Onstuimige finales
maken veel goed
TEXELSE^" couRANT
Actuele artikelen
blad Historische
Vereniging
Kenteken graveren
op 14 en 15 juli
Geen band langs
de Ruyslaan
Uitslag verloting
its Langeveld
hoger beroep
B3BZIZHZQ
Aanvaring
Bedrijvig/^/
Sleepboot in
anker verstrikt
Euromaster liet kennis
maken met manager
Gebroeders Vonk
in de vishandel
Gemengde gevoelens na autocross
DINSDAG 12 JULI 1994
Kortstondige paniek bij een auto die ondersteboven in de prutsloot ligt. De coureur zou snel uit zi'pt benarde positie bevrijd worden.
trucje temidden van de rodeo's.
„Als monteur van de zieke Dimitri
Helleman had hij het recht hem te
vervangen. Het is voor het laatst
dat we zo'n wissel toestaan. Er
wordt teveel misbruik gemaakt
van die mogelijkheid", dreigt Van
Maldegem.
Mangaanstaal
tandaard-rijder Bert Uitgeest profi
teerde van het uitvallen van Hans
Arnout. Van het superlichte man
gaanstaal had hij een geheel nieu
we auto gebouwd. „Die moest
flink licht zijn, omdat Bertus zelf
nogal zwaar is", spotte een insider
die niet met naam in de krant wil
de. Opgemerkt moet worden dat
Uitgeests stuurmanskunst even
eens een flinke bijdrage leverde
aan zijn zege.
Een goede prestatie leverde ook
Wilma Tijsseling, zondag één van
de drie deelnemende vrouwen. Ze
strandde in de finale, maar had
toen al genoeg punten veroverd
voor de zesde plaats. „Helaas
maakte ik een stuurfoutje, anders
had er misschien nog wel een be
tere positie ingezeten. Een
kwestie van te weinig ervaring,
denk ik", verklaarde een tevreden
Tijsseling.
In de Formule 2 maakte Piet
Scholtanus - ook al met een wa
gen van mangaanstaal - eindelijk
zijn favorietenrol waar. De gepas
sioneerde rijder slaagde erin de
pechduivel, door wie hij in het ver
leden regelmatig werd achter
volgd, buitenspel te zetten.
Scholtanus was er zo beduusd
van dat hij tijdens de ereronde van
de „praalwagen" viel. De nummer
twee, Peter Betsema, maakte in
druk door op het rechte eind zo
veel vaart te maken dat zijn
voorwielen los kwamen van de
grond.
Debuut
In de Formule 1 - door speaker
Martin Trap consequent „de grote
mannenrace" genoemd - was Si
mon de Smidt heer en meester. De
Noordhollands kampioen maakte
er een gewoonte van direct na de
start de eerste plaats te pakken en
die niet meer af te staan. Klaas-
Pieter Zuidewind werd voor zijn
derde plaats veel lof toegezwaaid.
Hij maakte zijn debuut in de For
mule 1, na jaren in de Formule 2 te
hebben gereden. „Een verstandige
ruil, Klaas-Pieter. In deze klasse
hoor je thuis", verwoordde Martin
Trap de gevoelens van velen.
Tekst: Joop Rommets
Foto's: Gerard Timmerman
Uitslagen
Formule 1:
1. Simon de Smidt
2. Siem-Pieter de Ftarto
3. Klaas-Pieter Zuidewind
Formule 2:
1. Piet Scholtanus
2. Hans Veeger
3. Peter Betsema
Standaard-klasse:
1. Bert Uitgeest
2. Rick Grisnigt
3. John v/d Zwaag
Rodeo-klasse:
1. Jacco Gieles
2. Hans Arnout
3. Nico Uitgeest
De technische commissie was streng. Vele coureurs zagen zich ter elfder ure nog ge
dwongen het nodige sleutelwerk te verrichten om te mogen starten.
derland en koopt massaal en
daardoor voordelig in. Het betreft
geen merken van onbekende of
twijfelachtige aard, zoals vaak
wordt gedacht maar gerenom
meerde fabrikaten als Michelin,
Vredestein, Klebert, Tyremaster.
„Banden verwisselen scheelt per
auto al gauw honderd gulden",
vertelt Keijser, die samen met Wil
lem Jimmink de „bemanning"
vormt van de vestiging en zoveel
mogelijk werkt volgens het motto
„Klaar terwijl u wacht". Overigens
worden ook reparaties uitgevoerd,
zonder dat sprake is van levering
van artikelen.
Jan Keijser was ooit werkzaam bij
Jarino op Texel. Nadat dit veel
besproken bedrijf ten onder was
gegaan, was hij drie jaar actief op
het vasteland bij Veenstra Verwar
ming. Hij wilde echter graag terug
naar Texel, zodat hij snel sollici
teerde toen hij de advertentie van
Euromaster zag. Zijn intrede als
vestigingsmanager beschouwt
Euromaster als een nieuw begin.
Ter gelegenheid daarvan werd za
terdag open huis gehouden, met
inschakeling van gatheringbedrijf
Ruud Boom voor de hapjes en de
drankjes.
In „De Dolphin" bieden ze naast
diverse soorten vis een breed sor
timent snacks, salades en plate-
service. De etenswaren kunnen ter
plaatse worden genuttigd of wor
den meegenomen. Kwaliteit heeft
het tweetal hoog in het vaandel.
„Elke dag verse spullen. Als er 's
avond iets overblijft, gooien we
dat weg. Jammer, maar dan had
den we maar niet zoveel moeten
inkopen. Liever dan maar een
keertje nee verkopen."
Voorlopig is hun zaak dagelijks
vanaf 9.00 uur tot 20.00 uur ge
opend. „Maar omdat we ook
snacks verkopen, zouden liever
nog wat langer openblijven." Ook
buiten het seizoen willen ze actief
blijven. „Ach, we doen alles zelf,
dus de kosten zijn laag."
De inkoop van de vis gaat in sa
menspraak met Ben Gerritsen,die
zich als eigenaar van viskraam
„Snackpoint Charley" in De
Cocksdorp zich meer op de ambu
lante handel gaat toeleggen.
De nieuwste uitgave van de Histo
rische Vereniging ligt weer in de
Texelse boekhandels. Het nummer
bevat veel korte, actuele onder
werpen. Zo is er een verhaal over
de onlangs gerenoveerde Waal-
derstraat, waarin een beeld wordt
geschetst van deze buurt honderd
jaar geleden.
Ook de aanleg van de stroomkabel
door het Marsdiep wordt onder de
loep genomen. Al in 1925 is spra
ke geweest van een dergelijke
voorziening. Vestiging van bedrij
ven in het buitengebied was al in
1884 onderwerp van discussieEr
Donderdag en vrijdag kunnen
Texelaars gebruik maken van de
mogelijkheid het kenteken (met
NL-landcode) in alle autoruiten te
laten graveren. Het graveren
(f25,-, incl. waarschuwingsstic
kers) is een goedkope methode
om autodieven af te schrikken.
Een gestolen auto wordt vaak met
andere kentekenplaten en valse
papieren doorverkocht. Als het
kenteken met landcode in alle rui
ten is gegraveerd, is de autodief
gedwongen nieuwe autoruiten
aan te brengen. Bovendien kunnen
de eigendomsgegevens van een
gestolen auto, voorzien van kente
ken en NL-gravuren, binnen drie
minuten worden gecontroleerd bij
de Rijksdienst voor het Wegver
keer. Het is voor een autodief dus
makkelijker een niet-gegraveerde
auto te nemen.
Voor deze kentekengravures kunt
u terecht bij het overkantse bedrijf
„Automark", dat van 10.00-18.00
uur te vinden is nabij garage Gris
nigt aan de Bernhardlaan. Voor
f10,- extra kan een reflectielaag op
de gravures worden aangebracht,
waardoor het kenteken ook 's
avonds en bij nat weer goed lees
baar blijft.
waren zelfs plannen voor een dy-
namietfabriek in Eierland....
Verder bevat de uitgave een
nostalgische terugblik op de vroe
gere lammerenmarkten en een
verhaal over de glazenwagen, die
in het museum in De Waal is te
zien. De geschiedenis van het
Doolhof („Het Bossie") eindigt
met een kritische noot over de hui
dige staat van onderhoud.
Het blad van de Historische Vere
niging is dus weer zeer lezens
waardig, zowel voor Texelaars als
voor toeristen.
Nachtelijke parkeerders langs de
Ruyslaan zorgen voor veel over
last. Bovendien worden onder de
beschutting van het bos veel in
braken gepleegd in wagens.
Raadslid Jan Koolhof van het CDA
heeft daarom voorgesteld een
nachtelijk parkeerverbod in te stel
len op deze plaats. Omdat echter
wel zeker is dat bijna niemand zich
daaraan zal houden, is deze maat
regel niet praktisch. Een betonnen
rand langs de weg om het parke
ren fysiek onmogelijk te maken
lijkt het college van b en w uit vei-
ligheidsoogpunt geen goed idee.
De meeste parkeerders zijn gasten
van de RST-camping Kogerstrand.
De RST ziet geen kans om deze
mensen op eigen terrein te laten
parkeren. Verwezen wordt naar de
Nikadel, maar omdat meeste toe
risten niet de moeite nemen dat
stuk te lopen zal het probleem
voorlopig wel blijven bestaan.
De uitslag van de verloting die
donderdag op de rommelmarkt in
Den Hoorn is gehouden is als
volgt: prijzen zijn gevallen op 79,
158, 176, 201, 216, 239, 500,
604, 619, 620, 621, 654.
De prijzen zijn af te halen bij Ferry
Zwanenburg, Naalrand 9 of vol
gende week tijdens de rommel
markt in Ons Huis. Wie nog
spullen over heeft voor de rom
melmarkt kan bellen naar 19272.
■angeveld gaat in hoger be-
egen de straf die hij opge-
'eeg wegens het verzwij-
in inkomsten voor de be-
De eigenaar van disco-
De Toekomst erkent dat hij
lonen heeft uitbetaald,
indt het bedrag waarop de
s gebaseerd volledig on-
folgens de fiscale inlichtin-
opsporingsdienst (FIOD)
facus voor f293.000.- be-
iggestie van de FIOD klopt
e strafrechter is tot veroor-
overgegaan zonder dat de
tont van de zaak is behan
gt nadeel voor de Staat
niet vast en daarom is
'deel van de strafrechter
prematuur", aldus Langeveld, die
door de Alkmaarse rechtbank
werd veroordeeld tot een boete
van f100.000,- en een voorwaar
delijke gevangenisstraf van 12
maanden.
Het lijkt curieus dat de rechter de
strafmaat al vaststeldevoordat het
onderzoek was afgerond. Feit is
echter dat in degelijke gevallen
eerst de strafzaak dient en vervol
gens de ernst van de fiscale delic
ten in een proces aan de orde
komt. Omdat een dergelijke volg
orde vaak leidt tot weinig-
bevredigende gevolgen, komt het
volgens Langeveld in negentig pro
cent van de gevallen tot een schik
king. „Maar die kost tijd. De
officier van justitie heeft mijn ad
vocaat te kennen gegeven dat ik
als bekende Texelaar een voor
beeldfunctie heb. Bedoeling is dat
mijn Texelse collega's schrikken en
stoppen met illegale transacties.
De officier wilde dus gewoon niet
wachten. De rechter kon vervol
gens niet anders dan uitspraak
doen."
Langeveld verwacht dat de zaak in
hoger beroep een paar jaar in
beslag zal nemen.
'eis naar Den Helder werd
izet met de reddingboten
leiders. Alvorens de Hei
haven binnen te mogen,
Politie te Water aan
0"ien om vast te stellen of
tons was dat de TX 19 in
!n zou zinken. Al snel was
dat er wat dat betreft
&vaar was te duchten. Na-
was gelost, ging de kot-
lrl°pig naar de werf van
Met scheepswerf Haak
'X 19 vier jaar geleden vol-
een eenmalig ontwerp
en de verzekering werd
'°pgenomen om voorberei-
,e treffen voor de reparatie
aanbesteding daarvan.
a9 komen de offertes op
wordt veel spoed achter
j11 het oponthoud voor het
ri)f zo kort mogelijk te
maar er wordt rekening
,0uden dat het toch wel
zal duren voordat de
vaart. De kosten zul-
buurt van de half miljoen
J98n. Er wordt vanuit ge-
1 de verzekering deze
Zal dekken.
De sleepboot Eline Muller
die dienst doet bij de Eier-
landse zandsuppletie, werd
zondag uitgeschakeld. Het
vaartuig kreeg de stalen ka
bel van het eigen anker in de
Voith Schneiderpropeller.
De propeller raakte verstrikt
in de kabel, met het ander
halve ton zware anker er
nog aan en werd vrij ernstig
beschadigd, zo bleek uit in
spectie door iemand van de
Duikclub Texel. Een van de
bladen was afgebroken en
twee andere waren verbo
gen. Door een sleepboot
van Coastal Service werd
de Eline Muller gisteren naar
het dok van Boom in Oude-
schild gesleept (foto). Daar
werd het vaartuig droogge-
zet, nadat met behulp van
duikers het anker was los
gemaakt. Nadat ook de ka
bel en een tros uit de
propeller was verwijderd,
werd een provisorische re
paratie uitgevoerd. De twee
kromme bladen werden
recht gebogen, voor zover
dat lukte. Vervanging van
het afgebroken blad is voor
lopig met mogelijk. Na deze
ingreep bleek de Eline Mul
ler weer te kunnen varen.
(Foto Bert Koning)
Jan Keijser uit De Cocksdorp
zwaait nu de scepter in de
Euromaster-vestiging (vroeger
Harry Keizer autobanden) aan de
Abbewaal in Den Burg. Voorgan
ger Kees Hin heeft een „nieuwe
uitdaging elders" aanvaard. Die
uitdaging blijkt niet ver van huis
te zijn: Hin begint recht tegenover
de Euromaster-vestiging een au
tobandenbedrijf voor zichzelf. Het
gebouw is bijna klaar. De concur
renten kunnen elkaar dus in het
oog houden.
De nieuwe Euromaster-manager
Keijser maakt er zich geen zorgen
over. Euromaster levert en mon
teert autobanden, uitlaten, schok
dempers, accu's, trekhaken en
andere autospullen tegen een
uiterst scherpe prijs, wat te dan
ken is aan de inmiddels zeer grote
omvang van deze bedrijfsketen.
Euromaster omvat 1200 vestigin
gen in Europa, waarvan 75 in Ne-
De gebroeders Rob en Dennis
Vonk hebben vishandel Lange
Ben in De Koog overgenomen.
Het kersverse ondernemersduo
zet de zaak voort onder de naam
„De Dolphin". Behalve dagverse
visprodukten bereiden de gebroe
ders ook snacks en maaltijden in
hun zaak.
De overname door de „Vonken"
overviel zelfs de gebroeders. „We
kregen de zaak kort geleden aan
geboden en deze week was alles
rond. Nogal abrupt, maar we zijn
er blij mee." De gebroeders ken
nen de vishandel als oud
werknemers van Ben Gerritsen
van binnen en van buiten. „We
werken beiden graag in de vis.
Hartstikke geinig. Het is voor ons
wel een heel avontuur. Deze kans
wilden we niet laten schieten."
waarden had de zware taak de-
nummers om te roepen van de
crossauto's die elke ronde de fi
nish recht voor de bus passeer
den. Andere vrijwilligers regi
streerden de meldingen in de com
puter. Om elk denkbaar incident in
de kiem te smoren, liep een cas
setterecorder mee.
Theo Kikkert, Henk Schraag, Adrie
Rentenaar en Kees van Lenten
kweten zich vakkundig van hun
taak alle auto's te keuren. „Ze
haalden nog een rotgeintje uit.
Vlak voor de start komt één van
de jongere rijders bijna huilend
naar me toe: 'Meneer, mijn wagen
is afgekeurd omdat ik geen han
drem heb. Ik heb het hele regle
ment gelezen, maar het staat er
niet in.' Kunnen ze wel tegen zo'n
ventje... Het viel me nog mee dat
ze geen wagen hebben afgekeurd
wegens het ontbreken van goed-
werkende ruitewissers", lacht Van
Maldegem.
Springschans
Terug van weggeweest was de
springschans, waarmee de cou
reurs met veel risico één van de
bochten konden afsnijden. De
„last minute"-vondst van het
bestuur veroorzaakte de nodige
consternatie bij rijders èn
wedstrijdcommissie, die niet op de
hoogte waren. In de races werd
lange tijd geen gebruik gemaakt
van de schans. Paul Dijt was met
een loepzuivere jump de eerste,
waarna een handjevol collega's
zijn goede voorbeeld volgde. Ed
win Keijzer oogstte in de finale van
de Rodeo-klasse succes. Achterin
het veld startend nam hij direct al
le risico's voor lief. Zijn sprong le
verde hem een plaatsje op tussen
de prijswinnaars.
Roekeloos
De vorig jaar ingestelde Rodeo
klasse was overigens opnieuw
een succes. In tegenstelling tot
hun collega's in de andere klas
sen, reden de deelnemers hier wel
op het scherpst van de snede De
grote schrik van allemaal was Jac
co Gieles, die inmiddels naam
heeft gemaakt met zijn roekeloze
acties. In de finale leek de brok
kenpiloot aanvankelijk kansloos.
Hij hield zich in de middenmoot
uitsluitend bezig met het aan de
kant drukken van tegenstrevers en
verzuimde hardnekkig op te ruk
ken. Nadat alle stofwolken waren
overgewaaid en de race verschei
dene malen was afgeseind met de
rode vlag - de auto's belandden bij
bosjes in de sloot - bleek Gieles
met zijn bloedrode stationwagen
toch weer de sterkste. Hans Ar
nout, die knap tweede werd, ge
bruikte de Rodeo-race om een
oude frustratie te verwerken. In
„zijn" Standaard-klasse kreeg hij
tijdens de finale voor het derde
achtereenvolgende jaar materiaal-
pech. Arnout belandde met een
ffwf nummer 6 is van Maarten Broekman. De deuken liep hij niet uitsluitend zondag op. Na de races van vorig jaar bestond
|lians meer op een positieve uitslag bij de APK. Desondanks besloot Broekman na enig sleutelen ook dit jaar met zijn bolide
n.
rel de koele feiten anders
vermoeden, zal de 51e
autocross de geschiedenis
ingaan als een bijzonder
laculaire. Misschien wel
coureurs dan ooit maakten
,g kennis met de prutsloot
mmige wagens waren na af-
[0 gehavend dat zelfs de ex-
met geen mogelijkheid
in zeggen welk merk het be-
Ên toch schortte het ergens
„Dat gevoel had ik ook. Het
iaal wordt steeds duurder,
ik dat de meeste rijders zich
im spaarden voor de tweede
Dat is toch een beetje een
ns", vermoedt Jan-Nico van
oeg, één der organisatoren.
voorzitter Henri van Malde-
s het met zijn collega eens,
betracht clementie. „Het
ikel van vorig jaar was na-
i grandioos, daar ga je on-
eurig mee vergelijken. Zoiets
maar eens in de zoveel jaar.
k heb zo'n voorgevoel dat bij
^ende cross alles aan gort
lit maar op!"
viel er ook zondag voor de
betalende toeschouwers al
genieten. Dat was in niet
e mate te danken aan de
omlijnde organisatie. Daar-
varen de pauzes nooit zo
it de verveling kon toeslaan,
e manche - iedere deelne-
ed er drie - werd de baan in
rdan geen tijd ontdaan van
strande wrakken. Auto's die
De prijswinnaars van de Formule 2 De ..grote kleine man'' Piet Scholtanus rechtsI zou
In zljnfeestroes later van de praalwagen vallen.
nog op hun wielen stonden, wer
den door collega-coureurs „opge
duwd" naar de pitch. Het
immobiele blik was in goede han
den van de chauffeurs van tracto
ren en shovels. De baan - wegens
het enorme aantal van 125 deel
nemers twee meter breder dan
voorheen - werd vervolgens met
een kilver van alle kuilen ontdaan
door Edo Spoelstra. De medewer
kers van „grondeigenaren" Niek
en Werner Dros spoten tenslotte
de baan nat om al te grote stof
wolken te voorkomen. „Het reed
heerlijk. Maar misschien was het
parcours wel tè goed", meende
één van de coureurs.
Ook de startprocedure verliep
vlekkeloos. De rijders moesten
zich geruime tijd voor aanvang van
hun manche melden bij het aan de
pitch grenzende opstelvak. Gijs
Zoetelief plaatste ze daar al in de
volgorde waarin ze dienden te
starten. Zo gauw de baan ter
hoogte van de start vrij was, kon
den de auto's „oprijden". Starter
Robert Vriezema checkte tenslotte
of inderdaad de juiste posities wa
ren ingenomen.
Tijdens de race werd ook in de
wedstrijdbus hard gewerkt.
„Schreeuwer" Paul van Heer-