(jvoen 'wartrjexeh in het hart en W denken aan erugdraaien „47.000" uidige groei botst op apaciteit veerdienst BFI boos op gemeente: „Weigering vergunning om eigen dienst te ontzien" Coupé de Vitte Grootscheepse zoekactie blijft zonder resultaat 06-11$+ poe mee aan (liehors-actle" «stallen VERDER IN DIT NUMMER Wayside Music in zomeravondconcert Zwemmer in nood blijkt niet vermist Inspecteur Generaal brengt bezoek aan Texelse kazerne 15 SEPTEMBER 1887 - NR 10704 VRIJDAG 7 AUGUSTUS 1992 advertenties, abonnementen, etc.: Langeveld en de Rooy b.v.. Postbus 11, ;AA Den Burg, telefoon 02220-12741, na 18.00 uur 14881. Telefax 0-14111. Redactie: Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, tel. 0-12741. Verschijning: dinsdags en vrijdags. Abonnementsprijs: ƒ46,20 dfjaar; Los ƒ1,30. Geen krant gehad?: Bel 02220-12741. Buiten kantoo- .jgl uw bezorger (of 14881 18542). Redactie buiten werktijd: Frans iji, Pater Witteplein 27, Den Burg, telefoon 02220-15472 ceigen ernstige problemen te ontstaan als het aantal toeristi- leslaapplaatsen op Texel doorgroeit naar 47.000. B en W den er dan ook ernstig over om dit „heilige" getal terug te igen tot krap 43000, wat practisch neerkomt op bevriezing, laadscommissie voor ruimtelijk en huisvestingsbeleid mag aenkort zijn oordeel geven over deze buitengewoon ingrijpen- teslissing, die vooral wordt ingegeven door de op den duur oereikende capaciteit van de veerdienst. is een hard gegeven. Als »!g van toename van de mobili- en enkele andere factoren is het oersaanbod bij Teso veel harder jioeid dan ooit voor mogelijk ■■gehouden. In tegenstelling tot ■gerkan de capaciteit van de ■dienst niet verder worden opge- afgezien van een kleine ver ing die ontstaat als de Molengat rdt ingeruild voor een schip ter site van de Schulpengat. ii moment zijn volgens gemeen- f»berekeningen op Texel ruim 10 toeristische slaapplaatsen ge- tod. Telt men daarbij nog de seer duizend nieuwe slaapplaat aar men op- grond van beslis- niet meer onderuit kan :ande rechten") dan komt men 227 stuks. Daarbij is alles in- in, ook de bedden in de zg. angsplannen, de slaapplaatsen itstaan krachtens reeds afgege- luwvergunningen, de logies en tsector, kamperen bij de boer iapplaatsen op schepen in :hthaven. Teveel boeien naar 47.000 slaapplaat- Iwat volgens de huidige bestem- pplannen op Texel makkelijk kan, ent dus een toename van 10%. I's een zeer merkbare groei van Hpscommissie •tuur van de Stichting Dorps- iie Eierland staat van harte de Vliehors-bezetting die ■'dag a.s. wordt uitgevoerd als protest tegen de hinder die de «oefeningen op noordelijk Texel «raken. Het bestuur roept daar- «e inwoners van Eierland op om «enigszins mogelijk is om aan «ctie mee te doen. Wethouder KLAAS BARENDREGT ...de rem moet erop... de huidige drukte, die door steeds meer mensen reeds als te belastend wordt ervaren. Is daarover nog ver schil van opvatting mogelijk, dat is niet het geval wat betreft de capaci teit van de veerdienst. Onderzoek dat Teso heeft laten verrichten toont aan dat rekening moet worden gehouden met een groei van de piekvraag met minstens 35% in de komende acht jaar. Dat zal bij een aanbod van 400 auto's per uur al wachttijden van 1,5 tot 2,5 uur tot gevolg heb ben. En bij een volumegroei van 70% ten opzichte van 1991 (dat is de te verwachten landelijke mobiliteitsgroei tot het jaar 2000) kunnen de wacht tijden oplopen tot zes uur. Tweede waarschuwing Al eerder heeft Teso gewaarschuwd dat de huidige boten het binnen af zienbare tijd niet meer aankunnen, zodat het nodig is extra schepen in de vaart te brengen en extra havens aan te leggen. Los van de vraag of dat financieel en planologisch haal baar is, lijkt dat een heilloos perspec tief omdat dan de kwaliteiten van Texel bij voorbaat verloren zijn. Dins dag is Teso-directeur Hoogerheide op bezoek geweest bij het college en heeft daar aan de hand van een om vangrijke notitie voorgerekend wat er staat te gebeuren als niet onmiddel lijk de rem op de ontwikkelingen wordt gezet. Dat betoog kwam neer op een verder onderbouwde herhaling van zijn eerdere waarschuwing. Zijn signaal is nu in elk geval serieus ge nomen, mede onder druk van de ver- voersgroei bij Teso in het afgelopen half jaar met maar liefst 10%. Schrappen „Dat betekent dus dat wij een actief beleid moeten voeren om de groei af te remmen", zegt wethouder Klaas Barendregt, verantwoordelijkvoor ruimtelijke ordening. „Uitbreidingen die nu volgens de bestemmingsplan nen nog mogelijk zijn, zullen terugge draaid moeten worden bij de herziening van die plannen". Baren dregt doelt onder andere op het in de maak zijnde plan voor het buitenge bied, dat dit najaar ter visie z-al wor den gelegd. Er zal echter meer moeten gebeuren om de zaken op Texel in de hand te houden. Zelfs als op dit moment de groei van het aantal slaapplaatsen zou stoppen, zou het verkeer op Texel nog aanzienlijk drukker worden, vooral als gevolg van de toenemende mobiliteit. Dat (auto)verkeer zal dus teruggedrongen moeten worden, waarbij wordt gedacht aan opvang van auto's in Den Helder, verbetering van het openbaar vervoer en bevor dering van het fietsgebruik, bijvoor beeld door het stichten van overdekte, bewaakte rijwielstallingen. Toeristentarief Een „gedifferentieerd" tarief voor de boot ziet Barendregt ook als een in strument. Als toeristen een aanzien lijk hoger tarief moeten betalen dan Texelaars, zal dat vooral het dagtoe- risme (dat thans vrij grote vormen aanneemt) afremmen. De consequen tie hiervan is dat de gemeente „be vordering van het dagtoerisme" schrapt uit het recreatiebasisplan. Het terugdraaien van „de 47.000" zal grote consequenties hebben voor de bedrijven die direct of indirect van de recreatie afhankelijk zijn. Baren- Lees verder pagina 3 )en dat veel mensen zich om 10.00 uur op het '"je van paal 33 zullen melden, fet voor de instanties duidelijk K dat het protest door velen "fondersteund", aldus voorzitter '=n der Beek. Hij legt er de na- °P dat het uitsluitend gaat om itegen de lawaaihinder die de mé fende vliegtuigen op Texel ver- MÉ*n. dus niet tegen defensie in ij 'gemeen. Deelname aan de ac- 1» varaan ook de Waddenvereni- 0 meedoet) betekent ook niet dat ales onderschrijft wat de Wad- Omging wil. Ook wordt ervan ^en dat de actie een vriendelijk "feüjk verloop heeft men •dan ook alle betrokkenen op Ernaar te streven. T k Brink in De Koog is een af- herenfiets gestolen van het Gazelle. ^café in de Dorpsstraat is een 'waarde van f200,- gestolen, oshoort toe aan een 17-jarige «van Borne. Ook werd een "neen 19-jarig meisje uit Mont- '^egenomen. De waarde van *®ngstuk bedraagt 7120,-. «'caravan op een camping aan •'"sweg is een heuptasje van jarige toeriste uit Oude Pekela md. Het tasje zat in een kast 71500,-, een kentekenbe en twee rijbewijzen. ,,Het lijkt er veel op dat gemeente Texel concurrentie voor haar eigen dienst wil voorkomen." Dat is de reactie van afvalverwerkingsbedrijf BFI op de weigering van de gemeen te deze firma een vergunning te ge ven voor het ophalen van bedrijfsafval. De gemeente heeft BFI schriftelijk la ten weten waarom de vergunning is geweigerd. Het bedrijf accepteert de ze echter niet en maakt bezwaar. De gemeente schrijft dat op Texel het bedrijfsafval al sinds 1977 wordt in gezameld door de eigen reinigings dienst en firma Tatenhove. „Maar dat is toch geen reden om een vergun ning te weigeren aan een andere in zamelaar?", aldus een vertegenwoordiger van BFI. „En er wordt geschermd met gescheiden in zameling, maar wij hebben van enke le bedrijven die werkzaam zijn in de horeca op Texel gehoord dat er geen gescheiden inzameling plaatsvindt." Stortplaatsen Vooruitlopend op de plannen die rijk en provincie hebben met de af valstoffen (o.a. sluiting van alle stort plaatsen) is Texel overgegaan tot die gescheiden inzameling. BFI vindt ech ter dat het vooruitlopen op doelstel lingen van hogere overheidsinstanties geen reden mag zijn om een inzamel- vergunning wel of niet te verlenen. De gemeente geeft aan dat twee in zamelaars op het eiland voldoende zijn. BFI wil echter alleen rolcontai ners inzamelen met een inhoud van 120 tot 5000 liter. Deze dienstverle ning wordt op Texel alleen verzorgd door de gemeentelijke reinigings dienst. „De reden waarom wij een vergun ning hebben aangevraagd is een ver zoek om prijsopgave door TVO, in verband met de hoge tarieven op het eiland. Het tarief voor bijvoorbeeld een 1000 liter container bij een we kelijkse leging door de gemeentelijke dienst is ruim het dubbele van het door ons gehanteerde prijsstelsel", al dus het bedrijf. Dinsdag komt deze zaak aan de orde in de Texelse gemeenteraad. Volgens H. van der Meer van BFI Beverwijk ligt een rechtzaak niet in de lijn der verwachtingen als ook de raad de vergunning weigert. „Wij doen een beroep op de redelijkheid van de raadsleden. Wij kunnen een goede partner zijn en een goedkopere dienstverlening verzorgen. Ik zeg niet dat er géén rechtzaak komt, maar het is niet onze bedoeling." KNRM en Para's geven demonstratie ïm Schatgraver Daalder bouwt collectie op sm Frank Riteco succesvol in Amerika Triatleten in vorm op Vlieland sm Bollentelers maken de balans op sm Harry houdt badgasten Vorig jaar waren ze een doorslaand succes. Dit jaar zijn ze er weer: Wayside Music, de groep van de Britse Scilly eilanden met hun bijzon dere blaasinstrumenten. Ze verzor gen dinsdag om 20.15 uur een zomeravondconcert in de Hervormde kerk van Den Hoorn. Toegang gratis, na afloop wordt een collecte gehou den ter bestrijding van de kosten. In 1988 zijn Roger en Margaret Smith gestart met Wayside Music. Beiden spelen fluit en trompet. Hun repertoire bevat meer dan 250 stuk ken, variërend van landelijke liedjes tot historische nummers en gospels. The Waysides maken gebruik van op vallende historische instrumenten met rare vormen. Zo hebben zij „the serpent", een fluit in de vorm van een slang en „crumhorns". leder jaar kiest de groep een thema, waarbij passende muziek wordt ge zocht. Dit jaar is dat de burgeroorlog. De muziek komt uit de periode van Cromwell. Tevens worden verhalen verteld over de gevechten die in die periode plaatsvonden op de Scilly- eilanden, die in het zuid-westelijke puntje van Engeland liggen. De Waysides zijn ook te bewonderen tijdens kbmende twee folklorewoens- dagen en op 20 augustus in De Koog. Swingende Blues en Rock 'n Roll TALK Or TMC TOWN a.s. zondagmiddag, van 4 tot 7 en 's avonds van 10 tot 2... ...tussendoor kun je dus genieten van een overheerlijke steak van de houtskoolgrill! Toegang gratis! Aan de zoekactie werd ook deelgenomen door de wipperploeg van de KNRM. Een grootscheepse zoekactie naar een drenkeling voor de kust van De Koog heeft woensdagmiddag niets opgeleverd. Een strandwacht had een zwemmer in nood gesignaleerd, maar achteraf bleek dat niemand als vermist werd opgegeven. Toch bleef de actie niet geheel zonder resul taat. Een windsurfer wiens plank in tweeën was gebroken, werd door reddingboot Beursplein 5 aan boord genomen. De spectaculaire reddingoperatie trok op het drukke strand bij de badplaats veel bekijks. Aanleiding tot de actie was een man die tegen 14.00 uur voorbij de branding om hulp gebaar de. De strandwacht die hem had op gemerkt, verloor hem echter onmiddellijk uit het oog. Leden van de Texelse reddingbrigade van de KNBRD zwommen daarop met een lijn naar de plek waar de zwemmer het laatst was gezien. Gelijktijdig werd de kustwacht op de hoogte gesteld, die groot alarm sloeg. Kort daarop zochten totaal vier reddingbo ten de zee systematisch af. Later nam ook de kotter HD 9 deel aan de zoekactie. Vanuit de lucht werden de vaartuigen bijgestaan door een heli kopter die van vliegveld De Kooy in Den Helder was opgestegen. Hoewel van de zwemmer niets viel te bespeuren signaleerde de helikopter bemanning ten zuiden van De Koog de noodsignalen van een gestrande surfer. De plankzeiler was ondanks waarschuwingen tijdens het stor machtige weer toch de zee opge gaan, maar kreeg al na vijf minuten averij. De Beursplein 5 nam zowel de watersporter als zijn surfplank aan boord. Golven Behalve station De Cocksdorp ver leende ook reddingboot Suzanna uit Den Helder assistentie. De wipper- ploeg uit De Koog, die met de rub berboot al vijf minuten na het alarm ter plaatse was, ondervond veel hin der van de hoge golven. Even hadden de redders handen te kort. De kustwacht kreeg een mel ding dat een rubberboot bij De Cocksdorp was losgeslagen. Om de ze te bergen werd de reddingboot van Vlieland gewaarschuwd. Het los geslagen vaartuig werd echter snel door een Texels bootje op sleeptouw genomen, zodat de Vlielanders onver richter zake konden terugkeren. Op het strand bij De Koog werd in tussen geen vermissing gemeld. Naspeuringen op het strand naar achtergelaten kleding van de even tuele drenkeling leverden ook niets op. Even leek het er op dat toch sprake was van een vermissing. Een kind dat haar moeder niet kon vinden diende zich aan. De vrouw meldde zich echter kort daarop. Het kust- ALARM ALS ELKE SECONDE TELT wachtcentrum IJmuiden besloot om 18.30 uur, ruim viereneenhalf uur na het begin van de actie, het zoekwerk te staken. Op dat moment bestonden er geen overlevingskansen meer voor de vermeende drenkeling. Luitenant-Generaal J.F.G.H.M. Maas brengt donderdag een bezoek aan de Texelse Joost Dourleinkazerne. Maas is inspecteur generaal der krijgsmacht, een functie die vroeger door Prins Bernhard werd uitge oefend. Een inspecteur generaal houdt zich bezig met het welzijn van de mensen binnen de krijgsmacht. Hij biedt hulp bij het uit de weg ruimen van moei lijkheden of onbegrip. In zijn staf zit ten militairen van diverse krijgs machtonderdelen. Bij zijn werkbezoek aan Texel wordt Maas vergezeld door overste der mariniers Ruigrok. Het werkbezoek wordt niet gemaakt naar aanleiding van klachten, maar om op de hoogte te blijven van wat er leeft onder de militairen. Op het program ma staat onder andere een gesprek met diensthoofden van de kazerne, een rondleiding waarbij wordt gespro ken met mensen op de werkvloer en een bespreking met de kazerne-mede- zeggenschapsorganisatie. Eén van de onderwerpen die daarbij zeker aan de orde zal komen is de onvrede van de op Texel geplaatste vaste beman ningsleden over het afschaffen van de vergoeding voor het meenemen van een auto naar het eiland.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1992 | | pagina 1