Cjrocn <2wartïJ~exels in het harL, Reacties bedrijfsleven lauwelijks te begrijpen" Nog geen akkoord over relatienota 2e fase èso: 47.000-maximom is niet heilig bakker bv. l/lislukte poging Burgemeester treedt uit Texels Museum GS komen tegemoet aan Texels voorstel, maar: Drievoudige beenbreuk bejaarde bromfietser TX 37 „Pieter Anthonie" van alle markten thuis sw Meeste Teso-aandelen nu op het vasteland w Sluiting Molenkoog geeft ongekende drukte Asielzoekers blijven welkom op Texel w Noodweer overvalt Texelaars in Frankrijk Feugelwachters Agenda herfstvakantie Verbrijzelde arm vopr motorrijder Ql Bericht 15 september 1887 - nr 10719 DINSDAG 29 SEPTEMBER 1992 ji advertenties, abonnementen, etc. .geveld en de Rooy B.v., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, ifoon 02220-12741, na 18.00 uur 14881. Telefax 02220-14111. lactie Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon 220-12741. jactie buiten werktijd aid Timmerman, Schoorwal 11, Den Burg, telefoon 02220-14687. Postgiro 652 Bankrelaties Amro Bank nr. 46.99.17.636 Rabobank nr. 36.25.01.742; N.M.B. nr. 67.34.60.398 Verschijnt dinsdags en vrijdags. Abonnementsprijs 746,20 per half jaar; Los 71,30 jorgroeien naar 47.000 toeristische slaapplaatsen houdt een Klreiging in voor de kwaliteit van Texel als recreatiegebied. De so-directie vindt het dan ook „nauwelijks te begrijpen" dat t bedrijfsleven van het eiland tot dusver weinig instemmend •eft gereageerd op Teso's standpunt dat het toeristische maxi- om alsnog moet worden teruggebracht naar ongeveer 43.000. ecteur Theo Hoogerheide uitte teleurstelling daarover in de vrij gehouden aandeelhoudersverga- ring. Hij koppelde daaraan een om de 47.000 vooral niet als eilig" te beschouwen. Dit aantal in de jaren zestig bepaald aan de ud van de draagkracht van de na- ngebieden. Met de belasting van natuur is het in de praktijk mee vallen, maar door veranderingen in jepsgrootte, mobiliteit en vakan- duur dreigt nu de infrastructuur egen, parkeervoorzieningen e.d.) ■(belast te raken. hgemeester Schipper deed vrij- een vergeefse poging om sso te bewegen tot verlaging an de voetgangerstarieven voor ogezetenen van Texel. Wijzend de reserve van 28,5 miljoen ulden waarover Teso nu be- chikt, stelde hij..voor dit bedrag gebruiken voor invoering van 'eze vorm van differentiatie. De meente wil graag aan het ysteem meewerken. De in te men identiteitskaart voor Texe- 'iars zou daarbij goede diensten 'mnen bewijzen. ioogerheide veegde het idee on middellijk van de tafel. Hij zei dat xnoemd reservebedrag zichzelf "iet automatisch aanvult, waar- loor het door de burgemeester mgestelde systeem hoogstens ién jaar zou kunnen functione er). Bovendien moet Teso aan de '.oekomst denken. „We kunnen kis niet veroorloven dit geld op ta maken". reso is wel bereid geweest te vaten over een andere ta alstructuur, die mogelijk zou lei- ten tot een lager lokaal tarief. was toen Teso het rapport Schipper mag ik overvaren" uit dacht waarin onderzoek van de óasmusuniversiteit is verwerkt, hoogerheide zei de gemeente na drukkelijk te hebben uitgenodigd <oor overleg hierover, maar er wam alleen maar een schriftelij- ti reactie die neerkwam op ken nisgeving van ontvangst. „De tins om tot een andere ta alstructuur te komen hebt u voorbij laten gaan". voor de infrastructuur van de boot- dienst". Hij betoogde dat die kennis nu eenmaal bij Teso aanwezig is en dat van de gemeente geen volledig inzicht kan worden verwacht. Hoe de politiek met die kennis omgaat is haar verantwoordelijkheid, maar wel van belang voor Teso. Teso is statu tair verplicht te zorgen voor goed vervoer tegen zo laag mogelijke kosten. Als de capaciteit tekort schiet, zal die moeten worden ver groot om wachttijden te vermijden. „Daar lijkt geen verschil van mening over te kunnen bestaan". Lijdensweg Hoogerheide wees op de enorme in vesteringen die nodig zijn om boten en havens te vervangen. Er zullen mogelijk honderden miljoenen mee zijn gemoeid. Daarnaast zijn ook de planologische en milieuproblemen aanzienlijk. „Dit wordt een lij densweg". Ook zonder verdere doorgroei van het aantal bedden zal het al moeilijk ge noeg zijn om de zaak in de hand te houden. Op de groei van de mobili teit (het ministerie voorspelt een groei van 70%), de verkorting van de gemiddelde vakantie en de groeps grootte kan door de lokale politiek geen invloed worden uitgeoefend, maar op de uitbreiding van de logie- scapaciteit wel. Dat moet dan ook gebeuren, temeer daar de economi sche betekenis van de groei van 43.000 naar 47000 betrekkelijk is. Het is de vraag of die enorm kostba re vervanging van havens, boten en wegen economisch verantwoord is. Tientallen miljoenen om 10% meer mensen te kunnen verwerken, is geen verhouding. Als die investerin gen niet worden gedaan en de groei gaat door, dan ontstaan er wachttij den die - zo is gebleken - zoveel schade toebrengen aan het imago van Texel, dat het nadelig uitwerkt voor alle toeristische bedrijven. Tenslotte waarschuwde Hoogerheide tegen het ongerief dat ontstaat als de boot straks afmeert in een haven op het Balgzand, ver van ziekenhuis, NS-station en andere Helderse voor zieningen waar veel Texelaars gebruik van maken. Geen massatoerisme „Alles pleit voor kwaliteit inplaats van kwantiteit. Ontwikkeling naar massatoerisme betekent kwaliteits verlies, dat op termijn tegen Texel werkt. Elders zijn voorbeelden ge noeg. Vasthouden aan de huidige lo- giescapaciteit is een economisch belang. Gelukkig zijn b en w nu zover dat zij een groot opgezet onderzoek willen beginnen. In afwachting van het resultaat daarvan is verdere uit breiding nu niet verantwoord". Het betoog van Hoogerheide was een reactie op opmerkingen, die bur gemeester A. Schipper in de verga dering maakte naar aanleiding van het directieverslag, waarin onderzoek naar de aanpassing van de boot- dienst en bijbehorende wegen e.d. was aangekondigd. Schipper erkende de relatie tussen de opvangcapaciteit van Texel en de vervoerscapaciteit van Teso. „Die capaciteiten moeten wij op elkaar afstemmen. De ge meente wil een duidelijk beleid for muleren. Als er groei blijft is er flankerend beleid nodig om de huidi ge vervoerscapaciteit toch voldoende te laten zijn". Met dat laatste doelde de burgemeester onder andere op maatregelen om te bereiken dat min der mensen hun auto meenemen naar Texel, bijv. door het stichten van parkeervoorzieningen in of bij Den Helder. Het kriterium van het toelaatbare ïital toeristische verblijfplaatsen fct dus niet te liggen bij de be ding van de natuur, maar bij de Vaatbare belasting van de in- istructuur", aldus Hoogerheide, die ook op wees dat de Texelaars zelf -nen dat het niet drukker moet «den. Hij vindt dat te smalle we- overbelaste dorpscentra, tekort ^eerruimte en het acceptatatieni- van de samenleving norm zou- *1 moeten zijn. Hij betreurde het 'rmet deze aspecten te weinig re- ^ng is gehouden bij de herziening "het recreatiebasisplan in 1991. Teso-directeur benutte de gele- ^eid om nog eens een krachtig ;dooi te houden voor het terug gen van de 47000 en om te ^schuwen voor de buitengewoon olijke situatie die ontstaat als dat 5 gebeurt. Teso-taak? gerend op verwijten dat Teso zich houden aan zijn vervoerstaak "iet moet trachten het beleid op te bepalen, zei Hoogerheide dat nderdaad geen Teso-taak is maar "taak van de politiek. „Besluiten ;«ke het aantal toeristische slaap- •atsen zijn niet onze zaak, maar ze «lons wel aan. Het is de taak van ;i°om de overheid te informeren «de gevolgen die het beleid heeft Traditiegetrouw werd de aandeelhoudersvergadering besloten met een uitstekend koud buffet. Mevrouw Keijser-Dros. J. Zegel en P. Riteco mochten als eersten toetasten omdat ze het stem bureau hadden gevormd. Ondanks dit culinaire aspect en de daaraan verbonden gezelligheid, loopt de belangstelling voor de aandeelhoudersvergadering niet uit de hand Deze keer was het zelfs iets minder druk dan vorig jaar. tFoto Harry de Graaf) Burgemeester Ton Schipper stelt zich niet herkiesbaar als voorzitter van de Stichting Texels Museum (STM). Het stichtingsbestuur gaat nu op zoek naar een opvolger en zal de komende tijd verscheidene kandi daten polsen. Schipper is volgens schema per 1 ja nuari 1993 aftredend, maar had er nog een termijn aan kunnen vastkno pen. Daar heeft hij echter van afge zien. „Bij de stichting heb ik zes mooie jaren meegemaakt. Veel zaken van het beleidsplan zijn voltooid. Neem bijvoorbeeld de opening van de educatieve vleugel komende donder dag door minister Alders. Straks zal waarschijnlijk aan een nieuw be leidsplan worden gewerkt. Daarom is Gedeputeerde Frans Tielrooy (naast burgemeester Schipper) wijst de GS-delegatie de weg in het uitgaanscentrum van Den Burg. Hier inspecteert het gezelschap de verbouwing van disco theek Jelleboog. Op de voorgrond de nieuwe commissaris der Koningin Jos van Kemenade. In het overleg over de relatienota 2e fase gaan gemeente en provincie minder vriendschappelijk met elkaar om. (Foto Frans Hopman) het nu een geschikt moment om de voorzittershamer over te dragen", verklaart Schipper desgevraagd. Vol gens de burgemeester heeft zijn stap niets van doen met de aannemers affaire van zomer 1991. „Dat was erg vervelend, maar het had niets te ma ken met vermenging van functi es. Ook als ik met één pet op in het bestuur had gezeten, was het verve lend geweest. Hopelijk kan achter donderdag met de opening van de nieuwbouw definitief een punt achter de kwestie worden gezet." Schipper bestrijdt dat hij de bestuurs functie neerlegt omdat hij wil „afbou wen". „Nee, hoewel het voorzitterschap van het Texels Mu seum wel een functie met inhoud is. Maar van afbouwen is geen sprake. Per slot van rekening ben ik zojuist voorzitter geworden van de stichting Ondernemen in de Kop van Noordhol land." Gedeputeerde Staten hebben posi tief gereageerd op het „tegenbod" van b en w inzake de relatienota, maar het Texelse college vindt dat de provinciebestuurders nog meer water bij de wijn moeten doen. Nog steeds willen GS natuurontwikkeling op sommige landbouwgronden en uitbreiding van reservaten, beleids keuzes waarmee b en w het volstrekt oneens zijn omdat deze ten koste gaan van agrarische grond. Het Texelse voorstel maakte vorige week een nieuwe opening in het min of meer vastgelopen overleg tussen provincie en gemeente. Het harde „nee" tegen de aanwijzing van nieu we relatienotagebieden maakte plaats voor een „ja", maar dan wel met een andere verdeling van beheers-, reservaats- en natuurontwikkelingsge bieden. B en w stelden voor om méér beheersgebieden aan te wijzen, minder natuurontwikkelingsgebied en helemaal geen reservaten. Op deze wijze hoopt het college zoveel moge lijk gronden voor landbouwproduktie te bewaren. Haalbaar Vrijdag tijdens het werkbezoek van het bijna voltallige GS-college deelde gedeputeerde Frans Tielrooy mee dat GS het Texelse voorstel onder voor waarden accepteert. „In grote lijnen gaan wij akkoord met het Texelse plan, mits er gecorrigeerd kan wor den indien de praktijk daar aanleiding Een 82-jarige bromfietser uit De Westen heeft bij een aanrijding op de kruising Pontweg/Gasthuisstraat vrijdagavond zijn been gebroken. Op weg naar huis verleende de man bij het oversteken van de Pontweg, die hij doorgaans bij Akenbuurt pas seert, geen voorrang aan een 22-jarige automobilist uit De Koog. Door de aanrijding, waarbij zowel de auto als de bromfiets werden be schadigd, brak de man zijn linkerbeen op drie plaatsen. Per ambulance werd hij naar het ziekenhuis in Den Helder vervoerd. toe geeft", zei hij letterlijk. Tielrooy verwees naar de „speciale status die Texel binnen de provincie heeft" en zei veel waarde te hechten aan de uitvoerbaarheid. „Liever een minder plan dat haalbaar is, dan een goed papieren plan." De VVD-gedeputeerde hield nog een slag om de arm: „We moeten een af weging maken ten opzichte van de gehele provincie. En ons standpunt wordt nog niet gedeeld door de ver tegenwoordiger van het ministerie van Landbouw. In elk geval waarde ren we de inspanningen van het Texelse college om de problematiek tot een oplossing te brengen." In de richting Inmiddels ligt een uitgewerkt voorstel van de provincie op het gemeente huis. Volgens wethouder Klaas Baren- dregt zijn de nieuwe voorstellen bij nadere bestudering verder verwijderd van het Texelse plan dan Tielrooy vrij dag suggereerde. „GS zijn wel in on ze richting opgeschoven, maar nog lang niet ver genoeg." De wethouder constateert dat de provincie nog steeds aanspraak maakt op natuurontwikkelings- en reservaatsge- bied ten koste van landbouwareaal. Het zou gaan om vrij grote eenhe den, waarover in onderhandelingen niet makkelijk een compromis valt te bereiken. Waalenburg Uitbreiding van reservaatsgebied staat op stapel in o.a. polder Waalenburg, ter afronding van de eerste fase rela tienota. GS willen natuurontwikkeling bij de Haneplas (nabij het Krimge- bied) en hoeve Utopia (nabij natuur gebied De Schorren). Natuurontwikkeling tegen de binnen- duinrand rond Den Hoorn is van de baan. B en w zullen de kwestie de komen de tijd uitvoerig bespreken met de gemeenteraad en landbouworganisa ties. Barendregt: „Daarbij zullen we kijken op welke onderdelen eventueel nog een wijziging kan plaatsvinden, maar we houden vast aan de hoofd lijnen van ons bod." TUssen dijk en duinenrij door Klaas Bonne Een nieuwe lichting vogelwachters Staat nu op ons eiland klaar Om toeristen rond te leiden In het grootste deel van 't jaar Want vanwege de seizoenverbreding Is er ongetwijfeld vraag Naar een echte vogelkenner Met de kriebels in zijn maag Hij leidt ze door de broedgebieden Van de meeuw en lepelaar En houdt het vrouwvolk op een afstand Van de linke ooievaar Hij laat ze bij de plantjes knielen Doorgrondt met hen een knienegat Laat zijn gehoor voorzichtig ruiken Aan de uitlaat van een pad Maar wie betaalt er nou de kosten Voor dat groene legioen Want Staatsbosbeheer die wil slechts dokken In en rond het broedseizoen Maar die hebben er wat op gevonden Want in de Muy daar graast een stier Met zijn kudde in de biezen En waakt daar op zijn manier Hij jaagt de ongenode gasten Met een noodgang door 't struweel Ja, waar vind je tegenwoordig Nog zulk voordelig personeel? In de Vakantie- en Blueskrant die volgende week vrijdag verschijnt wordt een overzicht gegeven van toeristische activiteiten in de herfstvakantie. Wie in deze perio de iets organiseert wordt ver zocht dit zo spoedig mogelijk door te geven aan de redactie van deze krant, telefoon 12741 of fax 14111. Een 26-jarige motorrijder uit Oude- schild moest na een aanrijding met een autobusje op de Pontweg zon dagmiddag met een verbrijzelde on derarm naar het ziekenhuis worden afgeyoerd. De bestuurder van het autobusje, een 29-jarige Duitse toerist, verzuimde vanaf De Koog bij het linksafslaan voorrang te geven aan de Texelaar, die hem vanaf Den Burg over de Pontweg tegemoet kwam. Ter hoogte van de Schumakersweg kwamen de twee met elkaar in botsing. De motor raakte totaal vernield, het busje liep blikschade op. Even de blik op oneindig. Na 10 oktober zetten wij ook die van U weer graag op scherp. Groeneplaats

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1992 | | pagina 1