WEEKEND ANDERE TEXELAARS RIMLACH Omdat ik het te druk had, moest ik er iets bij doen Jan Pelgrim: HORSZEL Nieuws HET Oosterender Pop: „Music for Fun" Aars wordt 't blub....blub jdAG 31 JULI 1992 PAGINA 7 even met de hand doen." Jan Pelgrim: „Niks d'r van, het spul heeft dertig mille gekost en het zal gebruikt worden ook. Werken met dat kreng." Met schade en schande leerden ze. Nu draait het als een trein. „We hebben een graad van automatisering bereikt, waar nog maar zes procent van de architek- ten in Nederland aan toe is." Door de grote uitbreiding van werk aan de vaste wal moest iemand een deel van Pel grims taak overnemen. Iemand met een grote ervaring ervaring en jarenlang bouwkundig inzicht. „Toen kwam ik Koos Witte tegen op het dak van de vrije school, waar we als tegenstanders te genover elkaar stonden. Politiek en bouwkunde botsten op dat moment, maar in wezen waren we het eens. Hij heeft zijn veilige 20-jarige ambtenaren bestaan opgegeven en is bij mij begon nen. Die zit nu achter de computer te leren en Rob en ik zien grijnzend hoe hij tegen dezelfde fouten aanloopt als wij toen." SPORTWAGEN De werkdruk nam nog steeds toe. Vorig jaar dreigde Jan Pelgrim daardoor in problemen te raken, ,,'s Nachts lag ik in bed nog te ontwerpen en overdag moest er ook gewerkt worden. Ik moest er iets nieuws naast gaan doen, want ik kwam niet meer los van het werk." Zelf boten en huizen bouwen had hij te vaak ge daan om opnieuw te kunnen boeien, opnieuw gaan schilderen was geen haalbare kaart. „Dan moet ik eerst een week gaan liggen tot m'n kop weer wat leeg is en daar heb ik geen tijd voor." Door het vele werk aan de vaste wal wa ren ze eigenlijk aan een tweede auto toe. Hij besloot tot het bouwen van een tweepersoons sportwagen. Hij ziet zelf de paradox. Aan de ene kant het Maar tenhuis met alle milieuvriendelijke filo sofieën erachter, aan dë andere kant de architect in een racy-s port wagen. „Eigenlijk kan dat niet, maar mensen hebben meerdere kanten. Iets van de kleine jongen komt zo nu en dan boven. Ik werd verliefd op dit oer-autootje met zijn pure techniek. Op een rustige wij ze in de open lucht langs leuke land weggetjes rijden met open kap. Dat was de wens. Het is natuurlijk wel een scheurijzer. Nul tot honderd binnen zes seconden als je dat wilt, maar dat is niet de opzet. Je zit met je kont vlak boven de weg op een plaatje aluminium van twee millimeter. Als je er aan denkt, dan griezel je ervan. Er hoeven geen veilig heidsgordels in. Gelukkig maar, want die ervaar ik als beklemmend, een bek notting van je vrijheidsgevoel." TWEESPALT „Altijd loop ik vast met wetgeving en reglementen", zegt Jan Pelgrim, „en al tijd boks ik er weer tegenaan. Eigenlijk zou ik op een onbewoond eiland moe ten wonen, maar daar is ook die tweespalt te vinden, het zit in jezelf. Als ik kijk naar alle dingen die ik in mijn leven gedaan heb, dan zijn ze altijd ge kenmerkt door twee facetten: ze zijn creatief en technisch. De architectuur is waarschijnlijk de belangrijkste fase van mijn bezigheden. Die herbergt beide fa cetten op een hoog niveau. Er is maar één bezigheid die voor mij nog een stapje verder gaat, nog puurder is: ik hoop te eindigen als beeldhouwer." Er bestaat een misverstand over Texel. Een misverstand dat zowel door de eilan ders als de buitenwacht in stand wordt gehouden, namelijk dat er op Texel geen buitenlanders zouden-wonen. „Wij hebben maar één Marokaan en die is heel erg geïntegreerd", heeft menig Texelaar tegen ongelovige overkanters uitgeroe pen. Mis. Er wonen wel degelijk een grote hoeveelheid 'vreemden' op het eiland - natuurlijk overkanters maar ook mensen die uit een voor ons vreemde cultuur komen. In een serie gesprekken worden deze mensen belicht. Wat voor soort leven hadden zij in hun vorige woonplaats en hoe hebben zij deoverstap ervaren? Hebben ze het gevoel dat ze volledig door de Texelaars geaccepteerd worden? In samenwerking met de Werkgroep Anti Discriminatie publiceert de TC3 deze zomer een serie portretten met als motto: wat van ver komt hoeft niet altijd vreemd te zijn. Via de Achterhoek gaan we de grens over naar Duitsland, waar Rainer Morantz, eigenaar van de Brasserie in De Koog vandaan komt. „Ik kwam naar Texel omdat ik een eigen zaak wilde beginnen. In mijn vak, de banketbakkerij, is in Duitsland enorm veel concurrentie. Ik dacht, ik probeer het gewoon op Texel. Achteraf gezien had ik me niet genoeg verdiept in de Texelse situatie, ik wist alleen dat het een seizoeneiland was en dat trok me aan.Maar het was een avontuur en ik nam de gok. Dat was in 1981, ik was toen 21 jaar." De overgang was groot voor Rainer Mo- ranz. Hij was een stadskind, geboren in Essen, vlakbij Dortmund en woonde la ter in Bremen. Met name in de winter bood Texel toch minder dan hij was ge wend. „In de zomer viel het niet op. Ik werkte ontzettend hard en had het over al te druk voor. Na de zomer viel ik in een gat. Die rust, die stilte...ik was dat helemaal niet gewend. Het viel dan ook op dat ik hier maar heel weinig mensen kende...in het begin ging ik vaak terug naar Duitsland, waar mijn vrienden en familie woonden." Uiteindelijk moesf hij een beslissing nemen, „ik zwalkte tussen twee werelden." ieder geval zes Texelse groepen op. De organisatie is nog in bespreking mpt een aantal andere bands, maar het is nog niet zeker of deze aanwezig zullen zijn. In volgorde van optreden: 16.30-17.15 uur Nothing to Loose, een bekende Texelse band die een funk- achtige sound producedeert en die veel eigen werk brengt; 17.15-18.00 uur Pride and Joy, een bluesband; 18.00-18.30 uur G G (Ger en Guido Schafer), vader en zoon die blues-achtige muziek ten ge hore brengen; 18.30-19.15 uur Round Up, een band die op geheel eigen ma nier rock and roll speelt; 19.15-20.00 uur Lot en Tassos, een muzikaal duo, dat on der andere eigen ballads speelt en zingt; 20.00-20.45 uur Never Ending, een band die veel covers brengt en bestaat uit doorgewinterde muzikanten. Tijdens het concert is eten en drinken verkrijgbaar. De opbrengst hiervan ge bruikt men om de kosten van het con cert te dekken. Het terrein waar de muzieknis zich bevindt is bereikbaar via de ingang aan de Oranjestraat. Van af 16.00 uur is het publiek welkom op zaterdag 1 augustus in Oosterend. Oppervlakkig is hij door de onderne mers in De Koog wel goed opgevangen. „We hadden een soort eenzijdige binding met dezelfde belan gen." Desondanks heeft hij zich vrij lang een buitenlander gevoeld. „Op een gegeven moment ben ik de taal gaan le ren en heb ik me in het verenigingsle ven gestort om hier ook een sociaal leven op te bouwen." Dat sociale leven We zijn weer volop in het nieuws. Hoera, heerlijk! Vrije publiciteit voor het gastvrije en vredige Texel, voordeliger kan het niet. De aan staande protestactie tegen de oefe nende Fló's boven de Vliehors haalde al snel de landelijke pers. Het effect ervan wordt nu in twijfel getrokken door de leiding van de Luchtmacht, maar dat is géén reden om te verzaken. Weg met die her rie! De internationale media beste den deze week veel aandacht aan de Kroatische soldaten en hun Hol landse hopman, pardon „kolonel b.d." Zo raakt Texel indirect betrok ken bij die afschuwelijke burger oorlog in „Joegoslavië". Daar mogen we blij mee zijn! InAchter het Nieuws" was een wanhopig, twaalfjarig meisje, dat al maanden lang in een vluchtelingenkamp zit. Zij vroeg zich vertwijfeld af of haar achtergebleven vader en zusje wel te eten zouden hebben, of zij nog leefden... Er zijn daar zelfs „week- endkillersdie in hun vrije tijd voor hun plezier minderheden uit moorden. Militair vertoon op Texel Mannen, schei daar toch eens mee uit, in naam van dat kind en vele anderen. Dat is pas echt nieuws... Horszei was overigens heel anders dan wat hij was gewend in Duitsland. „We kwamen veel bij elkaar over de vloer, gewoon, op visite of om samen te eten. Wat ik er hier van zie, is dat de mensen in De Koog elkaar meer treffen in het café, in plaats van dat ze elkaar thuis bezoeken. Dat was iets waar ik erg aan moest wen nen." Rianer Moranz ziet duidelijk de voorde len van het eiland. Afgezien van de prachtige omgeving en natuur trekt vooral het ongecompliceerde van het Texelse leven hem aan. „Het leven is hier een stuk makkelijker, gezelliger ook. In Duitsland is ieder voor zich be zig met geld verdienen en carrière ma ken. Ishet leven strikter gebonden aan regels en normen. Ik ben iemand die niet zo hecht aan dat soort normen, daarom voel ik me hier wel thuis. Texe laars zijn makkelijke mensen, kijk bij voorbeeld maar hoe ze zich kleden, ze doen niet ze moeilijk. Ik zou hier niet meer weg willen. Marija Westerlaken. Onze zoon was geslaagd voor zijn theorie, dus konden de praktijklessen be ginnen op het parkeerterrein van Paal 17. De eerste paar lessen, waarbij bedie ning van koppeling en versnelling centraal staat, kan je net zo goed uitsparen. Het achterste terrein was leeg want het was maandagmiddag en rot weer. Plechtig overhandigde ik hem de sleutel en hij nam, bij voorbaat zwetend, plaats achter het stuur. Het ging niet slecht. We konden echter niet van alle weggetjes gebruikmaken, want ik wilde hem niet vlak langs de Mercedes la ten rijden, die met beslagen ramen achteraan op het parkeerterrein stond. Eén keer reageerde hij te laat op mijn instructies en kwamen we er toch vlak langs. Toen zagen we het: achterin de Mercedes déden ze het. „Kijk op de weg", instrueerde ik zonder opvoedkundige bedoelingen. „Zouden ze hun rijbewijs wel hebbenvroeg mijn zoon zich bezorgd af. Toen reed de Rijkspolitie ver veeld het parkeerterrein op. Doorrijdensiste ik schichtig, „niet opvallen." Wij stopten schuldig langs de kant, terwijl de politie naar de Mercedes rolde om de inhoud te controleren op illegaal kamperen. Twee agenten stapten uit, gluurden door de beslagen ramen en liepen, elkaar vrolijk du wend, weer naar de surveillancewagen. Zolang er niet geslapen werd mocht het kennelijk. Lacherig reden ze weg. Rijden maar weer", zei ik. D. WITTE ROEPER Voor de tweede keer in successie orga niseert een aantal Oosterenders een muziekspektakel in de openlucht onder de naam: Oosterender Pop. De organisatie, bestaande uit Jaap Trap, Willem Witte, Rob Haak, Hans Vla- Door Wop Rienks De architekt, die zich bi] voorkeur bedient van milieuvriendelijk bouwme thoden, komt voorrijden in een tweepersoons sportwagen, die binnen zes seconden naar 100 kilometer accelereert. Als een van de weinigen in Ne derland ontwerpt hij zijn plannen geheel met de computer, maar ziet zijn ideaal in het handmatig hakken van beelden. Een vat vol tegenstrijdigheden of de vleesgeworden paradox? zijn zeer kortstondige emigratie :n Pelgrim gebroken met de ban- van het verleden. Door aankoop A „een voormalige bollenbedrijf had jgevonden wat hij in Nieuw Zeeland I "gezocht. Het plan was duidelijk: moest al schilderend een eigen we- worden geschapen. Omdat zijn Anjo uit het onderwijs raakte het plan worden bijgesteld, izocht een vak waarmee op creatieve m izegeld kon worden verdiend. Archi- ftiur lag voor de hand, want bouw- slap ndig tekenen, ontwerpen en bouwen mjc sin het verleden zijn tweede beroep ras) norden. Hij liet zich inschrijven als [hitekt. „Na een aantal kleine klusjes the jam Jan Wolkers bij me. We waren galeen beetje mee in de kennis en hef een kwam het ander. Hij had atelier nodig." zaak groeide omdat Jan in kleine èouwingen een gat in de markt zag. teg Qje kleine klusjes zijn niet geliefd. »reen dakkapel van 6000 gulden ■ij pel je in het ergste geval het huis op- jen, gevels tekenen en een plan ma il, Je rekening staat dan niet in shouding tot de kosten van het bouw- «L'Toen kwam het ene zomerhuisje ihetandere. Er moesten begrotingen Onno maakt worden, steeds weer hetzelfde ror i. Het strookte niet met zijn gevoel [(/rendabiliteit. Jan Pelgrim zegt lie- rjkhad er geen zin in; de luie aard 018 ?m weer boven." einij OVERLAST RESTAURATIE De muzieknis ligt redelijk afgelegen met voor de nis een groot grasveld, dat omzoomd is door een bomensingel. Toch heeft de organisatie de bewoners uit de buurt een briefje gestuurd met de mededeling dat er een popconcert plaatsvindt en er dus meer geluid te ho ren zal zijn dan gebruikelijk is in het rustieke dorp. Rob Haak: „De ervaring van vorig jaar toonde aan dat dit goed werkt. Niemand had bezwaar, sterker nog, de mensen uit de buurt kwamen kijken en hebben meegenoten." PROGRAMMA Er treden op zaterdag 1 augustus in bouwkunst. Bij het ontwerpen ben je voortdurend bezig met de bewoner. Die moet aangeven hoe hij wonen wil, hoe zijn leven in elkaar steekt. In die zin is architectuur bijna vier-dimensioneel. Behalve de ruimtelijke dimensies heb je ook te maken met de idee als vierde di mensie." Inmiddels heeft Pelgrim zijn sporen in deze branche verdient. In Appelscha wordt thans een soortgelijk project ge bouwd, maar dan vijf keer zo groot. Lijnrecht in tegenspraak met de organi sche bouw lijkt een initiatief in Juliana- dorp. Onder zijn bouwkundige visie verrijst een supercommercieel vakantie park met verkoopbungalows. Het blijkt een schijnbare tegenstelling te zijn. Daar ontstaan half ondergrondse wo ningen met een centraal infocentrum, dat gericht is op milieubewustzijn en natuurbehoud. Een biologisch- dynamische boerderij ontbreekt niet. UITBREIDEN Om de groei van het bedrijf bij te hou den werd Rob als bouwkundig tekenaar aangetrokken. Ze besloten bovendien het tekenen te auto matiseren. De eerste drie maanden werkten ze voor de veiligheid met de hand en met de computer. Soms zei Rob: „Dit heeft haast, zal ik het maar ming, Peter Beerling en Sylvia Ruiter, besloot vorig jaar een openluchtconcert te houden. Jaap Trap: „We hebben in Oosterend een prachtige muzieknis, die weinig gebruikt wordt. We wilden en willen ook dit jaar weer, gewoon een gezellige middagen avond meteen aan tal bands organiseren. Lekker in de bui tenlucht in een ontspannen sfeer genieten van Texelse popgroepen." Willem Witte vult aan: „Het is dus beslist niet de bedoeling een tweede Texel Pop na te streven. Je moet dit openluchtconcert zien als een aanvul ling op Texel Pop. De groepen die hier spelen, treden allemaal, net als daar, pro deo op." _j fekon gemakkelijker. Het oninteres- stewerk van bestekken maken werd genomen door een computer. De iÜiouding werd erbij gestopt en putertechniek begon hem te inte- sen, dus maakte hij zelf een begro- [programma. De klussen werden asteeds groter en hij raakte zelfs in c restauratiewerk. „Dat gaf nog wel ïlemen. Niet met het werk, maar iiaankomende jongen een omvang- terestauratieklus laten doen, dat nam if;niet in dank af. Achter mijn rug om ■rder zelfs gebeld om opdrachtgevers «arschuwen. 'Dat kan hij niet', werd gezegd. 'Dat zal me de sodemieter 'en', dacht ik, 'ik iets niet kunnen?' veel tijd en energie is het fan- ösch gelukt. Komplimenten van alle nïen. Monumentenzorg ook tevre- geschoven worden. Daar zijn ze in de grote steden dan ook al lekker mee be zig. De hele sociale woningbouw ziet er niet uit. Kantoor torens waar je niet goed van wordt." MAARTENHUIS werk breidde zich uit met nieuw- wv. Jan Pelgrim heeft er een stevige ming over. „Wat na de oorlog is ge- »wd kan over het algemeen zo plat- Zijn interesse voor milieu- en mens vriendelijkheid bouwen viel op. Samen met een architect, die al jarenlange er varing heeft in de gezondheidszorg en de organische bouwkunst, ontwerpt hij nu voor het Maartenhuis. Kernvraag is daarbij: hoe kan je een goed leefklimaat krijgen in een kreatieve vormgeving met goede materialen. „De antroposofische achtergrond brengt je tot organische

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1992 | | pagina 7