Leren vliegen tijdens vakantie Invulling De Koog: eerst Dorpsstraat, dan Nikadel „Horeca moet hand in eigen boezem steken" Oud Engels schip in tuin Texelse jutter Raad wil parkeerplaats achter Top Tien Docent OSG-afdeling consumptief: TEXELSE COURANT Trekker-trek in pinksterweekend Gemeente „e antiek en ku Praise-avom Fietsendief CADEAU.,. D&hVemi Alcmaria slee zeiljacht binn de Romeinse cijfers die in de boeg zijngekerfd. (Foto Bert Koningl Maarten Boon VRIJDAG 12 MEI 1995 De gemeenteraad vindt dat de ontwikkeling van de Dorpsstraat voorrang moet hebben boven die van de Nikadel. (Foto Gerard Timmerman) In Samenwerking met Vlieg- school Hilversum biedt hotel Nieuw Breda in Eierland „vliegar- rangementen" aan. een combina tie van een midweek (maandag tot en met vrijdag) en een cursus motorzweefvliegen. Het arrange ment kost f990,- waarin naast de cursus zijn begrepen: overnach tingen, ontbijt, diners en gebruik van zwembad, sauna en tennis baan. Texelaars die gewoon thuis eten en slapen kunnen de cursus volgen voor f550,-. De cursus wordt gegeven aan groepjes van maximaal 6 leerlin gen. de eerste cursusweek is in middels echter de rug. De vier deelnemers waren enthousiast. De cursisten worden op de aan- vangsdag (maandag) op Nieuw Breda ontvangen door directeur Cees Quist van de Vliegschool Hil versum waarna de eerste les be gint. Antwoord wordt gegeven op Inspraak is een groot goed, maar het algemeen belang van De Koog is nu geweld aangedaan", beklaagde Dirk Terpstra (PvdA) zich dinsdagavond over de toe schietelijke houding van de ge meente tegenover insprekers op het bestemmingsplan De Koog. De raad ging geen detail uit de weg. De invulling van de Dorpsstraat kreeg weliswaar prio riteit boven die van de Nikadel, volgens het concept bestem mingsplan De Koog mogen hore ca en detailhandel zich tóch vestigen in dit gebied. Het terrein achter supermarkt Top Tien wil de raad voorlopig echter reserveren voor kort parkeren. De parkeersituatie wordt er vol gens Pieter de Groot (D66) mede door de herinrichting van het par keerterrein aan de Badweg door de RST niet beter op. „Er worden geen alternatieven geboden." Hij was een van de voorstanders van het parkeerplan voor de Nikadel dat door een ondernemer te elfder ure bij de raadsfracties werd be zorgd. Volgens het bestem mingsplan zijn op die lokatie zogenaamde centrumvoorzienin gen gepland. „Er is al voldoende horeca en de tailhandel in De Koog", citeerde Pieter de Groot (D66) uit het dis tributie planologisch onderzoek (DPO). „Uitbreiding van het win kelbestand is economisch niet haalbaar. Het sfeerverschil met Den Burg is dermate groot, dat de toerist De Koog links laat liggen." Ook uit eigen fractie (Texels Be lang) kreeg wethouder Schilling (ruimtelijke ordening) geen steun. Dick Drijver: „Het college wil meerdere doorbraken tussen de Nikadel en de Dorpsstraat. Maar de Nikadel gaat ten koste van de Dorpsstraat. Liever eerste de ga ten daarin invullen met gepaste detailhandel en dan eventueel iets aan de Nikadel doen." Marktmechanisme Schilling vond echter dat het marktmechanisme beter de bedrij vigheid aan de Nikadel kan bepa len. „Je moet niet alles willen dichttimmeren en te gedetailleerd bestemmen. Door de grote lijnen uit te zetten, denk ik niet dat we overcapaciteit hebben gecreëerd." Erna Eelman (VVD), die wees op de leegstand in De Koog, was ech ter anders van mening. Hoewel het merendeel van de raad wel voelde voor het parkeerplan van Daalder, was Schilling niet be reid het in het bestemmingsplan op nemen. „Dat kan altijd later nog worden geregeld." Met die uitleg nam de raad genoegen. Uit gezonderd Dirk Terpstra (PvdA), die voorzag dat de parkeerplaats een blijvend karakter zalkrijgen. Schilling stak de ondernemers in de Dorpsstraat echter een hart on der de riem. „We moeten met z'n allen de schouders eronder zetten. We hebben signalen dat de provin cie ook wil bijdragen. Strak zal blij ken waar wij met z'n allen staan", wees hij op de financiële bijdrage die van ondernemerszijde nodig zal zijn. ,,De horeca moet niet verwach ten dat de afdeling consumptief van OSG De Hogeberg afgestu deerde koks of gastheren afle vert. Het is een voorbereidende beroepsopleiding op vervolgon derwijs." Aldus reageert docente Marie José Koevoets op kritiek van ondernemers dat haar afde ling leerlingen zou demotiveren. „De horeca kan beter de hand in eigen boezem steken." Er heerst al enige tijd spanning tussen de OSG-afdeling en de leermeesters. Volgens Koevoets, die op persoonlijke titel spreekt, komt dat omdat de ondernemers een te hoge verwachting hebben van de scholieren die haar afdeling hebben doorlopen. Een aantal van hen gaat in het leerlingenstelsel een opleiding tot gastheer, -vrouw of kok volgen. Eén dag in de week aan de streekschool in Heerhugo- waard en vier dagen werken in een horecazaak (leerbedrijf). Volgens Koevoets weten onderne mers niet welk niveau leerlingen ze kunnen verwachten. Ze krijgt steun van Willem Roeper (restau rant 't Oude Veerhuis), die als in valler tijdelijk les gaf op de OSG. „Veel van mijn collega's, de goede niet te na gesproken, verwachten voor te weinig geld te veel kwali teit. En dat terwijl ze zelf subsidie krijgen als ze iemand uit het leer lingenstelsel in dienst nemen." Te mooi Koevoets ontkent niet dat de moti vatie van de leerlingen momenteel te wensen overlaat. „Maar dat te kent het hele beroepsonderwijs. Kinderen moeten op hun dertiende of veertiende al beslissen welke richting ze kiezen. Maar van een feitelijke beroepskeuze is dan nog geen sprake. Ze kunnen nog alle kanten op en hoeven echt niet al leen de horeca in." Vorig jaar schreven zich nog zo'n twintig leerlingen in voor de oplei ding. Dat was voor een groot deel te danken aan zogenaamde proef- en beleefdagen, waar het vak op een leuke manier aan de scholie ren wordt gepresenteerd. „Het horecavak wordt daar eigen lijk te mooi voorgespiegeld", vindt Roeper. „Als ze een tijdje les heb ben gehad komen ze erachter dat horeca méér inhoudt dan alleen wat kokkerellen. Na een paar keer afwassen is de-zin er al aardig af. Sommigen houden het zelfs voor gezien." Leerlingen die wèl doorzetten en voor een vervolgopleiding aan de streekschool kiezen, haken bij na dere kennismaking met de horeca soms alsnog af.. Koevoets somt een aantal oorzaken op: „Dit heeft onder andere te maken met lange werkdagen, werken als anderen vrij zijn, geen sociaal leven kunnen opbouwen. En dan hebben we het over kinderen van 16 jaar of nog jonger." Texelse tractorchauffeurs kunnen zich nu al aanmelden voor de ,,trekker-trek"-wedstrijden, die tijdens de show van de Oude Trekker- en Motorenclub Texel (OTMT) met Pinksteren worden gehouden. Bedoeling is dat zij met hun eigen tractor een sleep- vragen over de theorie van het vliegen, meteorologie e.d. De cur sisten wandelen dan naar het vliegveld voor de eerste praktij klessen. Er wordt gebruik ge maakt van een Scheibe SF 25D Falke, een motorzweefvliegtuig van Duitse makelij met twee zit plaatsen naast elkaar. Direkt bij de eerste start vliegt men zelf en er vaart hoe het gaat met rechtuit vliegen, bochten maken, radio be dienen, starten, landen, etc. In de cursusweek worden minstens tien „eigen" opstijgingen gemaakt. Na afloop ontvangt de cursist een logboek en een vliegcertificaat. Dat is niet het brevet want daar voor is meer vereist (o.a. minstens 40 uur vliegen). De uren die tij dens de cursus worden gemaakt tellen wel mee als men zou beslui ten een volledige cursus te volgen voor het brevet „Zweefvliegen met de aantekening motorzweef vliegen". Het Scheibe FF Falke motorzweefvliegtuig dat voor de midweekcursussen bruikt. Dat Arie Langeveld van Nieuw- Breda met deze vliegarrangemen- ten is begonnen, heeft alles te ma ken met zijn enthousiasme voor de luchtvaart. Hij vliegt zelf en haalt zonodig zijn hotelgasten per soonlijk af van elk vliegveld in Ne derland. Zijn contact met de al even „bezeten" Cees Quist leidde tot dit initiatief. De perspectieven zijn rooskleurig. Een kleine advertentie in De Tele graaf leverde 80 serieuze reacties op. Probleempje was echter dat het idee rijkelijk laat van de grond kwam. De meeste belangstellen den hadden hun vakantie al ge boekt. Vroegtijdige reclame zal ongetwijfeld meer cursisten trek ken. Zonodig kan een extra toestel worden ingeschakeld, waardoor twee keer zoveel deelnemers kun nen worden verwerkt. Als de gemeenteraad e stemt, krijgt de gemee aantal goederen uit de schap van mevrouw P.G. Muijs, die op 22 januari jj leden. In haar testament de gemeente mag be over een antieke staart) antieke secretaire met rekje en een schilderij m kotter en stoomzeilschip moeten een plaats krijgen gemeentehuis. Het schilde? Torenhuis", dat zij ook aan meente wilde nalaten, is ini I aan een ander geschonker w hebben het legaat aanv voet met een zwaar gewicht voorttrekken. Wie het verst komt, is winnaar. Trekker-trek vindt plaats op zater dagmiddag 3 juni en op zondag 4 juni (eerste Pinksterdag). Twee jaar geleden was dit onderdeel het succesnummer van de OTMT- show. Net als toen zullen diverse „specials", bijzonder zware tracto ren, demonstraties geven. Uit Ge- mert (Noordbrabant) en omstreken komen deze trekkers, die zijn uitgerust met tank- en vliegtuigmotoren. Texelse deelne mers hoeven niet zóveel pk's in de strijd te werpen. Wie wil mee doen, moet zo spoedig mogelijk contact opnemen met Simon Stark, tel. 16220. De show is weer op een stuk land aan de Pontweg (tegenover de Pe- likaanweg). Omdat nu zes hectare in plaats van 2 Va ha beschikbaar is, kan de organisatie het evene ment groter opzetten. Publiek kan niet alleen genieten van een groot aantal oude trekkers, motoren, stoom- en dorsmachines, maar kan ook zelf meedoen aan het „Step on stedge"-spel. 's Avonds is er feest in een grote tent. Maarten Boon uit De Cocksdorp heeft er een bezienswaardigheid bij: in'zijn tuin, die al vol gejutte spullen ligt, is een houten scheepsboeg geparkeerd. Deze werd vorige week door Theo Ei lander opgevist ter hoogte van Paal 29. „Het is een stuk boeg. Kijk maar, de restanten van de wand zitten er nog aan", weet Boon zeker. Met Romeinse tekens zijn cijfers in het hout gekerfd. „Voetmaten om de diepte mee aan te geven. Het is dus waarschijnlijk een Engels schip geweest." De jutter wijst op een uitsparing aan het boveneind. „Er heeft ook een boegspriet op gezeten." Hij vermoedt dat het aangekoekte hout zo'n 150 jaar oud is. Jutterscafé Het restant blijft niet op zijn erf. Op De Krim wordt een Jutterscafé ingericht, waar een groot deel van de verzameling van Boon een plek je zal vinden. Zo ook deze boeg. De jutter, die nog steeds veel pu bliek trekt met zijn verhalen in het Maritiem en Juttersmuseum van Oudeschild, heeft geen idee hoe bijzonder de vondst is. „Ik hoop dat er onderwaterarcheologen op af komen. Ik ben zelf hartstikke nieuwsgierig naar de herkomst van het schip." Het was voor Boon een echte feestweek. Hij kreeg, na jarenlang verzoeken te hebben ingestuurd, eindelijk toestemming om met paard en wagen het strand op te gaan. Dat lukte nu wel omdat hij met toeristen gaat rondrijden. „Pas na 1 januari hoor. Ik moet eerst mijn paarden nog beleren en nog een kar maken." Boon heeft enige jaren geleden twee Shire- veulens (een reusachtig groot paardenras, vaak in gebruik bij bierbrouwerijen-red.) gekocht. In het gebouw van de Ba; gemeente aan de Julianas zondag een „praise-avond vang 19.00 uur. De sarr, wordt begeleid door orkes acht personen van de Ba; gemeente Drachten. 0 wordt dat op deze wijl „swingende" muzikale ha; ontstaat. Doel is een avo veel zang, waarin de bij •van het geloof kan worde zongen. De Texelse geme hiermee invulling geven thema „150 jaar baptisms derland". De toegang is» in de morgendienst 10.00 uur) begeleidt de Fh ziekgroep de zang. Een 44-jarige Koger zag gis gen rond zes uur hoe een man met een paardestaa fiets uit zijn tuin weghaal betreft een zwarte damesfi een kinderzitje voorop fietstassen achterop. (ADVERTENTIE) Onderscheidend in kiraliz en design als bet gaat u* luxe aardewerk, kristal besteklampen. linneugU dekbedoicrtrekken oj zomaar een origineel cab WEVERSTRAAT 36 - DEN BURG TB. Haar vooruitzichten voor de oplei ding consumptief zijn somber: „Voor volgend jaar hebben zich maar een stuk of tien leerlingen aangemeld. Een landelijke ten dens, want de leerlingen-aantallen in het onderwijs zakken overal, dus ook binnen alle afdelingen in het voorbereidendberoepsonder- wijs." Een weinig rooskleurig beeld voor de horeca, die al sinds jaar en dag kampt met het probleem dat er weinig personeel is te krijgen. Tegen uitlatingen van een Kamer van Koophandel-woordvoerder, die twijfelde aan de erkenning van de kwaliteit van de opleiding, neemt ze nadrukkelijk stelling. „De examens die hier worden afge legd, zijn afgestemd op de landelij ke normen. Koevoets benadrukt dat het percentage geslaagde leerlingen dat door haar opleiding wordt afgeleverd hoog is en zeker niet in negatieve zin afwijkt van de landelijke percentages. Geen garantie Een opleiding die wèl officieel als consumptief te boek zou staan, is volgens Koevoets geen garantie dat het personeelsprobleem op de onderwijsafdeling daarmee is op gelost. Wegens ziekte is die mo menteel niet volledig bemand. „Maar zie maar eens een vervan ger te krijgen. Van de vastewal willen of kunnen ze gewoon niet", wijst ze met name op huis vestingsproblemen voor de do centen. Koevoets vindt dat het goed zou zijn als de leermeesters die de leerlingen in de bedrijven begelei den zich wat meer in de proble men zouden verdiepen, voordat ze daarover oordelen. Rector Henk de Vries wil niet rea geren op de kwestie. „Ik vind dat je zaken als deze niet via de krant moet spelen. Onderwerpen die de school aangaan bespreek ik bij voorkeur rechtstreeks met degene op wie het betrekking heeft." „Bij ons komen geen klachten over de horeca binnen", reageert Theo Zijm, directeur van het arbeidsbu reau. „Volgens mij gaat het juist de goede kant op. Ondernemers reali seren zich steeds meer dat wer kweken van 60 tot 70 uur niet kunnen. Zeker door de seizoens verbreding is die belasting niet vol te houden." De vooruitgang blijkt volgens Zijm ook uit werkkrachten die aan het eind van het seizoen vragen of ze het volgend jaar weer in hetzelfde bedrijf mogen werken. Zijm constateert een groeiende vraag naar personeel vanuit de ho reca. Van de 42 extra vacatures tijdens de eerste vier maanden van dit jaar (totaal 291), zorgt de horecasector met negen extra va catures voor de grootste groei. De vraag is met name groot aan het begin van het seizoen. „Vooral naar jonge krachten, wegens de kosten. Maar als die er niet zijn, neemt de horeca ook gediplo meerde krachten met meer erva ring in dienst. Voor een kok in een la carte restaurant is nogal wat organisatietalent vereist. Veel meer dan in een cafetaria dat een voudige maaltijden serveert." Omdat op Texel niet voldoende krachten voorhanden zijn, werft het arbeidsbureau personeel aan de vastewal. „Vanuit het hele land stromen reacties binnen. Huis vesting is echter een probleem." Geprobeerd wordt in de noordkop te werven, zodat krachten dage lijks kunnen pendelen. Wegens motorstoring riet Duitse zeiljacht Glüksi dinsdagmiddag sleeplW Het kapitale zeiljacht var twintig meter lengte was uit Engeland naar Texel men. Op de Waddenze hoogte van Ceres zage zeven opvarenden geen veilig de haven van schild binnen te lopen e de schipper contact op de havenmeester in schild. Hierop kwam des boot Alcmaria van de f Daalder in actie, die het binnen sleepte. De Gluki werd afgemeerd in de pa tenhavep voor herstel t motorstoring. Het zeiljacht Glüksburg wordt de haven binnengesleept door de Alcmaria van de firma Daalder.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1995 | | pagina 6