„Er blijven vuurhaarden in de wereld bestaan" Texels Korporaal Peter van der Berg: TEXELSE 7 COURANT VRIJDAG 19 FEBRUARI 1993 vervolg VAN PAGINA 6 (1e stuurman) en Hans Ligthart en mariniers Jelle de Boer (2e stuurman) en Frits Rossen (machinist). Korpo raal De Boer: „Ik ben betrokken ge weest bij de ontwikkeling van dit boottype. Het was de bedoeling dat de zesde en laatste boot die klaar zou zijn voor mij was. Ik heb er lang op gewacht. Toen we hoorden dat één van de boten beschadigd was, sloeg de schrik me al om het hart. Ik dacht gelijk: nee hè, niet die van mij. En nou ligt hij hier op de werf, met maar 71 vaaruren....het is een enor me teleurstelling." Het landingsvaartuig, dat in het wa ter een sierlijke indruk geeft ondanks het plompe uiterlijk, ligt er op de Wmterdeployment in Noorwegen: een landingsboot bedolven onder de sneeuw Korporaal en marinier De Boer (geen familieI tonen de uitgerukte bolder. Inzet: De boot is compleet gekraakt en de gaten zijn erin gesla gen. king op de golfslag. De landingsboten hebben uiteraard een platte klep in plaats van een door het water snij dende boeg. De boot kan een flinke snelheid maken, maar als er golven staan wordt het vaartuig met een klap afgestopt. Reputatie Maandagavond valt de stroom en dus het licht uit. Dat zal in de loop van de week nog een paar keer ge beuren. De sfeer bij kaarslicht wordt er alleen nog maar beter van. „Wat een laffe streek van de Russen", wordt er geroepen. „Die vallen na tuurlijk zometeen aan." Alle mariniers hebben zich verheugd op het lucht- doelschieten. Hierbij worden op zee kleine, van afstand bestuurbare vlieg tuigjes belaagd met de 50. De Ne derlanders hebben een reputatie hoog te houden. Sgt majoor Ron Gatowi- nas: „Meestal verspelen die Noren maar zo'n vier vliegtuigjes in een heel jaar. Wij waren vorig jaar een dag hier en we haalden er zo twee uit de lucht...." De wind trekt aan tot kracht 7 en het schieten wordt af gelast. Als alternatief programma wordt koers gezet naar de schietbaan op het kamp. In de sneeuw wordt met het FAL-geweer op schijven gescho ten. Er wordt een wedstrijdje van ge maakt, wat de uitdaging verhoogd. Korporaals Van der Berg en Van Daa- len eindigen op de eerste en tweede plaats. In een opperbeste stemming worden de wapen in het verblijf schoongemaakt. Spinneweb Ook het schieten op zeedoelen wordt wegens de harde wind afgelast. Maar er is afleiding genoeg. De storm trekt aan en de LCVP's dobbe ren als kurken in een badkuip aan het ponton. Een wirwar van trossen geeft het beeld van een spinneweb. De bolder van de L9536 begint ver dachte geluiden te maken. Eerste stuurman Martin van Daalen grapt: „Net of er een mannetje achterin mijn boot zit die roept: oh, ik heb zo'n pijn...." Korporaal Van der Berg, stuurman van de L9537 valt hem bij: „Als we straks al die trossen losma ken valt de zijkant uit de boot...." Cy nische grapjes, maar met een ondertoon van ernst. De mannen zijn trots op hun boten en zijn bevreesd voor schade. Prototype Van het landingsvaartuig Mark 3 is geen prototype gemaakt. Er zijn zes exemplaren in serie gebouwd, die in de praktijk zijn getest. Dat heeft ette lijke tochten naar de werf opgeleverd voor aanpassingen. De boot biedt de nodige voordelen, zoals een kajuit voor de stuurlui, die bij de andere Mark-types in de open lucht stonden. Daarnaast is het vaartuig snel, ruim en goed wendbaar. Maar de poly- stapelbed en een wastafel. Er is een gemeenschappelijke ruimte waar TV kan worden gekeken, er staat een wasmachine en er is een douche ruimte met sauna. Dat klinkt luxe, maar het is een oud gebouw. „Het staat al jaren op de nominatie om af gebroken te worden, maar wij zijn er allang blij mee", vertelt sgt majoor Gatowinas. „Nu hebben we een plek voor onszelf. Anders waren we bij die butsen ondergebracht." Het eten gebeurt wel bij de „but sen". In een kantine staat drie keer per dag voldoende voedsel klaar. Er wordt flink gekankerd op het „but- senvoer", maar uit betrouwbare bron blijkt dat het eten andere jaren wel eens slechter is geweest. Weersgevoelig Maandag 1 februari tot zaterdag 6 februari. Storm in Noorwegen. Het weekprogramma voor de Texelse bootgroep bestaat uit schietoefenin gen met de boordwapens op lucht en zeedoelen. Daarnaast is voor het eind van de week een navigatie- exercise, kortweg navex gepland door de smalle Noorse fjorden. „Tachtig procent van ons werk wordt bepaald door het weer", roept sgt majoor Van Gils. Hij krijgt gelijk. Kapi tein Van Baarsel legt uit dat in een oorlogssituatie natuurlijk niet wordt gekeken naar het weer. „Maar in vre destijd proberen we de zaak heel te houden. We varen niet boven wind kracht 6 en bij een seastate van 4." De laatste uitdrukking heeft betrek- werf verloren bij. Het enorme gat in de romp is provisorisch gerepareerd. „Anders kon hij niet uit het schip naar de werf worden gebracht", legt j De Boer uit. De bolder is compleet I uit het dek gerukt en binnen blijken I alle spanten van het vaartuig ge- I kraakt. „Er moeten ontzagwekkende I krachten op zijn gekomen." Repareren? Kapitein Van Baarsel en sgt majoor Aad van Gils (ook lid van de begelei dingscommissie van de Mark 3) heb ben druk telefonisch contact met Nederland gehouden. De vraag was wat moest gebeuren: de boot in Noorwegen laten repareren of niet. Omdat het een gloednieuw vaartuig betreft kan reparatie problemen ople veren. De werf Giessen de Noord uit I Alblasserdam geeft geen garantie op I in het buitenland uitgevoerde repara- I ties. Een onderzoekscommissie met I een Nederlandse en Engelse afge- I vaardigde (want ook de Engelse lan- I dingsboten aan boord hebben schade opgelopen) kwam naar Noorwegen om alle betrokkenen te horen en ver klaringen op te nemen. Na enige dagen werd duidelijk dat re paratie er niet in zit. Dat betekent dat de bootbemanning naar huis moet. Eigen huisje De Texelse eenheid heeft een eigen gebouw op het immens grote kazer neterrein van Krakenes fordt. De klei ne kamertjes zijn voorzien van een bij een oefening bent betrokken. Dan wordt erop gerekend dat je op een bepaalde tijd ergens bent, want daar staat dertig man op je te wachten", aldus korporaal Van Daalen. Hoewel het laatste stukje flink ruig is, bereiken alle boten voor het avondmaal de haven weer. Bij de na- briefing is iedereen het erover eens: een leerzame tocht. Naar huis Na nog weer een schietoefening op zaterdagochtend is de week alweer voorbij. De mariniers bereiden zich voor op een nieuw weekprogramma met alsnog het lucht- en zeedoel- schieten, een bezoek van VIP's en een grote oefening. Op 13 maart zet ten ze koers naar huis. Tekst en foto's door Tessa de Graaff Rampenvoorlichting. Ook op Texel wordt informatiemateriaal verspreid in de landelijke rampenvoorlichtings- week die van 8 tot 13 maart wordt gehouden. In de folder staat wat iedereen moet doen als de noodsire- ne gaat. De informatie zal ook wor den verspreid op scholen en bij toeristische onderkomens. ester constructie blijkt in de praktijk nogal kwetsbaar. Overste Van Lierop, die deel uit maakt van de GOEM staf (waarin alle operationele eenheden van het korps zijn ondergebracht) brengt een be zoek aan de Texelse bootcompagnie en wordt door de mariniers onder vuur genomen over de L9541. Maar hij kan in zijn eentje geen uitsluitsel bieden. De kapitein verklaart dat ook andere vrijwilligers naar huis mogen in plaats van de bemanning van de L9541. En dan blijkt weer de kameraadschap. Er worden door de mannen onderling compromisvoorstellen bedacht. Maar ondertussen melden de korporaals Ligthart en Van der Berg zich aan voor de thuisreis. Chef- machinist sergeant Gerrit Bouwense gaat ook. Van der Berg: „Ik doe het met alleen voor korporaal De Boer die al zo lang op een boot wacht, maar ook voor mezelf. En ik vind dat marinier De Boer zeker moet blijven, want die gaat met naar Cambodja en moet straks op Texel de kar trekken. Hij heeft de ervaring nodig." Rotspunten Donderdag staat een tocht naar de eilandengroep Mellovar op het pro gramma. Daar is een Noorse basis met een oud ford. „Hoe dat Mellovar eruit ziet op de kaart? Alsof iemand een hapje appel heeft gekauwd en heeft uitgespuugd", doet korporaal Van der Berg voor. Helaas...de wind. De Noren op Mellovar hebben zich teruggetrokken in een schuilbunker en de Texelse boten blijven aan de kant. Na iedere ochtend verwachtingsvol naar buiten te hebben gekeken, is het vrijdag dan eindelijk zo ver: er kan worden gevaren. Kapitein Van Baarsel: „De verwachting is nog niet zo gunstig, maar we gaan toch. Des noods zoeken we onderweg een schuilhaven en blijven we een nacht je weg." Met een half uur tussenruimte ver trekken de drie landingsvaartuigen voor een rondje door nauwe fjorden. Via de radio wordt contact gehouden over de seastate. Bij Ramsundfjord is een bijzonder nauwe doorgang onder een brug, waar een sterke stroming staat en scherpe rotspunten dreigend uit het water steken. Navigatie gebeurt met de radar en zeekaarten. „Bij daglicht valt het wel mee, want je kunt de ondiepten zien. Maar we doen dit ook wel bij nacht. Dan is het echt zweten. Vooral als je Concentratie bij marinier De Boer voor zijn schotenserie. Bingo-avond. In de kantine van SV Oosterend wordt zaterdagavond een bingo-avond gehouden. De opbrengst is bestemd voor een reis van de B- junioren en de veteranen naar Tsje chië. In het kader van een uitwisse ling vertrekken de voetballers 30 april voor een vijfdaagse reis. De bingo avond, waarop mooie prijzen zijn te winnen, begint om 20.00 uur. Ieder een is welkom. De 28-jarige Peter van der Berg is al acht jaar geplaatst op de Joost Dourleinkazerne, met een tussen poos van twee jaar. Hij woont in Zoetermeer met de Texelse Nathalie Vinke. „Verhuizen naar het eiland? Nee, dat niet. Ik vind het er wel erg mooi en het is prettig om er te wer ken." Van der Berg is voor de zesde keer in Noorwegen. Hij roemt de oefenmoge lijkheden voor de bootcompagnie. „Op Texel ben je toch beperkt. Bij voorbeeld tijdens de eindoefening hier, dan werken we met grote sche pen samen. Dat gebeurt thuis bijna nooit." Het navigeren brengt in Noorwegen specifieke problemen met zich mee. „Hoewel de Waddenzee verraderlijk is met alle ondiepten, staan daar veel boeien. De fjorden zijn groot, maar door de radar en de kaarten is vrij duidelijk waar je wel en niet langs kunt. Maar er moet hier ook worden gewerkt met sectorlichten en dat heb je in Nederland vrij weinig." Afzien in uren Ook deze korporaal vindt het afzien wel meevallen. „Je kunt je goed te gen kou kleden. Wel erg zwaar zijn de vele uren die je maakt tijdens oe feningen aan voorbereidingen, vaar- tijd en landingen. Dan sta je constant op je hoeven en ben je met je be manning al gauw zo'n 36 tot 48 uur in touw. Het oppikken en afzetten van troepen vergt veel concentratie. Bij slecht zicht met een boot vol mensen sta ik wel eens met het zweet in mijn handen, ja. De rotsen zijn vlijmscherp en de boot is van po lyester...." Van der Berg, die zelf in één van de voorgaande jaren door schade aan zijn boot aan de kant kwam te staan, is teleurgesteld over de LCVP Mark 3. „We zijn erg afhankelijk van mate riaal en ik had 'm liever wat steviger gehad. Het is frustrerend als die boot de hele tijd aan de kade moet blijven omdat het weer het niet toelaat uit te varen. Dan kun je je werk niet uit voeren." Britten De Royal Marines van het 539 squa dron beschikken over twee LCU's, vier LCVP's en acht RRC's. De sa menwerking bestaat uit het uitvoeren van opdrachten die via Nederlandse commandant worden doorgegeven en soms gezamenlijk uitvaren. Van der Berg: „We hebben niet zo veel con tact, omdat we in aparte lokaties op het kamp verblijven. Maar in de loop der jaren ken je er wel veel mensen van. Er is wel een duidelijk verschil tussen hen en ons. Ze hebben een andere mentaliteit, stijver, serieuzer. Niet dat wij nou van die losbollen Sgt Majoor Gatowinas doet de zittende schiethouding voor. zijn, maar bij ons gaat het allemaal wat soepeler." Bezuinigingen Hoewel het varen een belangrijk deel van zijn werk uitmaakt, hecht Van der Berg daar niet zo zwaar aan als andere korporaals. „Het is leuk, maar er is meer. Ik ben een marinier in hart en nieren. Het leuke van het werk is dat geen dag hetzelfde is, het is nooit een sleur. Ik zou mezelf in geen ander beroep kunnen voor stellen, in ieder geval niet in een bu- reaubaan." De bezuinigingen op defensie bren gen veel onrust met zich mee. Van der Berg: „Dreigingen veranderen, het is niet goed om het leger de rug toe te keren. Natuurlijk willen wij ook het liefst dat het overal in de wereld rustig is, maar er blijven altijd vuur haarden. In de toekomst zullen we ons meer op vredestaken moeten richten." Kras en deuk. Een 30-jarige man uit Oudeschild ontdekte dat zijn grijze Ford Fiesta op de Drijverstraat is aan gereden door een onbekende. De wa gen heeft aan de rechterzijde een kras en een deuk opgelopen. Toilet schoonmaken. Het schoon maken van het openbaar toilet in het Waaggebouwtje is gegund aan schoonmaakbedrijf Vinke. Andere in schrijvers waren Cleaning Texel en F. Pieterse. Tegeltrilplaat. De gemeente gaat voor ƒ7500,- een tegeltrilplaat aan schaffen. Zo'n apparaat wordt ge bruikt voor het afwerken van bestrating. Tot nu toe werd steeds zo'n machine gehuurd van een aannemer. Borden. De borden die bij de be waakte strandgedeelten staan zullen worden vervangen. Hiermee is een bedrag van ƒ10.0000,- gemoeid. Museumfolder. Texel geeft geen bijdrage voor een regionale museum folder. De besturen van Stichting Texels Museum en Stichting Agra risch Museum zijn niet betrokken bij het initiatief en naar verwachting zal het bezoekersaantal van de Texelse musea met stijgen door de folder. Winkeldiefstal. In een winkel in Den Burg werd een 39-jarige man betrapt op het stelen van twee blik ken ham. De man heeft de schade vergoed. Waddenbiljet. De gemeente komt met een ambtelijke reactie op de brief van Teso over het Waddenbiljet. Gezinsvervangend tehuis. De nieuwbouw voor het gezinsvervan gend tehuis start in januari 1994. Dat is iets later dan aanvankelijk het ge val zou zijn, maar dit komt qua plan ning beter uit. Molenkoog. De gemeenteraad wordt gevraagd om ƒ60.000,- om al le ideeën die zijn geopperd rond nieuwbouw of renovatie van zwem bad Molenkoog te kunnen onder zoeken. Korporaal Peter van der Berg. met uitschieters naar 12 ...windkracht 4

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1993 | | pagina 7