iaan oed lemeentevoorlichter Is betere service de om ambtenaren wel met het publiek? „Maximum slaapplaatsen bijstellen tot 45.000" Van Asselt Groen Links Jansen Wat ik zeggen wou Algemene beschouwing Algemene beschouwing Algemene beschouwing Wie moeten wij hiervoor bedanken? PEXELSE^ COURANT emonderzoek ook er bebouwing Texel door landbouw bouw ontstaan Van boeren die zich Hm-vrn van 1n,-n Huilen van <V f.-.U-lx VRIJDAG 29 OKTOBER 1993 denkelijk. Het gebeurt om „economi sche redenen" maar het is tegenover de raadscommissie niet gemotiveerd. Van Asselt wijst de voorgenomen verhoging van reinigingsrechten af. Hij vindt bovendien dat er een betere verhouding moet komen tussen de tarieven voor één- en meerpersoons huishoudens. „Nu groeit het hardstik- ke scheef ten nadele van éénper soons huishoudens, dus bejaarden en jongeren zijn de dupe". Van Asselt is voor verkoop van open baar groen aan particulieren. Dat le vert geld op en bespaart op onderhoud. Donderdag 21 oktober gingen wij naar een voorstelling van Herman Finkers in „De Kampagne" te Den Helder. Na afloop zagen we de boot de fuik uit varen. Moeten we hiervoor „De Kampanje" bedanken, omdat ze de slagbomen op het parkeerterrein hebben aange bracht, zodat het een kwartier duur de voordat we het terrein hadden verlaten? Moeten we de Teso bedan ken, omdat ze zo'n haast hadden om thuis te komen? Of moeten we de S.O.W. (Stichting Ondersteuning Wel zijnswerk) bedanken, waarvan een medewerker erop toeziet, dat alles goed verloopt. Dit houdt toch ook de afvaart van de extra boot in? Jam mer, wij weten het niet. Desalniette min moesten wij een hotel zoeken, met op Texel kinderen en oppas. Voor de volgende voorstelling kunt u er maar beter op voorbereid zijn, mocht u met de auto gaan. Fam. S. Schellinger Fam. J. J. Rab Fam. P. van Sambeek Fam. W van de- Kamer U ambtenaren wel goed met de burgers om? Het onafhanke- raadslid Jan van Asselt heeft daar zijn twijfels over. Als lid de beroepsschriftencommissie kreeg hij het afgelopen jaar meer met geschillen te maken dan vroeger. Opvallend vaak hij ook persoonlijk benaderd door mensen die zich verkeerd mdeld voelden. Voor een deel is dat te verklaren uit de toe- ende mondigheid van de burgers, maar Van Asselt heeft de uk dat ook de wijze waarop sommige ambtenaren tegen de isen optreden, een belangrijke oorzaak is. i algemene beschouwing wees (sselt erop dat hiermee de repu- ian het hele ambtelijk apparaat I geding is en vroeg om maatre- van het college. Hij wees op i recente voorbeelden: de wijze de strandnota en de kwestie bkker zijn behandeld, jadslid uitte zijn verontrusting Je veel te geringe woningbouw- ijkheden die Texel geboden Met name het aantal betaalba- ningen voor jongeren is hoogst ioende. Van Asselt wil „uitge- onderzocht zien wat de voor- ielen zijn van aansluiting bij een nieuw te vormen waddenregio. Als Texel bij het gewest noordelijk Noordholland blijft, zal het voorname lijk als natuurgebied zijn voor bestemd, met kwalijke gevolgen voor de agrarische bedrijfstak. Het afgelopen jaar is het ambtelijk apparaat uitgebreid. De bestuurders die de kiezers hadden beloofd daar niet aan te zullen meewerken, heb ben dat toch gedaan en hebben de politiek ongeloofwaardig gemaakt. „Volksverlakkerij" „Geen enkele afde ling wil vrijwillig inkrimpen, maar nood breekt wetten. De economie loopt terug. Ik vind dat we ons moe ten aanpassen en vermindering van personeel moeten doorvoeren. De voorgestelde verhoging van leges en onroerend goed-belasting zou dan in één klap overbodig zijn. Het leven op een eiland brengt extra kosten met zich mee en de belastingen moeten mild blijven om dat te compenseren". Van Asselt vroeg ook om soepelheid en creativiteit bij milieueisen, reke ning houdend met de kleinschalige lokale situatie. Het onafhankelijk raadslid betreurt het dat b en w nog geen standpunt hebben ingenomen ten aanzien van een podiumvoorziening in Den Burg. „Het ettert nu maar door op deze manier" Van Asselt verwacht dat de (herver deling van toeristische slaapplaatsen spanningen zal oproepen en uitte het verwijt dat het college wat dat be treft nog geen beleid heeft ontwik keld. Dat het nu lager uit te voeren hotel op het Stappeland in De Koog er 25 bedden heeft bijgekregen vond hij be- en hij wil ook fietspaden langs Li- mietweg, Vuurtorenweg en Slufter- weg. Hij acht éénrichtingverkeer naar De Cocksdorp (heen via de Hoofd weg en terug via de Postweg) gebo den. Hij wil een maximum snelheid van 30 km binnen de bebouwde kom en vrijstelling van parkeerkosten voor aanwonende Texelaars binnen de au tovrije zones. Jansen vraagt om terughoudendheid bij bebording, dus alleen borden als het nodig is en verwijdering van re clameborden. Ook een toeristische bootverbinding Oudeschild-Den Hel der v.v. heeft zijn sympathie. Wat betreft economie en werkgele genheid pleit hij voor milieuvriendelij ke landbouw die hoogwaardige Texelse agrarische produkten ople vert. De nog resterende slaapplaatsen wil hij toegedeeld zien aan kleine lo- giesverstrekkers. Onder het hoofdstuk sociale zaken en volksgezondheid vraagt Jansen aandacht voor de „stoepzitters" van de Groeneplaats. Het jeugdwerk moet ervoor zorgen dat die zich zin voller gaan vermaken op een meer comfortabele plaats. De voormalige CDA-er wil de politie zichtbaar terug in de dorpen, bewaking op naaktstranden en eventueel een 12-1-2 regeling in plaats van de huidi ge 1-2-3 regeling voor cafés. Texelse waarden Jansen wil dat in het onderwijs meer aandacht wordt gegeven aan cultuur en natuur van Texel en stelt voor dat het bedrijfsleven wordt betrokken bij de inhoud van onderwijsprogramma's om een marktgericht onderwijsaan bod te realiseren. Hij vindt de huidige bioscoop als schouwburgzaal voor het vereni gingsleven te klein, pleit voor gebruik van „Calluna" door scholen buiten het seizoen, vergroting van het zend- bereik van de lokale omroep, stich ting van een luchtvaartmuseum annex expositie over de opstand van de Georgiërs en heraanleg van de Franse tuin van Brakestein. ïrviceverlening door gemeente moet beter. Er zou een ge- itevoorlichter aangesteld moeten worden die alle problemen agen van burgers doorverwijst naar de juiste afdeling en irantwoordelijk is voor de interne afstemming van de [verlening door deze afdelingen. Zo'n voorlichter zou ook ol kunnen spelen bij het aantrekken van bedrijven en het in van klanten voor bedrijventerrein. Meursbureau Grontmij heeft ar onderzoek gedaan naar de "9 voor het magazijn van Al- 'in en naast de winkel van de thoorl. De concentratie olie «aten (stoffen die worden ge- Ij olieverwerking) overtreft de Wat betreft de financiën wil Jansen de plaatselijke belastingen niet meer dan trendmatig verhoogd zien. Net als op de andere eilanden wil hij ook toeristenbelasting vangen van dagre creanten en hij vraagt ruime moge lijkheden om openbaar groen aan particulieren te verkopen. Behoud van schapenboeten wil hij bevorderen door het uitloven van een jaarlijkse „boetenbokaal" voor de best onder houden schapenboet. een van de vele wensen die ids kort onafhankelijke raadslid Jansen vertolkt in zijn alge beschouwing bij de gemeente- n'ng 1994. De voormalige fdoet geen financiële wijzi- florstellen, maar grijpt de gele id wel aan om zijn inmiddels de afkeer van het huidige ge le etaleren en om te pleiten en eigen waddengewest, eel deel uit makend van de cie Friesland. „Gewestvorming iodenken op de huidige manier 'Texel funest". i maakt zich zorgen over ver dring van gemeentelijke service, dat het hinderwetbeleid meer afgestemd op de eilandelijke ien wil in elk geval geen uit- g van de volgens hem al vrij grijke gemeentelijke milieuafde- Herkenbaar Btreft ruimtelijke ordening pleit l'herkenbaarheid van het Texel- techap en ziet weinig terecht ivan woningbouw zolang Texel huidige regio blijft. Gestreefd Worden naar één- en tweeper- fconingen binnen de bebouwde (n. Dat de gemeente het huis De Lindeboom sloopte is te telen. Hier zou een woningzoe- ilerzoek naar bodemvervuiling llhelminalaan, dat de ge- i f35.000,- kostte, heeft aan- ■i dat nader onderzoek onder Ifenzende bebouwing nodig Voor moet de gemeente op- '14.100,- neertellen. kende nog een tijd mee gebaat zijn geweest. Jansen wil dat op land schappelijk kwetsbare punten niet wordt gebouwd en voelt zelfs voor „saneren" als er al wat staat, waarbij hij denkt aan de bunker op de hoek Georgiëweg-Kogerweg. Hij wil ner gens hoogbouw en pleit voor wo ningbouw op het terrein van de voormalige TEM-centrale in Den Burg en op de plaats in De Waal waar nu nog bedrijfsgebouwen staan. Hij wil stabilisering van het huidige aantal toeristische bedden, vraagt een golf baan op een plaats waar snelle reali satie mogelijk is en betreurt de bedrijfsgebouwen die zijn verrezen aan de Waalderstraat bij de komgrens van Den Burg („bijna op de sloot ge situeerd"). Jansen wil duidelijkheid over de mo gelijkheden voor detailhandel op be drijventerreinen. Hij wil vermindering van het huisvuilaanbod, studie naar concurrerende vuilverwerkingsmetho des en vraagt om beloning van initia tieven die gericht zijn op het voorkomen van vervuiling. Jansen wil dat het publiek eens per maand gra tis vuil kan bezorgen bij De Hamster en vindt dat onderzocht moet wor den of er toch nog een waterfabriek kan worden gestart nabij Oudeschild. Duin- en bosgebieden moeten zoveel mogelijk worden opengesteld voor re creatief medegebruik. Fietspad Wat betreft het vervoer vindt Jansen dat de stukken fietspad De Cocksdorp-Eendracht en Ceres-'t Horntje moeten worden opengesteld tet sterke vermoeden bestaat wontreiniging doorloopt on- iebouwen, zullen via boringen floeren van de panden nieu- dmonsters worden genomen. Wuilde grond ook wordt ver hangt af van de provin cie. fc] wordt op een prioriteiten- tast", aldus een medewer- 'fe gemeentelijke 'deling. Omdat in de provincie todere gevallen van bodem- Hging bekend zijn, lijkt het •schijnlijk dat het Texelse ge- Wordt aangepakt. „Maar ze- 1 niet. Als ze geen geld 'oor sanering van die grotere l maar wèl voor een kleine- et best zijn dat ze zoiets 'ken." Groen Links (GL) publiceert ook een uitgebreide visie op de toekomst van de geplaagde agrarische sector. „Kansen voor de Texelse landbouw liggen in exclusieve (biologische) teelten. De naam van het relatief schone Texel kan een meerwaarde geven, wat in de markt moet wor den uitgebuit", aldus Bakker, die de agrarische ondernemers oproept zich van hun creatieve kant te laten zien. Verder voorziet Bakker in de komen de jaren een uitbreiding van de Cocksdorper basisschool Durper- honk. GL deelt de zorg van raadslid Gelein Jansen inzake de bestuurlijke herindeling van Nederland, maar wijst loskoppeling van de provincie Noordholland af. Beheersing van de toeristische groei is in de algemene beschou wing van Groen Links de rode draad. De fractie stelt voor het maximum aantal slaapplaatsen terug te brengen naar 45.000 (in plaats van 47.000). Uitbreiding van het kamperen bij de boer wijst Groen Links van de hand, omdat dit tot een ruime over schrijding van de bedden-limiet leidt. En om de situatie tijdens het seizoen voor de eigen bevolking leefbaar te houden, pleit fractieleider Peter Bakker voor een parkeerkaart voor Texelaars. hebben steeds aangedrongen op Prnfitf*rf»rt wan naam schaalvergroting. Mede hierdoor zijn rruilieren van naam de milieuproblemen voor de land- „Storend is dat de burgers part noch deel hebben aan de omvorming van bestuurlijk Nederland. Het is de taak van het gemeentebestuur de burger voor te lichten over wat er op dit ge bied gaande is. Juist nu er nog iets te kiezen of te beïnvloeden is." Traditioneel houdt de verkeersproble matiek GL heftig bezig. Het ergert de fractie dat b en w het beloofde ver- keersveiligheidsplan nog niet hebben afgerond. GL vindt een fietspad langs de Vuurtorenweg (ter bescherming van o.a. de Texelse schnnliennH) ha- Voor het terugschroeven van de hui dige bovengrens van 47.000 toeristi sche bedden somt GL een aantal argumenten op: de effecten die het toerisme nu al teweeg brengt op de leefbaarheid, de bij doorgroeien naar 47.000 noodzakelijke verplaatsing van de veerhaven naar Balgzand en de toeristische autostroom op Texel. De groeiende verkeersdrukte op Texel wordt als een grote bedreiging van de leefbaarheid beschouwd. „Wij stellen het bestaande aantal van 45.000 als absoluut maximum. En in plaats van een groei naar 47.000 stellen wij een beheerste sanering naar 43.000 slaapplaatsen voor." GL stelt voor om voortaan alleen aan plannen mee te werken als er een aantal slaapplaatsen wordt ingele verd. Zo ontstaat een nieuwe buffer van 2.000 slaapplaatsen voor bedrij ven die een uitbreiding écht nodig hebben. Kamperen bij de boer In dit verband waarschuwt GL tegen het voorstel van Texels Belang om het toegestane aantal tenten op boe renerven te verhogen. Voorgerekend wordt dat deze uitbreiding tot gevolg heeft dat alle 2.000 nog op Texel be schikbare slaapplaatsen naar het kamperen bij de boer gaan. Sterker nog: om de boeren tevreden te stel len zullen er 1.000 extra slaapplaat sen uitgegeven moeten worden, waardoor de 47.000-grens ruim wordt overschreden. Volgens GL is het standpunt van Texels Belang (TB) juridisch onhoudbaar, omdat boeren bedrijven die wèl in aanmerking ko men, maar nog geen vergunning bezitten, niet kunnen worden uit gesloten. Landbouw Volgens GL zijn de agrariërs niet al leen het slachtoffer geworden van overheidsbeleid, maar ook van hun eigen landbouworganisaties. „Beide diep in de schulden hebben moeten steken om zich te handhaven kan niet worden verwacht dat zij zich in een onduidelijk avontuur storten. Toch liggen de kansen in milieuvrien delijke teelten. Met moderne technie ken, een goed distributienet en een goed geleide winkelketen wint de biologische branche steeds meer ter rein." Dat succes mogelijk is bewijst vol gens GL een milieuvriendelijke op Texel geteelde aardappel „De vraag overtreft vele malen de teeltmogelijk heden." Of een Waddenregio haalbaar is, is volgens GL een grote vraag. „Met al le respect voor onze buren, maar wat heeft de Texelaar bestuurlijk, maat schappelijk en sociaal met Vlieland? Weinig, menen wij. De levensader van Texel (gas, water, licht, zieken zorg, vervoer, e.d. ligt écht in Noord holland GL doet een ludiek tegenvoorstel: een samenwerkings verband met Wieringen. „Dat is bui ten ons eiland de enige plaats in Nederland waar je de mensen in 'gnap Tessels' te woord kunt staan...." Niettemin vindt GL het een goede zaak om de samenwerking met de andere Waddeneilanden te verdiepen. En net als Gelein Jansen vreest GL dat regiovorming van het gewest Kop van Noordholland met twee andere gewesten tot een schaalvergroting leidt, waardoor de burger het over zicht verliest. langrijker dan een toeristisch fietspad over de Limietweg, waarvoor b en w voor 1994 een bedrag van ƒ325.000,- hebben gereserveerd. Opvallend is het voorstel voor een parkeerkaart voor Texelaars. Zij mo gen hiermee in de eigen woonstraat onbeperkt en in andere straten bijv. twee uur gratis parkeren. De maatre gel geldt voor de dorpskernen en de omliggende wegen. In de Parkstraat moet autoverkeer worden verboden en in de rest van het centrum vanaf de parkeerplaats Vogelenzang, De parkeerplaatsen op de Groeneplaats moeten worden omgezet in een rij wielstalling. Gevolg is dat langs de buitenring van Den Burg extra par keerplaatsen moeten worden ge maakt. Liefst van tijdelijke aard, bijv. stukken weiland met graskeien. Vorig jaar baarde GL opzien met een plan voor een luiercentrale. Becijferd was dat de gemeente de afvalberg met ruim 100 ton kan verminderen als er geen wegwerpluiers meer wor den aangeboden. Twee mensen die de haalbaarheid van dit idee wilden toetsen, kregen van de gemeente en aanverwante instellingen echter geen enkele medewerking. „Als de ge meente zó met zulke initiatieven om sprint, staan wij niet vóór in de rij om de reinigingstarieven maar weer te verhogen." GL stelt voor een fonds te vormen, waaruit grote prijsstijgingen van de afvalverwerking kunnen worden opgevangen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1993 | | pagina 9