Biomassa-vergasser in PEN-centrale Plan voor nieuwe werkgelegenheid: Tarief bedrijfsafval volgend jaar de helft hoger? Wat ik zeggen wou. TEXELSE COURANT keren De Koog BETAALD PARKEREN BIJ AUTOMAAT wielklem aard Zoetelief op Duindigt TESO-bemanning ging weer naar school Aanrijding na voorrangsfout Aandeelhouders Hoe jaag je de toeristen weg? (AG 24 AUGUSTUS 1993 et niet te betalen. Tenminste, chten we met z'n allen, totdat „eente zonder aankondiging begon te schrijven." Wielklem els is het grasveld afgesloten, 3n langs de oude Nikadel nog orden geparkeerd. Bestuurders daar alleen komen via het rterreintje achter de Spar. Déér nvee P-borden met daaronder ndje „betaald parkeren". Het s bord heeft betrekking op de likadel, maar die aanwijzing jet voor iedereen duidelijk. „De denken dat die borden al- jor de parkeervakken achter de elden. Anderen valt het bordje U parkeren' niet eens op", al- Beek. Menig foutparkeerder Ie afgelopen weken een bon 19,- onder zijn ruitewisser. je Duitse gasten waren nog af: hun auto was geketend gevreesde wielklem. Boete in- kosten van aanbrengen en On: 7152,-. ondernemers worden zij ir regelmatig geconfronteerd frustreerde klanten. Van Beek: tn komen klagend binnen. 'Ik Ier niet meer, want je hebt hier bon te pakken. Mijn bood- en doe ik voortaan wel in Den kreeg ik te horen. Of dat waar met te controleren. Maar dat klandizie kan kosten, is wel kien heeft best wel begrip ■taald parkeren, maar dan et wel duidelijk worden aange- Discriminatie idel-ondernemers nemen het op voor hun Duitse klanten, het erg sneu voor die men- egt Roelie Stam van Snackbar „Het lijkt er zelfs op dat de ite met die wielklem en hoge en soort genoegdoening wil voor al die jaren dat Duitsers hun parkeerbon konden ver- n." at is de reden voor de wiel- it vorige zomer was het be- van foutparkerende luren verspilde moeite, omdat se justitie geen werk maakte etaalde bonnen. Middels de kunnen de Duitsers wèl tot worden gedwongen („fiscali- an parkeerboetes"). Kief aan b en w betitelen de ondernemers het beleid van lente als „discrimatie". Neaa- :lame vinden ze het in elk ge- uige de kreet „toerissie Dreigementen itenaar van de afdeling alge- iloed Arabier van Poolse af- chonk Texelaar Gerard Zoete- lag een mooie overwinning. ten het over paardesport, de renbaan Duindigt bij Wasse- precies te zijn. In de wed- sor 3-jarige Arabische paarden ie merrie Gracja, eigendom ielief, na 1800 snelle meters als eerste over de finishlijn, ireenvolgens een vierde, der- veede plaats was dit de eer- rie van het talentvolle dier, »ar voor het eerst aan races ut. Resultaat was een fraaie Futurity Cup, en overwin- ie. Gracja staat bij de ken- bekend als een langzame over een langere afstand uit de verf komt. Voor de -t$r van zondag werd het iarom tot de favorieten gere- if de uitbetaling in het tot f26,- voor een tientje lerkt bleef. De op Duindigt 96 Texelse eigenaar speelde ditmaal. Of zijn racehobby fortuin zal bezorgen, betwij- -hter„Als de races verder hpen, kan ik dit jaar mis- quitte spelen", zegt hij. kt die c De kosten voor een renpaard lopen stevig op. Alleen al voor een verzeke ring en trainer is hij per jaar zo'n f40.000,- kwijt. Maar het dier, dat hij in 1991 voor een redelijk bedrag aan schafte uit de overtollige collectie van een rijke Amerikaanse zakenman, is inmiddels in prijs gestegen. Naar Zoeteliefs schatting is Gracja nu en kele tonnen waard. De Texelse onder nemer is er trots op dat hij met het paard een zuiver gefokte Poolse Ara bier in handen heeft. Hij beschikt over de stamboom, die terug gaat tot het eind van de 18e eeuw. Gracja is dan ook een plaatje om te zien. Het dier is niet alleen razendsnel, maar heeft ook showkwaliteiten. Vorig jaar behaalde ze de derde plaats op het Nederlands kampioenschap. Tijdens het Europees kampioenschap slaag den volgens Zoetelief jaloerse concur renten erin het dier met een spuitje te verdoven, zodat Gracja kansloos was voor een hoge klassering. „Ik was niet bij de box gebleven en ach teraf was dat nogal naïef van me. Het is een keihard wereldje." Het raspaard werd in het begin bere den door Zoeteliefs dochters Kristen en Jetteke, maar inmiddels is het dier ondergebracht in Laagsoeren. Vaste jockey is Tamar van Wezel, trainster is Margje van der Starre. Vreemd: op sommige perkeerplaetsen. zoals hier aan de Parnassiastraat, wordt gewaar schuwd voor het gebruik van de wielklem. Op andere terreinen voor betaald parkeren, bij voorbeeld achter de Spar aan de Nikadel, ont breekt deze aanduiding. mene zaken van de gemeente be vestigt dat er regelmatig bekeurde Duitsers hun beklag komen doen. „Vanmorgen stond ik er nog vier te woord. De meesten hanteren argu menten als 'ik heb het bord niet ge zien' of 'ik had geen wisselgeld'. Sommigen zijn kwaad en dreigen met juridische stappen. Wij geven het ad vies om, als ze met willen betalen, binnen twee maanden een bezwaar schrift in te dienen bij b en w." Tot nog toe is het bij dreigementen gebleven. De klachten worden door gespeeld aan het gemeentebestuur, maar voor b en w vormen ze nog geen reden om het beleid te wijzigen. Veel klagers stappen eerst naar de politie. Woordvoerder Muus Smit: „Wij verwijzen hen door naar de ge meente. Het gaat om de inning van boetes bij parkeermeters, en dat is gemeentebeleid." Smit voelt zich der halve niet geroepen om commentaar te leveren. Wèl neemt hij het op voor de Texelse parkeerwachter Han Sta- persma, die zijn werk gedeeltelijk op het politiebureau uitvoert. „Ook al zijn de bordjes 'betaald parkeren' klein, ze stéén er wèl. Van de par keerwachter moet men niet verwach ten dat hij gaat marchanderen." Doel De Nikadel-winkeliers hopen dat het gemeentebestuur iets met de klach ten doet. Van Beek: „Verscheidene ondernemers hebben met de ge meente gebeld. 'De Koog heeft het zelf zo gewild', kregen we te horen. Wat daarmee werd bedoeld, weet ik niet, maar het klinkt nogal negatief. Ons doel is de situatie in het hoog seizoen te verbeteren: méér parkeer ruimte en duidelijke borden." Kan een „biomassa-vergasser" wor den gehuisvest in de electriciteits centrale? Deze vraag stelt Oosteren- der Fup Boon aan de gemeente, die het idee gaat voorleggen aan onder zoeksbureau Business Creation Re sult. Mocht dit zo zijn. dan sluit Texel zich aan bij overkantse gega digden in de race om dit proefpro ject te mogen huisvesten. Met een biomassa-vergasser wordt gas gewonnen uit afval. Het doel is tweeledig. Enerzijds wordt er afval in verwerkt en anderzijds is sprake van energiewinning. „Het ziet er naar uit Om de kans op een scheepsramp als de ondergang van de „Herald of Free Enterprise" zo klein mogelijk te maken en de overlevingskansen van mens en milieu zo groot mogelijk wanneer die zich onverhoopt toch voltrekt, zette het ministerie van Verkeer en Waterstaat vorig jaar een bijscholingscursus op, om het oplei dingsniveau van de bemanning van de „Zoute Veren" te verhogen. Dit jaar deed ook een achttiental Teso bemanningsleden aan de cursus mee. Het betreft programma's voor het nautisch en technisch personeel. Het nautisch programma bevat onder an dere de stabiliteit van schepen in be schadigde toestand, het scheepsgedrag op ondiep water en het vervoer van gevaarlijke stoffen. De oefenstof voor de technische be treft ondermeer redding- en veilig heidsmiddelen en EHBO. De cursus werd verzorgd door leerkrachten van de Abel Tasmanschool in Harlingen. De geslaagde TESO-mensen zijn: S. M. Bakelaar, D. J. Bakker, H. J. Boon, S. Broersma, R. C. Daalder, C. Kooi man, D. C. Kooiman, A. Schaatsen- berg, J. B. Staal en J. C. Wiering (allen nautisch) en D. S. Bakker, H. B. Boks, J. Keizer, B. Nieuwenhuis, J. H. Raven, A. H. Sieling, J. Takes en R. V. Timmers (allen technisch). dat in de vergassingsinstallatie aan beide zaken kan worden voldaan", al dus H. van der Kroft, hoofd bureau huishoudelijk afval en slib. De biogasinstallatie is een gecombi neerd project van de provincie, het PEN en het Energie Onderzoekscen trum in Petten, die zich in een pro jectgroep hebben verenigd. Het is de bedoeling dat in de installatie vanaf 1995 jaarlijks 80.000 ton organisch (GFT) afval wordt vergast, zodat een oplossing wordt gevonden voor het afvalprobleem. Voor de biovergasser is een terrein nodig van één tot an derhalve hectare grond. De investe ring voor een installatie van dergelijke omvang bedraagt naar verluid rond de honderd miljoen gulden. Voorwaarden Aan realisatie zijn wel een aantal voorwaarden verbonden. Onder meer moet de installatie voldoen aan de eisen op milieuhygiënisch gebied. De installatie geldt qua omvang als eerste in zijn soort. Van der Kroft: „Als de ervaring uitwijst dat de bio vergasser voldoet, komen er waar schijnlijk meer. De totale hoeveelheid GFT-afval in heel Noordholland is jaarlijks ruim 300.000 ton." Biogas Het biogas (methaan) komt vrij bij de vertering van het afval. Om de om- zettingstijd tot compost, die in de be staande installaties zo'n elf weken bedraagt, te verkorten, wordt de massa kunstmatig verhit. De gaswin ning vindt plaats in een gesloten pro ces, en geeft volgens Van der Kroft voor zover bekend geen stankover last. „Vergelijkbare installaties elders in Europa geven geen klachten." Hoewel een lokatie nog niet is geko zen twijfelt hij of Texel wel zo'n ge schikte plaats is. Texelaar Fup Boon denkt van wèl. „Zowel gebouw als installatie kan worden ingezet voor een biomassa vergasser. Bovendien blijft een deel van de werkgelegenheid die door het verdwijnen van de stroomopwekking wegvalt, behouden voor Texel." De biovergasser biedt werk aan zo'n twintig mensen. „De aanvoer van GFT-afval kan met dezelfde vrachtwa gens die nu het Texelse afval naar vuilverbranders aan de vastewal ver voeren. De auto's komen immers leeg terug." Navraag bij de gemeente leert dat jaarlijks zo'n 10.000 ton afval het eiland per vrachtwagen verlaat. Aan gezien de biogasser jaarlijks 80.000 ton moet verwerken moet voor de resterende 70.000 ton nog een ande re transportmogelijkheid worden ge vonden. Over de vraag op welke wijze het gas wordt afgevoerd, wil de provin ciewoordvoerder nog geen uitspraak doen, evenals het transport van een ander restprodukt van het afval, de compost vanaf het eiland. „Ik denk, maar dat is een persoonlijke mening, dat een hneer centrale ligging de voorkeur zal genieten. Maar dat is nog niet de officiële mening van de projectgroep." Snel Initiatiefnemer Boon dringt er bij de gemeente op aan zo snel mogelijk te onderzoeken of zijn plan haalbaar is, omdat ook andere gemeenten, waar onder Den Helder, de biomassa- Op de kruising Pontweg/Zuid Haffel zijn na een voorrangsfout twee auto's met elkaar in aanrijding geko men. Eén passagier moest met ver- wondigen naar het Gemini- ziekenhuis worden overgebracht. Een 57-jarige chauffeur uit Den Burg wilde vanaf Zuid Haffel met zijn bestelbus de Pontweg oversteken, maar verleende geen voorrang aan een 29-jarige chauffeuse uit Den Hoorn die van rechts naderde. Bij de botsing liep de vrouw een hoofwond op, die door een huisarts werd ver zorgd. Eén inzittende moest met ver wondingen naar het ziekenhuis worden overgebracht. De bestuurder van de bestelwagen mankeerde niets. Beide voertuigen raakten zwaar be schadigd. HOT'-L RESTAURANT t A\>\ CASPAR!! RB Geslaagden en veerdienst directies bijeen in Harlingen (Foto Dick Mandshanden. Harimger Courant) Lees verder van pagina 1 ma de tussenliggende tijd blijft zitten. Een woordvoerder van de genoemde groep zal tijdens de vergadering een en ander toelichten. Dezer dagen zal Teso worden ingelicht over de precie ze inhoud van hun bezwaren tegen de huidige kandidaten en de voorstel len, zodat de veerdienst de sug gesties op hun waarde en rechtskracht kan beoordelen. Géén twijfel Bob Bakker, president-commissaris van Teso, toont zich in een eerste reactie totaal niet onder indruk van de motivatie van de groep. „Er is geen enkele reden om aan de affini teit van de kandidaten te twijfelen. Als raad van commissarissen, en we zijn per slot van rekening door de aandeelhouders zelf gekozen, is dat de allereerste vraag die we ze stellen. Ook vragen we ze of ze achter de doelstellingen van Teso staan, name lijk continuïteit in de huidige vorm. In beide gevallen voldoen ze aan deze normen, die in de statuten zijn vast gelegd. En reken maar dat we er héél wat uurtjes over hebben afgepraat. Vrijdag kwam ik nog iemand.tegen die me verzekerde dat zeker één van de twee volgens hem voldoende affi niteit had met het eiland." vergasser naar zich toe willen trek ken. „Zelf heb ik tekort gegevens om over de haalbaarheid te kunnen oor delen." Wethouder Terpstra (milieu) durft in een eerste reactie niet te zeggen of het plan kans van slagen heeft. „Het is in ieder geval een creatief idee, dat we gaan voorleggen aan Business Creation Result. Dat kunnen ze dan meenemen in het onderzoek dat ze eventueel gaan doen naar een nieu we bestemming voor het gebouw. Als de raad zich achter dit onderzoek stelt, kan dit onderdeel erin worden meegenomen." De gemeente heeft echter een af spraak met Oudeschild geen GFT op het industrieterrein te composteren. Terpstra: „Maar ik heb geen idee of dit verwerkingsproces tot klachten leidt. Wel is het zo dat de GFT- overslag in de Hamster geen overlast geeft." Ilrwrn van Irvn lluilrn v De laatste tijd worden de Kogers, en vooral de ondernemers „aangevallen" door hevig verontwaardigde toeristen (en ook Texelaars) naar aanleiding van de enorme parkeerproblemen in De Koog. Vooral de „vernieuwde", verkleinde parkeerterreinen aan de Ni kadel veroorzaken ergernis. In de drukste tijd van het seizoen werd tweederde van dit parkeerterrein in beslag genomen door de kermis ge volgd door het circus, dat slechts éénderde opeiste. Het gevolg was, dat her en der in De Koog auto's werden geparkeerd, ongeacht of dit al dan niet was toegestaan. Het gras veld achter de Top Tiensupermarkt en de afgesloten Nikadel werden al snel de best bezette parkeerplaatsen, vooral natuurlijk omdat er op het dichtstbijgelegen parkeerterrein aan de Nikadel en achter de Sparsuper- markt betaald parkeren was gereali seerd. Wie schetste onze verbazing, toen van de ene op de andere dag ineens alle auto's die op de afgesloten Nika del en het grasveld werden bekeurd wegens parkeren zonder te betalen... En dat terwijl nergens was of is aan gegeven dat daar alleen tegen beta ling kon worden geparkeerd- Het bordje achter de Spar is dermate on duidelijk dat iedereen aanneemt dat het betaald parkeren geldt voor de aangegeven, gemarkeerde parkeer vakken. Logisch dat menig toerist en Texelaar razend was over de parkeer bon die ze daar kregen, om nog maar niet te spreken over de Duitser die geconfronteerd werd met een wiel klem! De „ondeugende" Hollander die naast hem staat is slechts f59, kwijt en onze argeloze Oosterbuur krijgt een wielklem die hem Tl 59,= gaat kosten... Over discriminatie gesproken! En dan, beste mensen, als die wielklemmen alleen voor de Duitsers worden gebruikt, plak dan ook een sticker met Duitse tekst op het raam... Zoiets noemt men nu „toerissie peste". Als het beleid van de gemeente op deze wijze wordt doorgevoerd, ko men die 47.OCX) bedden in ieder ge val niet meer in gevaar, maar wèl de midenstanders die uiteindelijk de du pe zijn. Wij hopen dat er voor het komende seizoen een beter en duidelijk par keerbeleid kan worden uitgewerkt, anders voorzien wij grote problemen. En de bekende, veel geuite dooddoe ner „De Koog heeft het zo gewild" geeft hier echt geen pas. Ondernemers Nikadel: Top Tien, Spar, Pottenbakkerij, Kobeko, De Taveerne, Garage Kikkert, Snackbar Nikadel, Slagerij De Boer, Chin. rest. De Lange Muiur, Bruining Ver huur, Hotel Dijkstra. Dat er kritiek is op de kandidaatstel ling vindt Bakker niet erg. „That's all in the game. Het is in ieder geval een teken dat er wordt meegedacht met Teso." on dochter Jetteke met de gewonnen bekers en een schilderij van hun ren- Foto Frans Hopman) Wethouder Terpstra verwacht dat het reinigingsrecht voor bedrijven met 45 50 procent omhoog moet. Hij baseert deze tariefstijging op de steeds hogere stortkosten. waarmee de gemeente wordt ge confronteerd. Voorzitter Ko Vinke van het Texels Verbond van Onder nemers (TVO) noemt de voorgeno men stijging desgevraagd „niet te verkopen". Hij roept het gemeente bestuur op om te bekijken of de af valinzameling niet goedkoper kan. „B en w zouden er verstandig aan doen om nu eens écht kritisch naar de kostprijs te kijken", stelt Vinke. „Als je kostendekkende tarieven wilt hanteren, ben je ten opzichte van de burgers wel verplicht de kosten zo laag mogelijk te houden. Het TVO-bestuur vindt dat er een vergelijking moet komen tussen de kosten van inzameling door de ge meente en door een particulier be drijf. Of leg de calculatie naast die van een vergelijkbare gemeente. Ge meentewerken zal de inzamelings- kosten best zorgvuldig hebben berekend. Maar als ik als onderne mer te duur ben, ga ik óók na waar dat iri zit. Het kan best zo zijn dat het vuil ophalen doelmatiger en goedkoper kan." Onder druk van de raadsfracties van VVD, Texels Belang en CDA nam Terpstra een voorstel voor een tus sentijdse verhoging met 29 procent terug. Dat gebeurde tijdens de don derdagavond gehouden vergadering van de raadscommissie voor finan cieel, economisch en technisch be leid (FET). Volgens Terpstra valt er nu tot het eind van het jaar een gat van f74.500,-, waarvoor nog finan ciële dekking nodig is. Voorgesteld wordt om dit bedrag uit de algeme ne reserves te halen. De wethouder verdedigde zijn beleid door te wijzen op de milieu aspecten. „Alle rommel op een hoop donderen in de duinen gaat niet meer. Aan de nieuwe, betere verwerking hangt een prijskaartje. Wij worden nu geconfronteerd met een verhoging van de stortkosten door de provincie." Het is de bedoe ling om het storten van bedrijfsafval af te schaffen en het vanaf 1995 net als huisvuil te verbranden. De provincie is nu bezig om de lagere storttarieven op het niveau van de verbrandingstarieven te brengen. Sinds begin dit jaar zijn de stort kosten (inclusief toeslag) gestegen van 7115,- tot 7150,- per ton. De verbrandingstarieven bedragen mo menteel 7200,- per ton. De discussie in de commissie bracht nog een ander punt aan het licht. Geconstateerd werd dat afval van vakantieparken als bedrijfsafval wordt gestort, hoewel het in feite huishoudelijk afval betreft. De kosten worden hierdoor gedrukt. Groen Links raadslid Peter Bakker zei dit scheef te vinden ten opzich te van kleine verhuurders, die voor de vakantiewoningen op hun erf wèl het volle pond betalen. Bakker deed het voorstel om voor de huis jes in vakantieparken voortaan apart reinigingsrecht te heffen. Directeur Piet Plug van gemeentewerken bet wijfelde echter of dat wettelijk is toegestaan.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1993 | | pagina 5