LotKLKAIIuN D H£ UlMlHIGK Texelpop bewijst kracht als cultureel festival Twee avonden volle bak in De Koninghal: TEXELSE COURANT Asielzoekers Lammeren kijken Groene Keuken op de Groeneplaats DINSDAG 22 MAART 1994 boekte succes met zijn optreden als de Texelse René Fröger. „uitverkochte" avonden Texelpop vol variatie en prima idens vormden afgelopen weekend het bewijs dat de jlse popmuziek lééft. Al met al was sprake van een „echt ils" evenement, waarbij het niet alleen om de muziek maar ook om de gezelligheid. Texelpop trok Texelaars alle leeftijden naar de Burgemeester De Koninghal en >es daarmee z'n kracht als cultureel festival. reugde van de organisatie op de eerste avond al sprake opdrukte. Er kwam veel volk dan normaal op vrijdag, antal extra omgezette vaten ormde een goede graadme- icrig jaar in totaal 18, nu al- op vrijdag al 13. En toen I de laatste klanken wa- eggestorven, was er geen pel drank meer te krijgen, ris, wijn, alles was op, op lalve fles Juttertje na. de zaal waren vrijdag circa ntreebewijzen van de hand an, waaronder zo'n 400 pas- outs. Halverwege de zater- ond werd deze drukte nog Dffen, toen er circa 900 be- s binnen waren, avonden was de sfeer uit- nd. Ook dat was mede te en aan de organisatie, die de es goed voor elkaar had. De fienst" hoefde slechts maal op te treden, waaronder laai tegen een notoire blower ch met aan het rookverbod in il hield. Voor de rest ging het spannen aan toe, ook toen wege de zaterdagavond de sinstallatie het begaf en de lici van Texeltronic een dik tier (en dat was razendsnel) ladden om de boel te her- Van verdere pech bleef de bespaard. van speaker er, die enthousiast en te werk ging, waren t op zichzelf. Gaandeweg lijn populariteit en werd bij „Henkie, Henkie" Slikker liet zich ech- verleiden om zelf iets te Kroost bandje „Peanuts" zorg- Ger Schafer en zijn mu- kroost vrijdagavond voor iuke opening. Het 12-jarige Guido ging helemaal achter het drumstel, maar iet ritme strak. De nog maar e Timo ontpopte zich niet als zanger, maar ook als harmonicaspeler en maakte ot laat op de avond ver- elijk als ophaler van lege gla- fet prachtige zang was het dochter Josje die de show „Little Son Joe", de volgende band, was meteen een klapper. De groep had onder een andere naam al een optreden verzorgd tijdens de „Dubbele Von Sion"-avond eind januari. Toen lieten de gerou tineerde muzikanten horen vele bluesstijlen te beheersen. Ditmaal speelde de band stevige rhythm blues, gekenmerkt door de slide- gitaar en emotievolle stem van Ewout Adriaans. Het ging er in als koek. Snaar Met enkele melodieuze, zelfge schreven rocknummers maakte „Geronimo's Cadillac" een goede indruk. Velen zullen niet in de ga ten hebben gehad dat dit hun eer ste optreden betrof. De 18-jarige Christian Reij maakte aan de zijde van zijn bekendere zus Claudia (zangeres) een opmerkelijk de- matie „Chaos" verzamelde zich een grote schare kids voor op het podium, wat het optreden een ge zellig cachet gaf. Chaotisch werd het desondanks niet. De groep bracht covers ten gehore van o.a. Lucifer („House for sale") en Vaya Con Dios, prima gezongen door de charismatische Lot Kombrink. Meeslepend De ontdekking van vrijdagavond was „Super Groover!", bestaand uit studenten onder wie drie Texe laars: Arjen Rienks (bas), Sidney de Haan (sologitaar) en debutant Niek Witte (gitaar). In enkele oe fensessies stoomde het vijftal zich klaar voor Texelpop, hun eerste echte optreden. Het ontaardde in een meeslepend half uur met lang niet eenvoudige covers van o.a. Lenny Kravitz („Mama said"), Sto- netemple Pilots („Plush") en Me- tallica („Nothing else matters"). In de zaal stond een trotse pa Wop Rienks de verrichtingen van zoon Arjen te volgen. „Hij overklast me", aldus de bassist van de vroe gere Texelse topband The Typ hoons. Reikhalzend was uitgekeken naar het optreden van „Soulou Ma Na- ni", de groep die afgelopen jaar naam heeft gemaakt met Afri kaanse muziek en dans. Al bij de intro, een theater-act, was duide- Pieter Adriaans bespeelt zijn gitaar met de ..bottleneck". De jongste band. ..Desercration". heeft al een fanclub. buut. Nadat hij met een geslaagde gitaarsolo de aandacht al op zich had gevestigd, brak hij een snaar. Zanger Jean Kooien vulde de ge dwongen pauze op met een prach tig solonummer. Heen en weer rennende jongens en meisjes zijn een vertrouwd beeld op Texelpop, en ditmaal was het niet anders. Een meisje vierde er zelfs met zeven vriendinnetjes haar elfde verjaardag. Voor de for- lijk dat „Soulou" iets speciaals in petto had. Tijdens het eerste num mer, een nieuw ingestudeerde dans, waren de danseressen wa ren uitgedost met angstaanjagen de maskers en de drummers heftiger dan ooit beschilderd. In de aanloop naar Texelpop repeteer den muzikanten en danseressen tweemaal per week, en dat was aan het resultaat te merken. Het vriidaqproqramma was op dat moment al geslaagd. De eerste uitsmijter, de „Van Beurden Blues band", had ondanks de sterk ge wijzigde samenstelling slechts tweemaal geoefend. De ingetogen nummers van hun voorbeeld Rory Gallagher klonken dan ook nog niet klokgaaf. Wèl kon worden ge noten van lekkere gitaarsolo's, een kolfje naar de hand van zanger gitarist Rob van Beurden. Say hello De „Legendarie Late Inbetwee- nies" begonnen met een geslaagd Stevige muziek, rook- en lichteffecten en jeugd op de bühne, een karakteristiek beeld ygn Texelpop 1994 Geluidstechnicus Jeroen Haak baant zich een weg door snoeren en stekkers om de sto ring. die Texelpop zaterdagavond tijdelijk lam legde, te verhelpen. Dankzij adequaat in grijpen kon het programma spoedig worden hervat. u",voi: bignd en Ignate Ramaker IFoto March Heijnen) gast-optreden van Martin Trap. De Texelse René Froger wist met drie hits het publiek tot meezingen te bewegen, vooral tijdens het slot nummer „Just say hello". Met „No limits" zorgden de „Legenda ries" er vervolgens voor dat er tóch housemuziek klonk op Texel pop. Leadzangeres Sylvia de Ruy- ter liet meteen horen dat ze een prima aanwinst is. In het vervolg speelde de band wat wisselvallig, maar maakte duidelijk een breed, populair repertoire te beheersen. Zangeressen Zaterdagavond was de avond van de zangeressen. Dat begon me teen al met de „Small Buzz", die een bandlid miste, maar vokale steun kreeg van de talentvolle Ma- rije Schoo, Ignate en Sigrid Rama ker. Dankzij hun inbreng werden de liedjes uit de oude doos van Jaap Dros van hun stof ontdaan en klonken sprankelend alsof ze gisteren waren gemaakt. Bij een aankondiging van Dros (40) dat één der nummers gemaakt moest zijn in de jaren '60 keken „de mei den" elkaar eens grijnzend aan: toen moesten zij nog geboren worden... De drie meisjes beklommen later op de avond opnieuw de bühne. Marija Schoo (15) deed dat samen met de ervaren Pieternell Geurtz en Belinda van Diesen in „Just Marry". Prachtig gezongen pop songs, eenvoudig begeleid op gi taar waren het resultaat van de samenwerking. Hun optreden duurde helaas veel te kort, maar de liefhebbers kunnen komende zomer op herhaling op de Texelse markten. Ignate en Sigrid Ramaker trokken de aandacht in „Round Up". Deze band was al eerder op Texelpop, maar veranderde rond solo-gitarist Pieter Jan Kooger radikaal van sa menstelling. In de verbeterde be zetting riep „Round Up" onwillekeurig herinneringen op aan schoolfeesten met hun recht toe recht-aan gespeelde oude hits zoals „Proud Mary" en „Shame shame shame". Romantiek Nog meer zangeressen stonden zaterdagavond in het middelpunt. Twee van hen zorgden voor ro mantische momenten tussen het geweld van de bands door. Aller eerst was daar Elles Kaercher, die samen met vader Frans (piano en keyboard) voor het voetlicht trad. De schuchter gezongen Nina Simone-klassieker „My baby just cares for me" was een fraaie ope ner, die beloond werd met een donderend applaus. Aan de intie me sfeer kwam een ruwe onder breking toen één der geluidboxen zichzelf opblies, maar de draad werd later weer goed opgepakt. In hetzelfde genre, maar subtieler uitgevoerd, bevond zich het duo „Easy". Oud-Texelse Marieke Mast kreeg de zaal aan haar voeten met gevoelig gezongen ballades, pr achtig begeleid door de Rotter damse gitarist Alex Angkotta. Enkele nummers, zoals de tranen trekker „You got a friend", zouden niet misstaan in de bekende cd- serie „Twee meter sessies". De genoemde rustige optredens gaven aan het festival een meer waarde, die herinnerde aan de ja ren dat onder het motto „pop poëzie" aan bandpromotie werd gedaan. Garage De jongste band (15 en 16 jaar) was tevens de hardste: „Desercra tion". De jongens oefenen in een garage, die ze voor de zekerheid zelf stevig hebben geïsoleerd. Dui delijk was dat ze hun best hadden gedaan op de -deels zelf bedachte- composities. Helaas kwamen hun maatschappijkriti sche teksten over o.a. het kapot maken van de natuur door de onverstaanbare (soms geheel af wezige) zang niet uit de verf. Pech hadden de jongens met een tech nisch defect. Hun hulpeloze blik ken wekten echter veler sympathie, zodat „Desercration" tot hun eigen verbazing met een donderend applaus werd beloond. Met zijn andere band „Bottle, Steel Company" gooide Ewout Adriaans zaterdagavond hoge ogen. Dat Ewout en zijn gitaars verzamelende broer Pieter alles over blues verslinden, lieten ze het publiek merken door telkens een toelichting te geven. „Als je ze hoort besef je niet dat de meeste nummers al minstens een halve eeuw oud zijn." In de uitvoering van „Bottle, Steel Company" klonk de oude Mississippi blues nog zeer vitaal. Terug van weggeweest was de rockabilly band „The Shakin' Le gends". Het trio slaagde er als eer ste in om de meute in beweging te krijgen. Vanaf de eerste deun („Great balls of fire") sloeg de vlam in de pan en werd er stevig gezweten, zoals het hoort bij rock 'n' roll. Een geslaagd weerzien, dat smaakt naar méér. Absolute klasse was het optreden van „Nothing to Loose". Goed ver zorgde, dansbare nummers lieten de vonk overspringen. De band onder aanvoering van de „Texelse Tina Turner" Belinda van Diesen speelde diverse nieuwe nummers, maar het enthousiasme was toch het grootst bij krakers als „Baby love" en „I got the music". Fans die de band met confetti bespoten gaven het optreden een feestelijk slot. Texels meest ambitieuze band „Vi vid" lokte minder spontane reac ties uit. De benadering van het vijftal blijkt omstreden: een deel van het publiek vindt de muziek boeiend, anderen keren zich af. De fans kregen zaterdagavond waar voor hun bescheiden entreegeld, want „Vivid" gaf een gedreven optreden. De nummers van cd „Seed Pearl" kwamen live goed over, met het titelnummer als hoogtepunt en de Beatles-cover „Hey Bulldog" als uitsmijter. Polonaise Texelpop 1994 eindigde in een po lonaise. Verantwoordelijk daarvoor was „De Klapband", die weer van alles bedacht om hun optreden uit de hand te laten lopen. Zo werd een dranghek geplaatst, zoge naamd om opdringerige aanhan gers op afstand te houden. Gast-trompettisten Marco van Sambeek en Frank de Grave (ge huld in scheidsrechterstenue) na men er achter plaats en ook gast-zanger Gijs Verschoor was er „veilig". Met een speciaal lied daagde de band de Texelse Cou rant uit, maar ook de Helderse Courant kwam aan z'n trekken met een mallotig gastoptreden van verslaggever Marten Visser. De kolder nam groteske vormen aan tijdens de Jacques Herb- smartlap „Manuela", waarbij een heuse „zwaargewonde" Manuela ten tonele werd gevoerd en op grove wijze weer werd afgevoerd terwijl zanger Jan Siem Dros snik kend ter aarde stortte. En zo ging iedereen vrolijk naar huis. Tekst en foto's: Frans Hopman. Marieke Mast zorgde voor een gevoelig intermezzo. IFoto March Het/nen) VERVOLG VAN PAGINA 1 „WVC heeft het voornemen het contract met het Motel te verlen gen en uit te breiden. Wat daar ge beurt is niet strijdig met het bestemmingsplan, dus kunnen we in dat opzicht niets weigeren", al dus burgemeester Van Rappard. Hij gaf aan dat de gemeente posi tief staat tegenover de opvang van asielzoekers. „Alle gemeenten moeten een aandeel leveren, wij dus ook. Het blijft natuurlijk de vraag of wij het ook op die plek hadden gedaan als we het zelf hadden mogen regelen." De burgemeester heeft bij WVC wel aangedrongen op aanvullende voorzieningen, als de asielzoekers het hele jaar door in het Motel blij ven. „Te denken valt aan een kin deropvang tijdens vakantie periode. Maar we kunnen in feite niet meer dan een dringend beroep doen op WVC." Schandalig „Het is wel degelijk een zaak tus sen WVC en de gemeente", is de reaktie van Kuip op het gesprek. De bijeenkomst wordt door de bo ze Koger omschreven als een schandalige vertoning. „Terwijl wij nog bezig waren onze bezwaren tegen de opvang in de zomer uit te leggen werd, staande de vergade ring, besloten om hónderd asiel zoekers in de zomer toe te laten! De burgemeester erkende dat de combinatie vluchtelingen en asiel zoekers elkaar niet goed ver draagt. Hij zei letterlijk dat ze het Den Uyl niet kunnen aandoen om die vijftig-vijftig verhouding aan te houden. Maar hij is niet bereid om tien meter verder te kijken. Want daar zitten óók recreanten en dat zou geen problemen opleveren...." Volgens Kuip werd tijdens het ge sprek, dat werd bijgewoond door vrijwilligers die de vluchtelingen begeleiden en een afvaardiging van de Lubertischool, een sper vuur van vragen en kritiek gespuid. Kuip: „De vrijwilligers ga ven aan op te zien tegen de zo merperiode, waarin ze zes weken lang die kinderen moeten verma ken. De mensen van de school lie ten doorschemeren dat het schoolgebouw in die periode niet beschikbaar wordt gesteld." Het zit hem dwars dat geen enkele harde toezegging werd gedaan om de problemen van de omwonen den te verminderen. De Kogers la ten het er niet bij zitten en gaan gemeenteraadsleden informeren. Daarnaast willen ze proberen via de Wet op het Bestuursrecht be zwaar te maken. „Want voor deze vertoning blijft maar één woord over: schandalig." Schapenboerderij De Noordkroon houdt zaterdag 26 maart tussen 14.00 en 18.00 uur open huis. Be langstellenden zijn (gratis) wel kom. De lamnmerij is in volle gang, de stallen en het erf zijn druk be volkt met schapen met lammeren. Tijdens de open middag wordt een prijsvraag gehouden. Wie het juiste aantal lammeren telt, maakt kans op een prijs. Schapenboerde rij De Noordkroon ligt aan de Nieuwlanderweg 10, waar het fietspad aan het Waal en Burger dijkje de weg kruist. Op de Groeneplaats in Den Burg is vrijdag tussen 10.00 en 16.00 uur „De Groene Keuken" te zien. Dit is een reizende tentoonstelling die aantoont dat juist in de keuken goede mogelijkheden zijn om een bijdrage te leveren aan verbetering van het milieu. De expositie biedt informatie over afvalscheiding, water- en energie besparing, gebruik van materialen en apparatuur. Twee modelkeu kens worden getoond. Tevens wordt informatie gegeven over biologische voeding.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1994 | | pagina 5