Cjrocn '^wartsjexeh in het N Los draadje maakte boot uren stuurloos TOERIST ummer JJorszel VVV op zoek naar opvolger directeur Dekker Omzet vergroten? texelse'^courant VERDER IN DIT Parkeerzondaars opgelet: vanaf april wielklem w Belegen koe Tjepkema kampioen wintershow sw Nieuwe wagen voor Texelse politiekorps w Storm richt weinig schade aan op Texel Groen Links boos op Teso Ondernemers trekken Stappeland-bezwaar in Ramp Vuurtorenwachters niet meer nodig Jutters en museum bepraten conflict Slufter-trap wordt beter begaanbaar Scheepsrecht... OPGERICHT 15 SEPTEMBER 1887 NR 10749 VRIJDAG 15 JANUARI 1993 Voor advertenties, abonnementen, etc. Langeveld en de Rooy B.v., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, tele foon 02220-12741. Telefax 02220-14111 Redactie Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45. Den Burg, telefoon 02220-12741 Geen krant gehad? Bel 02220-12741. Buiten kan tooruren bel uw bezorger Redaktie buiten werktijd Gerard Timmerman, Schoorwal 11, Den Burg. telefoon 02220-14687 Postbank 652 Bankrelaties ABN-AMRO nr. 46.99.17.636 Rabobank nr. 36.25 01.742; I.N.G. bank nr. 67.34 60.398 Verschijnt dinsdags en vrijdags. Abonnementsprijs 48,50 per half jaar; Los f\.35 °9ent8ch< Zie pagina 6. T. tl ig lui hart. Onze bezorgers verspreiden vandaag met de Texelse Courant een folder ran 5 Eet-Snack-Bar 't Koffiecentrum Weverstraat 58 Telefoon 02220 14547 (Foto Harry de GraafI IM-ADVERTENTIE Ook zo benieuwd naar onze kleurrijke verniewde uitgave? Nog even geduld.... vanaf 27 maart weet u alles! Drukkerij Langeveld en de Rooy I D ^ar'(Straat 10. Den Burg Lf //K telefoon 02220 - 12741 fax 02220 - 14111 „Voor meer informatie over de stuurloos ronddrijvende veerboot „Molengat" schakelen wij over naar onze verslaggever. Hoe is de situatie op dit moment?"(Stom me vraag als je er goed over na denkt) Radio Noordholland, actueel, maar vooral breedsprakig als altijd, hield de verontruste luisteraars woensdagochtend op de hoogte. Onmiddelijk schetter de op iets te hoge toon de neuzi- ge stem van de reporter uit de speakers. Hij ziet nu zijn kans schoon, dit is zijn moment. Ein delijk kan hij laten horen wat hij waard is als razendsnelle verslag gever bij een heuse martieme ramp En daar komt zijn alles om vattende, indringende vraag: „Zijn de passagiers in paniek ge raakt?" Hoe bedenkt-ie het! Je ziet zijn uitpuilende ogen, z'n openhangende mond en je hoort zijn hersenen kraken die het ge wenste antwoord al bijna klaar hebben. Maar dan klinkt na een korte pauze de laconieke stem van kapitein Broersma, die - misschien toch nog stijf van de zenuwen- rustig uitlegt, dat er helemaal geen levensgevaar heeft gedreigd, een simpele draadbreuk de boot tijdelijk gedeeltelijk stuurloos maakte en dat er ver der niks aan de hand is. „Jam mer, jammer", denkt die teleurgestelde Radio Kuifje, „waarom nou geen stranding op De Hors?!" Trouwens, men vaart inmiddels alweer op schema als of er niks is gebeurd, want bij TESO weten ze donders goed hoe ze de eindjes aan elkaar moeten knopen Horszei Het gedeeltelijk uitvallen van je besturing van de Teso- /eerboot Molengat was woensdag te wijten aan een jefect in de electronica van de /oortstuwingsinstallatie. ..Er :at een draad los van de eind- schakelaar van de beveiliging /an de electrische verstelmotor /an de Voith Schneider- jropeller", zo liet directeur Theo Hoogerheide weten kort nadat het defect was ver holpen. Iet duurde geruime tijd voordat de staring was gelokaliseerd, al was snel duidelijk in welke richting moest worden gezocht. Het mankement deed zich voor om 7.15 uur toen de dubbeldekker opweg was naar Den Helder. Alleen de achterschipbestu- ing bleef werken. Bij een dergelijk probleem kan doorgaans worden Overgeschakeld op noodbesturing. I Het defekt deed zich echter voor in een onderdeel waarvan ook de nood- besturing afhankelijk is, zodat ook deze uitviel. Bij rustig weer zou het mogelijk zijn geweest om met alleen ipchterbesturing de haven van Den Helder binnen te lopen, maar er stond een vrij straffe wind waardoor pit niet verantwoord werd gevonden. De kans dat het hoge schip met zijn Enorme windvang dan uit de koers Én op de dijk zou lopen, was niet penkbeeldig. Kapitein Sietse Broersma besloot dus met de kop in Pe wind te blijven dobberen, in de Jsoop dat het defekt snel zou worden ippgespoord en hersteld. De machi nisten Rob Timmer en Douwe Bakker Begonnen met het controleren en zijn beurt raadpleegde die een specia list van Siemens. Dat onderzoek vroeg veel tijd, maar op een gegeven moment was men zo ver dat door enige kunstgrepen de besturing weer in werking kon worden gesteld. Om 9.38 liet Broersma weten dat hij koers zette naar Den Helder voor het lossen en vervolgens weer laden van passagiers en auto's. Het was verant woord weer naar Texel te varen waar de definitieve reparatie zou worden uitgevoerd. De boot van zeven uur is altijd druk zodat er veel passagiers door het on- Lees verder pagina 5 Bureau concludeert: Het ziet er niet best uit voor de twee nog in dienst zijnde Texelse vuurtorenwachters. Het onderzoek bureau KPMG heeft geconcludeerd dat alleen op de Brandaris van Ter schelling nog bemanning nodig is. De kustwachters van de andere vuurtorens op de waddeneilanden kunnen worden ontslagen. De radarinstallaties op deze torens moeten de mensen vervangen. De gegevens van deze radars zijn af te lezen in de Terschellinger vuurtoren, die als centraal meldpunt voor de Waddenzee geldt. De vuurtorenwachters komen dezer dagen in Leeuwarden bijeen om door de dienstleiding te worden geïnfor meerd over de consequenties van het rapport. Piet Stam van de Eierlandse vuurtoren laat desgevraagd weten dat hij en zijn collega's het niet eens zijn met het rapport. Volgens hem kan „levende" waarneming op de to ren niet worden gemist en ontstaan grote risico's als daar alleen nog ra dar is. Ook betwijfelt hij het efficien- cyvoordeel van de voorstellen. Volgens hem is er straks zoveel werk meer te doen op de toren van Ter schelling, dat het financiële voordeel van ontslag van de wachters van de andere torens wegvalt. Technici onderin het schip bezig met de electronica, kort voor het ontdekken van het losse draadje. Woensdag vindt een gesprek plaats tussen de stichtingsbesturen van het Juttersmuseum en het Texels Mu seum (STM), waarin wordt getracht de ernstige onderlinge meningsver schillen op te lossen. Enkele jutters en bestuursleden van de Stichting Juttersmuseum waren van plan maandag een deel van hun spullen, die deel uitmaken van de collectie De grote betonnen trap over de Zanddijk, de belangrijkste entree van De Slufter, wordt vervangen. Directe aanleiding is een klacht van de Ou derenbond over de slechte begaan baarheid van de trap voor slecht ter been zijnden. De huidige trap is destijds gemaakt van betonnen damwandprofielen, die van het Maritiem en Jutters Museum in Oudeschild, weg te halen. Zelfs werd overwogen de deuren van het juttersmuseum te sluiten. Het STM- bestuur wist dit tijdens een gister middag gehouden vergadering te voorkomen door in te stemmen met een gesprek a.s. woensdag. Al langer botert het niet tussen de jutters en de STM-directie. Aanleiding voor de huidige uitbarsting is de recente wei gering van museumdirecteur Kuiper een opgevist kanon uit de eerste we reldoorlog in ontvangst te nemen. afkomstig zijn uit de haven van Ou deschild. De treden zijn echter te hoog, waardoor beklimmen van de trap voor ouderen nogal uitputtend is. Bovendien verkeert de trap in slechte staat en is ook daarom aan vervanging toe. In opdracht van Rijks waterstaat begint de firma Daalder in februari met de bouw van een nieu we trap, waarbij geprefabriceerde tre den van normale opstaphoogte worden gebruikt. Ook komen er meer bordessen, waar even kan worden uitgeblazen. Adjunct-directeur Henk Groenen heeft nu de dagelijkse leiding. verandering was de oprichting van de Stichting VVV Texel Promotie, die sinds 1 januari 1986 de toeristi sche belangstelling voor het eiland enorm heeft gestimuleerd. Adjunct Het afgelopen jaar zijn de taken van Dekker door zowel leden van het stichtingsbestuur als door Henk Groenen waargenomen. Groenen (30) was aangetrokken als hoofd promotie en werving, maar heeft nu definitief de functie van adjunct- directeur aanvaard. Hij kan zich nu helemaal richten op de dagelijkse leiding van het kantoor. Door het aantrekken van een nieuw hoofd promotie in de persoon van Yvonne Bosma, afgelopen jaar, kan Groenen de uitvoering van zijn oorspronkelij ke taken inmiddels met gerust hart uit handen geven. Van de nieuwe directeur wordt ver wacht dat hij/zij zich meer richt op beleidszaken en nieuwe initiatieven zal ontwikkelen. doormeten, vanaf de wal via de radio geïnstrueerd door het hoofd van de technische dienst Rint de Vries. Op De boot viel uit, maar toch deed de 18-jarige Rogier Krüger (foto) uit Den Burg dinsdagochtend in Den Helder rijexamen en hij slaagde ook nog. Rogier maakte de overtocht met een sleepboot van de Koninklijke Marine, die in verband met het uitvallen van de veerdienst naar Texel was gediri geerd om 35 mariniers naar het vasteland te brengen. Rogier: „Toen we op het haventerrein stonden zagen we die boot de haven inkomen. Ik was met rij- instructeur Peter van der Struys en die regelde toen dat ik mee kon". Ook een Texelse vrouw die haar op het vasteland wonende ernstig zieke zuster moest bege leiden naar het ziekenhuis, maak te van de marineboot gebruik. Rogier keerde in feeststemming op Texel terug. Twee keer eerder had hij examen gedaan maar was toen gezakt. „Driemaal is scheepsrecht" gold in dit geval wel heel letterlijk. het nieuwe VVV-kantoor aan de Emmalaan. Daarnaast vertegen woordigt hij de stichting in een aan tal landelijke commissies en is hij betrokken bij de promotie op vakan tiebeurzen. „Ook is de ordening van het historisch archief nog een mooie taak voor mij", aldus Dekker. Om de verandering naar buiten toe duidelijk te laten blijken, zal Dekker niet meer in het VVV-kantoor aan het werk zijn. „Ik neem mijn bureau mee en zet het thuis neer." Uiterlijk 1994 Het sociaal plan maakt de weg vrij voor de benoeming van een opvol ger. Dekker zal zijn deeltaak beëin digen drie maanden nadat de nieuwe directeur is benoemd. Uiter lijk 1 maart 1994 zegt hij de VVV vaarwel. Het stichtingsbestuur zal zich op korte termijn beraden over de wijze waarop in de opvolging wordt voorzien. Lange loopbaan Het zal voor de nieuwe man of vrouw niet meevallen om zijn voor ganger te doen vergeten, want Dek ker bepaalde liefst 31 jaar het beleid van de Texelse VVV. Op 1 ja nuari 1962 volgde hij Guy Fortgens op als directeur. Sinds 1956 was Dekker al als boekhouder/correspon dent bij de VVV Texei werkzaam, aanvankelijk onder directeur Co Quint. Dekker leerde alle facetten van de informatieverstrekking aan toeristen, want twee zomers werkte hij aan de balie. Destijds telde de VVV naast de di recteur vier personeelsleden. Van daag de dag heeft Dekker de beschikking over 24 medewerkers. Vooral de afgelopen zeven jaar groeide de organisatie qua omvang en professionaliteit. Belangrijkste Na 37 jaar bij de VVV Texel is di recteur Jaap Dekker begonnen aan de laatste periode van zijn loop baan. Woensdagochtend lichtte hij het personeel in over zijn naderen de afscheid. In afwachting van zijn opvolger, voor wie de sollicitatie procedure nog moet worden gestart, blijft Dekker voorlopig nog belast met een beperkte directie taak. De dagelijkse leiding berust thans volledig bij adjunct-directeur Henk Groenen. Jaap Dekker, die in maart 62 jaar wordt, omschrijft het besluit om op te stappen als „moeilijk, maar on vermijdelijk". Hij was van plan zijn werk normaal uit te dienen tot zijn 63ste, maar een ziekte bracht zijn vertrek in een stroomversnelling. Wegens zijn gezondheid was hij ge durende ruim een jaar niet in staat zijn functie als directeur van de Stichting VVV Texel Promotie ge heel te vervullen. Inmiddels is Dek ker ten dele afgekeurd, wat een complete hervatting van zijn werk zaamheden verhindert. In goed overleg tussen bestuur en directeur is naar wederzijdse tevredenheid nu een ,,afbouw"-regeling overeenge komen. In dit „sociaal plan" zijn af spraken vastgelegd tussen werkgever (Stichting VVV) en werk nemer (Dekker) over de invulling van Dekkers werk de komende pe riode. Verhuizing Net als het afgelopen driekwart jaar al het geval was, zal Dekker zich hoofdzakelijk bezighouden met de voorbereiding op de verhuizing naar Jaap Dekker trekt straks de deur van „zijn" VW voorgoed achter zich dichl. iforos F,a„r Hc.pm.nj

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1993 | | pagina 1