Ik doe dit omwille
an het gastheerschap"
V
oeser strijdt voor VVV in De Koog
Scheepvaart Waddenzee
uniek geïnformeerd
Bericht uit de bergen
7
wou...
TEXELSE
COURANT
villigers voor
iltijdenvoorziening
achten bij
tragedie
Old-Timerrally
doet Texel aan
Zendinstallatie bij
De Slufter aangespoeld
carB<9<?/z
MEDISCH CEtirRUM DE KOOG
Overkantse fratsen
Tuusrondje voor
Texelse zeilers
Geslaagd
Beroep uitgebracht
Nikadel afgesloten
Snelheidscontrole
(DAG
heb echt geen hekel aan de VVV hoor, maar er ontbreekt
belangrijk stuk serviceverlening in De Koog. Als de VVV
niet voor wil of kan zorgen, moet iemand anders het
Dat zegt Dennis Loeser van Hotel Dijkstra aan de IMika-
Hij gaat zelf, als reactie op sluiting van de VVV-dependence
e Koog, potentiële gasten doorverwijzen naar hotels, pensi-
en campings.
20
2 JULI 1993
irsti
5.0i
3.0!
een plaats met dertig procent
kamers en zeker meer dan
procent van de hotelkamers op
getuigt het niet echt van goed
leerschap als je daar geen VVV
vindt Dennis Loeser. Hij wijst
lat veel toeristen rechtstreeks
De Koog rijden, op zoek naar
inderkomen. „En lang met ieder-
ieft een auto. Die mensen ko
hier en moeten vervolgens met
of een taxi terug naar Den
Als het mij zou gebeuren zou
ia recta doorrijden naar de boot
het eiland verdwenen!"
itelter uit De Koog krijgt regel-
mensen aan de deur die een
voor overnachting voor kortere
ere periode zoeken. „Ook als
zitten, gaan we altijd al voor
ensen op zoek naar een vrije
Ook al moeten we twintig tele-
is plegen,"
Verwijsfunctie
wil als reactie op het sluiten
it Koger VVV-kantoor de ver
actie op zich nemen, echter
de tien procent te rekenen,
de VVV doet bij reserveren. „Ik
it voor een kostenvergoeding
per persoon en dit bedrag
dan door de ondernemer waar
6.0!
5.0
3.1
6.0
7.0
31.0
:htmg Welzijn Ouderen Texel
vier vrijwilligers die één maal
r weken maaltijden willen
ingen. Deze maaltijden moeten
Burg-West en de Dennen wor-
zorgd. De kilometervergoeding
gt ƒ0,50, de rondbrengtijd is
30 - 12.30 uur. Geïnteresseer
den zich melden bij de
Molenstraat 2, Den Burg, tel.
ntvrtzordcbjklK-id van de redact
)ben er behoefte aan om wat
ijven naar aanleiding van het
waarbij onze 2-jarige Sil om
in kwam. Het is een gebeurte-
we nog lang niet hebben ver
in waar we als meest
enen piet „objectief" tegen
aan. Je wordt steeds achter-
oor het gevoel: hadden we dit
of andere manier kunnen
nen? Toch vinden we dat alles
verk moet worden gesteld om
komen dat zich zoiets her-
he bocht in de Noordwester
it drama zich voltrok, moet
veranderd worden dat auto's
't hard kunnen rijden. Leg
Is of maak er een woonerf
t is zeker niet overdreven in
eder derrijke buurt. We zijn blij dat
Maartje van 't Noordende,
itese ere kind dat werd aangere-
oeld gaat. Ze heeft er geen en-
•melijk nadeel van
rgem ouden. Wij zullen met ons
kt. Jfloeten leren leven, maar
zijn we kwaad en verbit-
ik denk dat we daar recht op
De reacties uit de buurt heb-
veel goed gedaan. Van alle
wam er medeleven en daad-
Ie hulp waar we echt wat
'en. Er waren ook reacties
[Pijn deden. Via-via hoorden
'ensen vonden dat het min
ons eigen schuld was. Had
ons jonge kind maar niet op
oeten laten spelen. Ook de
adn* i richting de onervaren auto-
n bij die het ongeluk veroorzaakte,
ft W ve zinloos. Voor hem en zijn
u i"! vas het ook verschrikkelijk al
wij nog lang niet klaar met
'n hoeverre er hier iets valt
ten en in hoeverre er een
9enoegdoening moet ko-
jat<*
jouw' er de reacties en medewer-
s ms
jis 3*
tpW
Ouü
allerlei instanties hebben we
'°f De politie, de ambulan-
'eso en de mensen in het
henhuis deden meer dan
n doen. Ze hebben met ons
8n ^ebben gedeeld in het
rote'1 ^et ver''es- Waardering
e ook voor begrafenisonder-
aat die het mogelijk maakte
an ons kind afscheid hebben
arnen zoals we het zelf
Familie Mattner,
Den Burg.
>ntë
als 'den.
uvw*
ik een plekje voor iemand vind in
mindering worden gebracht op de re
kening. Ik doe het niet voor het geld,
maar gewoon omdat het nodig is."
Loeser roept logiesverstrekkers op
hun vrije overnachtingen aan hem
door te geven. „Het gaat me er niet
om de VVV concurrentie aan te
doen, ik wil gewoon service verlenen
aan de gasten, zodat ze later weer
terug komen."
Geen ruzie
Loeser benadrukt dat hij geen ruzie
heeft of wil met de VVV. „Het is me
bekend dat De Koog Badplaats er
iets aan wil doen. Maar het heeft
acht jaar geduurd voordat voor die
artsenpost alles in kannen en kruiken
was. De Koog kan geen acht jaar
wachten tot iedereen het met elkaar
eens is over een VVV-post in dit
dorp. In die tijd zijn alle gasten allang
verdwenen."
Texel heeft 13.000 inwoners, 28.000
verschillende meningen en niet één
leider, zo stelt Dennis Loeser. „Ik ben
buitenlander", zegt hij in vlekkeloos
Nederlands maar met een Amerikaan
se tongval, „maar ik zit hier nu
tweeënhalf jaar. Dus ik weet inmid
dels hoe het hier toegaat."
Overbodig?
Dat de VVV in Den Burg haar intrek
heeft genomen in een fraai nieuw
kantoor, vindt Loeser een prima zaak.
„Maar het is natuurlijk niet zo dat
daardoor een kantoor in De Koog
overbodig is geworden. Op Ameland
zijn drie dorpjes, allemaal kleiner dan
De Koog maar elk met een eigen
V VV-kantoortje
Loeser zegt door te gaan met het
verwijzen van toeristen tot de VVV
weer een kantoortje in de badplaats
opent. „Ik wil een bord voor mijn
deur plaatsen waarop staat dat men
bij mij terecht kan voor informatie
over overnachtingsplaatsen. Maar ik
ben niet van plan daarmee te gaan
adverteren. Het is niet mijn bedoeling
een nieuw soort VVV te beginnen."
Omdat de hotelier tevens heeft aan
gekondigd geen reserveringen meer
te accepteren van de Texelse VVV
bestaat de kans dat hij uit de VVV-
gids wordt geschrapt. „Als ze dat
doen, ga ik in mijn advertenties in
grote kranten aan de overkant erbij
zetten dat men niet via de VVV bij
mij terecht kan."
Toejuichen
Loeser voelt zich gesteund door an
dere logiesverstrekkers in De Koog.
„Ik heb er twee gesproken die zich
Dennis Loeser:
schap..
.het gaat om gastheer-
IFoto Archief Texelse Courant
uit de VVV willen terugtrekken. Dat
vind ik niet juist, want met de orga
nisatie op zich is mets mis."
P. Tijssen, beheerder van het Juliana-
complex vindt het ook erg jammer
dat de Koger VVV is gesloten. „Het
gaat ten koste van de service. Maar
het is natuurlijk wel fraai, dat ene
grote gebouw bij Den Burg. En het is
logisch dat het een kostbare zaak
wordt om daarnaast nog een depen
dence in De Koog te hebben" Tijssen
verstrekt zelf veel informatie aan zijn
cliënten. Hij noemt de verwijsactie
van Loeser een goede zaak. „Het kan
een discussie op gang brengen. Mis
schien is iets van de grond te krijgen
als meerdere ondernemers de koppen
bij elkaar steken. Ik wil graag naar de
plannen van Loeser luisteren, maar hij
moet natuurlijk geen concurrent van
de VVV worden."
Infopost?
H. Wuis, eigenaar van Hotel Opduin,
maar tevens voorzitter van de Texelse
Vereniging van Logiesverstrekkers en
van De Koog Badplaats, wil snel con
tact opnemen met Loeser. „Het is
niet de bedoeling dat er een negatie
ve sfeer ontstaat. TVL overlegt nog
steeds met de VVV over een oplos
sing van het probleem. Ik ben het
met hem eens dat het vervelend is
dat er geen VVV meer in De Koog is.
Ik krijg van verschillende kanten sig
nalen dat er door het publiek om
wordt gevraagd."
Wuis vertelt dat De Koog Badplaats
een bod heeft gedaan op het karak
teristieke VVV-pandje in De Koog.
„We zijn in overleg om daar even
tueel een informatiepost te maken, al
of niet bemand. Het is niet de bedoe
ling dat het een VVV-filiaal wordt,
maar alleen een plek waar algemene
inlichtingen worden verstrekt en bij
voorbeeld gidsen met logiesverstrek
kers. Bemanning voor zo'n post kost
natuurlijk het nodige en de bereidheid
van Koger ondernemers om daarvoor
in de buidel te tasten is niet zo
groot."
De VVV, bij monde van Henk Groe
nen, wil geen commentaar leveren.
„Sluiting van het kantoor in De Koog
was een voorwaarde voor de bouw
van dit centrale nieuwe kantoor. Ver
der wil ik er niets over zeggen."
De vijftiende Noord-Holland Rally
van de Pionier Automobielen Club
(PAC) wordt dit jaar op Texel gere
den. Op 6, 7 en 8 juli zullen de an
tieke auto's van de rallyrijders over
het eiland toeren, met als een van
de hoogtepunten (in ieder geval voor
het publiek) een bezoek aan de fol-
kloremarkt in Den Burg op
woensdag.
De Noord-Hollandse Rally van de PAC
wordt al sinds 1979 gereden. Alleen
auto's die zijn aangesloten bij de club
mogen meerijden en alle auto's zijn
goedgekeurd door de FIVA, de Fédé-
ration Internationale des Véhicles An
ciens. Het publiek kan er dus zeker
van zijn dat het hier om authentieke
en bijzondere exemplaren gaat. De
lijst van deelnemers vermeld onder
meer een Minerva uit 1913, een Ford
T uit 1911 een Barre A4 Torpedo uit
1914 en een Brennaborn uit 1915. De
karavaan vertrekt dinsdag om precies
9.30 uur van Alkmaar naar Den Hel
der en hoopt met de boot van 14.00
uur de oversteek naar het eiland te
maken. Dan wordt direct koers gezet
naar De Koog. Zoals gezegd zullen de
auto's op woensdag aanwezig zijn op
de folkloremarkt, die deze keer ge
heel in het teken van oude motoren
staat. Van 10.00 tot 13.00 uur zijn
de automobielen te bezichtigen in het
hartje van Den Burg. Donderdagmor
gen vertrekken de wagens weer met
de boot van 9.00 uur naar Den Hel
der, vanwaar de terugtocht wordt
aanvaard. Het zal dan minstens vijf
jaar duren voor dit rijdend museum
het eiland weer aan zal doen.
Strandjutter Wilco Bergmans uit
De Cocksdorp vond vorige week in
de Slufter ter hoogte van paal 24.60
een nog in tact zijnde zendinstalla
tie. Het apparaat, voorzien van een
drie meter lange antenne, was aan
gebracht in een drijflichaam en had
een doorsnee van ongeveer een me
ter. De waarde bedraagt ongeveer
f40.000,-.
Dergelijke drijvende zenders zijn door
Rijkswaterstaat verankerd op diverse
plaatsen in de Noordzee. Ze dienen
om gegevens over golfhoogte door te
seinen naar de wal. De bij de Slufter
gevonden zender moet van zijn anker
zijn geslagen, mogelijk door een aan
varing. Er zijn al eerder zenders op
het Texelse strand aangespoeld. Berg
mans verborg het apparaat bij de
duinreep, waarschuwde Rijkswa
terstaat en betrok de wacht. Jaap
Kreeft van de dienstkring Texel heeft
de installatie inmiddels geborgen. Als
eerlijke vinder krijgt Bergmans een
beloning van f200,-.
Bovenop de vuurtoren van Terschel
ling ontving een vertegenwoordiger
van de kustwacht vorige week het
eerste exemplaar van de Waddenal
manak. Het losbladige boekwerk,
dat alle denkbare en meest recente
informatie bevat voor beroeps- en
pleziervaart in het Waddengebied,
werd medesamengesteld door Roelof
Mulder uit Den Hoorn.
Onvrede met de bestaande wijze van
informeren leidde tot het ontwerp
van het nieuwe systeem. Mulder: „Ik
vaar zelf al jaren. Op die manier heb
ik Jan Heuff leren kennen, zo'n vijf
tien jaar geleden. Hij heeft veel ge
schreven over de Wadden en
fotografeert regelmatig voor de Wad
denvereniging en de Waterkampioen.
Hij is uitgever èn hij vaart veel. Alle
bei verzuchtten we regelmatig dat de
noodzakelijke informatie over de
Waddenzee zo enorm verspreid is te
rug te vinden. Er zijn foldertjes waar
in staat welke delen natuurgebied
zijn, boekwerkjes die de marifoonka
nalen vermelden, andere bronnen ver
tellen wanneer de weerberichten
worden uitgezonden. Iedere vaarder
heeft zulke boekjes wel eens in han
den, maar wanneer je ze nodig hebt
zijn ze natuurlijk niet voorhanden.
Daarom besloten we alle informatie
te bundelen."
Nieuw is ook de wijze waarop op elk
moment van de dag de diepten van
de vaargebieden kunnen worden be
paald. Was het tot nu toe zo dat via
De Waddenalmanak van Roelof Mulder: alle noodzakelijke informatie voor de scheepvaart ae-
bundeld in één boekje. (Fo,„ Joop
onnauwkeurige hydrografische kaar
ten, laagste laagwaterstanden en al
lerlei ingewikkelde omrekeningen
moest worden vastgesteld hoeveel
water op het ondiepste punt staat,
nu kan dat in een oogopslag worden
afgelezen in een simpele grafiek.
Graag hadden de auteurs hun uitvin
ding beschermd willen verklaren,
maar dat blijkt moeilijk te realiseren.
De laatste gegevens over de wa
terstanden hebben Mulder en Heuff
eind juni opgevraagd bij de Dienst
Getijdewater van Rijkswaterstaat en
de Verkeersdienst, zodat alle informa
tie „up-to-date" is. Mulder: „De be
staande kaarten zijn uitgegeven in
maart, maar vanaf dat moment zijn
nog tonnen zand verlegd. Wij komen
nu vlak voor de zomer uit, op het
moment dat de pleziervaart weer
druk beoefend gaat worden. De al
manak is losbladig, zodat de gege
vens door een jaarlijks supplement
tamelijk actueel blijven. Het is mis
schien jammer dat het kostentech-
nisch onmogelijk is vaker dan één
keer per jaar te verschijnen, maar tij
dens de zomer verplaatsen de on
dieptes zich nauwelijks."
De kustwacht verklaarde zich razend
enthousiast over de Waddenalmanak,
herinnert Mulder zich de overhandi
ging op de Brandaris. „Zij vonden dat
op elke boot een exemplaar aanwezig
zou moeten zijn. Naast een goede
kaart heb je dan geen verdere papier
winkel nodig. Als auteurs bepleiten
wij overigens dat alle kustwacht-
posten bezet blijven. Die zijngewoon
hard nodig voor de veiligheid", ver
klaart de auteur zijn geesteskind als
niet alleen-zaligmakend.
De Waddenalmanak van Mulder en
Heuff is verkrijgbaar bij boekhandels,
ANWB- en watersportwinkels en kost
f 45,-. De supplementen zullen vanaf
volgend jaar voor ongeveer A15,- aan
geschaft kunnen worden.
VERVJüDERT DE RRTS 00K
WIEL KLEM EM PARKEER
DETER GEZWEILE-RITUS
RON GEBRRCHTDOOR
RHBTEHRRttl DET
iSSTBDSE FRHTSEN
SOÜ riARR
MIET VIR HET
11 IIUI
F0HD&
Een maand na zijn vertrek ontvingen de thuisblijvers vorige week
een fax van Bob Schelfhout, die op het moment deel uitmaakt
van een expeditie in het hooggebergte van Pakistan. De Texelaar
liet zijn persoonlijke groeten vergezeld gaan van een rapport van
Joris Spuesens, de verslaggever op de berg K2.
De expeditie heeft Kamp 1 bereikt
aan de flanken van de 8611 m hoge
K2. Op dat moment was de eerste
van de vier maanden waarvoor het
team eep klimvergunning heeft al bij
na verstreken. Na het vertrek uit Ne
derland was het team gedwongen
bijna drie weken in de Pakistaanse
steden Islamabad en Rawalpindy
door te brengen om de verguningen
te verifieren. Tot overmaat van ramp
was ook nog een container met
voedsel en klimmatrialen zoek
geraakt.
In het bergdorp Askolc zijn twee ex
peditieleden achter gebleven wegens
geldgebrek. Zodra dollars overge
maakt zijn door de sponsor reizen de
twee de groep alsnog achterna. De
tegenvallers leverden enkele weken
vertraging op, maar sinds het verla
ten van de bewoonde wereld heeft
het team weer voor de wind.
Bergop! De trektocht naar het basis
kamp duurde drie dagen korter dan
was voorzien, omdat het pad goed
begaanbaar bleek. In Askolc werden
de laatste dragers gecontracteerd en
trokken de tien K2-beklimmers met
hun dragers de wildernis in richting
basiskamp.
De Cocksdorper Kustzeilvereniging en
de Kustzeilvereniging Westerlag hou
den zondag het „Tuusrondje" deze al
ternatieve ronde om Texel is bedoeld
voor zeilers van Texelse verenigingen
en de medewerkers van de Ronde
Om Texel. De briefing vindt plaats
om 9.30 uur in het clubgebouw van
CKZ bij paal 33. In verband met de
waterstand wordt er direct na de
briefing gestart. De zeilers vertrekken
in verschillende groepen naar Paal 9
waar een lunchstop wordt gehouden.
Na afloop is er een gezamenlijke
maaltijd in Paviljoen Vliezicht op Paal
33. De kosten voor dit evenement
bedragen ƒ35,- per persoon inclu
sief de maaltijden.
Aan het Alkmaars College in Alkmaar
slaagden de Texelaars Cora Eelman,
Monique den Braven en Jennie Huis
man voor het diploma Bejaardenver
zorgster OVDB.
Petra Stam uit Den Burg slaagde aan
de Algemene Hogeschool Amster
dam, afdeling HBO maatschappelijk
werk.
Geslaagd. Aan het Apeldoorns Colle
ge in Apeldoorn slaagde de Texelse
Rick Grisnigt voor de vervolgopleiding
Bedrijfskunde en Bedrijfsmechanisatie
Motorvoeruigen.
Herexamen. In de herkansing is
Guido van 't Noordende alsnog
geslaagd voor het VWO-diploma.
De Nederlands Hervormde gemeente
van Den Hoorn en die van De Koog
en De Waal krijgen binnenkort weer
een predikant als opvolger van ds J.
Kok. Beroep is uitgebracht op ds
H.R. Betting (32) uit Halle, predikant
van de Nederlands Hervormde ge
meente aldaar. Het is vrijwel zeker
dat hij positief zal beslissen.
Hendrik Rikus Betting, geboren in
Emmen, studeerde in Groningen. Hal
le (in de Achterhoek nabij Doetin-
chem) is zijn eerste standplaats waar
hij 4,5 jaar geleden intrede deed. Do
minee Betting is gehuwd en vader
van twee kinderen van resp. 2,5 en
een half jaar oud. De kerkelijke ge
meente van Halle telt 1600 zielen; op
Texel krijgt Betting er 600 onder zijn
hoede.
Een klein deel van de bagage staat
nu aan de voet van de berg en de
drager en de niet-klimmers reizen
heen en weer om alle spullen op te
halen. De klimmers -onder wie Bob
Schelfhout- hebben een week van
stormachtig weer benut om tussen
de buien door een vooruitgeschoven
basiskamp en Kamp 1 op te bouwen.
Dat de K2 niet voor niets de bijnaam
"Berg des doods" heeft, bleek an
dermaal toen bij aankomst van
Schelfhout en zijn collega's in het
basiskamp het bericht doorkwam dat
een lid van Slovenische expeditie op
15 juni op 7800 m hoogte is overle
den aan hoogteziekte. De man stierf
tijdens zijn evacuatie naar Kamp 3 op
7400m hoogte zonder de top ge
haald te hebben. Vier van zijn team
genoten haalden wel de top, maar
met ernstige bevriezingsverschijnse
len keerden ze terug in het basis
kamp op 5900m.
De Sloven zijn er zo slecht aan toe
dat ze met een helicopter van de
berg geplukt moeten worden. Maar
omdat dit een nogal hachelijke onder
neming is, heeft het Pakistaanse le
ger tot nog toe geen aanstalten
gemaakt.
Expeditieleider Wim van Harskamp
wil voorkomen dat soortgelijke pro
blemen zich bij de Nederlandse expe
ditie voor zullen doen. Besloten is
daarom geen risico te nemen en bij
slecht weer af te dalen naar een la
ger kamp. Pas eind juli wordt een se
rieuze toppoging overwogen.
Willem Roeper
Wegens werkzaamheden is de Nika
del vanaf maandag afgesloten voor
alle verkeer. Een omleiding wordt ge
maakt via het terrein van pompstati
on Kikkert en de nieuwe Nikadel. Aan
de noordzijde sluit de omleiding aan
op de Boodtlaan via de Strijbosstraat
en de Duinroosstraat.
Verkeer uit De Cocksdorp wordt om
geleid via de Boodtlaan, Badweg en
Ruyslaan. Ook de bussen van de
NZH zullen deze omleiding volgen.
Om oponthoud te voorkomen wordt
iedereen er daarom op gewezen in de
beschikbare vakken te parkeren, om
het passeren van de bus mogelijk te
maken. De werkzaamheden, die wor
den uitgevoerd door De Vries en van
der Wiel zullen een week in beslag
nemen. Het parkeerterrein van de su
permarkt van Daalder is nog wel van
af de zuidkant bereikbaar.
Bij een snelheidscontrole in de be
bouwde kom van Eijerland kregen 14
overtreders een proces-verbaal. Eén
automobilist reed 80 km per uur,
waar 50 is toegestaan. Totaal pas
seerden 189 voertuigen.