Cjroen (2jwarLrJ~exels in het harL,
Pontweg 4-baans tussen
Den Burg en De Koog
lij verdubbeling van bootverkeer:
Hogere prioriteit voor
fietspad Vuurtorenweg
Opruimen asbest maakt
afwikkeling brand duur
Vlaming: „Niet nóg meer asfalt"
WEEKEND
lursplein 5 uit de
isrt door falende
andstoftoevoer
Nablussen schuur vergt vele uren
Statiegeld-rovers
Zak van Max
TEXELSE A'
TELEFOONGIDS iK
iÊ LAATSTE WEEK
Ir VOOR
v. WIJZIGINGEN
óor advertenties, abonnementen, etc. Langeveld en de Rooy b.v., Postbus
1790 AA Den Burg, telefoon 02220-12741. Telefax 02220-14111.
Klactie Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, tel. 02220-12741.
tfschijning dinsdags en vrijdags. Abonnementsprijs M6,20 per half jaar;
j5 f1,30. Geen krant gehad? Bel 02220-12741. Buiten kantooruren bel
bezorger. Als die niet bereikbaar is tel. 06-52983748. Redactie buiten
irktijd Frans Hopman, Pater Witteplein 27, Den Burg, teldfoon
1220-15472.
VRIJDAG 23 OKTOBER 1992
rem
Is de vervoersgroei bij Teso volgens prognoses blijft toenemen,
uilen op den duur niet alleen veel grotere boten en andere ha-
ens nodig zijn, maar zullen ook de wegen en andere verkeers-
oorzieningen op Texel een veel grotere capaciteit moeten
lijgen. De Pontweg moet in elk geval tussen Den Burg en De
loog vierbaans worden, op meerdere kruispunten zijn ver-
serslichten nodig, afslagen moeten worden verplaatst en
pstelterreinen dienen aanzienlijk te worden vergroot.
it blijkt uit een „Planstudie Texel"
8 in opdracht van Teso is gemaakt
jor het ingenieursbureau Oranje
oud uit Almere. Het bureau onder-
jcht de gevolgen voor de infrastruc-
ir op Texel van een uitbreiding van
capaciteit van de veerboten tot
50 personenauto's en een verdub-
iling van het autoverkeer ten op-
chte van 1992 tussen Den Helder
j Texel.
oals bekend houdt Teso ernstig re
ining met deze ontwikkeling, mede
ndat wordt gevreesd dat de plaat-
lijke overheid niet bereid of in staat
ilzijn de groei van het toeristisch
iloverkeer tot staan te brengen.
Onderdeel
ït onderzoek van Oranjewoud is
iS onderdeel van de totale studie
Teso instelt naar de mogelijkhe-
n om de verkeersstroom van en
ar het eiland te blijven verwerken
nder dat er wachttijden van bete-
lis, files of andere stagnatie ont-
aat. Een globaal onderzoek naar
soort schepen dat straks nodig
ïigt te zijn, is al achter de rug. Een
derzoek naar de benodigde haven-
:iliteiten op Texel en in Den Helder
algzand) volgt nog.
anjewoud heeft bij het onderzoek
<ening gehouden met twee voor-
larden die door Teso zijn gesteld:
wegen, opstelstroken e.d. in de di-
omgeving van de haven moeten
boende capaciteit hebben om 400
to's die binnen vier minuten van de
ot komen, te herbergen. Op de af-
erwegen van de veerhaven mag
an voertuig meer aanwezig zijn als
i volgend schip aankomt. Dat
udt in dat het Texelse wegennet, in
bijzonder de Pontweg, voldoende
«t zijn om het verkeer binnen der
minuten af te wikkelen.
Twee mogelijkheden
1 ingenieursbureau ziet twee mo
lleden om de ontscheping vlot
laten verlopen: door middel van
weg met twee rijbanen met elk
e rijstroken en door middel van
weg met twee rijbanen met elk
rijstroken. Vooral de eerste mo-
lijkheid is uitgewerkt en wordt
i<baar als het meest reëel gezien.
jezien van het licht vlak bij de ha-
is thans slechts één kruispunt
de Pontweg voorzien van ver-
Texelse KNRM-boot Beursplein 5
listeravond „gered" door zijn
in collega Jan van Engelenburg,
'eddingboot van Terschelling. Pro
ven met de brandstoftoevoer
iden ervoor dat de Beursplein 5
SS tijd stuurloos ronddobberde.
dat een noodsysteem van de
fsplein mankementen vertoonde,
d de boot woensdag onder han-
9enomen door een monteur van
^erkant. Schipper Jaap Groen
gisteren rond half vier uit voor
oroefvaart om te testen of alles
in orde was.
Noordzee, zo'n negen mijl uit
'ust begon de brandstoftoevoer
de hoofdtank naar de dagtank te
*en, waarna de motor uitviel,
dat het probleem niet door de op-
iaden kon worden verholpen,
d de hulp ingeroepen van de Jan
Engelenburg, die de Beursplein 5
20.00 uur bij paal 33 afleverde,
lursplein 5 is uit de vaart tot de
•!emen zijn verholpen. Schipper
hoopt dat dit in de loop van
zal zijn.
keerslichten. Berekend is dat de ver
keersintensiteit op enkele andere
punten zo groot zal worden dat ook
daar lichten nodig zijn: in elk geval
op de kruispunten 7 en 8 (Emma-
laan en Keesomlaan) maar waar
schijnlijk ook op andere plaatsen
tussen de veerhaven en De Koog. De
grotere verkeersdrukte op de Pont
weg zal uiteraard ook gevolgen heb
ben voor andere wegen op Texel,
maar naar de eventueel noodzakelij
ke aanpassingen daarvan heeft
Oranjewoud geen onderzoek in
gesteld.
Inzake de te verwachten verkeers
drukte op verschillende kruispunten
maakt Oranjewoud wel een voorbe
houd. Omdat de bekende gegevens
summier en deels vrij oud zijn, zijn
nogal wat aannames gedaan. Nader
onderzoek op dit punt wordt aan
bevolen.
Even wachten...
Zoals gemeld wordt gestreefd naar
een situatie waarin het aangevoerde
verkeer niet hoeft te wachten of op
een andere manier wordt opgehou
den. Om de ontscheping niet te be
lemmeren moet voor meer
opstelruimte voor het aankomende
verkeer worden gezorgd. Om dat mo
gelijk te maken moet het ver
keerslicht bij de haven 135 meter
naar noordelijke richting worden ver
plaatst en het eerste kruispunt 170
meter. De Pontweg moet over een
flinke lengte tot drie stroken worden
verbreed. Versmalling tot een strook
is niet gewenst omdat bij Den Burg
alweer verbreding tot twee stroken
nodig is.
Andere mogelijkheid
De zaken komen anders te liggen
een bepaalde wachttijd voor het van
de boot komende verkeer acceptabel
wordt gevonden. Dan kan de uitbrei
ding van de Pontweg meer beperkt
blijven: een snelle versmalling achter
het eerste kruispunt van drie naar
twee stroken kan een wachttijd van
maximaal 16 minuten tot gevolg heb
ben. Een tweede versmalling tot één
strook kan pas twee tot drie kilome
ter na de eerste versmalling plaats
vinden. Dat wordt echter afgeraden
omdat bij Den Burg alweer verdubbe
ling nodig is. Als een nog langere
wachttijd wordt aanvaard, zou men
telkens twee stroken „groen" kunnen
geven, waardoor vrij snel achter het
eerste kruispunt een versmalling van
twee naar één strook mogelijk is.
Daardoor kan de Pontweg een
tweestrooks weg blijven, maar de af
wikkeling van het bootverkeer neemt
in dat geval wel zo'n 18 minuten in
beslag. Toch heeft Oranjëwoud deze
laatste mogelijkheid wat nader uitge-
Lees verder pagina 3
Situatie kort na het arriveren van de brandweer. Terwijl de vlammen uit het dak van de hooi-opslagruimte slaan, wordt op de voorqrond de
molVetal nat nahnnrian fln.n nn.n* knW
melkstal nat gehouden. Deze opzet had succes.
(Foto Frans Hopman)
w Wat doet provincie met
waterschappen?
w Gereformeerde clown
treedt op in dienst
w Texelse jongeren in
VPRO-programma
Koolhof strijdt eenzaam
voor Aldi
sw- Gesubsidieerde tapkasten
opnieuw bron van zorg
Een fietspad langs de Vuurtorenweg
staat bijna bij alle leden van de
raadscommissie voor ruimtelijk en
huisvestingsbeleid hoog in het vaan
del. Hoger dan bij het college en bij
Texels Belang. „Dat pad is namelijk
niet alleen belangrijk voor het toe
risme, maar ook voor de eigen inwo
ners", verklaarde Erna Eelman
(VVD).
Een fietspad naar paal 9 staat bij de
gemeente bovenaan het lijstje. Hier
heeft de raad zich in het verleden al
voor uitgesproken. Tweede is een pad
langs de Limietweg en als derde
staat de Ruyslaan op de nominatie.
De Vuurtorenweg komt pas als vijfde
in beeld.
Cor Kuip vertelde dat Texels Belang
na paal 9 een fietspad langs de
Westerweg belangrijk acht. „Dat is
een drukke route naar het strand."
Jaap Vlaming van Groen Links wees
hem erop dat langs de Rozendijk al
een aantrekkelijk fietspad ligt dat
naar het betreffende strandslag leidt.
Hij was helemaal niet te spreken over
het fietspadenplan. „Komt u nu eerst
maar eens met een allesomvattend
verkeersplan zoals u hebt beloofd,
voor we ergens asfalt gaan leggen.
Straks blijkt dat helemaal niet nodig."
Een horeca-ondernemer uit De Koog
mist acht kratten met lege flessen
van anderhalf liter. Deze vertegen
woordigen een statiegeldwaarde van
f108,-.
Opnieuw gelegenheid
Subsidie tot halen polioprik
Wethouder Barendregt zei dat het
verkeersplan zo veel werk betekent
dat het nog wel even zal duren voor
het klaar is. „En via een Texels sta
tenlid hebben we de tip gekregen dat
de provincie in januari weer een
nieuw subsidiefonds voor fietspaden
instelt. Wij moeten dus enkele plan
nen indienen, anders laten we de vo
gel over het net vliegen." Vlaming
was niet overtuigd, maar verklaarde,
als het dan moest, nog het meest te
voelen voor het traject langs de
Vuurtorenweg, ook alweer met het
oog op de eigen bevolking met jonge,
schoolgaande kinderen op die plek.
Juridisch medewerker Rom van
Schaik vertelde dat de provincie ze
ker geen geld zal geven voor de
Westerweg. „Dat hebben ze indertijd
duidelijk gezegd toen wij kozen voor
een pad langs de Hoornderweg."
Voor de veiligheid van fietsers is het raadzaam dat er snel een fietspad langs de Vuurtorenweg
(Foto Tessa de Graaff)
Komende donderdag kunnen Texe
laars zich tussen 16.00 en 18.30
uur in het Kruiswerkgebouw aan de
Wittekruislaan in Den Burg (nog
maals) laten inenten tegen polio. De
vaccinatie bedoeld voor degenen die
vorig keer (29 september j.l.) voor
het eerst een polioprik kregen. Alle
niet- of onvolledig gevaccineerden
van jonger dan 41 jaar die zich
spontaan aanmelden, krijgen even
eens een prik of een suikerklontje
(„oreaal polio vaccin").
Onvolledig gevaccineerd wil zeggen:
minder dan drie DTP-prikken. Zowel
voor hen als degenen die nog nooit
tegen kinderverlamming zijn ingeënt
en na 1950 zijn geboren is de vacci
natie gratis. Zij moeten wel hun vac
cinatieboekjes meenemen. Voor hun
herhalingsprikken wordt een afspraak
gemaakt, ledereen die eind septem
ber een volledig serie van drie prik
ken is beloofd, kan deze ook krijgen.
Er wordt bij deze groep echter niet
meer met DTP gevaccineerd, maar
met „plain polio" (alleen polio).
Wie op 29 september is ingeënt,
heeft nog geen volledige bescher
ming tegen polio. Dat is pas na drie
prikken het geval. De tweede inen
ting is dus donderdag 29 oktober, de
derde vindt plaats begin juni 1993.
Uit praktische overwegingen heeft de
Gewestelijke Gezondheids Dienst
(GGD) de eerder genoemde datum
29 april 1993 verzet. De gevaccineer
den mochten kort voor 29 oktober
telefonisch contact opnemen met de
GGD over tijd en plaats. De GGD
hoopt met deze publicatie het aantal
telefoontjes te beperken.
Ook degenen buiten de doelgroep die
perse een polioprik willen hebben,
ondanks een duidelijke uitleg dat het
niet nodig is, kunnen donderdag een
inenting krijgen.
Pas vele uren na afloop van de
brand die woensdagmiddag een
vrijstaande schuur van het maat
schap M. Bakker zonen („De Kap-
berg") aan de Rozendijk verwoestte,
konden de vermoeide brandweerlie
den terugkeren naar de kazerne. De
brandweer had tot half twee 's
nachts de handen vol aan het na
blussen en verwijderen van opgesla
gen hooi en stro uit de half
afgebrande schuur. Tot opluchting
van de familie Bakker bleef de
melkstal, waarin zich geen vee be
vond, behouden.
De brand ontstond omstreeks vijf uur
doordat een groepje van vijf Texelse
jongens van 11 en 12 jaar in de
schuur met vuur speelde. Een riskan
te situatie, omdat de ruimte vol lag
met meer dan tweeduizend balen
hooi en stro. Eén van de jeugdige da
ders sloeg zelf alarm bij boer Meijert
Bakker van „De Kapberg".
„De vlammen sloegen toen al uit het
dak. Er was geen houden meer aan",
vertelt Bakker. Hij waarschuwde on
middellijk de brandweer. Toen de met
groot materieel uitgerukte brandweer
ter plaatse kwam had het vuur al zo
ver om zich heen gegrepen dat de
schuur niet meer behouden kon wor
den.
Nieuwsgierigen
Tot in de verre omtrek was een don
ker gekleurde rookpluim zichtbaar. De
brand trok veel aandacht, maar mede
dankzij het regulerende optreden van
de politie bleven nieuwsgierigen en
toevallige voorbijgangers keurig op af
stand. Groepscommandant Moeskops
van de rijkspolitie Texel en burge
meester Schipper kwamen zich per
soonlijk van de ernst op de hoogte
stellen.
De vlammen sloegen vooral achter
uit het dak, hetgeen gepaard ging
met knallen van knappende asbest
dakplaten. Al snel bereikte het vuur
ook de voorste helft van de schuur.
Nadat de brandweer zich ervan had
overtuigd dat zich in de schuur geen
gas, landbouwgif of andere gevaarlij
ke stoffen bevonden, had men de
brand in korte tijd onder controle. De
spuitgasten wisten te voorkomen dat
de brand zich uitbreidde tot de koei
enstal die in de schuur is gebouwd.
Koeien melken
Bakker en zijn drie zoons koesterden
toen nog hoop dat de 35 koeien die
op het weiland graasden 's avonds in
de stal konden worden gemolken. Die
hoop bleek ijdel. Weliswaar slaagde
de brandweer erin om de melkleidin-
gen, electrische bedrading en tanks
in de stal tegen de vlammen te be
schermen, maar het nablussen nam
zó veel tijd in beslag, dat de koeien
niet naar binnen konden. Bovendien
was het de vraag of de runderen dat
hadden gewild, gezien de rook en
chaos. Pas de volgende ochtend kon
den de koeien van hun volle uiers
worden verlost. Overbuurman Maar
ten Veeger stelde zijn stal ter be
schikking. In de voor hen vreemde
omgeving lieten Bakkers koeien zich
vrij gemakkelijk melken.
Ook gisteravond werden de koeien
weer bij Veeger gemolken, omdat ze
nog niet in de stal van Bakker terecht
konden. Bij nader inzien bleek de
electriciteit niet helemaal goed, zodat
eerst dat euvel moest worden verhol
pen. De melk die nog van woensda-
Lees verder pagina 3
IM-ADVERTENTIE
Leuk spelletje voor het komende
weekend: samen kleding en
schoenen uitzoeken voor de
Dat ruimt lekker op en het is voor
een goed doel: het Tesselhuus en
de Texelse reumapatiënten.
Dinsdagmiddag a.s. komen we
huis aan huis op heel Texel de zak
ken ophalen. 45 vrijwilligers gaan
met 15 auto's de weg op. Ze willen
graag vóór donker klaar zijn. Daar
om een paar verzoekjes:
Doe kleding en schoenen in
APARTE plastic huisvuilzakken.
Als schoenen en kleding door el
kaar raken, veroorzaakt dat een
veel lagere opbrengst. Bind schoe
nen met de veters aan weikaar
vast.
Bind de zakken goed dicht. Er
hoeft geen label aan.
We beginnen wat eerder. Zet de
zakken uiterlijk 14.30 uur goed
zichtbaar vlak aan de straat of aan
de weg, zodat we ze vlot kunnen
inladen.
Mochten ergens toch zakken
achterblijven, dan graag na 18.00
uur een telefoontje: 12235 of
17266. Bezorgen bij de fam. v.d.
Vis (Gerritslanderdijk 41) mag ook.
Bij voorbaat heel hartelijk dank
voor uw medewerking.
Rotaryclub Texel.