Irossers sloten seizoen
p spannende wijze af
I" utocross trekt ruim 3000 bezoekers
Hïrne
Subsidie voor
reparatie dak
Surfer oververmoeid
Ringsteken
Rijverbod
Brits jacht meert af
in verkeerde haven
Aanrijding door
drankgebruik
Nieuw pompgemaal
riolering De Koog
Video-camera gestolen
Duo Pool wint
catamaranwedstrijd
IJSDAG 4 AUGUSTUS 1992
TEXELSE COURANT
PAGINA 5
De zeilers leverden fel strijd.
wen dooi
rcurrentie
ii niet ca
RvVfeltkan\p
De Vrije School heeft de gemeente
geld gevraagd voor reparatie van een
lekkend dak. Dit euvel deed zich al in
1991 voor. Hoewel officieel niet met
het herstel mag worden begonnen
voor de gemeenteraad zich heeft uit
gesproken, heeft de gemeente toe
stemming verleend alvast het dak te
repareren. Anders zou het onderwijs
er van te lijden hebben gehad.
Pas in juni van dit jaar heeft het
schoolbestuur een aanvraag voor een
krediet ter grootte van ƒ3042,68 in
gediend. Daar zal de raad zich bin
nenkort over buigen.
Een 21-jarige Duitser kwam zondag
middag tijdens het surfen ter hoogte
van paal 19 wegens oververmoeid
heid in problemen. Hij werd rond
15.00 uur opgepikt door een boot
van de Texelse reddingsbrigade van
de KNBRD.
De weinig ervaren surfer had de
sport nooit eerder op zee beoefend.
Hij kreeg het in de vrij hoge golven
moeilijk, raakte van zijn plank en had
geen kracht meer om erop te klim
men. Peter Hanemaayer en Leo Beek
huis van de KNBRD haalden hem aan
boord en brachten hem met zijn ma
teriaal terug naar het strand.
Vanavond beginnen om 19.00 uur
ringsteekwedstrijden in De Koog. Er
wordt gestoken op de Brink. Daar is
tevens het opstelterrein.
De politie heeft de afgelopen dagen
drie bestuurders bekeurd die meer
alcohol hadden gebruikt dan in het
verkeer is toegestaan. Vrijdag trof de
politie een luidruchtig claxonerende
automobilist aan in de Koger
Dorpsstraat. De man, een 20-jarige
Zwitser, bleek te diep in het glaasje
te hebben gekeken (460 ug/l). Hij
kreeg een rijverbod van vier uur.
Een 22-jarige inwoner van Veenen-
daal kreeg zondag een rijverbod van
drie uur. De man blies tijdens een
controle op de Boodtlaan in De Koog
positief. Op het buro gaf het
ademanalyse-apparaat 400 ug/l aan,
terwijl slechts 220 is toegestaan.
Een 21-jarige Duitser kreeg zaterdag
nacht een rijverbod van acht uur. De
politie kreeg de man in de gaten toen
hij op de Bernhardlaan in Den Burg
achter elkaar een aantal verkeersover
tredingen beging. Op het bureau
kwam uit dat er een aanzienlijke hoe
veelheid drank in het spel was (705
ug/l).
men. Een opmerkelijke prestatie lever
den Jan Boon en Gerard Monen met
hun Dart 18. Ze finishten als vierde,
maar werden na berekening van de
Texel Yardstick eerste.
De derde manche bestond uit een
lange-baanwedstrijd. Er werd gestart
tussen de gele boeien voor het club
huis. Vervolgens werd de boei voor
Vlieland gerond en hierna koerste het
veld af op de meerpaal bij Paal 28.
Nadat ook deze was gerond, werd
voor het clubhuis gefinisht. Op dit
lange traject gaven Monen/Walet,
Schrama/Verby en Houwing/Kuip el
kaar erg weinig ruimte. Ze leverden
een enorme strijd voor de plaatsen.
Martin en Yolanda Maat hadden nu
echt de smaak te pakken en finishten
ruim drie minuten voor de rest van
de deelnemers. De duo's Zeylstra/Be-
melman en Huysman/Huysman hiel
den elkaar de gehele wedstrijd goed
in de gaten.
Uitslagen
1. Dirk en Eddy Pool, N55sl. 5%; 2. Martin en
Yolanda Maat, P19, 6%; 3. Cor van Sijp en
Henny Jongman, P18.2, 11; 4. Willem Hou
wing en Corry Kuip, P18.2, 12; 5. Jan Boon
en Gerard Monen. D18, 18%; 6. Jan Schrama
en Sjaak Verby, Hur.5.9, 19; 7. Gerard van
Uunen en Mariska Lonkhorst, H18F, 20; 8.
Onno Zeylstra en Frederique Bemelman, H16,
22; 9, Andreas Monen en Rina Walet,
Thun.18, 23; 10. Wout Zeekant en Thalia
Houwing, Hur.59. 29; 11. Robert en Elmar
Huysman, P16? 33.
De winnaars van de formule 7 race probeerden er zondag écht een slaatje uit te slaan.
De bemanning van het Britse jacht
„Taschi", die op zoek was naar de
haven van Den Helder, ligt sinds
gistermorgen afgemeerd aan de stei
ger van rederij de Vriendschap bij de
Cocksdorp. De zeelui bemerkten hun
vergissing pas toen ze aan land
stapten. Omdat het vaartuig een
grote kiel heeft kan het schip door
het ondiepe vaarwater alleen bij ex
treem hoog water of onder begelei
ding uitvaren.
De drie opvarenden bleken volkomen
gedesoriënteerd. „Een wonder dat
hun vaartuig in het ondiepe water
niet aan de grond is gelopen. Het
Paardesport. Tessa de Graaff heeft
zondag in Heiloo met haar paard Da
vy een winstpunt gehaald in de Z
dressuur. Ook werden zij tweede in
de kür op muziek, maar omdat hun
kür de toegestane zes minuten met
tien seconden overschreed kregen ze
twee aftrekpunten en vielen ze bui
ten de prijzen.
Geslaagd. Ilja Keyser heeft het di
ploma restaurant kok behaald aan de
voortgezette opleiding van het SVH
leerlingenstelsel.
schip bleek een kiel te hebben van
minstens anderhalve meter", aldus
vuurtorenwachter Piet Stam. „Uit de
schurende geluiden leidde het drietal
wel af dat ze zich in zeer ondiep wa
ter bevonden", zo verklaarde Stam.
Hoewel de bemanning de kustwacht
te hulp riep, kregen ze geen contact
met het station in IJmuiden. Omdat
na enkele vergeefse pogingen doorva
ren niet mogelijk bleek, besloten de
Britten tenslotte af te meren aan de
steiger van de Vrienschap. „Achteraf
hadden ze zich de haven van Den
Helder anders voorgesteld." Eenmaal
aan land drong de penibele situatie
tot hen door. Omdat ze niet nog
maals in de problemen wilden ko
men, durfden ze niet weer uit te
varen. Na overleg met Stam hopen
de onfortuinlijke zeelieden vandaag bij
hoog water, onder begeleiding van
KNRM-reddingboot Beursplein 5,
weer koers naar de volle zee te zet
ten.
Een 18-jarige bromfietser uit Den
Hoorn verleende op de kruising Mo-
lenstraat/Keesomlaan geen voorrang
aan een 24-jarige automobilist uit
Oudeschild, waarop een aanrijding
volgde. De bromfietser bleek drank
op te hebben. Hij blies 360 ug./l., ter
wijl maar 220 is toegestaan. Per
soonlijke ongelukken deden zich niet
voor, maar beide vervoersmiddelen
raakten wel flink beschadigd.
dium voldoende vangstrecht krijgen.
Het is dan wel zaak dat de overheid
zich ook beheerst en naar evenwicht
streeft, zodat zij door de visserij als
een betrouwbare overlegpartner kan
worden beschouwd. Het telkens lan
ceren van een ander beleid is wat
dat betreft niet gunstig. Geen goed
woord had de DETV-voorzitter voor
de uitspraak van de Tweede Kamer,
gericht op verplichte sanering door
ieder te korten op zijn licentie. Als
dat wordt doorgevoerd ontstaat grote
rechtsongelijkheid, want de mensen
die het meest verantwoord bezig zijn
geweest zullen dan worden gestraft.
„Hier ligt een taak voor de belangen
behartigers", aldus Van der Beek.
Naast de overheid zijn van oudsher
de weersomstandigheden een onze
kere factor voor de visserij. Om die
in de gaten te kunnen houden gaf hij
aan mevrouw Trap een geschenk in
de vorm van een kwikbarometer.
Milieu...
Kees Boersen sprak als bestuurslid
van de Coöperatieve Inkoopvereniging
voor Visserijbenodigdheden Texel. Hij
was langdurig aan het woord en be
wandelde vele zijpaden, maar hij ver
werkte er zoveel humor en steken
onder water in, dat iedereen adem
loos luisterde. De TX 14 is niet de
enige Texelse kotter die dit jaar in de
vaart komt. Binnenkort is ook de TX
37 klaar en „tegen Sinterklaas" moet
de TX 94 varen. Daarbij komt dat de
TX 4 een nieuw visruim heeft gekre
gen met een mooi lopende band
systeem. „Allemaal goeie drukte,
maar kouwe drukte hebben we ook
zat", aldus Boersen, die als voorbeeld
wees op de problemen die de CIV
met de gemeente heeft over de ver
antwoorde opslag en verwerking van
schadelijke stoffen. De CIV heeft veel
geïnvesteerd in voorzieningen voor de
opvang van smeerolie, afgewerkt vet,
lege verfbussen, poetslappen en huis
vuil van de schepen. „We zijn een
voorbeeld voor de Nederlandse
visserij. Het werkt grandioos, maar
volgens de overheid nog niet goed
genoeg. Op punten en komma's zou
het beter moeten. Dat wordt, als het
aan ons ligt, ook goed gemaakt. Het
gaat onder het mom van milieu,
maar het gaat om een gulden, want
aan het milieu is een vermogen te
verdienen. Allemaal politiek". Boersen
had de problemen op het oog die de
CIV heeft over een container op de
haven die dient voor de gescheiden
opslag van allerlei afval. Die contai
ner is mooi afgewerkt en door een
tussenlid verbonden met het hoofd
gebouw. Daardoor is echter geen
sprake meer van een losse container
maar van een bouwwerk, waarvoor
de CIV vergunning had moeten aan
vragen. De gemeente is dan ook in
actie gekomen. Boersen deed een be
roep op de (niet aanwezige) burge
meester Schipper om soepelheid te
betrachten. „Mede dank zij het tech
nisch vernuft van Piet Scheringa en
Joost Swarthof werkt het hier alle
maal grandioos en kunnen we in het
financieel in CIV-verband binnen de
perken houden. Niet mieren ziften!"
Als geschenk overhandigde Boersen
aan de familie een getijdenklok, een
pak extra stripmessen voor Pieter en
een envelop voor Cor.
Directeur H. Bodewes van scheeps
werf Volharding waar het casco van
de 14 is gebouwd, had als geschenk
het restant van de champagnefles die
bij de doop van de kotter is gebruikt
en een album met foto's van de kiel
legging en tewaterlating.
Hoofdaannemer Hoekman wees nog
even op de bijzondere stabiliteit en
het zeegedrag van het door hem af
geleverde schip. Dat betekent dat de
opvarenden er zich met minder moei
te op kunnen bewegen. „Als je er de
hele dag op hebt gewerkt, kun je 's
avonds nog tennissen".
goed elkaar. We hebben een mooi
terrein, een aardig clubhuis, wat blijft
er dan nog over? Ik heb m'n best ge
daan en kan met een gerust hart ver
trekken. Jan Nico van de Ploeg, de
nieuwe wedstrijdleider, is al aardig in
gewerkt."
Anne de Vries is van plan in maart,
tijdens een ledenvergadering, af
scheid te nemen Vincent Frederici wordt onderzocht nadat hij knalhard met zijn auto in de sloot belandde. De
Texelaar liep hierbij vermoedelijk een aantal gekneusde ribben op.
gemaakt en Geertje gaf een stukje
Afrikaanse kunst: éen ebbenhouten
beeld van een levensboorrt die de
verbondenheid met het voorgeslacht
tot uitdrukking brengt.
Knechten
De opvarenden van de TX 14 „Griet
je" zijn: schipper Pieter Trap, machi
nist Cor Trap, Reg Bos, Hans den
Brok, Jan van der Star, Biem Trap en
Sjaak Maas. Laatstgenoemde felici
teerde namens het team de familie
en getuigde van de grote betrokken
heid van de „knechten". In de brug
van de 14 ontbreekt een klassiek
stuurwiel. Besturing gebeurt met een
kleine handle. En echt stuurrad komt
er nu toch, want Maas overhandigde
als geschenk een kompas met die
vorm, voorzien van alle namen van
de opvarenden.
Alie Hoogvliet-Trap uitte een gelu
kwens vol spreekwoorden. Ze hoopte
dat de gebroeders Trap veel tong en
schol zouden vangen en de concur
rentie veel bot, adviseerde vooral niet
achter het net te gaan vissen, even
tueel de bakens de verzetten en er
aan te denken dat je soms eerst een
spierinkje moet uitzetten om een ka-
beljouw te vangen.
Woud
Voorzitter Bas van der Beek van de
Vissersvereniging DETV wees op het
„woud van regelgeving" waarmee de
visserij tegenwoordig te maken heeft.
Recentelijk verschenen de beleidsno
ta's „Vissen naar evenwicht" en „Be
heerst vissen". De titels alleen al
maken duidelijk dat de tijd waarin het
mogelijk was om met oogkleppen op
in het wilde weg door te gaan, voor
bij is. Het is een uitdaging om het
ondernemersbeleid daarop af te
stemmen. De familie Trap geeft al
blijk van die beheersing en dat even
wicht. Niet al te snel tot nieuwbouw
besluiten, maar wel in een vroeg sta-
Het pompgemaal aan de Nikadel in
De Koog, dat zorgt voor de bemaling
van het rioolstelsel in De Koog-noord
en het Stappeland, is aan vervanging
toe. De kosten bedragen ƒ45.000,-.
Afgelopen maanden zijn er problemen
geweest met het pompgemaal. We
gens ouderdom (27 jaar) ontstonden
storingen, met overstortingen van ri
oolwater tot gevolg. De normale af
schrijvingstermijn voor pompen
bedraagt 15 jaar.
Om problemen in de toekomst te
voorkomen is besloten een dubbele
pomp te installeren. Als één pomp
uitvalt, kan de ander het overnemen.
Ook is de capaciteit groter, waardoor
overstorting van rioolwater niet meer
zal voorkomen. Derde voordeel is dat
er minder slijtage ontstaat, omdat de
pompen om en om werken.
Uitwaterende Sluizen heeft onlangs
besloten de rioolwaterzuiveringsinstal
latie aan het Skillepaadje te Oude
schild te handhaven. Er bestonden
plannen deze op te heffen en het ri
oolwater af te voeren naar de water
zuivering aan de Pontweg. De
gemeente heeft dit graag, omdat
men de plaats van de zuivering vlak
bij een woonbuurt van Oudeschild
niet zo geslaagd vindt. Gemeente
werken zal bij Uitwaterende Sluizen
aandringen de installatie toch te ver
plaatsen.
Tijdens het passen van een paar
schoenen is donderdagmiddag een
video-camera ter waarde van
ƒ2.459,- ontvreemd. Een 45-jarige
Utrechtenaar had zijn camera tijdens
het passen even naast zich neerge
legd. Toen hij opkeek, was zijn appa
ratuur verdwenen. De diefstal vond
plaats aan het Hoge Achterom in
Den Hoorn.
Spanning en onderlinge strijd zorg
den zondag voor een perfecte derde
clubwedstrijd bij de Cocksdorper
Kustzeilvereniging. Om 10.00 uur
meldden zich elf teams voor deze
wedstrijd. Er werd begonnen met
een Olympische baan.
Nadat CKZ's KNWV-gediplomeerde
wedstrijdleider Fetze de Haan om
kwart voor elf het startschot gaf,
werd direct strijd geleverd door de
kopgroep. Andreas Monen/Rina Walet
en het duo Martin en Yolanda Maat
gaven elkaar weinig ruimte bij de
start. Willem Houwing en Corrie Kuip
profiteerden hiervan en grepen de
koppositie. Het duo Monen/Walet
spoorde de Thundercat 18 aan en
nam de kop over. Djrk en Eddy Pool
begonnen flink in te lopen en wisten
als eerste te finishen, gevolgd door
het duo Houwing/Kuip.
Om half één startte de tweede man
che. Willem Houwing verloor na de
start zijn evenwicht en daardoor
werd een koppositie onmogelijk. Dirk
en Eddy Pool namen de leiding, ge
volgd door Cor van Sijp/Hennie Jong
man en het duo Maat. Monen/Walet
moest opgeven wegens roerproble-
Nadat de punten van de twee cros
sen bij elkaar waren opgeteld, bleek
Stefan de Wit de uiteindelijke win
naar van de standaardklasse.
Jan Spoelstra behaalde een nipte
overall-overwinning in de Formule 2.
Omdat Pieter Zuidewind in de finale
zijn auto stuk reed, miste deze rijder
het overall-klassement. Zuidewind
kwam net twee punten tekort.
Maarten Koorn versloeg Simon de
Smidt in het totaalklassement met
één punt, zodat eerstgenoemde
overall-winnaar werd van de Formule
1.
In de afvalrace verschenen 21 auto's
aan de start. Tot groot genoegen van
het publiek eindigde dit onderdeel
traditiegetrouw in een chaos, die uit
eindelijk werd afgevlagd. Er reden
nog maar zes auto's verspreid over
het parcours, wat weinig spektakel
meer opleverde. Wilma Thijsselling
won de race, rijdende in de auto van
Jan Zijm.
Huldiging
Naast de winnende coureurs werden
tijdens de cross ook vier medewer
kers van het eerste uur gehuldigd.
Vier grote bekers werden overhandigd
aan Rudy Veenstra, Kees Eelman,
Gosse Waaijer en Lou Witte. De eer
ste drie mannen assisteren al 25 jaar
lang bij het controleren van de kaar
ten en Lou Witte helpt al een kwart
eeuw in het rennerskwartier.
Ook Mab-club voorzitter Anne de
Vries loopt al wat jaartjes mee. Re
den voor hem om eens wat anders
te gaan doen. „De eerste cross bij
Nic Dros heb ik niet meegemaakt,
maar de tweede heb ik als kind va
nachter de hekken staan te bekijken.
De derde cross hielp ik al mee.
Eigenlijk ben ik met de Mab-club op
gegroeid, want mijn vader was secre
taris."
Na 15 jaar in het bestuur, waarvan
zes jaar als voorzitter, houdt De Vries
het voor gezien. „Er zitten geen nieu
we uitdagingen meer in. Alles is voor
^27, toen het slecht ging in de
vrijwaren ze er bijna mee
topt en enkele Ellens werkten al
tet vasteland of op de grote
ft- „Ome Wim ging toen naar
ftem om te kijken of daar voor
werk was. Dat ging de broers
haan het hart en ze besloten om
sde f500,- die ome Aris had over
waard en een lening van de bank
ÏX14 te bouwen. Van die bankle-
Qmoest opa maandelijks f100,- af-
Knvan de f110,- die hij verdiende.
ewagen gesproken...".
Oorlog
*de oorlog was een moeilijke tijd.
schepen werden door de Duit-
bevorderd. De Ellens kochten
*|de Uk 200 een botter waar
"Mij" mee kon worden gevist.
er niets te vangen, dan gingen
"wken bij de dorsmachine of in
«eten. Na de oorlog lukte het zo-
|fe 51 als de 14 terug te vinden,
stellen en weer in gebruik te
ft-n- Mevrouw Ellen overhandigde
"haar zonen een foto van de
inters van het bedrijf, bestemd
ftaan boord. Ze bracht ook hun
grootvader Jan van der Vis in
"inering die wat betreft le-
^oed en opgewektheid een
^eeld was. Hij zong altijd, ook
Jtet hem heel slecht ging. „O,
'Muizend tongen meer, ze zon
et j mee"- Grietje Trap besloot
de woorden waarmee oma Ellen
'Maandagochtend van de jongens
®tëdnam: „Een goede vangst en
J zegen".
Ne Dekker-Ellen bracht samen
Arie op rijm de trots onder
wtien over „wat vader eens be-
•Arie overhandigde een fotore-
9e die hij van de bouw had
f roekers van de tweede en laatste
•across van dit seizoen hebben
-ag kunnen genieten van een
janende, spektakulaire cross,
ja 3120 bezoekers sloegen de
richtingen van de ongeveer 95
iilse coureurs gade. Het publiek
sag waar voor zijn geld. Diverse
lossloegen over de kop of be
dden in de sloot. Eén incident
jeven vervelend af te lopen. Vin-
Frederici boorde zich met zijn
jssauto tijdens een manche zó
(ijinde slootkant, dat hij na het
stappen voor de voeten van een
^commissaris in elkaar zakte.
rode vlag werd geheven, waarna
•r aan een onderzoek werd
derworpen. Nadat duidelijk werd
het mee viel, vermoedelijk een
gekneusde ribben, werd de
iche niet meer hervat. De eersten
jen toch al afgevlagd.
coureurs hadden er over het alge-
ten zin in en gingen er snel van
met de favorieten op kop. In de
lie van de standaardklasse wissel-
Hans Schade en Nico Zijm
van koppositie. Uiteindelijk
:e Schade, die in deauto van de
•tin de finale geplaatste Bert Uit
treed, de eer voor zich op. Jan
m werd derde.
Debutanten
Spoelstra toonde zich in de For-
2-klasse van meet af aan de
Jan-Jacob de Jong, die voor
maal in deze klasse mee
maakte met een tweede plaats
begin. Hans Veeger werd
Cor Snoei, die voor het eerst
cross meedeed, werd vierde,
van de Formule 1 werd ge-
door Simon de Smidt. De
Jrcorrentie deed hem de plaats be-
cadeau, maar moest De
idelijk toch voor laten
Pieter de Porto en Maar-
toorn werden respectievelijk
en derde.
voorstelrondje moest het echte werk nog beginnen....