Ik doe dit omwille an het gastheerschap" V oeser strijdt voor VVV in De Koog Scheepvaart Waddenzee uniek geïnformeerd Bericht uit de bergen 7 wou... TEXELSE COURANT villigers voor iltijdenvoorziening achten bij tragedie Old-Timerrally doet Texel aan Zendinstallatie bij De Slufter aangespoeld carB<9<?/z MEDISCH CEtirRUM DE KOOG Overkantse fratsen Tuusrondje voor Texelse zeilers Geslaagd Beroep uitgebracht Nikadel afgesloten Snelheidscontrole (DAG heb echt geen hekel aan de VVV hoor, maar er ontbreekt belangrijk stuk serviceverlening in De Koog. Als de VVV niet voor wil of kan zorgen, moet iemand anders het Dat zegt Dennis Loeser van Hotel Dijkstra aan de IMika- Hij gaat zelf, als reactie op sluiting van de VVV-dependence e Koog, potentiële gasten doorverwijzen naar hotels, pensi- en campings. 20 2 JULI 1993 irsti 5.0i 3.0! een plaats met dertig procent kamers en zeker meer dan procent van de hotelkamers op getuigt het niet echt van goed leerschap als je daar geen VVV vindt Dennis Loeser. Hij wijst lat veel toeristen rechtstreeks De Koog rijden, op zoek naar inderkomen. „En lang met ieder- ieft een auto. Die mensen ko hier en moeten vervolgens met of een taxi terug naar Den Als het mij zou gebeuren zou ia recta doorrijden naar de boot het eiland verdwenen!" itelter uit De Koog krijgt regel- mensen aan de deur die een voor overnachting voor kortere ere periode zoeken. „Ook als zitten, gaan we altijd al voor ensen op zoek naar een vrije Ook al moeten we twintig tele- is plegen," Verwijsfunctie wil als reactie op het sluiten it Koger VVV-kantoor de ver actie op zich nemen, echter de tien procent te rekenen, de VVV doet bij reserveren. „Ik it voor een kostenvergoeding per persoon en dit bedrag dan door de ondernemer waar 6.0! 5.0 3.1 6.0 7.0 31.0 :htmg Welzijn Ouderen Texel vier vrijwilligers die één maal r weken maaltijden willen ingen. Deze maaltijden moeten Burg-West en de Dennen wor- zorgd. De kilometervergoeding gt ƒ0,50, de rondbrengtijd is 30 - 12.30 uur. Geïnteresseer den zich melden bij de Molenstraat 2, Den Burg, tel. ntvrtzordcbjklK-id van de redact )ben er behoefte aan om wat ijven naar aanleiding van het waarbij onze 2-jarige Sil om in kwam. Het is een gebeurte- we nog lang niet hebben ver in waar we als meest enen piet „objectief" tegen aan. Je wordt steeds achter- oor het gevoel: hadden we dit of andere manier kunnen nen? Toch vinden we dat alles verk moet worden gesteld om komen dat zich zoiets her- he bocht in de Noordwester it drama zich voltrok, moet veranderd worden dat auto's 't hard kunnen rijden. Leg Is of maak er een woonerf t is zeker niet overdreven in eder derrijke buurt. We zijn blij dat Maartje van 't Noordende, itese ere kind dat werd aangere- oeld gaat. Ze heeft er geen en- •melijk nadeel van rgem ouden. Wij zullen met ons kt. Jfloeten leren leven, maar zijn we kwaad en verbit- ik denk dat we daar recht op De reacties uit de buurt heb- veel goed gedaan. Van alle wam er medeleven en daad- Ie hulp waar we echt wat 'en. Er waren ook reacties [Pijn deden. Via-via hoorden 'ensen vonden dat het min ons eigen schuld was. Had ons jonge kind maar niet op oeten laten spelen. Ook de adn* i richting de onervaren auto- n bij die het ongeluk veroorzaakte, ft W ve zinloos. Voor hem en zijn u i"! vas het ook verschrikkelijk al wij nog lang niet klaar met 'n hoeverre er hier iets valt ten en in hoeverre er een 9enoegdoening moet ko- jat<* jouw' er de reacties en medewer- s ms jis 3* tpW Ouü allerlei instanties hebben we '°f De politie, de ambulan- 'eso en de mensen in het henhuis deden meer dan n doen. Ze hebben met ons 8n ^ebben gedeeld in het rote'1 ^et ver''es- Waardering e ook voor begrafenisonder- aat die het mogelijk maakte an ons kind afscheid hebben arnen zoals we het zelf Familie Mattner, Den Burg. >ntë als 'den. uvw* ik een plekje voor iemand vind in mindering worden gebracht op de re kening. Ik doe het niet voor het geld, maar gewoon omdat het nodig is." Loeser roept logiesverstrekkers op hun vrije overnachtingen aan hem door te geven. „Het gaat me er niet om de VVV concurrentie aan te doen, ik wil gewoon service verlenen aan de gasten, zodat ze later weer terug komen." Geen ruzie Loeser benadrukt dat hij geen ruzie heeft of wil met de VVV. „Het is me bekend dat De Koog Badplaats er iets aan wil doen. Maar het heeft acht jaar geduurd voordat voor die artsenpost alles in kannen en kruiken was. De Koog kan geen acht jaar wachten tot iedereen het met elkaar eens is over een VVV-post in dit dorp. In die tijd zijn alle gasten allang verdwenen." Texel heeft 13.000 inwoners, 28.000 verschillende meningen en niet één leider, zo stelt Dennis Loeser. „Ik ben buitenlander", zegt hij in vlekkeloos Nederlands maar met een Amerikaan se tongval, „maar ik zit hier nu tweeënhalf jaar. Dus ik weet inmid dels hoe het hier toegaat." Overbodig? Dat de VVV in Den Burg haar intrek heeft genomen in een fraai nieuw kantoor, vindt Loeser een prima zaak. „Maar het is natuurlijk niet zo dat daardoor een kantoor in De Koog overbodig is geworden. Op Ameland zijn drie dorpjes, allemaal kleiner dan De Koog maar elk met een eigen V VV-kantoortje Loeser zegt door te gaan met het verwijzen van toeristen tot de VVV weer een kantoortje in de badplaats opent. „Ik wil een bord voor mijn deur plaatsen waarop staat dat men bij mij terecht kan voor informatie over overnachtingsplaatsen. Maar ik ben niet van plan daarmee te gaan adverteren. Het is niet mijn bedoeling een nieuw soort VVV te beginnen." Omdat de hotelier tevens heeft aan gekondigd geen reserveringen meer te accepteren van de Texelse VVV bestaat de kans dat hij uit de VVV- gids wordt geschrapt. „Als ze dat doen, ga ik in mijn advertenties in grote kranten aan de overkant erbij zetten dat men niet via de VVV bij mij terecht kan." Toejuichen Loeser voelt zich gesteund door an dere logiesverstrekkers in De Koog. „Ik heb er twee gesproken die zich Dennis Loeser: schap.. .het gaat om gastheer- IFoto Archief Texelse Courant uit de VVV willen terugtrekken. Dat vind ik niet juist, want met de orga nisatie op zich is mets mis." P. Tijssen, beheerder van het Juliana- complex vindt het ook erg jammer dat de Koger VVV is gesloten. „Het gaat ten koste van de service. Maar het is natuurlijk wel fraai, dat ene grote gebouw bij Den Burg. En het is logisch dat het een kostbare zaak wordt om daarnaast nog een depen dence in De Koog te hebben" Tijssen verstrekt zelf veel informatie aan zijn cliënten. Hij noemt de verwijsactie van Loeser een goede zaak. „Het kan een discussie op gang brengen. Mis schien is iets van de grond te krijgen als meerdere ondernemers de koppen bij elkaar steken. Ik wil graag naar de plannen van Loeser luisteren, maar hij moet natuurlijk geen concurrent van de VVV worden." Infopost? H. Wuis, eigenaar van Hotel Opduin, maar tevens voorzitter van de Texelse Vereniging van Logiesverstrekkers en van De Koog Badplaats, wil snel con tact opnemen met Loeser. „Het is niet de bedoeling dat er een negatie ve sfeer ontstaat. TVL overlegt nog steeds met de VVV over een oplos sing van het probleem. Ik ben het met hem eens dat het vervelend is dat er geen VVV meer in De Koog is. Ik krijg van verschillende kanten sig nalen dat er door het publiek om wordt gevraagd." Wuis vertelt dat De Koog Badplaats een bod heeft gedaan op het karak teristieke VVV-pandje in De Koog. „We zijn in overleg om daar even tueel een informatiepost te maken, al of niet bemand. Het is niet de bedoe ling dat het een VVV-filiaal wordt, maar alleen een plek waar algemene inlichtingen worden verstrekt en bij voorbeeld gidsen met logiesverstrek kers. Bemanning voor zo'n post kost natuurlijk het nodige en de bereidheid van Koger ondernemers om daarvoor in de buidel te tasten is niet zo groot." De VVV, bij monde van Henk Groe nen, wil geen commentaar leveren. „Sluiting van het kantoor in De Koog was een voorwaarde voor de bouw van dit centrale nieuwe kantoor. Ver der wil ik er niets over zeggen." De vijftiende Noord-Holland Rally van de Pionier Automobielen Club (PAC) wordt dit jaar op Texel gere den. Op 6, 7 en 8 juli zullen de an tieke auto's van de rallyrijders over het eiland toeren, met als een van de hoogtepunten (in ieder geval voor het publiek) een bezoek aan de fol- kloremarkt in Den Burg op woensdag. De Noord-Hollandse Rally van de PAC wordt al sinds 1979 gereden. Alleen auto's die zijn aangesloten bij de club mogen meerijden en alle auto's zijn goedgekeurd door de FIVA, de Fédé- ration Internationale des Véhicles An ciens. Het publiek kan er dus zeker van zijn dat het hier om authentieke en bijzondere exemplaren gaat. De lijst van deelnemers vermeld onder meer een Minerva uit 1913, een Ford T uit 1911 een Barre A4 Torpedo uit 1914 en een Brennaborn uit 1915. De karavaan vertrekt dinsdag om precies 9.30 uur van Alkmaar naar Den Hel der en hoopt met de boot van 14.00 uur de oversteek naar het eiland te maken. Dan wordt direct koers gezet naar De Koog. Zoals gezegd zullen de auto's op woensdag aanwezig zijn op de folkloremarkt, die deze keer ge heel in het teken van oude motoren staat. Van 10.00 tot 13.00 uur zijn de automobielen te bezichtigen in het hartje van Den Burg. Donderdagmor gen vertrekken de wagens weer met de boot van 9.00 uur naar Den Hel der, vanwaar de terugtocht wordt aanvaard. Het zal dan minstens vijf jaar duren voor dit rijdend museum het eiland weer aan zal doen. Strandjutter Wilco Bergmans uit De Cocksdorp vond vorige week in de Slufter ter hoogte van paal 24.60 een nog in tact zijnde zendinstalla tie. Het apparaat, voorzien van een drie meter lange antenne, was aan gebracht in een drijflichaam en had een doorsnee van ongeveer een me ter. De waarde bedraagt ongeveer f40.000,-. Dergelijke drijvende zenders zijn door Rijkswaterstaat verankerd op diverse plaatsen in de Noordzee. Ze dienen om gegevens over golfhoogte door te seinen naar de wal. De bij de Slufter gevonden zender moet van zijn anker zijn geslagen, mogelijk door een aan varing. Er zijn al eerder zenders op het Texelse strand aangespoeld. Berg mans verborg het apparaat bij de duinreep, waarschuwde Rijkswa terstaat en betrok de wacht. Jaap Kreeft van de dienstkring Texel heeft de installatie inmiddels geborgen. Als eerlijke vinder krijgt Bergmans een beloning van f200,-. Bovenop de vuurtoren van Terschel ling ontving een vertegenwoordiger van de kustwacht vorige week het eerste exemplaar van de Waddenal manak. Het losbladige boekwerk, dat alle denkbare en meest recente informatie bevat voor beroeps- en pleziervaart in het Waddengebied, werd medesamengesteld door Roelof Mulder uit Den Hoorn. Onvrede met de bestaande wijze van informeren leidde tot het ontwerp van het nieuwe systeem. Mulder: „Ik vaar zelf al jaren. Op die manier heb ik Jan Heuff leren kennen, zo'n vijf tien jaar geleden. Hij heeft veel ge schreven over de Wadden en fotografeert regelmatig voor de Wad denvereniging en de Waterkampioen. Hij is uitgever èn hij vaart veel. Alle bei verzuchtten we regelmatig dat de noodzakelijke informatie over de Waddenzee zo enorm verspreid is te rug te vinden. Er zijn foldertjes waar in staat welke delen natuurgebied zijn, boekwerkjes die de marifoonka nalen vermelden, andere bronnen ver tellen wanneer de weerberichten worden uitgezonden. Iedere vaarder heeft zulke boekjes wel eens in han den, maar wanneer je ze nodig hebt zijn ze natuurlijk niet voorhanden. Daarom besloten we alle informatie te bundelen." Nieuw is ook de wijze waarop op elk moment van de dag de diepten van de vaargebieden kunnen worden be paald. Was het tot nu toe zo dat via De Waddenalmanak van Roelof Mulder: alle noodzakelijke informatie voor de scheepvaart ae- bundeld in één boekje. (Fo,„ Joop onnauwkeurige hydrografische kaar ten, laagste laagwaterstanden en al lerlei ingewikkelde omrekeningen moest worden vastgesteld hoeveel water op het ondiepste punt staat, nu kan dat in een oogopslag worden afgelezen in een simpele grafiek. Graag hadden de auteurs hun uitvin ding beschermd willen verklaren, maar dat blijkt moeilijk te realiseren. De laatste gegevens over de wa terstanden hebben Mulder en Heuff eind juni opgevraagd bij de Dienst Getijdewater van Rijkswaterstaat en de Verkeersdienst, zodat alle informa tie „up-to-date" is. Mulder: „De be staande kaarten zijn uitgegeven in maart, maar vanaf dat moment zijn nog tonnen zand verlegd. Wij komen nu vlak voor de zomer uit, op het moment dat de pleziervaart weer druk beoefend gaat worden. De al manak is losbladig, zodat de gege vens door een jaarlijks supplement tamelijk actueel blijven. Het is mis schien jammer dat het kostentech- nisch onmogelijk is vaker dan één keer per jaar te verschijnen, maar tij dens de zomer verplaatsen de on dieptes zich nauwelijks." De kustwacht verklaarde zich razend enthousiast over de Waddenalmanak, herinnert Mulder zich de overhandi ging op de Brandaris. „Zij vonden dat op elke boot een exemplaar aanwezig zou moeten zijn. Naast een goede kaart heb je dan geen verdere papier winkel nodig. Als auteurs bepleiten wij overigens dat alle kustwacht- posten bezet blijven. Die zijngewoon hard nodig voor de veiligheid", ver klaart de auteur zijn geesteskind als niet alleen-zaligmakend. De Waddenalmanak van Mulder en Heuff is verkrijgbaar bij boekhandels, ANWB- en watersportwinkels en kost f 45,-. De supplementen zullen vanaf volgend jaar voor ongeveer A15,- aan geschaft kunnen worden. VERVJüDERT DE RRTS 00K WIEL KLEM EM PARKEER DETER GEZWEILE-RITUS RON GEBRRCHTDOOR RHBTEHRRttl DET iSSTBDSE FRHTSEN SOÜ riARR MIET VIR HET 11 IIUI F0HD& Een maand na zijn vertrek ontvingen de thuisblijvers vorige week een fax van Bob Schelfhout, die op het moment deel uitmaakt van een expeditie in het hooggebergte van Pakistan. De Texelaar liet zijn persoonlijke groeten vergezeld gaan van een rapport van Joris Spuesens, de verslaggever op de berg K2. De expeditie heeft Kamp 1 bereikt aan de flanken van de 8611 m hoge K2. Op dat moment was de eerste van de vier maanden waarvoor het team eep klimvergunning heeft al bij na verstreken. Na het vertrek uit Ne derland was het team gedwongen bijna drie weken in de Pakistaanse steden Islamabad en Rawalpindy door te brengen om de verguningen te verifieren. Tot overmaat van ramp was ook nog een container met voedsel en klimmatrialen zoek geraakt. In het bergdorp Askolc zijn twee ex peditieleden achter gebleven wegens geldgebrek. Zodra dollars overge maakt zijn door de sponsor reizen de twee de groep alsnog achterna. De tegenvallers leverden enkele weken vertraging op, maar sinds het verla ten van de bewoonde wereld heeft het team weer voor de wind. Bergop! De trektocht naar het basis kamp duurde drie dagen korter dan was voorzien, omdat het pad goed begaanbaar bleek. In Askolc werden de laatste dragers gecontracteerd en trokken de tien K2-beklimmers met hun dragers de wildernis in richting basiskamp. De Cocksdorper Kustzeilvereniging en de Kustzeilvereniging Westerlag hou den zondag het „Tuusrondje" deze al ternatieve ronde om Texel is bedoeld voor zeilers van Texelse verenigingen en de medewerkers van de Ronde Om Texel. De briefing vindt plaats om 9.30 uur in het clubgebouw van CKZ bij paal 33. In verband met de waterstand wordt er direct na de briefing gestart. De zeilers vertrekken in verschillende groepen naar Paal 9 waar een lunchstop wordt gehouden. Na afloop is er een gezamenlijke maaltijd in Paviljoen Vliezicht op Paal 33. De kosten voor dit evenement bedragen ƒ35,- per persoon inclu sief de maaltijden. Aan het Alkmaars College in Alkmaar slaagden de Texelaars Cora Eelman, Monique den Braven en Jennie Huis man voor het diploma Bejaardenver zorgster OVDB. Petra Stam uit Den Burg slaagde aan de Algemene Hogeschool Amster dam, afdeling HBO maatschappelijk werk. Geslaagd. Aan het Apeldoorns Colle ge in Apeldoorn slaagde de Texelse Rick Grisnigt voor de vervolgopleiding Bedrijfskunde en Bedrijfsmechanisatie Motorvoeruigen. Herexamen. In de herkansing is Guido van 't Noordende alsnog geslaagd voor het VWO-diploma. De Nederlands Hervormde gemeente van Den Hoorn en die van De Koog en De Waal krijgen binnenkort weer een predikant als opvolger van ds J. Kok. Beroep is uitgebracht op ds H.R. Betting (32) uit Halle, predikant van de Nederlands Hervormde ge meente aldaar. Het is vrijwel zeker dat hij positief zal beslissen. Hendrik Rikus Betting, geboren in Emmen, studeerde in Groningen. Hal le (in de Achterhoek nabij Doetin- chem) is zijn eerste standplaats waar hij 4,5 jaar geleden intrede deed. Do minee Betting is gehuwd en vader van twee kinderen van resp. 2,5 en een half jaar oud. De kerkelijke ge meente van Halle telt 1600 zielen; op Texel krijgt Betting er 600 onder zijn hoede. Een klein deel van de bagage staat nu aan de voet van de berg en de drager en de niet-klimmers reizen heen en weer om alle spullen op te halen. De klimmers -onder wie Bob Schelfhout- hebben een week van stormachtig weer benut om tussen de buien door een vooruitgeschoven basiskamp en Kamp 1 op te bouwen. Dat de K2 niet voor niets de bijnaam "Berg des doods" heeft, bleek an dermaal toen bij aankomst van Schelfhout en zijn collega's in het basiskamp het bericht doorkwam dat een lid van Slovenische expeditie op 15 juni op 7800 m hoogte is overle den aan hoogteziekte. De man stierf tijdens zijn evacuatie naar Kamp 3 op 7400m hoogte zonder de top ge haald te hebben. Vier van zijn team genoten haalden wel de top, maar met ernstige bevriezingsverschijnse len keerden ze terug in het basis kamp op 5900m. De Sloven zijn er zo slecht aan toe dat ze met een helicopter van de berg geplukt moeten worden. Maar omdat dit een nogal hachelijke onder neming is, heeft het Pakistaanse le ger tot nog toe geen aanstalten gemaakt. Expeditieleider Wim van Harskamp wil voorkomen dat soortgelijke pro blemen zich bij de Nederlandse expe ditie voor zullen doen. Besloten is daarom geen risico te nemen en bij slecht weer af te dalen naar een la ger kamp. Pas eind juli wordt een se rieuze toppoging overwogen. Willem Roeper Wegens werkzaamheden is de Nika del vanaf maandag afgesloten voor alle verkeer. Een omleiding wordt ge maakt via het terrein van pompstati on Kikkert en de nieuwe Nikadel. Aan de noordzijde sluit de omleiding aan op de Boodtlaan via de Strijbosstraat en de Duinroosstraat. Verkeer uit De Cocksdorp wordt om geleid via de Boodtlaan, Badweg en Ruyslaan. Ook de bussen van de NZH zullen deze omleiding volgen. Om oponthoud te voorkomen wordt iedereen er daarom op gewezen in de beschikbare vakken te parkeren, om het passeren van de bus mogelijk te maken. De werkzaamheden, die wor den uitgevoerd door De Vries en van der Wiel zullen een week in beslag nemen. Het parkeerterrein van de su permarkt van Daalder is nog wel van af de zuidkant bereikbaar. Bij een snelheidscontrole in de be bouwde kom van Eijerland kregen 14 overtreders een proces-verbaal. Eén automobilist reed 80 km per uur, waar 50 is toegestaan. Totaal pas seerden 189 voertuigen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1993 | | pagina 7