at ik zeggen wou...
Wal
k zeggen wou...
1
TEXELSE g couRANT
Symbolische start
van Thijsse-jaar
Burgemeester van Texel
nalatig bij milieuramp
Harmonisatie
Teso veertarieven
Geestelijke inteelt
Ergerlijk
Texels Belang en
de relatienota
ALLEEN,
MAAR NIET
EENZAAM
VRIJDAG 28 JANUARI 1994
w
Brieven van lezers
Buiten verantwoordelijkheid van de redactie
In de stromende regen heeft het
college van b en w dinsdagoch
tend vroeg enkele elzenbomen ge
plant in de Thijsselaan in Den
Burg. Ook burgemeester Van Rap
pard hielp fanatiek mee spitten en
aanstampen. Het was het start
sein voor de viering van het
Thijsse-jaar in 1995, naar aanlei
ding van een initiatief van PvdA-
raadslid Hans Roeper. B en w
schaarden zich achter diens voor
stel en stelden f10.000,- beschik
baar om de viering te kunnen
voorbereiden. Na het bomen plan
ten is dinsdag daartoe een actie
comité opgericht, bestaand uit
vertegenwoordigers van de VVV,
Stichting Texels Museum de Wel-
zijnsstichting en de gemeente.
Welke activiteiten in 1995 op het
programma staan, is nog niet be
kend. Men hoopt op een positieve
landelijke uitstraling, maar de
eigen Texelse bevolking zal zeker
niet worden vergeten. In een toe
lichting zei wethouder Tine Krijnen
dat de herdenking van natuurken
ner en publicist Jac. P. Thijsse
„een ideaal aanknopingspunt is
om de mensen weer bewust te
maken van het exclusieve van
Texel". Woorden waarin Museum
directeur Jan Kuiper zich helemaal
kon vinden: „Als we praten over
kwaliteit van het toerisme, gaat
het niet alleen om slaapplaatsen-
beleid, maar ook om gedrag. Het
gedrag van de bezoekers hangt sa
men met het beeld dat Texel uit
straalt. Versterking richting zorg
voor de natuur is gewenst. Wel
licht dat het Thijsse-jaar daartoe
kan bijdragen. iFoto Frans Hopman)
Fiets gestolen. Woensdag tus
sen 19.00 en 20.00 uur werd een
Gazelle damesfiets die niet af
gesloten bij sporthal Ons Genoe
gen was neergezet, gestolen.
Waarde is f400,-.
Rugzak weg. Uit de garderobe
van de openbare scholengemeen
schap verdween dinsdag tussen
8.00 en 14.30 uur een rugzak van
een 17-jarige jongeman. De in
houd bestond onder meer uit een
bankpas, bibliotheekpas, CJP-
kaart en een portemonnee met
kleingeld.
Rectificatie. In het artikel over
het verkiezingsprogramma van
Texels Belang stond dat de partij
zich verzet tegen ongewenste
agrarische bedrijfsvestiging in het
buitengebied. Dat agrarische had
er niet moeten staan.
De pesticidestroom die de Neder
landse stranden teistert, is door
Rijkswaterstaat uitgeroepen tot de
grootste giframp die onze kusten
ooit trof. Door buitengewoon klun
gelig ingrijpen van de overheid en
met name van burgemeester Rid
der van Rappard van Texel dreigt
de zaak echter te escaleren tot de
grootste milieuramp uit onze ge
schiedenis. Het afgelopen week
end zijn grote hoeveelheden zakjes
met gif aangespoeld op de „Ra
zende Bol". Met nauwelijks verho
len ontzetting in zijn ogen,
berichtte Harmen Roelandt in het
NOS-journaal vanaf de zandplaat
over de buitengewoon klungelige
opruimwerk-
zaamheden die op dat moment
werden uitgevoerd. Rijkswa
terstaat beschikte nauwelijks over
voldoende mensen om de grote
hoeveelheid aangespoelde zakjes
op te ruimen. Daarnaast beschikte
zij slechts over twee vaartuigen
die door hun geringe diepgang in
staat waren om mensen af te zet
ten op de „Razende Bol". Daar
door dreigden de aangespoelde
zakjes door de naderende storm
de Waddenzee te worden ingebla
zen, met alle ongekend rampzalige
gevolgen van dien. Beschermende
kleding voor de medewerkers van
Rijkswaterstraat werd pas uren la
ter door een Rijkspolitie-helikopter
aangevoerd.
De „Razende Bol" loopt alleen
nog bij springtij onder water. Van
daar dat het gebied enige jaren ge
leden gemeentelijk moest worden
ingedeeld. Het verschil van me
ning dat daarover tussen de ge
meente Den Helder en de
gemeente Texel ontstond, werd
opgelost door de burgemeesters
van deze plaatsen tegen elkaar te
laten schaken met de zandplaat
als inzet. Door de uitkomst van de
ze „procedure" behoort de Razen
de Bol sindsdien tot het grond
gebied van de gemeente Texel.
Uitgerekend op dit eiland bevindt
zich, vlak bij de Razende Bol, het
Amfibisch Oefenkamp van het
Korps Mariniers. Men beschikt
daar over een groot aantal lan
dingsvaartuigen en zware rubber
boten, die beiden speciaal werden
ontworpen voor het gebruik op
stranden of zandplaten. Ook heeft
men de nodige pakken die be
scherming bieden tegen chemi
sche oorlogvoering en dus ook
tegen zwaar landbouwgif. Boven
dien heeft de Koninklijke Marine,
waarvan het korps mariniers deel
uitmaakt, als een van haar vre
destaken het verlenen van militaire
bijstand bij rampen. Deze militaire
bijstand dient door de burge
meester via de commissaris van
de koningin te worden aange
vraagd en kan dan snel worden
verleend. Het is onbegrijpelijk en
onvergeeflijk dat burgemeester
Ridder van Rappard van Texel
heeft nagelaten om bijstand van
de Marine aan te vragen bij een
milieuramp die zulke ongekende
vormen dreigt aan te nemen. Be
trouwbare bronnen binnen de Ko
ninklijke Marine hebben mij
verklaard dat men daar met krom
me tenen zat te wachten op het
moment dat men mocht gaan
helpen.
Toen ik de burgemeester wilde
vragen waarom hij Rijkswaterstaat
liet aanmodderen en waarom hij
niet de landingsvaartuigen en het
personeel van de Marine te hulp
had geroepen, bleek dat Van Rap
pard een nieuwe, omgekeerde
vorm van ramptoerisme had uitge
vonden. De burgemeester, die pri
mair verantwoordelijk is voor het
bestrijden van rampen in zijn ge
meente, bevond zich op honder
den kilometers afstand in zijn huis
in Holten. Hoewel de problemen
die Rijkswaterstaat had op de „Ra
zende Bol", meerdere malen door
het NOS journaal werden uitge
zonden, bleek de burgemeester
hiervan niet op de hoogte.
Hoewel hij wel erkende primair
verantwoordelijk te zijn, wilde hij
Rijkswaterstaat „niet voor de voe
ten lopen". Een onbegrijpelijk ar
gument. Natuurlijk zou het
verlammend werken als koningin
Beatrix zich onder deze omstan
digheden met haar gevolg naar de
plaats des onheïls zou begeven.
Voor een burgervader in wiens ge
meente zich een ramp voltrekt,
geldt dat hij op zijn post dient te
zijn, als dat verlammend werkt, is
hij immers geen goede burge
meester.
Overigens had ook Rijkswa
terstaat via de daartoe geëigende
kanalen om militaire bijstand kun
nen vragen. Volgens de Vereniging
tot Behoud van de Waddenzee
heeft Rijkswaterstaat dit achter
wege gelaten, niet omdat militaire
bijstand onnodig was, maar omdat
men van hogerhand geen veront
rusting wilde wekken bij de burger
over het afschuwelijke drama dat
zich aan het afspelen is.
De overheid dient eens te gaan be
seffen dat zij haar geloofwaardig
heid verliest door bij elke
milieuramp te roepen: „Er is geen
enkel gevaar, gaat u rustig slapen,
wij doen dat immers ook". Geheel
losstaand van de vraag of militaire
bijstand door de Koninklijke Mari
ne in dit geval nu wel of niet drin
gend noodzakelijk was, had de
Marine de opdracht moeten krij
gen om stand-by te staan. Er kun
nen immers nog elk moment grote
hoeveelheden zakjes met zvi
vergif aanspoelen en het kost
Marine, zeker in het weekend,
nimaal een dag om de benodi^
mensen voor een dergelijke op«
tie op de been te brengen.
Daarnaast is het wenselijk dat
nister Ter Beek een permane-
order uitvaardigt waardoor milr
re commandanten in wiens geb
zich een ramp voltrekt, zich
eigen initiatief bij de burgemees
van de betreffende plaats meld
om deze te wijzen op de schit
rende middelen waarover
krijgsmacht veelal beschikt
aan dit soort rampen het hoofd
bieden. De burger betaalt imm
miljarden guldens om een ko
baar defensieapparaat in stand
houden.
Dick Ber
Amsterd;
In de Harlinger Courant troffen
een wel zéér merkwaardige
schrijving aan. De Texelse
correspondent Dirk Kuiter ve'
kerde ons dat hij de tekst cori
heeft doorgegeven, maar dat1
beruchte „zetduiveltje" de Har
gers parten speelde...
Het komt met veel meer voor, maar
tijdens de receptie troffen drie Texelse
burgemeester elkaar. Voormalig bur
gemeester J. Engel vaart die nog op
Ttxel woórit, was aanwezig als voorzit
ter van de plaatselijke commissie van
de KNRM
Zijn opvolger A.J. Schipper nam met
Kikkert afscheid van de KNRM. Hij
was als burgemeester van "Ifcxel jaren
lang lid van de plaatselijke commies,
maar moet die functie opgeven nu hij
na zijn VUT-penode naar de vaste wal
is verhuisd
Zijn plaats in de commissie wordt in
genomen door de huidige eilander
burgemeester W. Ridder van Rouwpe-
riode. die ook op de receptie was
tt
Bneven van lezers
Buiten verantwoordelijkheid van de redactie
Op de algemene vergadering van
aandeelhouders van de NV Teso
op vrijdag 7 januari 1994 heb ik
aan directie en bestuur van deze
NV de volgende vraag gesteld:
Kunt u mij vertellen wanneer de di
recteur voor het laatst de harmoni
satie van de veertarieven in de
vergadering van de Raad van
Commissarissen aan de orde heeft
gesteld, en wat is er in die verga
dering besproken en besloten?
Omdat ik van de pressident-
commissaris geen antwoord op
mijn vraag kreeg, zal ik met dit
schrijven zelf een antwoord op
mijn vraag geven. Het lijkt me ge
wenst om van
af 1989 de rol van de Teso met
betrkking tot dit onderwerp naar
voren te brengen.
Op 22 maart 1989 stuurt de Ka
mer van Koophandel te Alkmaar
een brief aan de Teso waarin de
KvK namens een paar leden klaagt
over de tarieven; de Teso pikt dit
op en komt tijdens de algemene
vergadering van de Teso op 26
mei 1989 met een drie pagina's
tellende tekst over de „Reductie-
regeling". Op 2 juni 1289 ontmoet
een delegatie van de KvK de Teso
Als oud-aandeelhouder van Teso
(het aandeel werd mij via een nala
tenschap onfutseld door een
Texels familielid en bewoner van-
het voormalige eiland Wieringen,
dat sinds 1924 door een dijk ver
bonden is met het vasteland) kan
ik het niet nalaten te reageren op
de verbijsterende Teso-berichten
die vanaf het "Gouden Boltje" tot
mij doordringen.
Op de kwestie zelf zal ik niet in
gaan, daar is ze te zot voor, maar
wel moet ik denken aan de
Zuiderzee-eilanden die het geluk
hebben gekend om tijdig door
middel van dijken aan het vaste
land te worden gekoppeld, waar
door een vrij verkeer mogelijk
werd van mensen en ideeën, zo
dat de bevolking zich vernieuwde
en het gedachtengoed zich
aanpaste.
Heel duidelijk is nu te zien dat het
met Texel echt te ver heen is, voor
al geestelijke inteelt heeft flink
toegeslagen. Maar, Texelaars, niet
gewanhoopt, de redding is een
voudig: een flinke dijk van Den
Helder naar 't Horntje en tal van
problemen zijn opgelost. En heel
belangrijk: voor een overname van
Teso hoeft niet meer te worden
gevreesd.
Jb. Lont
Den Oever
en licht de bezwaren nader toe: de
Teso deelt dan mede dat binnen de
onderneming ook twijfel heerst
over de voorwaarden. Er verschij
nen wat artikeltjes in de krant ge
durende de zomer van 1989 over
het Texelse vrachttarief.
Inmiddels beantwoorde de Teso
op 7 juni 1989 de brief van de KvK
van 22 maart 1989 en zij nodigen
daarbij de KvK uit hun visie te ge
ven over de „Harmonisatie". Op
24 oktober 1989 antwoordt de
KvK dat ze voorstander is van de
ze harmonisatie en nodigt de Teso
uit hier op 1 januari 1990 mee te
starten. Er is eigenlijk op dat mo
ment weinig tegengas tegen deze,
voor Texel, kwalijke Teso-plannen.
Op 16 november 1989 kwam van
uit de Teso het voorstel om de
Erasmus Universiteit een opdracht
te verstrekken tot het uitvoeren
van een onderzoek. Daarbij werd
het voornemen om op 1 janauri
1990 met harmonisatie te begin
nen, opgeschort in afwachting
van de uitkomsten van dit onder
zoek. Echter op 26 juni kwam de
Teso hier al op terug, nu echter
met een geheel nieuwe reden, n.l.
De Wet Economische Mededin
ging. Uiteraard ging de Teso me
teen overstag na een brief van het
Ministerie van Economische Za
ken. Andere bedrijven, personen
en/of instellingen zouden zich tot
het uiterste verzetten. Zo niet de
Teso, want mijn inziens paste dit
goed.
Een actie van de Texelse vervoer
ders, TVO en de VVD afd. Texel
was net op tijd om een halt toe te
roepen aan dit nieuwe voornemen.
In de Tweede kamer konden ze in
november 1990 „Eiland Breed"
hun stem laten horen. De reactie
van de politiek was „Kamer
Breed" en zo werd de voorgeno
men harmonisatie op 1 januari
1991 afgeblazen en was het
wachten op de uitkomst van het
rapport van de Erasmus Universi
teit. Nadat dit rapport verschenen
was, moest een volgend onder
zoek afgewacht worden. In op
dracht van het Ministerie van
Economische Zaken werd een
nieuw onderzoek ingesteld. Ge
zien het feit dat dit ook door de Er
asmus Universiteit wordt gedaan,
ligt het in de lijn der verwachtin
gen dat dit ergens in het verlengde
van het eerst verschenen rapport
zal uitvallen.
Wat waren voor de Teso de rede
nen die harmonisatie in te voeren?
1. Het gemak van één tarief.
2. De Kamer van Koophandel zou
dit eisen.
3. Dreiging van juridische stappen
gebruikers van het veer.
4. De Wet Economische Mede
dinging.
Natuurlijk, als je als Teso punt 1,
wilt doorvoeren, dan passen de
Teso argumenten 2,3 en 4 uitste
kend. Want het argument was ge
woon „we konden niet anders".
Teso heeft nooit geknokt om te
gengas te geven om op te komen
voor z'n achterban, n.l. de Texe
laars, de stichters van de Teso, de
kampitaalverschaffers, z'n suppor
ters, kortom de hele afhankelijke
Texelse bevolking van de Teso. U'rt
het onderzoeksrapport „Schipper
mag ik over varen" nu nog enkele
kanttekeningen. De enige die echt
belang had bij dit onderzoek, is en
was natuurlijk de Teso. De Teso
zelf wil de tariefopzet veranderen
(zie de vier reeds genoemde pun
ten) en wil daar argumenten voor
in handen hebben. Tot nu toe wa
ren die argumenten niet sterk ge
noeg, dus kon dit rapport uitkomst
bieden voor de Teso. De Teso was
de opdrachtgever.
Teso is bang voor erosie van de ta
riefstructuur. De Teso stelde dat
bedrijven die een postbus op Texel
openden, via een omweg het Texe
laarschap verwierven en dat daar
door veel geld verloren is gegaan.
Elk bedrijf en/of instantie zal op
zijn tijd de regelgeving moeten
aanpassen, want mensen zoeken
natuurlijk altijd naar wegen om
minder geld uit te geven. Maar ge
zien de maatregelen die de Teso
reeds genomen heeft, is dit goed
deels opgelost. Overigens als het
nog niet waterdicht is, kan men dit
gat alsnog dichten. De Teso had
nog geen overtuigend motief ge
vonden voor harmonisatie, van
daar dit rapport. Uit het rapport is
verder gebleken dat de tariefstruk-
tuur voor 13.000 mensen te duur
en niet nodig is. De onderzoekers
concluderen dat juist Texelse ver
voerders heen en terug vracht
hebben. Die conclusie is juist,
want zonder deze heen en weer
vracht zouden de Texelse vervoer
ders nu al geen bestaansrecht
meer hebben. Hierdoor is Texels
Eigen vervoer ook zo belangrijk,
omdat ze daardoor met 36% van
de meters op de boot bijna de helft
(45%) van het vervoer doen en
hier wordt nou precies voor
gestreden.
De Teso gaf indertijd de opdracht
tot onderzoek in de hoop en ver
wachting z'n ingeslagen weg te
volgen. Waar deze onderzoekers
reeds blunderden, stapelen ze
daar keer op keer wat bovenop.
Het toppunt wordt bereikt op
bladzijde 61, waar men stelt dat
nog handhaving, noch afschaffing
van het Texels tarief voor het goe
derenverkeer de oplossing biedt.
Texelaars betalen weliswaar een
lager tarief, maar diezelfde Texe
laars verschaffen door middel van
de aankoop van een meervaarten-
kaart de Teso ook een gratis kre
diet. Ik overdrijf niet, als ik stel dat
Texelaars per jaar zo'n 3 miljoen
vooruit betalen voor hun kaarten.
Dit betekent in de praktijk een gra
tis continu krediet.
Indien harmonisatie doorgevoerd
wordt, wat zijn dan de nadelige
gevolgen voor Texel en de
Texelaars?
a. duurder transport van goederen
en landbouwprodukten van en
naar Texel door Texelse ver
voerders.
b. de enige particuliere autobus
onderneming zal vermoedelijk
naar het vasteland verdwijnen.
c. transporteurs zullen een hoger
tarief moeten doorberekenen aan
de Texelse middenstand.
d. bij invoering van harmonisatie
op bestel- en vrachtvervoer is de
volgende stap: personenauto's.
e. het opnieuw verhogen van het
reinigingstaief door de gemeente
vanwege de verhoogde transport
kosten.
f. door een goedkoper tarief voor
personenauto's van niet-Texelse in
gezetenen meer auto's naar Texel.
De NV Teso heeft evenals de rede
rijen die veerdiensten onderhou
den naar de andere
waddeneilanden tot op dit mo
ment diverse malen overleg ge
voerd met het Ministerie van
Economische Zaken i.v.m. het ver
volgonderzoek, door de Erasmus
Universiteit uitgevoerd. Het rap
port nadert binnenkort z,n afron
ding. Binnen één maand uiterlijk,
eind februari 1994, wordt het
ambtelijk advies aan de Staatsse
cretaris van Economische Zaken
verstrekt.
Gezien de eerdere opstelling van
de Teso is het niet moeilijk om te
raden naar haar advies aan econo
mische Zaken. Het niet beant
woorden van mijn vraag door de
president-commissaris heeft mijn
vermoeden bevestigd. Daarom:
Texelaars pas op uw zaak. Is de Te
so er wel voor de Texelaars, zoals
ze ons graag wil doen geloven?
Mijn conclusie is dat de Teso zich
aan de Texelaars weinig gelegen
laat liggen en de harmonisatie van
de tarieven, zodra de Staatssecre
taris hiervoor groen licht heeft ge
geven, zal omarmen.
Uit E.G.-oogpunt is afschaffing van
gedifferentieerde tarieven beslist
niet nodig. Tariefdifferentiaties ge
lijk de Texelse vinden bij veel veer
diensten in andere E.G.-landen
plaats.
M. H. Eelman
De Cocksdorp.
Afgelopen dinsdag werd in deze
krant een verslag gedaan van het
verkiezingsprogramma van Texels
Belang. Wij hebben uitdrukkelijk
waardering voor de wijze van ver
slaggeving. Desondanks is ons ge
bleken dat sommigen geen juiste
indruk hebben gekregen van enke
le onderdelen van het gepresen
teerde programma. Wij hebben er
behoefte aan om langs deze weg
een en ander nog meer te verdui
delijken.
Met name het onderdeel „natuur
en landschap" neemt in het kran
tenartikel een prominente plaats
in. De indruk kan worden gewekt
dat dit voor Texels Belang het
speerpunt van beleid is, wellicht
mede veroorzaakt omdat zij op dit
gebied een duidelijke visie heeft.
Natuurlijk vertegenwoordigen na
tuur en landschap op Texel belang
rijke waarden. Echter voor Texels
Belang zijn zaken als wonen,
werkgelegenheid, economie, leef
baarheid, onderwijs enzovoorts
van minstens even groot belang.
Kortom, natuur en landschap zijn
gelijkwaardige onderdelen van ons
totale programma. Niet meer en
niet minder.
Texel is globaal te verdelen in na
tuur (duinen, stranden, wadden,
zeeën) en cultuurland. Voor de
grote natuurgebieden wil Texels
Belang voor de bevolking het recht
van historisch medegebruik. De
noodzakelijke bescherming dient
met eigen Texelse regelgeving
plaats te vinden. Opgelegde regels
door hogere overheden worden
van de hand gewezen (natuurbe
schermingswet). Daarmee is het
standpunt van Texels Belang hier
over in wezen met veranderd.
Slechts het historisch medege
bruik is nadrukkelijk naar voren ge
bracht.
Voor de bescherming en ontwik
keling van natuur en landschap op
het cultuurland staat de provincie
het zogenaamde realtienotabeleid
voor ogen. Instrumenten om dat
doel te bereiken, zijn onder andere
het aankopen van gronden voor
reservaten en het afsluiten van be
heersovereenkomsten in daarvoor
door de provincie nauwkeurig aan
gewezen gebieden. Daarnaast
wenst de provincie gronden aan te
kopen voor natuurontwikkelings
gebieden. Met name de aankoop
voor reservaten en natuurontwik
kelingsgebieden onttrekken gron
den definitief aan het agrarisch
produktiegebied. Texels Belang wil
het huidige argrarische productie-
gebeid handhaven. Om deze reden
ziet zij niets in het relatienotabe-
leid van de provincie en wijst het
daarom met kracht van de hand.
Texels Belang ziet dit als een be
dreiging voor de sterke agrarische
structuur van het eiland.
Om bovenstaande voor de land
bouw funeste plannen buiten de
deur te houden, kan niet langer
worden volstaan met afwijzing er
van zonder meer. Dan wordt
beslist over ons en zonder ons.
Texels Belang wil pleiten voor een
gebiedsvisie volgens het zoge
naamde „ruime jas-model". Daar
bij worden geen argrarische gron
den aangekocht maar is het mo
gelijk dat individuele argrariërs,
waar dan ook op het eiland, ge
heel op vrijwillige basis bepaalde
beheersovereenkomsten afsluiten.
Een en ander mits inpasbaar in de
bedrijfsvoering en tegen redelijke
vergoedingen. In plaats van een
scheiding van natuur en landbouw
wordt op deze wijze een harmoni
sche verweving mogelijk gemaakt.
Nogmaals: op vrijwillige basis en
mits inpasbaar in de bedrijfsvoe
ring. Dus daar waar het kan en
voor wie het wil. Daarbij komt dat
de vooruitzichten in de agrarische
sector inmiddels zodanig zijn dat
de produktie van natuur en land
schap voor sommigen een redelijk
alternatief is voor de meer traditio
nele agrarische activiteiten. Zo
doende draagt deze constructie
mede bij aan de leefbaarheid van
het platteland.
Wij hopen duidelijk gemaakt te
hebben welke de standpunten zijn
We zijn nu enige weken na de ge
ruchtmakende Teso-vergadering
van 7 januari en ondertussen goed
voorzien van verslaggeving en in
gezonden stukken betreffende dit
evenement. Aanvankelijk bestond
er dan ook bij mij geen enkele be
hoefte om nog eens in de pen te
klimmen om bepaalde genoegens
en ongenoegens van me af te
schrijven. Op de vergadering was
er tenslotte de gelegenheid ge
weest om aan te geven wat je van
het geheel vond en daar had ik ge-
bruik van gemaakt. Voor mij dus
genoeg zo, en de uitslag van de
stemming gaf daarbij een gevoel
van tevredenheid.
Wat mij dan toch heeft aangezet
tot het schrijven van dit epistel,
zijn enkele reacties direct na af
loop van de stemming, alsmede
enige ingezonden stukken in dit
blad. Hieruit spreekt een toon van
onverdraagzaamheid en geeft men
blijk weinig respect op te kunnen
brengen voor iemand met een an
dere mening.
Kennelijk is het gedachtenwereldje
bij bepaalde personen zo eng dat
ze zich moeilijk kunnen verplaat
sen naar mensen die vanuit een
andere hoek een andere kijk op de
zaak hebben dan zij zelf. Natuurlijk
heeft het Teso-bestuur daar zelf
ook een duidelijk voorbeeld van
gegeven door middel van de nega
tieve opmerkingen aan het adres
van hun tegenstanders. Echter,
uitlatingen gemaakt door aandeel
houders na afloop van de stem
ming leken nergens op maar
spraken voor zich. Op zo'n mo
ment echter is men als aangespro
kene in staat om te reageren en
zo'n visie nog eens aan te geven,
en kan men zich realiseren dat
emoties de nodige invloed op de
geuite opmerkingen hebben.
Tenslotte was de sfeer in de zaal
behoorlijk opgeklopt en kunnen
bepaalde mensen niet la mo
ment de knop omzetten en het
verlies incasseren.
Ergerlijk vind ik echter dat bepaal
de gefrusteerde aandeelhouders
zijn die de uitslag na enige dagen
nog niet goed verwerkt hebben en
dan maar de pen grijpen om door
middel van een ingezonden stuk
„met modder te gooien" naar be
paalde personen zonder aan te ge
ven waarop de gedane aantijg
ingen zijn gefundererd. Men dient
zich dan ook van een dergelijk, op
de persoon gericht commentaar te
onthouden, te meer om niet in een
eindeloze discussie per ingezon
den stuk te geraken. Daarom wat
mij betreft dan nu ook de streep er
onder. Voor degene die het aan
gaat, is bovenstaande hopelijk dui
delijk genoeg. Een volgende keer
van Texels Belang in deze belang
wekkende zaken.
Namens het bestuur
van Texels Belang
Jos Timmer, Den Burg.
Dick Drijver, Den Hoorn.
beter en verplaats je eens in de
tuatie van een ander.
En dat die volgende keer er kc
daar kunnen we wel op reken
Tenslotte kan het Teso-bestuur
niet nalaten om de problemen
gebeurtenissen rond de gewe
„happening" onbehandeld te
ten. Zeker zal men met niei
voorstellen komen om te trach
Teso in een rustiger vaarwater
op de juiste koers te zetten.
Laten we maar afspreken, tot (fl
P. C. Eelm
Finsterwol
Het leuke is ook dat de
vrijwilligster die op bezoek
komt tijd voor je heeft en
naar je luistert. Vaak kan
ze oplossingen aandragen
of heeft ze ideeën over
hoe je de dag kunt door
brengen. Als ik even iets
nodig heb, dan staat ze al
klaar om te helpen.
Zonder dat ooit erg te
vinden.'
'Soms heb ik bijvoorbeeld
zin in een lekker stukje
vis. Vroeger haalde ik
vaak schol bij de visboer
hier verderop. Als ik zin
heb in een scholletje, dan
wil zij er best wel eens
eentje voor me meene
men. Heerlijk!'
Rode Kruis Thuishulp
Thuishulp is er voor men
sen die eenzaam zijn en
een gebrek hebben aan
sociale contacten De pro
fessionele hulpverlening
heeft met altijd genoeg
beroepskrachten en tijd
om die mensen te helpen.
Het Rode Kruis kan dan
uitkomst bieden Rode
Kruis-vrijwilligers bezoe
ken mensen aan huis. Om
een praatje te maken, koffie
te drinken en soms ook
om kleine klusjes op te
knappen of te helpen bij
een hobby
Voor inlichtingen over de
thuishulp van het Rode
Kruis kunt u contact opne
men met de Rode Kruis-
afdeling in u>v
woonplaats.
SAMEN