WEEKEND Vorm geven aan dat zie ik het liefst" KdpVl stukje IK WÉUN fy ich V UN E.IN TESSELI1R Jan Pelgrim: Expositie Ludie Bakker Een sticker voor alle Tesselaars Hans Versnel 's Lach en Win Show HORSZEL Hoop WEER LItj uDAG 24 JULI 1992 PAGINA m «HEB IK NOG artj W RRMSPRRRK dei "-Q e» \tfiiWHH nkl esw ttprotest tegen opgelegde autoriteit i3[ jteral vroeg in. Na drie maanden had tw jtwee lagere scholen versleten en de an de tijd bij de meester van de achterin de klas doorgebracht, op j wilde niet deugen", zegt Jan Pel- d,„tegen alles wat mij werd opge- jbegon ik onmiddelijk te steigeren, is nog zo." de ULO konden alleen de lessen _e0( jljarryTielemans hem boeien en de jniij je weg die overbleef was de LTS in jnHelder: ,,Dat was leuk. Daar hoef- ik niks te doen en haalde ik even- goede cijfers. Dat beviel me et ma, want ik ben van nature zeer lui. xjer leiding van de leraar scheeps- krijj nvkunde bouwde ik mijn eerste enij tfje. Een stalen roeivlet. Op een be- (kini Ie manier was je toch creatief be- MleL, frs dgende stap was de UTS, evenzeer school die hem niet kon boeien, dien wilde hij in die tijd graag uit spei ïjk was niet zo'n gemakkelijk jon- onvmee om te gaan en, zoals ge ld, autoriteit beviel me niet, biandigheid wel." )odi( it' BANEN debedrijfsschool van de Hoogovens m jjiijin militaire dienst en trouwde in zelfde periode. In dienst voerde hij, iinburger, half militair, wijzigingen aan pantservoertuigen. Dat beteken- vrij leven en keihard werken, vele overuren werden vrije da- sgeven, groeten hoefde niet, van jleit was geen sprake. Hij kreeg ileiding als elektrisch lasser, maar ileken bekwaamheid trad hij meer laar op. ,,Door de Hoogoven be- chool wist ik veel over staal. Zelfs Mum lassen hadden we daar ge- onderwater-lassen met een lm op, in die tijd waren dat vrij lonaire technieken. Nu nog bere- lelf alle staalconstructies in de puur" uit dienst volgden de werkge- opTexel elkaar in snelle volgorde |ör Schoenmaker carrosseriebouw, loudsmonteur bij de firma Duin, 5choo verwarmingstechniek. Zo- het werk ontaardde in routine viel ileresse weg. CREATIVITEIT [Hans Boom, Oudeschild, laste hij voor de verdronken vissers in t aan de haven staat. Harry tans kwam met een klei model Iet- moest enorm worden uitver- I Ondanks dat hij het heeft tfpen, heb ik toch het idee dat ik creatief bezig ben geweest. Dat is glijd erg lief geweest, het creatieve 3". Financieel kwam hij echter steek verder. im solliciteerde bij de TESO. „In onschuld dacht ik nog: dat is een Mmet toekomst, daar kan ik carrière sen." Hij werd aangenomen en ging fen. In een fractie van de benodig- ópleidingstijd behaalde hij diplo ma's electriciteit, werktuigbouw en het machinistendiploma. In de praktijk be viel het werk echter allerminst. „Je zat te controleren of er een lichtje ging branden. Als het niet brandde had je dus niks te doen. 's Morgens begon je met vier kranten te lezen en daarna vaak en veel koffie drinken." Door de combinatie tijd in overvloed en behoef te aan kennis raakte hij aan studeren verslingerd. Boeken over wiskunde, maar ook over filosofie, psychologie, kunsten architec tuur. Hele dagen zat hij te lezen, raakte daarnaast in het vakbondswerk, de on dernemingsraad van de TESO en in de werkgroep landschapszorg. „Ik stortte me overal in. Het was net of ik iets had in te halen". BOUWEN In het begin van zijn eerste huwelijk had hij een verminkt huisje in Ooster end gekocht en teruggebracht in de oor spronkelijke staat. Na twee jaar was het klaar en zocht hij een andere bezigheid. Op het strand was men net begonnen met catamaranzeilen. Het werd een hobby. Geld was er niet voor deze nieu we vorm van vrijheidsbeleving, dus te kende en bouwde hij een vergrote Hobie 14. „In die jaren zat ik in de orga nisatie van de Ronde om Texel, maar stapte eruit omdat de agressieve sponso ring me niet beviel. Het werd me veel te commercieel allemaal." Inmiddels was het gezin Pelgrim ver huisd naar de oude bakkerij van Plaats man in De Waal, die verbouwd werd tot groot woonhuis. Alle tekeningen maak- ,,lk was alles zat. Politiek, milieu, werk omstandigheden, de regelgeverij, diplo maatjes halen enz. Ik wilde weg, ver nieuwen. Ik ben een emigratie-proce dure begonnen. In Nieuw-Zeeland, daar lag de uitdaging. Daar moest de verfrissing zijn, ook voor ons ingedutte huwelijk". EMIGREREN Alle ballast van het huidige leven ging overboord. „Er werd gebroken met alles waar je inzat. Dat alleen al was een bij zondere ervaring; schoon schip maken. In Nieuw-Zeeland stapten we uit het vliegtuig en toen zei m'n ex-vrouw: 'maar hier blijf ik niet'. We waren er toch, dus konden in ieder geval een ron dreis maken om wat van het land te zien, met in mijn achterhoofd de hoop op verandering. Maar er bleek geen en kele plek te zijn waar m'n vrouw zou kunnen wonen. Toen hebben we beslo ten om maar weer naar huis te gaan." Het jaar dat ze door Nieuw-Zeeland zwierven zakte de Nederlandse huizen markt in, waardoor ze na een periode zonder inkomsten toch weereen huis in Den Hoorn konden kopen. Het huwe lijk was minder succesvol. „We spraken af dat ik een tijdje uit huis zou gaan. Ik was toen behoorlijk overspannen. In die situatie kreeg ik kontakt met Anjo Kik kert, ging scheiden en trouwde. Ik sliep, las, wandelde door het bos, deed de boodschappen, kookte wat eten." Schilderen bleek een goede uitlaatklep. Hij ging naar de zomer-academie in Alkmaar om zich verder te bekwamen. De schilderijen werden steeds groter. Op het laatst moest hij op handen en voeten onder de ezel door om buiten de caravan van een afstandje te kunnen zien hoe het er voor stond. De nood zaak van een atelier deed ziclrgelden. Er kwamen weer initiatieven. De aanwe zigheid van zijn vrouw Anjo werkte enorm stimulerend. Ze zochten een nieuwe woonplek die aan een aantal voorwaarden moest voldoen. Er moest ruimte zijn voor Anjo's hobby paardrij den en voor een atelier. Geholpen door de wederzijdse ouders kochten ze het voormalige bollenbedrijf van Jos Bakker aan de Pontweg. Er werd een biologisch-dynamisch tuinbpuwbedrijf, een paardenbedrijf en een atelier gesticht. Een nieuwe periode van verbouwen be gon. Werken bij een bevriende aanne mer, dan materiaal kopen en verbouwen tot het geld op was, dan weer werken. Het werd een langdurige klus. Als eerste werd er een expositie ruimte gemaakt, daar was behoefte aan. Texel miste een goede ruimte om ten toonstellingen te organiseren. Een keer per jaar wilden ze dan een goede kunstenaar naar het eiland halen. De praktijk viel tegen. „Ik zat hier maar te wachten op bezoekers, duimen te draai en, het schoot niet op. Wel hebben we er allerlei leuke kontakten in Amster dam aan over gehouden en toekomstige plannen. Een beeldentuin met voorna melijk eigen werk is nog steeds een einddoel. Net als bij architektuur geef je vorm aan massa. Bij het schilderen merkte ik die behoefte al. De verf kwam steeds dikker op de doeken. Liever ge bruikte ik het paletmes dan een pen seel." (Volgende week deel twee.) Hans Versnel kiest tijdens de show uit het publiek een assistente die samen met hem zal presenteren. De bezoe kers, jong en oud, kunnen leuke prijzen winnen. Het programma bestaat onder andere uit een spel waarin eieren cen traal staan en een toneelspel waaraan alle kinderen mogen dmeedoen. Verder is er een computerraadspel en een on derdeel waarbij kinderen muziekfrag menten kunnen raden. Een sensationeel item is het rode-draad spel „Toppers van Nu." De show wordt opgeluisterd met het F.C. Knuddelied, waarin aandacht wordt besteed aan de sporten van deze zomer. De „Lach en Win Show" pretendeert de enige show in Nederland te zijn waarin alle kinderen wereldkampioen kunnen worden. Zaterdag 25 juli om 10.00 uur op cam ping Loodsmansduin in Den Hoorn en om 15.00 uur op camping Kogerstrand in De Koog. ste'; Ul| Mr Wop Rienks De ontwerper van het Maartenhuis onderschrijft de antroposofische gedachtengang en bouwt tegelijkertijd in Julianadorp een commercieel vakantiepark met verkoopbun galows. Hij werkt keihard: „want van nature ben ik zeer lui." Hij is wars van autoritei ten, maar noemt zijn militaire dienst periode „een mooie tijd." Een vat vol tegenstrijdigheden of de vleesgeworden paradox? te hij zelf, de architektuur begon te boeien. Bij TESO werd de eerste dubbeldekker aangeschaft. Pelgrims' functie als scheepswerktuigkundige was op een beeldscherm kijken naar eventuele sto ringen, die vervolgens opgelost moesten worden door een ander. Zijn door studie en hobbies opgeroepen be wustwording strookte niet met de saai heid van zijn dagelijks bestaan en zeker niet met zijn te verwachten toekomst. Ook het gezinsleven liep niet optimaal. Op de campings Loodsmansduin in Den Hoorn en Kogerstrand in De Koog vindt op zaterdag 25 juli „De Lach en Win Show" plaats. Deze show wordt gepresenteerd door Hans Versnel en is georganiseerd door het Zomer vakantie-theater in samenwerking met een aantal jeugdbladen. Hans Versnel is bekend van radio en te levisie, onder andere door het neerzet ten van typetjes als de Nederlandse Tommy Cooper. Vorig jaar was hij te zien in het programma „Ter land ter zee en in de lucht." Dit jaar speelt hij een rol in twintig afleveringen van het N.C.R.V.-televisiepro- gramma „Goud en Nieuw". Hij is ver der bekend door hits als „Lekker swin gen met die hap" en „Ome Jo." Door Henk A rend sen Niet iedereen zal ongegeneerd „Het Kleine Verschil" binnen durven stap pen om het werk van Ludie Bakker te bekijken. Haar werk blijft daarom voorbehouden aan de moedigen en aan de hongerigen die het restaurant bezoeken. Het is niet voor het eerst dat Bakker, beeldend kunstenares uit Haar lem (van geboorte Texelse), op het eiland exposeert. In 1985 deed ze mee met de jaarlijkse Toer-in- tentoonstelling waarbij haar inzending door de gemeente werd aangekocht en drie jaar geleden exposeerde zij ook al in „Het Kleine Verschil". Ludie Bakker, die haar opleiding kreeg aan de Lerarenopleiding Textiel en Teke nen en aan de Academie voor de Beel dende Vorming beide in Amsterdam, past bij voorkeur een kombinatie toe van aquarel met collage. Het uitgangs punt is altijd een aquarel die zij schil dert op zijde of op papier of op een kombinatie daarvan, soms nog aange vuld met andere stoffen.,In de collages maakt zij doeltreffend gebruik van struk- tuurverschillen van het textiel en waarin vormen worden benadrukt door stiksels of door reliëf. In „Het Kleine Verschil" hangt haar nieuwste werk waarin zij terugkeert naar het Wad. Het zijn vooral schaaldie ren als krabben, kreeften en langoesten die haar hebben geïnspireerd. De fasci natie voor de in elkaar grijpende vor men van deze dieren waren de aanleiding voor het maken van een aan trekkelijke reeks werken waarin de rit mische verwerking van deze vormen leidde tot een meer abstraktere bena dering. DYNAMISCH Het meest boeiend is het werk waarin zij verschillende materialen met elkaar kombineert zoals in „Kreeften". Hierin wordt een aquarel gedeeltelijk overlapt door uitgeknipte vormen van beschil derde zijde waardoor kleuren zich heel subtiel mengen door de doorzichtig heid van het textiel. Samen met de gol vende, zich steeds herhalende lijnen in rood, levert het een verfijnd, decoratief, bijna Jugendstilachtig beeld op. Gebruikt zij alleen aquarel op papier, bij uitstek een techniek waarbij in trans parante lagen over elkaar geschilderd De jeugd heeft de toekomst. Dat klinkt een bekend horeca- exploitant uit De Koog als discomu- ziek in de oren, maar daar gaat het nu niet om. Welke jeugd en wat voor toekomstBier zuipen, lallen, mensen molesteren en nijvere nachtwakers onderzeikenOf is er nog hoop? Volgens de blije, zingen de jongeren, die ons met guitaar, rinkelbom en swingende" danspasjes van hun levenstijl pro beren te overtuigen in ieder geval wel. Je weet 't niet, je weet 't niet. Want jouw hoop is niet de mijne (de flauwe grappen die je daarover kunt maken, verzint u zelf maar). Op dit moment kan er op Texel geen toerist meer bij. We zitten hartstikke vol en dan staat de krant weer vol berichten over ongeluk ken en de stijgendekleine" crimi naliteit. Moeten we voortaan net als inmiddels in Callantsoog ge beurt, de jeugd" van ons eiland weren? Nee toch! Laten we blijven streven naar een brede kwaliteits verbetering, gedragen door een ste vig portie verdraagzaamheid. Wie de jeugd heefter is nog hoop. Horszei wordt, dan wordt het niet ver genoeg uitgewerkt en blijven de kleuren mat, waardoor het geheel nogal traditioneel aandoet. In sommige collages wordt als kontrast organische en geometrische vormen naast en door elkaar gebruikt wat ook nog een kontrast oplevert tussen rea lisme en abstraktie. Heel verassend is „Het Wad". Het stelt een landkaart of een luchtfoto voor van een stuk Noord-Holland met Texel en een gedeelte van Friesland. Het is ge maakt van beschilderde en gecapiton neerde stof waarbij het materiaal wordt gestikt en opgevuld waardoor er een re liëf ontstaat. De karakteristieke stijl van Ludie Bakker is enigzins af te lezen aan de foto waar op „Poten" is afgebeeld, een aquarel op zijde, die door de ritmische herhaling van vormen en kleuren als een dyna misch figuratief werk kan worden beke ken maar waarin zich ook meedeinende poten van een kreeft in het water laten herkennen. Tot 25 september is kunst van Ludie Bakker in „Het Kleine Verschil" te zien, werk dat het gevolg is van inspiratie en niet van imitatie. Omdat we voor het seizoen een strandhuisje gehuurd hebben, zitten we uit zonderlijk verlegen om fraai zomerweer. In het verleden hebben we al eens uitgerekend dat, na afloop van de zomer, het huisje ongeveer honderd gulden per uur had gekost. Dat is natuurlijk erg onrendabel. Maar om er met harde westenwind en forse regen met de hele familie in te gaan zitten om de uur- prijs te drukken, is ook niks. We hebben dus echt goed weer nodig en houden de ontwikkelingen op dat gebied dan ook nauwlettend in het oog. Wij nemen het gemiddelde van de beloftes van TV I, RTL 4, onze eigen weerman op de kabelkrant, de telefoon, de specifieke strandweerlijn en de dagbladen. Dan moet je toch redelijk in de buurt van de waarheid zitten, dachten we. Erwin Kroll legde echter handenwrijvend uit dat depressies plotseling sneller of juist langzamer gingen dan hij had vermoed. „Er komt heel erg tropisch weer aan", riepen alle media aan het begin van het weekend. Weer mis. Totaal bewolkt en, wat mij betreft, te koud voor de tijd van het jaar. „Onweersbuien in de middag", voorspelden ze, maar bij ons sloeg 's morgens om zeven uur de aardlekinstalatie al op tilt. Dat voorspellen is dus niks meerde laatste tijd. Pas vlak na het weekend begrepen we de oorzaak van al deze misvattingen. Jan Pelleboer bleek overleden en nu zwalkt het weer stuurloos rond. D. WITTE ROEPER

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1992 | | pagina 7