rexel
leer
krijgt (nog)
rijwielpad
tograaf De Vries
iakt detailhandel
„Veroordeeld tot kazerne-arrest"
Geen bootvergoeding voor op
Texel geplaatste militairen
Raad van State stelt
gemeente in ongelijk
over strandpaviljoen
Folkloristisch
rendez-vous...
Echte „Spin" op
vliegveld Texel
Toeractief-tochten van
ANWB en VVV in september
Duizend deelnemers
Koger crosslopen
Boom ongenaakbaar
in wielertijdrit
Rit en barbecue
Squashtoernooi
Fietsendieven
weer actief
fljDAG 28 AUGUSTUS 1992
TEXELSE
COURANT
PAGINA 5
en W hebben plannen in de maak voor uitbreiding van het
xelse fietspadennet. Er is een nieuw fietspadenplan op komst
it voorziet in de aanleg van diverse stukken. De meest urgente
larvan hebben een gezamenlijke lengte van zo'n 12 kilometer.
plannen bevinden zich nog in pril
sdium. Er is met het Waterschap
,e|, een van de terreinbeheerders
jjrvan de benodigde grond moet
jiden gekocht, nog geen overleg
iest.
w zijn het wel eens over de
Igorde waarin de aanleg van de
pectievelijke stukken de komende
moet plaatsvinden. Veiligheid
is daarbij het belangrijkste crite-
m, maar ook comfort en aantrek-
ijkheid speelden bij de keus een
Hoornderslag
hoogste urgentie krijgt het
spad langs de strandweg naar
il 9, dat drie kilometer lang wordt
aansluit op het fietspad van de
imelpot bij de komgrens van Den
joi. Het pad zal achter het sport-
j omlopen. Pogingen van het ge-
t sntebestuur om van
ïjtsbosbeheer de benodigde strook
hgrond over te nemen, zijn tot
;ver niet geslaagd maar de situatie
allerminst hopeloos. Wethouder
pstra kent aan dit fietspad een
xler hoge urgentie toe, maar hij
bij de verdere uitwerking van de
men niet dwarsliggen. De kosten
I ;sn (bij uitvoering in beton) rond
=an miljoen gulden.
J Oost-west
mummer twee staat een fietspad
je lijst dat moet voorzien in het
"a£:taan oost-west verbindingen
fietsers op midden-Texel. De drie
elijkheden zijn: Oorsprongweg,
■"•ierweg-Zwinweg en Limietweg-
ndammerdijk. B en W hebben
Ejopig gekozen voor het laatstge-
imde, 3 kilometer lange tracé,
n f1,15 miljoen.
Ie volgende gebruiker van het
ilpand wordt is nog niet be-
maar hun besluit staat vast:
de Vries en Janneke Goënga
ige in volgende week zaterdag hun
laak aan de Weverstraat. ,,De
ilhandel slokt teveel tijd en ener-
:p ten koste van de fotografie",
ild hun verklaring. De Vries en
willen zich volledig op foto's
jit^ toeleggen,
idf
lef^üjk zijn we nooit detaillisten
zegt Pieter de Vries. „De
staat bij ons altijd klaar, we
m liefst een gezellig praatje. Ook
[en we er graag even tussenuit
Iwat mooie plaatjes te schieten,
kan echter lang niet altijd, omdat
«inkel veel aandacht vraagt. Op
het natuurlijk prima dat de
Ügoed loopt, maar nu we het zo
hebben met foto-opdrachten,
het een ten koste van het an-
keus om te stoppen met de
•al was voor ons niet moeilijk,
fotograferen is onze grootste
:v"
aki «nes blikt met voldoening terug
«4n fotozaak. „De winkel heeft
naamsbekendheid als fotograaf
rvs rn gestimuleerd. Het was een
=1 uithangbord, waarmee we on-
ima i:3rte stijl en benadering konden
i hl feren. Met bijvoorbeeld trouwre-
nta bges en portretten waren we
isettend op Texel. Het publiek
knde dat." De Vries had eerder
hitjes in De Koog („in de koelcel-
h'jJoop Maas") en Den Hoorn
«nirshop in de Herenstraat). El-
>in de Weverstraat beleefde hij
doorbraak als Texels vakfoto-
ln de kunstfotografie had De
5_al eerder zijn sporen verdiend.
Elt specifieke terrein geniet hij
'leeds een goede naam en krijgt
&jke opdrachten. Levenspartner
£ke Goënga fotografeert inciden-
roaar is het zakelijk brein en
lop als regisseuse bij fotorepor-
'tikels in Den Burg stelden De
Sen Goënga in staat van fotogra-
complete broodwinning te
Dat de zaak nu van de hand
gedaan, is niet alleen uit weel-
geeft De Vries toe. De concur-
;in de ontwikkel- en
>en branche is in Den Burg moor-
geworden met liefst tien inleve
ren. Ook de prijzen van
Sera's staan onder druk. „De
skteer daardoor af", aldus De
Joch vinden we het jammer
•stoppen. Het doet zeer, want
=bben de zaak zelf opgebouwd
^en dat met plezier. We kunnen
"maar één ding goed doen."
de Vries blijft beschikbaar voor
grachten. Ook nabestellingen
^mogelijk. De fotograaf is
bereikbaar op het woon-
'fogerstraat 11 in Den Burg.
Nummer drie wordt een pad van één
kilometer langs de Ruyslaan tussen
Bad weg en „Petronella" ten koste
van f270.000,-. Weliswaar loopt on
geveer evenwijdig aan dit tracé al
een toeristisch fietspad in de duinen,
maar een pad direct langs de vrij
drukke Ruyslaan zal toch in een be
hoefte voorzien.
Als nummer vier staat een pad
Oosterend-Oost (langs Koningsweg
en Oosterweg) op het programma.
Lengte 2,5 km; kosten f900.000,- en
Langeveldstraat-Stengweg-
Vuurtorenweg (2,4 km; f870.000,-).
Minder urgent
Het nieuwe plan maakt ook melding
van fietspaden die moeten komen
langs de Laagwaalderweg tussen De
Waal en Oudeschild, de Westerweg,
de Bakkenweg en de Redoute
binnendijk PH polder tot aan de
Hoornderweg. Deze paden hebben
echter een lage urgentie gekregen
zodat uitvoering de eerstvolgende ja
ren niet aan dé* orde is. Definitief ge
schrapt zijn fietspaden naar de
stranden paal 17 en paal 12 conform
een uitspraak van de gemeenteraad.
Beton
In beginsel zullen alle geplande
fietspaden in beton worden uitge
voerd. Dat is kostbaar maar omdat
betonpaden nauwelijks onderhoud
vragen is het op termijn toch voorde
liger. Het is echter niet uitgesloten
dat in sommige situaties ander mate
riaal wordt toegepast, bijvoorbeeld
kleischelpen, omdat dit beter in het
landschap past.
Op dit moment bevindt zich op Texel
ongeveer 120 kilometer fietspad. In
geen andere Nederlandse gemeente
is zoveel fietspad in verhouding tot
gewone autoweg. Dat record zal nu
dus nog scherper worden gesteld. Di
recte aanleiding voor het nieuwe
fietspadenplan is het „Masterplan
Fiets" dat onlangs van rijkswege is
gepresenteerd en bedoeld is om het
fietsen in Nederland te stimuleren en
daarmee het autoverkeer terug te
dringen. Texel wil uiteraard profiteren
van de aan het plan verbonden subsi
diemogelijkheden en daarom gauw
met een panklaar eigen plan komen.
Gerekend wordt op tenminste een
rijkssubsidie van 50% in de kosten,
maar b en w zullen ook bij andere in
stanties aankloppen, zoals de pro
vincie.
De op de Joost Dourleinkazerne (,,de
Mok") geplaatste militairen krijgen
sinds een jaar geen vergoeding voor
het meenemen van hun auto naar
het eiland. Daar het militaire com
plex in een uithoek ligt, niet bereik
baar is met het openbaar vervoer en
er buiten het werk om geen gebruik
mag worden gemaakt van militair
vervoer, vindt de bemanning dit een
onrechtvaardige zaak.
In 1987 is een rechtzaak gevoerd
door een militair die het niet terecht
vond dat hij zelf de overtocht naar
Texel moest betalen, terwijl hij ver
plicht was te werken op het eiland.
Hoewel hij deze zaak verloor werden
begin 1988 de vervoersperikelen naar
Texel in Den Haag onder de loep
genomen.
Tot dat moment werd ook geen ver
goeding gegeven voor een persone-
novertocht, tenzij een dienstreis werd
gemaakt. „Er waren er die van elke
tocht naar huis dus een dienstreis
probeerden te maken....", legt hoofd
logistieke dienst Delwel uit. „Dat was
moeilijk te controleren, dus werd
besloten alle personenkaarten te ver
goeden. De mensen die te ver weg
wonen en door de week in de kazer
ne blijven - wij noemen dat boord-
plaatsers - kregen tevens de auto
vergoed, ledereen was gelukkig."
Op de helling
In oktober 1991. is het totale systeem
van reiskostenvergoeding voor defen
siepersoneel op de helling gezet.
Voor de op Texel geplaatste militairen
betekende dat terug naar het
systeem van voor 1988. Delwel: „De
mensen die dagelijk naar huis reizen
krijgen nu wel hun personen-
bootkaart vergoed, de boordplaatsers
niet. Ook krijgen zij geen vergoeding
meer voor de auto."
Kapitein De Vries legt uit dat de
boordplaatsers dus min of meer zijn
veroordeeld tot huisarrest. „Tenzij je
bereid bent om de auto-overtochten
zelf te betalen. Maar dat betekent
met 44 werkweken en de huidige
prijs voor een bootkaartje wel een
maandsalaris op jaarbasis. Op de
fiets gaan? Dan moet je wel een
tweede fiets op het eiland zetten, an
ders heb je nog extra bootkosten. En
soms heb je gewoon sneller vervoer
nodig om even iets te kunnen doen.
Een boodschap of zo."
Niet alleen stappen
De Vries, die zelf deel uitmaakt van
de Texelse Amnesty-afdeling, geeft
een voorbeeld. „Ik moet één keer per
maand de Amnestygroep-vergadering
bijwonen. Dat is op het eiland en na
mijn werktijd. Om daar op tijd te ko
men moet ik wel mijn auto meene
men. Het gaat heus niet alleen om
makkelijker 's avonds op stap te kun
nen gaan in de Texelse dorpen. Je
kunt gewoon niet deelnemen aan het
verenigingsleven, naar de bioscoop
gaan of naar het overdekte zwembad
zonder op extreem hoge kosten te
worden gejaagd. Je krijgt kostschoo-
iachtigë taferelen die echt uit de tijd
zijn." De militairen voegen eraan toe
dat het probleem situaties veroor
zaakt die haaks staan op het alcohol-
matigingsbeleid dat defensieminister
Ter Beek heeft afgekondigd. „Hij wil
dat militairen zo min mogelijk achter
de bar blijven hangen, maar doordat
we hier worden opgesloten wordt dat
juist gestimuleerd."
De Joost Dourleinkazerne is de enige
krijgsmacht-instelling in Nederland
waar dit probleem speelt. Om veran
dering te bewerkstellingen is in sep
tember vorig jaar door een
boordplaatser een verzoek tot vergoe
ding van de auto-overtocht ingediend
bij defensie. Na tien maanden kwam
uit Den Haag een negatief antwoord.
Hiertegen is beroep aangetekend. Te
vens werd de Inspecteur Generaal
der Krijgsmacht Maas, die onlangs
een bezoek bracht aan de kazerne en
wiens functie het is om dergelijke
problemen op te lossen, door de be
manning van de Dourleinkazerne in
geseind. Hij had alle begrip voor de
zaak.
Uitzondering
De marine-voorlichtingsdienst in Den
Haag is op de hoogte van het pro
bleem. „In 1991 heeft een vereen
voudiging van het
vervoersvergoedingensysteem plaats
gevonden. Er is voor heel Nederland
De gemeente moet de aanvraag voor
de bouw van een strandpaviljoen op
het Kogerstrand door horeca
ondernemer Cor Kuip na een eerdere
afwijzing opnieuw in behandeling ne
men. Volgens de afdeling rechtspraak
van de Raad van State heeft de ge
meente een procedurefout gemaakt.
Of Kuip nu alsnog toestemming zal
krijgen voor de strandtent staat nog
ter discussie.
Bij de besluitvorming over de bou-
waanvraag in 1989 bleek sprake van
een rolverwisseling tussen de ge
meentelijke instanties. Op de plek die
Kuip op het oog had, mocht niet
worden gebouwd, tenzij de gemeen
teraad toestemde in een bestem
mingswijziging. B en w namen echter
zelf het besluit de bestemming niet
te veranderen. De beslissing een arti
kel 19-procedure, nodig voor een
bestemmingswijziging, te starten liet
het college ten onrechte wél over
aan de raad. Ook de beslissing over
het bezwaarschrift dat Kuip vervol
gens indiende, werd ten onrechte
door de raad genomen.
Onzeker
De uitspraak van de afdeling
rechtspraak van de Raad van State
dat deze handelswijze strijdig is met
de voorschriften, betekent niet dat
Kuip alsnog vergunning voor de
strandtent zal krijgen. Volgens de ge
meente schrijft het bestemmingsplan
buitengebied voor dat de bouw van
strandpaviljoens alleen is toegestaan
op openbare strandslagen. Tussen
paal 20 en 21, de plek waar Kuip wil
bouwen, ligt weliswaar een
strandslag, maar dat is volgens b en
w niet openbaar omdat de route via
de RST-camping loopt. Volgens de
Koger horeca-ondernemer staat er in
het bestemmingsplan echter dat pa
viljoens zijn toegestaan op strandsla
gen die openbaartoegankelijk zijn.
Wat de letterlijke tekst in het nieuwe
bestemmingsplan buitengebied, dat
momenteel in de maak is, is niet ge
heel duidelijk. Niet uitgesloten is dat
de gemeenteraad alsnog beslist de
bestemming van het betreffende ter
rein te veranderen.
één regeling aangenomen. De vraag
is nu of Texel een speciale positie in
neemt en of een uitzondering moet
worden gemaakt", aldus voorlichter
Van Staaten. Hij beaamt dat Terschel
ling en Vlieland geen vergelijking bie
den omdat op eerstgenoemde eiland
defensie-activiteiten zijn terugge
bracht en het personeel er voorheen
altijd heen werd gevlogen. Op Vlie
land zijn überhaupt geen auto's, maar
bestaat de mogelijkheid voor recrea
tieve doelen van militair vervoer ge
bruik te maken. „Dat is voor Texel
niet mogelijk. Het is dus een zaak
van onderhandelen of voor het eiland
een aparte regeling moet komen. Het
initiatief ligt bij de Inspecteur Gene
raal", aldus Van Staaten, die niet kon
zeggen wanneer door de hoge heren
over dit onderwerp wordt gesproken.
Schotse klederdracht op de fol
klore in Den Burg. Het hart van
drie Texelse schonen schrom
pelde ineen bij het aanhoren
van de serenade van de ge
kostumeerde doedelzakspeler.
De act van Steve the bagpipe
player" was onderdeel van de
„Dag van de muziek", de muzi
kale afsluiting van het folklore-
seizoen. Elders in Den Burg
gaven andere muzikanten op
tredens. Vooral de show van
rockband Vivid, op het terras
voor de bioscoop, trok veel be
langstellenden.
IFoto Gerard Timmerman)
Als de weergoden zich erg koest
houden, stijgt een dezer dagen
vanaf het vliegveld Texel het
oudste nog bestaande vliegtuig
ter wereld op. Het is een origine
le „Spin" die door Anthony Fok
ker in 1913 werd vervaardigd.
Het fragiele vliegtuigje dat alleen
bij practisch windstil weer veilig
van de grond kan komen, werd
enige tijd geleden ontdekt in het
magazijn van een museum in Po
len en kwam door een ruil met
een ander stuk antiek in handen
van vliegtuigfabriek Fokker. Het
toestel werd ingrijpend gerestau
reerd en is woensdag in onderde
len per vrachtwagen naar Texel
gebracht om beproefd te worden.
De keus viel op Texel omdat het
een rustig maar groot vliegveld
met grasbanen is waar in allerlei
richtingen kan worden gestart en
geland. Ook is het mogelijk hier
filmopnamen te maken die de
sfeer van het begin van deze
eeuw ademen, omdat zich op en
bij het veld weinig hoge gebou
wen of andere moderne objekten
bevinden. Aan de stuurknuppel in
de open cockpit zit Fokkers test-
vlieger Edwin Boshoff.
Vorig jaar was op het vliegveld
Texel ook een Spin te zien. Dat
was echter een replica, die in ac
tie moest komen voor een be
drijfsfilm van Fokker. Hoe
weersgevoelig dit vliegtuig is,
bleek toen overduidelijk. Hoewel
er maar weinig wind was, moest
van opstijgen worden afgezien en
werd volstaan met taxiën over
het veld. Omdat de weersvooruit
zichten voor de komende dagen
niet al te best zijn, moet er reke
ning mee worden gehouden dat
het nu met de echte Spin ook
niet lukt.
Al enkele jaren kent de ANWB het
fenomeen „toeractief". Enthousiaste
wandelaars en/of fietsers kunnen lid
worden en krijgen iedere maand en
kele routes voorgeschoteld op vier a
vijf lokaties. In september is Texel
aan de beurt. In samenwerking met
de VVV zijn enkele tochten uitgezet.
Niet alleen toeractief-leden kunnen
gebruik maken van de routes, ook
niet-leden zijn welkom. Die moeten
echter wel 73,75 betalen als ver
goeding.
Yvonne Bosman van de Texelse VVV
heeft zich met de toeractiefroutes
bezig gehouden. „Mensen die lid zijn,
zijn fanatieke wandelaars of fietsers,
dus het zijn flinke tochten. Maar om
ook de mensen met iets minder con
ditie aan bod te laten komen hebben
we volop keuzemo gelijkheden." De
tochten zijn speciaal ontworpen voor
deze gelegenheid. Het zijn dus niet
de al bekende VVV-routes.
De organisatie van de crosslopen
van s.v. De Koog gegroette de afge
lopen zomermaanden zo'n duizend
deelnemers. Een aantal waarmee
men in De Koog best tevreden is.
Zondag stond voor de tiende en laat
ste keer dit seizoen een crossloop op
het programma. Traditiegetrouw werd
ook een 12 km loop gehouden (drie
in plaats van de gebruikelijke twee
rondjes). Oud-Texelaar John Boogaard
uit Enkhuizen toonde zich wederom
de sterkste.
Totaal verschenen 102 lopers aan de
start. Er waren negen lopen die mee
telden voor het algemeen klasse
ment, de beste vijf tijden werden bij
elkaar opgeteld voor de einduitslag.
Daarnaast werd de Jaap Slikker
trofee uitgereikt aan de loper die z'n
tijd het meest verbeterde t.o.v. van
vorige jaar. Ditmaal waren de win
naars R. Postma (jeugd V/2 km) met
6.57 sec.; E. Bakker (jongens 214
km) 2.18 sec.; R. Bakker (jongens A/2
km) 1.10 sec., P. Schermer (heren 414
km) met 4.14 sec.; N. van der Vis
(dames 414 km) 3.29 sec.
Uitslagen
10e crossloop, zondag 23 augustus:
Jeugd 1 Vt km, jongens: S. Schermer 6.10;
Voor wandelaars zijn twee routes uit
gezet die via de Hogeberg naar Ou
deschild voeren. De één is zes
kilometer, de ander twaalf. Voor de
echte doorstappers is er een wande
ling van twintig kilometer die ook
door bos en duin loopt.
Er is één fietstocht van 38 kilometer
uitgezet, waarbij een extra lus kan
worden gemaakt waardoor het totaal
op 50 kilometer komt.
De routes beginnen bij de VVV op de
Groeneplaats. Kaarten zijn daar ver
krijgbaar (op zondag ook bij het buf
fet van de boot).
MEDEDELINGEN VAN B EN W
De rubriek „Van het raadhuis" bevat
informatie en mededelingen van de
gemeente Texel. Lezers die vinden
dat aan een bepaald onderwerp aan
dacht moet worden geschonken,
kunnen contact opnemen met de af
deling algemene zaken in het ge
meentehuis. Nadere inlichtingen:
toestel 247.
Bestemmingsplan Oosterend
Vanaf 31 augustus ligt het vast
gestelde bestemmingsplan „Ooste
rend beschermd dorpsgezicht, eerste
wijziging" gedurende één maand
voor een ieder ter inzage op de afde
ling Ruimtelijke Ordening en Volks
huisvesting, kamer 0.12 in het
gemeentehuis.
Het bestemmingsplan is een plan
voor die onderdelen uit het bestem
mingsplan „Oosterend beschermd
dorpsgezicht" waaraan gedeputeerde
staten van Noordholland in 1981
goedkeuring onthouden hebben.
Voornamelijk betreft het aanpassin
gen van de voorschriften uit het vige
rende bestemmingsplan. Daarnaast is
in het bestemmingsplan „Oosterend
beschermd dorpsgezicht, eerste wijzi
ging" het pad naar de Rabobank op
genomen.
Theo Boom is in een wielertijdrit op
onnavolgbare wijze alle 31 andere
deelnemers de baas gebleven. De
wedstrijd werd door enkele triatleten
gebruikt als laatste test voor de
Texelse triathlon die op 5 september
a.s. wordt gehouden.
De uitslagen:
B-jeugd, 8 kilometer: 1. Dirk Domhof, 16.32;
2. Erwin Goënga 17.36; 3. Robert-Jan Appel
18.27;
A-jeugd, 12 kilometer: 1. Robert Huisman
23.07; 2. Chris Hanner 23.59; 3. Thijmen de
Wijn 24.02; 4. Jacob Keizer 24.59; 5. Volker
Wasine 26.39.
Senioren, 32 kilometer: 1. Theo Boom 46.17
(gemiddelde snelheid 41.6 kilometer per uur);
2. Jordy Vinke 46.57; 3. Wobbe van den Kie-
meisjes: J. Witte. 5.44; Jeugd 2'4 km. jon
gens: C. Zoon, 9.11; meisjes: M Witte 9.44;
Jeugd 4% km:, jongens: M. Riemann 18.23;
meisjes: M. Kremer 23.22; Heren 4!4 km: T.
Brindtman 15.57; Dames veteranen, 4'/i km:
J. Witte 25.10; Dames 8,1 km: M. Arkenbout,
40.00; Dames veteranen, 8,1 km: M. Stark,
39.16; Heren 8.1 km: N. Eelman, 31.14; Heren
veteranen 8.1 km: 1. B. Winkler, 34.35; Heren
12.2 km: J. Boogaard, 41.15; Heren veteranen
12.2 km: W. Schermer 48.24.
Eindklassement:
Jeugd V/i km, jongens: 1. J. Witte 29.21; 2.
R. Oosterhof 29.44; 3. B. Siebinga 29.50;
meisjes: 1. S. Schermer, 32.54; 2. K. Schraag
34.38; 3. D. Kooiman 35.36.
Jeugd 2Vi km. jongens: 1. E. Bakker 44.57;
2. C. Zoon 46.50; 3. S. Tijsen 49.05; meisjes:
1. M. Huisman 49.22; 2. S. de Vos 50,53; 3.
D. Sangers 54.07.
Jeugd 4Z* km, jongens: 1. R. Bakker 1.35.54;
2. R. Schraag 1.39.33; 3. M. Keijzer 1.54.53;
meisjes: 1. W. Kuiper 1.56.05;
Heren 4Vi km: 1. M. Boertien 1.19.38; 2. N.
Eelman 1.24.32; 3. C. Schoonheden 1.32.25;
Heren 8,1 km: 1. T. Franchimon 2.3021; 2. R.
Nagtegaal 2.40.08; 3. T. van der Vis 2.45.25;
Heren veteranen 8,1 km: 1. P Bakelaar
2.46.35; 2. W. Schermer 2.57.04;
Dames 4,1 km: 1. N. van der Vis, 1.45.54
Dames veteranen 4.1 km: 1. M. Stark 1.46.3;
2. J. Huisman 2.04.58
boom 47 26; 4 Dirk Vinke 49.48; 5. Jeroen
de Graaf 49.51; 6. Simon Appel 49.59; 7. Jos
Huisman 50.23; 8 Jack Betsema 50.45; 9
Henk Stevens 50.48; 10. Arno Smit 50.51; 11
Leen van Elk 51.25; 12. Hans Koorn 52.13;
13. Rinus Kooger 53.00; 14. Kees Boks
53.33; 15. J. Servat 53.51; 16. Jan Buis
53.59; 17. Thijs de Boer 54.03; 18. B. Boks
55.01; 19. H. Huben 55.03; 20. Roel Bakker
57.30; 21. O. v.d. Merwe 57.33; 22. D. Haner
58.11.
Voor de leden van menvereniging
Tussen Wad en Duin is op zondag 6
september een rit georganiseerd met
na afloop barbecue. De start is op
het parkeerterrein bij garage Grisnigt
aan de Bernhardlaan om 11.30 uur.
Wie mee wil doen moet zich voor 4
september opgeven bij Lies Eelman
(12746) of Anneke Siebeling (14464).
Zaterdag is er een squashtoernooi
voor heren in het sport- en evene
menten centrum 't Stappeland, aan
vang 18.00 uur. Deelnemers kunnen
zich opgeven bij de bar of via tele
foon 27000. De kosten bedragen
715,— per persoon. Er wordt
gespeeld, volgens een poulesysteem
met finales.
Fietsendieven zijn weer actief in Den
Burg. Zowel afgesloten als niet op
slot staande rijwielen vallen ten
prooi. In De Koog werden de wielen
van een sportfiets ontvreemd. Het
frame stond nog keurig met een ka-
belslot geketend aan een hek.