Cjrocn <2wartïJ~exels in het harL,
Reacties bedrijfsleven
lauwelijks te begrijpen"
Nog geen akkoord over
relatienota 2e fase
èso: 47.000-maximom is niet heilig
bakker bv.
l/lislukte poging
Burgemeester treedt
uit Texels Museum
GS komen tegemoet aan Texels voorstel, maar:
Drievoudige beenbreuk
bejaarde bromfietser
TX 37 „Pieter Anthonie"
van alle markten thuis
sw Meeste Teso-aandelen nu
op het vasteland
w Sluiting Molenkoog geeft
ongekende drukte
Asielzoekers blijven
welkom op Texel
w Noodweer overvalt
Texelaars in Frankrijk
Feugelwachters
Agenda herfstvakantie
Verbrijzelde arm
vopr motorrijder
Ql
Bericht 15 september 1887 - nr 10719
DINSDAG 29 SEPTEMBER 1992
ji advertenties, abonnementen, etc.
.geveld en de Rooy B.v., Postbus 11, 1790 AA Den Burg,
ifoon 02220-12741, na 18.00 uur 14881. Telefax 02220-14111.
lactie Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon
220-12741.
jactie buiten werktijd
aid Timmerman, Schoorwal 11, Den Burg, telefoon 02220-14687.
Postgiro 652
Bankrelaties Amro Bank nr. 46.99.17.636
Rabobank nr. 36.25.01.742; N.M.B. nr. 67.34.60.398
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Abonnementsprijs 746,20 per half jaar; Los 71,30
jorgroeien naar 47.000 toeristische slaapplaatsen houdt een
Klreiging in voor de kwaliteit van Texel als recreatiegebied. De
so-directie vindt het dan ook „nauwelijks te begrijpen" dat
t bedrijfsleven van het eiland tot dusver weinig instemmend
•eft gereageerd op Teso's standpunt dat het toeristische maxi-
om alsnog moet worden teruggebracht naar ongeveer 43.000.
ecteur Theo Hoogerheide uitte
teleurstelling daarover in de vrij
gehouden aandeelhoudersverga-
ring. Hij koppelde daaraan een
om de 47.000 vooral niet als
eilig" te beschouwen. Dit aantal
in de jaren zestig bepaald aan de
ud van de draagkracht van de na-
ngebieden. Met de belasting van
natuur is het in de praktijk mee
vallen, maar door veranderingen in
jepsgrootte, mobiliteit en vakan-
duur dreigt nu de infrastructuur
egen, parkeervoorzieningen e.d.)
■(belast te raken.
hgemeester Schipper deed vrij-
een vergeefse poging om
sso te bewegen tot verlaging
an de voetgangerstarieven voor
ogezetenen van Texel. Wijzend
de reserve van 28,5 miljoen
ulden waarover Teso nu be-
chikt, stelde hij..voor dit bedrag
gebruiken voor invoering van
'eze vorm van differentiatie. De
meente wil graag aan het
ysteem meewerken. De in te
men identiteitskaart voor Texe-
'iars zou daarbij goede diensten
'mnen bewijzen.
ioogerheide veegde het idee on
middellijk van de tafel. Hij zei dat
xnoemd reservebedrag zichzelf
"iet automatisch aanvult, waar-
loor het door de burgemeester
mgestelde systeem hoogstens
ién jaar zou kunnen functione
er). Bovendien moet Teso aan de
'.oekomst denken. „We kunnen
kis niet veroorloven dit geld op
ta maken".
reso is wel bereid geweest te
vaten over een andere ta
alstructuur, die mogelijk zou lei-
ten tot een lager lokaal tarief.
was toen Teso het rapport
Schipper mag ik overvaren" uit
dacht waarin onderzoek van de
óasmusuniversiteit is verwerkt,
hoogerheide zei de gemeente na
drukkelijk te hebben uitgenodigd
<oor overleg hierover, maar er
wam alleen maar een schriftelij-
ti reactie die neerkwam op ken
nisgeving van ontvangst. „De
tins om tot een andere ta
alstructuur te komen hebt u
voorbij laten gaan".
voor de infrastructuur van de boot-
dienst". Hij betoogde dat die kennis
nu eenmaal bij Teso aanwezig is en
dat van de gemeente geen volledig
inzicht kan worden verwacht. Hoe de
politiek met die kennis omgaat is
haar verantwoordelijkheid, maar wel
van belang voor Teso. Teso is statu
tair verplicht te zorgen voor goed
vervoer tegen zo laag mogelijke
kosten. Als de capaciteit tekort
schiet, zal die moeten worden ver
groot om wachttijden te vermijden.
„Daar lijkt geen verschil van mening
over te kunnen bestaan".
Lijdensweg
Hoogerheide wees op de enorme in
vesteringen die nodig zijn om boten
en havens te vervangen. Er zullen
mogelijk honderden miljoenen mee
zijn gemoeid. Daarnaast zijn ook de
planologische en milieuproblemen
aanzienlijk. „Dit wordt een lij
densweg".
Ook zonder verdere doorgroei van het
aantal bedden zal het al moeilijk ge
noeg zijn om de zaak in de hand te
houden. Op de groei van de mobili
teit (het ministerie voorspelt een
groei van 70%), de verkorting van de
gemiddelde vakantie en de groeps
grootte kan door de lokale politiek
geen invloed worden uitgeoefend,
maar op de uitbreiding van de logie-
scapaciteit wel. Dat moet dan ook
gebeuren, temeer daar de economi
sche betekenis van de groei van
43.000 naar 47000 betrekkelijk is.
Het is de vraag of die enorm kostba
re vervanging van havens, boten en
wegen economisch verantwoord is.
Tientallen miljoenen om 10% meer
mensen te kunnen verwerken, is
geen verhouding. Als die investerin
gen niet worden gedaan en de groei
gaat door, dan ontstaan er wachttij
den die - zo is gebleken - zoveel
schade toebrengen aan het imago
van Texel, dat het nadelig uitwerkt
voor alle toeristische bedrijven.
Tenslotte waarschuwde Hoogerheide
tegen het ongerief dat ontstaat als
de boot straks afmeert in een haven
op het Balgzand, ver van ziekenhuis,
NS-station en andere Helderse voor
zieningen waar veel Texelaars gebruik
van maken.
Geen massatoerisme
„Alles pleit voor kwaliteit inplaats
van kwantiteit. Ontwikkeling naar
massatoerisme betekent kwaliteits
verlies, dat op termijn tegen Texel
werkt. Elders zijn voorbeelden ge
noeg. Vasthouden aan de huidige lo-
giescapaciteit is een economisch
belang. Gelukkig zijn b en w nu zover
dat zij een groot opgezet onderzoek
willen beginnen. In afwachting van
het resultaat daarvan is verdere uit
breiding nu niet verantwoord".
Het betoog van Hoogerheide was
een reactie op opmerkingen, die bur
gemeester A. Schipper in de verga
dering maakte naar aanleiding van
het directieverslag, waarin onderzoek
naar de aanpassing van de boot-
dienst en bijbehorende wegen e.d.
was aangekondigd. Schipper erkende
de relatie tussen de opvangcapaciteit
van Texel en de vervoerscapaciteit
van Teso. „Die capaciteiten moeten
wij op elkaar afstemmen. De ge
meente wil een duidelijk beleid for
muleren. Als er groei blijft is er
flankerend beleid nodig om de huidi
ge vervoerscapaciteit toch voldoende
te laten zijn". Met dat laatste doelde
de burgemeester onder andere op
maatregelen om te bereiken dat min
der mensen hun auto meenemen
naar Texel, bijv. door het stichten van
parkeervoorzieningen in of bij Den
Helder.
Het kriterium van het toelaatbare
ïital toeristische verblijfplaatsen
fct dus niet te liggen bij de be
ding van de natuur, maar bij de
Vaatbare belasting van de in-
istructuur", aldus Hoogerheide, die
ook op wees dat de Texelaars zelf
-nen dat het niet drukker moet
«den. Hij vindt dat te smalle we-
overbelaste dorpscentra, tekort
^eerruimte en het acceptatatieni-
van de samenleving norm zou-
*1 moeten zijn. Hij betreurde het
'rmet deze aspecten te weinig re-
^ng is gehouden bij de herziening
"het recreatiebasisplan in 1991.
Teso-directeur benutte de gele-
^eid om nog eens een krachtig
;dooi te houden voor het terug
gen van de 47000 en om te
^schuwen voor de buitengewoon
olijke situatie die ontstaat als dat
5 gebeurt.
Teso-taak?
gerend op verwijten dat Teso zich
houden aan zijn vervoerstaak
"iet moet trachten het beleid op
te bepalen, zei Hoogerheide dat
nderdaad geen Teso-taak is maar
"taak van de politiek. „Besluiten
;«ke het aantal toeristische slaap-
•atsen zijn niet onze zaak, maar ze
«lons wel aan. Het is de taak van
;i°om de overheid te informeren
«de gevolgen die het beleid heeft
Traditiegetrouw werd de aandeelhoudersvergadering besloten met een uitstekend koud buffet.
Mevrouw Keijser-Dros. J. Zegel en P. Riteco mochten als eersten toetasten omdat ze het stem
bureau hadden gevormd. Ondanks dit culinaire aspect en de daaraan verbonden gezelligheid,
loopt de belangstelling voor de aandeelhoudersvergadering niet uit de hand Deze keer was het
zelfs iets minder druk dan vorig jaar. tFoto Harry de Graaf)
Burgemeester Ton Schipper stelt
zich niet herkiesbaar als voorzitter
van de Stichting Texels Museum
(STM). Het stichtingsbestuur gaat
nu op zoek naar een opvolger en zal
de komende tijd verscheidene kandi
daten polsen.
Schipper is volgens schema per 1 ja
nuari 1993 aftredend, maar had er
nog een termijn aan kunnen vastkno
pen. Daar heeft hij echter van afge
zien. „Bij de stichting heb ik zes
mooie jaren meegemaakt. Veel zaken
van het beleidsplan zijn voltooid.
Neem bijvoorbeeld de opening van de
educatieve vleugel komende donder
dag door minister Alders. Straks zal
waarschijnlijk aan een nieuw be
leidsplan worden gewerkt. Daarom is
Gedeputeerde Frans Tielrooy (naast burgemeester Schipper) wijst de GS-delegatie de weg in
het uitgaanscentrum van Den Burg. Hier inspecteert het gezelschap de verbouwing van disco
theek Jelleboog. Op de voorgrond de nieuwe commissaris der Koningin Jos van Kemenade. In
het overleg over de relatienota 2e fase gaan gemeente en provincie minder vriendschappelijk
met elkaar om. (Foto Frans Hopman)
het nu een geschikt moment om de
voorzittershamer over te dragen",
verklaart Schipper desgevraagd. Vol
gens de burgemeester heeft zijn stap
niets van doen met de aannemers
affaire van zomer 1991. „Dat was erg
vervelend, maar het had niets te ma
ken met vermenging van functi es.
Ook als ik met één pet op in het
bestuur had gezeten, was het verve
lend geweest. Hopelijk kan achter
donderdag met de opening van de
nieuwbouw definitief een punt achter
de kwestie worden gezet."
Schipper bestrijdt dat hij de bestuurs
functie neerlegt omdat hij wil „afbou
wen". „Nee, hoewel het
voorzitterschap van het Texels Mu
seum wel een functie met inhoud is.
Maar van afbouwen is geen sprake.
Per slot van rekening ben ik zojuist
voorzitter geworden van de stichting
Ondernemen in de Kop van Noordhol
land."
Gedeputeerde Staten hebben posi
tief gereageerd op het „tegenbod"
van b en w inzake de relatienota,
maar het Texelse college vindt dat
de provinciebestuurders nog meer
water bij de wijn moeten doen. Nog
steeds willen GS natuurontwikkeling
op sommige landbouwgronden en
uitbreiding van reservaten, beleids
keuzes waarmee b en w het
volstrekt oneens zijn omdat deze ten
koste gaan van agrarische grond.
Het Texelse voorstel maakte vorige
week een nieuwe opening in het min
of meer vastgelopen overleg tussen
provincie en gemeente. Het harde
„nee" tegen de aanwijzing van nieu
we relatienotagebieden maakte plaats
voor een „ja", maar dan wel met een
andere verdeling van beheers-,
reservaats- en natuurontwikkelingsge
bieden. B en w stelden voor om
méér beheersgebieden aan te wijzen,
minder natuurontwikkelingsgebied en
helemaal geen reservaten. Op deze
wijze hoopt het college zoveel moge
lijk gronden voor landbouwproduktie
te bewaren.
Haalbaar
Vrijdag tijdens het werkbezoek van
het bijna voltallige GS-college deelde
gedeputeerde Frans Tielrooy mee dat
GS het Texelse voorstel onder voor
waarden accepteert. „In grote lijnen
gaan wij akkoord met het Texelse
plan, mits er gecorrigeerd kan wor
den indien de praktijk daar aanleiding
Een 82-jarige bromfietser uit De
Westen heeft bij een aanrijding op
de kruising Pontweg/Gasthuisstraat
vrijdagavond zijn been gebroken.
Op weg naar huis verleende de man
bij het oversteken van de Pontweg,
die hij doorgaans bij Akenbuurt pas
seert, geen voorrang aan een
22-jarige automobilist uit De Koog.
Door de aanrijding, waarbij zowel de
auto als de bromfiets werden be
schadigd, brak de man zijn linkerbeen
op drie plaatsen. Per ambulance werd
hij naar het ziekenhuis in Den Helder
vervoerd.
toe geeft", zei hij letterlijk. Tielrooy
verwees naar de „speciale status die
Texel binnen de provincie heeft" en
zei veel waarde te hechten aan de
uitvoerbaarheid. „Liever een minder
plan dat haalbaar is, dan een goed
papieren plan."
De VVD-gedeputeerde hield nog een
slag om de arm: „We moeten een af
weging maken ten opzichte van de
gehele provincie. En ons standpunt
wordt nog niet gedeeld door de ver
tegenwoordiger van het ministerie
van Landbouw. In elk geval waarde
ren we de inspanningen van het
Texelse college om de problematiek
tot een oplossing te brengen."
In de richting
Inmiddels ligt een uitgewerkt voorstel
van de provincie op het gemeente
huis. Volgens wethouder Klaas Baren-
dregt zijn de nieuwe voorstellen bij
nadere bestudering verder verwijderd
van het Texelse plan dan Tielrooy vrij
dag suggereerde. „GS zijn wel in on
ze richting opgeschoven, maar nog
lang niet ver genoeg." De wethouder
constateert dat de provincie nog
steeds aanspraak maakt op
natuurontwikkelings- en reservaatsge-
bied ten koste van landbouwareaal.
Het zou gaan om vrij grote eenhe
den, waarover in onderhandelingen
niet makkelijk een compromis valt te
bereiken.
Waalenburg
Uitbreiding van reservaatsgebied staat
op stapel in o.a. polder Waalenburg,
ter afronding van de eerste fase rela
tienota. GS willen natuurontwikkeling
bij de Haneplas (nabij het Krimge-
bied) en hoeve Utopia (nabij natuur
gebied De Schorren).
Natuurontwikkeling tegen de binnen-
duinrand rond Den Hoorn is van de
baan.
B en w zullen de kwestie de komen
de tijd uitvoerig bespreken met de
gemeenteraad en landbouworganisa
ties. Barendregt: „Daarbij zullen we
kijken op welke onderdelen eventueel
nog een wijziging kan plaatsvinden,
maar we houden vast aan de hoofd
lijnen van ons bod."
TUssen dijk en duinenrij
door Klaas Bonne
Een nieuwe lichting vogelwachters
Staat nu op ons eiland klaar
Om toeristen rond te leiden
In het grootste deel van 't jaar
Want vanwege de seizoenverbreding
Is er ongetwijfeld vraag
Naar een echte vogelkenner
Met de kriebels in zijn maag
Hij leidt ze door de broedgebieden
Van de meeuw en lepelaar
En houdt het vrouwvolk op een
afstand
Van de linke ooievaar
Hij laat ze bij de plantjes knielen
Doorgrondt met hen een knienegat
Laat zijn gehoor voorzichtig ruiken
Aan de uitlaat van een pad
Maar wie betaalt er nou de kosten
Voor dat groene legioen
Want Staatsbosbeheer die wil slechts
dokken
In en rond het broedseizoen
Maar die hebben er wat op gevonden
Want in de Muy daar graast een stier
Met zijn kudde in de biezen
En waakt daar op zijn manier
Hij jaagt de ongenode gasten
Met een noodgang door 't struweel
Ja, waar vind je tegenwoordig
Nog zulk voordelig personeel?
In de Vakantie- en Blueskrant die
volgende week vrijdag verschijnt
wordt een overzicht gegeven van
toeristische activiteiten in de
herfstvakantie. Wie in deze perio
de iets organiseert wordt ver
zocht dit zo spoedig mogelijk
door te geven aan de redactie
van deze krant, telefoon 12741
of fax 14111.
Een 26-jarige motorrijder uit Oude-
schild moest na een aanrijding met
een autobusje op de Pontweg zon
dagmiddag met een verbrijzelde on
derarm naar het ziekenhuis worden
afgeyoerd.
De bestuurder van het autobusje, een
29-jarige Duitse toerist, verzuimde
vanaf De Koog bij het linksafslaan
voorrang te geven aan de Texelaar,
die hem vanaf Den Burg over de
Pontweg tegemoet kwam. Ter hoogte
van de Schumakersweg kwamen de
twee met elkaar in botsing. De motor
raakte totaal vernield, het busje liep
blikschade op.
Even de blik op oneindig.
Na 10 oktober zetten wij
ook die van U weer graag
op scherp.
Groeneplaats