erse volksmuziek op Jexels grondgebied Ouwe hippie" valt voor doedelzak LANGS DE WEG Aanbod TEXELSE (else vergadering iddenbestuurders COURANT EcoMare: lezing over dinosaurussen Raadsvergaderingen barom de doedelzak? Tja, ik ben een liefhebber van Keltische ismuziek en daarin wordt hij gebruikt.'' Swier Oosterhuis lelt het instrument dat door velen wordt geassocieerd met wte rokjes en bontmutsen. Dat dat een heel verkeerd beeld legt hij haarfijn uit. Klachten heb ik nooit gehad, integen deel zelfs. Er werd vaak gevraagd wanneer ik weer ging oefenen, want dan wilde men luisteren." Oosterhuis speelt ook in een volksmuziekband op Texel. „Daarvoor is die Schotse doedelzak ook niet geschikt, want je overstemt alles." Kroegmuziek Oosterhuis had inmiddels kennis ge maakt met de Ierse doedelzak. Die is totaal anders van opbouw. Voor de liefhebbers: de Schotse, die „High- land pipes" wordt genoemd, beslaat één octaaf, de Ierse, die „Union of Uilleann pipes" heet, twee. „Je hebt nog steeds maar één speelpijp, maar door overdruk is die tweede octaaf te halen. Daarnaast is het mogelijk je zelf te begeleiden met accoorden. De Ierse doedelzak heeft zeven rieten. Het repertoir is uitgebreider en geva- riërder. Veel vrolijke muziek met dans- en kroegliedjes." De laatste tijd duikt de Ierse doedelzak ook wel op in de popmuziek. De bekende groep U2 en de iets minder bekende band Davey Spillane maakt er regelmatig gebruik van. De Ierse doedelzak wordt niet met de mond opgeblazen, maar met een blaasbalg die onder de arm van de speler wordt gehouden. Het geluid is minder doordringend en overheersend dan bij het Schotse equivalent De Texelaar liet zijn instrument maken door een doedelzakmaker aan de Ier se westkust. De overgang van de Schotse naar de Ierse doedelzak was erg groot. Oosterhuis: „Alsof je van een gitaar overgaat op een trompet' Een totaal ander instrument. Ik moest helemaal opnieuw beginnen." Keltisch Doedelzakken zijn voor meeste men sen onlosmakelijk verbonden met Groot Brittanië. Moet je een beetje „anglofiel" zijn om van dit typerende instrument te houden? „Nee", zegt Oosterhuis. „Niet direct. Er is natuur- ér Oosterhuis („ik ben een ouwe se") kwam tijdens een trip voor werk bij het Nioz, ruim tien jaar jjen, in Schotland terecht. In iburg vond hij een winkel met ty- ti Schotse artikelen, waaronder jjelzakken. „Ik had nooit een mu- Instrument bespeeld en omdat nstrumenten nogal prijzig waren, ik daar van af. Maar ze hadden zogenaamde „practice sets", een t fluitje met een rietje erin en boekje met een instructiecasset- üaar heb ik één van meegeno- Tandarts irerhuis oefende thuis. Het beviel »ed dat hij het jaar erna toch de waagde en een echte doedelzak schafte. „Ik logeerde bij vrienden ban aan de westkust. Ik kwam ren in contact met de plaatselijke (elzakspeler. Hij adviseerde me e nemen en wist een adresje in rrland: een tandarts in Hilver- Niet voor één gat te vangen Oosterhuis de eerste de beste arts op die hij in het telefoon onder Hilversum zag staan. Die ees hem inderdaad naar een col- Oosterhuis ging er langs en g zijn eerste lessen. „Ik vond het ildig. Niet gehinderd door enige js stortte ik me erin. Muziekno- Het was net krentenbrood voor Zaven jaar lang ging ik er elke ag heen. Intensief ja, maar er i tegenover dat ik een ongeloof - iuke avond had." Geluidso verlast? f Oosterhuis speelde in die tijd e welbekende grote Schotse ëlzak. De muziek die daarmee al wordt gemaakt is marsmuziek, ging hem op den duur tegen .Daarnaast is het niet-zo'n Isch instrument om mee te len in de huiskamer. Als je 'm ast komt zowat het plafond beneden, zoveel geluid komt er- Ie hele buurt kan meegenieten. ontspannende duik stond de le an het Overleg Orgaan Wad- landen te wachten na de idering die ze gisteren hielden II zwemparadijs Calluna. Ook aag nog zijn de bezoekers te op Texel. grijkste agendapunt was de ende harmonisatie van de veer- sn. „Maar uit tactische overwe- n doen we geen mededelingen lit onderwerp", aldus J. W. 'oven, burgemeester van Schier- *oog en voorzitter van het gorgaan. Wel vertelde hij dat de !en allemaal een gelijke regeling maken voor het inzamelen van n de jachthavens, de problemen rond huisvesting gen bewoners gaan de bestuur- zaten met GS van Friesland en 'holland. Ook op de andere tneilanden worden veel wonin- pgekocht door zogenaamde ienmigranten en recreanten, ad en duidelijk „nee" werd 'egen gasboringen in de Wad s' „Op basis van de bestem- plannen mag het niet. Mocht k het willen afdwingen, dan we in beroep." iddenbestuurders gaan op het ine praten over de OV-jaarkaart 'landstudenten. „Die zijn name- steeds in het nadeel, vergele kt andere scholieren", aldus oven. lijk een verband. Maar het is meer een keltisch geluid. Bijna iedereen denkt bij een doedelzak aan iemand die over straat loopt met een jurk aan, een bontmuts op en een bos pij pen over je schouder. Maar heel Europa zit barstensvol met allerlei soorten doedelzakken. Wat ze ge meen hebben is dat er een leren zak als luchtreservoir aan zit en dat ze riet-geblazen worden. Verder verschilt het uiterlijk en het formaat enorm." Geschiedenis Over de oorsprong van de doedelzak zijn de geleerden het niet eens. De oude Grieken kenden het instrument al en 2000 jaar voor Christus zijn restanten gevonden bij de Egyptena- ren van iets dat op een doedelzak lijkt. „Er zat toen nog geen leren zak bij. Het was een rietgeblazen pijp, waarbij de mondholte als luchtreser voir werd gebruikt door middel van neusademhaling", vertelt Oosterhuis. De eerste meldingen van een doedel zak met leren luchtreservoir komen uit de Romeinse tijd van Keizer Nero. VRIJDAG 5 NOVEMBER 1993 Hoe het instrument zijn intrede heeft gedaan in de Keltische gebieden is onduidelijk. „Het kan met de kruistochten zijn geweest, maar het kan ook zijn gebeurd door de han delsvaart in de vroege middeleeuwen tussen Ierland en de Middellandse zee. Of in de Romeinse tijd." Pibroch De eerste tekeningen van doedelzak ken in Schotse gebiedsdelen stam men uit 1100 1200. „Het lijkt misschien of de hele Schotse cultuur is opgehangen aan de doedelzak, maar dat is niet zo. Het is natuurlijk een apart instrument en het heeft vooral bekendheid gekregen in de eerste en tweede wereldoorlog, om dat het Schotse leger er zijn han delsmerk van maakte. Vandaar ook al die marsmuziek." Behalve oude dans- en marsmuziek wordt op de Schotse doedelzak ook een soort klassieke muziek gespeeld. Dat wordt „pibroch" genoemd, de Keltische term voor doedelzakmuziek. Een pibroch is een langzaam, gedra gen muziekstuk van ongeveer een kwartier. Het komt uit de zestiende en zeventiende eeuw. Nog steeds worden in Schotland muziekconcour sen gehouden waarbij deze pibroch door solisten ten gehore wordt ge bracht. Week les Met zijn Ierse doedelzak ging Ooster huis de eerste week van juli naar Ier land. „leder jaar houden ze in een klein dorpje aan de westkust de „Wil ly Clancy week", waarbij les wordt gegeven door gerenomeerde spelers in alle traditionele instrumenten van de Ierse volksmuziek. De doedelzak is er één van. Zo'n bijeenkomst is ge weldig. Je krijgt echt goed les van iemand waar ik thuis alle platen van heb. Dat blijkt dat een heel gewoon, gezellig iemand, die ook nog eens al zijn vakkennis en beroepsgeheimen vrijelijk met je deelt. Verder zitten er in die week zo'n achtduizend mensen die allemaal van hetzelfde houden, Ierse volksmuziek. Dat is geweldig. Cafées puilen uit, overal wordt spon taan gemusiceerd." De deelnemers aan die week komen van over de he le wereld. swier Uosterhuis, ..verslaafd" aan de doedelzak IFoto Tessa de Graaft) Hol van de leeuw In Ierland wordt niet raar opgekeken als iemand een muziekinstrument meeneemt naar de „pub". „Daar zit 's avonds iedereen, van jong tot oud. Al snel word je gevraagd iets te spe len. Ik deed dat de eerste keer met rubber in mijn knieën, want je zit daar toch in het hol van de leeuw. Maar het maakt ze daar niet uit of je goed of slecht bent. Het feit dat je iets speelt wordt gewaardeerd. En al heel snel verschijnt een ander met een viool of een banjo die mee Al een paar jaar wordt gesproken over bodemverontreiniging op de hoek Wilhelminalaan-Waalder- straat, de plek waar nu de super markt van AH en het electronica- concern van de gebroeders Schoorl staan. Ik word daar heel zenuwachtig van want die vervui ling is in de vijftiger en zestiger ja ren mede veroorzaakt door mijn familie. Ik ben altijd bang dat een lokaal politicus op het idee komt om de nazaten van de vervuiler te laten betalen als de vervuiler zelf niet meer op dit ondermaanse is. Mijn vader en zijn compagnons hadden op die plek een smederij. Ze hadden er ook een benzine pomp, een omvangrijke opslag van diverse soorten olie, smeerden er naar hartelust auto's en tractoren door en bereidden er ook nog ace- tyleengas uit carbid. Allemaal in de openlucht, op het straatje en in het gras. Kortom, er gebeurde daar alles waar je tegenwoordig zowat levenslang voor krijgt, maar toen schonk niemand er aandacht aan. Op minstens tien andere plekken op Texel gebeurde hetzelf de. Bij het aftappen van afgewerk te olie viel wel eens een busje om, bij het tanken werd wel eens ge morst en ik herinner me een inci denteel geval van lekkage bij een van de vele Shell- en BP-vaten die in lange rijen op het terrein waren opgesteld. Dat hier aromaten zijn geloosd, wist ik trouwens niet. Wat zijn dat, aromaten? Het klinkt niet erg gevaarlijk. Is dat Maggi of zo? Ik ben benieuwd welk aroma je tegemoet komt bij de op han den zijnde inpandige boringen in de vleeswarenafdeling van Albert Heijn of onder de toonbank bij Schoorl. Die olievaten zorgden voor een ge heimzinnig verschijnsel. Bij zonsop gang maakten ze geluid: bong, beng, bang!! Het klonk als een dronken steelband tijdens een zeer langzaam nummer. Elk vat had zijn eigen toon, afhankelijk van de hoeveelheid vloeistof die erin zat. Als er veel stonden was het een leven als een oordeel. Mijn vader dacht dat snotapen (balorige jeug dige voorbijgangersl op de vaten sloegen. Meer dan eens sloop hij naar het terrein in de hoop de da ders te kunnen betrappen. Tot zijn verbazing was er zelden iemand te bekennen. Met enige trots mag ik vermelden dat het aan mijn na- ;tefs s en andere eilandvertegenwoordigers, vergaderend in het partycentrum van Callunepark in De Koog tuurkundig inzicht was te danken dat het mysterie werd opgelost. Ik begreep dat het door de zonne warmte kwam. De lucht in de va ten zette uit en dan „bloepte" de bovenkant met een galmende klap: beng!' Terug naar de vervuiling. Mijn vader was bij het aftappen van afgewerkte olie heel voorzich tig, niet omdat hij bang was voor bodemverontreiniging maar omdat de olie bewaard moest worden voor de Roomse meierblis. Voor dat doel spaarde hij ook oude auto- en trekkerbanden op. Het hele zootje ging op 30 april in de hens. De inktzwarte rookwolken gaven grote voldoening en waren voor ons bedrijf van onschatbare promotionele waarde. Persoonlijk werkte ik aan de bo demvervuiling van dit deel van Den Burg mee door het maken van fakkels. Stijf opgerolde zater dagse Volkskranten doordrenkte ik met olie die ik met een hand pompje uit een van de vaten haal de. Er ging heel wat naast en de fakkels liet ik lekker uitdruipen in het gras. Zo hadden we benzine fakkels, petroleumfakkels en gaso- liefakkels. Met jongens van school maakten we eens een fakkelop tocht naar het naburige Singelbos- sie. Waarvoor dat nodig was weet ik niet meer, het zal wel weer een actie tegen de Doopsgezinden zijn geweest. De nog niet uitgebrande fakkels werden ritueel bij elkaar in een kuil gegooid, nadat de laffe Doopsgezinden schaamteloos naar hun ouders waren gevlucht. In dat Singelbossie is nu dus ook bodem vervuiling. Ik schat dat de ge meente straks f50.000,- moet betalen aan een hoog gekwalifi ceerd raadgevend ingenieursbureau om die plek op te sporen en de vervuiling daadwerkelijk aan te to nen. Zodat die plek na een aanvul lend onderzoek op een prioriteitenlijst kan worden gezet. In afwachting van sanering die zo veel geld kost dat het er nooit van zal komen, temeer daar bij voor baat vast staat dat de omvang van die vervuiling weinig voorstelt. Weggegooid geld dus, maar het schijnt met anders te mogen Ik zou de gemeente die halve ton dus besparen door die plek ge woon aan te wijzen, want ik weet precies waar het is en uit dit arti kel blijkt al dat ik ook weet wét er is geloosd. Ik waarschuw alvast voor onrust in de buurt, want er staan op die plek nu huizen waar in niets vermoedende maar zeer weerbare bejaarden hun levensa vond inhoud trachten te geven. Zij zijn met zo gesteld op inpandige boringen. Deze week stond ik op het punt om het te melden bij de gemeentelijke milieuafdeling. (Ik kom daar graag, vooral sinds daar de scepter wordt gezwaaid door een Witte van de Vrolijke-stam, zodat je kunt rekenen op de sou plesse die Jan van Asselt eiste in zijn algemene beschouwing). Ge lukkig werd nog net op tijd het commerciële beest in mij wakker. Ik wil wel mijn mond open doen, maar dan moet de gemeente over de brug komen. Omdat ik geen echte raadgevend ingenieur ben is mijn goede raad niet duur: f25000,-. Welk raadslid stelt dins dag a.s. voor om dat nog even in de gemeentebegroting te wijzigen? Harry. IFoto Harry de GraalI De dinosaurussen-rage gaat ook aan EcoMare niet voorbij. Maandag 8 no vember om 19.30 uur geeft veldbio- loog Arthur Oosterbaan daar een dialezing over de voorhistorische reptielen. Ingegaan wordt op de reconstructie van vele soorten dinosaurussen, hun leefwijze, de oorzaken van hun op komst en ondergang. Oosterbaan (volgens het persbericht van EcoMare dinosaurusspecialist) gaat ook in op de (onlmogelijkheid tot herintroductie van deze dieren (bijvoorbeeld op Texel) zoals wordt vertoond in de film Jurassic Park. Het ziet ernaar uit dat soorten als Triceratops en Tyranno saurus de winters hier kunnen ver dragen... De lezing waarbij gebruikt wordt ge maakt van dia's van het Haagse Mu- seon, wordt gehouden in „De Slinger", rechts van de ingang van EcoMare. Entree f5,-. doet." In Nederland heeft Swier Oosterhuis andere ervaringen. „Als je hier zoiets spontaan doet kruipt iedereen een beetje achteruit, begint angstig te kijken en denkt dat je gek bent." Oosterhuis legt uit dat de Ierse mu ziek vrij is. „Je hebt een bepaalde tu ne, maar die kan je op allerlei manieren spelen. Het zijn variaties, geen improvisaties. De Schotse mu ziek is heel strak vastgelegd, daar mag je niet van afwijken. De Ierse heeft meer met eigen interpretatie te maken. Ik heb de tunes die ik ge bruik vooral van platen en van die lesweken. Inmiddels kan ik noten le zen, dus als ik het even niet meer weet zoek ik het op." Elke dag Swier Oosterhuis speelt nagenoeg el ke dag op zijn doedelzak. „Maar als het niet lekker loopt, gooi ik 'm na drie minuten alweer in de kast hoor. Bezetenheid? Nee, plezier is het. Een ander gaat na zijn werk televisie kij ken of een boek lezen. Ik ga spelen." De Texelaar maakt deel uit van de Volksmuziekgroep Mannanan en gaat eens in de zeven weken naar de overkant om met een groepje van twaalf andere doedelzakspelers te musiceren. Hij maakt tevens deel uit van de Nederlandse vereniging voor „Uilleann pipers" „Uilleann" is Kel tisch voor elleboog. „Het zijn dus doedelzakken die je via een blaasbalg en je elleboog opblaast. Want binnen Groot Brittanië zijn nog veel meer soorten doedelzakken, waarvan de meeste tot het type van de Union pi pes horen." Tionol De Nederlandse Vereniging van Uil leann pipers bestaat zo'n tien jaar en is gegroeid van enkele hobbyisten tot een groep van zo'n veertig enthousi astelingen. Zo'n zeven jaar geleden werd besloten een Ierse speler naar Nederland te halen voor een leswee- kend vol muziek, instrumentonder- houd en een uitvoering. Het werd een traditie. „In het Iers noem je zo'n weekend een „tionol", oftewel verza meling, bijeenkomst. Tot mijn ergernis werden die Nederlandse tionols altijd ver weg in den lande gehouden. Enschede was vorig jaar de limit. Toen ik binnenstapte riep ik meteen: volgend jaar is het op Texel." Zo ge zegd zo gedaan. Met als gevolg dat dit weekend zo'n twintig Uilleann pi- pers met de Ier Brian Gallaher zich afzonderen in een Texelse groepsac- commodatie. Ook de beste speler van Nederland, Peter Laban uit Rot terdam, zal acte de presence geven. Het weekend is echter besloten. „Het is echt voor ons. We willen onder el kaar zijn, samen spelen en met elkaar praten." Tessa de Graaff Dinsdag om 14.00 uur begint in het raadhuis de begrotingsbehandeling. De vergadering, die 's avonds wordt voortgezet, is openbaar toegankelijk. De agenda luidt als volgt: 1. Opening. 2. Vaststelling volgorde van stemming. 3. Ingekomen stukken. 4. Reacties in 2e termijn van de raad op de algemene beschouwingen alsmede het indienen van voorstellen naar aan leiding van de beantwoording in Ie termijn door burgemeester en wet houders. 5. Reactie 2e termijn van het college van burgemeester en wethouders. 6. Vaststelling van het programma voor sociaal-culturele activiteiten voor het jaar 1994 7. Inlevering oud beleid ten behoeve van nieuw beleid. 8. Vaststelling belastingverordeningen zijnde: a1. de verordening op de heffing en invordering van brandweerrechten; a2. de verordening op de heffing en invordering van leges; a3. de verordening op de heffing en invordering van onroerende zaak belastingen; a4. de verordening op de heffing en invordering van reinigingsrechten; a5 de verordening op de heffing en invordering van rioolgeld. b. besluit tot wijziging van de tarie- ventabel behorende bij de verordening parkeerbelastingen. 9. Diverse besluiten tot wijzigingen van belastingverordeningen in verband met inwerkingtreding algemene Wet Bestuursrecht. 10. Vaststellingen investeringsplan voor het jaar 1994. 11. Vaststelling van het investeringsplan voor de jaren 1995 en verder. 12. Vaststelling van de begroting voor 1994 van: a. de dienst gemeentewerken, inclu sief grondbedrijf; b. het sociaal werkverband „De Bolder"; c. de openbare scholengemeenschap „De Hogeberg". 13. Vaststelling van de gemeentebegrotin gen voor 1994 en meerjarenbegroting 1994-1997: - beleidsbegroting 1994; - aanbiedingsbrief 1994; - statenbegroting 1994, - brief inzake „diverse mutaties" 14. Vaststelling van de eerste wijzmging van de gemeentebegroting 1994. Sluiting.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1993 | | pagina 7