Leren vliegen
tijdens vakantie
Invulling De Koog: eerst
Dorpsstraat, dan Nikadel
„Horeca moet hand in
eigen boezem steken"
Oud Engels schip in
tuin Texelse jutter
Raad wil parkeerplaats achter Top Tien
Docent OSG-afdeling consumptief:
TEXELSE COURANT
Trekker-trek in
pinksterweekend
Gemeente „e
antiek en ku
Praise-avom
Fietsendief
CADEAU.,.
D&hVemi
Alcmaria slee
zeiljacht binn
de Romeinse cijfers die in de boeg zijngekerfd.
(Foto Bert Koningl
Maarten Boon
VRIJDAG 12 MEI 1995
De gemeenteraad vindt dat de ontwikkeling van de Dorpsstraat voorrang moet hebben boven die van de Nikadel.
(Foto Gerard Timmerman)
In Samenwerking met Vlieg-
school Hilversum biedt hotel
Nieuw Breda in Eierland „vliegar-
rangementen" aan. een combina
tie van een midweek (maandag
tot en met vrijdag) en een cursus
motorzweefvliegen. Het arrange
ment kost f990,- waarin naast de
cursus zijn begrepen: overnach
tingen, ontbijt, diners en gebruik
van zwembad, sauna en tennis
baan. Texelaars die gewoon thuis
eten en slapen kunnen de cursus
volgen voor f550,-.
De cursus wordt gegeven aan
groepjes van maximaal 6 leerlin
gen. de eerste cursusweek is in
middels echter de rug. De vier
deelnemers waren enthousiast.
De cursisten worden op de aan-
vangsdag (maandag) op Nieuw
Breda ontvangen door directeur
Cees Quist van de Vliegschool Hil
versum waarna de eerste les be
gint. Antwoord wordt gegeven op
Inspraak is een groot goed,
maar het algemeen belang van De
Koog is nu geweld aangedaan",
beklaagde Dirk Terpstra (PvdA)
zich dinsdagavond over de toe
schietelijke houding van de ge
meente tegenover insprekers op
het bestemmingsplan De Koog.
De raad ging geen detail uit de
weg. De invulling van de
Dorpsstraat kreeg weliswaar prio
riteit boven die van de Nikadel,
volgens het concept bestem
mingsplan De Koog mogen hore
ca en detailhandel zich tóch
vestigen in dit gebied. Het terrein
achter supermarkt Top Tien wil de
raad voorlopig echter reserveren
voor kort parkeren.
De parkeersituatie wordt er vol
gens Pieter de Groot (D66) mede
door de herinrichting van het par
keerterrein aan de Badweg door
de RST niet beter op. „Er worden
geen alternatieven geboden." Hij
was een van de voorstanders van
het parkeerplan voor de Nikadel
dat door een ondernemer te elfder
ure bij de raadsfracties werd be
zorgd. Volgens het bestem
mingsplan zijn op die lokatie
zogenaamde centrumvoorzienin
gen gepland.
„Er is al voldoende horeca en de
tailhandel in De Koog", citeerde
Pieter de Groot (D66) uit het dis
tributie planologisch onderzoek
(DPO). „Uitbreiding van het win
kelbestand is economisch niet
haalbaar. Het sfeerverschil met
Den Burg is dermate groot, dat de
toerist De Koog links laat liggen."
Ook uit eigen fractie (Texels Be
lang) kreeg wethouder Schilling
(ruimtelijke ordening) geen steun.
Dick Drijver: „Het college wil
meerdere doorbraken tussen de
Nikadel en de Dorpsstraat. Maar
de Nikadel gaat ten koste van de
Dorpsstraat. Liever eerste de ga
ten daarin invullen met gepaste
detailhandel en dan eventueel iets
aan de Nikadel doen."
Marktmechanisme
Schilling vond echter dat het
marktmechanisme beter de bedrij
vigheid aan de Nikadel kan bepa
len. „Je moet niet alles willen
dichttimmeren en te gedetailleerd
bestemmen. Door de grote lijnen
uit te zetten, denk ik niet dat we
overcapaciteit hebben gecreëerd."
Erna Eelman (VVD), die wees op
de leegstand in De Koog, was ech
ter anders van mening.
Hoewel het merendeel van de raad
wel voelde voor het parkeerplan
van Daalder, was Schilling niet be
reid het in het bestemmingsplan
op nemen. „Dat kan altijd later
nog worden geregeld." Met die
uitleg nam de raad genoegen. Uit
gezonderd Dirk Terpstra (PvdA),
die voorzag dat de parkeerplaats
een blijvend karakter zalkrijgen.
Schilling stak de ondernemers in
de Dorpsstraat echter een hart on
der de riem. „We moeten met z'n
allen de schouders eronder zetten.
We hebben signalen dat de provin
cie ook wil bijdragen. Strak zal blij
ken waar wij met z'n allen staan",
wees hij op de financiële bijdrage
die van ondernemerszijde nodig
zal zijn.
,,De horeca moet niet verwach
ten dat de afdeling consumptief
van OSG De Hogeberg afgestu
deerde koks of gastheren afle
vert. Het is een voorbereidende
beroepsopleiding op vervolgon
derwijs." Aldus reageert docente
Marie José Koevoets op kritiek
van ondernemers dat haar afde
ling leerlingen zou demotiveren.
„De horeca kan beter de hand in
eigen boezem steken."
Er heerst al enige tijd spanning
tussen de OSG-afdeling en de
leermeesters. Volgens Koevoets,
die op persoonlijke titel spreekt,
komt dat omdat de ondernemers
een te hoge verwachting hebben
van de scholieren die haar afdeling
hebben doorlopen. Een aantal van
hen gaat in het leerlingenstelsel
een opleiding tot gastheer, -vrouw
of kok volgen. Eén dag in de week
aan de streekschool in Heerhugo-
waard en vier dagen werken in
een horecazaak (leerbedrijf).
Volgens Koevoets weten onderne
mers niet welk niveau leerlingen
ze kunnen verwachten. Ze krijgt
steun van Willem Roeper (restau
rant 't Oude Veerhuis), die als in
valler tijdelijk les gaf op de OSG.
„Veel van mijn collega's, de goede
niet te na gesproken, verwachten
voor te weinig geld te veel kwali
teit. En dat terwijl ze zelf subsidie
krijgen als ze iemand uit het leer
lingenstelsel in dienst nemen."
Te mooi
Koevoets ontkent niet dat de moti
vatie van de leerlingen momenteel
te wensen overlaat. „Maar dat te
kent het hele beroepsonderwijs.
Kinderen moeten op hun dertiende
of veertiende al beslissen welke
richting ze kiezen. Maar van een
feitelijke beroepskeuze is dan nog
geen sprake. Ze kunnen nog alle
kanten op en hoeven echt niet al
leen de horeca in."
Vorig jaar schreven zich nog zo'n
twintig leerlingen in voor de oplei
ding. Dat was voor een groot deel
te danken aan zogenaamde proef-
en beleefdagen, waar het vak op
een leuke manier aan de scholie
ren wordt gepresenteerd.
„Het horecavak wordt daar eigen
lijk te mooi voorgespiegeld", vindt
Roeper. „Als ze een tijdje les heb
ben gehad komen ze erachter dat
horeca méér inhoudt dan alleen
wat kokkerellen. Na een paar keer
afwassen is de-zin er al aardig af.
Sommigen houden het zelfs voor
gezien."
Leerlingen die wèl doorzetten en
voor een vervolgopleiding aan de
streekschool kiezen, haken bij na
dere kennismaking met de horeca
soms alsnog af.. Koevoets somt
een aantal oorzaken op: „Dit heeft
onder andere te maken met lange
werkdagen, werken als anderen
vrij zijn, geen sociaal leven kunnen
opbouwen. En dan hebben we het
over kinderen van 16 jaar of nog
jonger."
Texelse tractorchauffeurs kunnen
zich nu al aanmelden voor de
,,trekker-trek"-wedstrijden, die
tijdens de show van de Oude
Trekker- en Motorenclub Texel
(OTMT) met Pinksteren worden
gehouden. Bedoeling is dat zij
met hun eigen tractor een sleep-
vragen over de theorie van het
vliegen, meteorologie e.d. De cur
sisten wandelen dan naar het
vliegveld voor de eerste praktij
klessen. Er wordt gebruik ge
maakt van een Scheibe SF 25D
Falke, een motorzweefvliegtuig
van Duitse makelij met twee zit
plaatsen naast elkaar. Direkt bij de
eerste start vliegt men zelf en er
vaart hoe het gaat met rechtuit
vliegen, bochten maken, radio be
dienen, starten, landen, etc. In de
cursusweek worden minstens tien
„eigen" opstijgingen gemaakt. Na
afloop ontvangt de cursist een
logboek en een vliegcertificaat.
Dat is niet het brevet want daar
voor is meer vereist (o.a. minstens
40 uur vliegen). De uren die tij
dens de cursus worden gemaakt
tellen wel mee als men zou beslui
ten een volledige cursus te volgen
voor het brevet „Zweefvliegen
met de aantekening motorzweef
vliegen".
Het Scheibe FF Falke motorzweefvliegtuig dat voor de midweekcursussen
bruikt.
Dat Arie Langeveld van Nieuw-
Breda met deze vliegarrangemen-
ten is begonnen, heeft alles te ma
ken met zijn enthousiasme voor
de luchtvaart. Hij vliegt zelf en
haalt zonodig zijn hotelgasten per
soonlijk af van elk vliegveld in Ne
derland. Zijn contact met de al
even „bezeten" Cees Quist leidde
tot dit initiatief.
De perspectieven zijn rooskleurig.
Een kleine advertentie in De Tele
graaf leverde 80 serieuze reacties
op. Probleempje was echter dat
het idee rijkelijk laat van de grond
kwam. De meeste belangstellen
den hadden hun vakantie al ge
boekt. Vroegtijdige reclame zal
ongetwijfeld meer cursisten trek
ken. Zonodig kan een extra toestel
worden ingeschakeld, waardoor
twee keer zoveel deelnemers kun
nen worden verwerkt.
Als de gemeenteraad e
stemt, krijgt de gemee
aantal goederen uit de
schap van mevrouw P.G.
Muijs, die op 22 januari jj
leden. In haar testament
de gemeente mag be
over een antieke staart)
antieke secretaire met
rekje en een schilderij m
kotter en stoomzeilschip
moeten een plaats krijgen
gemeentehuis. Het schilde?
Torenhuis", dat zij ook aan
meente wilde nalaten, is ini I
aan een ander geschonker
w hebben het legaat aanv
voet met een zwaar gewicht
voorttrekken. Wie het verst komt,
is winnaar.
Trekker-trek vindt plaats op zater
dagmiddag 3 juni en op zondag 4
juni (eerste Pinksterdag). Twee
jaar geleden was dit onderdeel het
succesnummer van de OTMT-
show. Net als toen zullen diverse
„specials", bijzonder zware tracto
ren, demonstraties geven. Uit Ge-
mert (Noordbrabant) en
omstreken komen deze trekkers,
die zijn uitgerust met tank- en
vliegtuigmotoren. Texelse deelne
mers hoeven niet zóveel pk's in de
strijd te werpen. Wie wil mee
doen, moet zo spoedig mogelijk
contact opnemen met Simon
Stark, tel. 16220.
De show is weer op een stuk land
aan de Pontweg (tegenover de Pe-
likaanweg). Omdat nu zes hectare
in plaats van 2 Va ha beschikbaar
is, kan de organisatie het evene
ment groter opzetten. Publiek kan
niet alleen genieten van een groot
aantal oude trekkers, motoren,
stoom- en dorsmachines, maar
kan ook zelf meedoen aan het
„Step on stedge"-spel. 's Avonds
is er feest in een grote tent.
Maarten Boon uit De Cocksdorp
heeft er een bezienswaardigheid
bij: in'zijn tuin, die al vol gejutte
spullen ligt, is een houten
scheepsboeg geparkeerd. Deze
werd vorige week door Theo Ei
lander opgevist ter hoogte van
Paal 29.
„Het is een stuk boeg. Kijk maar,
de restanten van de wand zitten er
nog aan", weet Boon zeker. Met
Romeinse tekens zijn cijfers in het
hout gekerfd. „Voetmaten om de
diepte mee aan te geven. Het is
dus waarschijnlijk een Engels
schip geweest." De jutter wijst op
een uitsparing aan het boveneind.
„Er heeft ook een boegspriet op
gezeten." Hij vermoedt dat het
aangekoekte hout zo'n 150 jaar
oud is.
Jutterscafé
Het restant blijft niet op zijn erf.
Op De Krim wordt een Jutterscafé
ingericht, waar een groot deel van
de verzameling van Boon een plek
je zal vinden. Zo ook deze boeg.
De jutter, die nog steeds veel pu
bliek trekt met zijn verhalen in het
Maritiem en Juttersmuseum van
Oudeschild, heeft geen idee hoe
bijzonder de vondst is. „Ik hoop
dat er onderwaterarcheologen op
af komen. Ik ben zelf hartstikke
nieuwsgierig naar de herkomst
van het schip."
Het was voor Boon een echte
feestweek. Hij kreeg, na jarenlang
verzoeken te hebben ingestuurd,
eindelijk toestemming om met
paard en wagen het strand op te
gaan. Dat lukte nu wel omdat hij
met toeristen gaat rondrijden.
„Pas na 1 januari hoor. Ik moet
eerst mijn paarden nog beleren en
nog een kar maken." Boon heeft
enige jaren geleden twee Shire-
veulens (een reusachtig groot
paardenras, vaak in gebruik bij
bierbrouwerijen-red.) gekocht.
In het gebouw van de Ba;
gemeente aan de Julianas
zondag een „praise-avond
vang 19.00 uur. De sarr,
wordt begeleid door orkes
acht personen van de Ba;
gemeente Drachten. 0
wordt dat op deze wijl
„swingende" muzikale ha;
ontstaat. Doel is een avo
veel zang, waarin de bij
•van het geloof kan worde
zongen. De Texelse geme
hiermee invulling geven
thema „150 jaar baptisms
derland". De toegang is»
in de morgendienst
10.00 uur) begeleidt de Fh
ziekgroep de zang.
Een 44-jarige Koger zag gis
gen rond zes uur hoe een
man met een paardestaa
fiets uit zijn tuin weghaal
betreft een zwarte damesfi
een kinderzitje voorop
fietstassen achterop.
(ADVERTENTIE)
Onderscheidend in kiraliz
en design als bet gaat u*
luxe aardewerk, kristal
besteklampen. linneugU
dekbedoicrtrekken oj
zomaar een origineel cab
WEVERSTRAAT 36 - DEN BURG TB.
Haar vooruitzichten voor de oplei
ding consumptief zijn somber:
„Voor volgend jaar hebben zich
maar een stuk of tien leerlingen
aangemeld. Een landelijke ten
dens, want de leerlingen-aantallen
in het onderwijs zakken overal,
dus ook binnen alle afdelingen in
het voorbereidendberoepsonder-
wijs."
Een weinig rooskleurig beeld voor
de horeca, die al sinds jaar en dag
kampt met het probleem dat er
weinig personeel is te krijgen.
Tegen uitlatingen van een Kamer
van Koophandel-woordvoerder,
die twijfelde aan de erkenning van
de kwaliteit van de opleiding,
neemt ze nadrukkelijk stelling. „De
examens die hier worden afge
legd, zijn afgestemd op de landelij
ke normen. Koevoets benadrukt
dat het percentage geslaagde
leerlingen dat door haar opleiding
wordt afgeleverd hoog is en zeker
niet in negatieve zin afwijkt van de
landelijke percentages.
Geen garantie
Een opleiding die wèl officieel als
consumptief te boek zou staan, is
volgens Koevoets geen garantie
dat het personeelsprobleem op de
onderwijsafdeling daarmee is op
gelost. Wegens ziekte is die mo
menteel niet volledig bemand.
„Maar zie maar eens een vervan
ger te krijgen. Van de vastewal
willen of kunnen ze gewoon niet",
wijst ze met name op huis
vestingsproblemen voor de do
centen.
Koevoets vindt dat het goed zou
zijn als de leermeesters die de
leerlingen in de bedrijven begelei
den zich wat meer in de proble
men zouden verdiepen, voordat ze
daarover oordelen.
Rector Henk de Vries wil niet rea
geren op de kwestie. „Ik vind dat
je zaken als deze niet via de krant
moet spelen. Onderwerpen die de
school aangaan bespreek ik bij
voorkeur rechtstreeks met degene
op wie het betrekking heeft."
„Bij ons komen geen klachten over
de horeca binnen", reageert Theo
Zijm, directeur van het arbeidsbu
reau. „Volgens mij gaat het juist de
goede kant op. Ondernemers reali
seren zich steeds meer dat wer
kweken van 60 tot 70 uur niet
kunnen. Zeker door de seizoens
verbreding is die belasting niet vol
te houden."
De vooruitgang blijkt volgens Zijm
ook uit werkkrachten die aan het
eind van het seizoen vragen of ze
het volgend jaar weer in hetzelfde
bedrijf mogen werken.
Zijm constateert een groeiende
vraag naar personeel vanuit de ho
reca. Van de 42 extra vacatures
tijdens de eerste vier maanden
van dit jaar (totaal 291), zorgt de
horecasector met negen extra va
catures voor de grootste groei.
De vraag is met name groot aan
het begin van het seizoen. „Vooral
naar jonge krachten, wegens de
kosten. Maar als die er niet zijn,
neemt de horeca ook gediplo
meerde krachten met meer erva
ring in dienst. Voor een kok in een
la carte restaurant is nogal wat
organisatietalent vereist. Veel
meer dan in een cafetaria dat een
voudige maaltijden serveert."
Omdat op Texel niet voldoende
krachten voorhanden zijn, werft
het arbeidsbureau personeel aan
de vastewal. „Vanuit het hele land
stromen reacties binnen. Huis
vesting is echter een probleem."
Geprobeerd wordt in de noordkop
te werven, zodat krachten dage
lijks kunnen pendelen.
Wegens motorstoring riet
Duitse zeiljacht Glüksi
dinsdagmiddag sleeplW
Het kapitale zeiljacht var
twintig meter lengte was
uit Engeland naar Texel
men. Op de Waddenze
hoogte van Ceres zage
zeven opvarenden geen
veilig de haven van
schild binnen te lopen e
de schipper contact op
de havenmeester in
schild. Hierop kwam des
boot Alcmaria van de f
Daalder in actie, die het
binnen sleepte. De Gluki
werd afgemeerd in de pa
tenhavep voor herstel t
motorstoring.
Het zeiljacht Glüksburg wordt de haven binnengesleept door de Alcmaria van de firma Daalder.