Cjrocn Twarlsjexels in het hart
Ruime meerderheid stemt
vóór fusie voetbalclubs
rijvers ruilen TX 29
voor Helderse HD 4
Wheeler Arco de Graaf
nationaal kampioen
199
Texel en Texelse Boys voortaan v.v. Texel '94
- Ult everij Langeveld de Rooy BV, Parkstraat 10,
(y. Texel '94 niet
zeker van terrein
sjaarde toerist
breekt heup
Ruggesteun voor WK in Berlijn"
Vechtpartij
Jical Sea Festival
Pectaculaire
Wrwerkshow
in dit JNummer
w Tien scouts zitten
veertien uur paal 2
w Examen strandwachten
in ruwe branding 2
r „Natuurlijk doet
opheffing pijn" 5
w Museum Oudeschild
ontvouwt toekomstplan 5
Texelse triatleten
kunnen „de hele" aan 6
Aanrijding
Mosquito
baart opzien
IMog 4.000 vreemde
auto's op eiland
Fout kentekenbewijs
Vuurtje mag niet
TEXELSE'ÜCOURWT
ROOMBOTER
BZ'Zt
OIMISVO
NOI1S3HO
IGERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR 10912
DINSDAG 30 AUGUSTUS 1994
I AC Den Burg, lelefoon (02220) 62600.
81 (rtentle/abonnementen telefoon (02220) 62600
jctie Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg,
l0* f?on (02220) 62620, faxnr. (02220) 14111.
ictie buiten werktijd Frans Hopman, Pater Witteplein
Oen Burg. telefoon (02220) 15472.
Verschijning
Dinsdags en vrijdags vrijwel huis-aan-huis op Texel.
Oplage 7200
Abonnementsprijs
/49,95 per half jaar. Losse nummers /ï,40.
oelang v.v. Texel '94 op de
ide Texelvelden kan blijven
m «tballen durfde Rob Dapper
steravond niet te zeggen,
(njwillig vertrekken we in
der geval niet. We blijven net
lang tot de gemeente ons
sgstuurt. Maar dan gaat het
geld kosten. En gezien de
■zuinigingen die ze te wach-
staan, zit dat er niet in.
>t de fusie hebben wij iets
daan om hier te mogen blij-
En dat kan ik van de ge
sente niet zeggen.'
zekerheid was er wel door
n besluit van het vorige col-
ig& ie waardoor het C-veld en
helft van het B-veld zouden
it h eten verdwijnen,
jdie
ett sgavond laat brak
ige man uit Liidenscheid
lal sland) zijn heup, toen hij met
n fiets een ongelukkige val
)tj te op de Hoofdweg in Eier-
kop
ibet
bvo gaarde toerist werd met een
toot naar het Gemini zieken-
ig, n Den Helder gebracht.
I
Foto Gerard Timmerman)
Gisteravond stomden ook de leden ven SV Texel In met het fusievoorstel ven het bestuur
•ge"
icht van donderdag op vrij-
H nstreeks 3.00 uur ontstond
Dorpsstraat in De Koog ter
van De Toekomst een
/0( partij waarbij bezoekers en
teel van het horecabedrijf
ken waren.
weer vielen rake klappen,
ilarmeerde politie slaagde er
vast te stellen wie er be-
n was en waar het precies
ig. De vechtenden werden
n gescheiden zonder proces
'op te maken.
De leden van Texelse Boys en SV Texel hebben in ruime
meerderheid vóór de fusie gestemd. Nadat vrijdagavond de
Boys bijna unaniem de voorzet hadden gegeven, maakte
Texel gisteravond het werk af. Daarmee is Texelse Boys na
ruim 62 jaar ophouden te bestaan en zal SV Texel voortaan
als v.v. Texel '94 door het leven gaan.
Beide vergaderingen waren goed
voor een stortvloed van vragen en
opmerkingen. Voorzitters Rob
Dapper van Texel en Kees de Gra
ve van de Boys werd soms het
vuur na aan de schenen gelegd en
moesten praten als Brugman om
de kritiek de baas te worden. Om
dat vooral De Grave in de Witte
Burcht de voorzittershamer wat
nma
ft ..Helena Elisabeth
is gisteren overbracht naar da nieuwe eigenaar in Urk.
IFoto Bert Koning)
Drijver en Zn. uit Oude
raart vanaf half oktober
1 andere, grotere kotter,
aankoop van de HD 4 van
a Henk Baijs Zn uit Den
'reeft Drijver een waardige
"voor de TX 29 Helena
Ir" gevonden. Gisteren
'4 bemanning hun oude
aar de nieuwe eigenaar in
fa's (Piet, Henk, John en
len zich toe op de vis-
'M ADVERTENTIE
e" zaterdag 3 september
"ïlag 2 september:
meest
'°P Texel gehoudenl!
Wang: 21.30 uur
'"kadel - De Koog
serij van haring en rondvis, maar
het schip is ook geschikt voor de
vangst van tong en schol. De in
1980 gebouwde 29 heeft een ver
mogen van 1400 pk en meet
35,35 bij 7,5 meter en behoort
daarmee tot de kleinere schepen
van de Texels vloot, al is het voor
de rondvis nog een redelijk groot
schip. Dankzij de multifunctionele
uitrusting is het schip voor ver
schillende doeleinden geschikt.
Firmant Henk Drijver is blij dat de
transactie eindelijk rond is. „Het is
tegenwoordig niet eenvoudig een
koper te vinden. De tweedehands
markt zit aardig vol. In Nederland
sowieso, maar ook Engeland,
waar tot voor kort nog veel ge
bruikte schepen naar toe gingen,
koopt niets meer. Er waren nogal
wat kotters voor de offshore in ge
bruik, maar dat is ook verleden
tijd." Juist door de veelzijdige uit
rusting van de kotter voldoet het
schip aan de eisen van de nieuwe
eigenaar in Urk, die het voorlopig
voor de haringvisserij zal ge
bruiken.
Markt
De nieuwe kotter HD 4 liep in
1985 van de helling en is met 40
meter lengte (8 meter breed) aan-
losjes hanteerde, was het verloop
van de vergadering wat rumoeri
ger. leder kreeg wel de kans zijn of
haar zegje te doen.
Ook Dapper had zoveel vragen-
vuur niet verwacht. Net als De
Grave erkende ook hij dat het
bestuur zich „zou beraden over de
positie", als de leden tegen het
voorstel zouden stemmen. Gaan
deweg de avonden zag men de
voordelen van de fusie in en ver
stomde de kritiek. Uiteindelijk wa
ren slechts vijf van de 69
Boys-stemgerechtigden tegen de
samensmelting, terwijl maar 9 van
de 93 aanwezige Texel-leden „te
gen" waren.
Kleuren
Vrijwel de hele aanhang van Texel
had grote moeite met de nieuwe
kleuren geel en blauw. Dapper
vroeg zijn gehoor waar dat
„groen/zwart, Texels in het hart"
eigenlijk vandaan kwam. Hij had
het nagevraagd. „Dat schijnt de
zetter van de Texelse Courant be
gin vijftiger jaren in de kop te heb
ben verwerkt."
De toezegging van Dapper dat in
de gefuseerde club opnieuw over
de kleuren kan worden gestemd
was niet tegen dovemans oren.
Nog voor de stemmen waren ge
teld, overhandigde Dries Veltkamp
hem 53 handtekeningen, genoeg
voor een buitengewone ledenver
gadering om het groen/zwart weer
in stemming te brengen.
Leegloop
Bij de Boys liet De Grave nog eens
de gebeurtenissen de revue pas
seren die hadden geleid tot de fu
sie. „In voorjaar hadden we in de
gaten dat de Boys moeilijké tijden
tegemoet ging. Spelers haakten
merkelijk groter. De huidige 2200
pk zal om praktische redenen naar
2000 paardekrachten worden te
ruggeschroefd. Bedoeling is dat
het schip na enkele kleine aanpas
singen als Helena Elisabeth verder
zal varen.
Over de prijzen van de vis is Drijver
niet ontevreden. „De visserij is nu
nog goed, maar de besommingen
zijn met hoog." Hij denkt wel dat
het huidige prijspeil niet zal stand
houden. „De besomming trekt nu
alweer aan. ledereen vaart maar
en voert grote hoeveelheden vis
aan, waardoor de prijzen inzakken.
Het zou beter zijn als iedereen wat
langer aan de wal bleef liggen, zo
dat de handel weer aantrekt. Maar
dat is makkelijk praten." Volgens
Drijver is de zeedagenregeling en
de quotering kennelijk geen af
doende antwoord op de grote aan
voer.
af." De leegloop noemde hij deels
het gevolg van de eilandsituatie
Studerende spelers, die door de
week aan de vastewal wonen,
kunnen het niet meer opbrengen
alleen voor het voetbal naar Texel
te komen. Door de lager in
komsten uit contributie bleven de
gevolgen voor de kas niet uit. De
leegloop werd versterkt doordat
andere spelers overstapten naar
andere clubs. „Je kan wel door
draaien in de hoop dat het beter
wordt. Maar toen er niks was om
die hoop op te baseren zijn we
naar het bestuur van SV Texel
gestapt. Toen bleek dat die dezelf
de kant opdachten dan wij er bij
de besturen over veel punten van
overeenkomst waren", doelde hij
op het onderhandelingsresultaat
tussen beide fusiecommisies.
„Eigenlijk is het 2-1 voor Texel",
Wheeler Arco de Graaf heeft op
het nationaal kampioenschap op
de halve marathon in Lisse zon
dag goud behaald. De Texelaar
ontsnapte vier kilometer voor de
finish aan de kopgroep en hield
zijn demarrage tot de finish vol.
Zijn groeiende vorm maakt de
kans groter dat de atleet op het
wereldkampioenschap in Berlijn
hoge ogen zal gooien.
Voor Arco is de overwinning een
flinke opsteker. „Na een goed
start van het wheelerseizoen,
kampte ik halverwege met een te
rugslag." Oorzaak daarvoor waren
moeilijkheden met de positie in
zijn stoei. Pas nadat de problemen
waren opgelost, keerde de oude
betoogde Dapper dat Texel goed
uit de onderhandelingen was ge
rold. „De wedstrijden worden zo
veel mogelijk bij ons gespeeld en
Texel houden we in de naam. Al
leen verliezen we wel het
groen/zwart."
Gerucht
In de SVT-kantine ging Rob Dap
per in op een gerucht dat Texelse
Boys ten dode zou zijn opgeschre
ven en dat de Boys-leden dus bin
nenkort vanzelf zouden komen. Hij
hielp het direct de wereld uit. „De
Boys kan nog jaren vooruit. Het
probleem is dat we zelf met onder
bezetting kampen. Want luid roe
pen lang de zijlijn is aantrekkelijker
dan zelf te gaan besturen."
Bestuurder Joop Koning bevestig
de dat hij steeds meer moeite
heeft de drie seniorenteams bezet
te krijgen. „Het wordt bijna onmo
gelijk. Ik moet de spelers zaterdag
avond uit alle hoeken vandaan
halen. Als er niet vijf jongens van
de Boys waren overgestapt, had ik
het niet geweten."
vorm terug. „Toen ging ik in korte
tijd een stuk sneller. Dit Neder
lands kampioenschap betekent
een flinke ruggesteun voor in Ber
lijn." Op 21 september vertegen
woordigt Arco Nederland op de
hele marathon in de Duitse hoofd
stad, waar de internationale top
van de partij zal zijn.
Wind
Van de 25 wheelers in Lisse, wa
ren er zo'n vijf die kans maakten
voor de nationale titel. Op het as
falt was de wind gedurende de
ruim 21 kilometers een zware te
genstander. Arco reed zich kort na
de start samen met Iwan van Bre
men en Ronald van Reden los van
het peloton. „De omstandigheden
VERDER XT
Wheeler Arco de Graaf behaalde zondag
een gouden plak
Jeugd
Bij de jeugdafdeling kampt SVT
eveneens met problemen. „We
Lees verder pagina 5
Een bijzonder vliegtuig trok
vrijdag en zaterdag de aan
dacht in Eierland. Het was
een tweemotorige De Havil-
land Mosquito, een jachtbom
menwerper die' eind jaren
dertig werd ontwikkeld en in
de oorlog een geducht wapen
vormde. De Mosquito was
vermaard om zijn topsnelheid
van ruim dan 600 kilometer
per uur, maar nog meer omdat
hij vrijwel helemaal van hout
was gemaakt.
Er zijn er ongeveer 700 ge
bouwd, maar op de hele we
reld is er nu nog maar één in
vliegwaardige staat. Dit
toestel, eigendom van het be
drijf British Aerospace, stak
vrijdag vanuit Chester m En
geland de Noordzee over om
deel te nemen aan een vlieg-
show in Lelystad war er was
genoeg tijd om tevoren een
bezoek aan Texel te brengen,
op uitnodiging van de luch
thavendirectie die hetzelfde
toestel ook had ontvangen bij
de laatste airshow. Aan de
stuurknuppel zat John Da-
vies, testpiloot van British Ae
rospace. Deze is niet alleen
bezeten van vliegen, maar
ook van de triathlonsport. Hij
houdt zijn konditie op peil
door rondjes te rennen om de
luchthavens die hij beroeps
halve bezoekt. Na aankomst
op Texel liep Davies in hoog
tempo drie keer rond het
vliegveld. Zaterdag om half
drie Ifoto) vertrok de Mosqui
to met brullende motoren
richting Lelystad en draaide
laagvliegend nog een rondje
als afscheid. Dat veroorzaakte
direct een boos telefoontje
van een bewoner van de
Hoofdweg, die nogal was ge
schrokken van het lawaai....
(Foto Harry de Graaf)
Vrijdagmiddag deed zich op de
Elemert een aanrijding voor waar
bij een personenauto en een
vrachtwagen werden bescha-
digd.De personenauto, bestuurd
door een 54-jarige man uit De
Cocksdorp, zou de aanvankelijk
stilstaande vrachtwagen (be
stuurd door een 36-jarige man uit
Apeldoorn) passeren. Op dat mo
ment begon de vrachtauto te rij
den en week naar links uit,
waardoor beide auto's elkaar
schampten.
De vakantiedrukte neemt steeds
verder af, zo blijkt uit de jongste
vervoerscijfers van Teso. Afgelo
pen weekend daalde het saldo
auto's van niet-ingezetenen tot
4051. In vergelijking met vorig jaar
blijft het aantal toeristen lager,
want toen waren het er in hetzelf
de weekend nog 5555.
Niettemin beleefde Teso een druk
weekend. Vooral vrijdag, toen aan
de Texelse kant van het Marsdiep
de wachttijd opliep tot 1 Vi uur. In
het begin van de middag konden
de twee dubbeldekkers het aan
bod weer de baas. Zaterdagoch
tend moest een deel van de
vertrekkende automobilisten een
afvaart geduld hebben. Van Den
Helder naar Texel zette Teso 5641
auto's over (in 1993 5588) en in
de omgekeerde richting 6837
('93: 6452).
waren zwaar, maar doordat we
goed samenwerkten en elkaar
goed afwisselden, bleven we toch
op een minuut voorsprong."
Na de succesvolle ontsnap
pingspoging die Arco tegen wind
waagde, probeerde Van Bremen
de Texelaar nog terug te halen.
„Maar het gaatje dat ik kon slaan
was nèt groot genoeg om de voor
sprong te behouden, zodat ik als
eerste door de finish kon." Arco's
eindtijd bedroeg 54. 37 minuten.
Tegen een 24-jarige man uit Den
Burg werd zondagmiddag proces
verbaal opgemaakt, omdat zijn
auto gebreken vertoonde (zoals
defecten aan remlicht en richtin
gaanwijzer) en omdat het getoon
de kentekenbewijs deel lil niet bij
de wagen hoorde.
De politie heeft donderdag proces
verbaal opgemaakt tegen een
42-jarige man die in de buurt van
de Pontweg bij Den Burg een vuur
stookte.
De man verbrandde afgedankte
gaasbakken en ander afval waar
onder autobanden. Daarbij ont
stond een inktzwarte rookkolom,
die de aandacht van de politie
trok.
I M ADVERTENTIE
Onze bezorgers verspreiden
vandaag met de Texelse
Courant de
DYMO 1000
de compacte portable
labelmaker-fblder
van
<fe/t%PRESENT.
1 Boek- en kantoorboekhandel
Langeveld en de Roov
r-v I Parkstraat 10. Den Burg
PJl\\ Telefoon 02220 - 62610
Fax 02220 - 14111
I.M. ADVERTENTIE
GOUD
pakje 250 gram
van 249 voor
Zie voor meer aanbiedingen onze
advertentie op pagina 4
I.M. ADVERTENTIE
Deze adv. is op z'n kop geplaatst.
:»ba jaq ijn jaquiy afiuia|>| i
:ua6ep>|ja« do
'Joy u,z do p/qj&m op iaz