Theo verlaat Teso, het einde van een tijdperk „Hef is net als met sex: emoties duren maar kort" TEXELSEi? COURANT VRIJDAG 11 MAART 1994 Joen de Dageraad in '55 de haven van Oudeschild linnen kwam, was er geen kade waar ie kon aanleggen, edereen vond die boot gekkenwerk. Maar de kade liwam er. Vervolgens ging het om het verplaatsen van Ie aanlegsteiger naar 't Horntje. Gekkenwerk, zei men. /laar het gebeurde. De enkeldekkers kwamen, de dub- jeldekkers volgden. Allemaal gekkenwerk. Maar nu iraag ik mij af, zouden er nóg grotere dubbeldekkers ïoeten komen? Is dat nu weer gekkenwerk en straks ealiteit? Ik hoop het niet." heo Hoogerheide stopt er mee. De Tesodirecteur heeft lenigmaal voor opschudding gezorgd, maar gaat nu yan zijn rust genieten. Een gesprek met een man, wiens irecte aanpak wordt bewonderd en gevreesd. Schulpengat kwam er een eind aan de wachttijden. Maar ging dat niet ten koste van het „kneuteri ge" van Texel, het eilandgevoel „Ja, maar dat is ook één van de conflicten die ik in mezelf had. Ik ben Texelaar in hart en nieren, ik hou van dit eiland. Als Theo Hoo gerheide had ik de vraag: moet die uitbreiding van capaciteit wel? Wordt het hier niet veel te druk? Maar als directeur van de Teso stond ik voor een goede bedrijfs voering. Heleméél niet leuk, nee. Een erg vervelende keus. Eigenlijk was het tegen mijn zin dat die dubbeldekkers er kwamen. Maar door die lange wachttijden kregen „Dat klopt. Overheid is een totaal andere wereld dan bedrijfsleven. De mensen waarmee je daar zit te onderhandelen hebben geen beslissingsbevoegdheid. Men moet altijd terug naar b en w of een gemeenteraad of weet ik wat voor organisatie. Afgezien van de tijd die het kost is de betrokken heid van de mensen waarmee je praat minder. Dubieuze partner Ik had uiteraard wel te maken met overheden, maar de betekenis daarvan was maar betrekkelijk. De meningen van een overheid zijn ook niet constant. Politieke menin gen komen per definitie tot stand „Ja. Ik kan best met een club mensen werken, maar dan moe ten in het begin duidelijke afspra ken worden gemaakt over het doel. Ook moeten we het eerst eens zijn over de weg die we ne men om bij dat doel te komen. Maar eenmaal aan de gang, kan je dan niet meer met me over het doel praten. Als er onderweg ver rekte grote hobbels liggen waar we niet overheen kunnen, kun je wel met me praten over een ande re weg die we even moeten zoe ken om daar omheen te gaan. Ik sta altijd open voor argumenten hoor. Als iemand mij, goed onder bouwd duidelijk kan maken dat mijn verhaal niet klopt, dan ga ik achterover leunen en wachten waarmee de politiek en de belan gengroeperingen komen. En dan „ho ho" roepen. Maar dan ben je te laat Je moet in een eerder sta dium duidelijk maken wat de ge volgen zijn." Vindt u het leuk on een geluid te laten horen en dan te kijken hoe de rest van Texel daar overheen valt „Ik heb dat wel eens gedaan, ja. Het is grappig om te zien hoe mensen die vreselijk tegen je te keer gaan na een paar jaar je standpunt blijken te hebben over genomen. Ik zie dat ook in de poli tiek. Mijn gelijk halen? Ach, het doet me niet zoveel. Het verschil is dat die mensen even de logica ver geten bij hun reactie en ik niet. Maar als iedereen als een auto maat reageert is er ook niets aan." De gemeente heeft u wel verwe ten dat u tegen een openbaar ver- voerstatus zou zijn. Is dat zo? „Wat Is eigenlijk eén openbaar vervoer-status? Niemand heeft me daar ooit een goede definitie van kunnen geven. Op subsidie heb ik niets tegen. Ook niet als die van de overheid komt. Maar dat ge beurt niet. In de jaren zeventig, toen Den Uijl aan het bewind was, werd veel geld gepompt in het openbaar ver voer. Toen heb ik wel eens ge dacht: verdomd, nou kon het wel eens gebeuren. Maar het heeft na tuurlijk niet zo erg lang geduurd tot de regering in de gaten kreeg dat het teveel geld ging kosten. En nu zie je dat allerlei overheidsbe drijven zoals de NS en de PTT worden geprivatiseerd." weer met dat ding aan de gang was geweest als ze iets niet kon den vinden. Ik heb ook nog eens bijna met een slijptol een bureau doormidden ge zaagd van iemand die niet wilde verplaatsen. Ik vind het nog altijd jammer dat dat niet is doorge gaan." Bent u voor uzelf ook zo streng? „Jazeker. Vandaar ook die innerlij ke conflicten. Toen de Molengat werd gebouwd ben ik bijna een jaar overspannen geweest. Niet fijn hoor. Maar achteraf zeg ik: ik wou dat me dat op mijn twintigste was overkomen, want je leert er veel van. Ik dacht op gegeven mo ment: die zelfde instelling die me overspannen maakt, zal me er ver domme óók weer uit helpen. Door de keuze voor een dubbel dekker raakte ik in strijd met mijn totale omgeving. Er waren wel een paar medestanders, maar veel waren het er niet. De weer stand van die tegenstanders was alweer gebaseerd op emoties. Ik wist dat als je daar aan toegaf, je de Teso liquideerde. Dat kon en mocht niet. Maar dat bezorgde mij een enorm spanningsveld. In die periode bleven er voor mij ook tal van twijfels. Dat schip kwam eraan, maar op het ministé- rie hadden ze me verzekerd dat ik nóóit hoefde te rekenen op dubbeldeks-aanleginrichtingen. Gelukkig heeft „nooit" in de poli tiek niet zo'n erg lange levensduur, maar het lèg er wel. Ik rekende in zittingsperiode^ van vier jaar, want dan heb je een nieuw bestuur. Dat kwam uit. Maar jeet je, wat een energie heeft dat ge kost." De Tesotarieven vormen een punt van gesprek op menig verjaardag. Kunnen ze nou echt niet lager? Uw laatste kunstjehad de om zetting naar een coöperatie moe ten worden? zijn uw eerste herinneringen Teso )ie gaan terug naar toen ik een of vijf was. We woonden na- rlijk in Oudeschild, waar in die de boot nog aan kwam. Op de (en mocht je niet komen, want an dreigde je in het water te val- >n. Maar daar kwam je natuurlijk iel en je klom op die boten. Dat ias het speelterrein. Ik werd later cteur van Tesomatrozen die er toen, als klein jochie, van die in schopten. Ik voelde me daar st wel eens gegeneerd over...de is zijn over mensen waar je »ger tegenop keek." der jongetje wil brandweerman olitie-agent worden. Wat wilde ie Theo? leb zeven jaar gedaan over de re school. Ze wisten niet wat iet me aan moesten. Dat is een boel mensen zo gebleven, leb ook vijf jaar gedaan over klassen HBS. Te speels hè, geïnteresseerd. In die tijd sstje ook nog op zaterdag naar jol. Maar ik ging bijna nooit. Ik liever met broodventen of ik mee met de mannen die stukken lieten zakken. In de jnties werkte ik bij Dalmeyer, boer in Oudeschild. Lange tijd ik zelf boer worden. Later meer hoor. Toen realiseerde ik lat je er zeven dagen per week bezig bent. Je móet 's och- 's en je móet 's avonds." l/comt een jongetje dat boer worden bij Teso terecht? rollen. Vijf jaar werkte ik bij chnische dienst van de PTT m Burg. In het magazijn en de inistratie. Ik heb ook een paar H bij de luchtmacht gezeten, ïor mijn nummer hoor. Ik zat bij eteorologische dienst. Maar 'as ook niks. Dan moesten |tijdens schietoefeningen op ind ballonnen oplaten om rgegevens te verzamelen. Als it zat was, liet ik de fles gas •pen. Een nieuwe moest van- förlingen komen en dat duurde jpaar dagen. Ging ik voor de an de tijd in het zonnetje zit- |Einde bericht.... Woningnood s PTT heb ik nog een paar cur- Jen gedaan. Maar Texel bood |ig perspektieven en naar llem gaan had ik geen zin in. Ik ^inmiddels Tetje leren kennen s zochten een huis. Ook toen We praten over 1963, was er 1 woningnood. Eigenlijk vorm- Jpt een drijfveer om naar Teso ■e gaan. Ik wilde wel wat an- lèn via Tesc^ kreeg ik een huis [de Elemert." uw „Tesotijdperk" niet be- >n als directeur. Wat deed u "•f begin? [wam binnen als administra- ^annetje en werd hoofdzake- ïlast met de bussen. Teso had nog een eigen busbedrijf. In 'eriode was er ook al een ne commotie rond een aan- oudersvergadering. Dat ging et vertrek van de toenmalige leur Siebenga-Mulder. Die bij- Jmst was in de Oranjeboom, 'ensen konden er nauwelijks aa' m. Er waren afspraken akt over hoeveel personen "n33l in die zaal mochten, •meester De Koning kwam in functie als hoofd van de 'weer steeds informeren hoe- ar binnen waren. Ik vertelde dere keer, opdat er maar zo mogelijk belangstellenden bij !n zijn. Maar na een paar jaar j1 me dat werk ook weer te en- Dus vroeg ik aan één van °mmissarissen of er nog ektieven voor me waren op "•9ere termijn. In 1973 werd Wraagd als adjunct directeur. --Wat me is opgevallen in de loop van de tijd is dat meningen en standpunten van mensen voor het grootste deel worden bepaald door emoties. Dat is me wel eens tegengevallen. Ik was van mening dat verstand en logica tot een con clusie leidden. Maar dat is dus beslist niet zo. Maar het is net als met sex: emotie duurt maar kort en dan blijf je zitten met de rest.... Uiteindelijk wint de ratio het. Daar kan tijd tussen zitten, maar logica kun je niet negeren." U laat zich dus niet leiden door emoties? „Nee, dat kan niet. Dat geeft con flicten met andere zaken. Je wordt wel gedwongen naar die nuchtere houding. Maar dat is niet altijd eenvoudig. En het lukt ook niet van de ene op de andere dag. Toen ik pas directeur was heb ik voor mezelf een lijst opgesteld met za ken die ik wilde realiseren, een in ventarisatie van wat er in mijn ogen moest gebeuren. Dat ging om capaciteit, organisatie, tarie ven, geld.... Het is me in de loop der jaren vrijwel allemaal gelukt." U hebt aan de basis gestaan van de dubbeldeksboten. Met de komst van de Molengat en de In 1964 kwam de enkeldekker Marsdiep in de vaart. In 1966 volgde de Texelstroom. Daarmee leek de capaciteit van Teso groot genoeg voor een langere periode. In die tijd had ik nog niets te zeg gen over het beleid van Teso. Ik ben in '76 directeur De Gorter op gevolgd. De vraag hoe het verder moest speelde toen wel. Want het liep helemaal vast." Directeur worden van zo'n bedrijf betekent veel verantwoordelijkhe den. Schrok dat niet af? „Ik was 36 jaar. Op die leeftijd word je meer door ambitie gedre ven dan door een rationele afwe ging. Het was natuurlijk ook één van de weinige kansen op een goede baan op het eiland. Maar toen ik het eenmaal wés dacht ik ook wel: jeetje, wat nu? Ach weet je, het is allemaal niet zo moeilijk. Het is allemaal één en één is twee. De logica bepaalt het beleid. Teveel emoties die enkeldekkers enorm op hun donder. Op zaterdagmiddag zat ik met de zenuwen in de tuin te kij ken of ik iedere keer die top van de mast langs de duinen zag komen. Als er één was uitgevallen was de ellende helemaal niet te overzien geweest. Door die wachttijden stond het bedrijf onder ontzetten de druk. Als je het niet aan kunt, word je met z'n allen gek. Zo hou je een organisatie niet overeind. Er móest dus wel wat gebeuren." Was er geen andere optie dan dubbeldekkers? „Toen duidelijk was dat de capaci teit groter moest is lang gediscus sieerd over de vraag hoe. Grotere enkeldekkers was volslagen onzin. Technisch was dat niet mogelijk. Ik heb altijd gezegd: dan maak je wegwerpschepen van zestig ze ventig miljoen. Daar was Teso aan kapot gegaan. Frustraties In overleg met één van de direc teuren van het Bureau voor de Scheepvaart ontstond het dubbeldekker-idee. Technisch te doen en de kosten per vervoer- seenheid waren het laagst. In mijn hoofd rijpte dat plan al een flink tijdje, voor het naar buiten kwam. Toen dat gebeurde viel iedereen als een lawine over me heen. „Die is gek", werd gezegd. Ik dacht: jongens, waarom snappen jullie dat nou niet. Maar ik vergat even dat ik er zelf al een paar jaar op liep te broeden. Frustrerend? Ach, ik trok me er nooit zoveel van aan. Waar ik me wél aan ergerde was het verschil tussen die ratio en die emoties. Emotie wordt vaak aan gestuurd door zaken waar ik niets mee kan. Bij het beoordelen of een beslissing goed is mag het bijvoor beeld geen maatstaf zijn of iemand mij wel of niet aardig vindt. Daar heeft het geen zak mee te maken. Het gaat om die beslissing, niet over wie 'm heeft genomen." Hebben we het nu over de contac ten tussen Teso en de gemeente? (lachend) „Oh god nee." Toch staat u bekend als iemand die niet goed overweg kan met overheden. via emotie. Ik heb de overheid al tijd ervaren als de meest dubieuze partner om zaken mee te doen. Als je iets afspreekt met een amb tenaar, kan die worden teruggeflo ten door b en w. En als je denkt dat je er dan bent is er nog een ge meenteraad. Ja jeetje, dat schiet niet op. Dan gaan er zoveel belan getjes en emoties een rol spelen dat het een onoverzichtelijke brij wordt. En wat de betrekkelijkheid betreft: toen we die dubbeldekker bestel den was er eigenlijk niemand vóór. Ook het ministerie van Verkeer en Waterstaat en gemeente Texel niet. Maar hij kwam tóch en hij is wel gaan varen! Daar komt nog bij dat de politiek op erg korte termijn denkt. In peri odes van vier jaar, welteverstaan. Teso heeft schepen die 20 25 jaar meegaan, dus wij moeten zo'n periode overzien. Er bestaat gewoon een mentaliteitsverschil tussen politici en het bedrijfsle ven." Dat zegt u nou, maar u hebt zelf in de politiek gezeten. „Dat mag je nauwelijks zo noe men. Ik heb op de lijst gestaan van Texels Belang. Ik ben erbij gesleept, eigenlijk. Ach, een jeug dige uitspatting. Ik dacht nog dat ik wat kon doen ook. Dat viel dus tegen." U staat bekend als een keiharde onderhandelaar. Bent u zo onver zettelijk? „Valt wel mee hoor. Maar ik wil wel graag mijn zin hebben. Je moet met onderhandelingen wel oppassen dat je niet het onderste uit de kan wilt hebben. Dat werkt namelijk niet. Een werf die verlies maakt op een schip geeft tijdens de hele bouwperiode ellende. Die mensen proberen op een andere manier terug te vechten. Je moet ze ook een stukje winst gunnen. Maar als het half kan ga ik wèl tot de bodem. Die onderhandelingen verlopen ook niet helemaal zonder emoties. Op gegeven moment wil je een stukje winnen. Maar aan de loop van een gesprek voel je wel of er gens nog ruimte in zit. Het is ook een spel." Bent u een einzelgënger Naam: Theo Hoogerheide Geboren: 16 augustus 1939 te Oudeschild Getrouwd met: Tetje Lips Kinderen: dochter Marjon, 26 jaar Woonachtig in: Den Hoorn zó om. Maar kom niet bij mij een emotioneel opgetuigd ver van: Piet vindt het niet leuk, we moeten het niet doen. I géét het niet om. Ze noemen me misschien wel eens arrogant, maar dat zou ik pas zijn als ik niet open stond voor goede argumen ten van anderen. Zelfbescherming Of het lastig is om als Texelaar Te sodirecteur te zijn? Ach, het heeft me wel een beetje in een isole ment gedrukt. Maar dat deed ik ook zelf. Ik heb er gewoon geen zin in om overal waar ik kom te worden aangesproken over Teso. De enkele keren dat dat gebeurde zei ik: als je de directeur van Teso wil spreken moet je morgenoch tend om 08.00 uur bellen! Dat komt misschien hard over, maar het is een vorm van zelfbescher ming. Maar dat maakt het niet makkelijker." De bootverbinding is essentieel voor Texel. Is Teso ook op andere fronten van belang voor het eiland? „Ik weet het niet. Het zou arro gant zijn als ik „ja" zeg. Ik had na tuurlijk het voordeel dat ik direct kon beslissen en laten uitvoeren. Vergelijk het maar met de ge meente. Als die een enquete wil laten uitvoeren onder de Texelse bevolking, is dat een drama. Het moet via de raad en die gaat zich zelfs bemoeien met de vragen die moeten worden gesteld. Dat werkt dus niet. Bij Teso vroegen wij ons af: is het nodig? Zo ja, boem, daar ging ie. Door deze slagvaardigheid en de financiële mogelijkheden, was het mogelijk verschillende zaken te laten uit zoeken die niet alleen voor Teso van belang waren, maar ook voor het hele eiland. Er zijn natuurlijk veel zaken die op Texel spelen waarvan de consequenties op ter mijn bij de bootdienst terug te vin den zijn. Neem nou de discussie over de slaapplaatsen. Je kunt „Je kan je afvragen of een lager tarief wel zo gunstig is voor het eiland. Dan wordt het nóg drukker. Nou wil ik niet zeggen dat je de ta rieven als middel moet gebruiken om drukte af te remmen, maar het is wèl een gunstige bijkomstig heid. En dat het voor de Texelaars minder prettig is, valt wel mee. Het personentarief is nagenoeg gelijk aan de kosten voor ongesub sidieerd openbaar vervoer. Het mi nisterie van Verkeer en Waterstaat wil een inhaalslag maken op ge bied van tariefsverhoging in het openbaar vervoer. Over een paar jaar zitten we op gelijk niveau. Het tarief voor auto's is pittig. Maar je moet er iets voor over hebben om op een eiland te wo nen. Je kunt niet alles vertalen in voordelen." Kunt u eigenlijk zelf een Tesoboot besturen? „Ik heb het wel eens gedaan. Een keer, nog op één van de enkeldek kers, waarschuwden ze me dat ik te hoog stuurde. Ik reageerde te traag en toen liepen we even aan de grond. De passagiers hebben het niet gemerkt hoor, maar aan de boot was te voelen dat ie de grond raakte. Ja, dat was natuur lijk lachen voor de mannen in de stuurhut. Ik heb ook nog wel eens een geint je gehad vlak voor de haven. Ik moet altijd eerst nadenken als iemand stuurboord of bakboord tegen me zegt. Ik vertaalde dat een keer verkeerd, waardoor we vól in de remmen moesten. Ja, daar schrokken ze wel even van. Met die grote heb ik ook een keer gevaren bij weinig wind en stro ming. De kapitein stond uiteraard vlak naast me Het viel me mee." Hoe was uw contact met het per soneel? „Dat moet je hen vragen. Ze za gen me niet zo veel. Teso heeft drie hoofden van dienst. De direc teur is meer de man op de achter grond. Ik had ook niet zoveel tijd om bij iedereen langs te gaan. Er moest worden gewerkt!" En het verhaal van de papierver nietiger dan? „Dat klopt wel, ja. Er was iemand die zo'n chaos maakte van z'n bu reau, dat ik er een keer op een zondag de papiervernietiger heb bijgereden en alles wat rondslin gerde daardoor heb gehaald. Het heeft wel een paar maanden ge duurd voordat men door had dat er een papiervernietiger aan te pas was gekomen. Maar sindsdien kreeg ik altijd het verwijt dat ik „Het is uiteraard jammer dat het niet is gelukt. Maar we waren bij na op negentig procent, terwijl eigenlijk iedereen het voor onmo gelijk hield dat dit zou gebeuren. Ik had pas écht de pest in gehad als we op zestig procent waren blijven hartgen. Hoe ik zoiets verwerf? Ik word daar heet noch koud van. Echt niet hoor. Het was toch een précht van een vergadering? Met één dave rende krachtterm ben ik die paar stemmen die we te kort kwamen ook weer vergeten. Ik heb zowel ervoor als erna geslapen als een os. Het was gewoon fijn dat er achthonderd mensen bijeen waren die dat „Texelgevoel" deelden. Dét was fenomenaal. Die demonstra tie was voor mij méér waard dan die paar ontbrekende stemmen." Op maandag 28 februari hebt u de deur van het kantoor voor de laat ste keer achter u gesloten. Kunt u Teso loslaten? „Dat valt me zwaar. Ik heb altijd gedacht dat ik even zou schudden en dan zou het af zijn. Maar zo werkt het dus niet. Ik stond me la ter in die week 's ochtends te scheren en Teso maalde maar door mijn hoofd. Afkicken moet ik, maar dat kost tijd. Of ik nu met bootjes in de badkuip ga spelen? Nee, we hebben speel- goedééndjes. Ik weet eigenlijk niet wat ik nu ga doen. Ik ben er goed van overtuigd dat het leven eindig is. Werk is een leuke bezigheid, maar ook niet altijd. Ik vind het verdomd plezierig om geen ver plichtingen te hebben. Geen slaaf van een agenda of verantwoorde lijkheden. Nu voelt het nog als va kantie. Ik wil al jéren zendamateur wor den en daarvoor de benodigde examens halen. En misschien ga ik wel rechten studeren." Hoe moet het nu verder met Texel, als Theo Hoogerheide de vinger met meer aan de pols houdt? „Ik heb niet een soort toekomst- boodschap. Maar ik ben niet hele maal gerust op de toekomst van Texel. Als de overheid niet méér moeite doet om de groei van het toerisme op het eiland tegen te gaan, zou het wel eens kunnen zijn dat nóg meer capaciteitsuit breiding bij Teso onafwendbaar wordt. Er worden nu wel inciden teel kreetjes geslaakt in de poli tiek, maar er moet een totaalvisie komen. Ik zal niet meer uit het oogpunt van Teso mijn stem laten horen. Maar dat wil niet zeggen dat ik, als Texelaar, niets meer van me laat horen...." Tekst en foto: Tessa de Graaft

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1994 | | pagina 9