Erover schrijven is als een reddingsboei" Rechter: uitstel voor Polen tot 6 december KORT Texels Veel dank!" Historische scheepsstrandingen gebundeld Hielke Bruining Voorwaardelijke boete bollenboer Blik op Den Burg van voor de oorlog "Uw hulp had resultaat: TEXELSE^ coURANT Texelaars voor de Dalle Leliewerkers (nog) niet het land uit /ERVOLG VAM PAGINA 5 zal het college er een oordeel geven. Het komt goed uit dat n op het punt staan een beslis- g te nemen over invoering of jtel van het forfaitaire systeem, "hoop op uitstel zodat er gele- iheid is om te bekijken of mijn teem niet veel beter is". 'i k Twijfels 2 ewel de toeristen bij de „poort" Texel worden opgevangen, is systeem niet afhankelijk van medewerking van Teso omdat tankstation op ruime afstand '4 de haven staat, gewoon aan openbare weg. Toch heeft Teso icteur Rob Wortel veel twijfels, verwacht veel oponthoud voor van de boot komende automo- sten die voor de slagboom van lining moeten wachten en ikt zelfs dat de van een volle )t afkomstige auto's lang allemaal op het weggedeelte tfsen haven en tankstation kun- staan, tenzij daar een plein rdt aangelegd. De „behande- ie|" die alle aangekomen auto- bilisten moeten ondergaan is te gelijken met het laden van o's in Den Helder. Bij grote kte met gebruikmaking van loketten is daarvoor een half nodig. Verder vraagt Wortel h af hoe het moet gaan met af- a ers en wegbrengers, met niet- ristisch zakelijk verkeer en met in risten die in een „Texelse" auto en. „We zijn benieuwd hoe ^lining dat denkt op te lossen", rd Gedoseerd lining ontkent niet dat door het -,15 talen van de toeristenbelasting zeker oponthoud zal ontstaan, lar hij denkt dat dit best zal Jevallen. „Een voordeel is in elk ral dat het verkeer op de Pont ic g veel meer gespreid zal wor- Dus niet meer van die lange dJs na aankomst van elke boot". Texpol afgelopen voorjaar een aanvraag indiende voor Neder lands en EG-personeel, werd die door het arbeidsbureau niet in be handeling genomen. De Texelse advocaat mr. M.J. de Weijer, die de belangen van Texpol op 2 de cember behartigt, vindt dat het ar beidsbureau oneigenlijke argumenten gebruikt. „Als een Texelse aannemer met hetzelfde verzoek komt, kan het wèl." Het eigenlijke probleem lijkt dan ook dat het bedrijf Texpol door de Ne derlandse overheid niet serieus wordt genomen. Mr. De Weijer was in Haarlem aanwezig om eventueel aan te tonen dat het geen schijnconstructie betreft. Dat'was echter niet nodig: dat De Weijer „zich in het hol van de leeuw waagde" zei volgens de president al genoeg. Kwaad In Haarlem kwam wèl de rol van het regionaal arbeidsbureau ter sprake. Deze stelde dat er in de Kop van Noordholland 800 vaca tures in de leliesector zijn en 1600 werkzoekenden, zodat het onno dig is om Polen aan te trekken. Jaap Hoogenbosch maakte zich hierover tijdens de zitting bijzon der kwaad. „Ze liegen dat ze barsten!", riep hij uit. Ook mr. De Weijer vindt dat het systeem in de praktijk niet werkt. „Werklozen zijn niet bereid naar Texel te komen om in de lelies te werken en al helemaal niet als ze na afloop met een lagere uitkering worden geconfronteerd. Uit de Europese Gemeenschap komen alleen Engelsen en leren, maar met hen zijn de ervaringen tot nog toe uiterst slecht." Texpol is op dat gat in de markt ingesprongen en speculeert erop dat er geen ande re arbeidskrachten te vinden zijn, zodat de Polen zélf de oogst kun nen binnenhalen. Of dèt wettelijk door de beugel kan, wordt 2 de cember bepaald. Dat het seizoenwerk in de lelies al een jarenlang probleem is, bleek woensdagmiddag in de Alkmaar- se rechtbank. Officier van justitie C. Bosscher-Boon eiste tegen een 34-jarige Texelse bollenboer, die vier jaar geleden twee Polen ille gaal in dienst had, een voorwaar delijke boete van tweemaal ƒ900,-. De zaak dateert van 19 november 1990, toen controleurs van de Al gemene Inspectiedienst (AID) twee Poolse werknemers zonder werkvergunning in de schuur van de Texelaar aantroffen. Dat ge beurde in het eerste jaar van de „bollenregeling", die toendertijd op veel praktische bezwaren stuit te. De officier zei dat zij „de pro blemen van toen in de bollensector kende" en dat zij daarmee rekening zou houden in haar eis. De leliekweker had zich al in juli 1990 bij het Texelse arbeidsbureau gemeld, waar hem zou zijn toege zegd dat hij voldoende arbeids krachten kreeg om de piektijd (september-december) door te ko- Snuffelend op een rommelmarkt in Friesland stuitte Elly Luyckx tot haar stomme verbazing op een prachtige prent van het vooroor logse Den Burg. De op groot for maat afgedrukte foto is afkomstig uit een bijlage bij het paasnummer van „De Boerderij" uit 1933. Het viertal schapen op de voorgrond was destijds op de Texelse scha- penfokdag met de eerste prijs be kroond. Eén-jarige fokschapen van H.C. Dijt (Westergeest), zo ver meldt het onderschrift. De kampi- men. Dat kwam echter niet in or de. Andere slechte ervaringen waren met het project „Bolwerk" (dat de bemiddeling van leliewer kers via de arbeidsbureaus moest regelen) en met enkele leren, die - mèt vergunning- op het bedrijf kwamen werken. Volgens advo caat mr. R. de Granada ondernam één van de „van de straat gepluk te" leren zelfs een zelfmoordpo ging, omdat hij last had van depressies en heimwee. De strafzaak tegen de Texelse le liekweker zou eigenlijk in februari dit jaar hebben gediend, maar toen was hij op vakantie en werd de behandeling uitgesteld. Alle Noordhollandse bollenboeren, die in dezelfde periode illegalen aan het werk hadden, zijn door de rechtbank in Alkmaar tot dusverre schuldig bevonden zonder opleg ging van straf. Stuurfout.Door een stuurfout vloog een 19-jarige bromfietser uit Den Hoorn donderdagmorgen op de Keesomlaan uit de bocht. Hij blesseerde daarbij zijn heup en is ter observatie naar het Gemini- ziekenhuis verwezen. oenen van zestig jaar geleden zouden door de keurmeesters van nu hoofdschuddend worden beke ken. Het Texelse schaap van te genwoordig heeft een meer gedrongen postuur en een bredere kop. Ook voor Den Burg heeft de tijd niet stilgestaan, zo besef je bij het bekijken van deze nostalgi sche situatie. Het winnende viertal schapen graast op de plek waar nu ongeveer de Gereformeerde kerk aan de Elemert moet zijn. De huizen in de verte staan aan de Molenstraat; geheel rechts (voor de RK kerk) ziet men de achter kant van de Zwaanstraat en War moesstraat. UNESCO CENTRUM NEDERLAND Oranje Nassaulaan 5 1075 AH Amsterdam Telefoon (020) 6730100 Giro 194800 Namens Derde-Wereldkmderen met een handicap: Geef de wereld een toekomst: begin met de jeugd! TrVPT or VRIJDAG 25 NOVEMBER 1994 Isof de schrijver zelf in het want heeft gezeten, •heepsstrandingen uit de vorige eeuw komen tot leven in f boek en om hen heen was alles branding..." Rijk ge)T streerd met vakkundig gereproduceerde gravures, foto's kaarten schetsen auteurs Aad Schol en Klaas Uitgeest in beeld de rampen voor de kust van Texel, Vlieland en Ter helling. Schol: „Schrijven over scheepvaart is voor mij een \ort reddingsboei om in de zee van het verleden boven wa- r te blijven." Het boek ligt vanaf vandaag in de boek- mdels. landing van de trawler „Bruin- ;ch" ten zuiden van De Koog in 46 maakte op Klaas Uitgeest >ans 58) zoveel indruk dat hij aaf die dag alles wat los en vast begon te verzamelen over leepsrampen. Speurend naar itorisch materiaal voor de wrak- ïkaart die hij heeft gemaakt, litte hij op beursen en in archie- ii op tal van wetenswaardighe- i\ over zo'n 725 strandingen in afgelopen twee eeuwen op iel. Uit oude documenten kon ik precies worden opgemaakt ïde reis was verlopen. Een kolf- naar de hand van oud- ipvaardijvaarder Aad Schol I), die met Uitgeest eerder een skje samenstelde over Texelse ters. Schol romantiseerde het ik onleesbare archiefmateriaal. „Dit boek is voor mij een soort therapie. Ik leef nog steeds in de tijd dat ik zelf ging varen. Toen ik de archieven uitploos dacht ik soms: het lijkt wel of ik het alle maal zélf heb meegemaakt. Som mige stukken in het boek zijn autobiografisch. Een lezer van het manuscript zei me: Schol, het is alsof je zelf in het want hebt geze ten. Een kritische opmerking, maar ik beschouwde het als een groot compliment." Huis-tuin-en-keukenramp Uitgeest: „Uit de honderden geval len kozen we niet de huis-tuin-en keuken-rampen. De échte verha len komen pas los als het foute boel is of rottigheid, zoals stran- droverij. Dan komen er briefwisse lingen op gang, processen en krante-artikelen waar een verhaal van is te maken." Zo raakte in de nacht van 16 op 17 november in 1849 de Noorse Brik „Erik Börresen", op weg naar Cornwalle met een lading hout, in nood op de gronden achter De Westen. Opperstrandvonder mr. Willem Bok bleef liever in zijn war me bed en gaf zijn oudste zoon opdracht naar het strand te gaan. Tijdens de redding ging van alles mis en pas tegen het ochtendglo ren werd de reddingboot te water gelaten. De Noorse zeelui hadden de redding niet afgewacht en wa ren zelf van boord gegaan. Door een breker sloeg hun sloep om en spoelden de nog warme lichamen aan voor de voeten van de red ders. Een anonieme briefschrijver beschuldigde in het dagblad Hydra strandvonder Bok en zijn zoon van opzettelijke nonchalance om zich zelf te verrijken. Op lastvan de gouverneur (nu commissaris van de Koningin) van Noordholland moest Bok bij burgemeester Keij- ser op het matje komen. Bok schoof alle schuld in de schoenen van Theunis Kunst, op zichter van de reddingboot. „Zijn traagheid is de oorzaak van het verdrinken van tien mensen." Kunst ontkende dit echter. Een in- Klaas Uitgeest lllnksl en Aed Schol met hun boek temidden ven gejutte scheepvaertettributen specteur van Domeinen becijferde dat de stranding de Texelaars 7100.000,- moet hebben opgele verd en vond dat de strandvonderij onder toezicht van de politie moest worden geplaatst. „De roo flustige eilanders moeten leren dat ook zij inwoners van de Staat der Nederlanden zijn en zich aan 's Lands wetten hebben te onder werpen." Het boek verhaalt ook over vijf jut ters die met een sloep naar een schoener achter De Westen roei den. Drie van hen verdronken. Twee werden gered door Cornells van Zutphen uit De Koog. De na komelingen van de drenkelingen wonen nog op het eiland. Ook an dere facetten, zoals beloningen voor de redders, zijn beschreven. Verder is een hoofdstuk gewijd aan de ramp met de Texelse vis- servloot in 1896, waarbij in een vliegende storm zeven schepen omsloegen of strandden en acht visserlui verdronken. Gruwelheden Gruwelheden, bijvoorbeeld over IFoto Gerard Timmerman aangespoelde lijken, ontbreken niet en zijn zelfs tot in detail be schreven. De verhalen zijn geba seerd op beschrijvingen van O. Goënga, die begin deze eeuw on bezoldigd veldwachter was en zich over de dode lichamen ont fermde, Zo werd de in 1925 aan gespoelde Anne Klein, verdronken na een ramp met de Terschellinger loodsboot, op verzoek van diens zoon een half jaar nadien weer op gegraven. De zoon herkende het goed geconserveerde lichaam van zijn vader onmiddellijk. De identi teit werd bevestigd door een ver- lengstukje in zijn broekriem. Het boek beperkt zich niet alleen tot strandingen op Texel. „De ge vaarlijke Eierlandsche gronden rei ken verder dan het eiland. We wilden de lezers kleurrijke rampen verderop niet onthouden", aldus Uitgeest. Om de lezers zoveel mo gelijk in de tijd van de strandingen te verplaatsen zocht Uitgeest il lustraties die uit de betreffende periode stammen. Bij de stranding van het Duitse Fregat „Agnes" in 1849 is bijvoorbeeld een afbeel ding van de vuurtoren van Beachy Head te zien, die door de beman ning nog werd gepeild. Verder zijn er tekeningen van de verschillende typen schepen, zo als fregat, schoener, brik en bark. Om de soms technische inhoud ook voor niet-zeevarenden begrij pelijk te maken is een verklarende woordenlijst opgenomen. Illustraties Zeer gedetailleerd zijn de afbeel dingen van oude gravures, foto's en ansichtkaarten waarmee het boek rijk is geïllustreerd. Omdat foto's niet altijd voorhanden wa ren, werden de scheepsrampen in de kranten op tekeningen afge beeld. De makers van de gravures moeten getuige de technische de tails verstand hebben gehad van descheepvaart, maar brachten ook de emoties op de gezichten van de drenkelingen tot leven. Mede dankzij de inspanning van vormgever en typograaf Ben Oostra van uitgever Langeveld en De Rooy komen de reprodukties in het boek goed tot hun recht. Het boek dat voor ƒ39,50 te koop is in de boekhandels, wordt vandaag officieel ten doop gehouden. Het nu gekochte tankstation werd ten tijde van de aanleg van de veerhaven van 't Horntje gesticht door Witvliet uit Oudeschild, in combinatie met een bedrijfswo ning. De eerste jaren had het niet te klagen over klandizie. Het stati on werd overgenomen door W. Hoogendijk, die het op zijn beurt overdeed aan Rab, die op Texel meerdere benzinepompen bezit. Met het toenemen van de toeristi sche drukte veranderde in de loop der jaren het gedrag van de auto mobilisten. De neiging om te tan ken bij het vlak bij de veerhaven gelegen station werd allengs min der, zodat het uiteindelijk moest worden gesloten en te koop aan geboden. In 45 jaar mocht het UNESCO Centrum Nederland vele projecten in ontwik kelingslanden mede mogelijk maken. Dank zij de financiële steun van velen Wij zenden u graag ons werkverslag en onze jubileumwens De andere plannen die Bruining met het tankstation heeft, zullen minder vraagtekens oproepen. Met toepassing van de modernste middelen wil hij er toeristische in formatie aanbieden. Hij wil een verlichte plattegrond tonen waar op logiesverstrekkers zijn aange geven en denkt aan een „tip"-beeldscherm waarmee toe risten accommodatie kunnen uit zoeken en daarbij op ingenieuze wijze via diverse menu's hun voor keuren kunnen aangeven wat be treft plaats, prijs e.d. De mensen krijgen tenslotte een geprint lijstje met adressen waarmee tot boe king kan worden overgegaan. Eventueel kan dat gebeuren in de vestiging van Bruining aan de Brink, want ook daar wil hij zich gaan manifesteren als een soort VVV die mensen met informatie en bemiddeling van dienst is. Verder zal men straks in het tankstation geld kunnen wisselen, alle met betrekking tot Texel in de handel zijnde kaart- folder- en in formatiemateriaal alsmede kran ten en tijdschriften kunnen kopen of krijgen terwijl ook diverse soor ten souvenirs en snoepgoed zullen worden aangeboden. Bromfiets en aanstekerbenzine is er ook, want het blijft wel een tankstation.... Texelse munt Bruining wil bij de ingebruikne ming van zijn info-post een Texelse munt introduceren. Daarmee kun nen bij deelnemende bedrijven op Texel goederen en diensten met 15 a 25% korting worden verkregen. Wie bijvoorbeeld voor f100,- mun ten koopt, kan daarmee bestedin gen toen ter waarde van ongeveer f120,-. Overgebleven munten kun nen ook jaren later nog op Texel worden besteed voor dezelfde waarde want gedurende vijf jaar wordt gegarandeerd dat de inflatie er geen invloed op heeft. Het systeem kan natuurlijk alleen suc cesvol zijn als veel bedrijven eraan meedoen door zich bereid te ver klaren de munten in te nemen. De ruim veertig Polen, die volgens de Vreemdelingendienst illegaal op Texel in de lelies werkten, krij gen dinsdag 6 december te horen of zij ons land moeten verlaten. De president van de Haarlemse rechtbank besloot woensdag dat de Polen de uitspraak in Neder land mogen afwachten. Voor de Texelse leliekweker Jaap Hoogen bosch een gunstige ontwikkeling, want hierdoor kan de Pools- Nederlandse vennootschap „Tex pol" (waaraan hij de oogst heeft uitbesteed) het werk op zijn be drijf aan de Rozendijk afronden. Omdat zij niet over een werkver gunning beschikken, dreigde uit zetting voor de Polen. Na de controle van de Vreemdelingen dienst op maandag 7 november j.l. was Texpol daartegen in beroep gegaan. Woensdagmiddag werd het verzoek om een „voorlopige voorziening" in Haarlem behan deld tijdens een zitting, die liefst 21/2 uur in beslag nam. Aanvankelijk wilde de rechter uit spraak doen op vrijdag 9 decem ber. Toen de advocaat van Texpol, Frits Langeveld van dancing De Toekomst past iets dergelijks in zijn bedrijf toe, maar zou bereid zijn op de munt van Hielke over te stappen. Zou het muntensysteem op- bezwaren stuiten, dan kan eventueel ook met een „paspoort" worden gewerkt. Op vertoon daarvan krijgt men korting bij de daarin vermelde bedrijven. Electro-auto Alsof het allemaal nog niet genoeg is, wil Bruining van zijn tankstation ook een laad- en wisselpunt ma ken voor de electrische auto's die~ hij wil introduceren. Milieube wuste toeristen kunnen daarmee zonder lawaai en stank uren lang over het eiland rijden.De eerste auto wordt binnenkort samen met hotel Opduin aangeschaft en geëxploiteerd. mr. A. van Driel uit Alkmaar, vroeg of de Polen dan tot die datum in Nederland mochten blijven, kreeg hij een negatief antwoord van de landsadvocaat. Die vond dat de le liewerkers de uitspraak in Polen moesten afwachten. Vervolgens schorste de rechter de zitting. Na overleg achter de schermen besloot hij dat de Polen de uit spraak in Nederland mogen af wachten. Wel vervroegde hij de datum van het vonnis met drie dagen. Kort geding Dit tussenvonnis betekent dat de oogst voor dit seizoen is „gered". Voor volgend jaar dreigt echter hetzelfde probleem, maar mis schien komt in de kwestie spoedig méér duidelijkheid. Vrijdag 2 de cember dient namelijk in de Alk- maarse rechtbank een kort geding van Texpol tegen de handelswijze van het regionaal arbeidsbureau. Volgens Texpol is het arbeidsbu reau in gebreke gebleven: toen A

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1994 | | pagina 9