Cjrocn 'fwartrjexels in het
Mislukte omzetting
kostte Teso zes ton
A
Plan voor snelboot
tot na middernacht
N
Concurrent of aanvulling voor Teso
398
Veel schade
bij botsing
ummer
UUim mets
'dni m houdt Belgen
ast op Marsdiep
Met passagiers van
en naar Oudeschild
Record opbrengst
Eco-car
Wasdroger nu ook
voor Texelaars...
VERDER
IN DIT
vt Catwheazels kijken op
't Horntje en bij EcoMare 2
rt Milieuvriendelijke spuit-
plaats voor bootbezitters 2
w Heel Texel aan de
schapenkaas 3
t VVD en TB reageren op
plan voor Waddenzee 5
w Duitsers „overvallen"
Teso na files 5
w Dirk en Sandra Witte
winnen NK ringsteken 7
Pony op hol: wild
west in centrum
van Den Burg
TEXELSE'^COURANT
Onze bezorgers verspreiden
vandaag met de Texelse
Courant een
Spaarkaart
van
't Gouwe Boltje
en een folder
J drogisterijen
MA1TRE PAUL
GERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR 10922
DINSDAG 4 OKTOBER 1994
Uitgeverij Langeveld de Rooy BV, Parkstraat 10,
AC Den Burg, telefoon (02220) 62600.
(rtentie/abonnementen telefoon (02220) 62600
ptla Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg,
jon (02220) 62620, faxnr. (02220) 14111.
tfle buiten werktijd Frans Hopman, Pater Witteplem
D«n Burg, telefoon (02220) 15472
Verschijning
Dinsdags en vrijdags vrijwel huis-aan-huis op Texel.
Oplage 7200
Abonnementsprijs
f49,95 per half jaar. Losse nummers ƒ1,40.
mislukte poging van Teso om de onderneming om te
ten in een coöperatie heeft ongeveer f600.000,- gekost,
bedrag werd weliswaar niet genoemd toen een aan-
ilhouder er in de vergadering van vrijdag naar informeer
maar het kon geconcludeerd worden toen directeur
Wortel meedeelde dat het ging om 30% van het ver
ijl in kosten tussen het afgelopen en het voorgaande
de jaarstukken bleek namelijk
het bedrijf het afgelopen
itjaar f5.030.000,-.algemene
lerskosten" heeft gemaakt
irr iet jaar tevoren f3.254.000,-.
een derde is deze stijging
f1,8 miljoen veroorzaakt door
mderzoeks- en andere kosten
Teso heeft moeten maken
omzetting. Ook een derde
de kostenstijging werd ver-
aakt door personele verplich-
m, onder andere te maken
Qj tend met pensioenvoorzie-
en de kosten die zijn ge
kt voor het aantrekken van
nieuwe directeur. De reste-
derde is gaan zitten in on-
oek dat nodig was om een
termijnvisie voor de boot
st te kunnen ontwikkelen.
Irritatie
!e aandeelhouders waaronder
Honing uit De Koog, vonden
fkeurenswaardig dat Teso de-
iostenstijging niet direct in
ecificeerde vorm had gepre-
ierd. „U had op vragen hier-
kunnen rekenen", aldus de
P.L. Eelman uit Finsterwolde.
laak een reis van 200 kilome-
m hier te kunnen zijn en dan
tekst en uitleg",
sn was er ook slecht over te
en dat Teso van de vorige ge-
makende vergadering geen
ne notulen heeft gemaakt,
heeft volstaan met het ter in
leggen (in het kantoor) van
*oces verbaal dat de notaris
deze bijeenkomst heeft ge-
0ld it. Dat proces verbaal was
waar minstens zo uitgebreid
Bob Bakker ging zijn laatste periode In als
Teso-commissaris. Hij werd met ruime
meerderheid van stemmen herkozen.
Bakker verwelkomde 267 aan
deelhouders, die 305 stemmen
vertegenwoordigden. De voor de
ze gelegenheid voor de helft afge
schutte sporthal Ons Genoegen
bleek primp op deze toeloop te zijn
afgestemd en ook Jan Stolk en
zijn koks hadden op dit aantal ge
rekend bij het voorbereiden van
het traditionele koud buffet, zodat
er aan niets gebrek was.
Bakker ontkende niet dat het
mislukken van de coöperatie in het
afgelopen jaar een grote te
leurstelling heeft betekend, maar
het was hoopgevend dat toch bij
na 90% van de aandeelhouders
het coöperatievoorstel steunde,
wat betekent dat zij achter de
Teso-doelstelling staan: het exploi
teren van een veilige en betrouw
bare veerdienst in het algemeen
belang van Texel, zonder winstne
ming van aandeelhouders.
Andere oplossing
De coöperatie zou de beste be
scherming tegen onvrijwillige
overname hebben geboden. Nu
dat niet is doorgegaan, beraden di
rectie en raad van commissarissen
zich over andere mogelijkheden
tot bescherming. Op dit moment
loopt Teso geen gevaar, maar dat
wordt anders als de wet wordt ge
wijzigd en Teso zijn statuten moet
aanpassen waardoor aandeelhou
ders stemrecht krijgen naar gelang
de omvang van hun aandelenpak
ket. Bakker kondigde aan dat Teso
binnen afzienbare tijd met alterna
tieve beschermingsmaatregelen
zal komen.
De resultaten van het afgelopen
boekjaar stemmen tot vreugde.
Ondanks het gestagneerde ver
voersaanbod en de hogere kosten
is genoeg positief resultaat be
haald. Een belangrijk (blijvend)
voordeel bracht de verlaagde rente
op de scheepshypotheken, zodat
in 1994 geen tariefsverhoging no
dig was. Ook het nu lopende
boekjaar ziet er goed uit, hoewel
ook dit jaar geen sprake is van
groei in het vervoersaanbod.
Bakker bracht dank aan de (niet
aanwezige) oud-directeur Hooger-
heide die 30 jaar bij Teso heeft ge
werkt, waarvan de laatste 20 jaar
als directeur. „Hij heeft tijdens zijn
bewindsperiode Teso een geweldi
ge nieuwe impuls gegeven door de
dubbeldeks verbinding tot stand te
brengen. Hiermee werd de be
staande capaciteitsproblematiek
opgeheven en werd de basis ge
legd voor een efficiënte, veilige en
betrouwbare verbinding. Dat dit in
het belang van de Texelse econo
mie is geweest, zal ieder duidelijk
zijn".
Onderzoek naar de gewenste
bootcapaciteit in de toekomst is
Lees verder pagina 5
jjjïwone notulen, maar voor de Het bedrijf Allship Marine Projects uit Berkhout is van plan
met een snelle boot passagiers te vervoeren tussen Den
Helder en Oudeschild. Bedoeling is het hele jaar door dage
lijks afvaarten te maken. Bijzonder is dat het schip, dat
plaats biedt aan zestig personen, tot na middernacht heen
en weer zal varen. Initiatiefnemer Sjouke Veenstra (49), die
de boot -de „Tricat"- tevens heeft ontworpen, denkt hier
mee te voorzien in een behoefte.
antse aandeelhouders Is het
bezwaarlijk om naar Texel te
n en het verslag daar in te
Eelman vond dat Teso er door
handelswijze blijk van geeft
iandeelhouders nog steeds
neus te nemen.
Vlot
de rest was de vergadering,
geen anderhalf uur duur-
pvallend rustig van verloop,
ilangstelling van de aandeel-
ïrs was echter heel behoor-
President-commissaris Bob
Belgische Noordzeekotter die
r n nker in de netten had gekre-
heeft dit weekend geruime
s m xtgezeten in het Marsdiep.
ene Win uit Zeebrugge Z 470)
tijdens de scholvisserij op
ern iker, dat gezien de omvang
"les bij drie meter) afkomstig
tijn van een boorplatform.
iker was te zwaar om op
kracht door de kotter te
geborgen. Zondagmiddag
<fe vissers hulp van het be-
'gsvaartuig de BREE 14, dat
kar snel boven water had.
Een aanvulling dus op de huidige
Teso-dienstregeling. zo lijkt het.
Teso-directeur Rob Wortel be
schouwt Allship echter als een
concurrent, die Teso passagiers
afsnoept in plaats van een nieuwe
markt aan te boren. Volgens hem
zal het aantal mensen dat 's
avonds laat van de snelboot ge
bruik maakt, beperkt zijn. Om die
reden was een verzoek van
Veenstra tot samenwerking voor
Teso niet interessant. Wortel ver
wacht dat het plan zal leiden tot
inkomstenderving voor Teso, wat
slechts met tariefsverhoging kan
worden opgevangen. ..Ik sluit niet
uit dat het bootkaartje hierdoor
wel tien procent duurder kan wor
den. De Texelse bevolking en de
toeristen betalen dus het gelag."
Wde boomkorren wacht de Noordreekotter Odin uit Zeebrugge in het Mars-
'P- (Foto Gerard TimmermanI
De „Tricat", een nieuw type cata
maran van 2154 bij 6V2 meter,
bestaat alleen nog maar op papier.
Of het ontwerp werkelijkheid
wordt, zal de komende tijd blijken.
Als de benodigde vergunningen
(van de gemeenten Texel en Den
Helderl in orde komen, kan met de
bouw worden begonnen. Veenstra
hoopt al in het voorjaar van 1995
de eerste overtochten te kunnen
maken.
Voorloper
Van het ontwerp wil hij nog niet
teveel details prijsgeven. „Het plan
is zeer concreet, maar pas als alles
definitief doorgaat wil ik ermee
naar buiten treden. Nu kan ik
slechts zeggen dat het een innova
tief model betreft. Het is mijn
overtuiging dat het schip een
voorloper is van nieuwe ontwikke
lingen. Het speciale is, dat het on
danks z'n vrij kleine afmetingen
op comfortabele wijze passagiers
kan vervoeren bij flinke zeegang."
Volgens Veenstra steekt de „Tri
cat" met een gemiddelde snelheid
van 25 knopen het Marsdiep over.
In een kwartier vaart de moderne
pont van het afmeerpunt aan de
Zeedoksluis in de Helderse haven
naar het afmeerpunt aan de „lan
ge dam" in de haven van Oude
schild.
Wat betreft dit laatste heeft Rijks
waterstaat, dienstkring Texel, al
toestemming gegeven. Technisch
gesproken ziet RWS geen belem
meringen. „Het is wel wat krap,
maar aan de lange dam in de zuid
erhaven is er nog ruimte. Veel
voorzieningen zijn niet nodig. Een
ponton langs de kade, die op en
neer gaat met het tij, is voldoen
de", aldus RWS-woordvoerder
Mart Zijm.
Volgens scheepsbouwkundig in
genieur Veenstra is het de bedoe
ling dagelijks tot 01.00 of 02.00
uur door te varen. „Waarschijnlijk
varen we één keer per uur, in de
spits eventueel vaker. Het is zeker
niet de bedoeling alleen de kren
ten uit de pap te halen, door bij
voorbeeld alleen in het seizoen te
varen." Behalve passagiers kun
nen ook fietsen en kleine goede
ren, zoals pakketten, aan boord
worden genomen.
Allship Marine Projects is een in
genieursbureau op scheepvaart
kundig gebied, geen rederij. Gaat
het Veenstra vooral om het pro
moten van zijn „Tricat", of pro
beert hij een blijvende
bootverbinding op poten te zet-
Bij de laatstgehouden inzameling
van klein chemisch afval per Eco-
car, is een record geboekt. Er
werd niet minder dan 1695 kg
chemisch afval opgehaald bij to
taal 166leveranciers". Het over
grote deel bestond uit verf resten.
De oogst bij vorige inzamelingen
(het gebeurt eens per twee maan
den) was honderden kilo's
minder.
ten? „Nee nee", haast Veenstra te
antwoorden, „we zien dit echt als
een gat in de markt. Daarbij zijn
we niet over één nacht ijs gegaan,
het is serieus onderzocht." Toch
zegt hij ook: „We wilden om de
nieuwe boot demonstreren. We
konden ons niet veroorloven om
zomaar een boot te bouwen en
dan te roepen: kijk eens wat een
leuk speeltje!"
Animo
Veenstra kreeg de hulp van de
Stichting Ondernemen in de Kop
(Business Creation Result), die
nieuwe vormen van werkgelegen
heid in de kop van Noordholland
en op Texel ondersteunt. Eerst
werd contact gezocht met Teso,
maar die hield de boot letterlijk en
figuurlijk af. „Jammer", zegt
Veenstra. „Teso denkt anders dan
ons, Teso denkt vooral in auto's.
Dat ze met met ons in zee wilden
gaan, vind ik aan een kant best be
grijpelijk, maar er kleven voor Teso
ook voordelen aan. De snelboot
kan bijvoorbeeld een oplossing
bieden voor de groei van het ver
voersaanbod. Als mensen met ons
mee kunnen, hoeft Teso geen gro
tere boten te laten bouwen en gro
tere havens aan te leggen. Want
dèt zou ook tot de hogere tarieven
leiden, waar Wortel nu voor waar
schuwt..."
Uit onderzoek blijkt volgens
Veenstra dat er voldoende animo
zal zijn voor de snelboot. „Bijvoor
beeld mensen die naar het theater
gaan, of seizoenwerkers die op het
vasteland wonen, kunnen ervan
gebruik maken."
Derving
Teso-directeur Wortel gaat er van
uit dat het snelboot-project niet
rendabel te maken valt. Toch heeft
hij uitgerekend wat de eventuele
„We zijn ons doodgeschrokken
van alle commotie." Een woord
voerder van de Gaswacht vertelt
dat naar aanleiding van de adver
tentie voor een wasdroger op
aardgas door veel Texelaars is qe-
beld. Het rayon van deze instantie
bleek echter niet tot Texel uit te
strekken. Tegen deze rechtsonge
lijkheid kwam de gemeente in het
geweer.
„Het betreft een communica
tiestoring. De apparaten worden
verhuurd door Gas Rent, een
onderafdeling van de Gaswacht.
Gasbedrijf Kop van Noordholland
en de Pen hebben echter de adver-
Op het kruispunt Pontweg-
Pijpersdijk deed zich gister
middag een aanrijding voor
waarbij veel materiële schade
ontstond. Er was één lichtge
wonde. Het gebeurde toen de
37-jarige bestuurder van een
Texelse taxi (een grote Che
vrolet Caprice Classicdie uit
de richting De Koog kwam,
linksaf wilde slaan. Hij ver
leende daarbij geen doorgang
aan een uit de richting veerha
ven komende Mercedes,
bestuurd door een 44-jarige
Duitse toerist. Beide wagens
liepen aan de voorzijde forse
schade op. De Mercedes (die
op het dak enkele fietsen ver-
voierde) is waarschijnlijk total
loss. Een 41-jarige vrouw die
als passagier in deze Duitse
wagen zat, werd per ambu
lance voor onderzoek naar het
Gemini-ziekenhuis gebracht.
De foto geeft een beeld van
het opruimingswerk. De
zwaar beschadigde Mercedes
hangt in de takels van de ber
gingswagen, de politie veegt
de straat aan. Later kwam de
brandweer om het door olie
besmeurde wegdek te reini
gen. (Foto Harry de Graat)
tentie gezet, aangezien die een
subsidie verstrekken van f200,-
voor snelle beslissers, omdat het
zo'n energiebesparend apparaat
is."
Deze week wordt met Texelse in
stallateurs overlegd door de Gas
wacht, zodat ook op het eiland de
wasdrogers op aardgas hun intre
de kunnen doen. „Het is beter om
dat met plaatselijke mensen te re
gelen. Die kunnen sneller service
verlenen en het is goedkoper dan
dat iemand van ons van de vaste
wal moet komen."
Texelaars die geïnteresseerd zijn
kunnen zich nog steeds aanmel
den via telefoon 072-123134. „Zij
krijgen er nèt zo snel eentje als de
mensen in de rest van de Noord-
kop."
gevolgen zijn, mocht het plan toch
levensvatbaar blijken. „Uitgaande
van een dagelijkse dienstregeling
kost zo'n lijn op jaarbasis twee
miljoen gulden. Allship zal dus
twee miljoen moeten omzetten.
Die omzet moet ergens vandaan
komen. Het extra aantal mensen
dat 's avonds anders niet met de
Teso-boot zou reizen, is volgens
mij zeer beperkt. Het overgrote
deel van de omzet komt dus
rechtstreeks bij Teso vandaan.
Voor ons een derving van twee
miljoen. Om er weer plus twee
miljoen van te maken, is een ta
riefsverhoging nodig die vier mil
joen in het laatje brengt."
Volgens Wortel blijft het daar niet
bij. „Niemand kan garanderen dat
de passagiers niet gratis met Teso
terug gaan naar Den Helder. Waar
schijnlijk zullen daarom voorzie
ningen bij de veerhaven op Texel
moeten worden getroffen, bijvoor
beeld voor kaartverkoop of contro
le. Ook dat brengt extra kosten
met zich mee."
Avondvaarten
Een voorstelling van zaken die
door Veenstra overdreven wordt
genoemd. Over bedragen laat hij
zich liever niet uit, maar, zo zegt
hij: „Ik kan met met voorstellen
dat Teso zich hier zo druk over
maakt. Onze opzet is heel be
scheiden, heel simpel. Vermoede
lijk vindt Teso het gewoon
vervelend, dat ze na een jarenlang
monopolie nu met een ander te
maken krijgen. Maar ook wij wer
ken in het belang van de Texelaars.
Wij bieden avonddiensten, die
Teso niet wil bieden."
Overweegt Teso zelf niet de
dienstregeling aan te passen, zo
dat ook op de late avond nog men-
Lees verder pagina 5
Met het zadel aan zijn buik is een
op hol geslagen pony donderdag
middag dwars door het centrum
van Den Burg gerend. Eén vrouw,
werd omver gelopen, maar de
schade viel mee.
Een niet goed aangesingeld zadel
was er de oorzaak van dat de be
rijdster in de Dennen ter hoogte
van camping 't Woutershok van
de pony viel. De slingerende stijg
beugels maakten het dier nerveus
en hij nam de benen. In plaats van
de weg naar huis (Zuid Haffel) te
nemen, vloog de pony de Pontweg
over, richting het centrum. Via het
Schilderend galoppeerde hij door
de drukke Weverstraat. Wande
laars zochten links en rechts een
goed heenkomen. Een 35-jarige
vrouw uit Gouda werd door het
dier opzij geduwd en kwam ten
val, waardoor ze schaafwonden
en gaten in haar kleding opliep.
In de Gasthuisstraat wist Paul
Kuip van Texel Vastgoed de pony
te vangen. Hij bracht het dier, dat
bloedde uit wondjes op zijn benen,
naar Anjo Kikkert even verderop in
de straat. De dierenarts werd gea
larmeerd, maar de verwondingen
bleken niet ernstig. Kuip achter
haalde de eigenaar. De amazone,
die bij haar val geen letstel had op
gelopen, was inmiddels naar ma
nege Akenburg gelift en had van
daaruit haar moeder gebeld. Met
de trailer is de pony opgehaald.
(ADVERTENTIE)
(ADVERTENTIE)
slagroom, mokka
of schwarzwalder schmtt
Zie voor meer aanbiedingen onze
advertentie op pagina 4