iaan
oed
lemeentevoorlichter
Is betere service
de
om
ambtenaren wel
met het publiek?
„Maximum slaapplaatsen
bijstellen tot 45.000"
Van Asselt
Groen Links
Jansen
Wat ik zeggen wou
Algemene beschouwing
Algemene beschouwing
Algemene beschouwing
Wie moeten wij
hiervoor bedanken?
PEXELSE^ COURANT
emonderzoek ook
er bebouwing
Texel door landbouw bouw ontstaan Van boeren die zich
Hm-vrn van 1n,-n Huilen van <V f.-.U-lx
VRIJDAG 29 OKTOBER 1993
denkelijk. Het gebeurt om „economi
sche redenen" maar het is tegenover
de raadscommissie niet gemotiveerd.
Van Asselt wijst de voorgenomen
verhoging van reinigingsrechten af.
Hij vindt bovendien dat er een betere
verhouding moet komen tussen de
tarieven voor één- en meerpersoons
huishoudens. „Nu groeit het hardstik-
ke scheef ten nadele van éénper
soons huishoudens, dus bejaarden en
jongeren zijn de dupe".
Van Asselt is voor verkoop van open
baar groen aan particulieren. Dat le
vert geld op en bespaart op
onderhoud.
Donderdag 21 oktober gingen wij
naar een voorstelling van Herman
Finkers in „De Kampagne" te Den
Helder. Na afloop zagen we de boot
de fuik uit varen.
Moeten we hiervoor „De Kampanje"
bedanken, omdat ze de slagbomen
op het parkeerterrein hebben aange
bracht, zodat het een kwartier duur
de voordat we het terrein hadden
verlaten? Moeten we de Teso bedan
ken, omdat ze zo'n haast hadden om
thuis te komen? Of moeten we de
S.O.W. (Stichting Ondersteuning Wel
zijnswerk) bedanken, waarvan een
medewerker erop toeziet, dat alles
goed verloopt. Dit houdt toch ook de
afvaart van de extra boot in? Jam
mer, wij weten het niet. Desalniette
min moesten wij een hotel zoeken,
met op Texel kinderen en oppas. Voor
de volgende voorstelling kunt u er
maar beter op voorbereid zijn, mocht
u met de auto gaan.
Fam. S. Schellinger
Fam. J. J. Rab
Fam. P. van Sambeek
Fam. W van de- Kamer
U ambtenaren wel goed met de burgers om? Het onafhanke-
raadslid Jan van Asselt heeft daar zijn twijfels over. Als lid
de beroepsschriftencommissie kreeg hij het afgelopen jaar
meer met geschillen te maken dan vroeger. Opvallend vaak
hij ook persoonlijk benaderd door mensen die zich verkeerd
mdeld voelden. Voor een deel is dat te verklaren uit de toe-
ende mondigheid van de burgers, maar Van Asselt heeft de
uk dat ook de wijze waarop sommige ambtenaren tegen de
isen optreden, een belangrijke oorzaak is.
i algemene beschouwing wees
(sselt erop dat hiermee de repu-
ian het hele ambtelijk apparaat
I geding is en vroeg om maatre-
van het college. Hij wees op
i recente voorbeelden: de wijze
de strandnota en de kwestie
bkker zijn behandeld,
jadslid uitte zijn verontrusting
Je veel te geringe woningbouw-
ijkheden die Texel geboden
Met name het aantal betaalba-
ningen voor jongeren is hoogst
ioende. Van Asselt wil „uitge-
onderzocht zien wat de voor-
ielen zijn van aansluiting bij
een nieuw te vormen waddenregio.
Als Texel bij het gewest noordelijk
Noordholland blijft, zal het voorname
lijk als natuurgebied zijn voor
bestemd, met kwalijke gevolgen voor
de agrarische bedrijfstak.
Het afgelopen jaar is het ambtelijk
apparaat uitgebreid. De bestuurders
die de kiezers hadden beloofd daar
niet aan te zullen meewerken, heb
ben dat toch gedaan en hebben de
politiek ongeloofwaardig gemaakt.
„Volksverlakkerij" „Geen enkele afde
ling wil vrijwillig inkrimpen, maar
nood breekt wetten. De economie
loopt terug. Ik vind dat we ons moe
ten aanpassen en vermindering van
personeel moeten doorvoeren. De
voorgestelde verhoging van leges en
onroerend goed-belasting zou dan in
één klap overbodig zijn. Het leven op
een eiland brengt extra kosten met
zich mee en de belastingen moeten
mild blijven om dat te compenseren".
Van Asselt vroeg ook om soepelheid
en creativiteit bij milieueisen, reke
ning houdend met de kleinschalige
lokale situatie.
Het onafhankelijk raadslid betreurt
het dat b en w nog geen standpunt
hebben ingenomen ten aanzien van
een podiumvoorziening in Den Burg.
„Het ettert nu maar door op deze
manier"
Van Asselt verwacht dat de (herver
deling van toeristische slaapplaatsen
spanningen zal oproepen en uitte het
verwijt dat het college wat dat be
treft nog geen beleid heeft ontwik
keld.
Dat het nu lager uit te voeren hotel
op het Stappeland in De Koog er 25
bedden heeft bijgekregen vond hij be-
en hij wil ook fietspaden langs Li-
mietweg, Vuurtorenweg en Slufter-
weg. Hij acht éénrichtingverkeer naar
De Cocksdorp (heen via de Hoofd
weg en terug via de Postweg) gebo
den. Hij wil een maximum snelheid
van 30 km binnen de bebouwde kom
en vrijstelling van parkeerkosten voor
aanwonende Texelaars binnen de au
tovrije zones.
Jansen vraagt om terughoudendheid
bij bebording, dus alleen borden als
het nodig is en verwijdering van re
clameborden. Ook een toeristische
bootverbinding Oudeschild-Den Hel
der v.v. heeft zijn sympathie.
Wat betreft economie en werkgele
genheid pleit hij voor milieuvriendelij
ke landbouw die hoogwaardige
Texelse agrarische produkten ople
vert. De nog resterende slaapplaatsen
wil hij toegedeeld zien aan kleine lo-
giesverstrekkers.
Onder het hoofdstuk sociale zaken
en volksgezondheid vraagt Jansen
aandacht voor de „stoepzitters" van
de Groeneplaats. Het jeugdwerk
moet ervoor zorgen dat die zich zin
voller gaan vermaken op een meer
comfortabele plaats. De voormalige
CDA-er wil de politie zichtbaar terug
in de dorpen, bewaking op
naaktstranden en eventueel een
12-1-2 regeling in plaats van de huidi
ge 1-2-3 regeling voor cafés.
Texelse waarden
Jansen wil dat in het onderwijs meer
aandacht wordt gegeven aan cultuur
en natuur van Texel en stelt voor dat
het bedrijfsleven wordt betrokken bij
de inhoud van onderwijsprogramma's
om een marktgericht onderwijsaan
bod te realiseren.
Hij vindt de huidige bioscoop als
schouwburgzaal voor het vereni
gingsleven te klein, pleit voor gebruik
van „Calluna" door scholen buiten
het seizoen, vergroting van het zend-
bereik van de lokale omroep, stich
ting van een luchtvaartmuseum
annex expositie over de opstand van
de Georgiërs en heraanleg van de
Franse tuin van Brakestein.
ïrviceverlening door gemeente moet beter. Er zou een ge-
itevoorlichter aangesteld moeten worden die alle problemen
agen van burgers doorverwijst naar de juiste afdeling en
irantwoordelijk is voor de interne afstemming van de
[verlening door deze afdelingen. Zo'n voorlichter zou ook
ol kunnen spelen bij het aantrekken van bedrijven en het
in van klanten voor bedrijventerrein.
Meursbureau Grontmij heeft
ar onderzoek gedaan naar de
"9 voor het magazijn van Al-
'in en naast de winkel van de
thoorl. De concentratie olie
«aten (stoffen die worden ge-
Ij olieverwerking) overtreft de
Wat betreft de financiën wil Jansen
de plaatselijke belastingen niet meer
dan trendmatig verhoogd zien. Net
als op de andere eilanden wil hij ook
toeristenbelasting vangen van dagre
creanten en hij vraagt ruime moge
lijkheden om openbaar groen aan
particulieren te verkopen. Behoud van
schapenboeten wil hij bevorderen
door het uitloven van een jaarlijkse
„boetenbokaal" voor de best onder
houden schapenboet.
een van de vele wensen die
ids kort onafhankelijke raadslid
Jansen vertolkt in zijn alge
beschouwing bij de gemeente-
n'ng 1994. De voormalige
fdoet geen financiële wijzi-
florstellen, maar grijpt de gele
id wel aan om zijn inmiddels
de afkeer van het huidige ge
le etaleren en om te pleiten
en eigen waddengewest,
eel deel uit makend van de
cie Friesland. „Gewestvorming
iodenken op de huidige manier
'Texel funest".
i maakt zich zorgen over ver
dring van gemeentelijke service,
dat het hinderwetbeleid meer
afgestemd op de eilandelijke
ien wil in elk geval geen uit-
g van de volgens hem al vrij
grijke gemeentelijke milieuafde-
Herkenbaar
Btreft ruimtelijke ordening pleit
l'herkenbaarheid van het Texel-
techap en ziet weinig terecht
ivan woningbouw zolang Texel
huidige regio blijft. Gestreefd
Worden naar één- en tweeper-
fconingen binnen de bebouwde
(n. Dat de gemeente het huis
De Lindeboom sloopte is te
telen. Hier zou een woningzoe-
ilerzoek naar bodemvervuiling
llhelminalaan, dat de ge-
i f35.000,- kostte, heeft aan-
■i dat nader onderzoek onder
Ifenzende bebouwing nodig
Voor moet de gemeente op-
'14.100,- neertellen.
kende nog een tijd mee gebaat zijn
geweest. Jansen wil dat op land
schappelijk kwetsbare punten niet
wordt gebouwd en voelt zelfs voor
„saneren" als er al wat staat, waarbij
hij denkt aan de bunker op de hoek
Georgiëweg-Kogerweg. Hij wil ner
gens hoogbouw en pleit voor wo
ningbouw op het terrein van de
voormalige TEM-centrale in Den Burg
en op de plaats in De Waal waar nu
nog bedrijfsgebouwen staan. Hij wil
stabilisering van het huidige aantal
toeristische bedden, vraagt een golf
baan op een plaats waar snelle reali
satie mogelijk is en betreurt de
bedrijfsgebouwen die zijn verrezen
aan de Waalderstraat bij de komgrens
van Den Burg („bijna op de sloot ge
situeerd").
Jansen wil duidelijkheid over de mo
gelijkheden voor detailhandel op be
drijventerreinen. Hij wil vermindering
van het huisvuilaanbod, studie naar
concurrerende vuilverwerkingsmetho
des en vraagt om beloning van initia
tieven die gericht zijn op het
voorkomen van vervuiling. Jansen wil
dat het publiek eens per maand gra
tis vuil kan bezorgen bij De Hamster
en vindt dat onderzocht moet wor
den of er toch nog een waterfabriek
kan worden gestart nabij Oudeschild.
Duin- en bosgebieden moeten zoveel
mogelijk worden opengesteld voor re
creatief medegebruik.
Fietspad
Wat betreft het vervoer vindt Jansen
dat de stukken fietspad De
Cocksdorp-Eendracht en Ceres-'t
Horntje moeten worden opengesteld
tet sterke vermoeden bestaat
wontreiniging doorloopt on-
iebouwen, zullen via boringen
floeren van de panden nieu-
dmonsters worden genomen.
Wuilde grond ook wordt ver
hangt af van de provin cie.
fc] wordt op een prioriteiten-
tast", aldus een medewer-
'fe gemeentelijke
'deling. Omdat in de provincie
todere gevallen van bodem-
Hging bekend zijn, lijkt het
•schijnlijk dat het Texelse ge-
Wordt aangepakt. „Maar ze-
1 niet. Als ze geen geld
'oor sanering van die grotere
l maar wèl voor een kleine-
et best zijn dat ze zoiets
'ken."
Groen Links (GL) publiceert ook een
uitgebreide visie op de toekomst van
de geplaagde agrarische sector.
„Kansen voor de Texelse landbouw
liggen in exclusieve (biologische)
teelten. De naam van het relatief
schone Texel kan een meerwaarde
geven, wat in de markt moet wor
den uitgebuit", aldus Bakker, die de
agrarische ondernemers oproept zich
van hun creatieve kant te laten zien.
Verder voorziet Bakker in de komen
de jaren een uitbreiding van de
Cocksdorper basisschool Durper-
honk. GL deelt de zorg van raadslid
Gelein Jansen inzake de bestuurlijke
herindeling van Nederland, maar
wijst loskoppeling van de provincie
Noordholland af.
Beheersing van de toeristische groei is in de algemene beschou
wing van Groen Links de rode draad. De fractie stelt voor het
maximum aantal slaapplaatsen terug te brengen naar 45.000 (in
plaats van 47.000). Uitbreiding van het kamperen bij de boer
wijst Groen Links van de hand, omdat dit tot een ruime over
schrijding van de bedden-limiet leidt. En om de situatie tijdens
het seizoen voor de eigen bevolking leefbaar te houden, pleit
fractieleider Peter Bakker voor een parkeerkaart voor Texelaars.
hebben steeds aangedrongen op
Prnfitf*rf»rt wan naam schaalvergroting. Mede hierdoor zijn
rruilieren van naam de milieuproblemen voor de land-
„Storend is dat de burgers part noch
deel hebben aan de omvorming van
bestuurlijk Nederland. Het is de taak
van het gemeentebestuur de burger
voor te lichten over wat er op dit ge
bied gaande is. Juist nu er nog iets
te kiezen of te beïnvloeden is."
Traditioneel houdt de verkeersproble
matiek GL heftig bezig. Het ergert de
fractie dat b en w het beloofde ver-
keersveiligheidsplan nog niet hebben
afgerond. GL vindt een fietspad langs
de Vuurtorenweg (ter bescherming
van o.a. de Texelse schnnliennH) ha-
Voor het terugschroeven van de hui
dige bovengrens van 47.000 toeristi
sche bedden somt GL een aantal
argumenten op: de effecten die het
toerisme nu al teweeg brengt op de
leefbaarheid, de bij doorgroeien naar
47.000 noodzakelijke verplaatsing
van de veerhaven naar Balgzand en
de toeristische autostroom op Texel.
De groeiende verkeersdrukte op Texel
wordt als een grote bedreiging van
de leefbaarheid beschouwd.
„Wij stellen het bestaande aantal van
45.000 als absoluut maximum. En in
plaats van een groei naar 47.000
stellen wij een beheerste sanering
naar 43.000 slaapplaatsen voor."
GL stelt voor om voortaan alleen aan
plannen mee te werken als er een
aantal slaapplaatsen wordt ingele
verd. Zo ontstaat een nieuwe buffer
van 2.000 slaapplaatsen voor bedrij
ven die een uitbreiding écht nodig
hebben.
Kamperen bij de boer
In dit verband waarschuwt GL tegen
het voorstel van Texels Belang om
het toegestane aantal tenten op boe
renerven te verhogen. Voorgerekend
wordt dat deze uitbreiding tot gevolg
heeft dat alle 2.000 nog op Texel be
schikbare slaapplaatsen naar het
kamperen bij de boer gaan. Sterker
nog: om de boeren tevreden te stel
len zullen er 1.000 extra slaapplaat
sen uitgegeven moeten worden,
waardoor de 47.000-grens ruim
wordt overschreden. Volgens GL is
het standpunt van Texels Belang (TB)
juridisch onhoudbaar, omdat boeren
bedrijven die wèl in aanmerking ko
men, maar nog geen vergunning
bezitten, niet kunnen worden uit
gesloten.
Landbouw
Volgens GL zijn de agrariërs niet al
leen het slachtoffer geworden van
overheidsbeleid, maar ook van hun
eigen landbouworganisaties. „Beide
diep in de schulden hebben moeten
steken om zich te handhaven kan
niet worden verwacht dat zij zich in
een onduidelijk avontuur storten.
Toch liggen de kansen in milieuvrien
delijke teelten. Met moderne technie
ken, een goed distributienet en een
goed geleide winkelketen wint de
biologische branche steeds meer ter
rein."
Dat succes mogelijk is bewijst vol
gens GL een milieuvriendelijke op
Texel geteelde aardappel „De vraag
overtreft vele malen de teeltmogelijk
heden."
Of een Waddenregio haalbaar is, is
volgens GL een grote vraag. „Met al
le respect voor onze buren, maar wat
heeft de Texelaar bestuurlijk, maat
schappelijk en sociaal met Vlieland?
Weinig, menen wij. De levensader
van Texel (gas, water, licht, zieken
zorg, vervoer, e.d. ligt écht in Noord
holland GL doet een ludiek
tegenvoorstel: een samenwerkings
verband met Wieringen. „Dat is bui
ten ons eiland de enige plaats in
Nederland waar je de mensen in
'gnap Tessels' te woord kunt
staan...."
Niettemin vindt GL het een goede
zaak om de samenwerking met de
andere Waddeneilanden te verdiepen.
En net als Gelein Jansen vreest GL
dat regiovorming van het gewest Kop
van Noordholland met twee andere
gewesten tot een schaalvergroting
leidt, waardoor de burger het over
zicht verliest.
langrijker dan een toeristisch fietspad
over de Limietweg, waarvoor b en w
voor 1994 een bedrag van
ƒ325.000,- hebben gereserveerd.
Opvallend is het voorstel voor een
parkeerkaart voor Texelaars. Zij mo
gen hiermee in de eigen woonstraat
onbeperkt en in andere straten bijv.
twee uur gratis parkeren. De maatre
gel geldt voor de dorpskernen en de
omliggende wegen. In de Parkstraat
moet autoverkeer worden verboden
en in de rest van het centrum vanaf
de parkeerplaats Vogelenzang, De
parkeerplaatsen op de Groeneplaats
moeten worden omgezet in een rij
wielstalling. Gevolg is dat langs de
buitenring van Den Burg extra par
keerplaatsen moeten worden ge
maakt. Liefst van tijdelijke aard, bijv.
stukken weiland met graskeien.
Vorig jaar baarde GL opzien met een
plan voor een luiercentrale. Becijferd
was dat de gemeente de afvalberg
met ruim 100 ton kan verminderen
als er geen wegwerpluiers meer wor
den aangeboden. Twee mensen die
de haalbaarheid van dit idee wilden
toetsen, kregen van de gemeente en
aanverwante instellingen echter geen
enkele medewerking. „Als de ge
meente zó met zulke initiatieven om
sprint, staan wij niet vóór in de rij
om de reinigingstarieven maar weer
te verhogen." GL stelt voor een
fonds te vormen, waaruit grote
prijsstijgingen van de afvalverwerking
kunnen worden opgevangen.