Alles zat mee tijdens
spetterende autocross
I
Verdommeik ga dóód...."
Wat ikzeggen wou...
osterend present }J§j
Agenda E
Strekdam Paal 30
Baancommissaris
Negen ton over?
Puzzeltocht ontregeld
door gestolen bord...
TEXELSE
COURANT
uw
iel
Loterij Den Hooi
Bng.rn van lescra Buiten xTrannwonJclijkhcid van Ar redactie
In de Texelse Courant van 6 juli jl.
vermeldt u dat bij een 550 meter
lange dam er aan de zuidzijde een
breed strand (ca. 400 ha.) ontstaat.
Hoewel ik niet over de juiste gege
vens beschik, moet dit ongeveer 40
in plaats van 400 ha. zijn. Bij 'n te
recht afgewezen dam van 1,5 km.
zou er mogelijk sprake kunnen zijn
van 400 ha. Een drukfoutje?
G.H. te Kronnie,
Amsterdam.
Naschrift redactie: Navraag bij Rijks
waterstaat leert dat u inderdaad ge
lijk heeft. Wij hebben ons gebaseerd
op onjuiste gegevens. Gevraagde me
dewerker van Rijkswaterstaat meldde
blij te zijn dat sommige mensen hun
kennis van de lagere school op de
juiste manier gebruiken.
De eerste spectaculaire cross van
1993 zit er weer op. leder jaar prepa
reren de coureurs de wagens beter
zodat het er steeds sneller aan toe
gaat. Het is daarom vreselijk jammer
dat de baancommissarissen zich dit
niet realiseren. Zeker de eerste twee
uur van de cross is er waardeloos
gevlagd. Het is echt te gek voor
woorden dat de MAB-voorzitter er
sneller bij is om te kijken hoe het
met een courreur gaat dan de betref
fende baancommissaris of dat een
auto bijna twee minuten in de sloot
ligt voordat de gele vlag wordt ge
toond. Je had er niet aan moeten
denken wat er gebeurt was als er
twee auto's vlak na elkaar in de sloot
waren beland. Nadat om drie uur Jan
Spoelstra de sloot aan de Genteweg
indook en er zelf niet snel genoeg uit
kon komen, schrokken de baancom
missarissen. Baancommissarissen,
ken je taak. Jullie zijn er voor de vei
ligheid van de coureurs en niet voor
een iogéplaats op het middenterrein,
dan kun je beter op de dijk gaan zit
ten. Na drieën ging het iets beter
met de vlaggen maar het is kenmer
kend dat speaker Martin Trap moest
zeggen: de gele vlag zit in je linker
hand en de rode rechts. Misschien is
het handig als de MAB-club voor de
volgende cross een cursus vlaggen
geeft.
Lyda Dijt
Den Burg
In de TC van 9 juli j.i las ik dat in de
gemeentelijke pot algemene reserve
boven de bovengrens van 3,3 mil
joen nog eens 9 ton extra zit waar
voor wellicht nog geen bestemming
is. In dezelfde TC rekent de heer van
der Kooi uit Den Burg ons voor dat
dit alles bij elkaar nog niet voldoende
zal zijn om het financiële debacle te
kunnen bekostigen van het reeds aan
alle kanten gesubsidieerde zakkenvul
lers project Calluna, waarin de ge
meente dreigt te verzeilen. Die extra
9 ton bied dus bepaald geen reden
tot potverteren. Maar voor dat ande
ren dit wel gaan doen, kan er mis
schien een luttele 2Vt% van dit
bedrag worden gereserveerd voor
een paar lantaarnpalen in oude stijl in
de Peperstraat in Oosterend.
J. A. Does
Oosterend
Op zaterdag 17 juli worden van
19.00 tot 21.00 uur in De Bijenkorf
driedagenkaarten en de bordjes voor
de maaltijd verkocht. Driedagenkaar
ten worden uitsluitend verstrekt na
overhandiging van een (pas)foto.
Prijzen:
3 dagenkaart volwassene f35,00
3 dagenkaart kind 4 t/m 11 jaar 12,50
Bordje f 8,50
O-kaarten
Op vertoon van hun kentekenbewijs
kunnen inwoners van Oosterend gra
tis een O-kaart afhalen.
„Ik snapte het niet, er kwamen
steeds mensen aan de deur om
te vragen wat mijn vrouw
spreekt...." Kunstenaar en erkend
nostalgiseur Harry Tietemans kan
er nog niet over uit. Zijn bord
met de tekst „Man spricht
Deutsch, Fr au auch" bleek
gestolen. Vervelend natuurlijk,
maar op zich geen ramp. Tot er
steeds mensen voor de deur van
hun fiets bleven stappen en
mompelend rondneusden. Bleek
dat er een puzzeltocht werd ge
houden op het eiland waarin de
vraag voorkwam wat mijn vrouw
spreekt. Die liep natuurlijk com
pleet in de soep doordat mijn
bord weg was."
Tielemans is van plan snel een
nieuw bord op te hangen. „Tja,
ik moet wel met al die puzzele
venementen...."
baancommissaris moet zoveel be
was uiteraard heet hani
Tijdens de Hoornder donderdj
in „Ons Huis" een verlotinjr
den ten bate van de kerkresj
De uitslag is: grijs, 25, 74, l
155, 208, 223, 272, 282,'
536.
De prijzen zijn af te halen b
Zwanenburg, Naalrand 9 f'
of in „Ons Huis" op de ron>
van de volgende Hoornder 4
derdag.
DINSDAG 13 JU(j
Henri van Maldegem:.. vijf kilo lichter van de zenuwen.
Een snelle baan die niet te droog was en niet te nat, schitterend
weer, veel publiek, een onvolprezen speaker en gemotiveerde
coureurs. Alle ingrediënten voor een spetterende autocross. Zon
dag genoten 2588 toeschouwers van rondvliegend blik en knet
terende motorgeluiden in de eerste, zeer geslaagde cross van
het seizoen.
Vijf kilo lichter (,,van de zenuwen")
haalt voorzitter Henri van Maldegem
opgelucht adem. Het doel is bereikt:
door regels aan te scherpen en de
nieuwe rodeoklasse in te voeren,
heeft de autocross zijn aantrekkelijk
heid terug gekregen. „Maar alles zat
dan ook mee." Uiteraard was er ook
kritiek, onder andere op het functio
neren van de baancommissarissen.
„We staan daar voor open en gaan
er zeker wat aan doen", verklaart
Van Maldegem.
organisatie. „De rijders lachen daar
wel eens om, maar als er wat ge
beurt zijn we de sigaar. Ik denk dat
veel jongens het idee hebben dat we
al die regeltjes hebben om hen te
pesten. Maar dat is niet zo. We zitten
met vergunningen en verzekeringen.
Als er ooit wat misgaat, is het afge
lopen met de autocross."
De organisatie heeft vooraf veel over
leg gevoerd met een tien man tellen
de crosscommissie. „Dat is onze
achterban, waar we veel ruggespraak
Nummer twaalf in de autobanden, bijna met medeneming van uw fotografe.
De weersvoorspelling voor zondag
luidde regen. „We stonden in dubio
of we de baan moesten opentrekken.
Besloten werd om dat te doen met
de twee binnenste banen en de bui
tenkant gewoon gras te laten", ver
telt Van Maldegem. „We hebben
tevens gesproeid. Maar 's avonds
kwam er een dikke bui. Toen sloeg
de paniek wel even toe. Ik ben nog
naar de baan gegaan, maar je kunt
er mets van zeggen. Gelukkig bleek
het zondagochtend perfect weer en
in de loop van de dag werd duidelijk
dat we qua baanpreparatie een goe
de keus hadden gemaakt." Tijdens de
cross werd regelmatig gesproeid, zo
dat het met de stoffigheid wel
meeviel.
Keuring
Voor het begin van de cross worden
alle deelnemende wagens gekeurd.
Henk Schraag en Theo Kikkert beke
ken de remmen. Adri Rentenaar en
Kees van Lente namen de technische
keuring voor hun rekening. Alleen
kleine, snel te verhelpen zaken kwa
men aan het licht, zodat alle auto's
werden toegelaten. Van Maldegem:
„Er ontstond nog enige discussie
over de rodeo-klasse, maar dat was
onze eigen schuld. Er was gezegd
dat de brandstoftank in de auto
moest zitten en niet eronder. Dat
was ook gebeurd, maar sommige rij
ders hadden de lege standaardtank
eronder laten zitten. Zo'n ding kan
een gasbom zijn. We waren daar dus
niet duidelijk genoeg in geweest,
maar dat wordt voor de volgende
cross rechtgezet."
Veiligheid boven alles, dat is het mot
to van de Texelse autocross-
iFoto Tessa de Graaft)
mee houden. Alles wordt met elkaar
uitgedacht."
Snel verloop
Exact om 13.00 uur viel de vlag voor
de eerste manche. In het verleden
was het vaak een probleem om alle
manches in een vlot tempo af te
werken. Dit keer zat de vaart er zo
in, dat vóór 14.00 uur zeven man
ches waren gereden. Van Maldegem:
„We zaten vooraf behoorlijk in de
stress of we het wel zouden redden,
die 25 starts. Maar op gegeven mo
ment zeiden we tegen elkaar: straks
zijn we nog om vijf uur klaar!"
Zijn woorden werden bijna bewaar
heid, want om kwart voor vijf startte
de eerste finale en half zes waren al
le wedstrijden verreden. „Ja, het ging
vlot. Dat kwam omdat we de eis
hadden gesteld dat alle coureurs
waarvan de auto's nog reden na af
loop hun stilstaande collega's naar de
pits moesten duwen. En we hadden
vier tractoren in de baan om wrakken
op te ruimen. Daarnaast hadden we
de regel dat alle deelnemers na het
finishen dóór moesten rijden."
Streng
Dat er streng werd opgetreden tegen
overtreders van de regels mag blijken
uit de diskwalificatie van Frans Stolk,
die na het behalen van de eerste
plaats ging stilstaan uit puur enthou
siasme. Dat kostte hem zijn zojuist
behaalde titel. „Spijtig voor zo'n jon
gen, want hij had echt geweldig ge
reden. Hij had zaterdag zijn motor
nog in elkaar gedraaid. Hij heeft de
hele nacht gesleuteld om er een
nieuwe in te zetten. Het spul zag er
perfect uit. Maar we kunnen geen
Dinsdag 13 juli
In Cinema Texel draait om 14.30
uur „Jungle Book", om 19.00
uur „Alive" en om 21.15 uur
„Sommersby".
Wielervereniging Texel houdt een
puntenrit, start jeugd 18.15 uur;
senioren 19.00 uur.
Het Windsor blaasquintet en or
ganist Dyo Wassink geven een
zomerconcert in de N.H. kerk van
Den Burg, aanvang 20.15 uur.
Toegang gratis; na afloop
collecte.
Woensdag 14 juli
Programma Cinema Texel: zie
dinsdag.
Donderdag 15 juli
Tijdens de durper markt in De
Cocksdorp verzorgt het Koninklijk
Texels Fanfare een uitvoering,
aanvang 19.30 uur.
Onder leiding van een ervaren
gids begint om 14.00 uur bij De
Schuilhut in De Koog een histori
sche kerkentocht. Wie geen auto
heeft kan met een ander mee
rijden.
Programma Cinema Texel: zie on
der dinsdag.
In dorpshuis d'Ouwe ULO
om 19.15 uur een voorspeels
van de muziek- en dansschaj.
Vrijdag 16 juli
Programma Cinema Texel; 2ieg
der dinsdag.
Wielervereniging Texel houdt
tijdrit en criterium. Start jeu#
18.15 uur; senioren 19.00 uu.
vers
Mn.
enui
bar
bar»
Ji
booi
Eril
F»
ii Si
is.
a bi
lihai
l|órr
Voor de overige evenement»
wordt verwezen naar de Vair ;,j
tiekrant Texel.
In het kader van de Texelse
petitie wordt in Oosterend
ringsteekwedstrijd gehouden,
aanvang 19.30 uur.
In theater-restaurant Klif 12
gint om 21.00 uur „No place
voor Jennifer" (a capella zanj
Entree f17,50.
Hoogwater Oudeschl
Di. 13 01.40 en 144j
Wo. 14 02.30 en 15.33
Do. 1 5 04.30 en 17.
Vr. 16 06.00 en 18
Za. 17 07.05 en 19.4{
Zo. 18 08.26 en 20
Ma. 19 09.10 en 21
Di. 20 10.00 en 22
Aan het strand is het ongeveer ee
eerder hoog water. De zon komt I3j
op om 5.39 u. en gaat onder om21,
19 juli nieuwe maan; 20 juli sp^ ghe
sort,
ixel
H
killep
ezier
li
aat c
temi
oievc
uitzondering maken. Hij was er een
beetje verdrietig van, maar dat is be
grijpelijk."
Omwille van een snelle wisseling tus
sen de manches, werden de auto's in
de pits al in startvolgorde opgesteld.
„Alleen in de rodeo-klasse lukte dat
niet helemaal. Dat zijn natuurlijk veel
al nieuwe rijders. Maar onze starter
Rob Vriezema had het snel voor el
kaar. Hij liet de rijders die niet op tijd
verschenen gewoon achteraan star
ten. Dat werkte uitstekend, want de
keren erna waren ze er allemaal in de
goede volgorde."
Rodeo
De hooggespannen verwachtingen
voor de rodeoklasse kwamen uit.
„We hebben goed gecontroleerd of
alle deuren wel los waren, want het
was natuurlijk de bedoeling dat die
eruit zouden vliegen", vertelt Van
Maldegem met glinsterende ogen.
„De klasse heeft zich bewezen: het
was een puinhoop. We hebben nog
nooit zoveel rotzooi op het veld ge
had. We hadden manches met 23
starters, waarvan er uiteindelijk nog
10 reden....over de kop in de sloot, op
hun harses, stuiterend weer op hun
wielen en zo weer doorrijden. Echt
perfect, zo hoort het. Stefan de Wit
ging toch zo enorm hard de sloot in
met zijn 200 turbo, hij lag er als een
brug over."
Van Maldegem en zijn wedstrijdleider
Jan Nico van der Ploeg hadden hun
hoop gevestigd op Jacco Gieles. „Hij
heeft een enorme Volvo en het is
een béést. Hij houdt van opruimen.
Maar helaas kwam hij niet erg uit de
verf op dat gebied, al reed hij er wel
voor. Gelukkig waren er genoeg an
deren die flinke duwen uitdeelden."
Uitgevallen
In de Formule I was Simon de Smid
de grote man. Hij reed constant op
kop, maar viel in de finale uit met
een versnellingsbak die het liet afwe
ten. Jaap en Peter Boersen en Siem
Pieter de Pörto profiteerden daarvan.
De Porto verspeelde een hoge klasse
ring in de laatste ronde door zijn wa
gen op een autoband te zetten.
„De Snerper" was al snel de bijnaam
van de Formule II wagen van René
1 Witte. Hij reed rond met een oorver
dovend geluid, maar kon Hans Vee-
ger toch met verslaan. Ook Peter
Betsema deed van zich spreken in
deze klasse, maar hij viel in de finale
uit met motorpech.
Felle strijd
De diskwalificatie van Frans Stolk
Over de kop en in de sloot, maar gelukkig met de schrik vrij. iFoto Tessa do Graaft
iasse
as v
irget
n Bui
Even snel het brandje uittrappen om erger te voorkomen.
standaardklasse. In de manches le
verde Stolk een felle strijd met Hans
Arnout, maar die viel in de finale uit
met een oververhitte motor. Door de
uitschakeling van Stolk ging de titel
naar Rob de Vries.
Ook Carlo Timmer liep tegen een dis
kwalificatie aan. Hij was in de stro
balen terecht gekomen en deed eerst
zijn helm af voor hij uit zijn wagen
klom. Jacco Gieles werd eruit ge
haald omdat hij op de strobalen te
recht kwam, die daardoor in brand
vlogen. Een kraan haalde de stroba
len onder de wagen vandaan, waarop
Gieles weer in zijn wagen stapte en
de race vervolgde. Dat was echter
niet zoals het hoort, want „hulp van
derden" is met toegestaan.
voegdheid hebben dat hij zulteL
gens kan terugsturen of eruit
halen als ze niet luisteren. Het
de bedoeling om over de rug
iemand in een benarde positie,
positie te verbeteren."
IVann
n d zc
reten
llijk g
Op wat blauwe plekken na, ha
geen van de rijders letsel overg
den aan de cross. Maar spanrt ei
momenten waren er wel. Vanl
gem: „Een jongen van Van
lag in de sloot met zijn kop or
water. Er werd een gele vlag g
ven. Gelukkig zag shovelchauS
psfe
wet
inde
Me
Baancommissarissen
Het niet altijd even vlot reageren van
de baancommissarissen als er een
wagen in moeilijkheden was, werd
door veel toeschouwers opgemerkt.
„We hebben donderdag een evalue
rend gesprek met de crosscommissie
en de baancommissarissen. Het vlag
gen moet geperfectioneerd", aldus
Van Maldegem. Het probleem is dat
er een groot verloop is onder de
vlaggers. „Daardoor heb je veel oner
varen mensen, die niet altijd even
goed inschatten hoe ernstig een si
tuatie is als iemand in de sloot ligt.
Maar als je een rode vlag geeft, leg
je de wedstrijd stil, dus dat is wel
een belangrijke beslissing. Ik hoop
dat de vrijwilligers die we nu hebben,
wat langer hun medewerking blijven
verlenen, zodat de ervaring kan toe
nemen."
De organisator wil tevens de baan
commissarissen meer bevoegdheid
geven. „Na een rode vlag moeten al
le rijders stoppen. Maar je hebt altijd
mensen die doorscharrelen, om een
betere positie te verkrijgen voor de
herstart. Dat is niet sportief. Een
Werner Dros de ernst van
in. Hij prikte die auto aan zijn
tilde hem net op tijd omhoog,
had die gast in ademnood kura
komen.'
Lachend vertelt Van Maldeget
Jan Spoelstra drijfnat uit
kwam. „Hij zei: verdomme ik
dóód. Ik heb hem ervan verzefc
dat dat beslist nog niet zoug^
ren.'
rs va,
de u,
nee
Je be
lesten
met
dig 9
jgen
den.
De volgende cross is op zorê
1 augustus. Dan is het de vijfl
autocross op het land van
Dit jubileum zal niet ongemeft
bij gaan. Onder andere wordti
oud-rijders een speciaal vak o?
tribune ingeruimd.
is var
tapel i
Uitslagen finale cross:
Standaardklasse: 1. Rob de Vries 2"
Johnny van der Zwaag, 25 pnt; 3.J*
Vermeulen 23 pnt; 4. Pieter Slik 21P We ko
Sijp van Egmond 19 pnt; 6. Corirw'
17 pnt; 7. Hans Arnout 15 pnt; 8 8
ter 13 pnt; 9. Paul Dijt 11 pnt; 10. ft
nigt 9 pnt; 11. Niels Leyen 8 pnt. li
Dam 7 pnt; Rodeoklasse: 1. Nico Uil
pnt; 2. Sandor Mantje 27 pnt; 3. M
dewind 25 pnt; 4. Pieter Dogger 23f
Pieter-Jan Kooger 21 pnt; 6. Harry9
pnt; 7. Dennis Boomstra 17 pnt; 8.J
15 pnt; 9. Bart Heerschap 13 pnt;®
Saai 11 pnt; 11. Simon KoopmansSt
Jan van der Star 8 pnt; Formule 1: j
Boersen 30 pnt; 2. Peter Boersen i'
Siem de Porto 25 pnt; 4. Piet Kon*!
5 Nico Blonk 21 pnt, 6. Chris Con*
19 pnt; 7 Jeroen van de Sar 17 p*
Heerschap 15 pnt; 9. Simon de Sm*
10. Daniël Bonne 11 pnt; 11. JanW'
Koorn 9 pnt; 12. Dirk Barends 8 P1*1*-
tin Schoo 7 pnt; Formule 2: 1 Hs«
30 pnt; 2. René Witte 27 pnt; 3.j*
der Vis 25 pnt; 4. Edwin Keizer 23>
ter Betsema 21 pnt; 6. Bert Barhor*
7. Cor Snoeij 17 pnt..
indarr
ker
De
s ops
Texf
troui
we,
■OOt c
!t SCf
de br
al in.