse vliegfeest naar Holland. Het 2-zits turboproptoestel Shorts Tucano zal worden voorgevlogen maar landt niet op Texel. Het zou wel kunnen maar de RAF hanteert de ij zeren regel dat dit vliegtuigtype niet van een grasbaan gebruik mag ma ken. Hij opereert daarom vanaf De Kooij. Als nummer tien vermeldt het thans vrijwel definitieve programma een de monstratie met de bekende Lockheed P3 Orion van de Marine Luchtvaart dienst. Dit 4-motorige toestel wordt gebruikt voor patrouilleren en onder- zeebootbestrijding en zal niet op Texel landen. De reddingsdiensten van luchtmacht en marine werken broederlijk samen bij een reddingsdemonstratie. De ma rine is actief met de Westland Lynx helikopter en de luchtmacht met de Alouette III. Zeepbel Een rariteit op luchtvaartgebied is het observatievliegtuig Optica dat uiterst langzaam kan vliegen en nog in de lucht blijft bij 70 km per uur. Het is uitgerust met een dubbele staart en een cockpit die eruit ziet als een zeepbel en rondom uitzicht biedt. Het is de eerste keer dat het toestel bui ten Engeland optreedt. V JHMH r<o PRINSES BEATRIX T#NDS De reusachtige CH47 Chinook helikopter van de RAF raast in duikvlucht naar beneden, om daarna weer pijlsnel op te trekken. iFoto Peter r March) Op bijzondere wijze zal tijdens het vliegfeest de aandacht worden ge vestigd op kustwachtvliegtuigen van verschillende landen. In een stand wordt uitleg gegeven over de uitge breide taken van de kustwacht en op het veld staan het nieuwe Nederland se kustwachtvliegtuig Dornier 228 alsmede het toestel van hetzelfde ty pe van de Engelse kustwacht. Voorts een Cessna Caravan (Schotland), Cessna Titan en een DC 3 (Engeland) en een Casa 212 (Zweden). Enkele toestellen zullen worden voorge vlogen. Zeer snel is de Lancair 360, een tweepersoons zelfbouwvliegtuig dat 200 knopen haalt, twee keer zo snel als een gewoon sportvliegtuig. Het zal worden voorgevlogen door Bert Huizinga, die zich in Nederland bezig houdt met de verkoop. Tegen half vier is de beurt aan een Westland Lynx-helikopter van het En gelse Army Aircorps, gevolgd door een nummer formatievliegen door waarschijnlijk drie Dakota's uit respectievelijk Nederland, Engeland en Noorwegen. Tegen 16.00 uur wordt de Fokker 100 boven Texel verwacht. Dit straal vliegtuig kan hier uiteraard niet lan den maar zal mogelijk een bijna-landing uit te voeren en wielen even de grond raken: and go. Op dit moment is nogto voor 100% zeker of dit nummer doorgaat. De vlucht naar leen plaatsvinden als deze inhei testprogramma kan worden genomen. Een fraai staaltje stunt- en form: vliegen mag worden verwacht^ het „Green March"-team van ft rokkaanse luchtmacht. De verre gen van de vier Cap 230 toeste', vormden een van de hoogtepi van het vorige vliegfeest. Erg blij is De Bruyn met de kom- van de RAF Chinook helikopter met twee rotors uitgeruste mach is een van de grootste helikopte-, de westelijke wereld, maar toen) tengewoon wendbaar. Ook het stuntvliegen van Frank steegh met zijn Extra 300-toestj lp 16.37 uur zal opzien baren, may ter meest „daverend" wordt ongein de demonstratie met de Sea He- üi waarmee het vliegfeest wordt gesloten. Het toestel lijkt veel op gewone Harrier en kan dus looft n, opstijgen en landen. Tijdens de show wordt via de luidsprekers toelichting gegeven gebeurt deze keer met door Leoi iH der Goot omdat die met vakante k maar door zijn even deskundige, welbespraakte vriend Jan Cochs Met de organisatie van het vliec; cO is rond f70.000,- gemoeid. Hete ra. nement wordt behoorlijk gespoin dei maar om de zaak sluitend te km moet van de bezoekers toch worden gevraagd: f7,50 p.p. (kim ren tot en met 10 jaar f5,-). Alle talende bezoekers krijgen een tic programmaboekje. Bezoekers van het vasteland kun-i® voor f5,- gebruik maken van spet bussen die tussen veerhaven vliegveld pendelen. In verband m W, de airshow zijn weer de nodigev s'a keersmaatregelen getroffen voori wegen rond het vliegveld. Detece het vliegveld, aanliggende van Slufterweg en Muyweg zul worden afgesloten (voor de bewo wordt een regeling getroffen) de Hoofdweg ter hoogte van het geldt een stopverbod. sih ik nol telt Parkeerwachter Han Stapersma heeft het druk met het in goede banen leiden van het parkeren op het eiland. „We zijn bezorgd over de toename van het autoverkeer op Texel. De er gernis van de bevolking over het par- keergedrag van de toeristen neemt toe", aldus Jaap Vlaming van Groen Links. Hij overhandigde wethouder Barendregt woensdag de nota „Blik op oneindig" over automobiliteit en parkeersproblematiek. Groen Links is voorstander van het terugdringen van (toeristisch) auto verkeer op Texel. „Deze kreet is op genomen in het collegeprogram, maar de manier waarop het moet ge beuren is zeer vrijblijvend gehouden", aldus Vlaming. „Met de nota willen we ideeën aandragen om het volume aan rollend blik te verminderen en ook het gebruik van de auto's die op het eiland zijn te laten afnemen. Lan delijk wordt aangedrongen op terug dringen van woon-werkverkeer. Maar laten wij ons eerst maar beperken tot het terugdringen van het toeristisch verkeer, dan zien we daarna wel of meer maatregelen nodig zijn." Groen Links wil het parkeren in de Texelse dorpscentra nagenoeg onmo gelijk maken. Een paar parkeerplaat sen voor winkels mogen blijven bestaan, maar er moeten hoge par keertarieven worden geheven tegen een zeer beperkte verblijfstijd. Uitzon dering vormt parkeerruimte voor inva liden. De partij wil een tweede zone vormen met parkeerplaatsen tegen een lager tarief en met langere ver blijfsmogelijkheden. Daarnaast moe ten buiten het centrum een aantal gratis parkeerterreinen zijn. In het bos Om de problemen niet te verschuiven naar de woonwijken, wil Groen Links daar alleen parkeren toestaan met een speciale kaart, die wordt afgege ven aan bewoners. „Dan voorkom je dat straten vol staan met toeristen." Voor De Koog wil de partij een be waakt parkeerterrein aanleggen in het bosgebied op de hoek Dorpsstraat/Kamperfoelieweg. Vla ming: „Op zo'n manier dat je er niets van ziet. Staatsbosbeheer zal niet staan te juichen bij dit plan, maar misschien kan grond worden geruild met de gemeente." Ergernis over Duitsers die een bekeu ring riskeren omdat betaling hen niet kah worden afgedwongen als ze een maal weer thuis zijn, is iets waarvoor het college van b en w een oplossing probeert te zoeken. Vlaming: „De be doeling is hen meteen te len bij een overtreding. Maar he: probleem is momenteel: waar lei een auto die fout staat en moe' den weggesleept? Onze oplos simpel: zet zo'n wagen op een waakt parkeerterrein. Dan mort eigenaar zich wel melden en de boete ook nog betalen voor tijd dat de wagen daar heeft gestaan." Vlaming erkent dat betaald-parkeerterreinen meer Ie vergen. „Maar een extra par wacht zal waarschijnlijk zichzf terugverdienen." K< K len Off Door wegen op het eiland af ten en het belonen van mensen' de auto laten staan, wil de part autogebruik terugdringen. In dfc visie past het aanleggen van groot bewaakt parkeerterrein in buurt van het Kooypunt te Den der. „Texelgangers kunnen daar auto veilig achterlaten en via ee^ goed functionerende openbaar1 voersverbinding verder reizen Bi opzet zou deelname van Teso g - denkbaar kunnen zijn", vindt Vlaming. Op de financiële invulling van plannen wordt in de nota niet k gaan. „Het is teveel om exact te rekenen, temeer daar de ide zich buiten de gemeentegrenze" geven." a Wethouder Barendregt beloof hij zich in de nota zou hoopt dat de gemeente eind k nog het verkeersveiligheidspla^ presenteren, waarin ook maat^- worden voorgesteld om de ver situatie op het eiland te verbef

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1992 | | pagina 6