Marinehaven goed alternatief Teso VVD wil terug naar vaste sluitingstijd BEGROTING 1993 „Schandalige gang van zaken bij OG-taxatie" GEMEENTE r® CDA wil méér parkeerruimte oningtekort baart et CDA zorgen CDA: méér bedrijven naar Oudeschild Jan van Asselt (onafhankelijk): Marinehaven Willemsoord Den He der andere lokatie voor de aanlegsteigers Teso op het oog TEXELSE COURANT PAGINA 5 Ie toenemende verkeersstroom naar et eiland baart het CDA zorgen. In aar algemene beschouwingen lan- eert de partij een ambitieus plan m Tesoboten te laten afmeren in de larinehaven van Den Helder. „On- erzoek de mogelijkheid, want het ntlast Den Helder en in het ooste- k havengedeelte is voldoende par- aerruimte beschikbaar, zodat het pookbeeid van driedubbeldeks veer- aten, een verplaatsing van de ha- en naar de Balgzand en ■sbaanswegen ons bespaard blijft." et CDA wil van het college duide- kheid over de verkeersdrukte op het land. „Is het aantal vreemde auto's el zoveel méér in het hoogsei- ien?", vraagt de partij zich af. Het DA komt zelf met een aantal sug- jsties om de autodrukte op Texel in banden te leggen. „Bij een even- ele verplaatsing van de haven naar oostoever in Den Helder snijdt het es aan meerdere kanten. Doordat verkeerstroom vanaf de Kooybrug ngs de andere kant van het Noord- illands kanaal richting de oosthaven :at, ontlast je de wegen in Den Hel- ■r, die door de grotere verkeersdruk- steeds voller worden. De vaartijd in en naar Texel wordt er nauwelijks nger door. Op het haventerrein is Jldoende ruimte om een groot par ierterrein aan te leggen, dat dicht de veerhaven ligt. Voor vakantie- ingers dus aantrekkelijk om de auto Den Helder achter te laten. Wel ouden we aansluiting met het Hel- orse centrum, het ziekenhuis, stati ën theater. Dan is Den Helder niet irloren voor de Texelaars." Reclame m het autoverkeer van en naar verder te laten afnemen heeft CDA nog een aantal suggesties: laai toeristen en hun bagage op in on Helder, zodat de auto's kunnen nterblijven. Bied ze een fiets aan maak meer reclame voor fietsen openbaar vervoer. woningschaarste op Texel baart 'CDA zorgen. De partij verwacht tdoor de verplaatsing van disco- 'ek Question ruimte vrijkomt voor izen. „Hoe staat het met de on- 'handelingen daarover?" Het CDA dt dat de sloop van het huis ast De Lindeboom verwachtingen oft gewekt. '?ns stuurt de partij aan op overleg ;sen gemeente en NIOZ. Medewer- s kunnen tijdelijk worden gehuis- ot in de nieuwbouw in het Sengebied in De Koog. Het CDA -agt zich verder af wanneer met de fiingbouw in Oudeschild kan wor- begonnen en of er al leegstaan- huizen van particulieren zijn ■orderd. „Wij verwachten een be- ddat doorstroming van goedkope 01 duurdere woningen stimuleert." buitengebied. Het eiland moet zo- 51 mogelijk toegankelijk blijven voor klaars en toerist, vindt het CDA, het betreurt dat de gemeentelijke ünen voor invulling van het buiten eed wordt doorkruist door de pro- C|6. „De belevingswaarde van wordt er behoorlijk door aange- 1 De aantrekkelijkheid wordt juist -ouden door de veelzijdigheid." -CDA pleit voor behoud van land- "wgrond. Over de sluitingstijden van horecagelegenheden is de VVD in haar algemene beschouwing niet te spreken. Fractievoorzitster Erna Eel- man: „Hoewel de 1-2-3-regeling als nuttig werd ervaren, verwate ren de afspraken alweer, waardoor een ordinaire verlenging van de sluitingstijd naar 03.00 uur ontstaat. Terug naar af, met een vaste sluitingstijd,is onze inziens gewenst." Het CDA wil auto's met stickers mer ken, waarmee chauffeurs zichzelf de plicht kunnen opleggen de auto te la ten staan. Voor automobilisten die toch hun vervoermiddelen meenemen moet voldoende parkeerruimte zijn, eventueel in ruil voor een fiets. Verder pleit het CDA voor meer par keerruimte in Den Hoorn, De Cocks- dorp en De Koog, omdat daar tijdens evenementen steeds vaker problemen ontstaan. „Eventueel kan hiervoor grasland van particulieren worden ge bruikt." Slaapplaatsen Ten aanzien van de recreatieve groei steunt het CDA het collegebeleid, dat het aantal slaapplaatsen wil bevrie zen. „Maar volg de ontwikkelingen, want stilstand is achteruitgang. Geef alleen uit op basis van bestaande rechten." Het CDA onderkent het belang van de toeristensector. „De werkgelegen heid in deze bedrijfstak geeft de eco nomie eenstevige impuls. Wel maken we ons zorgen dat voor bepaald (schoonmaak)werk incidentele tekor ten ontstaan. Onverschillig Het CDA ergert zich aan de onver schillige houding van de burger ten opzichte van de politiek. „Men wil soms geen enkele binding of verant woordelijkheid." Volgens het CDA be moeilijkt deze ontwikkeling de besluitvorming op het raadhuis. Om het ambtelijk apparaat beter te laten functioneren is het CDA voorstander van gedeeltelijke re<?rganisatie. „Maar wij betreuren het dat vanuit het ge meentehuis zelf zo weinig initiatieven komen." De computers die de gemeente gaat aanschaffen zijn het CDA een doorn in het oog. De automatiseringslasten verdubbelen tot f352.000,- per jaar. „Met het huidige materiaal kan men eigenlijk alles al in grote hoeveelhe den produceren. Is de aanschaf nut tig en nodig?" Structuuronderzoek. Het CDA is voorstander van een sociaal econo misch onderzoek. „Door gedegen in formatie kunnen we daadkrachtiger de toekomst tegemoet treden. De in grediënten daarvoor zijn al op het eiland aanwezig." Podiumvoorziening. Het steeds te rugkerende antwoord dat de onder handelingen over de schouwburgzaal van de Lindeboom vastzitten vindt het CDA „frustrerend". De partij wil openheid over de huidige stand van zaken, ziet in de Burgemeester De Koninghal geen goed alternatief. Het college moet zich actiever inzet ten om het industrieterrein in Oude schild bezet te krijgen. Dat is de mening van het CDA. „Dankzij aan passing van de Redoute is er een goede verbinding tussen de veerha ven en Oudeschild gekomen." Gunstige voorwaarden scheppen voor belangstellende bedrijven om ar beidsplaatsen vindt het CDA de aan gewezen weg het industrieterrein in Oudeschild te vullen. De partij denkt er zelfs aan om bepaalde categorieën bedrijven op bestaande terreinen bij een te brengen. Ook het steeds druk ker wordende haventerrein verdient aanpassing volgens het CDA. De VVD is blij dat de financiële si tuatie van de gemeente positief is. De partij wil overgebleven gelden be nutten voor diepte-investeringen in de infrastructuur, bijvoorbeeld stoplich ten op de kruising Hoornderweg/ Pontweg. Onzekere factor voor Texel is de hoe veelheid geld die de gemeente jaar lijks van het rijk krijgt. Erna Eelman: „De minister van financiën probeert op kosten van de lagere overheden zijn centrale doelstelling te halen. Het rijk blijft bezuinigen richting gemeen ten, ongeacht afspraken. Op deze manier komt de politiek bij burgers over als onbetrouwbaar." Belastingen Een gematigd belastingklimaat voor de inwoners, is iets dat de VVD nastreeft. De partij wil dat de ge meente haar taken blijft heroverwe gen, ook als er geen directe bezuinigingen dreigen. De partij steunt de voorstellen van het college (stoplichten Hoornder weg, dorpshuis De Koog, sociaal eco nomisch onderzoek) voor besteding van overgebleven gelden. Maar men is tegen verhoging van de hinderwet leges en de precariorechten. Met ver hoging van de toeristenbelasting tot f\,- heeft de partij geen moeite, mits het niet nog hoger wordt. De VVD wil tevens de Dorpsstraat in De Koog laten herstraten en de Herenstraat in Den Hoorn herinrichten. Stortplaats Uitbreiding van gescheiden inzame ling is voor de VVD niet bespreek baar. De enige mogelijkheid die de partij nog ziet om tot lagere reini gingsrechten te komen is verzelfstan diging van de inzameling. Men stelt een onderzoek hiernaar voor. Daar naast wil de VVD het afdekken van de stortplaats bekostigen uit de re serves van afdeling Grondzaken, waardoor f374.800,- in mindering kan worden gebracht op de reini gingsrechten. Bureaucratie De bureaucratie op gebied van ge meentelijke regelingen baart de partij zorgen. „We zijn. vóór een bedrijfsma tige aanpak. Dat houdt niet alleen kostendekkend werken in, maar ook kwalitatief goed", aldus Eelman. Ze stelde voor tijdens piekdrukte werk Erna Eelman: ....tegen gewest. uit te besteden, in plaats van structu rele uitbreiding van het personeels bestand. De partij is een fervent tegenstander van het gewest. „Er zijn diverse voor beelden van zaken die op lokaal ni veau kunnen worden afgehandeld. Afname van gemeentelijke verant woordelijkheid en uitholling van taken moet worden voorkomen. Het mag niet zo zijn dat op afstand wordt uit gemaakt wat goed voor Texel is. Er wordt wel gezegd dat samenwerking leidt tot hogere efficiëncy, maar ge zien de steeds hoger wordende bij dragen aan het gewest heb ik er mijn twijfels over", aldus de fractievoor zitster. Ook vindt zij dat het college in andere samenwerkingsverbanden het belang van Texel beter zou moe ten verdedigen. „U had bijvoorbeeld nooit akkoord mogen gaan met slui ting van oefenterrein Noordvaarder op Terschelling in het overleg tussen alle waddeneilanden." 47.000 slaapplaatsen De fractievoorzitster waarschuwt er voor dat terugdringen van het ge bruik van auto's wel eens nadelig kan zijn voor eigen inwoners. Een lager aantal recreatieve slaapplaatsen biedt naar haar mening geen garantie voor afname van het autoverkeer op Texel. „Wij willen ons vasthouden aan het getal 47.000", aldus Eelman. Op gebied van kustverdediging wacht de VVD met belangstelling op de uit komsten van een onderzoek naar een definitieve oplossing. Eelman: „Als een dam in combinatie met suppletie de afkalving in toom kan houden, dan is realisatie op niet al te lange termijn gewenst." Daarnaast blijft de partij pleiten voor handhaving van het Texels tarief bij Teso. „Het kan, want ook andere veerdiensten in de EG hebben gedif ferentieerde tarieven." Kompasschool De VVD ziet niets in meer hulp door de schoolbegeleidingsdienst. „We moeten over op een sobere dienst verlening door de SBD en de Kom passchool moet blijven voortbestaan. Daarnaast moet de aandacht worden gevestigd op technische opleidingen. Er is een nijpend tekort aan vakmen sen." De partij is niet te spreken over de uitgaven in de welzijnsector. De ge meentelijke bijdragen nemen toe om dat het rijk minder bijdragen verstrekt. „We zijn een jaar verder, maar de raamsubsidies voor de dorpshuizen zijn nog steeds niet be kend. En hoe is het met de financiële situatie van de lokale omroep? Daar naast zijn de onderhoudskosten van sportvelden hoog en niet meer reëel. Zelfonderhoud door verenigingen lijkt ons de enige oplossing", aldus Eel man. Ouderen De verdraagzaamheid is op Texel over het algemeen groot. De VVD ver wacht dan ook geen grote problemen op gebied van discriminatie en vindt de extra subsidie die is voorgesteld niet nodig. Seniorenwoningen dicht bij een ver zorgingstehuis geven ouderen een veilig gevoel. Daarom is de VVD voorstander van sloop van de land bouwschool, opdat op die plek nieu we seniorenwoningen kunnen worden gebouwd. Daarnaast vindt de partij een vorm van poliklinische zorg be langrijk voor de ouderen en de overi ge inwoners van Texel. Overige punten uit de VVD- beschouwingen: Aanschaf van fax apparatuur voor gemeenteraadsleden. Strengere aanpak illegaal kamperen middels een lik op stuk beleid. Auto.-arm maken van dorpscentra mag alleen als op loopafstand vol doende parkeerruimte is. Zonder voldoende financiële middelen van het rijk is overdracht van de haven aan de gemeente niet bespreekbaar. De professionele promotie van Texel door de VVV heeft zich bewezen en moet worden voortgezet. Kwaliteitsverbetering is belangrijk in de toeristische sector. Nieuwe aktiviteiten van het jeugd- en jongerenwerk mogen niet leiden tot een hogere gemeentelijke bijdrage. Kinderdagopvang dient te worden verzelfstandigd. Bij aanschaf van een nieuwe reinigingswagen rekening houden met een sproeiinstalatie om gft- containers te reinigen. Geen riolering voor de nood- camping. Alle veehouderijbedrijven komend jaar van een hinderwetvergunning voorzien kan als niet per bedrijf maar per gebied wordt getoetst. De toegenomen diefstallen en vernielingen in het zomerseizoen, baren de VVD zorgen. Het deta cheren van politiemensen uit de regio naar Texel blijft volgens de partij onontbeerlijk. Het inzetten van de dorpswachten in De Koog is wel voor herhaling vatbaar. De VVD ziet niet veel heil in het kunstmatig creëeren van nieuwe banen, maar wel in banenpools. De VVD is blij dat het college zelf heeft ingezien dat bezuiniging op reiniging van het strand onver antwoord was. Informatie over gemeentelijke zaken aan de bevolking vindt de VVD belangrijk. De begroting in zak formaat, die vandaag bij deze krant wordt verspreid, is volgens de partij een goed initiatief. In scherpe bewoordingen veroordeel de het onafhankelijk raadslid Jan van Asselt in zijn algemene beschouwing de manier waarop de gemeente te werk is gegaan bij het taxeren voor de onroerend goed-belasting. „Vanuit de auto werd langs de weg getaxeerd en de burger aangeslagen. Is dat taxatie? Deze cijfers werden door u verkocht aan het Waterschap. Schandalig dat u op deze wijze te werk durft te gaan". Van Asselt wil de weten wat de verkoop van de taxatiegegevens heeft opgebracht en mopperde: „Als al uw werk zo „se rieus" gedaan wordt, zijn wij als raad klaar met zo'n college". Van Asselt wilde ook weten hoeveel bezwaar schriften zijn ingediend tegen de aan slag onroerend goed-belasting 1991 en 1992, hoe daarop is gereageerd, wat de financiële gevolgen daarvan zijn en of er nog een betere taxatie is te verwachten van de panden die volgens hem niet echt zijn getaxeerd. Van Asselt vindt het niet juist dat de gemeenschap opdraait voor kostbare spullen die de brandweer moet aan schaffen om een eventuele brand te kunnen bestrijden in het hoge hotel dat in het gebied bij de Nikadel is gepland. De kosten moeten volgens hem door het hotel worden opge bracht en als dat niet mogelijk is zul len maximale eisen moeten worden gesteld op het gebied van brandbe veiliging. Overige punten Andere vragen en opmerkingen van Van Asselt: Haven. Als het rijk de gemeente wil dwingen de haven van Oude schild over te nemen moeten juridi sche stappen worden ondernomen tegen het rijk, desnoods op Europees niveau. Polderwegen. Aanvankelijk vond het college dat het onder houd van polderwegen een taak van het water schap moest blijven. „Later heeft het college dit tot zich getrokken. Dat geeft veel onrust bij het personeel van het waterschap, de continuïteit wordt daar ernstig verstoord. Is er sprake van rancune van het college jegens het waterschap?" Pontweglawaai. Van Asselt wil dat het geluid van het toenemende ver keer op de Pontweg wordt gemeten om te kunnen bepalen welke maatre gelen genomen moeten worden. Hij denkt aan geluidsabsorberend asfalt en isolatie van bebouwing. Dorpshuis. De dorpshuisplannen voor De Koog worden toegejuicht maar de bevolking zal ook financieel in actie moeten komen. Lindeboom. Van Asselt informeert hoe het staat met de ontwikkelingen rond het toneelgebruik van de schouwburgzaal van hotel De Linde boom. „De beheerder is weer ver dwenen. Zijn er nog geen openingen te vinden? Het college moet niet af wachten". Molenkoog. Van Asselt pleit voor de instandhouding van Molenkoog als eenvoudig zwembad. „De franje mag er best af. Het is alleen een zomer- bad, voornamelijk voor de eigen be volking". Miedema. De illegale recreatiebouw bij Miedema moest ongedaan worden gemaakt. „Wilt u van mij horen hoe veel gevallen, net als Miedema, u de afgelopen jaren wél door de vingers hebt gezien?" Van Asselt klaagde over meer steken die bij Ruimtelijke Ordening zouden zijn gevallen. „Er dient terdege onderzocht te worden welke bedrijven door toevoeging van slaapplaatsen meer rendabel gemaakt kunnen worden. Het is nu teveel een hap-snap beleid en voor we het we ten zijn de slaapplaatsen verdeeld". Doorlichten. Van Asselt vindt het hoog tijd dat het gemeentelijk appa raat weer eens aan een efficiencyon- derzoek wordt onderworpen door een onafhankelijk bureau. „Er zijn knel punten die door een dergelijk bureau aan de kaak moeten worden gesteld". Gemeentefonds. De gemeente moet in actie komen tegen nieuwe manieren van het rijk om het ge meentefonds te verdelen. Als pro bleemgemeenten worden geholpen, gaat dat ten koste van de andere. „De gemeente Texel let daar veel te weinig op. Ze reageert door de be lastingen te verhogen". Onrendabele gebieden Van Asselt vraagt verder om initiatie ven om gas te krijgen in de onrenda bele gebieden van Texel en wil ook weten hoe het zit met kabeltelevisie naar andere dorpen. Werkplaats De Bolder noemt hij een noodzakelijke instelling die voor ver dere uitbouw in aanmerking komt, als er maar geen concurrentie ont staat voor het plaatselijk be drijfsleven. Het reinigingsrecht wordt zeer fors genoemd. „De regeling voor de be drijven vinden we nog steeds proble matisch". Met verhoging van het reinigingsrecht kan wel worden in gestemd, maar dan moet de onroe rend goed-belasting omlaag. Van Asselt vraagt om meer college aandacht voor jongerenhuisvesting. „Creativiteit in deze ontbreekt". Verhoging van begraaf- en precario recht wordt onnodig gevonden. Geluidmetingen van het verkeer op de Pontweg zijn volgens Jan van dringend nodig. IFóto Frans Hopman)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1992 | | pagina 5