CjTocn kwartsJexels in het ëxelse student ontwierp ^rede ingang vissershaven Machtig zo'n kaart Evacuatie wegens lekkende gaswagen Koning Winter nu al wakker uit zomerslaap Hinder deining door aanpassing GOUDA'S GLORIE in dit JNummer J. v.d. Vis DELICATESSEN XELSE^COURANT ibank Q I TEXEL Kamercommissie stelt vragen over de Hors Illegale Polen Hij ii is er weer! Brommer in brand VERDER \T w Sterke effecten in Waalder toneelstuk 2 Excelsior wint wisselbeker 2 w Bomvolle Lindeboom voor fraaie ondermodeshow 7 s» Foto-impressie Sinterklaas 7 w Autobrand geblust met cola 9 w Koude voeten voor kuiken-kijkers 9 TEXELSE^COURANT GERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR 10835 DINSDAG 23 NOVEMBER 1993 g( advertenties, abonnementen, etc. Langeveld en de Rooy b.v., Postbus 1790 AA Den Burg, telefoon 02220-62600 Telefax 02220-14111 jactie Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, tel. 02220-62620. jchijning dinsdags en vrijdags. Abonnementsprijs ƒ48,50 per half jaar; 71,35. Geen krant gehad? Bel 02220-62600. Buiten kantooruren bel bezorger. Redactie buiten werktijd Tessa de Graaff, Pater Witteplein 3, iBurg, telefoon 02220-15639. Verschijnt dinsdags en vrijdags. Abonnementsprijs ƒ48,50 per half jaar; Los ƒ1,35 Postbank 652 Bankrelaties ABN-AMRO nr 46.99.17.636 Rabobank nr. 36,25.01.742; I.N.G bank nr. 67 34 60.398 i eerste schaatsers op Waalenburg hielden da gang er gistermiddag m en bleven 1 komvormige, bredere ingang van de haven in Oudeschild is antwoord op de problemen die binnenvarende schepen seds vaker ondervinden. Die conlusie trekt waterbouwkundige irc van Beek (23) uit Den Burg die als afstudeeropdracht voor HTS onderzoek deed naar de noodzakelijke aanpassing van havenmonding. Het liefst zou de ingenieur morgen al met de voering beginnen. ic kwam op het idee de verbre- van de haven als afstudeeron- #erp te nemen, toen hij hoorde de gemeentelijke plannen hier- i. „Ik wilde afstuderen op een eet dat werkelijkheid zou kunnen Jen. Het plan moest bovendien sluiten op mijn studie weg- en irbouw", aldus Van Beek. Ambi- i als hij is, wilde de ingenieur i onderwerp dat al eerder was tvoerd. De ingewikkelde bereke- Sen die nodig zijn om de golf- gte in de haven te voorspellen en stabiliteit van de benodigde dam- was tot dusver een nog onont- I.M ADVERTENTIE Abonnementsgeld TEXELSE COURANT machtigingskaart TX.TEidEt.AAR -TESseLvrö 32 IjaSTK DEN BURtr Om de prijs van het abonnement io laag mogelijk te houden vra gen wij u de Texelse Courant te machtigen voor het automatisch incasseren van het abonnements geld. Begin december ontvangt u alle informatie. Een gezamenlijke actie van: De Cffica '~ZuarL:Jixtl\ in htt harL. en de Rabobank. Aangenaam gonnen terrein. „Ik heb alle kennis zelf bij elkaar moeten sprokkelen." Historie Met de aanleg van de werkhaven in Oudeschild, waarmee de oppervlakte van de haven in 1973 vervijfvoudigde tot 7,2 hectare, zijn de problemen bij de haveningang die in 1932 werd aangelegd niet verholpen. De steeds groter wordende schepen ondervin den hinder van een draaiende stro ming die bij opkomend water voor de haveningang ontstaat. De vaartuigen worden naar het zuidelijke haven hoofd gezogen. Het vereist van de schipper veel stuurmanskunst om het schip onbeschadigd naar binnen te krijgen. Met het groter worden van de schepen neemt de kans op aanva ringen toe. Nog lastiger wordt het als twee schepen elkaar moeten passe ren. Ander probleem is de hinderlijke golfslag die de afgemeerde schepen bij een ongunstige windrichting teistert. De vaartuigen bonken tegen elkaar of tegen de kade, waardoor schade kan optreden. Tenslotte ver zandt de vaargeul in en buiten de ha ven snel, hetgeen de nodige baggerkosten met zich meebrengt. Stroomversnelling De problemen zijn voor een groot deel terug te voeren tot de geringe doorsnede van de havenmonding (29 meter). Ook de gemeente vindt de havenmonding niet breed genoeg en onderzocht de haalbaarheid van een aanpassing. Nu het rijk de haven wil overdragen aan de gemeente is het project in een stroomversnelling ge komen. In samenwerking met Rijks waterstaat zijn al voorstellen gedaan voor eventuele verbreding, die tot dusver op de financiering zijn gestrand. Sommige ontwerpen zijn variant op de bestaande havenhoof den. Andere modellen hebben een De commissie Zeeën van de Tweede Kamer wil helderheid van staatsse cretaris Gabor over de voorgenomen aanwijzing van de Hors als staatsna- tuurmonument. Dat is gebeurd naar aanleiding van een brief van de Texel se actievoerders Jo-an van Vijfeijken en Jan Slikker. De commissie vraagt Gabor om een reactie op de vragen die in de brief worden gesteld. komvormige ingang, waarbij de ope ning iets noordelijker komt te liggen. Golfslag Hoewei alle geschetste varianten een verbetering geven, voldoet geen van de ontwerpen volgens Van Beek aan alle eisen inzake doelmatigheid. Zo moet de monding breed genoeg zijn om schepen een veilige doorgang te garanderen, terwijl de golfvorming in de haven tot een minimum beperkt moet blijven. Een tegenstrijdigheid Bij een bollenkweker in Oosterend zijn donderdag door de vreemdelin genpolitie negen illegale Poolse werk nemers aangehouden. De Oosterender heeft een proces verbaal gekregen en de Polen werden gesom meerd op korte termijn uit Nederland te verdwijnen. Een nacontrole volgt over enige tijd. Blakend van gezondheid heeft hij zaterdag voet aan Texelse wal gezet: Sinterklaas. Meer over de komst van de Goedheiligman en zijn zwarte pieten elders in deze krant. die Marc met zijn ontwerp denkt te omzeilen dankzij een buitenste mon ding van 54 meter (op de bodem ge meten), zodat schepen zelfs bij zwaar weer veilig naar binnen kunnen. Dankzij de holle havenmonding ver wacht hij dat de lastige draaistroom voor de ingang nagenoeg zal verdwij nen. Volgens Van Beek kunnen zelfs de grotere schepen met gemak de draai maken om de tweede ingang door te kunnen. „De hele grap is dat de binnenmonding in feite nauwelijks breder wordt dan de huidige. Doordat de openingen niet in eikaars verleng de liggen worden de golven ge- Lees verder pagina 9 Bewoners van het noordelijk deel van de Kikkertstraat in De Cocks- dorp moesten gistermiddag enige tijd hun huizen verlaten. Dit wegens ontploffingsgevaar, veroorzaakt door een lekkende tankwagen vol gas. Tegen half vier stond een gaswagen van Primagaz in de Kikkertstraat bij een woning een gastank te vullen. Een luid gesis en een van onder de wagen tevoorschijn komende witte nevelige wolk gaven aan dat ergens bij de gaspomp een lek zat. Dichtvriezen Gas wordt in vloeibare vorm in tan kwagens vervoerd. Als het verdampt, bevriest het. Chauffeur Eddy Vermeu len uit Den Hoorn probeerde, geas sisteerd door omwonenden, met natte handdoeken en later ook met water uit een tuinslang het lek dicht te vriezen. Dit lukte echter niet, waarop Vermeulen de brandweer en zijn hoofdkantoor in Zutphen waar schuwde. De brandweer evacueerde voor alle zekerheid de omwonenden. Enkele „Ik wilde gewoon wegrijden en toen schoten de vlammen eruit." Nog wit weggetrokken van de schrik stond Guido Nagtegaal bij de restanten van zijn bromfiets, die gisteren in de Golfslag verbrandde. Omdat de vlammen uit het motor blok in de richting van de benzine tank kropen, trok Nagtegaal de brommer wijselijk bij een geparkeerde auto vandaan. Bluspogingen met em mers water en dekens haalden niets uit. Toen duidelijk werd dat het vuur inderdaad de tank zou bereiken, nam de onfortuinlijke bromfietsbezitter een veilige afstand in acht. „Dat was maar goed ook, want de ontploffing veroorzaakte een steekvlam van je welste." Nadat de benzine was opge brand, doofde het vuur snel. De inmiddels gewaarschuwde brandweer hoefde er niet meer aan te pas te komen. I.M. ADVERTENTIE culinaise A a 2 halen 1 betalen pot £m V v Zie voor meer aanbiedingen onze advertentie op pagina 4 Cocksdorpers waren al zo verstandig geweest de weg af te zetten en ver keer tegen te houden. Vermeulen had de hoofdtank met 3600 liter gas al afgesloten van het pompgedeelte. Na ruggespraak met zijn hoofdkantoor werd besloten de lekkende wagen uit de dorpskern te verwijderen. Cocks- dorper Hans Zuidema assisteerde met zijn tractor. Onderaan de dijk, aan de noordzijde van het dorp, werd de wagen neergezet. Nadat al het gas uit het pompgedeelte was ont snapt, kon Vermeulen de wagen meenemen. Volgens deskundigen was het ont ploffingsgevaar aanzienlijk. „Eén vonkje, en we hadden beslist een paar deuren minder gehad om met Ouwe Sunderklaas binnen te gaan", verklaarde Zuidema. Het ontsnapte gas verwaaide snel. Het is niet giftig bij inademing. I.M. ADVERTENTIE [jvft Jrtrli li bri bun. Onze bezorgers verspreiden vandaag met de Texelse Courant folders van I drogisterij Weverstraat, Den Burg, 15375 en Weverstraat 72, Den Burg, S 12358 Aanbieding: Echte amandelspijs 250 gram /4,75 was het ry do Groei) Koning Winter is er vroeg bij dit jaar, maar zijn bewind joeg tot nu toe wei nig mensen schrik aan. Op het Mo lengat slaagde hij erin een luchtverhitter te vernieten, waardoor sommige passagiers met koude neu zen en voeten kregen te kampen, maar de zoutstrooiers van gemeente werken hoefden nog nauwelijks in actie te komen. Op Waalenburg waagden de eersten zich gistermid dag op de smalle ijzers. Met de nodi ge schroom, dat wel, want het ijs kraakte angstwekkend. Een verzoek van onze fotograaf aan de ongeveer tien, meest jeugdige, schaatsers om in een groep te poseren werd dan ook met enige hoon weggewoven. Het is het droge weer dat ervoor zorgt dat de vorst nog tot weinig overlast heeft geleid. In de nacht van donderdag op vrijdag kwam het kwik voor het eerst meer dan één streepje onder het nulpunt, waardoor het op verschillende plaatsen giad werd. Re den voor gemeentewerken om de strooiwagens op pad te sturen. „We hebben toen behoorlijk gestrooid, maar daarna bleek het niet meer no dig", vertelt medewerker Hans Witte. „Het vriest steeds flink, zodat het wegdek droog blijft. Maar we zijn voorlopig elke ochtend vanaf vier uurparaat om na te gaan of er moet worden gestrooid." Op Teso's Molengat -dat wegens een routinecontrole van het Schulpengat tot vrijdag de honneurs waarneemt- vroor in de nacht van zaterdag op zondag één van de twee zogenaam de lucht-heaters kapot. De andere werkt nog wel, evenals de radiatoren, maar een gebrek aan capaciteit leid de ertoe dat ook verstokte niet-rokers de tabaksdampen voor lief namen en het andere gedeelte van de salon op zochten. Bij de bemanningsleden werden de eerste lange onderbroeken gesignaleerd. Volgens R. de Vries, hoofd van de af deling onderhoud, is de situatie niet verontrustend: „Natuurlijk proberen we het mankement zo spoedig mo gelijk te verhelpen, maar klachten over ernstige kou hebben we nog niet gehad. Het klopt dat er een klein verschil in temperatuur is tussen sommige plaatsen op de boot, waar door het vlakbij een radiator waar schijnlijk aangenamer is dan ergens anders in de salon. Maar dat je er niet kunt zitten, lijkt me wat overdre ven." Het ijsplezier, waar gisteren hier en daar solo en in Waalenburg met een paar meer aan werd geroken, lijkt van kortè duur te worden. De weer- profeten voorspellen afnemende vorst en dat terwijl de plaatselijke ijsmeesters nog minstens enige flink koude dagen nodig hebben. Ed Drij ver van de IJsclub in Den Hoorn is dan ook niet optimistisch: „Misschien dat je op sommige ondiepe duinpias sen een beetje kunt schaatsen, maar het zal meer krabbelen zijn. Ik durf het niet voor mijn rekening te nemen de grote stukken water vrij te geven. Het barst nog van de wakken en het ijs is op sommige plekken nog vlies dun. Als je daar stilstaat of met meer mensen zou schaatsen ga je er zo door. Als je dan weet dat de Moksloot op sommige plekken twee meter diep is... Laten we maar de grootste voorzichtigheid betrachten."

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1993 | | pagina 1