at ik zeggen wou... Wal k zeggen wou... 1 TEXELSE g couRANT Symbolische start van Thijsse-jaar Burgemeester van Texel nalatig bij milieuramp Harmonisatie Teso veertarieven Geestelijke inteelt Ergerlijk Texels Belang en de relatienota ALLEEN, MAAR NIET EENZAAM VRIJDAG 28 JANUARI 1994 w Brieven van lezers Buiten verantwoordelijkheid van de redactie In de stromende regen heeft het college van b en w dinsdagoch tend vroeg enkele elzenbomen ge plant in de Thijsselaan in Den Burg. Ook burgemeester Van Rap pard hielp fanatiek mee spitten en aanstampen. Het was het start sein voor de viering van het Thijsse-jaar in 1995, naar aanlei ding van een initiatief van PvdA- raadslid Hans Roeper. B en w schaarden zich achter diens voor stel en stelden f10.000,- beschik baar om de viering te kunnen voorbereiden. Na het bomen plan ten is dinsdag daartoe een actie comité opgericht, bestaand uit vertegenwoordigers van de VVV, Stichting Texels Museum de Wel- zijnsstichting en de gemeente. Welke activiteiten in 1995 op het programma staan, is nog niet be kend. Men hoopt op een positieve landelijke uitstraling, maar de eigen Texelse bevolking zal zeker niet worden vergeten. In een toe lichting zei wethouder Tine Krijnen dat de herdenking van natuurken ner en publicist Jac. P. Thijsse „een ideaal aanknopingspunt is om de mensen weer bewust te maken van het exclusieve van Texel". Woorden waarin Museum directeur Jan Kuiper zich helemaal kon vinden: „Als we praten over kwaliteit van het toerisme, gaat het niet alleen om slaapplaatsen- beleid, maar ook om gedrag. Het gedrag van de bezoekers hangt sa men met het beeld dat Texel uit straalt. Versterking richting zorg voor de natuur is gewenst. Wel licht dat het Thijsse-jaar daartoe kan bijdragen. iFoto Frans Hopman) Fiets gestolen. Woensdag tus sen 19.00 en 20.00 uur werd een Gazelle damesfiets die niet af gesloten bij sporthal Ons Genoe gen was neergezet, gestolen. Waarde is f400,-. Rugzak weg. Uit de garderobe van de openbare scholengemeen schap verdween dinsdag tussen 8.00 en 14.30 uur een rugzak van een 17-jarige jongeman. De in houd bestond onder meer uit een bankpas, bibliotheekpas, CJP- kaart en een portemonnee met kleingeld. Rectificatie. In het artikel over het verkiezingsprogramma van Texels Belang stond dat de partij zich verzet tegen ongewenste agrarische bedrijfsvestiging in het buitengebied. Dat agrarische had er niet moeten staan. De pesticidestroom die de Neder landse stranden teistert, is door Rijkswaterstaat uitgeroepen tot de grootste giframp die onze kusten ooit trof. Door buitengewoon klun gelig ingrijpen van de overheid en met name van burgemeester Rid der van Rappard van Texel dreigt de zaak echter te escaleren tot de grootste milieuramp uit onze ge schiedenis. Het afgelopen week end zijn grote hoeveelheden zakjes met gif aangespoeld op de „Ra zende Bol". Met nauwelijks verho len ontzetting in zijn ogen, berichtte Harmen Roelandt in het NOS-journaal vanaf de zandplaat over de buitengewoon klungelige opruimwerk- zaamheden die op dat moment werden uitgevoerd. Rijkswa terstaat beschikte nauwelijks over voldoende mensen om de grote hoeveelheid aangespoelde zakjes op te ruimen. Daarnaast beschikte zij slechts over twee vaartuigen die door hun geringe diepgang in staat waren om mensen af te zet ten op de „Razende Bol". Daar door dreigden de aangespoelde zakjes door de naderende storm de Waddenzee te worden ingebla zen, met alle ongekend rampzalige gevolgen van dien. Beschermende kleding voor de medewerkers van Rijkswaterstraat werd pas uren la ter door een Rijkspolitie-helikopter aangevoerd. De „Razende Bol" loopt alleen nog bij springtij onder water. Van daar dat het gebied enige jaren ge leden gemeentelijk moest worden ingedeeld. Het verschil van me ning dat daarover tussen de ge meente Den Helder en de gemeente Texel ontstond, werd opgelost door de burgemeesters van deze plaatsen tegen elkaar te laten schaken met de zandplaat als inzet. Door de uitkomst van de ze „procedure" behoort de Razen de Bol sindsdien tot het grond gebied van de gemeente Texel. Uitgerekend op dit eiland bevindt zich, vlak bij de Razende Bol, het Amfibisch Oefenkamp van het Korps Mariniers. Men beschikt daar over een groot aantal lan dingsvaartuigen en zware rubber boten, die beiden speciaal werden ontworpen voor het gebruik op stranden of zandplaten. Ook heeft men de nodige pakken die be scherming bieden tegen chemi sche oorlogvoering en dus ook tegen zwaar landbouwgif. Boven dien heeft de Koninklijke Marine, waarvan het korps mariniers deel uitmaakt, als een van haar vre destaken het verlenen van militaire bijstand bij rampen. Deze militaire bijstand dient door de burge meester via de commissaris van de koningin te worden aange vraagd en kan dan snel worden verleend. Het is onbegrijpelijk en onvergeeflijk dat burgemeester Ridder van Rappard van Texel heeft nagelaten om bijstand van de Marine aan te vragen bij een milieuramp die zulke ongekende vormen dreigt aan te nemen. Be trouwbare bronnen binnen de Ko ninklijke Marine hebben mij verklaard dat men daar met krom me tenen zat te wachten op het moment dat men mocht gaan helpen. Toen ik de burgemeester wilde vragen waarom hij Rijkswaterstaat liet aanmodderen en waarom hij niet de landingsvaartuigen en het personeel van de Marine te hulp had geroepen, bleek dat Van Rap pard een nieuwe, omgekeerde vorm van ramptoerisme had uitge vonden. De burgemeester, die pri mair verantwoordelijk is voor het bestrijden van rampen in zijn ge meente, bevond zich op honder den kilometers afstand in zijn huis in Holten. Hoewel de problemen die Rijkswaterstaat had op de „Ra zende Bol", meerdere malen door het NOS journaal werden uitge zonden, bleek de burgemeester hiervan niet op de hoogte. Hoewel hij wel erkende primair verantwoordelijk te zijn, wilde hij Rijkswaterstaat „niet voor de voe ten lopen". Een onbegrijpelijk ar gument. Natuurlijk zou het verlammend werken als koningin Beatrix zich onder deze omstan digheden met haar gevolg naar de plaats des onheïls zou begeven. Voor een burgervader in wiens ge meente zich een ramp voltrekt, geldt dat hij op zijn post dient te zijn, als dat verlammend werkt, is hij immers geen goede burge meester. Overigens had ook Rijkswa terstaat via de daartoe geëigende kanalen om militaire bijstand kun nen vragen. Volgens de Vereniging tot Behoud van de Waddenzee heeft Rijkswaterstaat dit achter wege gelaten, niet omdat militaire bijstand onnodig was, maar omdat men van hogerhand geen veront rusting wilde wekken bij de burger over het afschuwelijke drama dat zich aan het afspelen is. De overheid dient eens te gaan be seffen dat zij haar geloofwaardig heid verliest door bij elke milieuramp te roepen: „Er is geen enkel gevaar, gaat u rustig slapen, wij doen dat immers ook". Geheel losstaand van de vraag of militaire bijstand door de Koninklijke Mari ne in dit geval nu wel of niet drin gend noodzakelijk was, had de Marine de opdracht moeten krij gen om stand-by te staan. Er kun nen immers nog elk moment grote hoeveelheden zakjes met zvi vergif aanspoelen en het kost Marine, zeker in het weekend, nimaal een dag om de benodi^ mensen voor een dergelijke op« tie op de been te brengen. Daarnaast is het wenselijk dat nister Ter Beek een permane- order uitvaardigt waardoor milr re commandanten in wiens geb zich een ramp voltrekt, zich eigen initiatief bij de burgemees van de betreffende plaats meld om deze te wijzen op de schit rende middelen waarover krijgsmacht veelal beschikt aan dit soort rampen het hoofd bieden. De burger betaalt imm miljarden guldens om een ko baar defensieapparaat in stand houden. Dick Ber Amsterd; In de Harlinger Courant troffen een wel zéér merkwaardige schrijving aan. De Texelse correspondent Dirk Kuiter ve' kerde ons dat hij de tekst cori heeft doorgegeven, maar dat1 beruchte „zetduiveltje" de Har gers parten speelde... Het komt met veel meer voor, maar tijdens de receptie troffen drie Texelse burgemeester elkaar. Voormalig bur gemeester J. Engel vaart die nog op Ttxel woórit, was aanwezig als voorzit ter van de plaatselijke commissie van de KNRM Zijn opvolger A.J. Schipper nam met Kikkert afscheid van de KNRM. Hij was als burgemeester van "Ifcxel jaren lang lid van de plaatselijke commies, maar moet die functie opgeven nu hij na zijn VUT-penode naar de vaste wal is verhuisd Zijn plaats in de commissie wordt in genomen door de huidige eilander burgemeester W. Ridder van Rouwpe- riode. die ook op de receptie was tt Bneven van lezers Buiten verantwoordelijkheid van de redactie Op de algemene vergadering van aandeelhouders van de NV Teso op vrijdag 7 januari 1994 heb ik aan directie en bestuur van deze NV de volgende vraag gesteld: Kunt u mij vertellen wanneer de di recteur voor het laatst de harmoni satie van de veertarieven in de vergadering van de Raad van Commissarissen aan de orde heeft gesteld, en wat is er in die verga dering besproken en besloten? Omdat ik van de pressident- commissaris geen antwoord op mijn vraag kreeg, zal ik met dit schrijven zelf een antwoord op mijn vraag geven. Het lijkt me ge wenst om van af 1989 de rol van de Teso met betrkking tot dit onderwerp naar voren te brengen. Op 22 maart 1989 stuurt de Ka mer van Koophandel te Alkmaar een brief aan de Teso waarin de KvK namens een paar leden klaagt over de tarieven; de Teso pikt dit op en komt tijdens de algemene vergadering van de Teso op 26 mei 1989 met een drie pagina's tellende tekst over de „Reductie- regeling". Op 2 juni 1289 ontmoet een delegatie van de KvK de Teso Als oud-aandeelhouder van Teso (het aandeel werd mij via een nala tenschap onfutseld door een Texels familielid en bewoner van- het voormalige eiland Wieringen, dat sinds 1924 door een dijk ver bonden is met het vasteland) kan ik het niet nalaten te reageren op de verbijsterende Teso-berichten die vanaf het "Gouden Boltje" tot mij doordringen. Op de kwestie zelf zal ik niet in gaan, daar is ze te zot voor, maar wel moet ik denken aan de Zuiderzee-eilanden die het geluk hebben gekend om tijdig door middel van dijken aan het vaste land te worden gekoppeld, waar door een vrij verkeer mogelijk werd van mensen en ideeën, zo dat de bevolking zich vernieuwde en het gedachtengoed zich aanpaste. Heel duidelijk is nu te zien dat het met Texel echt te ver heen is, voor al geestelijke inteelt heeft flink toegeslagen. Maar, Texelaars, niet gewanhoopt, de redding is een voudig: een flinke dijk van Den Helder naar 't Horntje en tal van problemen zijn opgelost. En heel belangrijk: voor een overname van Teso hoeft niet meer te worden gevreesd. Jb. Lont Den Oever en licht de bezwaren nader toe: de Teso deelt dan mede dat binnen de onderneming ook twijfel heerst over de voorwaarden. Er verschij nen wat artikeltjes in de krant ge durende de zomer van 1989 over het Texelse vrachttarief. Inmiddels beantwoorde de Teso op 7 juni 1989 de brief van de KvK van 22 maart 1989 en zij nodigen daarbij de KvK uit hun visie te ge ven over de „Harmonisatie". Op 24 oktober 1989 antwoordt de KvK dat ze voorstander is van de ze harmonisatie en nodigt de Teso uit hier op 1 januari 1990 mee te starten. Er is eigenlijk op dat mo ment weinig tegengas tegen deze, voor Texel, kwalijke Teso-plannen. Op 16 november 1989 kwam van uit de Teso het voorstel om de Erasmus Universiteit een opdracht te verstrekken tot het uitvoeren van een onderzoek. Daarbij werd het voornemen om op 1 janauri 1990 met harmonisatie te begin nen, opgeschort in afwachting van de uitkomsten van dit onder zoek. Echter op 26 juni kwam de Teso hier al op terug, nu echter met een geheel nieuwe reden, n.l. De Wet Economische Mededin ging. Uiteraard ging de Teso me teen overstag na een brief van het Ministerie van Economische Za ken. Andere bedrijven, personen en/of instellingen zouden zich tot het uiterste verzetten. Zo niet de Teso, want mijn inziens paste dit goed. Een actie van de Texelse vervoer ders, TVO en de VVD afd. Texel was net op tijd om een halt toe te roepen aan dit nieuwe voornemen. In de Tweede kamer konden ze in november 1990 „Eiland Breed" hun stem laten horen. De reactie van de politiek was „Kamer Breed" en zo werd de voorgeno men harmonisatie op 1 januari 1991 afgeblazen en was het wachten op de uitkomst van het rapport van de Erasmus Universi teit. Nadat dit rapport verschenen was, moest een volgend onder zoek afgewacht worden. In op dracht van het Ministerie van Economische Zaken werd een nieuw onderzoek ingesteld. Ge zien het feit dat dit ook door de Er asmus Universiteit wordt gedaan, ligt het in de lijn der verwachtin gen dat dit ergens in het verlengde van het eerst verschenen rapport zal uitvallen. Wat waren voor de Teso de rede nen die harmonisatie in te voeren? 1. Het gemak van één tarief. 2. De Kamer van Koophandel zou dit eisen. 3. Dreiging van juridische stappen gebruikers van het veer. 4. De Wet Economische Mede dinging. Natuurlijk, als je als Teso punt 1, wilt doorvoeren, dan passen de Teso argumenten 2,3 en 4 uitste kend. Want het argument was ge woon „we konden niet anders". Teso heeft nooit geknokt om te gengas te geven om op te komen voor z'n achterban, n.l. de Texe laars, de stichters van de Teso, de kampitaalverschaffers, z'n suppor ters, kortom de hele afhankelijke Texelse bevolking van de Teso. U'rt het onderzoeksrapport „Schipper mag ik over varen" nu nog enkele kanttekeningen. De enige die echt belang had bij dit onderzoek, is en was natuurlijk de Teso. De Teso zelf wil de tariefopzet veranderen (zie de vier reeds genoemde pun ten) en wil daar argumenten voor in handen hebben. Tot nu toe wa ren die argumenten niet sterk ge noeg, dus kon dit rapport uitkomst bieden voor de Teso. De Teso was de opdrachtgever. Teso is bang voor erosie van de ta riefstructuur. De Teso stelde dat bedrijven die een postbus op Texel openden, via een omweg het Texe laarschap verwierven en dat daar door veel geld verloren is gegaan. Elk bedrijf en/of instantie zal op zijn tijd de regelgeving moeten aanpassen, want mensen zoeken natuurlijk altijd naar wegen om minder geld uit te geven. Maar ge zien de maatregelen die de Teso reeds genomen heeft, is dit goed deels opgelost. Overigens als het nog niet waterdicht is, kan men dit gat alsnog dichten. De Teso had nog geen overtuigend motief ge vonden voor harmonisatie, van daar dit rapport. Uit het rapport is verder gebleken dat de tariefstruk- tuur voor 13.000 mensen te duur en niet nodig is. De onderzoekers concluderen dat juist Texelse ver voerders heen en terug vracht hebben. Die conclusie is juist, want zonder deze heen en weer vracht zouden de Texelse vervoer ders nu al geen bestaansrecht meer hebben. Hierdoor is Texels Eigen vervoer ook zo belangrijk, omdat ze daardoor met 36% van de meters op de boot bijna de helft (45%) van het vervoer doen en hier wordt nou precies voor gestreden. De Teso gaf indertijd de opdracht tot onderzoek in de hoop en ver wachting z'n ingeslagen weg te volgen. Waar deze onderzoekers reeds blunderden, stapelen ze daar keer op keer wat bovenop. Het toppunt wordt bereikt op bladzijde 61, waar men stelt dat nog handhaving, noch afschaffing van het Texels tarief voor het goe derenverkeer de oplossing biedt. Texelaars betalen weliswaar een lager tarief, maar diezelfde Texe laars verschaffen door middel van de aankoop van een meervaarten- kaart de Teso ook een gratis kre diet. Ik overdrijf niet, als ik stel dat Texelaars per jaar zo'n 3 miljoen vooruit betalen voor hun kaarten. Dit betekent in de praktijk een gra tis continu krediet. Indien harmonisatie doorgevoerd wordt, wat zijn dan de nadelige gevolgen voor Texel en de Texelaars? a. duurder transport van goederen en landbouwprodukten van en naar Texel door Texelse ver voerders. b. de enige particuliere autobus onderneming zal vermoedelijk naar het vasteland verdwijnen. c. transporteurs zullen een hoger tarief moeten doorberekenen aan de Texelse middenstand. d. bij invoering van harmonisatie op bestel- en vrachtvervoer is de volgende stap: personenauto's. e. het opnieuw verhogen van het reinigingstaief door de gemeente vanwege de verhoogde transport kosten. f. door een goedkoper tarief voor personenauto's van niet-Texelse in gezetenen meer auto's naar Texel. De NV Teso heeft evenals de rede rijen die veerdiensten onderhou den naar de andere waddeneilanden tot op dit mo ment diverse malen overleg ge voerd met het Ministerie van Economische Zaken i.v.m. het ver volgonderzoek, door de Erasmus Universiteit uitgevoerd. Het rap port nadert binnenkort z,n afron ding. Binnen één maand uiterlijk, eind februari 1994, wordt het ambtelijk advies aan de Staatsse cretaris van Economische Zaken verstrekt. Gezien de eerdere opstelling van de Teso is het niet moeilijk om te raden naar haar advies aan econo mische Zaken. Het niet beant woorden van mijn vraag door de president-commissaris heeft mijn vermoeden bevestigd. Daarom: Texelaars pas op uw zaak. Is de Te so er wel voor de Texelaars, zoals ze ons graag wil doen geloven? Mijn conclusie is dat de Teso zich aan de Texelaars weinig gelegen laat liggen en de harmonisatie van de tarieven, zodra de Staatssecre taris hiervoor groen licht heeft ge geven, zal omarmen. Uit E.G.-oogpunt is afschaffing van gedifferentieerde tarieven beslist niet nodig. Tariefdifferentiaties ge lijk de Texelse vinden bij veel veer diensten in andere E.G.-landen plaats. M. H. Eelman De Cocksdorp. Afgelopen dinsdag werd in deze krant een verslag gedaan van het verkiezingsprogramma van Texels Belang. Wij hebben uitdrukkelijk waardering voor de wijze van ver slaggeving. Desondanks is ons ge bleken dat sommigen geen juiste indruk hebben gekregen van enke le onderdelen van het gepresen teerde programma. Wij hebben er behoefte aan om langs deze weg een en ander nog meer te verdui delijken. Met name het onderdeel „natuur en landschap" neemt in het kran tenartikel een prominente plaats in. De indruk kan worden gewekt dat dit voor Texels Belang het speerpunt van beleid is, wellicht mede veroorzaakt omdat zij op dit gebied een duidelijke visie heeft. Natuurlijk vertegenwoordigen na tuur en landschap op Texel belang rijke waarden. Echter voor Texels Belang zijn zaken als wonen, werkgelegenheid, economie, leef baarheid, onderwijs enzovoorts van minstens even groot belang. Kortom, natuur en landschap zijn gelijkwaardige onderdelen van ons totale programma. Niet meer en niet minder. Texel is globaal te verdelen in na tuur (duinen, stranden, wadden, zeeën) en cultuurland. Voor de grote natuurgebieden wil Texels Belang voor de bevolking het recht van historisch medegebruik. De noodzakelijke bescherming dient met eigen Texelse regelgeving plaats te vinden. Opgelegde regels door hogere overheden worden van de hand gewezen (natuurbe schermingswet). Daarmee is het standpunt van Texels Belang hier over in wezen met veranderd. Slechts het historisch medege bruik is nadrukkelijk naar voren ge bracht. Voor de bescherming en ontwik keling van natuur en landschap op het cultuurland staat de provincie het zogenaamde realtienotabeleid voor ogen. Instrumenten om dat doel te bereiken, zijn onder andere het aankopen van gronden voor reservaten en het afsluiten van be heersovereenkomsten in daarvoor door de provincie nauwkeurig aan gewezen gebieden. Daarnaast wenst de provincie gronden aan te kopen voor natuurontwikkelings gebieden. Met name de aankoop voor reservaten en natuurontwik kelingsgebieden onttrekken gron den definitief aan het agrarisch produktiegebied. Texels Belang wil het huidige argrarische productie- gebeid handhaven. Om deze reden ziet zij niets in het relatienotabe- leid van de provincie en wijst het daarom met kracht van de hand. Texels Belang ziet dit als een be dreiging voor de sterke agrarische structuur van het eiland. Om bovenstaande voor de land bouw funeste plannen buiten de deur te houden, kan niet langer worden volstaan met afwijzing er van zonder meer. Dan wordt beslist over ons en zonder ons. Texels Belang wil pleiten voor een gebiedsvisie volgens het zoge naamde „ruime jas-model". Daar bij worden geen argrarische gron den aangekocht maar is het mo gelijk dat individuele argrariërs, waar dan ook op het eiland, ge heel op vrijwillige basis bepaalde beheersovereenkomsten afsluiten. Een en ander mits inpasbaar in de bedrijfsvoering en tegen redelijke vergoedingen. In plaats van een scheiding van natuur en landbouw wordt op deze wijze een harmoni sche verweving mogelijk gemaakt. Nogmaals: op vrijwillige basis en mits inpasbaar in de bedrijfsvoe ring. Dus daar waar het kan en voor wie het wil. Daarbij komt dat de vooruitzichten in de agrarische sector inmiddels zodanig zijn dat de produktie van natuur en land schap voor sommigen een redelijk alternatief is voor de meer traditio nele agrarische activiteiten. Zo doende draagt deze constructie mede bij aan de leefbaarheid van het platteland. Wij hopen duidelijk gemaakt te hebben welke de standpunten zijn We zijn nu enige weken na de ge ruchtmakende Teso-vergadering van 7 januari en ondertussen goed voorzien van verslaggeving en in gezonden stukken betreffende dit evenement. Aanvankelijk bestond er dan ook bij mij geen enkele be hoefte om nog eens in de pen te klimmen om bepaalde genoegens en ongenoegens van me af te schrijven. Op de vergadering was er tenslotte de gelegenheid ge weest om aan te geven wat je van het geheel vond en daar had ik ge- bruik van gemaakt. Voor mij dus genoeg zo, en de uitslag van de stemming gaf daarbij een gevoel van tevredenheid. Wat mij dan toch heeft aangezet tot het schrijven van dit epistel, zijn enkele reacties direct na af loop van de stemming, alsmede enige ingezonden stukken in dit blad. Hieruit spreekt een toon van onverdraagzaamheid en geeft men blijk weinig respect op te kunnen brengen voor iemand met een an dere mening. Kennelijk is het gedachtenwereldje bij bepaalde personen zo eng dat ze zich moeilijk kunnen verplaat sen naar mensen die vanuit een andere hoek een andere kijk op de zaak hebben dan zij zelf. Natuurlijk heeft het Teso-bestuur daar zelf ook een duidelijk voorbeeld van gegeven door middel van de nega tieve opmerkingen aan het adres van hun tegenstanders. Echter, uitlatingen gemaakt door aandeel houders na afloop van de stem ming leken nergens op maar spraken voor zich. Op zo'n mo ment echter is men als aangespro kene in staat om te reageren en zo'n visie nog eens aan te geven, en kan men zich realiseren dat emoties de nodige invloed op de geuite opmerkingen hebben. Tenslotte was de sfeer in de zaal behoorlijk opgeklopt en kunnen bepaalde mensen niet la mo ment de knop omzetten en het verlies incasseren. Ergerlijk vind ik echter dat bepaal de gefrusteerde aandeelhouders zijn die de uitslag na enige dagen nog niet goed verwerkt hebben en dan maar de pen grijpen om door middel van een ingezonden stuk „met modder te gooien" naar be paalde personen zonder aan te ge ven waarop de gedane aantijg ingen zijn gefundererd. Men dient zich dan ook van een dergelijk, op de persoon gericht commentaar te onthouden, te meer om niet in een eindeloze discussie per ingezon den stuk te geraken. Daarom wat mij betreft dan nu ook de streep er onder. Voor degene die het aan gaat, is bovenstaande hopelijk dui delijk genoeg. Een volgende keer van Texels Belang in deze belang wekkende zaken. Namens het bestuur van Texels Belang Jos Timmer, Den Burg. Dick Drijver, Den Hoorn. beter en verplaats je eens in de tuatie van een ander. En dat die volgende keer er kc daar kunnen we wel op reken Tenslotte kan het Teso-bestuur niet nalaten om de problemen gebeurtenissen rond de gewe „happening" onbehandeld te ten. Zeker zal men met niei voorstellen komen om te trach Teso in een rustiger vaarwater op de juiste koers te zetten. Laten we maar afspreken, tot (fl P. C. Eelm Finsterwol Het leuke is ook dat de vrijwilligster die op bezoek komt tijd voor je heeft en naar je luistert. Vaak kan ze oplossingen aandragen of heeft ze ideeën over hoe je de dag kunt door brengen. Als ik even iets nodig heb, dan staat ze al klaar om te helpen. Zonder dat ooit erg te vinden.' 'Soms heb ik bijvoorbeeld zin in een lekker stukje vis. Vroeger haalde ik vaak schol bij de visboer hier verderop. Als ik zin heb in een scholletje, dan wil zij er best wel eens eentje voor me meene men. Heerlijk!' Rode Kruis Thuishulp Thuishulp is er voor men sen die eenzaam zijn en een gebrek hebben aan sociale contacten De pro fessionele hulpverlening heeft met altijd genoeg beroepskrachten en tijd om die mensen te helpen. Het Rode Kruis kan dan uitkomst bieden Rode Kruis-vrijwilligers bezoe ken mensen aan huis. Om een praatje te maken, koffie te drinken en soms ook om kleine klusjes op te knappen of te helpen bij een hobby Voor inlichtingen over de thuishulp van het Rode Kruis kunt u contact opne men met de Rode Kruis- afdeling in u>v woonplaats. SAMEN

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1994 | | pagina 8