Cjroen 'wartsjexeh in het harL, jesjoemel met zeedagen edreigt groepsvorming k N „Degelijk, robuust schip met een nieuw hartje" Dè manier om Texel te leren kennen! jANSE AARDBEIEN Teso geeft voor tentoonstelling De nieuwe TEXEL TOERIST is uit ummer IXELSE VISSERS VERONTWAARDIGD Andere kotter na brand TX 9 1,5 jaar geleden ln mei '94 in museum Oudeschild jrsplein 5 twee in actie !e|XELSEÜC0URANT IBIEDING: ?'v'gaweer- f199,- \7- feo gram ƒ1,98 Kaarten voor akkerbouwers VERDER IN DIT Recensies: een guitig grof baasje, Ferrie Teel en Waggeltje w Landbouw: strop dreigt voor akkerbouwers s» Nieuwe accommodatie passantenhaven bijna klaar w Schade aan TX 1 meer dan 3 miljoen Tevoko heren kampioen Nog steeds geen vonnis in zaak Lindeboom/RST S|-KupeRU5 Record voor Ecokar Kleuriger, Dikker en Informatiever dan ooit f 3,95 L,»R FRICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR 10772 advertenties, abonnomenten, etc. léld en de Rooy B.v., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, i 02220-12741. Telefax 02220-14111. 3 Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon |l2741 Geen krant gehad? Bel 02220-12741 Buiten kan- i bel uw bezorger. buiten werktijd Tessa de Graaff, Pater Witteplein 3, Den Lefoon 02220-15639 DINSDAG 6 APRIL 1993 Postbank 652 Bankrelaties ABN-AMRO nr 46.99.17.636 Rabobank nr. 36.25 01.742; I.N.G. bank nr. 67.34.60.398 Verschijnt dinsdags en vrijdags. Abonnementsprijs ƒ48,50 per half jaar; Los f\35 ixelse vissers zijn verontrust door de manier waarop aan ige visserijgroepen elders aan de kust zeedagen worden lorven. Door niet alleen gewone actieve vissersschepen aan lelden, maar ook kleine bootjes die in de praktijk nooit een len in de zeevisserij, krijgt zo'n groep veel meer zeedagen wezen. Dat gaat ten koste van groepen zoals Texel, die al- echte schepen opgeven. zaterdagochtend in De Bijen- i Oosterend gehouden jaarver ing van de Vissersvereniging Texel, werd over dit probleem van gedachten gewisseld. Cor opende de discussie door er keer over uit te spreken dat en collega's elders lijsten naar oduktschap voor Vis- en idukten hebben gestuurd waar- Nepen voorkomen met motoren linder dan 25 pk. „Wat een iliteit. Zo komt er van de svorming niets terecht", aldus vorm van oneigenlijke toedeling bedagen is zeer wijd verbreid. In jgadering wist iemand te vertel et in een naburige visserijplaats loep met een motor van 1 pk is ■meld en 120 zeedagen heeft pen, die de betreffende groep nderling kan verdelen. Texel RM reddingboot is zondag :eer uitgevaren. De eerste keer Ie kustwachtcentrum Eierland idarcontact in de Eierlandse en. Wegens slecht zich was de toren niet te zien wat er ras. Niets, bleek na inspectie de reddingbootbemanning, schijnlijk een storing", ver- t schipper Jaap Groen, reede melding was wel raak: vitserse jacht „Flying Swiss" astgelopen in de gronden. Het ter lange zeilschip, dat met zes inmgsleden aan boord op weg an IJmuiden naar Borkum, kon en kracht loskomen. Hoewel de kenden voldoende apparatuur en ling hadden, bleken ze hun posi- iiilit correct te hebben afgelezen, on I irden door de reddingbootbe- igl I ng voorzien van een nieuwe IM-ADVERTENTIE i Inhfl hart. rostoel met gevormde zitting i hoogte verstelbaar de bijgesloten folder van /n -p2/P"»PRESENT. —4i Bock en Kantoorboekhandel Langeveld 4 de Rooy Telefoon 02220 12741 Fm 02220 14L11 I.M. ADVERTENTIE koor meer aanbiedingen onze fhentie op pag 6 heeft zich over deze praktijk beklaagd in een brief aan het produktschap en er is ook overleg geweest tussen de voorzitters van de visserijgroepen. Vertrouwen dat er nu een eind aan komt is er niet echt, al sprak voorzit ter Bas vd Beek de verwachting uit dat de andere groepen zullen helpen als Texel als gevolg van zijn kleinere aantal zeedagen in de problemen komt. Beter is het dat de regels wor den bijgesteld want het produktschap mag bij de huidige regels deze kleine schepen niet weigeren, al moet er natuurlijk wel quotum aan verbonden zijn. Stok van Mok Secretaris drs H.G. van de Bent van het Produktschap voor Vis en Vispro- dukten waarschuwde tegen misbruik van de vrijheid die de overheid nu geeft om de zaken zelf te regelen. „Als het goed gaat, komt er meer ruimte. Zo niet, dan zal de minister de groepsvorming als mislukt be schouwen en staat de stok van Mok achter de deur". Waarmee hij doelde op gedwongen capaciteitsinperking. Mevrouw M.A.J. Vaes (plaatsvervan gend directeur der visserijen) vond dat de groepsbesturen het zelf moe ten uitvechten. „Wij kunnen kleine schepen niet zomaar schrappen want ze zijn nu eenmaal geregistreerd". Een ander probleem waar Texel zich De gezamenlijke landbouworganisa ties op Texel wijzen de akkerbouwers erop dat topografische kaarten ver krijgbaar zijn bij het waterschap. De ze zijn nodig bij de aanvraag van hectaretoeslag van onder andere graan. De organisaties willen boeren op het hart drukken de voorwaarden goed te lezen zodat geen fouten wor den gemaakt en teleurstellingen kun nen worden voorkomen. zorgen over maakt betreft de 5 of 10% extra dagen die aan de schol en tongvissers wordt toegekend maar niet aan de haringvissers. Texel heeft naar verhouding veel haringvissers, die dat als onbillijk ervaren. „Als in de praktijk blijkt dat onze haringvis sers met deze regeling niet uit de voeten kunnen, trekken we aan de bel", liet voorzitter Bas van der Beek weten. Dat waren nog maar enkele van de problemen die zaterdag in het „vrage nuurtje" van de DETV-vergadering aan de orde kwamen. Het duurde dan ook veel langer dan een uurtje. Gediscussieerd werd daarbij over de in te voeren „tachograaf" en over het probleem van de kabeljauw die door boomkorvissers als bijvangst aan boord wordt gehaald maar waar voor een zo klein quotum geldt dat deze vis weer overboord moet wor den gezet. Een treurige consequentie van de regel waar niemand beter van wordt. Gepleit werd voor een deal tussen kabeljauw- en boomkorvis sers; het ministerie is er in elk geval mee bezig. Zeeleven Ook het effect van de boomkorvisse- rij op de organismen van de Noord zee kwam weer aan de orde en de daarmee samenhangende initiatieven om delen van deze zee voor de vis serij te sluiten. De vissers zijn scep tisch tot afwijzend. Ze vinden dat de biologen elkaar tegenspreken. Verder vragen sommigen zich af of het ef- fekt van de „wekkers" op de bodem niet in het niet valt bij de gevolgen van een flinke storm. Misschien is het „omploegen" van de zeebodem voor veel dieren helemaal niet zo on gunstig. Meer zekerheid daarover brengt mogelijk het boomkoronder- zoek dat onlangs van start is gegaan. Oud-voorzitter Bert Weijdt zei dat eerst moet vast staan wat er op het gebied van bodemverandering van nature al gebeurt in de Noordzee, dus een onderzoek inzake zandtransport. Voorzitter Bas van der Beek zei dat NIOZ-onderzoeker Han Lindeboom er kent dat „veel meer" factoren dan al leen de visserij een rol spelen voor het zeeleven. Kennis daarover zou consequenties kunnen hebben voor de plannen om bepaalde delen van de zee te sluiten. Lees verder pagina 5 l De slepende rechtzaak tussen Sprin gers BV van hotel De Lindeboom en de Recreatie Stichting Texel over de erfpachtkwestie is vorige week op nieuw niet tot een ontknoping geko men. „Er is alweer een tussenvonnis geveld", aldus M. Hofmann van de RST, die over de aard van deze tijde lijke uitspraak geen mededelingen wil doen. Op 17 mei dient de zaak opnieuw. De TX 9 ..Deo Juvante". (Foto Dirk Kuiter) „We hebben er een tijd om moeten zoeken, maar nu ligt ie er dan toch eindelijk." Anderhalf jaar nadat zijn kotter ten noorden van Terschelling door brand onherstelbaar werd beschadigd, heeft Noordzeevisser Jan Drijver uit Oosterend een ander schip. Vorige week manouvreerde de schipper en zijn bemanning hun nieuwe TX 9, de voormalige UK de haven van Oudeschild bin nen. Een deel van de bemanning die bij de brand -in oktober 1991 de Deo Juvan te hals over kop moest verlaten, keert weer terug op de TX 9. Stilge zeten hebben ze het voorbije ander half jaar niet, want terwijl enkelen als opstapper werkten bij collega-vissers, gingen anderen elders aan de slag. Zijn visquotum verhuurde Drijver in de achterliggende periode. Terugkij- In mei 1994 wordt in het Maritiem en Juttersmuseum te Oudeschild een tentoonstelling geopend over de Texels Eigen Stoomboot Onderne ming (Teso). Het bedrijf sponsort de expositie met T52.875,-. De tentoonstelling over Teso is een idee van conservator Willem Peter van der Vis. „We wilden iets nieuws op de tweede verdieping van de graanschuren. De expositie over ber gingen stond daar al drie jaar en alle andere afdelingen hadden ondertus sen al eens een vernieuwing onder gaan." Zelf varen Van der Vis polste Teso-directeur Theo Hoogerheide over zijn plan. Die was gelijk enthousiast. De conserva tor werd uitgenodigd een begroting in te dienen. „We willen een overzicht bieden van de geschiedenis van Teso tussen 1908 en nu. De ontwikkeling van het bedrijf moet in beeld worden gebracht met foto's en documentatie, maar het mag geen statische ten toonstelling worden." Om dat te voorkomén zal een deel van de brug van het eerste Teso-schip „De Dage raad" worden nagebouwd, evenals de brug van het huidige vlaggeschip „Schulpengat". Het publiek wordt via ingenieuze techniek in staat gesteld via een joystick de boot zelf als het ware te besturen. Fotowanden zullen de indruk wekken dat men echt een stukje vaart. Tevens kan het beveili gingssysteem worden nagelopen. De hiervoor benodigde computerappara tuur en software wordt door Teso aan het museum in bruikleen gegeven. Radarscherm Scheepsmodellen, grote fotowanden, een doorlopende diavoorstelling, een opengewerkt model van de motoren van de huidige Tesoboten en een echt werkend radarscherm waarmee de hele Waddenzee kan worden be keken zijn andere onderdelen van de xpositie, die bijzonder interessant be looft te worden. De bijdrage van Teso wordt gebruikt voor aanschaf van materiaal. De ar beid wordt geleverd door medewer kers van het museum. „We beginnen in oktober, als de herfstvakantiedruk- te voorbij is met de opbouw. In mei '94 moet alles klaar zijn. De ten toonstelling loopt in ieder geval tot eind 1996, maar misschien wel lan ger, als er erg veel belangstelling is", vertelt Van der Vis, die voor materiaal onder andere kan putten uit het uit gebreide Teso-archief. Kuperus Momenteel is in de bewuste afdeling van het museum tot september een tentoonstelling van het werk van Sjoerd Kuperus te zien. Deze exposi tie, die korte tijd in de kelder van het raadhuis heeft gehangen, omvat Texelse tekeningen van Kuperus uit de periode 1917-1973. Behalve dorpsgezichten,boerderijen en buurt schappen tekende Kuperus portret ten, dieren en deed een studie naar Texelse hoofdkappen. In het museum zijn ook boeken te zien waarvoor de tekenaar de illustra ties verzorgde. Tevens liggen er etsplaten en tekenmateriaal. De hon- derste geboortedag van de tekenaar is de aanleiding tot de ten toonstelling. kend vertelt de eigenaar zelf lange tijd bezig te zijn geweest met de nasleep van de brand. „Geen leuke affaire, maar het is gelukkig allemaal op z'n pootjes terecht gekomen", constateert hij achteraf. Na ongeveer een jaar naar een vervangend schip te hebben uitgekeken, viel zijn keus uiteindelijk op het Urker schip. De kotter liep in 1981 van de helling als de Arnemuide 4. Met een lengte van veertig meter, een breedte van negen meter en een diepgang van vijf meter kan de TX 9 tot de zwaardere kot ters worden gerekend. Revisie Om verzekerd te zijn van een pro bleemloze vaart heeft het schip bij de werf Tadmos in Stellendam een ingrij pende revisiebeurt ondergaan, waarbij de complete motor werd vervangen. In de machinekamer draait nu een gloednieuwe 6 cilinder Stork Wartisla dieselmotor die goed is voor 1995 paardekrachten. De hulpmotoren voor de tuigage werden vernieuwd en de stroomgenerator kreeg evenals de electrische en pneumatische installa tie en de leidingen een revisiebeurt. De moderne apparatuur in de brug werd aangevuld met nieuwe radars. Voor een optimale vangstverwerking vernieuwde Drijver de stortbakken. Eén en ander gebeurde onder toe zicht en met hulp van vrijwel de Lees verder pagina 5 Texelaars hebben de mogelijkheid om klein chemisch afval af te leveren bij de Ecokar met beide handen aange grepen. Na een rondgang langs de Texelse dorpen gisten wees de weeg schaal een opbrengst van 1500 kilo gram aan, bijna een kwart meer dan gebruikelijk. In tegenstelling tot twee maanden geleden, toen het aanbod tegenviel, heeft goede publiciteit de aanbieders (178 totaal) kennelijk op het spoor gezet. Over twee maanden gaat de ecokar opnieuw over het eiland. Informatie hierover staat voor in in de Texelse telefoongids. I.M. ADVERTENTIE MET KAART VAN TEXEL Complete informatie voor vakantiegangers Met- alle natuurgebieden van Texel - plattegronden van de dorpen - informatie van A tot Z - bijlage Texelse produkten - actuele artikelen over natuur, cultuur en recreatie. 160 PAGINA'S Een uitgave van Drukkerij Langeveld en de Rooy Parkstraat 10, Den Burg telefoon 02220 - 12741 fax 02220 - 14111

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1993 | | pagina 1