Onstuimige finales maken veel goed TEXELSE^" couRANT Actuele artikelen blad Historische Vereniging Kenteken graveren op 14 en 15 juli Geen band langs de Ruyslaan Uitslag verloting its Langeveld hoger beroep B3BZIZHZQ Aanvaring Bedrijvig/^/ Sleepboot in anker verstrikt Euromaster liet kennis maken met manager Gebroeders Vonk in de vishandel Gemengde gevoelens na autocross DINSDAG 12 JULI 1994 Kortstondige paniek bij een auto die ondersteboven in de prutsloot ligt. De coureur zou snel uit zi'pt benarde positie bevrijd worden. trucje temidden van de rodeo's. „Als monteur van de zieke Dimitri Helleman had hij het recht hem te vervangen. Het is voor het laatst dat we zo'n wissel toestaan. Er wordt teveel misbruik gemaakt van die mogelijkheid", dreigt Van Maldegem. Mangaanstaal tandaard-rijder Bert Uitgeest profi teerde van het uitvallen van Hans Arnout. Van het superlichte man gaanstaal had hij een geheel nieu we auto gebouwd. „Die moest flink licht zijn, omdat Bertus zelf nogal zwaar is", spotte een insider die niet met naam in de krant wil de. Opgemerkt moet worden dat Uitgeests stuurmanskunst even eens een flinke bijdrage leverde aan zijn zege. Een goede prestatie leverde ook Wilma Tijsseling, zondag één van de drie deelnemende vrouwen. Ze strandde in de finale, maar had toen al genoeg punten veroverd voor de zesde plaats. „Helaas maakte ik een stuurfoutje, anders had er misschien nog wel een be tere positie ingezeten. Een kwestie van te weinig ervaring, denk ik", verklaarde een tevreden Tijsseling. In de Formule 2 maakte Piet Scholtanus - ook al met een wa gen van mangaanstaal - eindelijk zijn favorietenrol waar. De gepas sioneerde rijder slaagde erin de pechduivel, door wie hij in het ver leden regelmatig werd achter volgd, buitenspel te zetten. Scholtanus was er zo beduusd van dat hij tijdens de ereronde van de „praalwagen" viel. De nummer twee, Peter Betsema, maakte in druk door op het rechte eind zo veel vaart te maken dat zijn voorwielen los kwamen van de grond. Debuut In de Formule 1 - door speaker Martin Trap consequent „de grote mannenrace" genoemd - was Si mon de Smidt heer en meester. De Noordhollands kampioen maakte er een gewoonte van direct na de start de eerste plaats te pakken en die niet meer af te staan. Klaas- Pieter Zuidewind werd voor zijn derde plaats veel lof toegezwaaid. Hij maakte zijn debuut in de For mule 1, na jaren in de Formule 2 te hebben gereden. „Een verstandige ruil, Klaas-Pieter. In deze klasse hoor je thuis", verwoordde Martin Trap de gevoelens van velen. Tekst: Joop Rommets Foto's: Gerard Timmerman Uitslagen Formule 1: 1. Simon de Smidt 2. Siem-Pieter de Ftarto 3. Klaas-Pieter Zuidewind Formule 2: 1. Piet Scholtanus 2. Hans Veeger 3. Peter Betsema Standaard-klasse: 1. Bert Uitgeest 2. Rick Grisnigt 3. John v/d Zwaag Rodeo-klasse: 1. Jacco Gieles 2. Hans Arnout 3. Nico Uitgeest De technische commissie was streng. Vele coureurs zagen zich ter elfder ure nog ge dwongen het nodige sleutelwerk te verrichten om te mogen starten. derland en koopt massaal en daardoor voordelig in. Het betreft geen merken van onbekende of twijfelachtige aard, zoals vaak wordt gedacht maar gerenom meerde fabrikaten als Michelin, Vredestein, Klebert, Tyremaster. „Banden verwisselen scheelt per auto al gauw honderd gulden", vertelt Keijser, die samen met Wil lem Jimmink de „bemanning" vormt van de vestiging en zoveel mogelijk werkt volgens het motto „Klaar terwijl u wacht". Overigens worden ook reparaties uitgevoerd, zonder dat sprake is van levering van artikelen. Jan Keijser was ooit werkzaam bij Jarino op Texel. Nadat dit veel besproken bedrijf ten onder was gegaan, was hij drie jaar actief op het vasteland bij Veenstra Verwar ming. Hij wilde echter graag terug naar Texel, zodat hij snel sollici teerde toen hij de advertentie van Euromaster zag. Zijn intrede als vestigingsmanager beschouwt Euromaster als een nieuw begin. Ter gelegenheid daarvan werd za terdag open huis gehouden, met inschakeling van gatheringbedrijf Ruud Boom voor de hapjes en de drankjes. In „De Dolphin" bieden ze naast diverse soorten vis een breed sor timent snacks, salades en plate- service. De etenswaren kunnen ter plaatse worden genuttigd of wor den meegenomen. Kwaliteit heeft het tweetal hoog in het vaandel. „Elke dag verse spullen. Als er 's avond iets overblijft, gooien we dat weg. Jammer, maar dan had den we maar niet zoveel moeten inkopen. Liever dan maar een keertje nee verkopen." Voorlopig is hun zaak dagelijks vanaf 9.00 uur tot 20.00 uur ge opend. „Maar omdat we ook snacks verkopen, zouden liever nog wat langer openblijven." Ook buiten het seizoen willen ze actief blijven. „Ach, we doen alles zelf, dus de kosten zijn laag." De inkoop van de vis gaat in sa menspraak met Ben Gerritsen,die zich als eigenaar van viskraam „Snackpoint Charley" in De Cocksdorp zich meer op de ambu lante handel gaat toeleggen. De nieuwste uitgave van de Histo rische Vereniging ligt weer in de Texelse boekhandels. Het nummer bevat veel korte, actuele onder werpen. Zo is er een verhaal over de onlangs gerenoveerde Waal- derstraat, waarin een beeld wordt geschetst van deze buurt honderd jaar geleden. Ook de aanleg van de stroomkabel door het Marsdiep wordt onder de loep genomen. Al in 1925 is spra ke geweest van een dergelijke voorziening. Vestiging van bedrij ven in het buitengebied was al in 1884 onderwerp van discussieEr Donderdag en vrijdag kunnen Texelaars gebruik maken van de mogelijkheid het kenteken (met NL-landcode) in alle autoruiten te laten graveren. Het graveren (f25,-, incl. waarschuwingsstic kers) is een goedkope methode om autodieven af te schrikken. Een gestolen auto wordt vaak met andere kentekenplaten en valse papieren doorverkocht. Als het kenteken met landcode in alle rui ten is gegraveerd, is de autodief gedwongen nieuwe autoruiten aan te brengen. Bovendien kunnen de eigendomsgegevens van een gestolen auto, voorzien van kente ken en NL-gravuren, binnen drie minuten worden gecontroleerd bij de Rijksdienst voor het Wegver keer. Het is voor een autodief dus makkelijker een niet-gegraveerde auto te nemen. Voor deze kentekengravures kunt u terecht bij het overkantse bedrijf „Automark", dat van 10.00-18.00 uur te vinden is nabij garage Gris nigt aan de Bernhardlaan. Voor f10,- extra kan een reflectielaag op de gravures worden aangebracht, waardoor het kenteken ook 's avonds en bij nat weer goed lees baar blijft. waren zelfs plannen voor een dy- namietfabriek in Eierland.... Verder bevat de uitgave een nostalgische terugblik op de vroe gere lammerenmarkten en een verhaal over de glazenwagen, die in het museum in De Waal is te zien. De geschiedenis van het Doolhof („Het Bossie") eindigt met een kritische noot over de hui dige staat van onderhoud. Het blad van de Historische Vere niging is dus weer zeer lezens waardig, zowel voor Texelaars als voor toeristen. Nachtelijke parkeerders langs de Ruyslaan zorgen voor veel over last. Bovendien worden onder de beschutting van het bos veel in braken gepleegd in wagens. Raadslid Jan Koolhof van het CDA heeft daarom voorgesteld een nachtelijk parkeerverbod in te stel len op deze plaats. Omdat echter wel zeker is dat bijna niemand zich daaraan zal houden, is deze maat regel niet praktisch. Een betonnen rand langs de weg om het parke ren fysiek onmogelijk te maken lijkt het college van b en w uit vei- ligheidsoogpunt geen goed idee. De meeste parkeerders zijn gasten van de RST-camping Kogerstrand. De RST ziet geen kans om deze mensen op eigen terrein te laten parkeren. Verwezen wordt naar de Nikadel, maar omdat meeste toe risten niet de moeite nemen dat stuk te lopen zal het probleem voorlopig wel blijven bestaan. De uitslag van de verloting die donderdag op de rommelmarkt in Den Hoorn is gehouden is als volgt: prijzen zijn gevallen op 79, 158, 176, 201, 216, 239, 500, 604, 619, 620, 621, 654. De prijzen zijn af te halen bij Ferry Zwanenburg, Naalrand 9 of vol gende week tijdens de rommel markt in Ons Huis. Wie nog spullen over heeft voor de rom melmarkt kan bellen naar 19272. ■angeveld gaat in hoger be- egen de straf die hij opge- 'eeg wegens het verzwij- in inkomsten voor de be- De eigenaar van disco- De Toekomst erkent dat hij lonen heeft uitbetaald, indt het bedrag waarop de s gebaseerd volledig on- folgens de fiscale inlichtin- opsporingsdienst (FIOD) facus voor f293.000.- be- iggestie van de FIOD klopt e strafrechter is tot veroor- overgegaan zonder dat de tont van de zaak is behan gt nadeel voor de Staat niet vast en daarom is 'deel van de strafrechter prematuur", aldus Langeveld, die door de Alkmaarse rechtbank werd veroordeeld tot een boete van f100.000,- en een voorwaar delijke gevangenisstraf van 12 maanden. Het lijkt curieus dat de rechter de strafmaat al vaststeldevoordat het onderzoek was afgerond. Feit is echter dat in degelijke gevallen eerst de strafzaak dient en vervol gens de ernst van de fiscale delic ten in een proces aan de orde komt. Omdat een dergelijke volg orde vaak leidt tot weinig- bevredigende gevolgen, komt het volgens Langeveld in negentig pro cent van de gevallen tot een schik king. „Maar die kost tijd. De officier van justitie heeft mijn ad vocaat te kennen gegeven dat ik als bekende Texelaar een voor beeldfunctie heb. Bedoeling is dat mijn Texelse collega's schrikken en stoppen met illegale transacties. De officier wilde dus gewoon niet wachten. De rechter kon vervol gens niet anders dan uitspraak doen." Langeveld verwacht dat de zaak in hoger beroep een paar jaar in beslag zal nemen. 'eis naar Den Helder werd izet met de reddingboten leiders. Alvorens de Hei haven binnen te mogen, Politie te Water aan 0"ien om vast te stellen of tons was dat de TX 19 in !n zou zinken. Al snel was dat er wat dat betreft &vaar was te duchten. Na- was gelost, ging de kot- lrl°pig naar de werf van Met scheepswerf Haak 'X 19 vier jaar geleden vol- een eenmalig ontwerp en de verzekering werd '°pgenomen om voorberei- ,e treffen voor de reparatie aanbesteding daarvan. a9 komen de offertes op wordt veel spoed achter j11 het oponthoud voor het ri)f zo kort mogelijk te maar er wordt rekening ,0uden dat het toch wel zal duren voordat de vaart. De kosten zul- buurt van de half miljoen J98n. Er wordt vanuit ge- 1 de verzekering deze Zal dekken. De sleepboot Eline Muller die dienst doet bij de Eier- landse zandsuppletie, werd zondag uitgeschakeld. Het vaartuig kreeg de stalen ka bel van het eigen anker in de Voith Schneiderpropeller. De propeller raakte verstrikt in de kabel, met het ander halve ton zware anker er nog aan en werd vrij ernstig beschadigd, zo bleek uit in spectie door iemand van de Duikclub Texel. Een van de bladen was afgebroken en twee andere waren verbo gen. Door een sleepboot van Coastal Service werd de Eline Muller gisteren naar het dok van Boom in Oude- schild gesleept (foto). Daar werd het vaartuig droogge- zet, nadat met behulp van duikers het anker was los gemaakt. Nadat ook de ka bel en een tros uit de propeller was verwijderd, werd een provisorische re paratie uitgevoerd. De twee kromme bladen werden recht gebogen, voor zover dat lukte. Vervanging van het afgebroken blad is voor lopig met mogelijk. Na deze ingreep bleek de Eline Mul ler weer te kunnen varen. (Foto Bert Koning) Jan Keijser uit De Cocksdorp zwaait nu de scepter in de Euromaster-vestiging (vroeger Harry Keizer autobanden) aan de Abbewaal in Den Burg. Voorgan ger Kees Hin heeft een „nieuwe uitdaging elders" aanvaard. Die uitdaging blijkt niet ver van huis te zijn: Hin begint recht tegenover de Euromaster-vestiging een au tobandenbedrijf voor zichzelf. Het gebouw is bijna klaar. De concur renten kunnen elkaar dus in het oog houden. De nieuwe Euromaster-manager Keijser maakt er zich geen zorgen over. Euromaster levert en mon teert autobanden, uitlaten, schok dempers, accu's, trekhaken en andere autospullen tegen een uiterst scherpe prijs, wat te dan ken is aan de inmiddels zeer grote omvang van deze bedrijfsketen. Euromaster omvat 1200 vestigin gen in Europa, waarvan 75 in Ne- De gebroeders Rob en Dennis Vonk hebben vishandel Lange Ben in De Koog overgenomen. Het kersverse ondernemersduo zet de zaak voort onder de naam „De Dolphin". Behalve dagverse visprodukten bereiden de gebroe ders ook snacks en maaltijden in hun zaak. De overname door de „Vonken" overviel zelfs de gebroeders. „We kregen de zaak kort geleden aan geboden en deze week was alles rond. Nogal abrupt, maar we zijn er blij mee." De gebroeders ken nen de vishandel als oud werknemers van Ben Gerritsen van binnen en van buiten. „We werken beiden graag in de vis. Hartstikke geinig. Het is voor ons wel een heel avontuur. Deze kans wilden we niet laten schieten." waarden had de zware taak de- nummers om te roepen van de crossauto's die elke ronde de fi nish recht voor de bus passeer den. Andere vrijwilligers regi streerden de meldingen in de com puter. Om elk denkbaar incident in de kiem te smoren, liep een cas setterecorder mee. Theo Kikkert, Henk Schraag, Adrie Rentenaar en Kees van Lenten kweten zich vakkundig van hun taak alle auto's te keuren. „Ze haalden nog een rotgeintje uit. Vlak voor de start komt één van de jongere rijders bijna huilend naar me toe: 'Meneer, mijn wagen is afgekeurd omdat ik geen han drem heb. Ik heb het hele regle ment gelezen, maar het staat er niet in.' Kunnen ze wel tegen zo'n ventje... Het viel me nog mee dat ze geen wagen hebben afgekeurd wegens het ontbreken van goed- werkende ruitewissers", lacht Van Maldegem. Springschans Terug van weggeweest was de springschans, waarmee de cou reurs met veel risico één van de bochten konden afsnijden. De „last minute"-vondst van het bestuur veroorzaakte de nodige consternatie bij rijders èn wedstrijdcommissie, die niet op de hoogte waren. In de races werd lange tijd geen gebruik gemaakt van de schans. Paul Dijt was met een loepzuivere jump de eerste, waarna een handjevol collega's zijn goede voorbeeld volgde. Ed win Keijzer oogstte in de finale van de Rodeo-klasse succes. Achterin het veld startend nam hij direct al le risico's voor lief. Zijn sprong le verde hem een plaatsje op tussen de prijswinnaars. Roekeloos De vorig jaar ingestelde Rodeo klasse was overigens opnieuw een succes. In tegenstelling tot hun collega's in de andere klas sen, reden de deelnemers hier wel op het scherpst van de snede De grote schrik van allemaal was Jac co Gieles, die inmiddels naam heeft gemaakt met zijn roekeloze acties. In de finale leek de brok kenpiloot aanvankelijk kansloos. Hij hield zich in de middenmoot uitsluitend bezig met het aan de kant drukken van tegenstrevers en verzuimde hardnekkig op te ruk ken. Nadat alle stofwolken waren overgewaaid en de race verschei dene malen was afgeseind met de rode vlag - de auto's belandden bij bosjes in de sloot - bleek Gieles met zijn bloedrode stationwagen toch weer de sterkste. Hans Ar nout, die knap tweede werd, ge bruikte de Rodeo-race om een oude frustratie te verwerken. In „zijn" Standaard-klasse kreeg hij tijdens de finale voor het derde achtereenvolgende jaar materiaal- pech. Arnout belandde met een ffwf nummer 6 is van Maarten Broekman. De deuken liep hij niet uitsluitend zondag op. Na de races van vorig jaar bestond |lians meer op een positieve uitslag bij de APK. Desondanks besloot Broekman na enig sleutelen ook dit jaar met zijn bolide n. rel de koele feiten anders vermoeden, zal de 51e autocross de geschiedenis ingaan als een bijzonder laculaire. Misschien wel coureurs dan ooit maakten ,g kennis met de prutsloot mmige wagens waren na af- [0 gehavend dat zelfs de ex- met geen mogelijkheid in zeggen welk merk het be- Ên toch schortte het ergens „Dat gevoel had ik ook. Het iaal wordt steeds duurder, ik dat de meeste rijders zich im spaarden voor de tweede Dat is toch een beetje een ns", vermoedt Jan-Nico van oeg, één der organisatoren. voorzitter Henri van Malde- s het met zijn collega eens, betracht clementie. „Het ikel van vorig jaar was na- i grandioos, daar ga je on- eurig mee vergelijken. Zoiets maar eens in de zoveel jaar. k heb zo'n voorgevoel dat bij ^ende cross alles aan gort lit maar op!" viel er ook zondag voor de betalende toeschouwers al genieten. Dat was in niet e mate te danken aan de omlijnde organisatie. Daar- varen de pauzes nooit zo it de verveling kon toeslaan, e manche - iedere deelne- ed er drie - werd de baan in rdan geen tijd ontdaan van strande wrakken. Auto's die De prijswinnaars van de Formule 2 De ..grote kleine man'' Piet Scholtanus rechtsI zou In zljnfeestroes later van de praalwagen vallen. nog op hun wielen stonden, wer den door collega-coureurs „opge duwd" naar de pitch. Het immobiele blik was in goede han den van de chauffeurs van tracto ren en shovels. De baan - wegens het enorme aantal van 125 deel nemers twee meter breder dan voorheen - werd vervolgens met een kilver van alle kuilen ontdaan door Edo Spoelstra. De medewer kers van „grondeigenaren" Niek en Werner Dros spoten tenslotte de baan nat om al te grote stof wolken te voorkomen. „Het reed heerlijk. Maar misschien was het parcours wel tè goed", meende één van de coureurs. Ook de startprocedure verliep vlekkeloos. De rijders moesten zich geruime tijd voor aanvang van hun manche melden bij het aan de pitch grenzende opstelvak. Gijs Zoetelief plaatste ze daar al in de volgorde waarin ze dienden te starten. Zo gauw de baan ter hoogte van de start vrij was, kon den de auto's „oprijden". Starter Robert Vriezema checkte tenslotte of inderdaad de juiste posities wa ren ingenomen. Tijdens de race werd ook in de wedstrijdbus hard gewerkt. „Schreeuwer" Paul van Heer-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1994 | | pagina 5