Cjrocn '^wartsjexeh in het
N
Los draadje maakte
boot uren stuurloos
TOERIST
ummer
JJorszel
VVV op zoek naar opvolger directeur Dekker
Omzet vergroten?
texelse'^courant
VERDER
IN DIT
Parkeerzondaars opgelet:
vanaf april wielklem
w Belegen koe Tjepkema
kampioen wintershow
sw Nieuwe wagen voor
Texelse politiekorps
w Storm richt weinig
schade aan op Texel
Groen Links boos op Teso
Ondernemers trekken
Stappeland-bezwaar in
Ramp
Vuurtorenwachters
niet meer nodig
Jutters en museum
bepraten conflict
Slufter-trap wordt
beter begaanbaar
Scheepsrecht...
OPGERICHT 15 SEPTEMBER 1887 NR 10749
VRIJDAG 15 JANUARI 1993
Voor advertenties, abonnementen, etc.
Langeveld en de Rooy B.v., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, tele
foon 02220-12741. Telefax 02220-14111
Redactie Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45. Den Burg, telefoon
02220-12741 Geen krant gehad? Bel 02220-12741. Buiten kan
tooruren bel uw bezorger
Redaktie buiten werktijd Gerard Timmerman, Schoorwal 11, Den
Burg. telefoon 02220-14687
Postbank 652
Bankrelaties ABN-AMRO nr. 46.99.17.636
Rabobank nr. 36.25 01.742; I.N.G. bank nr. 67.34 60.398
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Abonnementsprijs 48,50 per half jaar; Los f\.35
°9ent8ch<
Zie pagina 6.
T. tl ig lui hart.
Onze bezorgers verspreiden
vandaag met de Texelse
Courant een folder ran
5
Eet-Snack-Bar 't Koffiecentrum
Weverstraat 58
Telefoon 02220 14547
(Foto Harry de GraafI
IM-ADVERTENTIE
Ook zo benieuwd naar
onze kleurrijke verniewde
uitgave?
Nog even geduld....
vanaf 27 maart weet u alles!
Drukkerij
Langeveld en de Rooy
I D ^ar'(Straat 10. Den Burg
Lf //K telefoon 02220 - 12741
fax 02220 - 14111
„Voor meer informatie over de
stuurloos ronddrijvende veerboot
„Molengat" schakelen wij over
naar onze verslaggever. Hoe is de
situatie op dit moment?"(Stom
me vraag als je er goed over na
denkt) Radio Noordholland,
actueel, maar vooral breedsprakig
als altijd, hield de verontruste
luisteraars woensdagochtend op
de hoogte. Onmiddelijk schetter
de op iets te hoge toon de neuzi-
ge stem van de reporter uit de
speakers. Hij ziet nu zijn kans
schoon, dit is zijn moment. Ein
delijk kan hij laten horen wat hij
waard is als razendsnelle verslag
gever bij een heuse martieme
ramp En daar komt zijn alles om
vattende, indringende vraag:
„Zijn de passagiers in paniek ge
raakt?" Hoe bedenkt-ie het! Je
ziet zijn uitpuilende ogen, z'n
openhangende mond en je hoort
zijn hersenen kraken die het ge
wenste antwoord al bijna klaar
hebben. Maar dan klinkt na een
korte pauze de laconieke stem
van kapitein Broersma, die -
misschien toch nog stijf van de
zenuwen- rustig uitlegt, dat er
helemaal geen levensgevaar heeft
gedreigd, een simpele draadbreuk
de boot tijdelijk gedeeltelijk
stuurloos maakte en dat er ver
der niks aan de hand is. „Jam
mer, jammer", denkt die
teleurgestelde Radio Kuifje,
„waarom nou geen stranding op
De Hors?!" Trouwens, men vaart
inmiddels alweer op schema als
of er niks is gebeurd, want bij
TESO weten ze donders goed
hoe ze de eindjes aan elkaar
moeten knopen
Horszei
Het gedeeltelijk uitvallen van
je besturing van de Teso-
/eerboot Molengat was
woensdag te wijten aan een
jefect in de electronica van de
/oortstuwingsinstallatie. ..Er
:at een draad los van de eind-
schakelaar van de beveiliging
/an de electrische verstelmotor
/an de Voith Schneider-
jropeller", zo liet directeur
Theo Hoogerheide weten kort
nadat het defect was ver
holpen.
Iet duurde geruime tijd voordat de
staring was gelokaliseerd, al was
snel duidelijk in welke richting moest
worden gezocht. Het mankement
deed zich voor om 7.15 uur toen de
dubbeldekker opweg was naar Den
Helder. Alleen de achterschipbestu-
ing bleef werken. Bij een dergelijk
probleem kan doorgaans worden
Overgeschakeld op noodbesturing.
I Het defekt deed zich echter voor in
een onderdeel waarvan ook de nood-
besturing afhankelijk is, zodat ook
deze uitviel. Bij rustig weer zou het
mogelijk zijn geweest om met alleen
ipchterbesturing de haven van Den
Helder binnen te lopen, maar er
stond een vrij straffe wind waardoor
pit niet verantwoord werd gevonden.
De kans dat het hoge schip met zijn
Enorme windvang dan uit de koers
Én op de dijk zou lopen, was niet
penkbeeldig. Kapitein Sietse
Broersma besloot dus met de kop in
Pe wind te blijven dobberen, in de
Jsoop dat het defekt snel zou worden
ippgespoord en hersteld. De machi
nisten Rob Timmer en Douwe Bakker
Begonnen met het controleren en
zijn beurt raadpleegde die een specia
list van Siemens. Dat onderzoek
vroeg veel tijd, maar op een gegeven
moment was men zo ver dat door
enige kunstgrepen de besturing weer
in werking kon worden gesteld. Om
9.38 liet Broersma weten dat hij
koers zette naar Den Helder voor het
lossen en vervolgens weer laden van
passagiers en auto's. Het was verant
woord weer naar Texel te varen waar
de definitieve reparatie zou worden
uitgevoerd.
De boot van zeven uur is altijd druk
zodat er veel passagiers door het on-
Lees verder pagina 5
Bureau concludeert:
Het ziet er niet best uit voor de
twee nog in dienst zijnde Texelse
vuurtorenwachters. Het onderzoek
bureau KPMG heeft geconcludeerd
dat alleen op de Brandaris van Ter
schelling nog bemanning nodig is.
De kustwachters van de andere
vuurtorens op de waddeneilanden
kunnen worden ontslagen.
De radarinstallaties op deze torens
moeten de mensen vervangen. De
gegevens van deze radars zijn af te
lezen in de Terschellinger vuurtoren,
die als centraal meldpunt voor de
Waddenzee geldt.
De vuurtorenwachters komen dezer
dagen in Leeuwarden bijeen om door
de dienstleiding te worden geïnfor
meerd over de consequenties van het
rapport. Piet Stam van de Eierlandse
vuurtoren laat desgevraagd weten
dat hij en zijn collega's het niet eens
zijn met het rapport. Volgens hem
kan „levende" waarneming op de to
ren niet worden gemist en ontstaan
grote risico's als daar alleen nog ra
dar is. Ook betwijfelt hij het efficien-
cyvoordeel van de voorstellen.
Volgens hem is er straks zoveel werk
meer te doen op de toren van Ter
schelling, dat het financiële voordeel
van ontslag van de wachters van de
andere torens wegvalt.
Technici onderin het schip bezig met de electronica, kort voor het ontdekken van het losse draadje.
Woensdag vindt een gesprek plaats
tussen de stichtingsbesturen van het
Juttersmuseum en het Texels Mu
seum (STM), waarin wordt getracht
de ernstige onderlinge meningsver
schillen op te lossen. Enkele jutters
en bestuursleden van de Stichting
Juttersmuseum waren van plan
maandag een deel van hun spullen,
die deel uitmaken van de collectie
De grote betonnen trap over de
Zanddijk, de belangrijkste entree van
De Slufter, wordt vervangen. Directe
aanleiding is een klacht van de Ou
derenbond over de slechte begaan
baarheid van de trap voor slecht ter
been zijnden.
De huidige trap is destijds gemaakt
van betonnen damwandprofielen, die
van het Maritiem en Jutters Museum
in Oudeschild, weg te halen. Zelfs
werd overwogen de deuren van het
juttersmuseum te sluiten. Het STM-
bestuur wist dit tijdens een gister
middag gehouden vergadering te
voorkomen door in te stemmen met
een gesprek a.s. woensdag. Al langer
botert het niet tussen de jutters en
de STM-directie. Aanleiding voor de
huidige uitbarsting is de recente wei
gering van museumdirecteur Kuiper
een opgevist kanon uit de eerste we
reldoorlog in ontvangst te nemen.
afkomstig zijn uit de haven van Ou
deschild. De treden zijn echter te
hoog, waardoor beklimmen van de
trap voor ouderen nogal uitputtend
is. Bovendien verkeert de trap in
slechte staat en is ook daarom aan
vervanging toe. In opdracht van Rijks
waterstaat begint de firma Daalder in
februari met de bouw van een nieu
we trap, waarbij geprefabriceerde tre
den van normale opstaphoogte
worden gebruikt. Ook komen er meer
bordessen, waar even kan worden
uitgeblazen.
Adjunct-directeur Henk Groenen heeft nu de
dagelijkse leiding.
verandering was de oprichting van
de Stichting VVV Texel Promotie,
die sinds 1 januari 1986 de toeristi
sche belangstelling voor het eiland
enorm heeft gestimuleerd.
Adjunct
Het afgelopen jaar zijn de taken van
Dekker door zowel leden van het
stichtingsbestuur als door Henk
Groenen waargenomen. Groenen
(30) was aangetrokken als hoofd
promotie en werving, maar heeft nu
definitief de functie van adjunct-
directeur aanvaard. Hij kan zich nu
helemaal richten op de dagelijkse
leiding van het kantoor. Door het
aantrekken van een nieuw hoofd
promotie in de persoon van Yvonne
Bosma, afgelopen jaar, kan Groenen
de uitvoering van zijn oorspronkelij
ke taken inmiddels met gerust hart
uit handen geven.
Van de nieuwe directeur wordt ver
wacht dat hij/zij zich meer richt op
beleidszaken en nieuwe initiatieven
zal ontwikkelen.
doormeten, vanaf de wal via de radio
geïnstrueerd door het hoofd van de
technische dienst Rint de Vries. Op
De boot viel uit, maar toch deed
de 18-jarige Rogier Krüger (foto)
uit Den Burg dinsdagochtend in
Den Helder rijexamen en hij
slaagde ook nog. Rogier maakte
de overtocht met een sleepboot
van de Koninklijke Marine, die in
verband met het uitvallen van de
veerdienst naar Texel was gediri
geerd om 35 mariniers naar het
vasteland te brengen. Rogier:
„Toen we op het haventerrein
stonden zagen we die boot de
haven inkomen. Ik was met rij-
instructeur Peter van der Struys
en die regelde toen dat ik mee
kon". Ook een Texelse vrouw die
haar op het vasteland wonende
ernstig zieke zuster moest bege
leiden naar het ziekenhuis, maak
te van de marineboot gebruik.
Rogier keerde in feeststemming
op Texel terug. Twee keer eerder
had hij examen gedaan maar
was toen gezakt. „Driemaal is
scheepsrecht" gold in dit geval
wel heel letterlijk.
het nieuwe VVV-kantoor aan de
Emmalaan. Daarnaast vertegen
woordigt hij de stichting in een aan
tal landelijke commissies en is hij
betrokken bij de promotie op vakan
tiebeurzen. „Ook is de ordening van
het historisch archief nog een
mooie taak voor mij", aldus Dekker.
Om de verandering naar buiten toe
duidelijk te laten blijken, zal Dekker
niet meer in het VVV-kantoor aan
het werk zijn. „Ik neem mijn bureau
mee en zet het thuis neer."
Uiterlijk 1994
Het sociaal plan maakt de weg vrij
voor de benoeming van een opvol
ger. Dekker zal zijn deeltaak beëin
digen drie maanden nadat de
nieuwe directeur is benoemd. Uiter
lijk 1 maart 1994 zegt hij de VVV
vaarwel. Het stichtingsbestuur zal
zich op korte termijn beraden over
de wijze waarop in de opvolging
wordt voorzien.
Lange loopbaan
Het zal voor de nieuwe man of
vrouw niet meevallen om zijn voor
ganger te doen vergeten, want Dek
ker bepaalde liefst 31 jaar het
beleid van de Texelse VVV. Op 1 ja
nuari 1962 volgde hij Guy Fortgens
op als directeur. Sinds 1956 was
Dekker al als boekhouder/correspon
dent bij de VVV Texei werkzaam,
aanvankelijk onder directeur Co
Quint. Dekker leerde alle facetten
van de informatieverstrekking aan
toeristen, want twee zomers werkte
hij aan de balie.
Destijds telde de VVV naast de di
recteur vier personeelsleden. Van
daag de dag heeft Dekker de
beschikking over 24 medewerkers.
Vooral de afgelopen zeven jaar
groeide de organisatie qua omvang
en professionaliteit. Belangrijkste
Na 37 jaar bij de VVV Texel is di
recteur Jaap Dekker begonnen aan
de laatste periode van zijn loop
baan. Woensdagochtend lichtte hij
het personeel in over zijn naderen
de afscheid. In afwachting van zijn
opvolger, voor wie de sollicitatie
procedure nog moet worden
gestart, blijft Dekker voorlopig nog
belast met een beperkte directie
taak. De dagelijkse leiding berust
thans volledig bij adjunct-directeur
Henk Groenen.
Jaap Dekker, die in maart 62 jaar
wordt, omschrijft het besluit om op
te stappen als „moeilijk, maar on
vermijdelijk". Hij was van plan zijn
werk normaal uit te dienen tot zijn
63ste, maar een ziekte bracht zijn
vertrek in een stroomversnelling.
Wegens zijn gezondheid was hij ge
durende ruim een jaar niet in staat
zijn functie als directeur van de
Stichting VVV Texel Promotie ge
heel te vervullen. Inmiddels is Dek
ker ten dele afgekeurd, wat een
complete hervatting van zijn werk
zaamheden verhindert. In goed
overleg tussen bestuur en directeur
is naar wederzijdse tevredenheid nu
een ,,afbouw"-regeling overeenge
komen. In dit „sociaal plan" zijn af
spraken vastgelegd tussen
werkgever (Stichting VVV) en werk
nemer (Dekker) over de invulling
van Dekkers werk de komende pe
riode.
Verhuizing
Net als het afgelopen driekwart jaar
al het geval was, zal Dekker zich
hoofdzakelijk bezighouden met de
voorbereiding op de verhuizing naar
Jaap Dekker trekt straks de deur van „zijn" VW voorgoed achter zich dichl. iforos F,a„r Hc.pm.nj