(jvoen 'wartrjexeh in het hart
en W denken aan
erugdraaien „47.000"
uidige groei botst op
apaciteit veerdienst
BFI boos op gemeente:
„Weigering vergunning om
eigen dienst te ontzien"
Coupé de Vitte
Grootscheepse zoekactie
blijft zonder resultaat
06-11$+
poe mee aan
(liehors-actle"
«stallen
VERDER
IN DIT NUMMER
Wayside Music in
zomeravondconcert
Zwemmer in nood blijkt niet vermist
Inspecteur Generaal
brengt bezoek aan
Texelse kazerne
15 SEPTEMBER 1887 - NR 10704
VRIJDAG 7 AUGUSTUS 1992
advertenties, abonnementen, etc.: Langeveld en de Rooy b.v.. Postbus 11,
;AA Den Burg, telefoon 02220-12741, na 18.00 uur 14881. Telefax
0-14111. Redactie: Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, tel.
0-12741. Verschijning: dinsdags en vrijdags. Abonnementsprijs: ƒ46,20
dfjaar; Los ƒ1,30. Geen krant gehad?: Bel 02220-12741. Buiten kantoo-
.jgl uw bezorger (of 14881 18542). Redactie buiten werktijd: Frans
iji, Pater Witteplein 27, Den Burg, telefoon 02220-15472
ceigen ernstige problemen te ontstaan als het aantal toeristi-
leslaapplaatsen op Texel doorgroeit naar 47.000. B en W
den er dan ook ernstig over om dit „heilige" getal terug te
igen tot krap 43000, wat practisch neerkomt op bevriezing,
laadscommissie voor ruimtelijk en huisvestingsbeleid mag
aenkort zijn oordeel geven over deze buitengewoon ingrijpen-
teslissing, die vooral wordt ingegeven door de op den duur
oereikende capaciteit van de veerdienst.
is een hard gegeven. Als
»!g van toename van de mobili-
en enkele andere factoren is het
oersaanbod bij Teso veel harder
jioeid dan ooit voor mogelijk
■■gehouden. In tegenstelling tot
■gerkan de capaciteit van de
■dienst niet verder worden opge-
afgezien van een kleine ver
ing die ontstaat als de Molengat
rdt ingeruild voor een schip ter
site van de Schulpengat.
ii moment zijn volgens gemeen-
f»berekeningen op Texel ruim
10 toeristische slaapplaatsen ge-
tod. Telt men daarbij nog de
seer duizend nieuwe slaapplaat
aar men op- grond van beslis-
niet meer onderuit kan
:ande rechten") dan komt men
227 stuks. Daarbij is alles in-
in, ook de bedden in de zg.
angsplannen, de slaapplaatsen
itstaan krachtens reeds afgege-
luwvergunningen, de logies en
tsector, kamperen bij de boer
iapplaatsen op schepen in
:hthaven.
Teveel
boeien naar 47.000 slaapplaat-
Iwat volgens de huidige bestem-
pplannen op Texel makkelijk kan,
ent dus een toename van 10%.
I's een zeer merkbare groei van
Hpscommissie
•tuur van de Stichting Dorps-
iie Eierland staat van harte
de Vliehors-bezetting die
■'dag a.s. wordt uitgevoerd als
protest tegen de hinder die de
«oefeningen op noordelijk Texel
«raken. Het bestuur roept daar-
«e inwoners van Eierland op om
«enigszins mogelijk is om aan
«ctie mee te doen.
Wethouder KLAAS BARENDREGT
...de rem moet erop...
de huidige drukte, die door steeds
meer mensen reeds als te belastend
wordt ervaren. Is daarover nog ver
schil van opvatting mogelijk, dat is
niet het geval wat betreft de capaci
teit van de veerdienst. Onderzoek dat
Teso heeft laten verrichten toont aan
dat rekening moet worden gehouden
met een groei van de piekvraag
met minstens 35% in de komende
acht jaar. Dat zal bij een aanbod van
400 auto's per uur al wachttijden
van 1,5 tot 2,5 uur tot gevolg heb
ben. En bij een volumegroei van 70%
ten opzichte van 1991 (dat is de te
verwachten landelijke mobiliteitsgroei
tot het jaar 2000) kunnen de wacht
tijden oplopen tot zes uur.
Tweede waarschuwing
Al eerder heeft Teso gewaarschuwd
dat de huidige boten het binnen af
zienbare tijd niet meer aankunnen,
zodat het nodig is extra schepen in
de vaart te brengen en extra havens
aan te leggen. Los van de vraag of
dat financieel en planologisch haal
baar is, lijkt dat een heilloos perspec
tief omdat dan de kwaliteiten van
Texel bij voorbaat verloren zijn. Dins
dag is Teso-directeur Hoogerheide op
bezoek geweest bij het college en
heeft daar aan de hand van een om
vangrijke notitie voorgerekend wat er
staat te gebeuren als niet onmiddel
lijk de rem op de ontwikkelingen
wordt gezet. Dat betoog kwam neer
op een verder onderbouwde herhaling
van zijn eerdere waarschuwing. Zijn
signaal is nu in elk geval serieus ge
nomen, mede onder druk van de ver-
voersgroei bij Teso in het afgelopen
half jaar met maar liefst 10%.
Schrappen
„Dat betekent dus dat wij een actief
beleid moeten voeren om de groei af
te remmen", zegt wethouder Klaas
Barendregt, verantwoordelijkvoor
ruimtelijke ordening. „Uitbreidingen
die nu volgens de bestemmingsplan
nen nog mogelijk zijn, zullen terugge
draaid moeten worden bij de
herziening van die plannen". Baren
dregt doelt onder andere op het in de
maak zijnde plan voor het buitenge
bied, dat dit najaar ter visie z-al wor
den gelegd.
Er zal echter meer moeten gebeuren
om de zaken op Texel in de hand te
houden. Zelfs als op dit moment de
groei van het aantal slaapplaatsen
zou stoppen, zou het verkeer op
Texel nog aanzienlijk drukker worden,
vooral als gevolg van de toenemende
mobiliteit. Dat (auto)verkeer zal dus
teruggedrongen moeten worden,
waarbij wordt gedacht aan opvang
van auto's in Den Helder, verbetering
van het openbaar vervoer en bevor
dering van het fietsgebruik, bijvoor
beeld door het stichten van
overdekte, bewaakte rijwielstallingen.
Toeristentarief
Een „gedifferentieerd" tarief voor de
boot ziet Barendregt ook als een in
strument. Als toeristen een aanzien
lijk hoger tarief moeten betalen dan
Texelaars, zal dat vooral het dagtoe-
risme (dat thans vrij grote vormen
aanneemt) afremmen. De consequen
tie hiervan is dat de gemeente „be
vordering van het dagtoerisme"
schrapt uit het recreatiebasisplan.
Het terugdraaien van „de 47.000"
zal grote consequenties hebben voor
de bedrijven die direct of indirect van
de recreatie afhankelijk zijn. Baren-
Lees verder pagina 3
)en dat veel mensen zich
om 10.00 uur op het
'"je van paal 33 zullen melden,
fet voor de instanties duidelijk
K dat het protest door velen
"fondersteund", aldus voorzitter
'=n der Beek. Hij legt er de na-
°P dat het uitsluitend gaat om
itegen de lawaaihinder die de
mé fende vliegtuigen op Texel ver-
MÉ*n. dus niet tegen defensie in
ij 'gemeen. Deelname aan de ac-
1» varaan ook de Waddenvereni-
0 meedoet) betekent ook niet dat
ales onderschrijft wat de Wad-
Omging wil. Ook wordt ervan
^en dat de actie een vriendelijk
"feüjk verloop heeft men
•dan ook alle betrokkenen op
Ernaar te streven.
T
k Brink in De Koog is een af-
herenfiets gestolen van het
Gazelle.
^café in de Dorpsstraat is een
'waarde van f200,- gestolen,
oshoort toe aan een 17-jarige
«van Borne. Ook werd een
"neen 19-jarig meisje uit Mont-
'^egenomen. De waarde van
*®ngstuk bedraagt 7120,-.
«'caravan op een camping aan
•'"sweg is een heuptasje van
jarige toeriste uit Oude Pekela
md. Het tasje zat in een kast
71500,-, een kentekenbe
en twee rijbewijzen.
,,Het lijkt er veel op dat gemeente
Texel concurrentie voor haar eigen
dienst wil voorkomen." Dat is de
reactie van afvalverwerkingsbedrijf
BFI op de weigering van de gemeen
te deze firma een vergunning te ge
ven voor het ophalen van
bedrijfsafval.
De gemeente heeft BFI schriftelijk la
ten weten waarom de vergunning is
geweigerd. Het bedrijf accepteert de
ze echter niet en maakt bezwaar. De
gemeente schrijft dat op Texel het
bedrijfsafval al sinds 1977 wordt in
gezameld door de eigen reinigings
dienst en firma Tatenhove. „Maar dat
is toch geen reden om een vergun
ning te weigeren aan een andere in
zamelaar?", aldus een
vertegenwoordiger van BFI. „En er
wordt geschermd met gescheiden in
zameling, maar wij hebben van enke
le bedrijven die werkzaam zijn in de
horeca op Texel gehoord dat er geen
gescheiden inzameling plaatsvindt."
Stortplaatsen
Vooruitlopend op de plannen die rijk
en provincie hebben met de af
valstoffen (o.a. sluiting van alle stort
plaatsen) is Texel overgegaan tot die
gescheiden inzameling. BFI vindt ech
ter dat het vooruitlopen op doelstel
lingen van hogere overheidsinstanties
geen reden mag zijn om een inzamel-
vergunning wel of niet te verlenen.
De gemeente geeft aan dat twee in
zamelaars op het eiland voldoende
zijn. BFI wil echter alleen rolcontai
ners inzamelen met een inhoud van
120 tot 5000 liter. Deze dienstverle
ning wordt op Texel alleen verzorgd
door de gemeentelijke reinigings
dienst.
„De reden waarom wij een vergun
ning hebben aangevraagd is een ver
zoek om prijsopgave door TVO, in
verband met de hoge tarieven op het
eiland. Het tarief voor bijvoorbeeld
een 1000 liter container bij een we
kelijkse leging door de gemeentelijke
dienst is ruim het dubbele van het
door ons gehanteerde prijsstelsel", al
dus het bedrijf.
Dinsdag komt deze zaak aan de orde
in de Texelse gemeenteraad. Volgens
H. van der Meer van BFI Beverwijk
ligt een rechtzaak niet in de lijn der
verwachtingen als ook de raad de
vergunning weigert. „Wij doen een
beroep op de redelijkheid van de
raadsleden. Wij kunnen een goede
partner zijn en een goedkopere
dienstverlening verzorgen. Ik zeg niet
dat er géén rechtzaak komt, maar
het is niet onze bedoeling."
KNRM en Para's geven
demonstratie
ïm Schatgraver Daalder
bouwt collectie op
sm Frank Riteco succesvol
in Amerika
Triatleten in vorm op
Vlieland
sm Bollentelers maken
de balans op
sm Harry houdt badgasten
Vorig jaar waren ze een doorslaand
succes. Dit jaar zijn ze er weer:
Wayside Music, de groep van de
Britse Scilly eilanden met hun bijzon
dere blaasinstrumenten. Ze verzor
gen dinsdag om 20.15 uur een
zomeravondconcert in de Hervormde
kerk van Den Hoorn. Toegang gratis,
na afloop wordt een collecte gehou
den ter bestrijding van de kosten.
In 1988 zijn Roger en Margaret
Smith gestart met Wayside Music.
Beiden spelen fluit en trompet. Hun
repertoire bevat meer dan 250 stuk
ken, variërend van landelijke liedjes
tot historische nummers en gospels.
The Waysides maken gebruik van op
vallende historische instrumenten
met rare vormen. Zo hebben zij „the
serpent", een fluit in de vorm van
een slang en „crumhorns".
leder jaar kiest de groep een thema,
waarbij passende muziek wordt ge
zocht. Dit jaar is dat de burgeroorlog.
De muziek komt uit de periode van
Cromwell. Tevens worden verhalen
verteld over de gevechten die in die
periode plaatsvonden op de Scilly-
eilanden, die in het zuid-westelijke
puntje van Engeland liggen.
De Waysides zijn ook te bewonderen
tijdens kbmende twee folklorewoens-
dagen en op 20 augustus in De
Koog.
Swingende Blues en Rock 'n Roll
TALK Or TMC TOWN
a.s. zondagmiddag, van 4 tot 7 en
's avonds van 10 tot 2...
...tussendoor kun je dus genieten van een
overheerlijke steak van de houtskoolgrill!
Toegang gratis!
Aan de zoekactie werd ook deelgenomen door de wipperploeg van de KNRM.
Een grootscheepse zoekactie naar
een drenkeling voor de kust van De
Koog heeft woensdagmiddag niets
opgeleverd. Een strandwacht had
een zwemmer in nood gesignaleerd,
maar achteraf bleek dat niemand als
vermist werd opgegeven. Toch bleef
de actie niet geheel zonder resul
taat. Een windsurfer wiens plank in
tweeën was gebroken, werd door
reddingboot Beursplein 5 aan boord
genomen.
De spectaculaire reddingoperatie trok
op het drukke strand bij de badplaats
veel bekijks. Aanleiding tot de actie
was een man die tegen 14.00 uur
voorbij de branding om hulp gebaar
de. De strandwacht die hem had op
gemerkt, verloor hem echter
onmiddellijk uit het oog. Leden van
de Texelse reddingbrigade van de
KNBRD zwommen daarop met een
lijn naar de plek waar de zwemmer
het laatst was gezien. Gelijktijdig
werd de kustwacht op de hoogte
gesteld, die groot alarm sloeg. Kort
daarop zochten totaal vier reddingbo
ten de zee systematisch af. Later
nam ook de kotter HD 9 deel aan de
zoekactie. Vanuit de lucht werden de
vaartuigen bijgestaan door een heli
kopter die van vliegveld De Kooy in
Den Helder was opgestegen. Hoewel
van de zwemmer niets viel te
bespeuren signaleerde de helikopter
bemanning ten zuiden van De Koog
de noodsignalen van een gestrande
surfer. De plankzeiler was ondanks
waarschuwingen tijdens het stor
machtige weer toch de zee opge
gaan, maar kreeg al na vijf minuten
averij. De Beursplein 5 nam zowel de
watersporter als zijn surfplank aan
boord.
Golven
Behalve station De Cocksdorp ver
leende ook reddingboot Suzanna uit
Den Helder assistentie. De wipper-
ploeg uit De Koog, die met de rub
berboot al vijf minuten na het alarm
ter plaatse was, ondervond veel hin
der van de hoge golven.
Even hadden de redders handen te
kort. De kustwacht kreeg een mel
ding dat een rubberboot bij De
Cocksdorp was losgeslagen. Om de
ze te bergen werd de reddingboot
van Vlieland gewaarschuwd. Het los
geslagen vaartuig werd echter snel
door een Texels bootje op sleeptouw
genomen, zodat de Vlielanders onver
richter zake konden terugkeren.
Op het strand bij De Koog werd in
tussen geen vermissing gemeld.
Naspeuringen op het strand naar
achtergelaten kleding van de even
tuele drenkeling leverden ook niets
op. Even leek het er op dat toch
sprake was van een vermissing. Een
kind dat haar moeder niet kon vinden
diende zich aan. De vrouw meldde
zich echter kort daarop. Het kust-
ALARM
ALS ELKE SECONDE TELT
wachtcentrum IJmuiden besloot om
18.30 uur, ruim viereneenhalf uur na
het begin van de actie, het zoekwerk
te staken. Op dat moment bestonden
er geen overlevingskansen meer voor
de vermeende drenkeling.
Luitenant-Generaal J.F.G.H.M. Maas
brengt donderdag een bezoek aan
de Texelse Joost Dourleinkazerne.
Maas is inspecteur generaal der
krijgsmacht, een functie die vroeger
door Prins Bernhard werd uitge
oefend.
Een inspecteur generaal houdt zich
bezig met het welzijn van de mensen
binnen de krijgsmacht. Hij biedt hulp
bij het uit de weg ruimen van moei
lijkheden of onbegrip. In zijn staf zit
ten militairen van diverse krijgs
machtonderdelen. Bij zijn werkbezoek
aan Texel wordt Maas vergezeld door
overste der mariniers Ruigrok. Het
werkbezoek wordt niet gemaakt naar
aanleiding van klachten, maar om op
de hoogte te blijven van wat er leeft
onder de militairen. Op het program
ma staat onder andere een gesprek
met diensthoofden van de kazerne,
een rondleiding waarbij wordt gespro
ken met mensen op de werkvloer en
een bespreking met de kazerne-mede-
zeggenschapsorganisatie. Eén van de
onderwerpen die daarbij zeker aan de
orde zal komen is de onvrede van de
op Texel geplaatste vaste beman
ningsleden over het afschaffen van
de vergoeding voor het meenemen
van een auto naar het eiland.