iedereen kon zeilen Dit was een ronde die Vorig jaar zonk onze boot wegens sabotage" Irs 101 Grasexcursie met Wagen te vol Training Tevoko TEXELSE g couRANT Texelaar herstelt averij op valreep Rondje Texel, oftewel een garnaal heeft ook een hoofd.... Overall-winnaars gebroeders Cok: pootje te lichten, maar ooki goed af. Met nog steeds Van Nes in, de andere Texelse Hobie 18 Kees Bakker vlak voor ons, i ïRi we op de finish af. Hebt u o eens een boot gesmeekt on te gaan? Dat gebeurt als je zicht van de lijn nog bijna weet te halen. Maximaal pre van de stroming onder de Ig we een uiterste poging, ma Toch waren we ervan oi/erti we redelijk goed hadden ge, Onze opgetogenheid verdw sneeuw voor de zon, toen i kant door onze walploeg m groet met lange gezichten, jullie onderweg pech gehai „Het ging zeker niet? Er zijn veel 18's binnen." En meer soort opbeurende opmerkin. hebben we de boot op hei. gesleept en droge kleren as B( trokken. De prijsuitreiking zou rond i |g( de tent zijn. We hadden om beetje neergelegd bij de I ring. Toen Van Nes vertelde ons erg goed vond gaan, elkaar aan met opgetrokkei brauwen. Het peil steeg as pr toen ook andere zeilers ore menteerden en vertelden o veel Hobie 18 Formula's lei klassel voor ons zaten. Zm toch.... De feestvreugde werd com, duidelijk werd dat we als ti 'TL zesde waren geëindigd. Eu V is dat nog niet, wegens noi honoreerde protesten. In dt de week schuiven we langi Hoewel we het onze walph aard flink kwalijk nemen tb demotiverend te werk zijnt hebben we ze toch maat Is F 1 in onze „triomf". Hoe me ei j stroomde, hoe meer we tuigd raakten dat we eigeti Hf hadden kunnen winnen. En r walploeg toch best wel aai Dat winnen gaan we volgt ker proberen. Oh ja, Bernard zou niet bot DS zijn als ik zijn naam vermei bij deze.... Op dinsdagavond 22 juni a IVN-Texel een grassenexcur- leiding van Kees Bruin. Gras op hun allermooist in deze het jaar, nu ze bloeien. De mensen weten wel dat en de soorten bestaan maar ft niet. En juist als ze bloeien makkelijker om deze kennis te breiden. De excursie be? 19.00 uur bij het hutje van de Geul en is alleen toegarï leden van IVN en de Vogel' Voor verdere informatie: tefc 13582. Een 26-jarige automobilist horst den Berg werd opd- aangehouden omdat hij 3d nen vervoerde in zijn auto tevens te diep in het glass ben gekeken en blies 416' kostte hem een proces vet Alle trainingen van Tevoko dagavond zijn met ingang1 derdag 17 juni samengev» wordt nu van 19.30 tot 2' traind in de Burgmeester' hal. Na menig jaar bont en blauw in een rubberboot het rondje te hebben gevolgd, heeft zeevaren de reporter Tessa de Graaff zich opgeofferd voor het maken van een inside verslag. Als deelne mer proefde zij de sfeer van de zestiende Ronde om Texel en geeft een waarheidsgetrouwe impressie. Taktisch misschien niet erg boeiend, maar wel een race die door iedereen kon worden volbracht. Zo dacht het merendeel van de 607 deelnemers over de zestiende Ronde om Texel. Dankzij gun stige wind, stroming en weinig branding haalden zo'n vijfhon derd zeilers de finish. Een goede score voor een ronde met weinig uitvallers en een zo goed als vlekkeloos verloop. Tevreden gezichten bij de organisatie dus. start van het Rondje. Even slikken was het voor de zeilers die tijdens de briefing van wedstrijd leider Edwin Lodder kregen te horen dat de start bijna een uur was uit gesteld. Oorzaak was de zuid tot zuid-oostelijke wind (kracht vier tot vijf). Met wind mee zouden de cata marans te snel de noordoostkant van het eiland bereiken en door de lage waterstand daar vast komen te zit ten. Wachten geblazen dus niet al leen voor de zeilers, maar ook voor de toeschouwers die op de bewolkte dag een kijkje namen bij de start. De tijd werd opgevuld door wethouder Barendregt, die de deelnemers suc ces wenste. „Hopenlijk bevestigt ook deze ronde een sportief evenement te zijn van hoge kwaliteit." Hij nodig de de toeschouwers uit de blik niet alleen op zee te richten, maar ook te genieten van al het moois dat het eiland heeft te bieden. Miss Penthouse De symbolisch start door de Limburg se Gabriëlle, beter bekend als miss Penthouse, verliep anders dan ze had gedacht. De rubberboot waarmee het sexsymbool aanlandde werd in de branding overspoeld door een flinke Als eerste Texelaars finishte het duo Bart Boon en Fred Eenhoorn in 3.10.55 uur, zo'n 30 minuten na de winnende Tornado. Ten minste als we de winnaar van vorig jaar Remco Kenbeek, die insiders als semi-Texelaarbe schouwen niet meerekenen. Met ditmaal als fokkemaatje Michel A rends eindigde Kenbeek vóór Boon en Eenhoorn in een tijd van 3.03.55 uur. In het overall klas sement kwamen Martin en Yolan- da Maat als beste Texelaars uit de bus. Met hun Prindle 19 ein digden ze op een 26ste plaats in een tijd van 3.10.26. Het had weinig gescheeld of de race was voor hen teleurstellend verlopen. Een harpsluiting die vlak voor de start was losgeschoten kon op de valreep nog vastzetten. In zijn klasse eindigde hij op een eervol le tweede plaats. Eerste bij de Prindle 18.2 werden Willem Hou wing en Corry Kuip die in het overall-klassement een 51ste plaats scoorden. Houwing: Dit was een race die iedereen kon zeilen." hen de gebroeders Erik en Donald Cok op hun Tornado. Ter hoogte van Oudeschild was het verschil tussen hen en nummer één teruggebracht tot zo'n 500 meter. Diskwalificaties Bij Oudeschild werden zo'n vijftig teams gediskwalificeerd toen ze de controlepost aan de verkeerde zijde passeerden. Zo'n vijftig anderen wer den teruggestuurd door de organisa tie omdat ze te laat waren. Voorbij 't Horntje boekten de zeilers die dicht tegen de kust kruisten terreinwinst ten opzichte van degenen die verde rop lange slagen maakten. Ter hoogte van Westerslag ondervond het deel nemersveld dankzij de gunstige wind geen hinder van de zandsuppletie. Met de wind in de rug passeerde het duo Booth en Lambriex tegen halfvier de finish en verscherpte met een tijd van 2.39.17 uur de rondetijd uit 1985 (2.56.33) aanmerkelijk. Gelijktijdig ontving wedstrijdleider en waarne mend voorzitter Edwin Lodder de feli citaties voor een vlot verloop van de ronde. De start van de Ronde om Texel trok grote belangstelling. Miss Penthouse Gabriélle geflankeerd door wedstrijdleider Edwin Lodder, verricht symbolisch de iFoto Gerard Timmerman) golf, zodathet voor de doorweekte vamp op het spreekgestoelte bleef bij klappertanden. In afwachting van de start doodden toeschouwers hun tijd in en rond de feesttent of namen een kijkje bij de zandsuppletie die ten zuiden van Westerslag onophoudelijk doorging. Anderen maakten een praatje met de zeilers of verdiepten zich in de catamarans die lagen afge meerd. Start Door de voordewindse start dreef het deelnemersveld in noordelijke richting en schoof de starlijn iets op. De meeste zeilers kozen ver uit de kust positie, in de veronderstelling daar de meeste wind te vangen. Het tegen deel bleek het geval. De opeenge hoopte catamarans vingen eikaars wind weg en kwamen moeizaam op snelheid. De zeilers dicht tegen de kust hadden met de wind in de zei len ruim baan. Vooral degenen die het spinnaker hesen schoten razends nel uit de startblokken. Onder hen Texelaars Bart Boon en Fred Een hoorn met hun Supercat. De Australiër Mitch Boot en fokke- maat Huub Lambriex namen met hun snelle Tornado Sport echter het voor touw. Lambriex zeilde voor de vijfde keer het rondje en adviseerde de klei ne Australiër, die wereldkampioen Tornado is en op de Olympische Spe len in Barcelona een bronzen medaille haalde. Uittocht Na de start vertrokken duizenden toeschouwers die niets van de ma noeuvres wilde missen van het strand. De vele landrovers in hun midden wekten bij menig voetganger irritaties en wierp de vraag op of de ze gang van zake nog verantwoord is. „Minder kan niet. De auto's zijn nodig voor transport van cameraploe gen en proviand", verklaarde pr- vrouw Joke de Boer. Binnen twintig minuten schoot de eerste catamaran voorbij de vuurto ren. Op dat momente had Booth de spinnaker alweer gestreken. Daarmee waren ze in het voordeel van concur renten die dit zeil langer liet staan. Een enkeling sloeg door de grillige wind over de kop en belandde in het zeewater dat momenteel zo'n vijftien graden was. Met in hun kielzog honderden zeilers en ruim zestig volgboten die waakten over de veiligheid en toezagen op een reglementair verloop passeerden het tweetal even na tweeën de VC-boei bij de Vlakte van Kerken. Vlak achter Mijn collega's keken bedenkelijk, de dokter ronduit boos en fysiotherapeut Bernard Wolf wilde me heleméél niet meer aankijken. Je moet wel gek zijn om het rondje te zeilen met een flin ke schouderblessure. Maar, een gar naal heeft ook een hoofd. Over de hoeveelheid hersenen vermeldt het gezegde niets. En er staat niets over het gebruik van doping onder fokke- maten in het rondje-reglement. Van daar dat ik één van die 1199 figuren was die, hangend aan zo'n catama ran, in recordtijd om het eiland pro beerde te vliegen. Hans Zuidema, geen onbekende in de Ronde-erelijsten, heeft een Hobie 18. Nog maar pas, vandaar dat we afge lopen week 's avonds zoveel mogelijk hebben geoefend bij paal 33. „Om in gesprek te raken met de boot", zoals Hans het uitlegde. Fokkemaat zijn is een zware baan. Je bent altijd de klos. Voor eens stuur man is overstag gaan een kwestie van je in de boot laten zakken, het grootzeil losgooien en doorrollen naar de andere kant. Voor ik zover ben moeten allerhande touwtjes losge maakt, vastgetrokken, zwaarden op of neer gehaald en dat liefst een beetje snel. Onze oefen-avonden verliepen naar wens. We vonden onszelf reuze hard gaan, maar dat is natuurlijk niet echt te controleren als je de enige boot op het water bent. Gelukkig vonden we een eenzame strandwandelaar bereid, onder enige dwang, onze bevindingen te bevestigen. Goed voor het moraal! In opperbeste stemming besloten we op vrijdagavond in de tent bij paal 17 de naaste concurrenten zenuwachtig te maken. Voorpret en sterke verha len. Tevens kreeg ik orders om de wedstrijdleider mild te stemmen, maar die bleek onkreukbaar. Helaas kwam wegens een ongelooflijke hoe veelheid herrie niet zoveel van praten. Zelfs schreeuwend kon je elkaar niet verstaan. Leuk hoor, zo'n band, maar moet dat nou zo hard? We hebben uit angst voor ernstige gehoorbe- schadiging voortijdig de tent verlaten. Zaterdagochtend ijselijk vroeg op, want we wilden zeilend van paal 33 naar paal 17. Het leek pittig hard te waaien. De hele week hadden we al lerlei voorspellingen voor het rondje gehoord, variërend van oost 3 tot west 7. Het bleek zuidoost 4 5. Uitgezwaaid door onze „walploeg" vertrokken we rond half negen, na een laatste inspectie, terwijl Bart Vorig jaar door sabotage gezonken, maar nu overall winnaar van de Ronde om Texel. Donald en Eric Cok uit Amsterdam. (Foto Harry de Graaf) Martin en Yolanda Maat eindigden als beste Texelaars. Niet de snelste, maar toch winnaar van de zestiende Rondeom Texel. De catamaranzeilers Donald en Erik Cok uit Amsterdam, konden hun geluk za terdag niet op. Zeker omdat hun boot vorig jaar in tweede positie zonk als een baksteen. „Sabotage. Onbeken den hadden de drijvers van onze Tor nado lekgeprikt", aldus stuurman Donald, die de zeilomstandigheden als „perfect" omschreef. Het tweetal eindigde zo'n elf minuten na Mitch Booth lAustr.) en Huub Lambriex (Hol). Booth's Tornado Sport was echter uitgerust met een extra zeil IspinnakerI en scoorde daardoor een lagere handicap 192). Na omrekening kwamen de gebroeders De Cok als overall-winnaar uit de bus. De snelle eindtijd 12.50.06 uur) is deels te dan ken aan hun kruistechniek die in zeil- kringen „wild thing" wordt genoemd en waardoor optimaal van de wind wordt geprofiteerd. Het doorzettings vermogen van het tweetal echter van beslissende invloed. „Want we waren gebrand op revanche." Het tweetal vocht een onderlinge strijd uit met de reusachtige Roberts 27 Mebavan Nico Cortlever. Hij passeerde ons enkele keren met een grote snelheid. Maar bij Oudeschild maakte ze een verkeerde slag." Dat deed Cortlever tot twee keer toe, waardoor hij de gebroeders De Cok moest laten gaan. Uiteindelijk passeerde de win naar van 1981 als derde de finish, maar door de ongunstige handicap was zijn eindnotering niet van belang. Boon en Fred Eenhoorn hun Supercat aan het klaarmaken waren. In een hoog tempo zeilden we rich ting 17, af en toe omkijkend of we Bart en Fred al zagen komen. „Die zie je niet, want die hebben een doorkijkzeil", bedacht Hans. We sloe gen aan het fantaseren en kregen de slappe lach bij het idee dat doorge winterde zeilers deze winter bibpe- rend bij de kachel zitten omdat ze ineens uit het niets tot bakboord zijn aangeroepen.... De Vliegende Hollan der van Texel. In een opperbeste stemming kwamen we aan bij 17 in de recordtijd van drie kwartier. Onze walploeg liet het even afweten en geld voor koffie hadden we niet bij ons, maar geluk kig zorgde het Korps Mariniers zoals altijd voor redding in nood. De opwinding die zich van je meester maakt voor de start is iets heel bij zonders. Het gevoel van „zometeen gaat het gebeuren" en de laatste gesprekken met collega-zeilers, ook wat wit om de neus. „Hij heeft zijn mast toch verder achterover staan." „Ja maar hij is bang om te duiken." „Ik zou toch de verstaging strakker zetten." Zenuwen, maar wel van een prettig soort. De start is meestal een hectisch mo ment. Vierhonderd boten willen alle maal op het meest ideale punt over de lijn. De rest zijn de gebruiksaan wijzing van de boot nog aan het le zen of hebben gewoon mazzel. Dit jaar viel de chaos mee. Het startsein overviel ons een beetje, we lagen nog iets verder van de lijn dan onze bedoeling was. Maar we haalden de schoten aan en gingen buitenboord. Het was begonnen. Tot de vuurtoren gingen we goed. Weinig last van de dwarrelige vlagen bij de Slufter. Om ons heen gingen verschillende boten om. „Dat komt natuurlijk omdat die reuzenhaai van Camperduin inmiddels hier is. Die wil Bourgondisch dineren en geeft een duwtje van onder af", grapte Hans. Onze eerste tactische fout maakten we daar. We gingen buitenom, ons verheugend op het snelheidsbelem- merende gedrang van de rest onder de toren. Maar eenmaal om de hoek lagen we bijna stil, overspoeld door ettelijke brekers, terwijl we de rest lekker door zagen glijden.... Het duur de ongeveer tot de molen voor we uit deze frustrerende impasse raak ten. We probeerden het net even zonder fok en zagen de te kloppen man (Hans van Nes) voorbij schieten. Die had zijn mast maximaal gedraaid. „Dat gaan we ook doen", zei Hans. Het bleek het ei van Columbus. Met de fok er weer bij voelden we de boot accelereren als een Ferrari. Bij Oudeschild haalden we door een briljante slag veel boten in. Er was enige verwarring over welke kotter we moesten ronden, want er lagen er twee en de bijbehorende boei was bijna niet te zien. Van Nes had een drenkeling opgepikt en zag zijn voor sprong op ons daardoor verkleind tot een minimum. Later kreeg hij voor deze dienstverlening tijdsaftrek. Een goede zaak en verstandig van de or ganisatie. Fanatieke dwazen zouden anders rustig iemand die overboord is geslagen laten dobberen. De hele Waddenzee hadden we in de trapeze gehangen. Wegens de flinke zeegang en wind best wel een pittige klus. Tegen de tijd dat we Oudeschild waren gepasseerd, waren we dan ook een beetje moe. Twee enorme golven vlak na elkaar zorgden ervoor dat ik van de drijver werd gespoeld en een soort zwaantje in de trapeze maakte. Met bovenmenselijke li- chaamsbeheersing zag ik kans weer op de drijver terecht te komen. Veel snelheid kostte het niet eens1 Even later probeerde ik, weer door zo'n ra re golf, nog even mijn stuurman DINSDAG 15 j

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1993 | | pagina 8