Irossers sloten seizoen p spannende wijze af I" utocross trekt ruim 3000 bezoekers Hïrne Subsidie voor reparatie dak Surfer oververmoeid Ringsteken Rijverbod Brits jacht meert af in verkeerde haven Aanrijding door drankgebruik Nieuw pompgemaal riolering De Koog Video-camera gestolen Duo Pool wint catamaranwedstrijd IJSDAG 4 AUGUSTUS 1992 TEXELSE COURANT PAGINA 5 De zeilers leverden fel strijd. wen dooi rcurrentie ii niet ca RvVfeltkan\p De Vrije School heeft de gemeente geld gevraagd voor reparatie van een lekkend dak. Dit euvel deed zich al in 1991 voor. Hoewel officieel niet met het herstel mag worden begonnen voor de gemeenteraad zich heeft uit gesproken, heeft de gemeente toe stemming verleend alvast het dak te repareren. Anders zou het onderwijs er van te lijden hebben gehad. Pas in juni van dit jaar heeft het schoolbestuur een aanvraag voor een krediet ter grootte van ƒ3042,68 in gediend. Daar zal de raad zich bin nenkort over buigen. Een 21-jarige Duitser kwam zondag middag tijdens het surfen ter hoogte van paal 19 wegens oververmoeid heid in problemen. Hij werd rond 15.00 uur opgepikt door een boot van de Texelse reddingsbrigade van de KNBRD. De weinig ervaren surfer had de sport nooit eerder op zee beoefend. Hij kreeg het in de vrij hoge golven moeilijk, raakte van zijn plank en had geen kracht meer om erop te klim men. Peter Hanemaayer en Leo Beek huis van de KNBRD haalden hem aan boord en brachten hem met zijn ma teriaal terug naar het strand. Vanavond beginnen om 19.00 uur ringsteekwedstrijden in De Koog. Er wordt gestoken op de Brink. Daar is tevens het opstelterrein. De politie heeft de afgelopen dagen drie bestuurders bekeurd die meer alcohol hadden gebruikt dan in het verkeer is toegestaan. Vrijdag trof de politie een luidruchtig claxonerende automobilist aan in de Koger Dorpsstraat. De man, een 20-jarige Zwitser, bleek te diep in het glaasje te hebben gekeken (460 ug/l). Hij kreeg een rijverbod van vier uur. Een 22-jarige inwoner van Veenen- daal kreeg zondag een rijverbod van drie uur. De man blies tijdens een controle op de Boodtlaan in De Koog positief. Op het buro gaf het ademanalyse-apparaat 400 ug/l aan, terwijl slechts 220 is toegestaan. Een 21-jarige Duitser kreeg zaterdag nacht een rijverbod van acht uur. De politie kreeg de man in de gaten toen hij op de Bernhardlaan in Den Burg achter elkaar een aantal verkeersover tredingen beging. Op het bureau kwam uit dat er een aanzienlijke hoe veelheid drank in het spel was (705 ug/l). men. Een opmerkelijke prestatie lever den Jan Boon en Gerard Monen met hun Dart 18. Ze finishten als vierde, maar werden na berekening van de Texel Yardstick eerste. De derde manche bestond uit een lange-baanwedstrijd. Er werd gestart tussen de gele boeien voor het club huis. Vervolgens werd de boei voor Vlieland gerond en hierna koerste het veld af op de meerpaal bij Paal 28. Nadat ook deze was gerond, werd voor het clubhuis gefinisht. Op dit lange traject gaven Monen/Walet, Schrama/Verby en Houwing/Kuip el kaar erg weinig ruimte. Ze leverden een enorme strijd voor de plaatsen. Martin en Yolanda Maat hadden nu echt de smaak te pakken en finishten ruim drie minuten voor de rest van de deelnemers. De duo's Zeylstra/Be- melman en Huysman/Huysman hiel den elkaar de gehele wedstrijd goed in de gaten. Uitslagen 1. Dirk en Eddy Pool, N55sl. 5%; 2. Martin en Yolanda Maat, P19, 6%; 3. Cor van Sijp en Henny Jongman, P18.2, 11; 4. Willem Hou wing en Corry Kuip, P18.2, 12; 5. Jan Boon en Gerard Monen. D18, 18%; 6. Jan Schrama en Sjaak Verby, Hur.5.9, 19; 7. Gerard van Uunen en Mariska Lonkhorst, H18F, 20; 8. Onno Zeylstra en Frederique Bemelman, H16, 22; 9, Andreas Monen en Rina Walet, Thun.18, 23; 10. Wout Zeekant en Thalia Houwing, Hur.59. 29; 11. Robert en Elmar Huysman, P16? 33. De winnaars van de formule 7 race probeerden er zondag écht een slaatje uit te slaan. De bemanning van het Britse jacht „Taschi", die op zoek was naar de haven van Den Helder, ligt sinds gistermorgen afgemeerd aan de stei ger van rederij de Vriendschap bij de Cocksdorp. De zeelui bemerkten hun vergissing pas toen ze aan land stapten. Omdat het vaartuig een grote kiel heeft kan het schip door het ondiepe vaarwater alleen bij ex treem hoog water of onder begelei ding uitvaren. De drie opvarenden bleken volkomen gedesoriënteerd. „Een wonder dat hun vaartuig in het ondiepe water niet aan de grond is gelopen. Het Paardesport. Tessa de Graaff heeft zondag in Heiloo met haar paard Da vy een winstpunt gehaald in de Z dressuur. Ook werden zij tweede in de kür op muziek, maar omdat hun kür de toegestane zes minuten met tien seconden overschreed kregen ze twee aftrekpunten en vielen ze bui ten de prijzen. Geslaagd. Ilja Keyser heeft het di ploma restaurant kok behaald aan de voortgezette opleiding van het SVH leerlingenstelsel. schip bleek een kiel te hebben van minstens anderhalve meter", aldus vuurtorenwachter Piet Stam. „Uit de schurende geluiden leidde het drietal wel af dat ze zich in zeer ondiep wa ter bevonden", zo verklaarde Stam. Hoewel de bemanning de kustwacht te hulp riep, kregen ze geen contact met het station in IJmuiden. Omdat na enkele vergeefse pogingen doorva ren niet mogelijk bleek, besloten de Britten tenslotte af te meren aan de steiger van de Vrienschap. „Achteraf hadden ze zich de haven van Den Helder anders voorgesteld." Eenmaal aan land drong de penibele situatie tot hen door. Omdat ze niet nog maals in de problemen wilden ko men, durfden ze niet weer uit te varen. Na overleg met Stam hopen de onfortuinlijke zeelieden vandaag bij hoog water, onder begeleiding van KNRM-reddingboot Beursplein 5, weer koers naar de volle zee te zet ten. Een 18-jarige bromfietser uit Den Hoorn verleende op de kruising Mo- lenstraat/Keesomlaan geen voorrang aan een 24-jarige automobilist uit Oudeschild, waarop een aanrijding volgde. De bromfietser bleek drank op te hebben. Hij blies 360 ug./l., ter wijl maar 220 is toegestaan. Per soonlijke ongelukken deden zich niet voor, maar beide vervoersmiddelen raakten wel flink beschadigd. dium voldoende vangstrecht krijgen. Het is dan wel zaak dat de overheid zich ook beheerst en naar evenwicht streeft, zodat zij door de visserij als een betrouwbare overlegpartner kan worden beschouwd. Het telkens lan ceren van een ander beleid is wat dat betreft niet gunstig. Geen goed woord had de DETV-voorzitter voor de uitspraak van de Tweede Kamer, gericht op verplichte sanering door ieder te korten op zijn licentie. Als dat wordt doorgevoerd ontstaat grote rechtsongelijkheid, want de mensen die het meest verantwoord bezig zijn geweest zullen dan worden gestraft. „Hier ligt een taak voor de belangen behartigers", aldus Van der Beek. Naast de overheid zijn van oudsher de weersomstandigheden een onze kere factor voor de visserij. Om die in de gaten te kunnen houden gaf hij aan mevrouw Trap een geschenk in de vorm van een kwikbarometer. Milieu... Kees Boersen sprak als bestuurslid van de Coöperatieve Inkoopvereniging voor Visserijbenodigdheden Texel. Hij was langdurig aan het woord en be wandelde vele zijpaden, maar hij ver werkte er zoveel humor en steken onder water in, dat iedereen adem loos luisterde. De TX 14 is niet de enige Texelse kotter die dit jaar in de vaart komt. Binnenkort is ook de TX 37 klaar en „tegen Sinterklaas" moet de TX 94 varen. Daarbij komt dat de TX 4 een nieuw visruim heeft gekre gen met een mooi lopende band systeem. „Allemaal goeie drukte, maar kouwe drukte hebben we ook zat", aldus Boersen, die als voorbeeld wees op de problemen die de CIV met de gemeente heeft over de ver antwoorde opslag en verwerking van schadelijke stoffen. De CIV heeft veel geïnvesteerd in voorzieningen voor de opvang van smeerolie, afgewerkt vet, lege verfbussen, poetslappen en huis vuil van de schepen. „We zijn een voorbeeld voor de Nederlandse visserij. Het werkt grandioos, maar volgens de overheid nog niet goed genoeg. Op punten en komma's zou het beter moeten. Dat wordt, als het aan ons ligt, ook goed gemaakt. Het gaat onder het mom van milieu, maar het gaat om een gulden, want aan het milieu is een vermogen te verdienen. Allemaal politiek". Boersen had de problemen op het oog die de CIV heeft over een container op de haven die dient voor de gescheiden opslag van allerlei afval. Die contai ner is mooi afgewerkt en door een tussenlid verbonden met het hoofd gebouw. Daardoor is echter geen sprake meer van een losse container maar van een bouwwerk, waarvoor de CIV vergunning had moeten aan vragen. De gemeente is dan ook in actie gekomen. Boersen deed een be roep op de (niet aanwezige) burge meester Schipper om soepelheid te betrachten. „Mede dank zij het tech nisch vernuft van Piet Scheringa en Joost Swarthof werkt het hier alle maal grandioos en kunnen we in het financieel in CIV-verband binnen de perken houden. Niet mieren ziften!" Als geschenk overhandigde Boersen aan de familie een getijdenklok, een pak extra stripmessen voor Pieter en een envelop voor Cor. Directeur H. Bodewes van scheeps werf Volharding waar het casco van de 14 is gebouwd, had als geschenk het restant van de champagnefles die bij de doop van de kotter is gebruikt en een album met foto's van de kiel legging en tewaterlating. Hoofdaannemer Hoekman wees nog even op de bijzondere stabiliteit en het zeegedrag van het door hem af geleverde schip. Dat betekent dat de opvarenden er zich met minder moei te op kunnen bewegen. „Als je er de hele dag op hebt gewerkt, kun je 's avonds nog tennissen". goed elkaar. We hebben een mooi terrein, een aardig clubhuis, wat blijft er dan nog over? Ik heb m'n best ge daan en kan met een gerust hart ver trekken. Jan Nico van de Ploeg, de nieuwe wedstrijdleider, is al aardig in gewerkt." Anne de Vries is van plan in maart, tijdens een ledenvergadering, af scheid te nemen Vincent Frederici wordt onderzocht nadat hij knalhard met zijn auto in de sloot belandde. De Texelaar liep hierbij vermoedelijk een aantal gekneusde ribben op. gemaakt en Geertje gaf een stukje Afrikaanse kunst: éen ebbenhouten beeld van een levensboorrt die de verbondenheid met het voorgeslacht tot uitdrukking brengt. Knechten De opvarenden van de TX 14 „Griet je" zijn: schipper Pieter Trap, machi nist Cor Trap, Reg Bos, Hans den Brok, Jan van der Star, Biem Trap en Sjaak Maas. Laatstgenoemde felici teerde namens het team de familie en getuigde van de grote betrokken heid van de „knechten". In de brug van de 14 ontbreekt een klassiek stuurwiel. Besturing gebeurt met een kleine handle. En echt stuurrad komt er nu toch, want Maas overhandigde als geschenk een kompas met die vorm, voorzien van alle namen van de opvarenden. Alie Hoogvliet-Trap uitte een gelu kwens vol spreekwoorden. Ze hoopte dat de gebroeders Trap veel tong en schol zouden vangen en de concur rentie veel bot, adviseerde vooral niet achter het net te gaan vissen, even tueel de bakens de verzetten en er aan te denken dat je soms eerst een spierinkje moet uitzetten om een ka- beljouw te vangen. Woud Voorzitter Bas van der Beek van de Vissersvereniging DETV wees op het „woud van regelgeving" waarmee de visserij tegenwoordig te maken heeft. Recentelijk verschenen de beleidsno ta's „Vissen naar evenwicht" en „Be heerst vissen". De titels alleen al maken duidelijk dat de tijd waarin het mogelijk was om met oogkleppen op in het wilde weg door te gaan, voor bij is. Het is een uitdaging om het ondernemersbeleid daarop af te stemmen. De familie Trap geeft al blijk van die beheersing en dat even wicht. Niet al te snel tot nieuwbouw besluiten, maar wel in een vroeg sta- Het pompgemaal aan de Nikadel in De Koog, dat zorgt voor de bemaling van het rioolstelsel in De Koog-noord en het Stappeland, is aan vervanging toe. De kosten bedragen ƒ45.000,-. Afgelopen maanden zijn er problemen geweest met het pompgemaal. We gens ouderdom (27 jaar) ontstonden storingen, met overstortingen van ri oolwater tot gevolg. De normale af schrijvingstermijn voor pompen bedraagt 15 jaar. Om problemen in de toekomst te voorkomen is besloten een dubbele pomp te installeren. Als één pomp uitvalt, kan de ander het overnemen. Ook is de capaciteit groter, waardoor overstorting van rioolwater niet meer zal voorkomen. Derde voordeel is dat er minder slijtage ontstaat, omdat de pompen om en om werken. Uitwaterende Sluizen heeft onlangs besloten de rioolwaterzuiveringsinstal latie aan het Skillepaadje te Oude schild te handhaven. Er bestonden plannen deze op te heffen en het ri oolwater af te voeren naar de water zuivering aan de Pontweg. De gemeente heeft dit graag, omdat men de plaats van de zuivering vlak bij een woonbuurt van Oudeschild niet zo geslaagd vindt. Gemeente werken zal bij Uitwaterende Sluizen aandringen de installatie toch te ver plaatsen. Tijdens het passen van een paar schoenen is donderdagmiddag een video-camera ter waarde van ƒ2.459,- ontvreemd. Een 45-jarige Utrechtenaar had zijn camera tijdens het passen even naast zich neerge legd. Toen hij opkeek, was zijn appa ratuur verdwenen. De diefstal vond plaats aan het Hoge Achterom in Den Hoorn. Spanning en onderlinge strijd zorg den zondag voor een perfecte derde clubwedstrijd bij de Cocksdorper Kustzeilvereniging. Om 10.00 uur meldden zich elf teams voor deze wedstrijd. Er werd begonnen met een Olympische baan. Nadat CKZ's KNWV-gediplomeerde wedstrijdleider Fetze de Haan om kwart voor elf het startschot gaf, werd direct strijd geleverd door de kopgroep. Andreas Monen/Rina Walet en het duo Martin en Yolanda Maat gaven elkaar weinig ruimte bij de start. Willem Houwing en Corrie Kuip profiteerden hiervan en grepen de koppositie. Het duo Monen/Walet spoorde de Thundercat 18 aan en nam de kop over. Djrk en Eddy Pool begonnen flink in te lopen en wisten als eerste te finishen, gevolgd door het duo Houwing/Kuip. Om half één startte de tweede man che. Willem Houwing verloor na de start zijn evenwicht en daardoor werd een koppositie onmogelijk. Dirk en Eddy Pool namen de leiding, ge volgd door Cor van Sijp/Hennie Jong man en het duo Maat. Monen/Walet moest opgeven wegens roerproble- Nadat de punten van de twee cros sen bij elkaar waren opgeteld, bleek Stefan de Wit de uiteindelijke win naar van de standaardklasse. Jan Spoelstra behaalde een nipte overall-overwinning in de Formule 2. Omdat Pieter Zuidewind in de finale zijn auto stuk reed, miste deze rijder het overall-klassement. Zuidewind kwam net twee punten tekort. Maarten Koorn versloeg Simon de Smidt in het totaalklassement met één punt, zodat eerstgenoemde overall-winnaar werd van de Formule 1. In de afvalrace verschenen 21 auto's aan de start. Tot groot genoegen van het publiek eindigde dit onderdeel traditiegetrouw in een chaos, die uit eindelijk werd afgevlagd. Er reden nog maar zes auto's verspreid over het parcours, wat weinig spektakel meer opleverde. Wilma Thijsselling won de race, rijdende in de auto van Jan Zijm. Huldiging Naast de winnende coureurs werden tijdens de cross ook vier medewer kers van het eerste uur gehuldigd. Vier grote bekers werden overhandigd aan Rudy Veenstra, Kees Eelman, Gosse Waaijer en Lou Witte. De eer ste drie mannen assisteren al 25 jaar lang bij het controleren van de kaar ten en Lou Witte helpt al een kwart eeuw in het rennerskwartier. Ook Mab-club voorzitter Anne de Vries loopt al wat jaartjes mee. Re den voor hem om eens wat anders te gaan doen. „De eerste cross bij Nic Dros heb ik niet meegemaakt, maar de tweede heb ik als kind va nachter de hekken staan te bekijken. De derde cross hielp ik al mee. Eigenlijk ben ik met de Mab-club op gegroeid, want mijn vader was secre taris." Na 15 jaar in het bestuur, waarvan zes jaar als voorzitter, houdt De Vries het voor gezien. „Er zitten geen nieu we uitdagingen meer in. Alles is voor ^27, toen het slecht ging in de vrijwaren ze er bijna mee topt en enkele Ellens werkten al tet vasteland of op de grote ft- „Ome Wim ging toen naar ftem om te kijken of daar voor werk was. Dat ging de broers haan het hart en ze besloten om sde f500,- die ome Aris had over waard en een lening van de bank ÏX14 te bouwen. Van die bankle- Qmoest opa maandelijks f100,- af- Knvan de f110,- die hij verdiende. ewagen gesproken...". Oorlog *de oorlog was een moeilijke tijd. schepen werden door de Duit- bevorderd. De Ellens kochten *|de Uk 200 een botter waar "Mij" mee kon worden gevist. er niets te vangen, dan gingen "wken bij de dorsmachine of in «eten. Na de oorlog lukte het zo- |fe 51 als de 14 terug te vinden, stellen en weer in gebruik te ft-n- Mevrouw Ellen overhandigde "haar zonen een foto van de inters van het bedrijf, bestemd ftaan boord. Ze bracht ook hun grootvader Jan van der Vis in "inering die wat betreft le- ^oed en opgewektheid een ^eeld was. Hij zong altijd, ook Jtet hem heel slecht ging. „O, 'Muizend tongen meer, ze zon et j mee"- Grietje Trap besloot de woorden waarmee oma Ellen 'Maandagochtend van de jongens ®tëdnam: „Een goede vangst en J zegen". Ne Dekker-Ellen bracht samen Arie op rijm de trots onder wtien over „wat vader eens be- •Arie overhandigde een fotore- 9e die hij van de bouw had f roekers van de tweede en laatste •across van dit seizoen hebben -ag kunnen genieten van een janende, spektakulaire cross, ja 3120 bezoekers sloegen de richtingen van de ongeveer 95 iilse coureurs gade. Het publiek sag waar voor zijn geld. Diverse lossloegen over de kop of be dden in de sloot. Eén incident jeven vervelend af te lopen. Vin- Frederici boorde zich met zijn jssauto tijdens een manche zó (ijinde slootkant, dat hij na het stappen voor de voeten van een ^commissaris in elkaar zakte. rode vlag werd geheven, waarna •r aan een onderzoek werd derworpen. Nadat duidelijk werd het mee viel, vermoedelijk een gekneusde ribben, werd de iche niet meer hervat. De eersten jen toch al afgevlagd. coureurs hadden er over het alge- ten zin in en gingen er snel van met de favorieten op kop. In de lie van de standaardklasse wissel- Hans Schade en Nico Zijm van koppositie. Uiteindelijk :e Schade, die in deauto van de •tin de finale geplaatste Bert Uit treed, de eer voor zich op. Jan m werd derde. Debutanten Spoelstra toonde zich in de For- 2-klasse van meet af aan de Jan-Jacob de Jong, die voor maal in deze klasse mee maakte met een tweede plaats begin. Hans Veeger werd Cor Snoei, die voor het eerst cross meedeed, werd vierde, van de Formule 1 werd ge- door Simon de Smidt. De Jrcorrentie deed hem de plaats be- cadeau, maar moest De idelijk toch voor laten Pieter de Porto en Maar- toorn werden respectievelijk en derde. voorstelrondje moest het echte werk nog beginnen....

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1992 | | pagina 5