rexel leer krijgt (nog) rijwielpad tograaf De Vries iakt detailhandel „Veroordeeld tot kazerne-arrest" Geen bootvergoeding voor op Texel geplaatste militairen Raad van State stelt gemeente in ongelijk over strandpaviljoen Folkloristisch rendez-vous... Echte „Spin" op vliegveld Texel Toeractief-tochten van ANWB en VVV in september Duizend deelnemers Koger crosslopen Boom ongenaakbaar in wielertijdrit Rit en barbecue Squashtoernooi Fietsendieven weer actief fljDAG 28 AUGUSTUS 1992 TEXELSE COURANT PAGINA 5 en W hebben plannen in de maak voor uitbreiding van het xelse fietspadennet. Er is een nieuw fietspadenplan op komst it voorziet in de aanleg van diverse stukken. De meest urgente larvan hebben een gezamenlijke lengte van zo'n 12 kilometer. plannen bevinden zich nog in pril sdium. Er is met het Waterschap ,e|, een van de terreinbeheerders jjrvan de benodigde grond moet jiden gekocht, nog geen overleg iest. w zijn het wel eens over de Igorde waarin de aanleg van de pectievelijke stukken de komende moet plaatsvinden. Veiligheid is daarbij het belangrijkste crite- m, maar ook comfort en aantrek- ijkheid speelden bij de keus een Hoornderslag hoogste urgentie krijgt het spad langs de strandweg naar il 9, dat drie kilometer lang wordt aansluit op het fietspad van de imelpot bij de komgrens van Den joi. Het pad zal achter het sport- j omlopen. Pogingen van het ge- t sntebestuur om van ïjtsbosbeheer de benodigde strook hgrond over te nemen, zijn tot ;ver niet geslaagd maar de situatie allerminst hopeloos. Wethouder pstra kent aan dit fietspad een xler hoge urgentie toe, maar hij bij de verdere uitwerking van de men niet dwarsliggen. De kosten I ;sn (bij uitvoering in beton) rond =an miljoen gulden. J Oost-west mummer twee staat een fietspad je lijst dat moet voorzien in het "a£:taan oost-west verbindingen fietsers op midden-Texel. De drie elijkheden zijn: Oorsprongweg, ■"•ierweg-Zwinweg en Limietweg- ndammerdijk. B en W hebben Ejopig gekozen voor het laatstge- imde, 3 kilometer lange tracé, n f1,15 miljoen. Ie volgende gebruiker van het ilpand wordt is nog niet be- maar hun besluit staat vast: de Vries en Janneke Goënga ige in volgende week zaterdag hun laak aan de Weverstraat. ,,De ilhandel slokt teveel tijd en ener- :p ten koste van de fotografie", ild hun verklaring. De Vries en willen zich volledig op foto's jit^ toeleggen, idf lef^üjk zijn we nooit detaillisten zegt Pieter de Vries. „De staat bij ons altijd klaar, we m liefst een gezellig praatje. Ook [en we er graag even tussenuit Iwat mooie plaatjes te schieten, kan echter lang niet altijd, omdat «inkel veel aandacht vraagt. Op het natuurlijk prima dat de Ügoed loopt, maar nu we het zo hebben met foto-opdrachten, het een ten koste van het an- keus om te stoppen met de •al was voor ons niet moeilijk, fotograferen is onze grootste :v" aki «nes blikt met voldoening terug «4n fotozaak. „De winkel heeft naamsbekendheid als fotograaf rvs rn gestimuleerd. Het was een =1 uithangbord, waarmee we on- ima i:3rte stijl en benadering konden i hl feren. Met bijvoorbeeld trouwre- nta bges en portretten waren we isettend op Texel. Het publiek knde dat." De Vries had eerder hitjes in De Koog („in de koelcel- h'jJoop Maas") en Den Hoorn «nirshop in de Herenstraat). El- >in de Weverstraat beleefde hij doorbraak als Texels vakfoto- ln de kunstfotografie had De 5_al eerder zijn sporen verdiend. Elt specifieke terrein geniet hij 'leeds een goede naam en krijgt &jke opdrachten. Levenspartner £ke Goënga fotografeert inciden- roaar is het zakelijk brein en lop als regisseuse bij fotorepor- 'tikels in Den Burg stelden De Sen Goënga in staat van fotogra- complete broodwinning te Dat de zaak nu van de hand gedaan, is niet alleen uit weel- geeft De Vries toe. De concur- ;in de ontwikkel- en >en branche is in Den Burg moor- geworden met liefst tien inleve ren. Ook de prijzen van Sera's staan onder druk. „De skteer daardoor af", aldus De Joch vinden we het jammer •stoppen. Het doet zeer, want =bben de zaak zelf opgebouwd ^en dat met plezier. We kunnen "maar één ding goed doen." de Vries blijft beschikbaar voor grachten. Ook nabestellingen ^mogelijk. De fotograaf is bereikbaar op het woon- 'fogerstraat 11 in Den Burg. Nummer drie wordt een pad van één kilometer langs de Ruyslaan tussen Bad weg en „Petronella" ten koste van f270.000,-. Weliswaar loopt on geveer evenwijdig aan dit tracé al een toeristisch fietspad in de duinen, maar een pad direct langs de vrij drukke Ruyslaan zal toch in een be hoefte voorzien. Als nummer vier staat een pad Oosterend-Oost (langs Koningsweg en Oosterweg) op het programma. Lengte 2,5 km; kosten f900.000,- en Langeveldstraat-Stengweg- Vuurtorenweg (2,4 km; f870.000,-). Minder urgent Het nieuwe plan maakt ook melding van fietspaden die moeten komen langs de Laagwaalderweg tussen De Waal en Oudeschild, de Westerweg, de Bakkenweg en de Redoute binnendijk PH polder tot aan de Hoornderweg. Deze paden hebben echter een lage urgentie gekregen zodat uitvoering de eerstvolgende ja ren niet aan dé* orde is. Definitief ge schrapt zijn fietspaden naar de stranden paal 17 en paal 12 conform een uitspraak van de gemeenteraad. Beton In beginsel zullen alle geplande fietspaden in beton worden uitge voerd. Dat is kostbaar maar omdat betonpaden nauwelijks onderhoud vragen is het op termijn toch voorde liger. Het is echter niet uitgesloten dat in sommige situaties ander mate riaal wordt toegepast, bijvoorbeeld kleischelpen, omdat dit beter in het landschap past. Op dit moment bevindt zich op Texel ongeveer 120 kilometer fietspad. In geen andere Nederlandse gemeente is zoveel fietspad in verhouding tot gewone autoweg. Dat record zal nu dus nog scherper worden gesteld. Di recte aanleiding voor het nieuwe fietspadenplan is het „Masterplan Fiets" dat onlangs van rijkswege is gepresenteerd en bedoeld is om het fietsen in Nederland te stimuleren en daarmee het autoverkeer terug te dringen. Texel wil uiteraard profiteren van de aan het plan verbonden subsi diemogelijkheden en daarom gauw met een panklaar eigen plan komen. Gerekend wordt op tenminste een rijkssubsidie van 50% in de kosten, maar b en w zullen ook bij andere in stanties aankloppen, zoals de pro vincie. De op de Joost Dourleinkazerne (,,de Mok") geplaatste militairen krijgen sinds een jaar geen vergoeding voor het meenemen van hun auto naar het eiland. Daar het militaire com plex in een uithoek ligt, niet bereik baar is met het openbaar vervoer en er buiten het werk om geen gebruik mag worden gemaakt van militair vervoer, vindt de bemanning dit een onrechtvaardige zaak. In 1987 is een rechtzaak gevoerd door een militair die het niet terecht vond dat hij zelf de overtocht naar Texel moest betalen, terwijl hij ver plicht was te werken op het eiland. Hoewel hij deze zaak verloor werden begin 1988 de vervoersperikelen naar Texel in Den Haag onder de loep genomen. Tot dat moment werd ook geen ver goeding gegeven voor een persone- novertocht, tenzij een dienstreis werd gemaakt. „Er waren er die van elke tocht naar huis dus een dienstreis probeerden te maken....", legt hoofd logistieke dienst Delwel uit. „Dat was moeilijk te controleren, dus werd besloten alle personenkaarten te ver goeden. De mensen die te ver weg wonen en door de week in de kazer ne blijven - wij noemen dat boord- plaatsers - kregen tevens de auto vergoed, ledereen was gelukkig." Op de helling In oktober 1991. is het totale systeem van reiskostenvergoeding voor defen siepersoneel op de helling gezet. Voor de op Texel geplaatste militairen betekende dat terug naar het systeem van voor 1988. Delwel: „De mensen die dagelijk naar huis reizen krijgen nu wel hun personen- bootkaart vergoed, de boordplaatsers niet. Ook krijgen zij geen vergoeding meer voor de auto." Kapitein De Vries legt uit dat de boordplaatsers dus min of meer zijn veroordeeld tot huisarrest. „Tenzij je bereid bent om de auto-overtochten zelf te betalen. Maar dat betekent met 44 werkweken en de huidige prijs voor een bootkaartje wel een maandsalaris op jaarbasis. Op de fiets gaan? Dan moet je wel een tweede fiets op het eiland zetten, an ders heb je nog extra bootkosten. En soms heb je gewoon sneller vervoer nodig om even iets te kunnen doen. Een boodschap of zo." Niet alleen stappen De Vries, die zelf deel uitmaakt van de Texelse Amnesty-afdeling, geeft een voorbeeld. „Ik moet één keer per maand de Amnestygroep-vergadering bijwonen. Dat is op het eiland en na mijn werktijd. Om daar op tijd te ko men moet ik wel mijn auto meene men. Het gaat heus niet alleen om makkelijker 's avonds op stap te kun nen gaan in de Texelse dorpen. Je kunt gewoon niet deelnemen aan het verenigingsleven, naar de bioscoop gaan of naar het overdekte zwembad zonder op extreem hoge kosten te worden gejaagd. Je krijgt kostschoo- iachtigë taferelen die echt uit de tijd zijn." De militairen voegen eraan toe dat het probleem situaties veroor zaakt die haaks staan op het alcohol- matigingsbeleid dat defensieminister Ter Beek heeft afgekondigd. „Hij wil dat militairen zo min mogelijk achter de bar blijven hangen, maar doordat we hier worden opgesloten wordt dat juist gestimuleerd." De Joost Dourleinkazerne is de enige krijgsmacht-instelling in Nederland waar dit probleem speelt. Om veran dering te bewerkstellingen is in sep tember vorig jaar door een boordplaatser een verzoek tot vergoe ding van de auto-overtocht ingediend bij defensie. Na tien maanden kwam uit Den Haag een negatief antwoord. Hiertegen is beroep aangetekend. Te vens werd de Inspecteur Generaal der Krijgsmacht Maas, die onlangs een bezoek bracht aan de kazerne en wiens functie het is om dergelijke problemen op te lossen, door de be manning van de Dourleinkazerne in geseind. Hij had alle begrip voor de zaak. Uitzondering De marine-voorlichtingsdienst in Den Haag is op de hoogte van het pro bleem. „In 1991 heeft een vereen voudiging van het vervoersvergoedingensysteem plaats gevonden. Er is voor heel Nederland De gemeente moet de aanvraag voor de bouw van een strandpaviljoen op het Kogerstrand door horeca ondernemer Cor Kuip na een eerdere afwijzing opnieuw in behandeling ne men. Volgens de afdeling rechtspraak van de Raad van State heeft de ge meente een procedurefout gemaakt. Of Kuip nu alsnog toestemming zal krijgen voor de strandtent staat nog ter discussie. Bij de besluitvorming over de bou- waanvraag in 1989 bleek sprake van een rolverwisseling tussen de ge meentelijke instanties. Op de plek die Kuip op het oog had, mocht niet worden gebouwd, tenzij de gemeen teraad toestemde in een bestem mingswijziging. B en w namen echter zelf het besluit de bestemming niet te veranderen. De beslissing een arti kel 19-procedure, nodig voor een bestemmingswijziging, te starten liet het college ten onrechte wél over aan de raad. Ook de beslissing over het bezwaarschrift dat Kuip vervol gens indiende, werd ten onrechte door de raad genomen. Onzeker De uitspraak van de afdeling rechtspraak van de Raad van State dat deze handelswijze strijdig is met de voorschriften, betekent niet dat Kuip alsnog vergunning voor de strandtent zal krijgen. Volgens de ge meente schrijft het bestemmingsplan buitengebied voor dat de bouw van strandpaviljoens alleen is toegestaan op openbare strandslagen. Tussen paal 20 en 21, de plek waar Kuip wil bouwen, ligt weliswaar een strandslag, maar dat is volgens b en w niet openbaar omdat de route via de RST-camping loopt. Volgens de Koger horeca-ondernemer staat er in het bestemmingsplan echter dat pa viljoens zijn toegestaan op strandsla gen die openbaartoegankelijk zijn. Wat de letterlijke tekst in het nieuwe bestemmingsplan buitengebied, dat momenteel in de maak is, is niet ge heel duidelijk. Niet uitgesloten is dat de gemeenteraad alsnog beslist de bestemming van het betreffende ter rein te veranderen. één regeling aangenomen. De vraag is nu of Texel een speciale positie in neemt en of een uitzondering moet worden gemaakt", aldus voorlichter Van Staaten. Hij beaamt dat Terschel ling en Vlieland geen vergelijking bie den omdat op eerstgenoemde eiland defensie-activiteiten zijn terugge bracht en het personeel er voorheen altijd heen werd gevlogen. Op Vlie land zijn überhaupt geen auto's, maar bestaat de mogelijkheid voor recrea tieve doelen van militair vervoer ge bruik te maken. „Dat is voor Texel niet mogelijk. Het is dus een zaak van onderhandelen of voor het eiland een aparte regeling moet komen. Het initiatief ligt bij de Inspecteur Gene raal", aldus Van Staaten, die niet kon zeggen wanneer door de hoge heren over dit onderwerp wordt gesproken. Schotse klederdracht op de fol klore in Den Burg. Het hart van drie Texelse schonen schrom pelde ineen bij het aanhoren van de serenade van de ge kostumeerde doedelzakspeler. De act van Steve the bagpipe player" was onderdeel van de „Dag van de muziek", de muzi kale afsluiting van het folklore- seizoen. Elders in Den Burg gaven andere muzikanten op tredens. Vooral de show van rockband Vivid, op het terras voor de bioscoop, trok veel be langstellenden. IFoto Gerard Timmerman) Als de weergoden zich erg koest houden, stijgt een dezer dagen vanaf het vliegveld Texel het oudste nog bestaande vliegtuig ter wereld op. Het is een origine le „Spin" die door Anthony Fok ker in 1913 werd vervaardigd. Het fragiele vliegtuigje dat alleen bij practisch windstil weer veilig van de grond kan komen, werd enige tijd geleden ontdekt in het magazijn van een museum in Po len en kwam door een ruil met een ander stuk antiek in handen van vliegtuigfabriek Fokker. Het toestel werd ingrijpend gerestau reerd en is woensdag in onderde len per vrachtwagen naar Texel gebracht om beproefd te worden. De keus viel op Texel omdat het een rustig maar groot vliegveld met grasbanen is waar in allerlei richtingen kan worden gestart en geland. Ook is het mogelijk hier filmopnamen te maken die de sfeer van het begin van deze eeuw ademen, omdat zich op en bij het veld weinig hoge gebou wen of andere moderne objekten bevinden. Aan de stuurknuppel in de open cockpit zit Fokkers test- vlieger Edwin Boshoff. Vorig jaar was op het vliegveld Texel ook een Spin te zien. Dat was echter een replica, die in ac tie moest komen voor een be drijfsfilm van Fokker. Hoe weersgevoelig dit vliegtuig is, bleek toen overduidelijk. Hoewel er maar weinig wind was, moest van opstijgen worden afgezien en werd volstaan met taxiën over het veld. Omdat de weersvooruit zichten voor de komende dagen niet al te best zijn, moet er reke ning mee worden gehouden dat het nu met de echte Spin ook niet lukt. Al enkele jaren kent de ANWB het fenomeen „toeractief". Enthousiaste wandelaars en/of fietsers kunnen lid worden en krijgen iedere maand en kele routes voorgeschoteld op vier a vijf lokaties. In september is Texel aan de beurt. In samenwerking met de VVV zijn enkele tochten uitgezet. Niet alleen toeractief-leden kunnen gebruik maken van de routes, ook niet-leden zijn welkom. Die moeten echter wel 73,75 betalen als ver goeding. Yvonne Bosman van de Texelse VVV heeft zich met de toeractiefroutes bezig gehouden. „Mensen die lid zijn, zijn fanatieke wandelaars of fietsers, dus het zijn flinke tochten. Maar om ook de mensen met iets minder con ditie aan bod te laten komen hebben we volop keuzemo gelijkheden." De tochten zijn speciaal ontworpen voor deze gelegenheid. Het zijn dus niet de al bekende VVV-routes. De organisatie van de crosslopen van s.v. De Koog gegroette de afge lopen zomermaanden zo'n duizend deelnemers. Een aantal waarmee men in De Koog best tevreden is. Zondag stond voor de tiende en laat ste keer dit seizoen een crossloop op het programma. Traditiegetrouw werd ook een 12 km loop gehouden (drie in plaats van de gebruikelijke twee rondjes). Oud-Texelaar John Boogaard uit Enkhuizen toonde zich wederom de sterkste. Totaal verschenen 102 lopers aan de start. Er waren negen lopen die mee telden voor het algemeen klasse ment, de beste vijf tijden werden bij elkaar opgeteld voor de einduitslag. Daarnaast werd de Jaap Slikker trofee uitgereikt aan de loper die z'n tijd het meest verbeterde t.o.v. van vorige jaar. Ditmaal waren de win naars R. Postma (jeugd V/2 km) met 6.57 sec.; E. Bakker (jongens 214 km) 2.18 sec.; R. Bakker (jongens A/2 km) 1.10 sec., P. Schermer (heren 414 km) met 4.14 sec.; N. van der Vis (dames 414 km) 3.29 sec. Uitslagen 10e crossloop, zondag 23 augustus: Jeugd 1 Vt km, jongens: S. Schermer 6.10; Voor wandelaars zijn twee routes uit gezet die via de Hogeberg naar Ou deschild voeren. De één is zes kilometer, de ander twaalf. Voor de echte doorstappers is er een wande ling van twintig kilometer die ook door bos en duin loopt. Er is één fietstocht van 38 kilometer uitgezet, waarbij een extra lus kan worden gemaakt waardoor het totaal op 50 kilometer komt. De routes beginnen bij de VVV op de Groeneplaats. Kaarten zijn daar ver krijgbaar (op zondag ook bij het buf fet van de boot). MEDEDELINGEN VAN B EN W De rubriek „Van het raadhuis" bevat informatie en mededelingen van de gemeente Texel. Lezers die vinden dat aan een bepaald onderwerp aan dacht moet worden geschonken, kunnen contact opnemen met de af deling algemene zaken in het ge meentehuis. Nadere inlichtingen: toestel 247. Bestemmingsplan Oosterend Vanaf 31 augustus ligt het vast gestelde bestemmingsplan „Ooste rend beschermd dorpsgezicht, eerste wijziging" gedurende één maand voor een ieder ter inzage op de afde ling Ruimtelijke Ordening en Volks huisvesting, kamer 0.12 in het gemeentehuis. Het bestemmingsplan is een plan voor die onderdelen uit het bestem mingsplan „Oosterend beschermd dorpsgezicht" waaraan gedeputeerde staten van Noordholland in 1981 goedkeuring onthouden hebben. Voornamelijk betreft het aanpassin gen van de voorschriften uit het vige rende bestemmingsplan. Daarnaast is in het bestemmingsplan „Oosterend beschermd dorpsgezicht, eerste wijzi ging" het pad naar de Rabobank op genomen. Theo Boom is in een wielertijdrit op onnavolgbare wijze alle 31 andere deelnemers de baas gebleven. De wedstrijd werd door enkele triatleten gebruikt als laatste test voor de Texelse triathlon die op 5 september a.s. wordt gehouden. De uitslagen: B-jeugd, 8 kilometer: 1. Dirk Domhof, 16.32; 2. Erwin Goënga 17.36; 3. Robert-Jan Appel 18.27; A-jeugd, 12 kilometer: 1. Robert Huisman 23.07; 2. Chris Hanner 23.59; 3. Thijmen de Wijn 24.02; 4. Jacob Keizer 24.59; 5. Volker Wasine 26.39. Senioren, 32 kilometer: 1. Theo Boom 46.17 (gemiddelde snelheid 41.6 kilometer per uur); 2. Jordy Vinke 46.57; 3. Wobbe van den Kie- meisjes: J. Witte. 5.44; Jeugd 2'4 km. jon gens: C. Zoon, 9.11; meisjes: M Witte 9.44; Jeugd 4% km:, jongens: M. Riemann 18.23; meisjes: M. Kremer 23.22; Heren 4!4 km: T. Brindtman 15.57; Dames veteranen, 4'/i km: J. Witte 25.10; Dames 8,1 km: M. Arkenbout, 40.00; Dames veteranen, 8,1 km: M. Stark, 39.16; Heren 8.1 km: N. Eelman, 31.14; Heren veteranen 8.1 km: 1. B. Winkler, 34.35; Heren 12.2 km: J. Boogaard, 41.15; Heren veteranen 12.2 km: W. Schermer 48.24. Eindklassement: Jeugd V/i km, jongens: 1. J. Witte 29.21; 2. R. Oosterhof 29.44; 3. B. Siebinga 29.50; meisjes: 1. S. Schermer, 32.54; 2. K. Schraag 34.38; 3. D. Kooiman 35.36. Jeugd 2Vi km. jongens: 1. E. Bakker 44.57; 2. C. Zoon 46.50; 3. S. Tijsen 49.05; meisjes: 1. M. Huisman 49.22; 2. S. de Vos 50,53; 3. D. Sangers 54.07. Jeugd 4Z* km, jongens: 1. R. Bakker 1.35.54; 2. R. Schraag 1.39.33; 3. M. Keijzer 1.54.53; meisjes: 1. W. Kuiper 1.56.05; Heren 4Vi km: 1. M. Boertien 1.19.38; 2. N. Eelman 1.24.32; 3. C. Schoonheden 1.32.25; Heren 8,1 km: 1. T. Franchimon 2.3021; 2. R. Nagtegaal 2.40.08; 3. T. van der Vis 2.45.25; Heren veteranen 8,1 km: 1. P Bakelaar 2.46.35; 2. W. Schermer 2.57.04; Dames 4,1 km: 1. N. van der Vis, 1.45.54 Dames veteranen 4.1 km: 1. M. Stark 1.46.3; 2. J. Huisman 2.04.58 boom 47 26; 4 Dirk Vinke 49.48; 5. Jeroen de Graaf 49.51; 6. Simon Appel 49.59; 7. Jos Huisman 50.23; 8 Jack Betsema 50.45; 9 Henk Stevens 50.48; 10. Arno Smit 50.51; 11 Leen van Elk 51.25; 12. Hans Koorn 52.13; 13. Rinus Kooger 53.00; 14. Kees Boks 53.33; 15. J. Servat 53.51; 16. Jan Buis 53.59; 17. Thijs de Boer 54.03; 18. B. Boks 55.01; 19. H. Huben 55.03; 20. Roel Bakker 57.30; 21. O. v.d. Merwe 57.33; 22. D. Haner 58.11. Voor de leden van menvereniging Tussen Wad en Duin is op zondag 6 september een rit georganiseerd met na afloop barbecue. De start is op het parkeerterrein bij garage Grisnigt aan de Bernhardlaan om 11.30 uur. Wie mee wil doen moet zich voor 4 september opgeven bij Lies Eelman (12746) of Anneke Siebeling (14464). Zaterdag is er een squashtoernooi voor heren in het sport- en evene menten centrum 't Stappeland, aan vang 18.00 uur. Deelnemers kunnen zich opgeven bij de bar of via tele foon 27000. De kosten bedragen 715,— per persoon. Er wordt gespeeld, volgens een poulesysteem met finales. Fietsendieven zijn weer actief in Den Burg. Zowel afgesloten als niet op slot staande rijwielen vallen ten prooi. In De Koog werden de wielen van een sportfiets ontvreemd. Het frame stond nog keurig met een ka- belslot geketend aan een hek.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1992 | | pagina 5