NZH-directeur wèl in
Te so geïnteresseerd
Groot deel bos dicht
voor autoverkeer
Advocaat zorgde voor verwarring
MISSCHIEN
TIJDENS DE KERST
Rabobank 91 TEXEL
Yiprszel
-isme
VERDER XT
in dft JNummer
9* Kinderen in kerstsfeer
bij tuincentrum
2
9* Beroep op Texelse hulp
voor Georgisch tehuis
5
9* Nieuwbouw toch in
De Mars?
7
Gemeente zit fout met
dwangsom geluidsoverlast
7
w Tesselschade-ramp op
kerstavond 1593
11
9* Jeugdspeler wint
bowlingtoernooi
11
TEXELSE^COURANT
Voordeelkrant van
HOWND
INTERNATIONAL
party service centrum
Hond pakt schapen
TEXELSE^COURANT
Nieuwe Texels drank:
Tesselschade-likeur
Vuilcontainer in
De Hamster in brand
OPGERICHT 15 SEPTEMBER 1887 NR 10844
Abonnementsgeld TEXELSE
COURANT machtigingskaart
Machtigingskaart abonnementsgeld
ABONNEMENTSGELD TEXELSE COURANT
Tx -re ss ti-AAB.
TeiseivT» 3^-
g? Tx "E»Caj C>uzz<s
I.M ADVERTENTIE
Lfrta ZjMrL Jexti i II bd
Onze bezorgers verspreiden
vandaag met de Texelse
Courant een
Reisburo
en een folder van
itznS
■3 19310 fax 19409
I.M. ADVERTENTIE
T E X E LS E^P COURANT
Voor advertenties, abonnementen, etc. Langeveld en de Rooy b.v., Postbus
11, 1790 AA Den Burg, telefoon 02220-62600. Telefax 02220-14111. - -m -mm Postbank 652
Redactie Parkstraat 1°of Warmoesstraat 45, Den Burg, tel 02220-62620. I Bankrelaties ABN-AMRO nr. 46.99.17.636
Verschijning dinsdags en vri,dags Abonnementsprijs 748,50 per half jaar; P Tl 4 J /Tf 'f*/ P YJ I/Tl fiT 1*/ Rabobank nr. 36.25.01.742. I.N.G. bank nr. 67.34.60.398
los 71,35. Geen krant gehad? Bel 02220-62600 Buiten kantooruren bel tM 111/L L ÊJ/LJ, |y IT, L/ A LLL FjK/L, WjL/LL
UW bezorger. Redactie buiten werktijd Harry de Graaf, Pelikaanweg 75. De Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Koog. telefoon 02220-17266. y Abonnementsprijs 748.50 per hatf jaar; Los 71.35
Een Alaska Malamut van een in
woonster van De Waal heeft gister
morgen in een weiland aan de
Nieuwlanderweg twee schapen gebe
ten. Eén dier is er ernstig aan toe, de
ander is slechts licht gewond. De
rest van de kudde, die toebehoort
aan een 53-jarige agrariër uit De
Koog, werd opgejaagd door de hond,
waardoor vijf dieren in de sloot raak
ten. Die konden er op eigen kracht
weer uitkomen. De dierenartskosten
worden verhaald op de eigenaresse
van de hond, die het dier inmiddels
heeft laten inslapen.
willen, zouden we best veel aandelen
kunnen kopen. Meer dan eens wor
den ze ons aangeboden, maar we
gaan daar niet op in, want dat is niet
onze techniek".
Teso moet niets van de NZH hebben
met als argument dat dit gesubsi
dieerde bedrijf aan Teso niets kan
toevoegen waarmee kwaliteit of prijs
is gediend. Testa denkt daar duidelijk
anders over. Hij wijst erop dat de
4000 werknemers tellende NZH zich
steeds meer ontwikkelt tot algemeen
vervoersbedrijf, dat zich ook bezig
houdt met transport over water,
NZH-dochter Rederij Naco exploiteert
zeer voorspoedig de veerdienst
Enkhuizen-Stavoren. Ook de Haagse
Rederij Van Heijningen (rondvaartbe-
drijf) hoort tot de NZH. Inmiddels is
besloten in te gaan op het verzoek
van de Minister van Verkeer en Wa
terstaat om ook de drie rijksveren
over het Noordzeekanaal over te ne
men en de NZH is betrokken bij een
experiment met vervoer over water in
Leiden. Teso-directeur Hoogerheide
reageert smalend op deze verwijzing
naar de nautische NZH-activiteit. „Ik
ben niet zo onder de indruk van die
ponten over het Noordzeekanaal. De
kennis die daarvoor nodig is-hebben
we echt zelf wel in huis".
Know how
Volgens Testa is het voor beide partij
en profijtelijk om samen te werken.
„Voor het runnen van een vervoers
bedrijf komt tegenwoordig heel wat
kijken, mede als gevolg van de Euro-
Lees verder pagina 5
Oudeschilder museum er deze maand
aandacht aan. Hierdoor geïnspireerd,
besloot de Texelse slijterij Smidt-Witte
een gelijknamige drank op de markt
te brengen. Met slechts één maand
voorbereiding is dat nu gelukt.
Mary Smidt-Witte: „Het is in record
tijd rondgekomen en dat móest ook,
met het oog op de scheepsramp 400
jaar geleden." Voor de bereiding
zocht ze contact met de kleine
destilleerderij B. Schermer Zoon in
Hoorn. Gezamenlijk werd gezocht
naar geschikt mengsel van specerijen
die indertijd aan boord van de VOC-
schepen werden vervoerd. Hoe de
samenstelling precies is, blijft ge
heim, maar peper en kruidnagel be
horen tot de ingrediënten, zo verklapt
ze. „Het is geen bestaand recept,
maar wel geënt op de historie. Onze
bedoeling was een pittig drankje te
maken, iets waarmee de bemanning
van die schepen zich lekker had kun
nen doorwarmen."
Die opzet lijkt na de eerste „proef"
gistermiddag geslaagd. De likeur
werd gekeurd door een kleine kring
Horszei
Feestelijke introduktie van de likeur ..Tesselschade". Geheel rechts initiatiefneemster Mary Smidt-Wittenaasr heat mevr. N Slaman-Wltte Idle de
drankjes ronddeeltI en Gilles van Mil met dochtertje Anna-Marla Tesselschade. iFoto Frons Hopm.nl
Het nieuwe jaar vier je vanaf 100 uur...
In de J'elleboog natuurlijk!
De vervoersonderneming IMZH heeft wel degelijk interesse voor
Teso. Directeur Jhr drs André Testa zegt grote voordelen te zien
in samenwerking met de bootonderneming. Hij ontkent niet dat
de NZH Teso kan overnemen, maar benadrukt dat hij op korte
termijn geen „agressieve" plannen heeft in die richting. In elk
geval zal hij geen openbaar bod uitbrengen op de aandelen.
NZH-directeur Jhr. Drs. A.L.F.M. Teste: „Teso moet niet zo elgenheimerlg doen".
Om de prijs van het abonnement
zo laag mogelijk te houden, vra
gen wij u de Texelse Courant te
machtigen voor het automatisch
incasseren van het abonnements
geld. Laat u de kaart niet liggen.
Dat bespaart u en ons extra
kosten.
Een gezamenlijke actie van:
(jrttë "^uarL- Jrxtli» kt! bart.
en de
Rabobank. Aangenaam.
heeft alleen maar duidelijk willen ma
ken dat wij geen agressieve overna
meplannen hebben. Misschien is dat
niet helemaal goed verwoord, maar
een feit is dat Teso geen goede re
den heeft om bang voor ons te zijn".
De NZH is op dit moment geen erg
grote aandeelhouder van Teso. Het
totale pakket heeft een waarde van
f235,- nominaal en is mede gespreid
over vier NZH-dochters: de AOT,
NZH-travel, NZH taxicentrale en Na-
co. Het bedrijf kan daardoor in de
aandeelhoudersvergadering volgens
de huidige stemrechtregeling maxi
maal vijf stemmen uitbrengen. Advo
caat Veis regelde maandagavond vlak
voor de aandeelhoudersvergadering
dat hij als gemachtigde de bijeen
komst mocht bijwonen. Hij diende
zich aan met een deurwaardersex
ploot, waarmee een deel van de
NZH-aandelen werd overgeschreven
naar de NZH-dochterbedrijven, zodat
de advocaat die avond vijf stemmen
had kunnen uitbrengen als het tot
stemming was gekomen.
Geen overval
Testa ontkent het gerucht dat zijn be
drijf hard bezig is aandelen te kopen
om Teso daarmee vroeg of laat te
kunnen „overvallen", „Als we zouden
Was die dokter Wage maker
Imede-oprichter van TesoI eigenlijk
wel een echte Tesselaar? En J. A.
van der Vlis lereburger) en de he
ren Van Linge en Wortel? Flauwe
kul natuurlijk, dat doet er helemaal
niet toe. Het gaat er om wat deze
mensen voor ons eiland betekenen
en wat zij als import bijdragen in
het belang van onze samenleving.
Maar oei, oei, oei, er zit ook een
zeer kwalijke kant aan deze enge
denkwijze, die inhoudt dat alleen
wij deugen en de rest... Ja maar,
roept u meteen als weldenkende
eilander, zó bedoelen we dat toch
niet! Pas op. Dagelijks kunnen we
zien waartoe onverdraagzaamheid
en een bekrompen visie kunnen
leiden: oorlog, discriminatie, ra
cisme enz. Er is een internationale
gelijkheid ontstaan, maar helaas
een andere dan idealisten ooit be
doelden. We kijken bijna allemaal
naar dezelfde tv-series, spelletjes,
sportwedstrijden, dragen dezelfde
merken kleding, gaan naar dezelf
de vakantieparadijzen enz. Nee, u
natuurlijk niet. Er is een trend om
ie te onderscheiden in gedrag, ui
terlijk en leefstijl. We gri/pen ook
terug op waardevolle en typerende
zaken uit ons verleden en dreigen
ons weer superieur te voelen. Een
eigen Tessels woordenboek? Pri
ma. TESO moet echt Tessels blij
ven? Uitstekend. Besef wel
waarom en waarvoor. Hoed u voor
Tessels nationalisme, „Tessel-
isme". Je moet er niet aan denken.
Isme's zijn alleen maar gevaarlijk.
Hè, hè, dat krijg je met Kerstmis
voor de deur. Prettige dagen...
In het Maritiem en Jutters Museum
werd gistermiddag een nieuw Texels
drankje ten doop gehouden: een li
keur met de naam „Tesselschade".
De presentatie was niet toevallig
twee dagen voor Kerstmis, want dan
is het precies 400 jaar geleden dat
tijdens een vliegende storm ruim
veertig schepen op de Texelse Rede
naar de kelder gingen. De Amster
damse koopman-dichter Pieter Roe
mer Visscher, die enkele schepen
verloor, vernoemde zijn op 25 maart
1594 geboren dochter Maria naar de
ramp. Maria Tesselschade groeide uit
tot één der meest bewonderde vrou
wen van het land: reden waarom me
nig straat naar haar is vernoemd.
Elders in deze krant is een apart arti
kel aan haar en de Tesselschade-
ramp gewijd.
Komend voorjaar staat landelijk een
feestelijke herdenking op het pro
gramma en op Texel besteedt het
De zaak ligt dus anders dan de NZH-
advocaat Mr G.J. Veis maandag in
de Teso-aandeelhoudersvergadering
suggereerde. Hij zei daar stellig dat
de NZH helemaal geen overname
plannen heeft of op andere wijze het
belang in Teso wil vergroten. Veis
zei dat zelfs als onmogelijk te be
schouwen („Teso is een onneembare
vesting") maar keerde zich wel te
gen het plan tot omzetting in een
coöperatie omdat er andere moge
lijkheden zouden zijn om het karak
ter van de onderneming veilig te
stellen. De verwarring ontstond
vooral omdat Veis verzuimde te ver
melden wat de NZH dan wèl wilde.
President-commissaris Bob Bakker
zei daarop dat hij er niets van ge
loofde en navraag bij directeur Testa
leert dat de eerder gebleken NZH-
liefde voor Teso inderdaad nog volop
brandt.
Spelletje?
Was de advocaat niet goed geïn
strueerd of hoorde dit bij het tacti
sche spel? Bij Teso denkt men aan
het laatste. Het zou een bewuste po
ging zijn om de dreiging van overna
me door een overkantse
aandeelhouder te bagatelliseren, in de
hoop dat de aandeelhouders de om
zetting in een coöperatie daardoor
niet meer nodig zullen vinden. Direc
teur Testa: „Nee hoor. De advocaat
Om het autoverkeer in de Dennen
terug te dringen wil Staatsbosbeheer
een deel van de wegen door het bos
afsluiten. Omwonenden en andere
belanghebbenden zijn gisteravond
van de plannen op de hoogte
gesteld.
Als SBB haar zin krijgt is het vanaf
het voorjaar niet meer mogelijk om
een rondje bos te rijden per auto. Erik
van der Spek: „Het voornemen heb
ben we eerder geuit in ons be
heersplan. De bedoeling is om het
verkeer terug te dringen naar de ran
den van het bos, zodat de Dennen
van genodigden, onder wie wethou
der Terpstra, die het eerste exemplaar
kreeg overhandigd. Terpstra noemde
het initiatief „een versterking van het
Texels produkt". De wethouder deed
een oproep om de lege stenen krui
ken niet in de glascontainer te depo
neren: „Soms keurt de fabriek een
hele vracht glas om die reden af, en
dat is natuurlijk doodzonde." Een
symbool op de „Tesselschade"-kruik
geeft overigens aan dat deze gewoon
in de afvalbak moet worden gedepo
neerd.
Ook was er gistermiddag een exem
plaar voor een slechts 14 maanden
oud meisje: Anna-Maria Tesselschade
van Mil uit Oudeschild. Haar trotse
vader nam de fles graag in ont
vangst. „Tesselschade" is verkrijgbaar
in kruik en fles ter grootte van 70 en
50 cl. De kleinste fles kost f 15,95 en
de grootste kruik f 19,95. Het alco
holpercentage is 30 procent. Voorals
nog is de likeur alleen te koop bij de
twee zaken van Smidt-Witte, aan de
Wittekruislaan en in de Waal-
derstraat.
nóg aantrekkelijker wordt als wandel
en fietsgebied."
SBB wil de Randweg tussen de bar-
bequeplaats en het Westerslag tot
onverplicht fietspad maken. Daar
naast wordt de Natte Vlakweg en
het zandpad Reuverslandweg en het
zandgedeelte van de Monnikenweg
afgesloten voor gemotoriseerd ver
voer. „Het was eigenlijk onze bedoe
ling om de hele Randweg af te
sluiten voor auto's. Maar we hebben
rekening gehouden met de wens van
de gemeenteraad om het bos toegan
kelijk te houden voor ouderen. Door
dit plan is het nog steeds mogelijk
tot diep in het bos te komen en daar
te parkeren. Consequentie is wel dat
de Randweg tweerichtingverkeer
wordt."
Bezwaren
Voordat de maatregel wordt doorge
voerd, moet Rijkswaterstaat toestem
ming verlenen. „Maar RWS en de
politie hebben al laten doorscheme
ren achter het idee te staan. De aan
vraag ligt er. De verwachting is dat
in januari publikatie volgt, waarna de
bezwarenprocedure begint", aldus de
SBB-woordvoerder.
Als het plan doorgaat heeft dat ge
volgen voor het onderhoud aan de
wegen. Van der Spek: „Het gedeelte
dat tweerichtingverkeer wordt zal
steviger bermen nodig hebben. Mis
schien moeten op enkele hele smalle
delen uitwijkvakken worden gemaakt.
Het afgesloten deel kan worden on
derhouden als fietspad, dus met een
dunnere slijtlaag."
Dinsdagavond brak brand uit in een
stalen huisvuilcontainer in het
verzamel- en overlaadstation De
Hamster in Oudeschild. In verband
met de rookontwikkeling ging de
brandweer met persluchtmaskers het
gebouw binnen en wist de vlammen
snel te doven.
De oorzaak is onbekend, maar het is
goed denkbaar dat zich in het huis
vuil een gloeiend voorwerp heeft be
vonden. De hoeveelheid vuil in de
container was nog klein en nog niet
samengeperst. Bij het vuurtje ont
stond flinke hitte waardoor er vrees
was dat de persinstallatie die er zich
boven bevindt, defect was geraakt.
Dat viel echter mee. Afgezien van
roetaanslag op de wanden was er
geen schade van betekenis.
I M. ADVERTENTIE
VRIJDAG 24 DECEMBER 1993