Marinehaven goed
alternatief Teso
VVD wil terug naar
vaste sluitingstijd
BEGROTING
1993
„Schandalige gang van
zaken bij OG-taxatie"
GEMEENTE r®
CDA wil méér parkeerruimte
oningtekort baart
et CDA zorgen
CDA: méér bedrijven
naar Oudeschild
Jan van Asselt (onafhankelijk):
Marinehaven Willemsoord
Den He der
andere lokatie voor de aanlegsteigers
Teso op het oog
TEXELSE COURANT
PAGINA 5
Ie toenemende verkeersstroom naar
et eiland baart het CDA zorgen. In
aar algemene beschouwingen lan-
eert de partij een ambitieus plan
m Tesoboten te laten afmeren in de
larinehaven van Den Helder. „On-
erzoek de mogelijkheid, want het
ntlast Den Helder en in het ooste-
k havengedeelte is voldoende par-
aerruimte beschikbaar, zodat het
pookbeeid van driedubbeldeks veer-
aten, een verplaatsing van de ha-
en naar de Balgzand en
■sbaanswegen ons bespaard blijft."
et CDA wil van het college duide-
kheid over de verkeersdrukte op het
land. „Is het aantal vreemde auto's
el zoveel méér in het hoogsei-
ien?", vraagt de partij zich af. Het
DA komt zelf met een aantal sug-
jsties om de autodrukte op Texel
in banden te leggen. „Bij een even-
ele verplaatsing van de haven naar
oostoever in Den Helder snijdt het
es aan meerdere kanten. Doordat
verkeerstroom vanaf de Kooybrug
ngs de andere kant van het Noord-
illands kanaal richting de oosthaven
:at, ontlast je de wegen in Den Hel-
■r, die door de grotere verkeersdruk-
steeds voller worden. De vaartijd
in en naar Texel wordt er nauwelijks
nger door. Op het haventerrein is
Jldoende ruimte om een groot par
ierterrein aan te leggen, dat dicht
de veerhaven ligt. Voor vakantie-
ingers dus aantrekkelijk om de auto
Den Helder achter te laten. Wel
ouden we aansluiting met het Hel-
orse centrum, het ziekenhuis, stati
ën theater. Dan is Den Helder niet
irloren voor de Texelaars."
Reclame
m het autoverkeer van en naar
verder te laten afnemen heeft
CDA nog een aantal suggesties:
laai toeristen en hun bagage op in
on Helder, zodat de auto's kunnen
nterblijven. Bied ze een fiets aan
maak meer reclame voor fietsen
openbaar vervoer.
woningschaarste op Texel baart
'CDA zorgen. De partij verwacht
tdoor de verplaatsing van disco-
'ek Question ruimte vrijkomt voor
izen. „Hoe staat het met de on-
'handelingen daarover?" Het CDA
dt dat de sloop van het huis
ast De Lindeboom verwachtingen
oft gewekt.
'?ns stuurt de partij aan op overleg
;sen gemeente en NIOZ. Medewer-
s kunnen tijdelijk worden gehuis-
ot in de nieuwbouw in het
Sengebied in De Koog. Het CDA
-agt zich verder af wanneer met de
fiingbouw in Oudeschild kan wor-
begonnen en of er al leegstaan-
huizen van particulieren zijn
■orderd. „Wij verwachten een be-
ddat doorstroming van goedkope
01 duurdere woningen stimuleert."
buitengebied. Het eiland moet zo-
51 mogelijk toegankelijk blijven voor
klaars en toerist, vindt het CDA,
het betreurt dat de gemeentelijke
ünen voor invulling van het buiten
eed wordt doorkruist door de pro-
C|6. „De belevingswaarde van
wordt er behoorlijk door aange-
1 De aantrekkelijkheid wordt juist
-ouden door de veelzijdigheid."
-CDA pleit voor behoud van land-
"wgrond.
Over de sluitingstijden van horecagelegenheden is de VVD in haar
algemene beschouwing niet te spreken. Fractievoorzitster Erna Eel-
man: „Hoewel de 1-2-3-regeling als nuttig werd ervaren, verwate
ren de afspraken alweer, waardoor een ordinaire verlenging van de
sluitingstijd naar 03.00 uur ontstaat. Terug naar af, met een vaste
sluitingstijd,is onze inziens gewenst."
Het CDA wil auto's met stickers mer
ken, waarmee chauffeurs zichzelf de
plicht kunnen opleggen de auto te la
ten staan. Voor automobilisten die
toch hun vervoermiddelen meenemen
moet voldoende parkeerruimte zijn,
eventueel in ruil voor een fiets.
Verder pleit het CDA voor meer par
keerruimte in Den Hoorn, De Cocks-
dorp en De Koog, omdat daar tijdens
evenementen steeds vaker problemen
ontstaan. „Eventueel kan hiervoor
grasland van particulieren worden ge
bruikt."
Slaapplaatsen
Ten aanzien van de recreatieve groei
steunt het CDA het collegebeleid, dat
het aantal slaapplaatsen wil bevrie
zen. „Maar volg de ontwikkelingen,
want stilstand is achteruitgang. Geef
alleen uit op basis van bestaande
rechten."
Het CDA onderkent het belang van
de toeristensector. „De werkgelegen
heid in deze bedrijfstak geeft de eco
nomie eenstevige impuls. Wel maken
we ons zorgen dat voor bepaald
(schoonmaak)werk incidentele tekor
ten ontstaan.
Onverschillig
Het CDA ergert zich aan de onver
schillige houding van de burger ten
opzichte van de politiek. „Men wil
soms geen enkele binding of verant
woordelijkheid." Volgens het CDA be
moeilijkt deze ontwikkeling de
besluitvorming op het raadhuis. Om
het ambtelijk apparaat beter te laten
functioneren is het CDA voorstander
van gedeeltelijke re<?rganisatie. „Maar
wij betreuren het dat vanuit het ge
meentehuis zelf zo weinig initiatieven
komen."
De computers die de gemeente gaat
aanschaffen zijn het CDA een doorn
in het oog. De automatiseringslasten
verdubbelen tot f352.000,- per jaar.
„Met het huidige materiaal kan men
eigenlijk alles al in grote hoeveelhe
den produceren. Is de aanschaf nut
tig en nodig?"
Structuuronderzoek. Het CDA is
voorstander van een sociaal econo
misch onderzoek. „Door gedegen in
formatie kunnen we daadkrachtiger
de toekomst tegemoet treden. De in
grediënten daarvoor zijn al op het
eiland aanwezig."
Podiumvoorziening. Het steeds te
rugkerende antwoord dat de onder
handelingen over de schouwburgzaal
van de Lindeboom vastzitten vindt
het CDA „frustrerend". De partij wil
openheid over de huidige stand van
zaken, ziet in de Burgemeester De
Koninghal geen goed alternatief.
Het college moet zich actiever inzet
ten om het industrieterrein in Oude
schild bezet te krijgen. Dat is de
mening van het CDA. „Dankzij aan
passing van de Redoute is er een
goede verbinding tussen de veerha
ven en Oudeschild gekomen."
Gunstige voorwaarden scheppen voor
belangstellende bedrijven om ar
beidsplaatsen vindt het CDA de aan
gewezen weg het industrieterrein in
Oudeschild te vullen. De partij denkt
er zelfs aan om bepaalde categorieën
bedrijven op bestaande terreinen bij
een te brengen. Ook het steeds druk
ker wordende haventerrein verdient
aanpassing volgens het CDA.
De VVD is blij dat de financiële si
tuatie van de gemeente positief is.
De partij wil overgebleven gelden be
nutten voor diepte-investeringen in de
infrastructuur, bijvoorbeeld stoplich
ten op de kruising Hoornderweg/
Pontweg.
Onzekere factor voor Texel is de hoe
veelheid geld die de gemeente jaar
lijks van het rijk krijgt. Erna Eelman:
„De minister van financiën probeert
op kosten van de lagere overheden
zijn centrale doelstelling te halen. Het
rijk blijft bezuinigen richting gemeen
ten, ongeacht afspraken. Op deze
manier komt de politiek bij burgers
over als onbetrouwbaar."
Belastingen
Een gematigd belastingklimaat voor
de inwoners, is iets dat de VVD
nastreeft. De partij wil dat de ge
meente haar taken blijft heroverwe
gen, ook als er geen directe
bezuinigingen dreigen.
De partij steunt de voorstellen van
het college (stoplichten Hoornder
weg, dorpshuis De Koog, sociaal eco
nomisch onderzoek) voor besteding
van overgebleven gelden. Maar men
is tegen verhoging van de hinderwet
leges en de precariorechten. Met ver
hoging van de toeristenbelasting tot
f\,- heeft de partij geen moeite, mits
het niet nog hoger wordt. De VVD
wil tevens de Dorpsstraat in De Koog
laten herstraten en de Herenstraat in
Den Hoorn herinrichten.
Stortplaats
Uitbreiding van gescheiden inzame
ling is voor de VVD niet bespreek
baar. De enige mogelijkheid die de
partij nog ziet om tot lagere reini
gingsrechten te komen is verzelfstan
diging van de inzameling. Men stelt
een onderzoek hiernaar voor. Daar
naast wil de VVD het afdekken van
de stortplaats bekostigen uit de re
serves van afdeling Grondzaken,
waardoor f374.800,- in mindering
kan worden gebracht op de reini
gingsrechten.
Bureaucratie
De bureaucratie op gebied van ge
meentelijke regelingen baart de partij
zorgen. „We zijn. vóór een bedrijfsma
tige aanpak. Dat houdt niet alleen
kostendekkend werken in, maar ook
kwalitatief goed", aldus Eelman. Ze
stelde voor tijdens piekdrukte werk
Erna Eelman: ....tegen gewest.
uit te besteden, in plaats van structu
rele uitbreiding van het personeels
bestand.
De partij is een fervent tegenstander
van het gewest. „Er zijn diverse voor
beelden van zaken die op lokaal ni
veau kunnen worden afgehandeld.
Afname van gemeentelijke verant
woordelijkheid en uitholling van taken
moet worden voorkomen. Het mag
niet zo zijn dat op afstand wordt uit
gemaakt wat goed voor Texel is. Er
wordt wel gezegd dat samenwerking
leidt tot hogere efficiëncy, maar ge
zien de steeds hoger wordende bij
dragen aan het gewest heb ik er mijn
twijfels over", aldus de fractievoor
zitster. Ook vindt zij dat het college
in andere samenwerkingsverbanden
het belang van Texel beter zou moe
ten verdedigen. „U had bijvoorbeeld
nooit akkoord mogen gaan met slui
ting van oefenterrein Noordvaarder
op Terschelling in het overleg tussen
alle waddeneilanden."
47.000 slaapplaatsen
De fractievoorzitster waarschuwt er
voor dat terugdringen van het ge
bruik van auto's wel eens nadelig kan
zijn voor eigen inwoners. Een lager
aantal recreatieve slaapplaatsen biedt
naar haar mening geen garantie voor
afname van het autoverkeer op Texel.
„Wij willen ons vasthouden aan het
getal 47.000", aldus Eelman.
Op gebied van kustverdediging wacht
de VVD met belangstelling op de uit
komsten van een onderzoek naar een
definitieve oplossing. Eelman: „Als
een dam in combinatie met suppletie
de afkalving in toom kan houden,
dan is realisatie op niet al te lange
termijn gewenst."
Daarnaast blijft de partij pleiten voor
handhaving van het Texels tarief bij
Teso. „Het kan, want ook andere
veerdiensten in de EG hebben gedif
ferentieerde tarieven."
Kompasschool
De VVD ziet niets in meer hulp door
de schoolbegeleidingsdienst. „We
moeten over op een sobere dienst
verlening door de SBD en de Kom
passchool moet blijven voortbestaan.
Daarnaast moet de aandacht worden
gevestigd op technische opleidingen.
Er is een nijpend tekort aan vakmen
sen."
De partij is niet te spreken over de
uitgaven in de welzijnsector. De ge
meentelijke bijdragen nemen toe om
dat het rijk minder bijdragen
verstrekt. „We zijn een jaar verder,
maar de raamsubsidies voor de
dorpshuizen zijn nog steeds niet be
kend. En hoe is het met de financiële
situatie van de lokale omroep? Daar
naast zijn de onderhoudskosten van
sportvelden hoog en niet meer reëel.
Zelfonderhoud door verenigingen lijkt
ons de enige oplossing", aldus Eel
man.
Ouderen
De verdraagzaamheid is op Texel over
het algemeen groot. De VVD ver
wacht dan ook geen grote problemen
op gebied van discriminatie en vindt
de extra subsidie die is voorgesteld
niet nodig.
Seniorenwoningen dicht bij een ver
zorgingstehuis geven ouderen een
veilig gevoel. Daarom is de VVD
voorstander van sloop van de land
bouwschool, opdat op die plek nieu
we seniorenwoningen kunnen worden
gebouwd. Daarnaast vindt de partij
een vorm van poliklinische zorg be
langrijk voor de ouderen en de overi
ge inwoners van Texel.
Overige punten uit de VVD-
beschouwingen:
Aanschaf van fax apparatuur voor
gemeenteraadsleden.
Strengere aanpak illegaal kamperen
middels een lik op stuk beleid.
Auto.-arm maken van dorpscentra
mag alleen als op loopafstand vol
doende parkeerruimte is.
Zonder voldoende financiële
middelen van het rijk is overdracht
van de haven aan de gemeente
niet bespreekbaar.
De professionele promotie van
Texel door de VVV heeft zich
bewezen en moet worden
voortgezet.
Kwaliteitsverbetering is belangrijk
in de toeristische sector.
Nieuwe aktiviteiten van het jeugd-
en jongerenwerk mogen niet leiden
tot een hogere gemeentelijke
bijdrage.
Kinderdagopvang dient te worden
verzelfstandigd.
Bij aanschaf van een nieuwe
reinigingswagen rekening houden
met een sproeiinstalatie om gft-
containers te reinigen.
Geen riolering voor de nood-
camping.
Alle veehouderijbedrijven komend
jaar van een hinderwetvergunning
voorzien kan als niet per bedrijf
maar per gebied wordt getoetst.
De toegenomen diefstallen en
vernielingen in het zomerseizoen,
baren de VVD zorgen. Het deta
cheren van politiemensen uit de
regio naar Texel blijft volgens de
partij onontbeerlijk.
Het inzetten van de dorpswachten
in De Koog is wel voor herhaling
vatbaar.
De VVD ziet niet veel heil in het
kunstmatig creëeren van nieuwe
banen, maar wel in banenpools.
De VVD is blij dat het college zelf
heeft ingezien dat bezuiniging op
reiniging van het strand onver
antwoord was.
Informatie over gemeentelijke zaken
aan de bevolking vindt de VVD
belangrijk. De begroting in zak
formaat, die vandaag bij deze krant
wordt verspreid, is volgens de partij
een goed initiatief.
In scherpe bewoordingen veroordeel
de het onafhankelijk raadslid Jan van
Asselt in zijn algemene beschouwing
de manier waarop de gemeente te
werk is gegaan bij het taxeren voor
de onroerend goed-belasting.
„Vanuit de auto werd langs de weg
getaxeerd en de burger aangeslagen.
Is dat taxatie? Deze cijfers werden
door u verkocht aan het Waterschap.
Schandalig dat u op deze wijze te
werk durft te gaan". Van Asselt wil
de weten wat de verkoop van de
taxatiegegevens heeft opgebracht en
mopperde: „Als al uw werk zo „se
rieus" gedaan wordt, zijn wij als raad
klaar met zo'n college". Van Asselt
wilde ook weten hoeveel bezwaar
schriften zijn ingediend tegen de aan
slag onroerend goed-belasting 1991
en 1992, hoe daarop is gereageerd,
wat de financiële gevolgen daarvan
zijn en of er nog een betere taxatie is
te verwachten van de panden die
volgens hem niet echt zijn getaxeerd.
Van Asselt vindt het niet juist dat de
gemeenschap opdraait voor kostbare
spullen die de brandweer moet aan
schaffen om een eventuele brand te
kunnen bestrijden in het hoge hotel
dat in het gebied bij de Nikadel is
gepland. De kosten moeten volgens
hem door het hotel worden opge
bracht en als dat niet mogelijk is zul
len maximale eisen moeten worden
gesteld op het gebied van brandbe
veiliging.
Overige punten
Andere vragen en opmerkingen van
Van Asselt:
Haven. Als het rijk de gemeente
wil dwingen de haven van Oude
schild over te nemen moeten juridi
sche stappen worden ondernomen
tegen het rijk, desnoods op Europees
niveau.
Polderwegen. Aanvankelijk vond
het college dat het onder houd van
polderwegen een taak van het water
schap moest blijven. „Later heeft het
college dit tot zich getrokken. Dat
geeft veel onrust bij het personeel
van het waterschap, de continuïteit
wordt daar ernstig verstoord. Is er
sprake van rancune van het college
jegens het waterschap?"
Pontweglawaai. Van Asselt wil dat
het geluid van het toenemende ver
keer op de Pontweg wordt gemeten
om te kunnen bepalen welke maatre
gelen genomen moeten worden. Hij
denkt aan geluidsabsorberend asfalt
en isolatie van bebouwing.
Dorpshuis. De dorpshuisplannen
voor De Koog worden toegejuicht
maar de bevolking zal ook financieel
in actie moeten komen.
Lindeboom. Van Asselt informeert
hoe het staat met de ontwikkelingen
rond het toneelgebruik van de
schouwburgzaal van hotel De Linde
boom. „De beheerder is weer ver
dwenen. Zijn er nog geen openingen
te vinden? Het college moet niet af
wachten".
Molenkoog. Van Asselt pleit voor
de instandhouding van Molenkoog als
eenvoudig zwembad. „De franje mag
er best af. Het is alleen een zomer-
bad, voornamelijk voor de eigen be
volking".
Miedema. De illegale recreatiebouw
bij Miedema moest ongedaan worden
gemaakt. „Wilt u van mij horen hoe
veel gevallen, net als Miedema, u de
afgelopen jaren wél door de vingers
hebt gezien?" Van Asselt klaagde
over meer steken die bij Ruimtelijke
Ordening zouden zijn gevallen. „Er
dient terdege onderzocht te worden
welke bedrijven door toevoeging van
slaapplaatsen meer rendabel gemaakt
kunnen worden. Het is nu teveel een
hap-snap beleid en voor we het we
ten zijn de slaapplaatsen verdeeld".
Doorlichten. Van Asselt vindt het
hoog tijd dat het gemeentelijk appa
raat weer eens aan een efficiencyon-
derzoek wordt onderworpen door een
onafhankelijk bureau. „Er zijn knel
punten die door een dergelijk bureau
aan de kaak moeten worden
gesteld".
Gemeentefonds. De gemeente
moet in actie komen tegen nieuwe
manieren van het rijk om het ge
meentefonds te verdelen. Als pro
bleemgemeenten worden geholpen,
gaat dat ten koste van de andere.
„De gemeente Texel let daar veel te
weinig op. Ze reageert door de be
lastingen te verhogen".
Onrendabele gebieden
Van Asselt vraagt verder om initiatie
ven om gas te krijgen in de onrenda
bele gebieden van Texel en wil ook
weten hoe het zit met kabeltelevisie
naar andere dorpen.
Werkplaats De Bolder noemt hij een
noodzakelijke instelling die voor ver
dere uitbouw in aanmerking komt,
als er maar geen concurrentie ont
staat voor het plaatselijk be
drijfsleven.
Het reinigingsrecht wordt zeer fors
genoemd. „De regeling voor de be
drijven vinden we nog steeds proble
matisch". Met verhoging van het
reinigingsrecht kan wel worden in
gestemd, maar dan moet de onroe
rend goed-belasting omlaag.
Van Asselt vraagt om meer college
aandacht voor jongerenhuisvesting.
„Creativiteit in deze ontbreekt".
Verhoging van begraaf- en precario
recht wordt onnodig gevonden.
Geluidmetingen van het verkeer op de Pontweg zijn volgens Jan van
dringend nodig.
IFóto Frans Hopman)