lordeel gaaskassen ior milieu telt mee Juttersmuseum dichtbij aanleg buitenexpositie Raad verdeeld over extra kracht op afdeling welzijn \n w: grotere oppervlakte toestaan LANGS DE WEG Vliegangst (II) TEXELSE y COURANT op openbaar groen verp van discussie lenwagen Personenauto Raad sceptisch over taakovername gewest Waterspektakel verplaatst Rommelmarkt Oosterend Sportief recreatiefeest op terrein Turkse Tent lepziekte slaat toe bij Maritiem Museum ,aG 13 AUGUSTUS 1993 i vinden het milieu-voordeel ijskassen belangrijker dan de Lting van het landschap. Mede iaden is het college bereid j van een grotere oppervlakte I staan dan de 300 m2. waar- Lns in het concept- Imingsplan buitengebied spra- /ethouder Barendregt zei dit ivond tijdens de raadsverga- B en w zullen zich voor de n sterk maken bij de provin- jekers gebruiken de gaaskas- L de teelt van virusvrije soor- |ardoor minder gsmiddelen nodig zijn. In het Jestemmingsplan werden deze I gedoogd (er was zelfs geen fcrgunning nodig), maar nu wil Incie een deugdelijke regeling. 1 veronderstelden, na de vorig louden inspraak-ronde voor de ling van het bestemmingsplan, (Texelse agrariërs aan 300 m2 I zouden hebben. Dat blijkt liet voor allemaal op te gaan. Itste van de vijftien Texelse In, die samen ongeveer 100 1 lelies kweken, kunnen met ld maximum niet uit de voe- 1 afdeling Texel van de KAVB |i|ke Algemene Vereniging jembollencultuur) heeft dit in Jctie aan b en w laten weten. |8 stelt voor om laagbouw ■tot 1.40 m hoog) onbeperkt ltaan zonder vergunning, om- j in het landschap bijna niet |i zijn. Voor tunnel- sen, die twee tot drie meter 1 wordt een maximum van 2 bepleit. Onaanvaardbaar I de grotere leliebedrijven is |tschap J.S. en H.C. Dijt in het g-gebied. Het maatschap Jeveneens een brief aan de |eraad. „Een kas van 300 m2 laardbaar. Wij hebben 1000 I nodig om aan de ge- Iseisen van de overheid op Ijl van de huidige omvang te I Ook om onze concurrentie- kunnen behouden, waaraan il jaren aan gewerkt heb- Idus staat in de brief. Het pp is vijftien jaar geleden al i met het kweken van virus- Iriaal in gaaskassen. De eer- lran destijds, 50 m2 groot. Jen jaar geleden vervangen 11.000 m2 grote gaaskas. t ons veel tijd, kennis, ar- Jtapitaal gekost." lor de Dijten dan ook niet paar om de teelt uit te jarticulieren nu wel of geen Kenbaar groen aankopen of nemen? Welke prijs moe- hoor neertellen en mogen |ntueel iets op bouwen? Het raagt hierover binnenkort kei aan de raadsfracties. ■van stukjes openbaar groen )t dusver volgens criteria rneente in 1989 heeft vast- let in aanmerking komt f! groen, dat bepalend is jwaliteit van de woonomge- l's het een speelterrein be- I grond die noodzakelijk is frhoud van openbare voor- 1 zoals bermen of vijvers, Imeentehanden, net als laronder kabels of leidingen |k als de stroken de ver- Iheid verhogen, geluidshin- Jideren of bepaalde zaken 3 moeten ontrekken. itemeter prijs, zo bepaalde r wdestijds, is afhankelijk van bouwmogelijkheden. Onder [voorwaarden kunnen parti- rneentegrond tegen een i'goeding huren. Praktijk I* blijken de voorwaarden Tbs aanleiding tot onduide- f geven. De raadscommis- limtelijke ordening en Igsbeleid drong er onlangs 1 eitgiftebeleid nog eens te- |ht te houden. voor een kruising op de »an raakte de auto van Se inwoner uit Borger be- ,oen een 81-jarige man uit ne' zijn invalidenwagen de 11 'aakte De man kwam halaan en had moeten "ao om goed uit te komen, fa hij op het gaspedaal in °P de rem. De rechter ba invalidenwagen werd Wethouder Barendregt. besteden aan derden. „Dan zouden we een totaal van investeringen in basismateriaal van ca. f600.000,- op het spel zetten." Ook willen ze hun kas elk jaar op een ander stukje grond kunnen plaatsen. Overleg Naar aanleiding van beide brieven ontstond dinsdag in de raad een kor te discussie. Jan Koolhof (CDA) be pleitte overleg met de provincie inzake de toegestane lokatie en op pervlakte. Hij vindt dat het maat schap Dijt zijn activiteiten gewoon moet kunnen voortzetten. Dat vond ook Cor Kuip (Texels Belang). „De kassen staan toch maar tijdelijk." Een koppeling tussen de hoogte en de oppervlakte (lage kassen mogen gro ter zijn dan hoge kassen) vond Kuip bij nader inzien niet zo'n goed idee. De provincie is daar wèl voorstander van. Van Kuip mogen tunnel- gaaskassen ook tot 1.000 m2 wor den toegestaan. Erna Eelman zei dat het feit dat Dijt al zeven jaar een grote kas heeft staan, niet terug te draaien valt. „Er moet wel een maximum gesteld wor den, maar de situatie moet werkbaar blijven." Zij vindt het milieu-aspect een goed argument richting provincie; wethou der Barendregt is het daarmee eens. Goedkeuring nodig Barendregt zei dat de gemeente nog bezig is om goedkeuring te verkrijgen van de provincie voor kassen met een grotere oppervlakte. Over een maximum liet hij zich niet uit. Het zal ter sprake worden gebracht in het ambtelijk overleg tussen gemeente en provincie over het concept bestemmingsplan. Barendregt; „Hopelijk komen we er samen uit. Mocht de provincie toch een beperking van het aantal vierkan te meters willen, zullen we deze kwestie opnieuw in de gemeenteraad aan de orde stellen. Waarschijnlijk zullen wij als college vasthouden aan een grotere oppervlakte." Libarele raadsleden zijn huiverig voor de ontwikkeling van het gewest, de vierde bestuurslaag die steeds meer taken van de gemeente overneemt. Dat bleek dinsdagavond bij een voor stel het maatschappelijk werk over te dragen aan het gewest. Om efficiëncy-redenen ging de raad toch akkoord. Het college vindt voortzetting van de stichting maarschappelijk werk in de huidige opzet niet gewenst. „Door het onder te brengen in het gewest krijgen we méér grip op het maat- Omdat 6 augustus het weer niet meewerkte, is het waterspektakel met springkussen, zeephelling en di verse andere attracties in zwembad Molenkoog verplaatst naar dinsdag. Aanvang 14.00 uur, geschat einde 17.00 uur. De organisatie is in han den van het Recreateam Texel. Na de drukke dagen rond Oosterend Present gaan de Oosterenders ge woon door met organiseren. Ditmaal komt de rommelmarkt aan bod. Zaterdag vanaf 11.00 uur kan men er terecht voor allerlei snuisterijen, vers gebakken vis, oliebollen, etc. Ook zal de „Klapband" een optreden verzor gen. schappelijk werk. Texel heeft tenslot te zelf een vertegenwoordiger in de gewestraad", verdedigde wethouder Krijnen (welzijn) het voorstel. Ze kreeg bijval van Gré Zegers (PvdA). „Elke gemeente betaalt hetzelfde be drag. En de laagdrempeligheid van het maatschappelijk werk dat in d'Ouwe Ulo blijft gehuisvest, blijft in stand." Texels Belang voelde niets voor over- dracht. „Het maatschappelijk werk functioneert toch goed. Het gewest zorgt alleen maar voor problemen. Bovendien profiteren financieel min der gezonde gemeenten van de ster ke." Wethouder Terpstra (financiën) bestreed dit. „Elke gemeente betaalt hetzelfde bedrag per inwoner." Erna Eelman (VVD), die doorgaans huiverig is voor taakafstoting naar het gewest, ging om efficiëncy- redenen ditmaal akkoord met het voorstel. Realisatie van een historische buite nexpositie achter het Maritiem en Juttersmuseum is dichtbij nu de pro vincie positief op het plan heeft ge reageerd. Als de gemeenteraad akkoord gaat, worden op het mu seumterrein in Oudeschild enkele huisjes in historische stijl na gebouwd. De plannen dateren al van 1987, toen de Stichting Texels Museum een beleidsplan ontwikkelde. Realisatie van de eerste fase van het museum, zoals de bouw van de entree, de wierschuur en de Kapbergschuur, heeft inmiddels plaatsgevonden. Voor afronding van de tweede fase heeft het beoogde terrein achter het mu seum nog niet de juiste bestemming. De gemeentelijke afdeling welzijn is door de toenemende drukte in het onderwijs onderbezet geraakt. Een voorstel er een extra ambtenaar in te zetten ondervond in de gemeente raad dinsdagavond de nodige weer stand. Met één stem verschil ging de raad toch akkoord. Vooral de extra kosten, bijna ƒ55.000,-, leidden tot bezwaren. Texels Belang stemde tegen, terwijl CDA'er Rienstra niet vooruit wilde lo pen op een intern ondezoek bij de af deling onderwijs. De CDA'er vroeg een schorsing aan om met de achter ban te overleggen. Hoewel Rienstra inzag dat het werk op onderwijs zich opstapelde en eigenlijk niet kon wor den uitgesteld, vreesde hij dat straks ook andere afdelingen op de stoep zouden staan. Niet gekleurd Volgens burgemeester Schipper was die angst ongegrond. „Dit college is niet gekleurd en door de wol geverfd. We kijken dwars door indrukwekken de betogen en dikke rapporten heen." Een verzoek tot personeelsuit breiding binnen de afdeling culturele zaken stelt het college nog even uit. „Op onderwijs zijn de grenzen echter overschreden. Als werkgever mogen we de mensen niet overbelasten, bo vendien moet de dienstverlening opti maal zijn." Hij wees erop dat de afgelopen zeven jaar geen personeel suitbreiding heeft plaatsgevonden. Van de CDA'ers kon Schipper alleen Hin overtuigen. Jansen, Rienstra en Koolhof stemden tegen het voorstel. Voorzichtigheid Gré Zegers (PvdA) erkende dat op educatie grote knelpunten waren ont staan. „Verschuiving van de taken bij onderwijs moet goed verlopen." Bij de financiering van de extra ar beidsplaats maande ze toch voorzich tigheid. „We moeten echter niet het probleem naar de afdeling sociale za ken verplaatsen." Gewest Texels Belang wees bij monde van Cor Kuip de personeelsuitbreiding af. Ambtenaren die elders overtollig wor den, kunnen volgens hem worden in gezet voor taken op onderwijs. Ook meende Kuip dat het gewest, de vier de bestuurslaag die steeds meer ta ken overneemt, de gemeente minder werk bezorgt. Volgens burgemeester Schipper geeft de taakafstoting naar het gewest nu nog niet de beoogde verlichting van het ambtelijk appa raat. „Het gewest geeft nu juist meer werk dan noodzakelijk zou moeten zijn." Schipper verwacht dat dit in de toekomst zal veranderen. Het geld voor de personeelsuitbrei ding komt beschikbaar door een ex tra overheidsbijdrage dankzij de Wet Voorziening Gehandicapten. Weer of geen weer, als het aan Texel Aktief ligt, hoeven vakantievierende Texelgangers zich geen moment te vervelen. Zaterdag houden de recrea tieleiders een sportief evenement dat zijn weerga niet kent. De gezellige bijeenkomst vindt plaats op het sportveld bij de TurkseTem aan de Bosrandweg bij De Koog. Gasten van zeven vakantieparken binden de strijd aan in een volleybaltoernooi. Daarom heen worden tal van andere activitei ten op touw gezet ter vermaak van de bezoekers. Zo is een luchtkussen of een zeephelling geprepareerd en kan ieders gezicht naar wens worden geschminkt. Ook ligt er een mooie prijs klaar voor degene die de beste slagzin verzint. Ter opluistering ma ken echte cheerleaders hun opwach ting op het feest. Het festijn begint om 12.00 uur en duurt tot 17.00 uur. De iepziekte die op Texel gena deloos heeft toegeslagen, eist ook in Oudeschild zijn tol. Acht iepen op het terrein van het Ma ritiem en Juttersmuseum bleken ook de ziekte onder de leden te hebben en moesten het veld rui men. ,,'t Is gewoon een ramp", zucht Jan Kuiper, directeur van de Stichting Texels Museum. ,,Bij de plannen voor de toekom stige buitenexpositie was spe ciaal ruimte vrijgelaten voor de bomen. En nu moest die hele rij gekapt. Zonde." Om te voorkomen dat bij elk bouw plan een artikel 19-procedure moet worden gevoerd, besloot de gemeen te een museumbestemming aan het gehele terrein te geven. De dienst ruimte en groen van de provincie ziet het „buitenmuseum" als een kwali teitsverbetering van het recreatieve aanbod dat een positieve bijdrage le vert aan het toeristisch belang op Texel. Authentiek De buitenexpositie zal bestaan uit een visserhuisje, een loodsmanshuis je, een kruidenierswinkeltje en een scheepssmederijtje. Het is de bedoe ling dat er een rijtje komt waarin be zoekers een kijkje kunnen nemen. De huisjes op het museumterrein worden in 19de eeuwse stijl nagebouwd en gedeeltelijk opgetrokken uit authen tiek materiaal. „We hebben in de loop der jaren veel spullen zoals steentjes en dakpannen verzameld. Zo hebben we delen van een huisje dat ooit op Bargen heeft gestaan", aldus mu seum directeur Jan Kuiper. Als de huisjes zijn gerealiseerd, wil de museumleiding op het opslagter rein achter de twee wierschuren een groter gebouw neerzetten. „We we ten nog niet of dit een replica wordt van de oude visafslag in Oudeschild of iets anders." Woensdag komen de bouwplannen bij het Maritiem en Juttersmuseum in de commissie Ruimtelijk en Huis vestingsbeleid aan de orde. Maarten Boon aan het hout hakken in plaats van hout jutten. Links op het museumterrein de zieke Iepen, die nu allemaal zijn geveld. lFot0 Ben Kon<n9) Vliegangst voel ik al lang niet meer. Jaarlijks leg ik met plezier minstens 45.000 kilometer af door de lucht, wat niet wil zeggen dat dit altijd gaat zoals het moet. Op het gebied van dienstregeling, ver trektijden, reserveringen e.d. gel den in Indonesië andere opvattingen dan hier. Vooral in de afgelegen gebieden staat alles in het teken van de improvisatie. Je bent nergens zeker van. Als je denkt geboekt te hebben en wilt instappen, kan het gebeuren dat je weer uit het toestel wordt gehaald omdat een Hoge Militair vóór gaat. Toen ik twee jaar geleden aan boord wilde gaan van een toestel dat Manado op Noord- Sulawesi als eindbestemming had, maar volgens de dienstregeling in Sorong (waar ik moest zijn) een tussenstop zou maken, kreeg ik te horen dat er maar twee passagiers naar Sorong wilden. Ze vonden het niet de moeite waard om daar voor te landen en vlogen daarom rechtstreeks naar Manado. Dus de koffers weer uit het toestel en de volgende dag opnieuw proberen. Ze begrepen niet dat ik teleur gesteld was. Ik mocht immers blif zijn dat ze het vóór de start had den gezegd, anders had ik nu on- verrichterzake in Manado gestaan, achthonderd kilometer te ver. Meer dan eens heb ik meege maakt dat bagage verkeerd werd gelabeld of dat werd vergeten de bagage aan boord te brengen. Dan zit je bij aankomst zonder koffer en moet je maar afwachten wan neer die weer boven water komt. Ik heb daarom altijd het hoognodi ge in mijn handbagage zitten. In maart j.l. zag ik met eigen ogen dat op het vliegveld van Biak aan mijn koffer het label JKT (Jakarta) werd bevestigd in plaats van UPG (Ujung Pandang). De koffer was al op de lopende band door een gat verdwenen, toen ik er wat van zei. Ze wilden er niet achteraan om er een ander label aan te doen, maar gaven glimlachend het advies om in Ujung Pandang zelf in het vrachtruim van het vliegtuig te klimmen en de koffer eruit te ha len. Ik denk niet dat je zoiets op Schiphol hoeft te proberen, maar in Ujung Pandang was het geen probleem. Ze lieten me rustig in de buik van die DC 9 struunen, totdat ik mijn spullen had en waardeerden het dat ik het zelf al lemaal erg leuk opvatte. Deelnemers aan een door mij ge organiseerde reis vlogen van Biak naar Ambon, waar tot algemene ontzetting bleek dat de koffers niet waren meegekomen. De vol gende dag werden ze nagezonden, maar toen waren die reizigers al vertrokken naar het naburige ei landje Saparua, zodat ze dagen zonder bagage zaten. Dat lijkt vre selijk maar het viel erg mee, want de onderbroeken, hemden, scheerspullen en andere benodigd heden waren overal voor een krats te koop. De mensen gebruikten verder van alles van elkaar, zodat een grote verbroedering ontstond. Ze komen nog regelmatig bij el kaar en dan is dat incident de meest opgehaalde herinnering, goed voor een storm van hilariteit. De luchtvaartmaatschappij Garuda was tot voor kort berucht om dit soort incidenten, maar ook om de vertragingen. Het leek regel dat de vliegtuigen te laat of helemaal niet vertrokken, maar er werden ook regelmatige vluchten gemaakt die in de dienstregeling helemaal niet voorkwamen. Tegenwoordig is dat veel beter en doet Garuda niet on der voor andere grote maatschap pijen, althans op de grote internationale en binnenlandse lij nen. In de afgelegen pioniersgebie- den kun je nog steeds van alles verwachten. De diensten worden daar uitgevoerd door Garuda's dochter Merpati. Die onderneming vliegt onder andere met kleine tweemotorige Twin Otters. Er is wel een dienstregeling, maar die moet je beschouwen als een goed voornemen, waaraan geen enkele verplichting is verbonden. Of er gevlogen wordt hangt af van het passagiersaanbod en de weers- en terreinomstandigheden. En van factoren waarnaar je alleen maar kunt raden. Denk niet dat je door het kopen van een kaartje een plaats kunt reserveren. Waar het om gaat is dat je naam op de pas sagierslijst staat en daar moet je met eigen ogen op letten. Het aantal passagiers dat ze toelaten hangt niet af van het aantal stoe len, maar van het totale gewicht aan vracht en passagiers. Hoewel er 16 of 18 plaatsen zijn, nemen ze niet meer dan 14 blanken mee, omdat die gemiddeld zwaarder zijn dan Indonesiërs. In een twijfelge val heeft het wel eens geholpen dat ik mijn t-shirt optrok en mijn magere ribbenkast liet zien.T/dak berat, (niet zwaar) riep ik dan. De situatie deed denken aan Niek Witte van de Jan Plezier, die op de vraag van een toerist hoeveel mensen hij kon meenemen, ant woordde: 20 Hollanders of 16 Duitsers. De doorslag wordt soms ook ge geven door het maatschappelijk gewicht van de passagier, maar dat moet dan juist hoog zijn. Als een top officier ergens heen wil, gaat hij altijd mee. Een willekeuri ge andere passagier wordt er dan eenvoudig uitgezet en Indonesiërs vinden dat volstrekt normaal. Orang besar kaya (hoge rijke heer) gaat voor. Als ik zou willen, zou ik daar ook van kunnen profiteren. Ze kennen mij inmiddels een beet je bij Garuda en Merpati als goede klant, omdat ik hen met mijn groepsreizen jaarlijks een aardig stukje omzet bezorg. Uit mijn tic kets blijkt dat ik agent van een touroperator ben, bezig met een survey-reis, die mogelijk interes sante zakelijke gevolgen zal heb ben. Ze denken dan dat het verstandig is om het mij een beet je naar de zin te maken. Op een vliegveld krijg ik aan de balie soms zomaar een hand van een of ande re chef. Twee keer werd ik bij het wachten op doorverbinding in het speciale kamertje voor Vips en eersteklaspassagiers gezet en kreeg daar een kopje thee met een mierzoet gebakje. Dat dit niet vaker gebeurt, komt ongetwijfeld door mijn kleding, uitstraling en bewegingen die allerminst passen bij een orang besar maar meer bij de in Indonesië minder gewaar deerde rugzaktoeristen. Die veronderstelde status heeft ook wel eens nadeel: je wordt te veel verwend en daardoor geïso leerd van de echt leuke dingen. Toen ik drie jaar geleden van Biak naar Manokwari wilde vliegen, bleek het toestel volgeboekt. Ik ontdekte dat er naast die volle Twin Otter ook een Fokker Friendship met dezelfde bestem ming op het punt van vertrekken stond. Daar waren de meeste stoelen echter uitgesloopt omdat uitsluitend vracht werd vervoerd. Ik wilde best tussen die vracht gaan zitten, maar ik moest hemel en aarde bewegen voordat ze dat toelieten. De verantwoordelijke man was bang dat hij met zijn chef bonje zou krijgen als hij de blanke hoge heer als bulkgoed zou behandelen. Hij zou daardoor malu worden (in verlegenheid gebracht) en dat is voor een Javaan heel erg. Ik moest daarom herhalen dat ik echt zelf in dat vliegtuig wou en er kwamen nog twee mensen als getuigen bij, zodat iedereen ge dekt was als er later heisa van zou komen. Het werd trouwens een onvergete lijke vlucht. De achterste helft van het toestel stond vol met motor fietsen, scooters, dozen levensmid delen en machineonderdelen. In de voorste helft waren nog stoelen. Die waren volgestapeld met geper foreerde kartonnen dozen waaruit aanhoudend gepiep klonk, want er zaten eendagskuikens in. Ik ben toen maar in een stoei gaan zit ten, met zo'n stapel piepende do zen op schoot. Vliegen met die kleine toestellen is heel avontuurlijk. Je zit met de pi loten in één ruimte en dat geeft leuk contact. Een steward(dess) ontbreekt. Of er zwemvesten en andere reddingsmiddelen aan boord zijn, weet ik niet. Er wordt in elk geval niets gedemonstreerd of aangewezen. De piloot kijkt achterom of iedereen zit en geeft gas. Of de laatste passagier komt binnen, trekt de deur achter zich dicht en roept Berangkati (vertrek ken maar!) Een ogenblik later vlieg je laag boven het eindeloze regen woud, vaak tussen imposante ber gen, altijd weer schitterend. Soms slaat de schrik om je hart als die begroeide bergen zo dicht worden benaderd, dat je de boomtoppen voorbij ziet schieten. Onrustig wordt je ook als bij een vroege vlucht de lage zon hinderlijk in de ogen van de piloten schijnt. Ze plakken dan het raam met kranten dicht. Slechts een stukje ter groot te van een hand laten ze open en daardoor kijken ze af en toe of het nog steeds goed gaat. Op zulke momenten voel ik soms heel even die vliegangst van vroeger. Maar ik vind nu geruststelling in een „Schagens" spreekwoord dat de laatste tijd ook veel op Texel wordt gebezigd: de besten gaan eerst. Harry.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1993 | | pagina 7