\,Ons zeeklimaat maakt Voorspellingen moeilijk Texelaars Hun "Hadheidsbestrijding op Texel: Maatwerk: verlengstuk van het arbeidsbureau GeknipX)* Geen NK voor turners GVT Hulp bij invulling vacatures 1 KXiiLbr, y C0URANT rdlopen en fietsen „run bike run" Aanrijding met container s houdt schade tot 3-1 lijk wel naar wens, al bleven soms toch nog wat puntjes liggen. Met 45.15 punten sloot Pieter de wed strijd. Samen met de 45.20 punten uit Amsterdam had hij hiermee een totaal van 90.35, 3.5 punten tekort voor de achtste plaats. In de categorie 4C was het de beurt aan Arjan Zwaneveld (achtste in de eerste wedstrijd) en Wilco Drijver (tiende). Ook hier was het turnbeeld hetzelfde als in de voorgaande wedstrijd: zeer sterke concurrentie uit Noord- en Zuid Holland. Arjan en Wilco turnden voor wat zij waard waren en lieten het beste zien wat zij op dit moment beheersten. Uiteindelijk eindigde Wil co op de achtste plaats met 44.95. Met zijn totaal van 44.60 uit Amster dam kwam hij op 89.55 en een ne gende plaats na twee wedstrijden. Arjan was in Stede Broec elfde met 44.35 en met zijn totaal uit Amster dam (44 85) eindigde hij op de tien de plaats met 89.20 punten. De enige turners van G.V.T. die nu nog kans maken op de finale wed strijd zijn Nico Stoter (nivo 1B) en Mark Jan Mulder (nivo 2C). Zij moe ten nog aan de eerste van de drie plaatsingswedstrijden beginnen. Deze wedstrijd is op 24 april in ^indhoven. In het blad Management Team (het grootste businessmagazine) van 8 fe bruari staat onder de kop „Meer Schot in single malts" een artikel over de Schotse whisky in het alge meen en de verzameling van Texelaar Willem Ham in het bijzonder. geschikt ciLcZijK'i ilu^ meeste single malt wijf lenen zich ook als digestif Als begeleider van de maal tijd zijn in principe alleen single malt whiskies geschikt. Maar daarvoor moet u wel connoisseur zijn en, Ixtlang- rijker nog, een restaurant met een ruime sortering aan single malt whiskies zien te vinden. In Nederland vindt u zo 'n ambiance alleen op Texel. De single mall whiskies j doen bet vooral goed bij jhhcholels en als begeleider SOAG 9 MAART 1993 TDVT7I CT? ^7 'reng was de bijna afgelopen winter 1992-1993 bepaald et. Schaatsen kon alleen een kleine week rond de jaarwisse- ig en eind februari/begin maart vroor het zachtjes. Dit wil :hter niet zeggen dat de Texelse gladheidsbestrijding een interslaap heeft kunnen houden. Want als de temperatuur i het eiland rond de drie graden (boven nul) ligt, gaat 's orgens om vier uur een gemeentelijke gladheidwachter op id. Hij bepaalt of de zoutstrooiers op pad moeten. Een ver ia! over vroeg opstaan, kou en uitglijden. vember nog niet zoveel loos, terwijl het soms in april nog glad kan zijn. Dan blijven de wachters een langere periode in touw. Iedere wachter heeft om de beurt twee dagen dienst, ingaande 12.00 uur. Hans Witte: „Als het om vier uur niet glad is, moet je om vijf uur en om zes uur weer gaan kijken, want ondertussen kan het alsnog riskant worden. Dat hou je niet vol naast je gewone werk als je dat langer dan twee dagen zou moeten doen." iathlonafdeling van de Wielerve- ing Texel houdt zaterdag 27 t een „run bike run". Deze tak iport neemt in geheel Nederland pulariteit toe. Triatleten beoefe- leze sport om zich voor te be- n op het triathlonseizoen. n bike run op Texel is alleen Texelaars. De verwachting is dat in vijfentwintigtal deelnemers Ie start zal verschijnen. Zowel als niet-leden van de triathlon- ing kunnen zich opgeven voor tenement. De start is om 14.00 »j de wielerbaan in Den Burg. De lemers beginnen met 5 km hard- i gevolgd door 4 ronden van 9 rielrennen, waarna nogmaals de choenen worden aangetrokken het afsluitende gedeelte, 5 km open. Het parcours is uitgezet de voetbalvelden in Den Burg de Hoge Berg. Het parcours |een aantal hoogteverschillen 'oor het als lastig gekwalifi- kan worden. Het wisselen van iderdelen vindt plaats op het lerterrein aan de Emmalaan in urg. Er wordt gestart in drie drieën, te weten: dames, heren teranen. Bij de heren zijn favo- ien Brouwer, Loek van Vliet en i|m. Bij de dames is natuurlijk van Lubek de grootste kans- ter voor de eindoverwinning, zullen ook de ogen gericht zijn itascha van der Vis uit Ooste- Een triatlete van wie in de toe- t veel wordt verwacht. I9stellenden kunnen zich tot 25 opgeven bij Simon Appel 0) of Gert Pansier (13668). Er esn kosten aan verbonden voor 'elnemers. Paul Witte en Jelte van der Kooi kwam DWOW zelfs een paar keer in moeilijkheden, maar Witte had geen geluk met schoten en Van der Kooi werd diverse keren hardhandig af gestopt. Na een klein half uur kon DWOW- spits ongehinderd op keeper Van Leersum afstormen toen de Boys- achterhoede wegens vermeend bui tenspel bleef staan. De spits maakte geen fout en bracht de thuisploeg aan de leiding. Direct daarop volgde nog een enorme kans voor DWOw, die echter door Van Leersum prima werd gepareerd. Bert Witte lanceerde Paul Witte, die van rechts onder de keeper scoorde. De grensrechter had echter bui tenspel geconstateerd, zodat de tref fer werd geannuleerd. Enkele minuten later vergrootte DWOW de voor sprong via een hard schot vanaf de 16-meter lijn en ging de rust in met 2-0. Na rust dacht DWOW de wedstrijd gemakkelijk te kunnen uitspelen. De Boys zocht echter de aanval en met twee nieuwe mensen voorin (Martijn Beerling en John van Heerwaarden) kwamen de kansen. Beerling schoot over, John van Heerwaarden) bracht Bert Witte in stelling, die ook over schoot, Alfred Bakker kopte rakelings naast uit een corner en Jelte van der Kooi mocht een strafschop nemen na een onschuldige overtreding op Al fred Bakker. Van der Kooi bracht hier mee 2-1 op het scorebord en vijf minuten later had de scheidsrechter opnieuw naar de elfmeterstip moeten wijzen toen Van der Kooi tussen twee tegenstanders werd gesandwi- ched. Deze overtreding wuifde hij echter weg. Een kwartier voor tijd werd de strijd beslist. DWOW nam op links een vrije trap, die scherp in draaide bij de eerste paal. De inko mende spits stapte verrassend over de bal, waarna Bert Witte de bal via zijn knie in eigen doel zag belanden: 3-1. De Boys kon hierna echter geen vuist meer maken en moest de pun ten in Wieringerwerf achterlaten. Een 43-jarige man uit Voorburg is met zijn wagen op de Vuurtorenweg tegen een container gereden. Deze stond op een aanhanger achter een tractor van een 30-jarige Cocksdor- per. Omdat de achterzijde van de aanhanger niet was verlicht had hij achter de stilstaande combinatie een auto met de knipperlichten aan ge zet. De Voorburger had dat wel ge zien, maar de container die uitstak, niet. Zijn auto liep krassen op. De jeugdige turners van G.V.T. had den zaterdag hun tweede voor wedstrijd in Stede Broec. Zij liepen tegen dermate sterke tegenstanders op dat zij zich niet klasseerden voor plaatsingswedstrijden voor het Ne derlands kampioenschap. In nivo 5C had Pieter Daalder on danks goed turnen tijdens zijn eerste wedstrijd in Amsterdam enkele we ken terug slechts de twaalfde plaats behaald. Nu stond hij voor de bijna onmogelijke opgave om drie volle punten in te lopen op nr. 8 (er mo gen acht jongens door na optelling van de twee resultaten uit de twee wedstrijden). Ook in Stede Broec ging alles eigen- Berucht De bijzondere aandacht van de wach ters gaat uit naar bepaalde plaatsen. Beruchte plekken zijn de Keesomlaan voor garage Kaczor, de Pontweg ter hoogte van de Eijercoogh en het Vos- sehol. Witte: „Je ziet het gauw ge noeg aan de weg. De glans is anders dan wanneer er water op ligt. Als het daar mis is, kun je er de donder op zeggen dat het overal glad is." Als een wachter gladheid consta teert, belt hij vanaf het kantoor van gemeentewerken de dienstdoende man van Rijkswaterstaat. Die instan tie verzorgt het strooien van hun ter rein, zoals de haven en de strandslagen. Vervolgens worden de gemeentelijke rijders gewaarschuwd. Waterschap Gladheid wordt op Texel bestreden door vijftien rijders. Twee ervan zijn onlangs van het Waterschap overge gaan naar de gemeente. „Ik kan nu nog niet zeggen of dat verschil uit maakt, want het is nog maar pas ge beurd", aldus Theo Witte, één van de ex-Waterschappers. „De organisatie is anders, het lichaam is groter. Wij zaten in een klein ploegje. Maar qua werk maakt het niet veel verschil. Al leen hebben we meer wegen te strooien." Het Waterschap beperkte zich tot het strooien van de polder wegen. „Niet erg efficiënt", beaamt Witte. „We lieten de gemeentelijke wegen links liggen. Nu zit alles in één pakket en pakken we iedere plek mee waar we langs komen." Vrachtwagens De rijders zijn verdeeld in drie ploe- Sneeuw hebben we dit jaar niet in deze hoeveelheden gehad, maar mocht het gebeuren, dan is de gemeente paraat gen. Voor de gladheidsbestrijding komt één ploeg in actie met drie vrachtwagens. Twee daarvan zijn van de gemeente, één wordt ingehuurd van firma Tatenhove. Elke auto wordt geladen met een kuub of drie zout en werkt een route van zo'n vijftig ki lometer af. Zand en zout Als eerste worden de doorgaande wegen naar alle dorpen en de bus routes gestrooid. Hans Witte: „Je kunt natuurlijk met drie vrachtwa gens het hele eiland niet zomaar even doen. Daar gaat tijd in zitten. Zo'n auto kan ook niet harder dan veertig vijftig kilometer per uur. We doen ons best, maar iedere automo bilist heeft natuurlijk ook een eigen verantwoordelijkheid." De mannen weten zich niet te herinneren of ooit wel eens één van de vrachtwagens aan de glij is gegaan. Theo Witte: „Je houdt er rekening mee en je weet waar de rotplekken zijn. Wie op een vrachtwagen rijdt weet wel hoe hij met gladheid moet omgaan. Maar het is wel spannend werk. Koud? Nee, dat valt wel mee. Zodra het zout geladen is zit je lekker in de warme cabine, radiootje aan...." Gestrooid wordt met gewoon zout, tenzij het harder vriest dan tien gra den. Buitendienst-chef Piet Bolier: „Dan helpt zout niet meer en stap pen we over op zand. Dat komt ech ter zeer zelden voor. Soms vriest het even zo hard, maar dan weten we dat de temperatuur in de loop van de dag oploopt en heeft zout strooien dus wél zin." De hoeveelheid die wordt gestrooid hangt af van de ma te van gladheid. Afgelopen weken was tien gram per vierkante meter voldoende. Er wordt zo zuinig mogelijk gestrooid, met het oog op het milieu. In het verleden was dat anders. Daarnaast wordt de strooibreedte aangepast, zodat zo min mogelijk zout in de ber men terecht komt. Onderhoud Wegen met bomen erlangs of met ta melijk glad asfalt lopen het eerste kans glad te worden bij vorst. Bolier: „Op de Hoornderweg, vlakbij de Oude Kamp zit zo'n plek. En de pas gerealiseerde linksafvakken op de Pontweg bleken bijzonder glad. Zulke plaatsen krijgen extra aandacht tij dens het normale onderhoud van de wegen. Soms wordt een nieuwe as- faltlaag opgebracht, maar vaak is een laagje split al voldoende." Sneeuw is iets anders dan gladheid door ijsvorming. „Gezelliger", vindt Theo Witte „Vooral als je een sneeuwstorm treft. Dan moet je op je gevoel rijden, want markeringen zie je niet. Hartstikke spannend." Bij sneeuwval wordt vóór op de vracht wagens een schuiver gemonteerd. Bij zeer hevige sneeuwval worden te vens shovels met chauffeurs in gehuurd. Zeeklimaat Qua weerbeeld lijkt Texel voor een leek misschien niet zo'n probleem, want zo vaak vriest het hier niet. De werkelijkheid is anders. Bolier: „Het is op Texel juist moeilijker. Je hebt hier altijd wind. Bovendien hoopt sneeuw zich op tussen tuinwallen. Dat is bij zonder verraderlijk." Het zeeklimaat maakt gladheidsvoorspellingen moei zaam. „We lopen nooit gelijk op met de overkant. Het weerbericht heeft het voor Texel lang niet altijd goed. Soms is het hier glad bij vier graden boven nul." T.d.G. de tijdrovende voorbereiding van sol licitatieprocedures door Maatwerk uit handen worden genomen. „Maatwerk is niet actief op punten waarop de markt al bediend wordt. Wij richten ons op het midden- en kleinbedrijf, dat is nog een braaklig gend terrein", aldus P.C. Carelse van Maatwerk. Het is zijn antwoord op de vraag in hoeverre de in Zuthpen, Breda, Zwolle en Hoorn gevestigde organisatie een concurrent is voor bestaande (commerciële) uitzend- en organisatie-adviesbureaus. Maatwerk is een werving- en selec tiebureau, dat werkt zonder winstoogmerk en uitsluitend voor op drachtgevers uit de regio actief is. Als de vacature daar om vraagt, wordt wel landelijk naar een geschik te kandidaat gezocht. Het gaat Maat werk niet alleen om de snelheid waarmee een vacature wordt inge vuld, maar ook om de juiste persoon op de juiste plaats. Basis van de se lectie is het in kaart brengen van de bedrijfssituatie door een persoonlijk bezoek aan het betreffende bedrijf. Lastig Op Texel functioneert het gewestelijk arbeidsbureau in Den Burg al jaren uitstekend: de „score" inzake het vervullen van vacatures is relatief hoog. Toch kan Maatwerk volgens arbeidsbureau-directeur Theo Zijm ook op het eiland een steentje bijdra gen. Zijm: „Hier hebben we best wel te maken met banen waarvoor het lastig is om de juiste persoon te vin den, bijvoorbeeld als een specialist nodig is. Maatwerk heeft de kennis en ervaring om de sollicitatieprocedu re van A tot Z te begeleiden. Van het opstellen van een advertentie tot het afnemen van een psychologisch on derzoek. Je ziet dat hun diensten verder strekken dan die van een ar beidsbureau." Een complete wervings- en selectie procedure kost ƒ4.200,-, exclusief de advertentiekosten. Mocht ondanks al le inspanningen geen goede kandi daat worden gevonden, dan wordt ƒ550,- in rekening gebracht („no cu re, less pay"). Organisatie-advies Desgewenst geeft Maatwerk ook ad vies over organisatie-structuur en functieomschrijvingen. Zijm: „Iets wat op Texel zeer van toepassing is. Veel bedrijven hebben een sterke groei doorgemaakt, maar de organi satie is daarbij achtergebleven." Ca relse vult aan: „Menig ondernemer is alleen begonnen, maar moet nu lei ding geven aan twintig of dertig me dewerkers. Als de betreffende directeur moeilijk kan delegeren, dreigt het bedrijf te stagneren. Wat wij van Maatwerk doen, is de organi satie en taken op papier zetten. Dan blijkt vaak dat er een herverdeling van taken nodig is." Samen met zijn vrouwelijke collega M.A. Kors zal Carelse binnenkort Texelse bedrijven benaderen. Informa tie ter kennismaking is inmiddels ver zonden. „Wij staan te popelen om de eerste vacature op Texel te vervul len." se Boys heeft zondag niet voor verrassing kunnen zorgen bij oper DWOW. De thuiswedstrijd e herfst ging voor de Boys met /erloren, deze keer bleef de de beperkt tot 3-1. se Boys begon zonder Ronald de Wetering (vakantie) en met ijn Beerling (lichte blessure) op ank. Joost van Heerwaarden ver- Van de Wetering op de linkshalf- s De eerste 25 minuten wist de de gevaarlijke aanvallen van )W onschadelijk te maken. Via De stichting Maatwerk, een nog jon ge organisatie die in het verlengde van arbeidsbureaus opereert, wil nu ook op Texel zijn diensten aanbie den. Centraal staat de professionele hulp bij het aantrekken van nieuw personeel. Vooral als het erg moeilijk blijkt om een geschikte (specialisti sche) medewerker te vinden, kan Maatwerk uitkomst bieden. Ook kan Maatwerk-medewerkers M. Kors (links) en P. Carelse. hier poserend voor het Texelse arbeidsbu reau, popelen om ..lastige" vacatures bij de bedrijven op het eiland te vervullen. (Foto Frans Hopman en Theo (r.) Witte bij de zoutopslag jn acht gladheidswachters op I. Hans Witte is één van hen. lankelijk van de temperatuur en weersverwachting gaan we er op cdagen om vier uur uit. Mocht glad zijn, dan kunnen we vóór vertrek van de eerste boot in - geval de busroute nog strooi- Op zondag mogen de wachters later op pad, omdat de eerste wat later vertrekt. „Ik ben niet ochtendmens, maar je weet dat ïrbij hoort. Als je er eenmaal uit bent is het niet zo erg." De grens van drie graden zegt niet alles. „We hebben wel meegemaakt dat het vroor, maar absoluut niet glad was. Een paar dagen later is het voor je gevoel en volgens de thermo meter veel warmer, maar dan is in eens wel alles glad. Je kunt er geen peil op trekken", aldus Witte. Periode De wachters zijn actief van 1 novem ber tot 31 maart. Meestal is in no-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1993 | | pagina 7