Cjrocn ^warL-Jexels in het harL, ULO-nezen haalden herinneringen op Treinpassagiers grijpen naast Texels reisbiljet ATLANTA I Es I Busdienst en controle Teso struikelblok Shetland-olieramp heeft geen gevolgen voor Texel Asielzoekers druppelen binnen in Motel Texel Schulpengat twee uur uit de vaart door harde wind Ms. Molengat nog niet in actie Bezwaar TVO tegen Stappeland-plan Asielzoekers hebben tekort warme kleren VERDER XT in dit JNuïïmier Klif 12: meer muziektheater, minder cabaret Dik Haker op de fiets naar de middeleeuwen Vf Cursusaanbod in d'ouwe Ulo r, Tevoko-heren schudden belagers van zich af Dievegge in de val gelopen f u ZOU WEL GEK ZUN 1 I AIS U MEER BETAALDE. I GOUDA'S GLORIE gauw bleek wat het belangrijkste punt was van het programma van die dag: bijpraten. Ze waren niet al lemaal in de gelegenheid geweest om te komen. Dat gold met name voor de vier buitenlanders, die ech ter wel briefjes of een fax hadden gestuurd die op de reünie werden voorgelezen. Ruud Bakker zit tegen woordig in Mexico en verhuist bin nenkort naar Engeland. Klasien van der Struys zit in Nieuw-Zeeland, Bea Wuis in het Afrikaanse Rwanda en Corrie Potman in Luxemburg. Herdacht werden de twee leerlingen die zijn overleden: Cor van Ruiten beek en Wilke Wassenaar. Op de reünie waren vier „stellen" waarvan de partners elkaar kennen van de ULO-banken: Piet Bakker en Rita Smit, Gerard Zoetelief en Gerda Dekker, Kees Boot en Al ie Visser en Peter Riteco en Welmoed de Waard. Het spreekt vanzelf dat onder het genot van koffie, gebak, een borrel en tenslotte een koud buffet dat door Ruud Boom was verzorgd, heel wat oude herinneringen werden op gehaald. De foto toont alle reü nisten. (Nauta-foto'Simon Smitl OPGERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR 10748 DINSDAG 12 JANUARI 1993 Voor advertenties, abonnementen, etc. Langeveld en de Rooy B.v., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, tele foon 02220-12741. Telefax 02220-14111 Redactie Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg. telefoon 02220-12741 Geen krant gehad? Bel 02220-12741. Buiten kan- I tooruren bel uw bezorger. I Redaktie buiten werktijd Gerard Timmerman, Schoorwal 11, Den I Burg, telefoon 02220-14687 Postbank 652 Bankrelaties ABN-AMRO nr. 46.99.17.636 Rabobank nr, 36.25.01 742; I.N.G. bank nr. 67.34 60 398 Verschijnt dinsdags en vrijdags. Abonnementsprijs /48.50 per half jaar. Los /1.35 Zaterdag waren ze weer bij elkaar zoals veertig jaar geleden in hun lo kaal: de jongens en meisjes die in 1951 in de eerste klas van de ge meentelijke ULO in Den Burg zaten. Van de 73 leerlingen van toen kwa men er 52 naar de Witte Burcht voor een reünie die een gezellig en geanimeerd verloop had. Reden tot grote voldoening voor Rita Bakker- Smit die bijna alle leerlingen had opgespoord, waarbij een groepsfoto die tijdens een schoolreisje was ge maakt eerste leidraad was. Bij degenen die nog op Texel wo nen, was dat natuurlijk eenvoudig, maar velen hebben hun toekomst op het vasteland gevonden en moesten worden achterhaald met gegevens van familie en kennissen. „Het leek net het programma Opsporing Verzocht van Han van der Meer", vertelde Rita bij de ope ning. Van de leerkrachten van toen waren er drie van de partij: J. Sel- denrust, H. Tielemans en A. Pee toom; de overigen zijn overleden of waren onvindbaar. Het idee voor de reünie ontstond in oktober 1991, toen Rita met een bus van Texeltours een reisje maak te naar Luxemburg. Daar kwam ze klasgenoot Corrie Potman tegen, een ontmoeting na vele jaren die naar meer smaakte. Rita, bij de or ganisatie geholpen door Henk Spigt en Riet Zijm-van Heerwaarden, had de adressen van de leerlingen van toen in drie dagen bij elkaar, zodat de uitnodigingen konden worden verstuurd. Vanaf drie uur zaterdag middag begonnen ze de Witte Burcht in te stromen waarbij al Teso verleent geen medewerking aan het waddenbiljet" waarmee trein passagiers vanaf 1 april van en naar de waddeneilanden kunnen reizen. Initiatiefnemer de Nederlandse Spoorwegen kon niet tot een ak koord met de veerdienst komen. Teso vindt dat het vervoersbiljet moeilijk is te controleren en dat de busverbinding tussen station en veerhaven een groter reizigersaan bod niet aankan. De NS benaderden Teso enige tijd geleden voor het waddenbiljet. Door aankoop van deze reisbon kunnen de reizigers per trein, bus en boot met een flinke korting van en naar de waddeneilanden reizen. De NS ver wachten door het waddenbiljet een grote toename van het vervoer naar de waddeneilanden, die door hun af gelegen ligging goed zijn voor veel treinkilometers. Winst, maar ook ver betering van de efficiëncy en het comfort van de reiziger zijn de motie ven achter het NS-initiatief. „Voor 1993 is de prognose dat we 20.000 biljetten verkopen en volgend jaar Het Texels Verbond van Onderne mers (TVO) heeft gisteren een be zwaarschrift ingediend tegen het uitwerkingsplan van het „tussenge bied" aan de Nikadel, dat momen teel bij de gemeente ter inzage ligt. Het plan heeft betrekking op de in frastructuur (wegen, voetpaden en openbaar groen) in het gebied tussen het dorp De Koog en Beachpark Li vingstone. TVO maakt bezwaar om dat de gemeente teveel zou afwijken van de oorspronkelijke planopzet. Vol gens voorzitter Ko Vinke heeft TVO niet de bedoeling om langs deze weg bouwactiviteiten in het Stappeland- gebied te dwarsbomen. Hij reageert hiermee op berichten dat TVO de bouw van de nieuwe supermarkt aan de Nikadel zou willen verhinderen. „Als ons bezwaarschrift de gemeente aanleiding geeft om de bouw stil te leggen, zouden wij dat ernstig be treuren. TVO juicht individuele initia tieven van ondernemers juist toe." Vandaag heeft een TVO-delegatie een onderhoud met de gemeente over deze kwestie. IM-ADVERTENTIE voorzien we een verdubbeling daar van", aldus NS-woordvoerder Kees van Dijk. In deze cijfers is Texel met meeberekend, omdat Teso in tegen stelling tot de veerdiensten naar de vier Friese waddeneilanden, niets voor het initiatief voelt. Haaks „In principe wilden we er wel aan meewerken, mits de bootreizigers met een normaal bootkaartje aan het Teso-loket komen. Elk ander vervoers bewijs is door onze medewerkers niet goed te checken, ook niet steek proefsgewijs. Er valt dan een gat in ons controlesysteem en dat staat haaks op het Teso-beleid", aldus Her man Bakker, hoofd administratie van Teso. Volgens Bakker hielden de NS in de onderhandelingen vast aan één reisbiljet en wilde niet dat de bon aan het Teso-loket wordt omgewis seld in een ander biljet. „We kunnen voor Texel geen uitzondering maken", verklaart Van Dijk. „Daardoor maken we deze zaken voor de reiziger extra ingewikkeld en dat is nou juist niet de bedoeling. Het moet er juist een voudiger door worden." Een ander bezwaar van Teso tegen het het waddenbiljet is dat het niet strookt met de vervoerscondities. Van Dijk: „Vreemd, want andere veer diensten hadden er geen problemen mee. Eventueel hadden we de afwij kende condities in het waddenbiljet opgenomen." Busverbinding De controle van de vervoersbiljetten De olieramp op de Schotse Shetland-eilanden heeft geen gevol gen voor Texel. Wel zal te merken zijn dat een ware slachting onder de zeevogelpopulatie heeft plaatsge vonden. Het zeehondencentrum in Pieterburen heeft verklaard dat grote aantallen met olie besmeurde zeehonden in de richting van de Nederlandse kust drij ven. Volgens EcoMare is dit bericht nergens op gebaseerd. Woord- voerdster Nienke Bloksma: „Wij heb ben er bij geen enkele officiële instantie bevestiging van kunnen krij gen. In die omgeving leven tiendui zenden grijze zeehonden. Zo'n ramp is natuurlijk afschuwelijk, maar die populatie is zó groot dat die niet uit sterft." Tussen Terschelling en Vlieland leeft ook een groep grijze zeehonden. Uit- wordt volgens Teso nog bemoeilijkt door de gebrekkige busverbinding tussen het station en veerhaven. „De busreizigers arriveren op het nippertje bij de veerhaven, waardoor weinig tijd overblijftvoor een goede controle. En we voelen er mets voor mensen die lopen te zwaaien met een NS- biljet vrije doorgang te verlenen." Tijdens de onderhandelingen met Teso kwam de busverbinding uitvoe- Nu de gewone kerstvakantiegangers zijn verdwenen, loopt Motel Texel in De Koog weer langzaam vol met asielzoekers. Gisteren arriveerden tien mannen uit Somalië, die gevolgd zouden worden door een Iraanse fa milie en mensen uit Afghanistan en andere landen. Hoeveel asielzoekers hier uiteindelijk zullen verblijven is nog niet duidelijk. In elk geval zullen het er niet meer dan 100 zijn, waar schijnlijk belangrijk minder. Eigenaar van Motel Texel H.J. den Uijl uit Amsterdam heeft op het ministe rie van WVC te horen gehad dat de behoefte aan extra noodopvang voor asielzoekers momenteel niet zo groot is. Het gros van de asielzoekers kan worden opgevangen in diverse kazer nes op het vasteland. Dat kan echter snel veranderen. wisseling met Engelse soortgenoten vindt echter niet veel plaats. Zeevaartroute EcoMare vreest wel voor de zeevo gels, onder andere ijsduikers. Bloksma: „Zeventig procent leeft in deze tijd op die plaats. We zullen dus wel gevolgen van de olieramp mer ken* Maar het is onwaarschijnlijk dat hier met olie besmeurde vogels van die ramp aanspoelen," Het plan van minister Maij-Weggen om de zeevaartroute tussen Rotter dam en Hamburg meer uit de kust te verleggen, ter bescherming van de Waddenzee, wordt door EcoMare en thousiast onthaald. „Het is natuurlijk goed om risico's te vermijden, hoe wel er toch al geen grote olietankers in de buurt van de Waddenzee ko men", aldus Bloksma. „Maar een olieramp op open zee is voor vogels net zo erg als eentje onder de kust. Het scheelt alleen voor de stranden." rig ter sprake. „De tijd tussen de aankomst van de trein en het vertrek van de boot is feitelijk te kort. De passagiers kunnen niet direct instap pen in de bus, waardoor de aan komst bij de boot extra wordt vertraagd. Door het Waddenbiljet wordt de druk op de busverbinding nog extra verhoogd. We voelen er weinig voor dit probleem groter te maken dan het al is." Deze houding verraste Van Dijk. „Teso stelde zich star op over dit probleem. Op dat moment had verder onderhandelen geen zin meer. Prijzen en kortingen zijn niet eens ter sprake gekomen." Oplossing Over deze zaak nam Van Dijk na af loop van het gesprek contact op met de NZH. Een woordvoerder van de NZH verklaart desgevraagd bekend te zijn met het krappe tijdschema van de bus. „Omdat veel passagiers geen regelmatige reizigers zijn, neemt de De plannen voor een permanente op vang van 200 asielzoekers zijn voor lopig van de baan, hoewel dat altijd nog het ideaal van Den Uijl is. Den Uijl zegt geschrokken te zijn van sommige reacties op dit plan. Met name over de veronderstelling dat de aanwezigheid van de asielzoekers niet goed zal vallen bij de gewone toe risten, zodat die zullen wegblijven, heeft hij zich verbaasd. „Ik denk dat het veel negatiever is voor het toe risme nu bekend is dat in De Koog blijkbaar geen prijs wordt gesteld op de aanwezigheid van een groter aan tal buitenlanders. Dat zou sommige buitenlandse toeristen wel eens kun nen afschrikken, terwijl je degenen die erop af komen liever niet hebt. De kritiek die ik uit de krant heb ver nomen, vind ik van weinig hoogstaand niveau. Ik zou overigens best willen meewerken aan een goed gesprek hierover, zodat we mis verstanden uit de weg kunnen ruimen". De asielzoekers die dezer dagen hun intrek nemen in Motel Texel hebben groot gebrek aan winter- kleding. „Als ze naar buiten wil len moeten ze eerst een jas lenen", meldt Riet Roelofs, coör dinatrice van de vluchtelingenop vang in De Koog. Ze is een inzamelingsactie gestart om de tijdelijke gasten van warme kle ding te voorzien en verzoekt Texelaars hun overtollige jassen, handschoenen en winters schoei sel af te staan aan de vluchtelin gen. Ze merkt op dat mutsen en sjaals niet nodig zijn. „Die heb ben we nog genoeg." Mensen kunnen hun spullen afleveren bij Piet Keijser, Boodlaan 4, De Koog, tegenover Motel Texel. kaartverkoop veel tijd in beslag. Bo vendien heeft de chauffeur voor het vertrek recht op een pauze." Na bestudering van de vertrektijden is gebleken dat er nog wat speling in zit. „Met ingang van 23 mei vertrekt de bus naar de veerboot drie minuten eerder. Dan moet het probleem uit de wereld zijn." Tot die tijd ziet de stati onchef erop toe dat de bus bijtijds vertrekt, zodat dit probleem tot het verleden behoort. Teso-man Bakker wijst er verder op dat door de verkoop van Texel- arrangementen door de VVV al spra ke is van een behoorlijke dekking voor het eiland. „Wij hebben meer baat bij een volledig arrangement via de VVV, inclusief verblijfsaccommo- datie, dan aan een overeenkomst met de NS, die alleen de reis regelt." „Het is niet zo dat we niets willen. We verlenen wel medewerking aan dagtocht 8 van de NS voor een be zoek aan Texelse musea en evene menten. Omdat het NS-biljet bij Teso wordt omgeruild voor het normale Teso-kaartje, levert dit geen controle problemen op. De bootreizigers krij gen daardoor wel een flinke korting." De NS betreurt dat Teso dit jaar niet wil meewerken aan het waddenbiljet. „Maar voor volgend jaar hoop ik toch dat we tot elkaar komen." Wind met een kracht van tien beau fort en uitschieters naar elf maakte het zondag noodzakelijk dat de veer boot Schulpengat twee uur uit de vaart ging. De voor gisteren geplan de wisseling met de Molengat ging wegens de storm niet door. De harde zuidelijke wind stond zon dag recht op de boot, als deze de fuik op Texel verliet. Hierdoor neigde het achterschip naar uitzwaaien. Om die reden werd besloten de dienstre geling om 18.00 uur stil te leggen. Passagiers aan boord van de 17.00 uur boot werden via de geluidsinstal latie op de hoogte gesteld. Enkelen waren op weg naar het Geminizie- kenhuis voor het bezoekuur, maar besloten daarvan af te zien. Om 20.00 uur bleek de wind enigszins gedraaid naar het westen en was de kracht afgenomen, zodat de dienstre geling werd hervat. De hoogte van het water veroorzaakte geen pro blemen. Dwars vermogen Gisteren zou de Schulpengat voor een onderhoudsbeurt drie weken uit de vaart gaan. De Molengat zou de dienst overnemen. Deze wisseling is voorlopig echter uitgesteld. De Mo lengat heeft te weinig dwars vermo gen om tegen de zijwind op te boksen en veilig in de fuik af te me ren. „We wachten minder wind af", aldus Tesodirecteur Theo Hoogerhei- de, die hoopt dat de wisseling wel deze week kan plaatsvinden. „Anders raken we achter op het schema. Bij een bedrijf in De Koog is een 21-jarige Helderse aangehouden die meerdere malen geld uit de jaszak van een personeelslid heeft gestolen. Nadat enkele keren geld werd vermist werd in het bedrijf door het perso neel een val opgezet. De Helderse werd betrapt en gaf toe ook voor de andere diefstal ien verantwoordelijk te zijn. In totaal ontvreemdde ze f350,-. Het geld is terugbetaald. Want op 1 februari is de Molengat aan de beurt." Brandweer en politie hebben geen meldingen van stormschades binnen gekregen Op enkele plaatsen zijn schuttingen omgewaaid en zijn enige dakpannen gesneuveld. De zuid wester storm heeft volgens Rijkswa terstaat voor zover bekend geen schade toegebracht aan de Texelse kust. I.M. ADVERTENTIE pagina 6 1 POND halvarine f 0,79 Bij SUPER Den Burg Zie ook onze aanbieding op pag. 4

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1993 | | pagina 1