Biomassa-vergasser
in PEN-centrale
Plan voor nieuwe werkgelegenheid:
Tarief bedrijfsafval volgend jaar de helft hoger?
Wat ik zeggen wou.
TEXELSE
COURANT
keren De Koog
BETAALD PARKEREN
BIJ AUTOMAAT
wielklem
aard Zoetelief
op Duindigt
TESO-bemanning ging
weer naar school
Aanrijding na
voorrangsfout
Aandeelhouders
Hoe jaag je de
toeristen weg?
(AG 24 AUGUSTUS 1993
et niet te betalen. Tenminste,
chten we met z'n allen, totdat
„eente zonder aankondiging
begon te schrijven."
Wielklem
els is het grasveld afgesloten,
3n langs de oude Nikadel nog
orden geparkeerd. Bestuurders
daar alleen komen via het
rterreintje achter de Spar. Déér
nvee P-borden met daaronder
ndje „betaald parkeren". Het
s bord heeft betrekking op de
likadel, maar die aanwijzing
jet voor iedereen duidelijk. „De
denken dat die borden al-
jor de parkeervakken achter de
elden. Anderen valt het bordje
U parkeren' niet eens op", al-
Beek. Menig foutparkeerder
Ie afgelopen weken een bon
19,- onder zijn ruitewisser.
je Duitse gasten waren nog
af: hun auto was geketend
gevreesde wielklem. Boete in-
kosten van aanbrengen en
On: 7152,-.
ondernemers worden zij
ir regelmatig geconfronteerd
frustreerde klanten. Van Beek:
tn komen klagend binnen. 'Ik
Ier niet meer, want je hebt hier
bon te pakken. Mijn bood-
en doe ik voortaan wel in Den
kreeg ik te horen. Of dat waar
met te controleren. Maar dat
klandizie kan kosten, is wel
kien heeft best wel begrip
■taald parkeren, maar dan
et wel duidelijk worden aange-
Discriminatie
idel-ondernemers nemen het
op voor hun Duitse klanten,
het erg sneu voor die men-
egt Roelie Stam van Snackbar
„Het lijkt er zelfs op dat de
ite met die wielklem en hoge
en soort genoegdoening wil
voor al die jaren dat Duitsers
hun parkeerbon konden ver-
n."
at is de reden voor de wiel-
it vorige zomer was het be-
van foutparkerende
luren verspilde moeite, omdat
se justitie geen werk maakte
etaalde bonnen. Middels de
kunnen de Duitsers wèl tot
worden gedwongen („fiscali-
an parkeerboetes").
Kief aan b en w betitelen de
ondernemers het beleid van
lente als „discrimatie". Neaa-
:lame vinden ze het in elk ge-
uige de kreet „toerissie
Dreigementen
itenaar van de afdeling alge-
iloed Arabier van Poolse af-
chonk Texelaar Gerard Zoete-
lag een mooie overwinning.
ten het over paardesport, de
renbaan Duindigt bij Wasse-
precies te zijn. In de wed-
sor 3-jarige Arabische paarden
ie merrie Gracja, eigendom
ielief, na 1800 snelle meters
als eerste over de finishlijn,
ireenvolgens een vierde, der-
veede plaats was dit de eer-
rie van het talentvolle dier,
»ar voor het eerst aan races
ut. Resultaat was een fraaie
Futurity Cup, en overwin-
ie. Gracja staat bij de ken-
bekend als een langzame
over een langere afstand
uit de verf komt. Voor de
-t$r van zondag werd het
iarom tot de favorieten gere-
if de uitbetaling in het
tot f26,- voor een tientje
lerkt bleef. De op Duindigt
96 Texelse eigenaar speelde
ditmaal. Of zijn racehobby
fortuin zal bezorgen, betwij-
-hter„Als de races verder
hpen, kan ik dit jaar mis-
quitte spelen", zegt hij.
kt
die c
De kosten voor een renpaard lopen
stevig op. Alleen al voor een verzeke
ring en trainer is hij per jaar zo'n
f40.000,- kwijt. Maar het dier, dat hij
in 1991 voor een redelijk bedrag aan
schafte uit de overtollige collectie
van een rijke Amerikaanse zakenman,
is inmiddels in prijs gestegen. Naar
Zoeteliefs schatting is Gracja nu en
kele tonnen waard. De Texelse onder
nemer is er trots op dat hij met het
paard een zuiver gefokte Poolse Ara
bier in handen heeft. Hij beschikt
over de stamboom, die terug gaat tot
het eind van de 18e eeuw. Gracja is
dan ook een plaatje om te zien. Het
dier is niet alleen razendsnel, maar
heeft ook showkwaliteiten. Vorig jaar
behaalde ze de derde plaats op het
Nederlands kampioenschap. Tijdens
het Europees kampioenschap slaag
den volgens Zoetelief jaloerse concur
renten erin het dier met een spuitje
te verdoven, zodat Gracja kansloos
was voor een hoge klassering. „Ik
was niet bij de box gebleven en ach
teraf was dat nogal naïef van me.
Het is een keihard wereldje."
Het raspaard werd in het begin bere
den door Zoeteliefs dochters Kristen
en Jetteke, maar inmiddels is het dier
ondergebracht in Laagsoeren. Vaste
jockey is Tamar van Wezel, trainster
is Margje van der Starre.
Vreemd: op sommige perkeerplaetsen. zoals
hier aan de Parnassiastraat, wordt gewaar
schuwd voor het gebruik van de wielklem. Op
andere terreinen voor betaald parkeren, bij
voorbeeld achter de Spar aan de Nikadel, ont
breekt deze aanduiding.
mene zaken van de gemeente be
vestigt dat er regelmatig bekeurde
Duitsers hun beklag komen doen.
„Vanmorgen stond ik er nog vier te
woord. De meesten hanteren argu
menten als 'ik heb het bord niet ge
zien' of 'ik had geen wisselgeld'.
Sommigen zijn kwaad en dreigen met
juridische stappen. Wij geven het ad
vies om, als ze met willen betalen,
binnen twee maanden een bezwaar
schrift in te dienen bij b en w."
Tot nog toe is het bij dreigementen
gebleven. De klachten worden door
gespeeld aan het gemeentebestuur,
maar voor b en w vormen ze nog
geen reden om het beleid te wijzigen.
Veel klagers stappen eerst naar de
politie. Woordvoerder Muus Smit:
„Wij verwijzen hen door naar de ge
meente. Het gaat om de inning van
boetes bij parkeermeters, en dat is
gemeentebeleid." Smit voelt zich der
halve niet geroepen om commentaar
te leveren. Wèl neemt hij het op voor
de Texelse parkeerwachter Han Sta-
persma, die zijn werk gedeeltelijk op
het politiebureau uitvoert. „Ook al
zijn de bordjes 'betaald parkeren'
klein, ze stéén er wèl. Van de par
keerwachter moet men niet verwach
ten dat hij gaat marchanderen."
Doel
De Nikadel-winkeliers hopen dat het
gemeentebestuur iets met de klach
ten doet. Van Beek: „Verscheidene
ondernemers hebben met de ge
meente gebeld. 'De Koog heeft het
zelf zo gewild', kregen we te horen.
Wat daarmee werd bedoeld, weet ik
niet, maar het klinkt nogal negatief.
Ons doel is de situatie in het hoog
seizoen te verbeteren: méér parkeer
ruimte en duidelijke borden."
Kan een „biomassa-vergasser" wor
den gehuisvest in de electriciteits
centrale? Deze vraag stelt Oosteren-
der Fup Boon aan de gemeente, die
het idee gaat voorleggen aan onder
zoeksbureau Business Creation Re
sult. Mocht dit zo zijn. dan sluit
Texel zich aan bij overkantse gega
digden in de race om dit proefpro
ject te mogen huisvesten.
Met een biomassa-vergasser wordt
gas gewonnen uit afval. Het doel is
tweeledig. Enerzijds wordt er afval in
verwerkt en anderzijds is sprake van
energiewinning. „Het ziet er naar uit
Om de kans op een scheepsramp als
de ondergang van de „Herald of
Free Enterprise" zo klein mogelijk te
maken en de overlevingskansen van
mens en milieu zo groot mogelijk
wanneer die zich onverhoopt toch
voltrekt, zette het ministerie van
Verkeer en Waterstaat vorig jaar een
bijscholingscursus op, om het oplei
dingsniveau van de bemanning van
de „Zoute Veren" te verhogen. Dit
jaar deed ook een achttiental Teso
bemanningsleden aan de cursus
mee.
Het betreft programma's voor het
nautisch en technisch personeel. Het
nautisch programma bevat onder an
dere de stabiliteit van schepen in be
schadigde toestand, het
scheepsgedrag op ondiep water en
het vervoer van gevaarlijke stoffen.
De oefenstof voor de technische be
treft ondermeer redding- en veilig
heidsmiddelen en EHBO. De cursus
werd verzorgd door leerkrachten van
de Abel Tasmanschool in Harlingen.
De geslaagde TESO-mensen zijn: S.
M. Bakelaar, D. J. Bakker, H. J. Boon,
S. Broersma, R. C. Daalder, C. Kooi
man, D. C. Kooiman, A. Schaatsen-
berg, J. B. Staal en J. C. Wiering
(allen nautisch) en D. S. Bakker, H. B.
Boks, J. Keizer, B. Nieuwenhuis, J. H.
Raven, A. H. Sieling, J. Takes en R.
V. Timmers (allen technisch).
dat in de vergassingsinstallatie aan
beide zaken kan worden voldaan", al
dus H. van der Kroft, hoofd bureau
huishoudelijk afval en slib.
De biogasinstallatie is een gecombi
neerd project van de provincie, het
PEN en het Energie Onderzoekscen
trum in Petten, die zich in een pro
jectgroep hebben verenigd. Het is de
bedoeling dat in de installatie vanaf
1995 jaarlijks 80.000 ton organisch
(GFT) afval wordt vergast, zodat een
oplossing wordt gevonden voor het
afvalprobleem. Voor de biovergasser
is een terrein nodig van één tot an
derhalve hectare grond. De investe
ring voor een installatie van dergelijke
omvang bedraagt naar verluid rond
de honderd miljoen gulden.
Voorwaarden
Aan realisatie zijn wel een aantal
voorwaarden verbonden. Onder meer
moet de installatie voldoen aan de
eisen op milieuhygiënisch gebied.
De installatie geldt qua omvang als
eerste in zijn soort. Van der Kroft:
„Als de ervaring uitwijst dat de bio
vergasser voldoet, komen er waar
schijnlijk meer. De totale hoeveelheid
GFT-afval in heel Noordholland is
jaarlijks ruim 300.000 ton."
Biogas
Het biogas (methaan) komt vrij bij de
vertering van het afval. Om de om-
zettingstijd tot compost, die in de be
staande installaties zo'n elf weken
bedraagt, te verkorten, wordt de
massa kunstmatig verhit. De gaswin
ning vindt plaats in een gesloten pro
ces, en geeft volgens Van der Kroft
voor zover bekend geen stankover
last. „Vergelijkbare installaties elders
in Europa geven geen klachten."
Hoewel een lokatie nog niet is geko
zen twijfelt hij of Texel wel zo'n ge
schikte plaats is.
Texelaar Fup Boon denkt van wèl.
„Zowel gebouw als installatie kan
worden ingezet voor een biomassa
vergasser. Bovendien blijft een deel
van de werkgelegenheid die door het
verdwijnen van de stroomopwekking
wegvalt, behouden voor Texel."
De biovergasser biedt werk aan zo'n
twintig mensen. „De aanvoer van
GFT-afval kan met dezelfde vrachtwa
gens die nu het Texelse afval naar
vuilverbranders aan de vastewal ver
voeren. De auto's komen immers leeg
terug." Navraag bij de gemeente leert
dat jaarlijks zo'n 10.000 ton afval het
eiland per vrachtwagen verlaat. Aan
gezien de biogasser jaarlijks 80.000
ton moet verwerken moet voor de
resterende 70.000 ton nog een ande
re transportmogelijkheid worden ge
vonden.
Over de vraag op welke wijze het
gas wordt afgevoerd, wil de provin
ciewoordvoerder nog geen uitspraak
doen, evenals het transport van een
ander restprodukt van het afval, de
compost vanaf het eiland. „Ik denk,
maar dat is een persoonlijke mening,
dat een hneer centrale ligging de
voorkeur zal genieten. Maar dat is
nog niet de officiële mening van de
projectgroep."
Snel
Initiatiefnemer Boon dringt er bij de
gemeente op aan zo snel mogelijk te
onderzoeken of zijn plan haalbaar is,
omdat ook andere gemeenten, waar
onder Den Helder, de biomassa-
Op de kruising Pontweg/Zuid Haffel
zijn na een voorrangsfout twee
auto's met elkaar in aanrijding geko
men. Eén passagier moest met ver-
wondigen naar het Gemini-
ziekenhuis worden overgebracht.
Een 57-jarige chauffeur uit Den Burg
wilde vanaf Zuid Haffel met zijn
bestelbus de Pontweg oversteken,
maar verleende geen voorrang aan
een 29-jarige chauffeuse uit Den
Hoorn die van rechts naderde. Bij de
botsing liep de vrouw een hoofwond
op, die door een huisarts werd ver
zorgd. Eén inzittende moest met ver
wondingen naar het ziekenhuis
worden overgebracht. De bestuurder
van de bestelwagen mankeerde niets.
Beide voertuigen raakten zwaar be
schadigd.
HOT'-L RESTAURANT t A\>\ CASPAR!!
RB
Geslaagden en veerdienst directies bijeen in Harlingen (Foto Dick Mandshanden. Harimger Courant)
Lees verder van pagina 1
ma de tussenliggende tijd blijft zitten.
Een woordvoerder van de genoemde
groep zal tijdens de vergadering een
en ander toelichten. Dezer dagen zal
Teso worden ingelicht over de precie
ze inhoud van hun bezwaren tegen
de huidige kandidaten en de voorstel
len, zodat de veerdienst de sug
gesties op hun waarde en
rechtskracht kan beoordelen.
Géén twijfel
Bob Bakker, president-commissaris
van Teso, toont zich in een eerste
reactie totaal niet onder indruk van
de motivatie van de groep. „Er is
geen enkele reden om aan de affini
teit van de kandidaten te twijfelen.
Als raad van commissarissen, en we
zijn per slot van rekening door de
aandeelhouders zelf gekozen, is dat
de allereerste vraag die we ze stellen.
Ook vragen we ze of ze achter de
doelstellingen van Teso staan, name
lijk continuïteit in de huidige vorm. In
beide gevallen voldoen ze aan deze
normen, die in de statuten zijn vast
gelegd. En reken maar dat we er héél
wat uurtjes over hebben afgepraat.
Vrijdag kwam ik nog iemand.tegen
die me verzekerde dat zeker één van
de twee volgens hem voldoende affi
niteit had met het eiland."
vergasser naar zich toe willen trek
ken. „Zelf heb ik tekort gegevens om
over de haalbaarheid te kunnen oor
delen."
Wethouder Terpstra (milieu) durft in
een eerste reactie niet te zeggen of
het plan kans van slagen heeft. „Het
is in ieder geval een creatief idee, dat
we gaan voorleggen aan Business
Creation Result. Dat kunnen ze dan
meenemen in het onderzoek dat ze
eventueel gaan doen naar een nieu
we bestemming voor het gebouw.
Als de raad zich achter dit onderzoek
stelt, kan dit onderdeel erin worden
meegenomen."
De gemeente heeft echter een af
spraak met Oudeschild geen GFT op
het industrieterrein te composteren.
Terpstra: „Maar ik heb geen idee of
dit verwerkingsproces tot klachten
leidt. Wel is het zo dat de GFT-
overslag in de Hamster geen overlast
geeft."
Ilrwrn van Irvn lluilrn v
De laatste tijd worden de Kogers, en
vooral de ondernemers „aangevallen"
door hevig verontwaardigde toeristen
(en ook Texelaars) naar aanleiding
van de enorme parkeerproblemen in
De Koog. Vooral de „vernieuwde",
verkleinde parkeerterreinen aan de Ni
kadel veroorzaken ergernis. In de
drukste tijd van het seizoen werd
tweederde van dit parkeerterrein in
beslag genomen door de kermis ge
volgd door het circus, dat slechts
éénderde opeiste. Het gevolg was,
dat her en der in De Koog auto's
werden geparkeerd, ongeacht of dit
al dan niet was toegestaan. Het gras
veld achter de Top Tiensupermarkt en
de afgesloten Nikadel werden al snel
de best bezette parkeerplaatsen,
vooral natuurlijk omdat er op het
dichtstbijgelegen parkeerterrein aan
de Nikadel en achter de Sparsuper-
markt betaald parkeren was gereali
seerd.
Wie schetste onze verbazing, toen
van de ene op de andere dag ineens
alle auto's die op de afgesloten Nika
del en het grasveld werden bekeurd
wegens parkeren zonder te betalen...
En dat terwijl nergens was of is aan
gegeven dat daar alleen tegen beta
ling kon worden geparkeerd- Het
bordje achter de Spar is dermate on
duidelijk dat iedereen aanneemt dat
het betaald parkeren geldt voor de
aangegeven, gemarkeerde parkeer
vakken. Logisch dat menig toerist en
Texelaar razend was over de parkeer
bon die ze daar kregen, om nog maar
niet te spreken over de Duitser die
geconfronteerd werd met een wiel
klem! De „ondeugende" Hollander
die naast hem staat is slechts f59,
kwijt en onze argeloze Oosterbuur
krijgt een wielklem die hem Tl 59,=
gaat kosten... Over discriminatie
gesproken! En dan, beste mensen,
als die wielklemmen alleen voor de
Duitsers worden gebruikt, plak dan
ook een sticker met Duitse tekst op
het raam... Zoiets noemt men nu
„toerissie peste".
Als het beleid van de gemeente op
deze wijze wordt doorgevoerd, ko
men die 47.OCX) bedden in ieder ge
val niet meer in gevaar, maar wèl de
midenstanders die uiteindelijk de du
pe zijn.
Wij hopen dat er voor het komende
seizoen een beter en duidelijk par
keerbeleid kan worden uitgewerkt,
anders voorzien wij grote problemen.
En de bekende, veel geuite dooddoe
ner „De Koog heeft het zo gewild"
geeft hier echt geen pas.
Ondernemers Nikadel:
Top Tien, Spar,
Pottenbakkerij, Kobeko, De
Taveerne, Garage Kikkert,
Snackbar Nikadel, Slagerij
De Boer, Chin. rest. De
Lange Muiur, Bruining Ver
huur, Hotel Dijkstra.
Dat er kritiek is op de kandidaatstel
ling vindt Bakker niet erg. „That's all
in the game. Het is in ieder geval een
teken dat er wordt meegedacht met
Teso."
on dochter Jetteke met de gewonnen bekers en een schilderij van hun ren-
Foto Frans Hopman)
Wethouder Terpstra verwacht dat
het reinigingsrecht voor bedrijven
met 45 50 procent omhoog
moet. Hij baseert deze tariefstijging
op de steeds hogere stortkosten.
waarmee de gemeente wordt ge
confronteerd. Voorzitter Ko Vinke
van het Texels Verbond van Onder
nemers (TVO) noemt de voorgeno
men stijging desgevraagd „niet te
verkopen". Hij roept het gemeente
bestuur op om te bekijken of de af
valinzameling niet goedkoper kan.
„B en w zouden er verstandig aan
doen om nu eens écht kritisch naar
de kostprijs te kijken", stelt Vinke.
„Als je kostendekkende tarieven
wilt hanteren, ben je ten opzichte
van de burgers wel verplicht de
kosten zo laag mogelijk te houden.
Het TVO-bestuur vindt dat er een
vergelijking moet komen tussen de
kosten van inzameling door de ge
meente en door een particulier be
drijf. Of leg de calculatie naast die
van een vergelijkbare gemeente. Ge
meentewerken zal de inzamelings-
kosten best zorgvuldig hebben
berekend. Maar als ik als onderne
mer te duur ben, ga ik óók na waar
dat iri zit. Het kan best zo zijn dat
het vuil ophalen doelmatiger en
goedkoper kan."
Onder druk van de raadsfracties van
VVD, Texels Belang en CDA nam
Terpstra een voorstel voor een tus
sentijdse verhoging met 29 procent
terug. Dat gebeurde tijdens de don
derdagavond gehouden vergadering
van de raadscommissie voor finan
cieel, economisch en technisch be
leid (FET). Volgens Terpstra valt er
nu tot het eind van het jaar een gat
van f74.500,-, waarvoor nog finan
ciële dekking nodig is. Voorgesteld
wordt om dit bedrag uit de algeme
ne reserves te halen.
De wethouder verdedigde zijn beleid
door te wijzen op de milieu
aspecten. „Alle rommel op een
hoop donderen in de duinen gaat
niet meer. Aan de nieuwe, betere
verwerking hangt een prijskaartje.
Wij worden nu geconfronteerd met
een verhoging van de stortkosten
door de provincie." Het is de bedoe
ling om het storten van bedrijfsafval
af te schaffen en het vanaf 1995
net als huisvuil te verbranden. De
provincie is nu bezig om de lagere
storttarieven op het niveau van de
verbrandingstarieven te brengen.
Sinds begin dit jaar zijn de stort
kosten (inclusief toeslag) gestegen
van 7115,- tot 7150,- per ton. De
verbrandingstarieven bedragen mo
menteel 7200,- per ton.
De discussie in de commissie
bracht nog een ander punt aan het
licht. Geconstateerd werd dat afval
van vakantieparken als bedrijfsafval
wordt gestort, hoewel het in feite
huishoudelijk afval betreft. De
kosten worden hierdoor gedrukt.
Groen Links raadslid Peter Bakker
zei dit scheef te vinden ten opzich
te van kleine verhuurders, die voor
de vakantiewoningen op hun erf
wèl het volle pond betalen. Bakker
deed het voorstel om voor de huis
jes in vakantieparken voortaan apart
reinigingsrecht te heffen. Directeur
Piet Plug van gemeentewerken bet
wijfelde echter of dat wettelijk is
toegestaan.