Cjrom Twartsjexels in het hart-, Zeekraal voor boeren interessant? meer Texel proefgebied Veilig Verkeer-actie Uitgifte bouwkavels opnieuw in de raad Donatus haalt eerste oogst binnen Talk of the Town Nummer TRIATHLON TEXEL oersgroei Teso meer dan 1 laar kocht Tsjechisch tuig pag. 5 tsbosbeheer meer [openbaarheid pag. 5 lente weigert bijdrage iTele-taxi pag. 5 r hotelier informeert sten pag. 7 ;ht van Schelfhout pag. 7 voorstelling van i Tasjes pag. 2 blijft christen pag. 5 Dak Weer radarcontrole luchtmachtoefeningen TEXELSE^COURANT Qnze bezorgers verspreiden vandaag met de Texelse Courant een folder van ICHT lentles, abonnementen, etc Langeveld en de Rooy b.v., Postbus AA Den Burg telefoon 02220-12741. Telefax 02220-14111 grkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, tel. 02220-12741. n«dinsdags en vrijdags Abonnementsprijs 48,50 per half jaar. Geen krant gehad? Bel 02220-12741. Buiten kantooruren bel er Redactie buiten werktijd Joop Rommets, De Kuil 2, Den aloon 02220-19547. 15 SEPTEMBER 1887 NR 10794 VRIJDAG 2 JULI 1993 Postbank 652 Bankrelaties ABN-AMRO nr. 46.99 17.636 Rabobank nr. 36.25.01.742; I.N.G. bank nr. 67.34.60.398 Verschijnt dinsdags en vrijdags Abonnementsprijs /48,50 per half jaar; Los /1.35 oersgroei bij Teso vlakt sterk et eerste halfjaar van 1993 slechts 1,21 meer eenhe- rgezet dan in het eerste half- 1992. Igenoemde periode werd nog ei van 10% gesignaleerd in ;ing met dezelfde periode van voerde het afgelopen zes 401.508 eenheden (in het alfjaar van 1992 waren dat 696. ioer van personenauto's steeg vrachtauto's met een :ent en caravans met 1,6 oer van autobussen en tou- liep terug met 16,74 met 0,21 en aanhang- met 8,51 en februari j.l. was er in ig met dezelfde maanden een achteruitgang van resp. |4,54 wat betreft het ver- antal eenheden. Ook de af- junimaand vertoonde gang: 2,22 In maart vervoer met 1,39%, in april en in mei met 9,6 •oven het hoofd is één I elementaire Ie vensbe- fn een recht voor iede- |nen op Texel - in welke ook - is iets bijzon- J3r sta je nauwelijks bij Ivoor ons gelden veror den wetten, die de ver- i de beschikbare |)te regelen. Als er te- J? tetter en te weinig -est van die regels Pfuurd, is er weinig lor particulier initaitief en p/ie/d. De ,,dorknopers" Wbtenarencorps weten I gedekt met het wet- s hand: Wij zijn de n niet, maar..." Helaas jefgever altijd achter de WPPelijke veraderingen wjontainerdak boven het J de toeristendokter in Ieen plastic dak tegen Ivoor de beeldhouwer J'/and, nog steeds te T voor tientallen wo- Nen en geheel on ver- p dreiging van het fOrden van 48 verzor- Nn m Sint Jan. Op- frt dat de provinciale fs met oogkleppen lo- rn z'cht hebben op on- Pre Randpositie. Laat I2'/ er rekening mee ïerec^ typeert de di- handelwijze als ,,on- 1 en dan drukt hij zich u^' Het is om hele- te gaan... Horszei "V.vy, Mare van Rijsseibargha (rechts) en medewerker Nico Vergeer snijden de eerste zeekraal op het proef perceel. Laatstgenoemde studeerde le vensmiddelentechnologie aan de landbouwuniversiteit in Wageningen en brengt zijn vervangende diensttijd op Donatus door. waar hij zich in het bijzonder met het zeekraalprojekt bezig houdt. (Foto Harry de Graafl Op Texel wordt momenteel voor het eerst zeekraal geoogst, die onder gecontroleerde omstandigheden is gekweekt op binnen dijks land. Een unieke primeur, want deze zeegroente wordt el ders gesneden op slikken en schorren waar het „vanzelf" is gegroeid. Produktie op binnendijks bouwland biedt tal van voor delen, waardoor de teelt zich met name op Texel zou kunnen ontwikkelen tot een zakelijk interessante vorm van milieuvriende lijke tuinbouw. Zeekraal (Salicornia Europea) is een zoutminnend vetplantje. dat je op Texel kunt vinden in de slikkige de len van de Slufter, de Schorren, de Mokbaai en vergelijkbare gebieden die regelmatig door zeewater wor den overstroomd. Zonder zeewater kan deze eenjarige plant die maxi maal 40 cm hoog kan worden, niet groeien. De hoeveelheid zeekraal die jaarlijks in het wild groeit hangt af van allerlei natuurlijke omstandighe den en gebeurtenissen en is daar door zeer wisselend. Bij een storm in het begin van de groeiperiode in het voorjaar, spoelt alles weg. En voor het kiemen van het zaad is het noodzakelijk dat er wat regenwater op valt, waarmee is verklaard waar om er geen zeekraal opkomt in een droog voorjaar. Bij teelt op binnendijks land heeft men deze factoren in de hand en kan een stabiele produktie min of meer worden gegarandeerd. Dan heb je na tuurlijk wel zout land nodig. Dat is er op Texel op tal van plaatsen langs de waddendijk. De zoute kwel vormt hier voor de gewone landbouw een probleem. Door hier zeegroente te kweken wordt van de nood een deugd gemaakt. De besloten vennootschap „Texelse Milieuvriendelijke natuurprodukten" (de commerciële tak van de stichting Sint Donatus) heeft dit voorjaar zee kraal ingezaaid op één hectare zilt land van Kees Kikkert nabij de na tuurgebieden De Petten en 't Stoar vlak achter de dijk van de Mokbaai. Het zeewater dringt hier via een die pe schelpenlaag onder de dijk het land binnen, waardoor in de sloten bijna puur zeewater staat. Door van uit de sloot het land af en toe te be vloeien, ontstaan daar de ideale groeiomstandigheden voor zeekraal en andere zoutminnende planten. Geen gewasbescherming Op even simpele wijze kan via een slang voor de incidentele zoetwater gift worden gezorgd, die het zaad tot ontkiemen moet brengen. In het zou te milieu gedijen andere planten niet, zodat er geen onkruid bestreden hoeft te worden. Geen bestrij dingsmiddelen dus en ook geen mest of kunstmest, want in het gefiltreer de zeewater, dat voortdurend tot het perceel doordringt, zitten alle stoffen die zeekraal nodig heeft. Het bewijs dat het op die manier kan, is nu ge leverd want op het proefperceel staat het gewas er nu prachtig bij, bijna twintig centimeter hoog, klaar voor consumptie. Handel? De markt voor een dergelijk artikel is groeiende, vertelde Marc van Rijssel berghe woensdag op Sint Donatus, waar ter gelegenheid van de eerste oogst een persbijeenkomst werd ge houden. Om die reden werd al jaren geleden aan het kweken van zeekraal onder beheersbare omstandigheden gedacht, maar er waren veel proble men op te lossen. Het was bijvoor beeld niet eenvoudig om het benodigde zaad uit zeekraal te halen. Die zaden bevinden zich namelijk min of meer binnen de plant. Deskundi gen van een zaadteeltbedrijf zagen geen mogelijkheid, maar uiteindelijk kreeg men het zelf voor elkaar en werd ook een methode gevonden om de kleine hoeveelheid gewonnen zaad zo efficient mogelijk uit te zaaien. Waterschap Het Waterschap Texel werkte mee aan het projekt en ging akkoord met het bevloeien met zeewater vanuit de sloot en met het geven van zoet wa ter (incidenteel een zeer beperkte hoeveelheid) om het kiemen op gang te brengen. Jan Steenis van het Wa terschap had plezier in het experi ment en stak er „op persoonlijke titel" de nodige tijd in. Medewerking was er ook van de Lan delijke Vereniging tot Behoud van de Waddenzee. Deze gaf een renteloze lening van f15.000,- uit het fonds Werk aan de Wadden, dat bedoeld is om in het Waddengebied passende ambachtelijke en agrarische activiteit te stimuleren. Veel opbrengst Als de omstandigheden gunstig zijn groeit zeekraal hard. Van een hectare komt 1500 tot 2500 kg. De gemid delde prijs waarvoor zeekraal in de winkels wordt aangeboden ligt rond f9,- per kg. In de „primeur"-tijd is de prijs veel hoger: tot f2,90 per ons. De b.v. Texelse Milieuvriendelijke Pro- dukten brengt nu bakjes met 150 gram biologisch dynamisch geteelde zeekraal in de handel voor een ver koopprijs van f2,95. Gebruik wordt gemaakt van de kanalen die Donatus ook bij de afzet van zijn andere pro- dukten benut. De commerciële mogelijkheden van het produkt zouden heel goed kun nen zijn, vooral als de oogst wordt vervroegd zodat het produkt op de markt komt als „wilde" zeekraal nog niet rijp is, zodat „primeur"-prijzen kunnen worden bedongen. Minstens zo belangrijk is dat een methode wordt gevonden om de zeekraal ma chinaal te oogsten. Dat gebeurt nu met de hand, wat zeer arbeidsinten sief is. Proeven De persmensen gingen woensdag naar het proefveld om getuige te zijn van het snijden van de eerste partij binnendijks geteelde zeekraal. Terug op Donatus konden ze het produkt proeven door het nuttigen van een salade waarin het was verwerkt. Zee kraal heeft een zeer typische, zoute smaak en is daardoor met geen en kele andere groente te vergelijken. Het wordt rauw gegeten als jonge plant. Oudere planten, herkenbaar aan de gele en vervolgens rode kleur, zijn houtig en taai. Een ervaring die inmiddels bij het experiment is opge daan is dat een eenmaal afgesneden zeekraalplant niet doodgaat, maar op nieuw uitloopt, zodat een tweede snede mogelijk is. Texel is door het landelijk bestuur van Veilig Verkeer Nederland (VVNI uitgekozen als één van de twee Noordhollandse proefgebieden voor het nieuwe ,„thuislijn"-project. Daar in zullen kinderen niet alleen via school, maar ook via hun ouders worden gewezen op de gevaren die hen op de weg bedreigen. Een belangrijk initiatief, vindt Jan Driehuis, lid van de plaatselijke afde ling van VVN en leraar op de Redmar IJskaschool in De Waal: „Je kunt als school nog zo je best doen leerlingen bewust te maken van de gevaren in het verkeer, als kinderen er niet van thuis uit op worden gewezen, begin je niks." Het project richt zich vooral op de scholieren van groep 8, de oudste leerlingen van de basisschool. Drie huis: „Zij moeten straks op de fiets naar de middelbare school in Den Burg en zijn daarmee de kwets baarste groep in het verkeer. Ze rij den vaak in grote groepen, stoeien wat of houden onderling te weinig afstand. Dat kan gemakkelijk leiden tot gevaarlijke situaties." Het eerste deel van de actie is inmid dels van start gegaan. Via een zoge naamd „insteekblad", toegevoegd aan het VVN-tijdschrift „MOVE", dat de leerlingen in april bij hun verkeers- diploma kregen, werden kinderen en ouders getipt over manieren om het fietsen veiliger te maken. Ouders werd geadviseerd vooraf de route verkennen, om te ontdekken waar de onveilige (oversteek)plaatsen zijn. Bo vendien werd hen gevraagd kinderen uit te leggen dat het belangrijk is in een groep rustig te fietsen. Tenslotte werd gewezen op het belang van een goede fiets met deugdelijke bagage drager. „Voor kinderen hadden we ongeveer hetzelfde verhaal", zegt Driehuis, „maar een puzzeltje moest ze aan sporen de zaak goed te lezen. We kregen gelukkig behoorlijk wat reac ties." Deze wijze van informeren zal regel matig worden herhaald. „We overwe gen ook het praktisch-verkeersexamen opnieuw in te voeren. Het is niet genoeg dat kin deren de verkeerregels uit een boekje leren. De praktijk is altijd moeilijker," aldus Driehuis. Folders Via folders probeert de Texelse afde ling van VVN ook niet-Texelse scho len in het project te betrekken. Wanneer die in schoolreisjes of wer kweken het eiland bezoeken, wordt immers vaak in grote groepen ge fietst. Om de actie zo succesvol mogelijk te maken, zal de politie eveneens haar steentje bijdragen. Vlak na het begin van het nieuwe schooljaar staan fiet- scontroles op het programma. Boven dien zullen de handhavers van de wet regelmatig het rijgedrag op de school-thuisroute beoordelen. Auto mobilisten zal worden gevraagd reke ning te houden met het grillige rijgedrag van de jeugd en een groep niet te snel in te halen. „De bedoeling is uiteindelijk een mentaliteitsverandering in het verkeer tot stand te brengen", stelt Driehuis. „Daar kun je niet vroeg genoeg mee beginnen. Het vingertje naar het voorhoofd is tegenwoordig al de minst erge reactie. Het gebeurt steeds vaker dat mensen in woede een pistool uit hun dashboardkastje halen." De kosten van het project (ruim f.30.000,-) worden gefinancierd door VVN, Rijkswaterstaat en de Gemeen- teTexel. In ploegjes fietsende kinderen vormen de meest kwetsbare groep In het verkeer. (Foto Joop Rommets) Van 9 tot en met 23 augustus wordt met een flycatcher radarsysteem de bewegingen van straaljagers die op de Vliehors oefenen gevolgd. Dit ge beurt naar aanleiding van herhaalde klachten over geluidsoverlast door militaire vliegtuigen. Gecontroleerd wordt of de piloten zich aan de voor geschreven vliegroutes houden. De flycatcher wordt op de dijk bij De Cocksdorp geplaatst. IM-ADVERTENTIE I.M. ADVERTENTIE Hat college wil de conceptnota over uitgifte van bouwkavels in augustus nogmaals aan de raad aanbieden. In de raadscommissie FET is hierover tot nu toe nog geen volledige over eenstemming bereikt. Raadslid Gerbrand Poster (Texels Be lang) wil kavels grond uitsluitend uit geven aan Texelaars of economisch gebondenen. Volgens de gemeente is dit echter in strijd met de wet. Op grond van huidige en toekomstige wetgeving mag niemand worden uit gesloten bij het stellen van vesti- gingsregels, maar mag wel met voorrangsregels worden gewerkt. In het voorgestelde puntensysteem krijgt iedereen vanaf het moment van inschrijving één punt per maand. Be paalde groeperingen (o.a. Texelaars en economisch gebondenen) krijgen .12 punten extra, terwijl er voor specifie ke doelgroepen (doorstroming) nog meer extra punten te verkrijgen zijn. Het college is van mening dat dit systeem juist tot voordeel heeft dat met name Texelaars voorrang krijgen, omdat zij net zoveel punten extra krijgen als iemand anders pas in een heel jaar kan vergaren. Als de nota in augustus niet wordt aangenomen, moet de gemeenteraad volgens het college accepteren dat de huidige regels, waarbij iedereen voor een kavel in aanmerking komt, van toepassing blijven. Wij willen niet beweren dat we lelijke klanten hebben!! Zaterdagavond a.s. een vrouwvriendelijke deurprijs. SCHOONHEIDSBEHANDELING bij Schoonheidssalon THALASSA Trekking 01.30 uur. Voor diegene die het nog niet wisten!!! Onze deur zit om 01.00 uur POTDICHT.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1993 | | pagina 1