Cjroen 'wartsjexeh in het harL,
jesjoemel met zeedagen
edreigt groepsvorming
k
N
„Degelijk, robuust schip
met een nieuw hartje"
Dè manier
om Texel te
leren kennen!
jANSE AARDBEIEN
Teso geeft
voor tentoonstelling
De nieuwe
TEXEL TOERIST is uit
ummer
IXELSE VISSERS VERONTWAARDIGD
Andere kotter na brand TX 9 1,5 jaar geleden
ln mei '94 in museum Oudeschild
jrsplein 5 twee
in actie
!e|XELSEÜC0URANT
IBIEDING:
?'v'gaweer- f199,-
\7-
feo gram ƒ1,98
Kaarten voor
akkerbouwers
VERDER
IN DIT
Recensies: een guitig grof
baasje, Ferrie Teel en Waggeltje
w Landbouw: strop dreigt voor
akkerbouwers
s» Nieuwe accommodatie
passantenhaven bijna klaar
w Schade aan TX 1 meer
dan 3 miljoen
Tevoko heren kampioen
Nog steeds geen
vonnis in zaak
Lindeboom/RST
S|-KupeRU5
Record voor Ecokar
Kleuriger, Dikker en
Informatiever
dan ooit
f 3,95
L,»R
FRICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR 10772
advertenties, abonnomenten, etc.
léld en de Rooy B.v., Postbus 11, 1790 AA Den Burg,
i 02220-12741. Telefax 02220-14111.
3 Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon
|l2741 Geen krant gehad? Bel 02220-12741 Buiten kan-
i bel uw bezorger.
buiten werktijd Tessa de Graaff, Pater Witteplein 3, Den
Lefoon 02220-15639
DINSDAG 6 APRIL 1993
Postbank 652
Bankrelaties ABN-AMRO nr 46.99.17.636
Rabobank nr. 36.25 01.742; I.N.G. bank nr. 67.34.60.398
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Abonnementsprijs ƒ48,50 per half jaar; Los f\35
ixelse vissers zijn verontrust door de manier waarop aan
ige visserijgroepen elders aan de kust zeedagen worden
lorven. Door niet alleen gewone actieve vissersschepen aan
lelden, maar ook kleine bootjes die in de praktijk nooit een
len in de zeevisserij, krijgt zo'n groep veel meer zeedagen
wezen. Dat gaat ten koste van groepen zoals Texel, die al-
echte schepen opgeven.
zaterdagochtend in De Bijen-
i Oosterend gehouden jaarver
ing van de Vissersvereniging
Texel, werd over dit probleem
van gedachten gewisseld. Cor
opende de discussie door er
keer over uit te spreken dat
en collega's elders lijsten naar
oduktschap voor Vis- en
idukten hebben gestuurd waar-
Nepen voorkomen met motoren
linder dan 25 pk. „Wat een
iliteit. Zo komt er van de
svorming niets terecht", aldus
vorm van oneigenlijke toedeling
bedagen is zeer wijd verbreid. In
jgadering wist iemand te vertel
et in een naburige visserijplaats
loep met een motor van 1 pk is
■meld en 120 zeedagen heeft
pen, die de betreffende groep
nderling kan verdelen. Texel
RM reddingboot is zondag
:eer uitgevaren. De eerste keer
Ie kustwachtcentrum Eierland
idarcontact in de Eierlandse
en. Wegens slecht zich was
de toren niet te zien wat er
ras. Niets, bleek na inspectie
de reddingbootbemanning,
schijnlijk een storing", ver-
t schipper Jaap Groen,
reede melding was wel raak:
vitserse jacht „Flying Swiss"
astgelopen in de gronden. Het
ter lange zeilschip, dat met zes
inmgsleden aan boord op weg
an IJmuiden naar Borkum, kon
en kracht loskomen. Hoewel de
kenden voldoende apparatuur en
ling hadden, bleken ze hun posi-
iiilit correct te hebben afgelezen,
on I irden door de reddingbootbe-
igl I ng voorzien van een nieuwe
IM-ADVERTENTIE
i Inhfl hart.
rostoel met
gevormde zitting
i hoogte verstelbaar
de bijgesloten folder van
/n
-p2/P"»PRESENT.
—4i Bock en Kantoorboekhandel
Langeveld 4 de Rooy
Telefoon 02220 12741
Fm 02220 14L11
I.M. ADVERTENTIE
koor meer aanbiedingen onze
fhentie op pag 6
heeft zich over deze praktijk beklaagd
in een brief aan het produktschap en
er is ook overleg geweest tussen de
voorzitters van de visserijgroepen.
Vertrouwen dat er nu een eind aan
komt is er niet echt, al sprak voorzit
ter Bas vd Beek de verwachting uit
dat de andere groepen zullen helpen
als Texel als gevolg van zijn kleinere
aantal zeedagen in de problemen
komt. Beter is het dat de regels wor
den bijgesteld want het produktschap
mag bij de huidige regels deze kleine
schepen niet weigeren, al moet er
natuurlijk wel quotum aan verbonden
zijn.
Stok van Mok
Secretaris drs H.G. van de Bent van
het Produktschap voor Vis en Vispro-
dukten waarschuwde tegen misbruik
van de vrijheid die de overheid nu
geeft om de zaken zelf te regelen.
„Als het goed gaat, komt er meer
ruimte. Zo niet, dan zal de minister
de groepsvorming als mislukt be
schouwen en staat de stok van Mok
achter de deur". Waarmee hij doelde
op gedwongen capaciteitsinperking.
Mevrouw M.A.J. Vaes (plaatsvervan
gend directeur der visserijen) vond
dat de groepsbesturen het zelf moe
ten uitvechten. „Wij kunnen kleine
schepen niet zomaar schrappen want
ze zijn nu eenmaal geregistreerd".
Een ander probleem waar Texel zich
De gezamenlijke landbouworganisa
ties op Texel wijzen de akkerbouwers
erop dat topografische kaarten ver
krijgbaar zijn bij het waterschap. De
ze zijn nodig bij de aanvraag van
hectaretoeslag van onder andere
graan. De organisaties willen boeren
op het hart drukken de voorwaarden
goed te lezen zodat geen fouten wor
den gemaakt en teleurstellingen kun
nen worden voorkomen.
zorgen over maakt betreft de 5 of
10% extra dagen die aan de schol
en tongvissers wordt toegekend maar
niet aan de haringvissers. Texel heeft
naar verhouding veel haringvissers,
die dat als onbillijk ervaren. „Als in
de praktijk blijkt dat onze haringvis
sers met deze regeling niet uit de
voeten kunnen, trekken we aan de
bel", liet voorzitter Bas van der Beek
weten.
Dat waren nog maar enkele van de
problemen die zaterdag in het „vrage
nuurtje" van de DETV-vergadering
aan de orde kwamen. Het duurde
dan ook veel langer dan een uurtje.
Gediscussieerd werd daarbij over de
in te voeren „tachograaf" en over
het probleem van de kabeljauw die
door boomkorvissers als bijvangst
aan boord wordt gehaald maar waar
voor een zo klein quotum geldt dat
deze vis weer overboord moet wor
den gezet. Een treurige consequentie
van de regel waar niemand beter van
wordt. Gepleit werd voor een deal
tussen kabeljauw- en boomkorvis
sers; het ministerie is er in elk geval
mee bezig.
Zeeleven
Ook het effect van de boomkorvisse-
rij op de organismen van de Noord
zee kwam weer aan de orde en de
daarmee samenhangende initiatieven
om delen van deze zee voor de vis
serij te sluiten. De vissers zijn scep
tisch tot afwijzend. Ze vinden dat de
biologen elkaar tegenspreken. Verder
vragen sommigen zich af of het ef-
fekt van de „wekkers" op de bodem
niet in het niet valt bij de gevolgen
van een flinke storm. Misschien is
het „omploegen" van de zeebodem
voor veel dieren helemaal niet zo on
gunstig. Meer zekerheid daarover
brengt mogelijk het boomkoronder-
zoek dat onlangs van start is gegaan.
Oud-voorzitter Bert Weijdt zei dat
eerst moet vast staan wat er op het
gebied van bodemverandering van
nature al gebeurt in de Noordzee, dus
een onderzoek inzake zandtransport.
Voorzitter Bas van der Beek zei dat
NIOZ-onderzoeker Han Lindeboom er
kent dat „veel meer" factoren dan al
leen de visserij een rol spelen voor
het zeeleven. Kennis daarover zou
consequenties kunnen hebben voor
de plannen om bepaalde delen van
de zee te sluiten.
Lees verder pagina 5
l
De slepende rechtzaak tussen Sprin
gers BV van hotel De Lindeboom en
de Recreatie Stichting Texel over de
erfpachtkwestie is vorige week op
nieuw niet tot een ontknoping geko
men. „Er is alweer een tussenvonnis
geveld", aldus M. Hofmann van de
RST, die over de aard van deze tijde
lijke uitspraak geen mededelingen wil
doen. Op 17 mei dient de zaak
opnieuw.
De TX 9 ..Deo Juvante".
(Foto Dirk Kuiter)
„We hebben er een tijd om moeten zoeken, maar nu ligt ie er
dan toch eindelijk." Anderhalf jaar nadat zijn kotter ten noorden
van Terschelling door brand onherstelbaar werd beschadigd,
heeft Noordzeevisser Jan Drijver uit Oosterend een ander schip.
Vorige week manouvreerde de schipper en zijn bemanning hun
nieuwe TX 9, de voormalige UK de haven van Oudeschild bin
nen.
Een deel van de bemanning die bij de
brand -in oktober 1991 de Deo Juvan
te hals over kop moest verlaten,
keert weer terug op de TX 9. Stilge
zeten hebben ze het voorbije ander
half jaar niet, want terwijl enkelen als
opstapper werkten bij collega-vissers,
gingen anderen elders aan de slag.
Zijn visquotum verhuurde Drijver in
de achterliggende periode. Terugkij-
In mei 1994 wordt in het Maritiem
en Juttersmuseum te Oudeschild
een tentoonstelling geopend over de
Texels Eigen Stoomboot Onderne
ming (Teso). Het bedrijf sponsort de
expositie met T52.875,-.
De tentoonstelling over Teso is een
idee van conservator Willem Peter
van der Vis. „We wilden iets nieuws
op de tweede verdieping van de
graanschuren. De expositie over ber
gingen stond daar al drie jaar en alle
andere afdelingen hadden ondertus
sen al eens een vernieuwing onder
gaan."
Zelf varen
Van der Vis polste Teso-directeur
Theo Hoogerheide over zijn plan. Die
was gelijk enthousiast. De conserva
tor werd uitgenodigd een begroting in
te dienen. „We willen een overzicht
bieden van de geschiedenis van Teso
tussen 1908 en nu. De ontwikkeling
van het bedrijf moet in beeld worden
gebracht met foto's en documentatie,
maar het mag geen statische ten
toonstelling worden." Om dat te
voorkomén zal een deel van de brug
van het eerste Teso-schip „De Dage
raad" worden nagebouwd, evenals
de brug van het huidige vlaggeschip
„Schulpengat". Het publiek wordt via
ingenieuze techniek in staat gesteld
via een joystick de boot zelf als het
ware te besturen. Fotowanden zullen
de indruk wekken dat men echt een
stukje vaart. Tevens kan het beveili
gingssysteem worden nagelopen. De
hiervoor benodigde computerappara
tuur en software wordt door Teso
aan het museum in bruikleen
gegeven.
Radarscherm
Scheepsmodellen, grote fotowanden,
een doorlopende diavoorstelling, een
opengewerkt model van de motoren
van de huidige Tesoboten en een
echt werkend radarscherm waarmee
de hele Waddenzee kan worden be
keken zijn andere onderdelen van de
xpositie, die bijzonder interessant be
looft te worden.
De bijdrage van Teso wordt gebruikt
voor aanschaf van materiaal. De ar
beid wordt geleverd door medewer
kers van het museum. „We beginnen
in oktober, als de herfstvakantiedruk-
te voorbij is met de opbouw. In mei
'94 moet alles klaar zijn. De ten
toonstelling loopt in ieder geval tot
eind 1996, maar misschien wel lan
ger, als er erg veel belangstelling is",
vertelt Van der Vis, die voor materiaal
onder andere kan putten uit het uit
gebreide Teso-archief.
Kuperus
Momenteel is in de bewuste afdeling
van het museum tot september een
tentoonstelling van het werk van
Sjoerd Kuperus te zien. Deze exposi
tie, die korte tijd in de kelder van het
raadhuis heeft gehangen, omvat
Texelse tekeningen van Kuperus uit
de periode 1917-1973. Behalve
dorpsgezichten,boerderijen en buurt
schappen tekende Kuperus portret
ten, dieren en deed een studie naar
Texelse hoofdkappen.
In het museum zijn ook boeken te
zien waarvoor de tekenaar de illustra
ties verzorgde. Tevens liggen er
etsplaten en tekenmateriaal. De hon-
derste geboortedag van de tekenaar
is de aanleiding tot de ten
toonstelling.
kend vertelt de eigenaar zelf lange
tijd bezig te zijn geweest met de
nasleep van de brand. „Geen leuke
affaire, maar het is gelukkig allemaal
op z'n pootjes terecht gekomen",
constateert hij achteraf. Na ongeveer
een jaar naar een vervangend schip
te hebben uitgekeken, viel zijn keus
uiteindelijk op het Urker schip. De
kotter liep in 1981 van de helling als
de Arnemuide 4. Met een lengte van
veertig meter, een breedte van negen
meter en een diepgang van vijf meter
kan de TX 9 tot de zwaardere kot
ters worden gerekend.
Revisie
Om verzekerd te zijn van een pro
bleemloze vaart heeft het schip bij de
werf Tadmos in Stellendam een ingrij
pende revisiebeurt ondergaan, waarbij
de complete motor werd vervangen.
In de machinekamer draait nu een
gloednieuwe 6 cilinder Stork Wartisla
dieselmotor die goed is voor 1995
paardekrachten. De hulpmotoren voor
de tuigage werden vernieuwd en de
stroomgenerator kreeg evenals de
electrische en pneumatische installa
tie en de leidingen een revisiebeurt.
De moderne apparatuur in de brug
werd aangevuld met nieuwe radars.
Voor een optimale vangstverwerking
vernieuwde Drijver de stortbakken.
Eén en ander gebeurde onder toe
zicht en met hulp van vrijwel de
Lees verder pagina 5
Texelaars hebben de mogelijkheid om
klein chemisch afval af te leveren bij
de Ecokar met beide handen aange
grepen. Na een rondgang langs de
Texelse dorpen gisten wees de weeg
schaal een opbrengst van 1500 kilo
gram aan, bijna een kwart meer dan
gebruikelijk. In tegenstelling tot twee
maanden geleden, toen het aanbod
tegenviel, heeft goede publiciteit de
aanbieders (178 totaal) kennelijk op
het spoor gezet. Over twee maanden
gaat de ecokar opnieuw over het
eiland. Informatie hierover staat voor
in in de Texelse telefoongids.
I.M. ADVERTENTIE
MET KAART VAN TEXEL
Complete informatie voor vakantiegangers
Met- alle natuurgebieden van Texel - plattegronden van de
dorpen - informatie van A tot Z - bijlage Texelse produkten
- actuele artikelen over natuur, cultuur en recreatie.
160 PAGINA'S
Een uitgave van
Drukkerij
Langeveld en de Rooy
Parkstraat 10, Den Burg
telefoon 02220 - 12741
fax 02220 - 14111