Tijdens je hobby houd je geld over. SVC: Sterke typetjes in draak van een verhaal Voortreffelijk spel Van Duijn bij Vriendenkring Bn Agenda BTTexels Recensie Wat ik zeggen wou. Rectificaties TEXELSECOURANT Even een pak SNERT halen in EETCAFÉ povtMteM Prijs voor project VVIV afdeling Texel Geen prijzen voor sportvissers DINSDAG 30 NOVEMBER 1993 Anna en Theo Blaf (Els Ooijevaar en Leo Saai) overmeesteren Frikadellen-Heintje (Sibo Plaatsman De noordkop van Texel wordt ge teisterd door de griep. Dat was de reden waarom de zaal in het Eier- landse Huis zaterdag maar matig was gevuld. Jammer, want er viel veel te genieten bij het SVC-toneel. Het was weliswaar een draak van een verhaal -is dat niet meestal het geval met zulk soort komedieën- maar er werd geweldig geacteerd door de Cocksdorpers. Weduwe Anna Duif heeft een buurt- winkeltje dat wordt weggeconcur reerd door een grote supermarkt. Bedrijfsleider daarvan is haar oude schoolvriend Eduard. Een romance bloeit op. Als de ramen van de super markt worden ingegooid wijst alles erop dat Anna dat heeft gedaan en de buurt keert zich tegen haar. Maar uiteraard: eind goed, al goed. Els Ooijevaar had een zware rol als weduwe Anna Duif. Ze stond de hele avond, nagenoeg ononderbroken, voor het voetlicht. Ze begon wat oplezerig, maar ging gaandeweg op in haar personage. Ze kreeg daarbij steun van Rob Bodegraven als Edu ard van Maarseveen. Hij speelt met een grote vanzelfsprekendheid. Beide rollen waren niet echt van die typet jes, dus er viel niet méér uit te halen. Dat gold eigenlijk ook voor Rina Mo- nen, die Fientje Steunbeer, de onder huurster van Anna neerzette. Een echte aangeef-rol, die door haar goed werd vertolkt. Rina Monen wilde eer der nog wel eens erg snel praten, maar had daar in dit stuk geen last van, wat de verstaanbaarheid ten goede kwam. Ordinair Anne Kemper heeft een toneelreputa tie opgebouwd die klinkt als een klok. Ze is op haar best als volkse vrouw of als zenuwachtig dametje. Als de ordinaire buurvrouw Alie Kef- bek kon ze zich geweldig uitleven. Kemper trok alle registers open. Dat, gecombineerd met heerlijk overdreven kledij, maakte dat het publiek al in een deuk lag vóór ze überhaupt maar haar mond had opengedaan. Ze kreeg erg goed tegenspel van Ger hard Smeenk, als de verwijfde buur man Sjors Geepdrift. Dit koppel Dinsdag 30 november In Cinema Texel draait om 18.45 uur „The Fugitive" en om 21.15 uur „The Player". In de raadzaal van het gemeente huis komen de hoofdingelanden van het Waterschap Texel om 20.00 uur in openbare vergade ring bijeen. Aan de orde komen het definitieve besluit tot samen gaan met twee Noordhollandse waterschappen en de begroting. Woensdag 1 december In Cinema Texel draait om 18.45 uur „The Fugitve" en om 21.15 uur „The Player". Donderdag 2 december Voor Radio Texel wordt tussen 20.00 en 22.00 uur opgetreden door de dans- en muziekgroep Soulou Mani Mi. Presentatie Je roen Drabbe. In EcoMare verzorgt Volkssterren wacht De Jager een diapresenta tie „Naar de grenzen van het heelal". Bij helder weer worden echter inplaats daarvan waarne mingen gedaan met de tele scoop. Entree f5,-. In Cinema Texel draait om 20.30 uur „The Piano". Sportvereniging Texel heeft na- jaarsvergadering in de kantine; 21.00 uur. Vrijdag 3 december Tussen 14.30 en 16.00 uur kun nen in De Buureton kaarten wor den afgehaald voor de ANBO kerstmiddag op 18 december In Cinema Texel draait om 20.30 uur „The Piano". Hoogwater Oudeschild Di. 30 08.34 en 21.04 u Wo. 1 09.05 en 21.45 u Do. 2 09.50 en 22.05 u Vr. 3 09.57 en 22.50 u. Za. 4 10.30 en 23.24 u. Zo. 5 11.07 en u Ma. 6 00.10 en 11.57 u, Di. 7 01.05 en 12.50 u. Aan het strand is het ongeveer een uur eerder hoog water. De zon komt 5 de cember op om 8 30 uur en gaat onder om 16.28 u 6 november laatste kwar tier; 7 december doodtij. kwam uitstekend tot zijn recht. Openbaring van de avond was echter de kleinste rol: Sibo Plaatsman als Heli's Angel Frikadellen Heintje. De anders zo beminnelijke Plaatsman had een metamorfose ondergaan. Als vervaarlijke woesteling daverde hij over het toneel. Zijn tekst („shit, shit, shit") gaf weinig mogelijkheden, maar Plaatsman haalde eruit wat erin zat. Regisseur Piet Stam kon aan het eind van de avond opgelucht ademhalen. De keuze van het stuk, met de toch wel saaie teksten, was misschien niet zo gelukkig, maar hij had er met zijn mensen wel iets van gemaakt. Souffleuze Ria Graaf was ook ge vloerd door de griepgolf, maar werd vervangen door Gerard Monen. De foto van de postvlet in de krant daarvoor is geschoten op Vlieland, niet bij De Cocksdorp. De vuurtoren van Eierland is op de achtergrond te zien. De wagen op de foto is duide lijk een tweewieler en dus geen drie- wielde kar. Gelein Jansen Den Burg. NASCHRIFT: Foto en onderschrift kregen wij van een lid van de Historische Vereniging Texel, zodat wij alleen voor de twee eerstgenoemde fouten onze excuses aanbieden.... - Red. Vernielingen. Twee auto's van tt se toeristen bij De Krim moesten li in de nacht van zaterdag op zonds ontgelden. Bij beide werd een ruite wisser en een antenne afgebroken De Witte Engel. In Atelier De W Engel wordt dinsdag 7 december: der leiding van Wekkie Sijtsma uit Oosterend gewerkt aan een 'kerst- denneappel'. Met verschillende klei ren wordt een tempex-ei beprikt, zodat een prachtige kerstversiering ontstaat. De cursuskosten zijn 717,50, inclui materiaal enkoffie/thee, maar exclu sief de stof. De morgen duurt van 9.30-11.30 uur. Opgave en inlichtm gen in het atelier, waar ook voort* den zijn te bezichtigen, of telefonisch: 13644. I.M. ADVERTENTIE Telefoon 14890 (Foto Tessa de Graan) zweepte elkaar op, waardoor de ty petjes nog eens werden aangedikt. Eventuele haperingen in de tekst werden door deze spelers zó gerouti neerd opgevangen dat ze niet op vielen. Heli's Angel Terwijl het bij Anne Kemper een ze gen is dat zij steeds weer een zelfde soort rol krijgt toebedeeld, begint het bij Leo Saai enigszins vervelend te worden. Op zijn spel valt niets aan te merken. Maar hij heeft meer in huis dan alweer een verliefde jongeling, in dit geval agent Theo Blaf. Adri Schraag heeft een zelfde natuur lijke wijze van spelen als Bodegraven. Ze ging helemaal op in de van zich zelf overtuigde makelaar Eefje Dui venkot. De hautaine houding tegenover de truttige Anna Duif Bnc^cii '.Tin lezers Kvnirr rr r-.i,imcr>rdrl.)KKvl ••ih d- rrd-i.:*- Alweer vier historische vergissingen. In de krant van vrijdag zijn in het ar tikel over het MlP-rapport dat gecorri geerd werd door de Historische Vereniging Texel twee fouten geslopen: De polder Eierland is van 1835 (MIP 1830, TC 1535). De Ned. Hervormde kerk is van 1841 (MIP 1839, TC 1842). De Texelse afdeling van Veilig Ver keer Nederland krijgt een prijs voor haar project „Thuislijn". De blijk van waardering is van het Regionaal Or gaan voor de Verkeersveiligheid Noordholland en wordt volgende week uitgereikt. In januari van dit jaar heeft de VVN afdeling Texel zich gestort op het thuislijn-project voor 11 tot 13-jarigen. De bedoeling ervan was de verkeerseducatie die de jeugd op school krijgt ook aan de ouders door te geven, zodat er van thuis uit ook aandacht aan wordt besteed. De VVN voerde overleg met de ge meente, politie en Rijkswaterstaat, deze instanties waren enthousiast over de plannen en werkten mee aan het maken van drie folders. De eerste had als onderwerp fietsen in groe pen. De tweede ging over school- thuisroutes en de derde, die net is verschenen, gaat in op fietskeurin- gen. De infobulletins werden via de scholen verspreid. Kosten van de campagne (f32.000,-) werden gedra gen door de gemeente, de regionale VVN en RWS. Zowel de gemeente als de regiocoör dinator waren dermate enthousiast over de actie, dat ze deze aanmelden voor de prijs van het ROV. Zaterdag kreeg voorzitter Jan Driehuis bericht dat de Texelse afdeling wordt ver wacht voor de uitreiking. „Ik heb geen idee waar het huldeblijk uit bestaat. Als het gepaard gaat met een financiële bijdrage, zullen we die uiteraard weer in het Texelse VVN- werk steken. Ik denk daarbij aan een „leerling-volgsysteem", waarmee je kunt testen hoeveel van de verkeer- seductaie is blijven hangen bij de leerlingen", aldus Driehuis. De Texelse deelnemers aan de Sinterklaas-zeeviswedstrijd bij de Af sluitdijk zijn niet in de prijzen geval len. Beste Texelaar werd Roel de Zwart met 68 cm. en een 36ste plaats. Nico Tessel had weliswaar 73 cm. vis, maar zat in een ander vak, waar meer werd gevangen. Hij kreeg een 43ste plaats toebedeeld. De win naar haalde maar liefst 237 cm. bo ven water. Tijdens de tweede wedstrijd in de Texelse winterserie werd door zeven deelnemers niets gevangen.... De volgende wedstrijd is op 5 de cember om 08.30 uur bij de Teermo- len in Oudeschild. De meeste acteurs in het amateurto neel komen doorgaans niet verder dan schreeuwen en tieren wanneer ze een radeloos personage moeten opvoeren. Maar wat Bep van Duijn zaterdag bij De Vriendenkring presteerde ontsteeg dat niveau dui delijk. Kwamen het gesnotter en overslaande stemgeluid al zeer ge loofwaardig over, de rode vlekken die ze in haar hals kreeg bij enkele heftige woedeaanvallen getuigden van enorme inleving in haar moeilijke rol. Hoewel de andere spelers niet van de klasse van Van Duijn waren, stond hun verdienstelijke spel garant voor een bijzonder geslaagde toneel avond. Dat was niet te danken aan het stuk zelf. Het traditionele rolpatroon in huize Van Laar zal voor veel toe schouwers weliswaar herkenbaar zijn geweest, te vaak ontaardde „Soms is het te laat" van J. Hemnink-Kamp in belachelijke onwaarschijnlijkheden. In een toneelstuk is extreem spel vaak noodzakelijk voor het gewenste ef fect, maar ditmaal had regisseur Bert Bruijn er goed aan gedaan sommige karakters iets 'menselijker' te maken. Zoals gezegd, het gegeven was niet ongeloofwaardig. De huisvrouw Su san van Laar stelt haar leven lange tijd geheel in dienst van haar botte echtgenoot Frans en de al even on aangename kinderen Edwin en Yvon ne. Om haar leven nog enige kleur te geven en te zijn opgewassen tegen de ontrouw waarmee manlief haar teistert, stort Susan zich op het schrijven van romans. Ze blijkt daarin zeer bedreven en in korte tijd wordt ze één der meest gelezen auteurs van het land. De gezinsleden blijken echter zo met hun eigen lot begaan, dat Susan nooit in de gelegenheid is hen van haar succes te vertellen. Materieel is ze een rijke vrouw ge worden, maar wanhopig vraagt ze zich af wat de zin daarvan is. Tenslotte hangt alle ellende Susan zo de keel uit, dat ze besluit haar gezin te verlaten om een eigen leven te gaan leiden. Lompheden Weinig reëel in dit relaas is de van zelfsprekendheid waarmee de vrouw alle lompheden slikt. Wanneer ze een bloemetje van haar uitgeverij krijgt voor opnieuw een bestseller, spot de rest van het gezin dat er een geheim zinnige minnaar in het spel moet zijn. Maar van wie de attentie werkelijk afkomstig is blijkt niemand te interes seren. Als de deurbel gaat, vraagt Van Laar geïrriteerd of er met moet worden opengedaan en ondertussen wordt moeder doorlopend aan gespoord om koffie te zetten en voor boterhammen te zorgen. Op het mo ment dat ze besluit om niet langer gehoor te geven aan dit gecomman- deer, reageren de anderen of hen een natuurlijk recht is ontnomen. Wan neer eindelijk duidelijk wordt dat Su san een beroemd schrijfster is geworden, is iedereen alleen maar blij met het financiële gewin. Het zenu wachtige gelach dat regelmatig op klonk in de zaal toonde aan dat zelfs de meest orthodoxe Hoornder weinig ophad met hetgedrag van de drie Van Laars. Hoewel het lastig was om nog iets te maken van de erg stereotype karak ters, voldeden de meeste spelers be hoorlijk aan de verwachtingen. Bep van Duijn spande de kroon en kreeg met haar perfect geacteerde wan hoop zelfs het niet altijd even rustige Hoornder publiek stil. Haar tonee lechtgenoot Kees Zijm kwam minder uit de verf. Hij is regelmatig een veel- bejubeld acteur, maar altijd betreft het dan verknipte, dranklustige perso nages. Rollen die Zijm op het lijf ge schreven lijken. Als de rokkenjagende en geld verbrassende Frans van Laar kwam hij niet altijd even geloofwaar dig over. Daar waar hij als een zelf bewust man over het podium had behoren te schrijden, wekten zijn ballerina-achtige pasjes regelmatig de lachlust op van het publiek. Verdienstelijk waren Anita van der Gracht en Ralph Grabowski als de et terige kinderen die moeder het bloed onder de nagels vandaan treiteren. Zoals gemeld was hun gedrag soms wel erg extreem, maar oorzaak was hier de overdreven trouw aan de oor spronkelijke tekst. Bijzonder knap was dat ze in de vaak absurde dialo gen steeds even ernstig bleven. Een prima debuut maakte Iwen Bruijn in een kleine maar lastige rol. Hij is de vriend van de zoon des huizes en de enige vertrouweling van Susan van Laar. Bewonderenswaardig was de manier waarop de rolvaste Bruijn de zorgzaamheid voor de zoveel oudere vrouw tot uiting wist te bren gen. Irritant uit zijn mond klonk ech ter een zin als „Uw gevoel voor eigenwaarde zal toch een flinke deuk gekregen hebben", vroegwijze op merkingen die niet lijken te passen bij zo'n frisse 'oer-volksjongen' (met ba seballpet achterstevoren op het hoofd). Een giller waren de ouders van Susan van Laar, gespeeld door Marco Bak ker en Alie Boon. Hun afkeer van de man van hun dochter kwam prachtig tot uitdrukking. Boon liet ondanks een bescheiden rol zien dat ze nog steeds één van de groten van De Vriendenkring is, maar alle aandacht werd getrokken door de 27-jarige Bakker in de rol van een krasse ze ventiger. Hij beefde en trilde dat het een lieve lust was. Ook het gerouti neerd hanteren van zijn wandelstok verried veel oefening. Tutwijf De ouders van Frans werden gespeeld door Gerdy Grabowski en debutant Teus van Dijk. Grabowski zette een pracht van een geaffec teerd tutwijf neer dat alle gedrag van haar zoon goedpraat. De echtgenoot is een resoluut man, die door de nood gedwongen zijn zoon afzet in het bedrijf en zelf het heft in handen neemt. Misschien dat Van Dijk niet voortdurend een echte zeventiger was, maar desondanks smaakte zijn spel naar meer. Gitta Witte tenslotte, was slechts éénmaal enkele minuten te bewonde ren als de dellerige en geldlustige minnares van Van Laar. Opnieuw een wat stereotyp karakter, maar alleenal met haar stormachtige opkomst oogstte Witte enorm succes. Niet on vermeld moge blijven haar prachtige, veelkleurige netkousen. Souffleuse Anneke Hillebrand had een niet overdreven zware avond. De grimering was in vertrouwde handen bij Gerdy Grabowski. Regisseur Bert Bruijn had iets meer kunnen letten op de vaart in het spel. Vooral de scène waarin via een cassettebandje minu tenlang een (eerder opgevoerd) ge sprek wordt afgeluisterd, werd op een gegeven moment langdradig. Joop Rommets. Een scène uit ..Soms is het te laat" waarmee De Vriendenkring het publiek in De Waldhoorn zaterdagavond menigmaal ontroerde. (Foto Gerord Ttmrr I.M ADVERTENTIE De spaarlamp, een makkelijke manier van geld besparen. nv PEN energiebedrijf noord-holland

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1993 | | pagina 2