Ruud Boom verruilt St. Jan voor eigen cateringbedrijf Texelaars K9 LEVEN Over „stieve riest", rooie kool en nog méér lekkers Kleinkunst-talenten boeien Texels publiek Schande.... TEXELSE 7 COURANT RUUD BOOM CATERING SERVICE Zilver voor Teso-film op festival New York EEN KWESTIE VAN OR GIRO 800800 DINSDAG 26 JANUARI 1993 Van je hobby je werk maken. Dat doet Ruud Boom (36) uit Oudeschild. Samen met zijn vrouw Christie heeft hij een cate ringbedrijf opgezet, na vele jaren als kok In verzorgingstehuis Sint Jan te hebben gewerkt. Een verhaal over eten en eten maken. v3¥?> Een fraai bord markeert het bedrijfspandje van de familie aan de Trompstraat. I Officieel zijn ze drie jaar geleden I gestart met het cateringwerk (leve- I ring van hapjes, gerechten en maaltij- I den). Sinds een jaar hebben ze een I functioneel bedrijfpand, ingericht on- I der toezicht van de Keuringsdienst [voor Waren aan de Trompstraat in Oudeschild. „Waarom catering? Om- I dat we de horeca niet in willen. En omdat er vraag naar is", aldus Ruud. Iln zijn periode als kok bij Sint Jan werd hij wel eens gevraagd om hap- R jes of koude buffetten te maken. I „Dat was in het begin voor familie I en vrienden, maar er kwamen steeds •j meer verzoeken. Wij zeiden tegen el- kaar: dit kunnen we zo met maken, ;i we schrijven ons in bij de Kamer van I Koophandel. Eén regeltje in de rubriek „nieuw ge- H vestigde bedrijven", van de KvK-krant I leverde een stroom van opdrachten op. „De telefoon blééf maar gaan. Ik I werkte echter nog bij Sint Jan en 9 durfde daar nog niet mee te stoppen. I Ik had er geen idee van of er genoeg I brood te verdienen viel met dat cate- I ren." Opduin Twaalf jaar en 108 dagen was Ruud kok in het verzorgingstehuis aan de I Beatrixlaan in Den Burg. Daarvoor werkte hij bij hotel Opduin in De Koog. „Daar heb ik een fijne tijd ge- R had. Ik heb veel van de chef kok op gestoken. Het was mijn geluk dat hij I niet zo handig was in het afwerken van schotels. Qua smaak en berei- I dingswijze kon niemand aan hem tip- I pen, maar dat versierwerk en die frutseltjes eromheen liet hij al gauw aan mij over. Ik vond dat leuk en daar is de basis gelegd." Rooie kool.... Na een paar jaar Opduin wilde Ruud wat anders. Er werd een kok ge vraagd voor het verpleeghuis. „Ik heb gesolliciteerd met het idee: dan kan ik van daaruit verder kijken. Weet je, horecakoks kijken altijd neer op koks die in instellingen werken. Ik had dat ook hoor. Boerenkool maken, rooie kool koken in enorme pannen....ik deed er net zo negatief over. Maar na een half jaar had ik het zó naar mijn zin dat ik helemaal niet weg wou." Diëten Ruud volgde een opleiding tot instel lingskok. De materie boeide hem. Hij verdiepte zich in het vak. „Ik wilde graag weten wat voedingsstoffen doen in het lichaam. Hoe ze worden omgezet, wat ermee gebeurt." Hij noemt het werk voor een instelling veelzijdig. „Diéten bijvoorbeeld. Zout loos is moeilijk, want je hebt geen vervanging voor zout. Maar zonder suiker is geen enkel probleem, daar zijn andere zoetstoffen voor. Het al lermoeilijkste is een eiwit- of gluten vrij dieet. Ga maar na, eiwit zit bijna overal in. Maar dat komt niet zo vaak voor." Als iemand zich niet aan een dieet wilde houden, ging hij daarover niet in discussie. „Dat is de verant woordelijkheid van iemand zelf. Als men zout wilde of suiker, terwijl dat was afgeraden door de dokter, dan kregen ze het van mij." Het enige dat bewoners van het te huis niet van hem kregen was een zachtgekookt ei of een gerecht met rauwe eieren erin verwerkt, uit angst voor de salmonellabacterie. „Daarin hield ik mijn poot stijf. En dan werd er wel eens gezegd door de bewo ners: dat komt zeker omdat we oud zijn en morsen op onze kleren... Voedselvergiftiging is de schrik van iedere kok. Het is moeilijk te contro leren, maar ik ben er voor mezelf van overtuigd dat er nooit iemand ziek is geworden van mijn eten." Goed gaar Ruud noemt zichzelf geen gezond heidsfanaat. „Ach, wat is gezond? Je moet goed en gevarieerd eten." Hij werkte met een jaarschema, aange past aan de groenten van het sei zoen. Hij voerde een keuzemenu in. „Toen ik net begon in het verzor gingstehuis had je heel af en toe een keuzemenu. Er bestond een hele waslijst van etenswaren die bepaalde mensen niet lustten. Maar daardoor had je soms wel vier soorten groen te. En iemand die bijna niets lust kreeg dus om de dag zowat hetzelf de, want dan bleef er niet zoveel over. Ik vond dat idioot. Het leek me beter om de mensen te vragen wat ze wilden eten, aan de hand van twee mogelijkheden. Dan kan worden gegeten wat men graag wil. En daar naast heb ik dan maar twee soorten groenten nodig, ledereen gelukkig!" Bezuiniging Ruud vindt het belachelijk dat in sommige tehuizen wordt bezuinigd op eten. „We hadden altijd een menu met soep, hoofdgerecht en nage recht. Sommige tehuizen hebben uit besparingsoogpunt het toetje wegge haald. Dat is natuurlijk onzin, want dat is dubbeltjeswerk." Typerend voor de maaltijden voor ouderen is volgens Ruud dat de groente goed gaar moet zijn. „In een restaurant hou je de spruitjes en de boontjes nog enigszins knapperig, maar de bewoners van een tehuis willen het echt gaar hebben. En je moet vooral niet vergeten nootmus kaat over de bloemkool te doen of een klont boter mee te koken.... Ty pisch Texels is 'stieve riest met kren ten, boter en suiker'. Als dat op het keuzemenu stond, wilde 75% van de bewoners dat hebben. De mensen zijn erg betrokken bij het eten." De eetgewoonten van ouderen veran deren wel enigszins. Ruud: „Toen ik pas begon koos bijna niemand nasi Ruud en Chris Boom: ..We doen alles op cateringgebied, van eenvoudig tot bijzonder luxe." (Foto Tessa de Graaff) als dat op het menu stond. Dat is nu wel anders." Lesgeven Toen het cateren steeds grotere vor men begon aan te nemen, besloot Ruud te stoppen bij Sint Jan. In die tijd werd hij gevraagd door het LBO om enkele praktijkuren over te nemen van een docente die zwangerschaps verlof heeft. „Ik heb geen lerareno pleiding, alleen culinaire scholing en veel praktijkervaring Toch zag ik er niet tegenop. Alleen als ik het nog eens over zou doen zou ik wel iets strenger zijn. Niet dat ik iets fout heb gedaan, maar ik ben wel eens te soepel. Het is leuk hoor, met die jon gelui van 14 a 15 jaar. Ze hebben al lemaal bewust voor de consumptieve richting gekozen, dus ze zijn gemoti veerd. Alleen als moet worden afge wassen moet ik wel eens optreden...." Maaltijden Het cateringwerk van Ruud en Christie houdt meer in dan alleen het verzorgen van hapjes, ontbijten en koude buffetten. Ook worden com plete warme maaltijden gemaakt, bij voorbeeld voor het Tesselhuus. „En ondersteuning van de horeca. Het ge beurt wel dat een bedrijf zelf voor het diner zorgt en het daar druk mee heeft. De hapjes worden dan bij ons besteld. We doen alles op cateringge bied, van eenvoudig tot bijzonder luxe." „Zelf eten we thuis heel gewoon, aardappelen en groente, zonder liflat jes' vertelt Christie. Kogelrond Nieuwe hapjes worden getest in het gezin en op kennissen. „Helaas heb ben we twee kinderen die bijna niks willen eten. Misschien gaan ze het nog eens waarderen. Ze hebben het niet van mij, want ik lust alles, vooral zoetigheid. Ik wil het liefst ontbijten met een gebakje, héérlijk", aldus Ruud, die zichzelf kennelijk goed weet te beheersen, want hij is aller minst kogelrond. Niet alleen de smaak van hapjes is belangrijk, ook de houdbaarheid „Meestal staat het wel even voordat wordt gegeten. Een toastje wordt dan slap, dus dat kan niet in ons werk." Hij wil graag een kritische in stelling van zijn klanten. „Ik neem klachten altijd erg serieus. Het is jammer dat maar weinig mensen dur ven zeggen wat ze ervan denken. We krijgen dus weinig aanmerkingen, maar ik kan me niet voorstellen dat die er af en toe met zijn. Het is pret tig als iemand eerlijk zegt wat hij of zij ervan vindt. Daar leren wij weer van." T.d.G. Vrijdagavond, na afloop van de eer ste halve finale van het Amsterdams Kleinkunstfestival verliet het publiek met een tevreden gevoel theater Klif 12. Een avond en vier verrassende optredens later verkeerden de Texel se bezoekers helemaal in een ju belstemming. Met twee muzikale optredens kreeg het evenement zon dagmiddag een aangenaam slot. Het festival, dat voor het vierde ach tereenvolgende jaar in Den Hoorn werd gehouden, ontsteeg het niveau van de voorgaande jaren en boeide de talrijke aanwezigen van begin tot eind. De zaal was alle keren uitste kend gevuld, hoewel men tevoren niet wist wat men voorgeschoteld kreeg. Dit onbekende element is te gelijk de charme van het Kleinkunst festival. Vooral de zaterdagavond was een heerlijke compilatie. Duo Berk en Bont voor een bijzondere start door het gewaagde thema „dood" op ab surdistische wijze op de hak te ne men. De ene helft van het duo, zanger Joep de Bont, vestigde de aandacht op zich via enkele harde confrontaties met het publiek. Zelfs stuurde hij iemand de zaal uit, die het waagde om het macabere stuk te lachen. Jury Na dit spannende en humoristische optreden, dat beter was dan het ge- bodene op vrijdagavond, was het de vraag of iemand hen zou overtreffen. De innemende cabaretier Joost Later- veer gaf meteen al het bevestigende antwoord. De jury dacht er echter anders over en betitelde het program ma als „traag en versnipperd". „We dachten zelfs dat hij het niet echt leuk vindt op het toneel te staan", verklaarde organisator/jurylid Evert de Vries bij de prijsuitreiking zondagmid dag. Deze opmerking werd hem hoorbaar niet in dank afgenomen door het publiek. Evenmin was de jury te spreken over Café Spoorzicht, een kolderieke ee- nacter waarin de melige grappen aaneen worden geregen. De zaal lag plat, maar de jury liet Spoorzicht als enige act niet doorgaan naar de fina le. Bij het laatste zaterdagse optreden zaten jury en publiek op één lijn: „cartoonist" Rick Lorenzo Dros kreeg de publieksprijs en werd door de ken ners „een ontdekking" genoemd. Ontwapenend Die omschrijving gaat ook op voor het duo Mestoverschot, dat vrijdag avond de show stal en de matige ca baretier Niek Barendsen en het „rock roll"-cabaret van Thomas Acda overtuigend achter zich liet in de strijd om de publieksprijs. Het pas 20- en 21-jarige tweetal leunde niet alleen op hun ontwapenende uitstra ling, maar ook op een groot muzikaal talent, Het was opvallend dat bijna alle artiesten uitstekend met muzie kinstrumenten overweg konden. Dit gaf beide avonden een extra dimen sie. De muzikale zondagmiddag sloot daarbij prima aan. Indruk maakte Du et Siglette met knappe en verrassen de zang. Voor een spetterende afsluiting zorgde de merkwaardig uit gedoste Texelse Klapband, die weder om veel succes oogstte met een parodie op Hollands repertoire. Het luidkeels meegezongen „Manuela" was daarbij het hoogtepunt. IMmZ <ik; iimflttWs; *t/. Drankrijder. Op de Emmalaan in Den Burg hield de politie donderdag avond omstreeks middernacht een 37-jarige Texelse automobilist aan, die met drank op achter het stuur zat. Hij bleek iets meer te hebben ge dronken dan maximaal is toegestaan en kreeg hiervoor een proces verbaal. Historische tuin. Gelein Jansen (CDA) wil dat de tuin van Brakestein wordt opgeknapt en dat de histori sche beelden, die nu in Den Hoorn staan, weer terug worden geplaatst. Hij heeft al eerder gewezen op subsi diemogelijkheden die hiervoor be staan, maar daar is nooit wat mee gedaan. Wethouder Tine Krijnen wees erop dat de beelden niet van de gemeente zijn, maar particulier bezit. William Pijn acker zal zijn vrijge- zellenavond niet licht vergeten. Zijn vrienden, aangevoerd door de altijd wel voor een lolletje in zijnde Gert Coevert, ontvoerden Pijnacker en brachten hem zater dagavond geblinddoekt naar de Groeneplaats. In een pak vol ve ren werd hij in het schandblok gezet, dat voor de gelegenheid was voorzien van een passende tekst. Gegrinnik van voorbijgan gers bleef niet uit. Na de bevrij ding ging Pijnacker nog een zware avond tegemoet. Het hu welijk wordt voltrokken op 5 fe bruari. (Foto Tessa de Graaff) Regisseur-cameraman Robert van Alphen bezig niet het maken van luchtopnamen voor de film ..Het bewogen eiland". opdracht van overheid of onderne mingen zijn gemaakt. Inzending is mogelijk in tal van categorieën; de Teso-film werd beoordeeld in de groep „Community Affairs". Het jaar lijkse festival werd voor de 35e keer gehouden. Deze keer werden 1600 films uit 30 landen ingezonden. Duo Mestoverschot was de ontdekking van de eerste kleinkunst-avond en kreeg daarvoor de beloning in de vorm van de publieksprijs. (Foto Frons Hopman) De door Toonder Studio's gemaakte bedrijfsfilm over Teso heeft op The International Broadcast Media Com petition in New York een tweede prijs gekregen. De film „Eiland in beweging" gaat over de bouw van de Schulpengat en de betekenis van de bootonderne ming voor de eilandeconomie. De oorspronkelijke versie duurde 25 mi nuten, maar werd voor het festival in New York ingekort tot 12 minuten waarbij onder andere de interviews met diverse Texelaars eruit werden geknipt. De film werd van Engelstalig commentaar voorzien en kreeg de ti tel „Island in motion". De International Broadcast Media Competition is een festival uitsluitend voor instructie- en bedrijfsfilms die in NATIONALE ACTIE VOOR JOEGOSLAVIË EN SOMALIË

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1993 | | pagina 7