Alles zat mee tijdens spetterende autocross I Verdommeik ga dóód...." Wat ikzeggen wou... osterend present }J§j Agenda E Strekdam Paal 30 Baancommissaris Negen ton over? Puzzeltocht ontregeld door gestolen bord... TEXELSE COURANT uw iel Loterij Den Hooi Bng.rn van lescra Buiten xTrannwonJclijkhcid van Ar redactie In de Texelse Courant van 6 juli jl. vermeldt u dat bij een 550 meter lange dam er aan de zuidzijde een breed strand (ca. 400 ha.) ontstaat. Hoewel ik niet over de juiste gege vens beschik, moet dit ongeveer 40 in plaats van 400 ha. zijn. Bij 'n te recht afgewezen dam van 1,5 km. zou er mogelijk sprake kunnen zijn van 400 ha. Een drukfoutje? G.H. te Kronnie, Amsterdam. Naschrift redactie: Navraag bij Rijks waterstaat leert dat u inderdaad ge lijk heeft. Wij hebben ons gebaseerd op onjuiste gegevens. Gevraagde me dewerker van Rijkswaterstaat meldde blij te zijn dat sommige mensen hun kennis van de lagere school op de juiste manier gebruiken. De eerste spectaculaire cross van 1993 zit er weer op. leder jaar prepa reren de coureurs de wagens beter zodat het er steeds sneller aan toe gaat. Het is daarom vreselijk jammer dat de baancommissarissen zich dit niet realiseren. Zeker de eerste twee uur van de cross is er waardeloos gevlagd. Het is echt te gek voor woorden dat de MAB-voorzitter er sneller bij is om te kijken hoe het met een courreur gaat dan de betref fende baancommissaris of dat een auto bijna twee minuten in de sloot ligt voordat de gele vlag wordt ge toond. Je had er niet aan moeten denken wat er gebeurt was als er twee auto's vlak na elkaar in de sloot waren beland. Nadat om drie uur Jan Spoelstra de sloot aan de Genteweg indook en er zelf niet snel genoeg uit kon komen, schrokken de baancom missarissen. Baancommissarissen, ken je taak. Jullie zijn er voor de vei ligheid van de coureurs en niet voor een iogéplaats op het middenterrein, dan kun je beter op de dijk gaan zit ten. Na drieën ging het iets beter met de vlaggen maar het is kenmer kend dat speaker Martin Trap moest zeggen: de gele vlag zit in je linker hand en de rode rechts. Misschien is het handig als de MAB-club voor de volgende cross een cursus vlaggen geeft. Lyda Dijt Den Burg In de TC van 9 juli j.i las ik dat in de gemeentelijke pot algemene reserve boven de bovengrens van 3,3 mil joen nog eens 9 ton extra zit waar voor wellicht nog geen bestemming is. In dezelfde TC rekent de heer van der Kooi uit Den Burg ons voor dat dit alles bij elkaar nog niet voldoende zal zijn om het financiële debacle te kunnen bekostigen van het reeds aan alle kanten gesubsidieerde zakkenvul lers project Calluna, waarin de ge meente dreigt te verzeilen. Die extra 9 ton bied dus bepaald geen reden tot potverteren. Maar voor dat ande ren dit wel gaan doen, kan er mis schien een luttele 2Vt% van dit bedrag worden gereserveerd voor een paar lantaarnpalen in oude stijl in de Peperstraat in Oosterend. J. A. Does Oosterend Op zaterdag 17 juli worden van 19.00 tot 21.00 uur in De Bijenkorf driedagenkaarten en de bordjes voor de maaltijd verkocht. Driedagenkaar ten worden uitsluitend verstrekt na overhandiging van een (pas)foto. Prijzen: 3 dagenkaart volwassene f35,00 3 dagenkaart kind 4 t/m 11 jaar 12,50 Bordje f 8,50 O-kaarten Op vertoon van hun kentekenbewijs kunnen inwoners van Oosterend gra tis een O-kaart afhalen. „Ik snapte het niet, er kwamen steeds mensen aan de deur om te vragen wat mijn vrouw spreekt...." Kunstenaar en erkend nostalgiseur Harry Tietemans kan er nog niet over uit. Zijn bord met de tekst „Man spricht Deutsch, Fr au auch" bleek gestolen. Vervelend natuurlijk, maar op zich geen ramp. Tot er steeds mensen voor de deur van hun fiets bleven stappen en mompelend rondneusden. Bleek dat er een puzzeltocht werd ge houden op het eiland waarin de vraag voorkwam wat mijn vrouw spreekt. Die liep natuurlijk com pleet in de soep doordat mijn bord weg was." Tielemans is van plan snel een nieuw bord op te hangen. „Tja, ik moet wel met al die puzzele venementen...." baancommissaris moet zoveel be was uiteraard heet hani Tijdens de Hoornder donderdj in „Ons Huis" een verlotinjr den ten bate van de kerkresj De uitslag is: grijs, 25, 74, l 155, 208, 223, 272, 282,' 536. De prijzen zijn af te halen b Zwanenburg, Naalrand 9 f' of in „Ons Huis" op de ron> van de volgende Hoornder 4 derdag. DINSDAG 13 JU(j Henri van Maldegem:.. vijf kilo lichter van de zenuwen. Een snelle baan die niet te droog was en niet te nat, schitterend weer, veel publiek, een onvolprezen speaker en gemotiveerde coureurs. Alle ingrediënten voor een spetterende autocross. Zon dag genoten 2588 toeschouwers van rondvliegend blik en knet terende motorgeluiden in de eerste, zeer geslaagde cross van het seizoen. Vijf kilo lichter (,,van de zenuwen") haalt voorzitter Henri van Maldegem opgelucht adem. Het doel is bereikt: door regels aan te scherpen en de nieuwe rodeoklasse in te voeren, heeft de autocross zijn aantrekkelijk heid terug gekregen. „Maar alles zat dan ook mee." Uiteraard was er ook kritiek, onder andere op het functio neren van de baancommissarissen. „We staan daar voor open en gaan er zeker wat aan doen", verklaart Van Maldegem. organisatie. „De rijders lachen daar wel eens om, maar als er wat ge beurt zijn we de sigaar. Ik denk dat veel jongens het idee hebben dat we al die regeltjes hebben om hen te pesten. Maar dat is niet zo. We zitten met vergunningen en verzekeringen. Als er ooit wat misgaat, is het afge lopen met de autocross." De organisatie heeft vooraf veel over leg gevoerd met een tien man tellen de crosscommissie. „Dat is onze achterban, waar we veel ruggespraak Nummer twaalf in de autobanden, bijna met medeneming van uw fotografe. De weersvoorspelling voor zondag luidde regen. „We stonden in dubio of we de baan moesten opentrekken. Besloten werd om dat te doen met de twee binnenste banen en de bui tenkant gewoon gras te laten", ver telt Van Maldegem. „We hebben tevens gesproeid. Maar 's avonds kwam er een dikke bui. Toen sloeg de paniek wel even toe. Ik ben nog naar de baan gegaan, maar je kunt er mets van zeggen. Gelukkig bleek het zondagochtend perfect weer en in de loop van de dag werd duidelijk dat we qua baanpreparatie een goe de keus hadden gemaakt." Tijdens de cross werd regelmatig gesproeid, zo dat het met de stoffigheid wel meeviel. Keuring Voor het begin van de cross worden alle deelnemende wagens gekeurd. Henk Schraag en Theo Kikkert beke ken de remmen. Adri Rentenaar en Kees van Lente namen de technische keuring voor hun rekening. Alleen kleine, snel te verhelpen zaken kwa men aan het licht, zodat alle auto's werden toegelaten. Van Maldegem: „Er ontstond nog enige discussie over de rodeo-klasse, maar dat was onze eigen schuld. Er was gezegd dat de brandstoftank in de auto moest zitten en niet eronder. Dat was ook gebeurd, maar sommige rij ders hadden de lege standaardtank eronder laten zitten. Zo'n ding kan een gasbom zijn. We waren daar dus niet duidelijk genoeg in geweest, maar dat wordt voor de volgende cross rechtgezet." Veiligheid boven alles, dat is het mot to van de Texelse autocross- iFoto Tessa de Graaft) mee houden. Alles wordt met elkaar uitgedacht." Snel verloop Exact om 13.00 uur viel de vlag voor de eerste manche. In het verleden was het vaak een probleem om alle manches in een vlot tempo af te werken. Dit keer zat de vaart er zo in, dat vóór 14.00 uur zeven man ches waren gereden. Van Maldegem: „We zaten vooraf behoorlijk in de stress of we het wel zouden redden, die 25 starts. Maar op gegeven mo ment zeiden we tegen elkaar: straks zijn we nog om vijf uur klaar!" Zijn woorden werden bijna bewaar heid, want om kwart voor vijf startte de eerste finale en half zes waren al le wedstrijden verreden. „Ja, het ging vlot. Dat kwam omdat we de eis hadden gesteld dat alle coureurs waarvan de auto's nog reden na af loop hun stilstaande collega's naar de pits moesten duwen. En we hadden vier tractoren in de baan om wrakken op te ruimen. Daarnaast hadden we de regel dat alle deelnemers na het finishen dóór moesten rijden." Streng Dat er streng werd opgetreden tegen overtreders van de regels mag blijken uit de diskwalificatie van Frans Stolk, die na het behalen van de eerste plaats ging stilstaan uit puur enthou siasme. Dat kostte hem zijn zojuist behaalde titel. „Spijtig voor zo'n jon gen, want hij had echt geweldig ge reden. Hij had zaterdag zijn motor nog in elkaar gedraaid. Hij heeft de hele nacht gesleuteld om er een nieuwe in te zetten. Het spul zag er perfect uit. Maar we kunnen geen Dinsdag 13 juli In Cinema Texel draait om 14.30 uur „Jungle Book", om 19.00 uur „Alive" en om 21.15 uur „Sommersby". Wielervereniging Texel houdt een puntenrit, start jeugd 18.15 uur; senioren 19.00 uur. Het Windsor blaasquintet en or ganist Dyo Wassink geven een zomerconcert in de N.H. kerk van Den Burg, aanvang 20.15 uur. Toegang gratis; na afloop collecte. Woensdag 14 juli Programma Cinema Texel: zie dinsdag. Donderdag 15 juli Tijdens de durper markt in De Cocksdorp verzorgt het Koninklijk Texels Fanfare een uitvoering, aanvang 19.30 uur. Onder leiding van een ervaren gids begint om 14.00 uur bij De Schuilhut in De Koog een histori sche kerkentocht. Wie geen auto heeft kan met een ander mee rijden. Programma Cinema Texel: zie on der dinsdag. In dorpshuis d'Ouwe ULO om 19.15 uur een voorspeels van de muziek- en dansschaj. Vrijdag 16 juli Programma Cinema Texel; 2ieg der dinsdag. Wielervereniging Texel houdt tijdrit en criterium. Start jeu# 18.15 uur; senioren 19.00 uu. vers Mn. enui bar bar» Ji booi Eril F» ii Si is. a bi lihai l|órr Voor de overige evenement» wordt verwezen naar de Vair ;,j tiekrant Texel. In het kader van de Texelse petitie wordt in Oosterend ringsteekwedstrijd gehouden, aanvang 19.30 uur. In theater-restaurant Klif 12 gint om 21.00 uur „No place voor Jennifer" (a capella zanj Entree f17,50. Hoogwater Oudeschl Di. 13 01.40 en 144j Wo. 14 02.30 en 15.33 Do. 1 5 04.30 en 17. Vr. 16 06.00 en 18 Za. 17 07.05 en 19.4{ Zo. 18 08.26 en 20 Ma. 19 09.10 en 21 Di. 20 10.00 en 22 Aan het strand is het ongeveer ee eerder hoog water. De zon komt I3j op om 5.39 u. en gaat onder om21, 19 juli nieuwe maan; 20 juli sp^ ghe sort, ixel H killep ezier li aat c temi oievc uitzondering maken. Hij was er een beetje verdrietig van, maar dat is be grijpelijk." Omwille van een snelle wisseling tus sen de manches, werden de auto's in de pits al in startvolgorde opgesteld. „Alleen in de rodeo-klasse lukte dat niet helemaal. Dat zijn natuurlijk veel al nieuwe rijders. Maar onze starter Rob Vriezema had het snel voor el kaar. Hij liet de rijders die niet op tijd verschenen gewoon achteraan star ten. Dat werkte uitstekend, want de keren erna waren ze er allemaal in de goede volgorde." Rodeo De hooggespannen verwachtingen voor de rodeoklasse kwamen uit. „We hebben goed gecontroleerd of alle deuren wel los waren, want het was natuurlijk de bedoeling dat die eruit zouden vliegen", vertelt Van Maldegem met glinsterende ogen. „De klasse heeft zich bewezen: het was een puinhoop. We hebben nog nooit zoveel rotzooi op het veld ge had. We hadden manches met 23 starters, waarvan er uiteindelijk nog 10 reden....over de kop in de sloot, op hun harses, stuiterend weer op hun wielen en zo weer doorrijden. Echt perfect, zo hoort het. Stefan de Wit ging toch zo enorm hard de sloot in met zijn 200 turbo, hij lag er als een brug over." Van Maldegem en zijn wedstrijdleider Jan Nico van der Ploeg hadden hun hoop gevestigd op Jacco Gieles. „Hij heeft een enorme Volvo en het is een béést. Hij houdt van opruimen. Maar helaas kwam hij niet erg uit de verf op dat gebied, al reed hij er wel voor. Gelukkig waren er genoeg an deren die flinke duwen uitdeelden." Uitgevallen In de Formule I was Simon de Smid de grote man. Hij reed constant op kop, maar viel in de finale uit met een versnellingsbak die het liet afwe ten. Jaap en Peter Boersen en Siem Pieter de Pörto profiteerden daarvan. De Porto verspeelde een hoge klasse ring in de laatste ronde door zijn wa gen op een autoband te zetten. „De Snerper" was al snel de bijnaam van de Formule II wagen van René 1 Witte. Hij reed rond met een oorver dovend geluid, maar kon Hans Vee- ger toch met verslaan. Ook Peter Betsema deed van zich spreken in deze klasse, maar hij viel in de finale uit met motorpech. Felle strijd De diskwalificatie van Frans Stolk Over de kop en in de sloot, maar gelukkig met de schrik vrij. iFoto Tessa do Graaft iasse as v irget n Bui Even snel het brandje uittrappen om erger te voorkomen. standaardklasse. In de manches le verde Stolk een felle strijd met Hans Arnout, maar die viel in de finale uit met een oververhitte motor. Door de uitschakeling van Stolk ging de titel naar Rob de Vries. Ook Carlo Timmer liep tegen een dis kwalificatie aan. Hij was in de stro balen terecht gekomen en deed eerst zijn helm af voor hij uit zijn wagen klom. Jacco Gieles werd eruit ge haald omdat hij op de strobalen te recht kwam, die daardoor in brand vlogen. Een kraan haalde de stroba len onder de wagen vandaan, waarop Gieles weer in zijn wagen stapte en de race vervolgde. Dat was echter niet zoals het hoort, want „hulp van derden" is met toegestaan. voegdheid hebben dat hij zulteL gens kan terugsturen of eruit halen als ze niet luisteren. Het de bedoeling om over de rug iemand in een benarde positie, positie te verbeteren." IVann n d zc reten llijk g Op wat blauwe plekken na, ha geen van de rijders letsel overg den aan de cross. Maar spanrt ei momenten waren er wel. Vanl gem: „Een jongen van Van lag in de sloot met zijn kop or water. Er werd een gele vlag g ven. Gelukkig zag shovelchauS psfe wet inde Me Baancommissarissen Het niet altijd even vlot reageren van de baancommissarissen als er een wagen in moeilijkheden was, werd door veel toeschouwers opgemerkt. „We hebben donderdag een evalue rend gesprek met de crosscommissie en de baancommissarissen. Het vlag gen moet geperfectioneerd", aldus Van Maldegem. Het probleem is dat er een groot verloop is onder de vlaggers. „Daardoor heb je veel oner varen mensen, die niet altijd even goed inschatten hoe ernstig een si tuatie is als iemand in de sloot ligt. Maar als je een rode vlag geeft, leg je de wedstrijd stil, dus dat is wel een belangrijke beslissing. Ik hoop dat de vrijwilligers die we nu hebben, wat langer hun medewerking blijven verlenen, zodat de ervaring kan toe nemen." De organisator wil tevens de baan commissarissen meer bevoegdheid geven. „Na een rode vlag moeten al le rijders stoppen. Maar je hebt altijd mensen die doorscharrelen, om een betere positie te verkrijgen voor de herstart. Dat is niet sportief. Een Werner Dros de ernst van in. Hij prikte die auto aan zijn tilde hem net op tijd omhoog, had die gast in ademnood kura komen.' Lachend vertelt Van Maldeget Jan Spoelstra drijfnat uit kwam. „Hij zei: verdomme ik dóód. Ik heb hem ervan verzefc dat dat beslist nog niet zoug^ ren.' rs va, de u, nee Je be lesten met dig 9 jgen den. De volgende cross is op zorê 1 augustus. Dan is het de vijfl autocross op het land van Dit jubileum zal niet ongemeft bij gaan. Onder andere wordti oud-rijders een speciaal vak o? tribune ingeruimd. is var tapel i Uitslagen finale cross: Standaardklasse: 1. Rob de Vries 2" Johnny van der Zwaag, 25 pnt; 3.J* Vermeulen 23 pnt; 4. Pieter Slik 21P We ko Sijp van Egmond 19 pnt; 6. Corirw' 17 pnt; 7. Hans Arnout 15 pnt; 8 8 ter 13 pnt; 9. Paul Dijt 11 pnt; 10. ft nigt 9 pnt; 11. Niels Leyen 8 pnt. li Dam 7 pnt; Rodeoklasse: 1. Nico Uil pnt; 2. Sandor Mantje 27 pnt; 3. M dewind 25 pnt; 4. Pieter Dogger 23f Pieter-Jan Kooger 21 pnt; 6. Harry9 pnt; 7. Dennis Boomstra 17 pnt; 8.J 15 pnt; 9. Bart Heerschap 13 pnt;® Saai 11 pnt; 11. Simon KoopmansSt Jan van der Star 8 pnt; Formule 1: j Boersen 30 pnt; 2. Peter Boersen i' Siem de Porto 25 pnt; 4. Piet Kon*! 5 Nico Blonk 21 pnt, 6. Chris Con* 19 pnt; 7 Jeroen van de Sar 17 p* Heerschap 15 pnt; 9. Simon de Sm* 10. Daniël Bonne 11 pnt; 11. JanW' Koorn 9 pnt; 12. Dirk Barends 8 P1*1*- tin Schoo 7 pnt; Formule 2: 1 Hs« 30 pnt; 2. René Witte 27 pnt; 3.j* der Vis 25 pnt; 4. Edwin Keizer 23> ter Betsema 21 pnt; 6. Bert Barhor* 7. Cor Snoeij 17 pnt.. indarr ker De s ops Texf troui we, ■OOt c !t SCf de br al in.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1993 | | pagina 2