NZH-directeur wèl in Te so geïnteresseerd Groot deel bos dicht voor autoverkeer Advocaat zorgde voor verwarring MISSCHIEN TIJDENS DE KERST Rabobank 91 TEXEL Yiprszel -isme VERDER XT in dft JNummer 9* Kinderen in kerstsfeer bij tuincentrum 2 9* Beroep op Texelse hulp voor Georgisch tehuis 5 9* Nieuwbouw toch in De Mars? 7 Gemeente zit fout met dwangsom geluidsoverlast 7 w Tesselschade-ramp op kerstavond 1593 11 9* Jeugdspeler wint bowlingtoernooi 11 TEXELSE^COURANT Voordeelkrant van HOWND INTERNATIONAL party service centrum Hond pakt schapen TEXELSE^COURANT Nieuwe Texels drank: Tesselschade-likeur Vuilcontainer in De Hamster in brand OPGERICHT 15 SEPTEMBER 1887 NR 10844 Abonnementsgeld TEXELSE COURANT machtigingskaart Machtigingskaart abonnementsgeld ABONNEMENTSGELD TEXELSE COURANT Tx -re ss ti-AAB. TeiseivT» 3^- g? Tx "E»Caj C>uzz<s I.M ADVERTENTIE Lfrta ZjMrL Jexti i II bd Onze bezorgers verspreiden vandaag met de Texelse Courant een Reisburo en een folder van itznS ■3 19310 fax 19409 I.M. ADVERTENTIE T E X E LS E^P COURANT Voor advertenties, abonnementen, etc. Langeveld en de Rooy b.v., Postbus 11, 1790 AA Den Burg, telefoon 02220-62600. Telefax 02220-14111. - -m -mm Postbank 652 Redactie Parkstraat 1°of Warmoesstraat 45, Den Burg, tel 02220-62620. I Bankrelaties ABN-AMRO nr. 46.99.17.636 Verschijning dinsdags en vri,dags Abonnementsprijs 748,50 per half jaar; P Tl 4 J /Tf 'f*/ P YJ I/Tl fiT 1*/ Rabobank nr. 36.25.01.742. I.N.G. bank nr. 67.34.60.398 los 71,35. Geen krant gehad? Bel 02220-62600 Buiten kantooruren bel tM 111/L L ÊJ/LJ, |y IT, L/ A LLL FjK/L, WjL/LL UW bezorger. Redactie buiten werktijd Harry de Graaf, Pelikaanweg 75. De Verschijnt dinsdags en vrijdags. Koog. telefoon 02220-17266. y Abonnementsprijs 748.50 per hatf jaar; Los 71.35 Een Alaska Malamut van een in woonster van De Waal heeft gister morgen in een weiland aan de Nieuwlanderweg twee schapen gebe ten. Eén dier is er ernstig aan toe, de ander is slechts licht gewond. De rest van de kudde, die toebehoort aan een 53-jarige agrariër uit De Koog, werd opgejaagd door de hond, waardoor vijf dieren in de sloot raak ten. Die konden er op eigen kracht weer uitkomen. De dierenartskosten worden verhaald op de eigenaresse van de hond, die het dier inmiddels heeft laten inslapen. willen, zouden we best veel aandelen kunnen kopen. Meer dan eens wor den ze ons aangeboden, maar we gaan daar niet op in, want dat is niet onze techniek". Teso moet niets van de NZH hebben met als argument dat dit gesubsi dieerde bedrijf aan Teso niets kan toevoegen waarmee kwaliteit of prijs is gediend. Testa denkt daar duidelijk anders over. Hij wijst erop dat de 4000 werknemers tellende NZH zich steeds meer ontwikkelt tot algemeen vervoersbedrijf, dat zich ook bezig houdt met transport over water, NZH-dochter Rederij Naco exploiteert zeer voorspoedig de veerdienst Enkhuizen-Stavoren. Ook de Haagse Rederij Van Heijningen (rondvaartbe- drijf) hoort tot de NZH. Inmiddels is besloten in te gaan op het verzoek van de Minister van Verkeer en Wa terstaat om ook de drie rijksveren over het Noordzeekanaal over te ne men en de NZH is betrokken bij een experiment met vervoer over water in Leiden. Teso-directeur Hoogerheide reageert smalend op deze verwijzing naar de nautische NZH-activiteit. „Ik ben niet zo onder de indruk van die ponten over het Noordzeekanaal. De kennis die daarvoor nodig is-hebben we echt zelf wel in huis". Know how Volgens Testa is het voor beide partij en profijtelijk om samen te werken. „Voor het runnen van een vervoers bedrijf komt tegenwoordig heel wat kijken, mede als gevolg van de Euro- Lees verder pagina 5 Oudeschilder museum er deze maand aandacht aan. Hierdoor geïnspireerd, besloot de Texelse slijterij Smidt-Witte een gelijknamige drank op de markt te brengen. Met slechts één maand voorbereiding is dat nu gelukt. Mary Smidt-Witte: „Het is in record tijd rondgekomen en dat móest ook, met het oog op de scheepsramp 400 jaar geleden." Voor de bereiding zocht ze contact met de kleine destilleerderij B. Schermer Zoon in Hoorn. Gezamenlijk werd gezocht naar geschikt mengsel van specerijen die indertijd aan boord van de VOC- schepen werden vervoerd. Hoe de samenstelling precies is, blijft ge heim, maar peper en kruidnagel be horen tot de ingrediënten, zo verklapt ze. „Het is geen bestaand recept, maar wel geënt op de historie. Onze bedoeling was een pittig drankje te maken, iets waarmee de bemanning van die schepen zich lekker had kun nen doorwarmen." Die opzet lijkt na de eerste „proef" gistermiddag geslaagd. De likeur werd gekeurd door een kleine kring Horszei Feestelijke introduktie van de likeur ..Tesselschade". Geheel rechts initiatiefneemster Mary Smidt-Wittenaasr heat mevr. N Slaman-Wltte Idle de drankjes ronddeeltI en Gilles van Mil met dochtertje Anna-Marla Tesselschade. iFoto Frons Hopm.nl Het nieuwe jaar vier je vanaf 100 uur... In de J'elleboog natuurlijk! De vervoersonderneming IMZH heeft wel degelijk interesse voor Teso. Directeur Jhr drs André Testa zegt grote voordelen te zien in samenwerking met de bootonderneming. Hij ontkent niet dat de NZH Teso kan overnemen, maar benadrukt dat hij op korte termijn geen „agressieve" plannen heeft in die richting. In elk geval zal hij geen openbaar bod uitbrengen op de aandelen. NZH-directeur Jhr. Drs. A.L.F.M. Teste: „Teso moet niet zo elgenheimerlg doen". Om de prijs van het abonnement zo laag mogelijk te houden, vra gen wij u de Texelse Courant te machtigen voor het automatisch incasseren van het abonnements geld. Laat u de kaart niet liggen. Dat bespaart u en ons extra kosten. Een gezamenlijke actie van: (jrttë "^uarL- Jrxtli» kt! bart. en de Rabobank. Aangenaam. heeft alleen maar duidelijk willen ma ken dat wij geen agressieve overna meplannen hebben. Misschien is dat niet helemaal goed verwoord, maar een feit is dat Teso geen goede re den heeft om bang voor ons te zijn". De NZH is op dit moment geen erg grote aandeelhouder van Teso. Het totale pakket heeft een waarde van f235,- nominaal en is mede gespreid over vier NZH-dochters: de AOT, NZH-travel, NZH taxicentrale en Na- co. Het bedrijf kan daardoor in de aandeelhoudersvergadering volgens de huidige stemrechtregeling maxi maal vijf stemmen uitbrengen. Advo caat Veis regelde maandagavond vlak voor de aandeelhoudersvergadering dat hij als gemachtigde de bijeen komst mocht bijwonen. Hij diende zich aan met een deurwaardersex ploot, waarmee een deel van de NZH-aandelen werd overgeschreven naar de NZH-dochterbedrijven, zodat de advocaat die avond vijf stemmen had kunnen uitbrengen als het tot stemming was gekomen. Geen overval Testa ontkent het gerucht dat zijn be drijf hard bezig is aandelen te kopen om Teso daarmee vroeg of laat te kunnen „overvallen", „Als we zouden Was die dokter Wage maker Imede-oprichter van TesoI eigenlijk wel een echte Tesselaar? En J. A. van der Vlis lereburger) en de he ren Van Linge en Wortel? Flauwe kul natuurlijk, dat doet er helemaal niet toe. Het gaat er om wat deze mensen voor ons eiland betekenen en wat zij als import bijdragen in het belang van onze samenleving. Maar oei, oei, oei, er zit ook een zeer kwalijke kant aan deze enge denkwijze, die inhoudt dat alleen wij deugen en de rest... Ja maar, roept u meteen als weldenkende eilander, zó bedoelen we dat toch niet! Pas op. Dagelijks kunnen we zien waartoe onverdraagzaamheid en een bekrompen visie kunnen leiden: oorlog, discriminatie, ra cisme enz. Er is een internationale gelijkheid ontstaan, maar helaas een andere dan idealisten ooit be doelden. We kijken bijna allemaal naar dezelfde tv-series, spelletjes, sportwedstrijden, dragen dezelfde merken kleding, gaan naar dezelf de vakantieparadijzen enz. Nee, u natuurlijk niet. Er is een trend om ie te onderscheiden in gedrag, ui terlijk en leefstijl. We gri/pen ook terug op waardevolle en typerende zaken uit ons verleden en dreigen ons weer superieur te voelen. Een eigen Tessels woordenboek? Pri ma. TESO moet echt Tessels blij ven? Uitstekend. Besef wel waarom en waarvoor. Hoed u voor Tessels nationalisme, „Tessel- isme". Je moet er niet aan denken. Isme's zijn alleen maar gevaarlijk. Hè, hè, dat krijg je met Kerstmis voor de deur. Prettige dagen... In het Maritiem en Jutters Museum werd gistermiddag een nieuw Texels drankje ten doop gehouden: een li keur met de naam „Tesselschade". De presentatie was niet toevallig twee dagen voor Kerstmis, want dan is het precies 400 jaar geleden dat tijdens een vliegende storm ruim veertig schepen op de Texelse Rede naar de kelder gingen. De Amster damse koopman-dichter Pieter Roe mer Visscher, die enkele schepen verloor, vernoemde zijn op 25 maart 1594 geboren dochter Maria naar de ramp. Maria Tesselschade groeide uit tot één der meest bewonderde vrou wen van het land: reden waarom me nig straat naar haar is vernoemd. Elders in deze krant is een apart arti kel aan haar en de Tesselschade- ramp gewijd. Komend voorjaar staat landelijk een feestelijke herdenking op het pro gramma en op Texel besteedt het De zaak ligt dus anders dan de NZH- advocaat Mr G.J. Veis maandag in de Teso-aandeelhoudersvergadering suggereerde. Hij zei daar stellig dat de NZH helemaal geen overname plannen heeft of op andere wijze het belang in Teso wil vergroten. Veis zei dat zelfs als onmogelijk te be schouwen („Teso is een onneembare vesting") maar keerde zich wel te gen het plan tot omzetting in een coöperatie omdat er andere moge lijkheden zouden zijn om het karak ter van de onderneming veilig te stellen. De verwarring ontstond vooral omdat Veis verzuimde te ver melden wat de NZH dan wèl wilde. President-commissaris Bob Bakker zei daarop dat hij er niets van ge loofde en navraag bij directeur Testa leert dat de eerder gebleken NZH- liefde voor Teso inderdaad nog volop brandt. Spelletje? Was de advocaat niet goed geïn strueerd of hoorde dit bij het tacti sche spel? Bij Teso denkt men aan het laatste. Het zou een bewuste po ging zijn om de dreiging van overna me door een overkantse aandeelhouder te bagatelliseren, in de hoop dat de aandeelhouders de om zetting in een coöperatie daardoor niet meer nodig zullen vinden. Direc teur Testa: „Nee hoor. De advocaat Om het autoverkeer in de Dennen terug te dringen wil Staatsbosbeheer een deel van de wegen door het bos afsluiten. Omwonenden en andere belanghebbenden zijn gisteravond van de plannen op de hoogte gesteld. Als SBB haar zin krijgt is het vanaf het voorjaar niet meer mogelijk om een rondje bos te rijden per auto. Erik van der Spek: „Het voornemen heb ben we eerder geuit in ons be heersplan. De bedoeling is om het verkeer terug te dringen naar de ran den van het bos, zodat de Dennen van genodigden, onder wie wethou der Terpstra, die het eerste exemplaar kreeg overhandigd. Terpstra noemde het initiatief „een versterking van het Texels produkt". De wethouder deed een oproep om de lege stenen krui ken niet in de glascontainer te depo neren: „Soms keurt de fabriek een hele vracht glas om die reden af, en dat is natuurlijk doodzonde." Een symbool op de „Tesselschade"-kruik geeft overigens aan dat deze gewoon in de afvalbak moet worden gedepo neerd. Ook was er gistermiddag een exem plaar voor een slechts 14 maanden oud meisje: Anna-Maria Tesselschade van Mil uit Oudeschild. Haar trotse vader nam de fles graag in ont vangst. „Tesselschade" is verkrijgbaar in kruik en fles ter grootte van 70 en 50 cl. De kleinste fles kost f 15,95 en de grootste kruik f 19,95. Het alco holpercentage is 30 procent. Voorals nog is de likeur alleen te koop bij de twee zaken van Smidt-Witte, aan de Wittekruislaan en in de Waal- derstraat. nóg aantrekkelijker wordt als wandel en fietsgebied." SBB wil de Randweg tussen de bar- bequeplaats en het Westerslag tot onverplicht fietspad maken. Daar naast wordt de Natte Vlakweg en het zandpad Reuverslandweg en het zandgedeelte van de Monnikenweg afgesloten voor gemotoriseerd ver voer. „Het was eigenlijk onze bedoe ling om de hele Randweg af te sluiten voor auto's. Maar we hebben rekening gehouden met de wens van de gemeenteraad om het bos toegan kelijk te houden voor ouderen. Door dit plan is het nog steeds mogelijk tot diep in het bos te komen en daar te parkeren. Consequentie is wel dat de Randweg tweerichtingverkeer wordt." Bezwaren Voordat de maatregel wordt doorge voerd, moet Rijkswaterstaat toestem ming verlenen. „Maar RWS en de politie hebben al laten doorscheme ren achter het idee te staan. De aan vraag ligt er. De verwachting is dat in januari publikatie volgt, waarna de bezwarenprocedure begint", aldus de SBB-woordvoerder. Als het plan doorgaat heeft dat ge volgen voor het onderhoud aan de wegen. Van der Spek: „Het gedeelte dat tweerichtingverkeer wordt zal steviger bermen nodig hebben. Mis schien moeten op enkele hele smalle delen uitwijkvakken worden gemaakt. Het afgesloten deel kan worden on derhouden als fietspad, dus met een dunnere slijtlaag." Dinsdagavond brak brand uit in een stalen huisvuilcontainer in het verzamel- en overlaadstation De Hamster in Oudeschild. In verband met de rookontwikkeling ging de brandweer met persluchtmaskers het gebouw binnen en wist de vlammen snel te doven. De oorzaak is onbekend, maar het is goed denkbaar dat zich in het huis vuil een gloeiend voorwerp heeft be vonden. De hoeveelheid vuil in de container was nog klein en nog niet samengeperst. Bij het vuurtje ont stond flinke hitte waardoor er vrees was dat de persinstallatie die er zich boven bevindt, defect was geraakt. Dat viel echter mee. Afgezien van roetaanslag op de wanden was er geen schade van betekenis. I M. ADVERTENTIE VRIJDAG 24 DECEMBER 1993

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1993 | | pagina 1