Veel deelnemers kopje onder in zwaar Rondje Organisatie moest alle zeilen bijzetten Zeilerseen volk apart Bloemetje voor laatste zeilers TEXELSE COURANT Winnaars „varen" toeschouwers aan Weeklang positieve reclame voor Texel '»«JOo In de achterhoede is vaak meer doorzettingsvermogen nodig dan in de kopgroep. De organisatie van de Ronde om Texel had daarom zaterdag niet alleen aandacht voor het winnende team, maar ook voor de laatste binnenkomers. Het onverwachte, maar dik verdiende bloemetje was voor Huw Davies en Mark New all uit Engeland, die met hun Ho- bie 16 als 345e over de finish lijn gingen. Ze hadden 5.38.53 uur nodig om het eiland te ronden. Voor de tv-reportage van de Ronde om Texel maakt de maatschappij ITC waarschijn lijk gebruik van opnamen, die zijn gemaakt met apparatuur van de Texelse film- en video club Take '88. ITC deed een beroep op Jaap Eelman en Rob Valkenburg van de video club toen hun eigen spullen defect raakten. DINSDAG 20 JUNI 1995 Nu we het er toch over hebben: de doe-maar-gewoon-Te0 Ook zij onderscheiden zich als aparte groep. Gehuld in het d% se kloffie of oude Rondje-truien, in de winter sterk afge0 Mantje gekocht. Glimmend van genoegen elkaar op de kast? Dirk Pool plagen over het verloop van de race en allemaal void verhalen. Maar ook allemaal juichen voor de Texelaars die erepodium mogen plaatsnemen. Hoe groot het Rondje ook is geworden, het blijft een Texels0 ment. Dat het Texelaarsklassement is afgeschaft, blijft eeuM mer, met in de laatste plaats omdat wij ook wel eens podium hadden willen staan.... Tessa de fi Videofilmer Dick Oudendag ligt op zijn buik onder de Australische catamaran die hem heeft aangevaren en ziet dat zip hevig geschrokken dochter komt aansnellen. Echte toppers hebben geen kapsones. Dat gaat in de cataim wereld helaas niet over de hele linie op, maar de meeste zeiler) een aansprekende prestatielijst zijn rustige, onopvallende f Donkergroene en -blauwe fleecetruien zónder opdruk zijn favc Ze sparen hun adem voor op het water en hun geld voor c' voor zover ze geen sponsor hebben. Sommigen hebben eigenaardigheden. Zo kennen we er één d oude rompen trouw blijft. Hij wil wel een nieuwe mast en a zeilen, maar vaart al sinds mensenheugenis met dezelfde, ii dels aardig verkleurde rompen. Die worden steeds stijver, theorie. Zeilers zullen niet snel toegeven dat ze bijgelovig zijn, maar 4 er heilig van overtuigd. Neem nou mijn stuurman. Je kunt kenen in die aftandse trapezebroek. Tijdens een clubwedstrijdi jaar hoorde ik „pling" en vervolgens „plons", waarna de boot alleen mij nog aan boord omsloeg. Was z'n trapezehaak afff ken. Gewoon doorgesleten. Maar je moet niet denken dat hij het Rondje in een flitsende nieuwe trapezebroek verscheen, woon weer een haak aan dat oude lel gelast... Ikzelf draag altijd een petje. Dat is in de afgelopen jaren eenQ tie geweest voor veel wind. Ik heb al verschillende merken beerd, maar het maakt niet uit: pet op, harde wind. Ik kan me wedstrijd heugen zonder trillende armen van de inspanning ker nog, ik zou niet weten wat ik moet doen op die boot a' niet waait.... marans het ruime sop kozen. Het hijsen van de zeilen en het mas saal te water gaan van de bont ge kleurde armada gaf weer een indrukwekkende aanblik. Hoewel sommigen grote moeite hadden om door de branding te komen, bleef het aantal uitvallers zeer be perkt. Druk was het ook bij het eerste controlepunt, de vuurtoren. Wie niet meteen na de start richting De Cocksdorp snelde, was te laat om de koplopers te zien passeren. Laatkomers konden beter doorrij den naar Oudeschild, waar het op het havenhoofd en de dijk elk jaar gezelliger wordt. De zeilers trak teerden de kijkers op mooie acties. De finish van de Australische win naars Booth en Anderson zorgde voor tumult. Hun catamaran gleed zeker twintig door over het strand en gleed vervaarlijk richting de menigte die hen stond op te wach ten. Videofilmer Dick Oudendag, fotograaf Arend Nijkamp en een klein meisje konden niet snel ge noeg wegkomen en werden ge schept. Op wat pijnlijke plekken na kwamen ze er alle drie goed vanaf, maar de schrik zat er stevig in. Door plat op de grond te duiken wist Oudendag zowel zichzelf als zijn camera te beschermen en kroop -zo was in Studio Sport te zien- met het zand in de haren on gedeerd onder het vaartuig van daan. „Misschien kan ik het filmpje opsturen naar Linda de Mol..." Armada Duizenden nieuwsgierigen hadden 's morgens bij paal 17 gezien hoe 583 van de 621 aangemelde cata- Ronding van de noordkop. gezien vanaf de vuurtoren. Zó smal was het strand vlak voor de start. Op het wad moest gekruist wor den, wat wil zeggen dat de deel nemers telkens overstag gaan in plaats vah rechtdoor te zeilen. Bij Oudeschild was dat van dichtbij te zien. Bovendien maakten vele zei lers gebruik van hun trapeze. Han gend aan hun boot, varend op één drijver scheerden ze aan de dijk voorbij. Menigeen zou het Rondje echter niet voltooien. Averij Pas bij de finish bleek hoe zwaar het laatste stuk was geweest. Dat bleek uit reacties van vermoeide deelnemers die opgelucht de veili ge kant bereikten, uit de verhalen over omgeslagen boten, het aantal van slechts 345 gefinishte boten èn uit de averij die sommige pech vogels opliepen toen ze bij de fi nish alsnog ten onder gingen in de branding. Dramatisch was de stranding van deelnemer Marc van Schaik, die honderd meter voor de finish omsloeg en de mast brak, waarna de stuurloze cat te pletter sloeg op een pier. Met hulp van KNRM-redders sleepten de stuur man en de hem opwachtende sup porters de brokstukken op het droge. Andere brokkenmakers wisten tenminste nog de ronde te voltooi en. Een omgeslagen catamaran dreef op z'n kant door de finishlijn en op een andere boot werd een topprestatie geleverd door met een gebroken mast het verlossen de einde te halen. Ter hoogte van paal 9 werd de be manning van een boot gelanceerd toen zij met hoge snelheid in een golf doken. Toeschouwers op het strand schrokken omdat er geen veiligheidsbootje in de buurt leek. Een passerende catamaran pikte de ongelukkige bemanning echter op en zette ze weer af bij hun ver derop drijvende boot. Vuurdoop „Ik heb nog nooit zoveel boten om zien gaan", aldus Hans Zuidema uit De Cocksdorp, die al heel wat Rondjes meezeilde en nu met Tes sa de Graaff de beste Texelse zeil prestatie leverde. Het gaf hen veel voldoening dat zij in de slijtageslag overeind waren gebleven, al moest eenmaal de „duikboot-taktiek" (dwars door een golf) worden toe gepast. „Ook voor ervaren zeilers was het lastig. Het laatste stuk was meer douchen dan zeilen. Je krijgt zo veel wind van achter, dat je ge woon door de golven heen gaat. leurgesteld dat hij. -met enkele tientallen lotgenoten- bij Oude schild de strijd had moeten sta ken, maar complimenteerde de organisatie. „Het is hier perfect geregeld. Het geeft een veilig ge voel dat je als deelnemer weet dat je in de gaten wordt gehouden." De organisatie regelde ondermeer een bus van Texeltours om de be manning terug naar paal 17 te brengen. Kurvers had van de winter een ca tamaran gekocht en had er een stuk of tien keer mee geoefend op het binnenwater. Het Rondje was zwaarder dan hij had verwacht. „Op de Waddenzee met al die kor te golfjes en stromingen kwamen we op het laatst amper meer voor uit, wat we ook probeerden." Bijna alle zeilers doorstonden de stevige branding bij de start, maar velen gingen in het laatste deel van de Ronde om Texel alsnog kopje onder. Hoge golven, vermoeidheid, materiaalpech en de branding na de finish speelden hen parten. De soepel draaiende organisatie had de handen vol aan de ruim 200 uitvallers. Alleen al van De Hors werden meer dan zestig catamarans weggesleept. Half tien 's avonds waren alle boten terecht en konden deelnemers en medewerkers genieten van een daverend feest rond de prijsuitreiking. Het Australische koppel Mitch Booth/Scott Anderson trok het meeste profijt van de krachtige zuidwestenwind, die het voor het vele publiek guur maakte. Na 3 uur 1 minuut en 32 seconden passeerden zij als eerste de fi nish. Na handicapberekening ging de zege echter naar de Fransen Christophe Clevenot en Yvon Quernec. Beste Texelaars in het overall-klassement waren Hans Zuidema en Tessa de Graaff (53e plaats) met een Hobie 16. In de Prindle 16-klasse behaalden Hans en Eddy Bakker de eerste plaats. Martin en Yolande Maat eindig den als derde bij de Prindle 19's. Het geworstel in de golven speel de zich af buiten het bereik van de meeste toeschouwers. Veel stran dingen gebeurden op het traject 't Horntje-Molengat-Westerslag. Met jeeps en trailers sleepten Rondje-medewerkers vele tiental len catamarans van de Hors, het strand en De Mok naar het par keerterrein bij paal 9, waar de gestrande deelnemers hun boot met een auto ophaalden. Eerst waren de pechvogels per jeep op gepikt en naar paal 17 gebracht. Door het grote aantal uitvallers kon niet iedereen meteen worden geholpen. „Sommige deelnemers hadden zich, nadat ze waren gestrand, in zeilen gerold om niet te verkleumen", aldus hoofd trans port Herman Boks. „Wij hielpen eerst waar het 't hardst nodig was. Toch was er ook iemand die we enigzins onderkoeld naar paal 17 hebben gebracht. Die man had vijf uur op het puntje van zijn boot gezeten." De oproep bij de briefing aan min der ervaren zeilers om niet van start te gaan, heeft volgens Boks bijgedragen aan een grotere veilig heid. „Door te stellen dat je ook een winnaar bent als je je boot laat liggen, hoeft niemand zich te schamen." De organisatie kreeg veel lof van gestrande deelnemers. aldus Jan van der Meer. De mariniers hadden in de vooraf gaande week speciale oefeningen gehouden voor het oprichten en slepen van catamarans. Tevreden toonde kapitein Post zich over het inzetten van de BV, een rupsvoer tuig. „Hierdoor waren we sneller en, op meer plaatsen inzetbaar. Vooral op de Hors was dat een voordeel." De verpleger aan boord Pas toen de eerste boten al binnen waren, kon de finishploeg op zijn post plaatsnemen. Het hoge water verhinderde dat dat eerder kon. Boks. „We hebben nog nooit zo veel bedankjes gekregen. Van iedereen kregen we goede reac ties." Efficiënter Toch blijkt uit het feit dat een aan tal zeilers uren bij hun boot moest wachten dat coördinatie en snel heid niet altijd optimaal waren. Gisteren liet voorzitter Ina Schra- ma doorschemeren dat een effi ciëntere aanpak mogelijk is. Volgens kapitein Maarten Post van de Joost Dourleinkazerne was de veiligheid op het water gewaar borgd. Eventuele verschillen van inzicht zal hij ter sprake brengen in het overleg met hoofd veiligheid kwam éénmaal voor een gewonde in actie: een zeiler met een arm uit de kom, die per Mok-ambulance werd afgevoerd. Veilig gevoel Herman Boks kon uit eigen erva ring spreken. Met zijn Helderse stuurman Willem Oosterhaven lag hij prima in de race, toen ter hoog te van paal 12 de stag brak. „Er was zó een veiligheidsboot bij. Binnen vijf minuten lagen we op het droge." Zo moest Boks toezien hoe „zijn" transport-medewerkers voor hem in actie moesten komen. Zelf kon hij ook meteen aan de slag. Deelnemer Ronald Kurvers was te- De gebroeders Hans en Kees Bakker feliciteren elkaar na afloop met elkaan goede prestaties. „De branding was geen probleem. Omdat de wind iets zunk was konden we halve wind eruit. De opkruiser op het Viti mannelijk. Inhaken bij de toren en pas na de Hors eruit. Mn laatste stuk, dét was wat. Bij iedere gijp dacht ik: daar gaan Terwijl ik mijn collega's verslag doe van mijn ervaringen tijde achttiende Ronde om Texel, zie ik hun wenkbrauwen omhoof men. Oh oh, zeilersjargon. Tijdens de sterke verhalen na afo de tent let ik erop. Zeilers vormen een aparte groep met een pleet eigen taal. Het leuke van het Rondje is de pluriformiteit. Je hebt de zooi zeilers, meestal herkenbaar aan de opvallende zeilkleding én danks tot tropisch oplopende temperaturen, aanblijft tijden feest. Ze maken in de zomer het Naardermeer onveilig met| catamarans en nog veel grotere spinakers. In veel gevallen fij dure boot na het Rondje ergens in stukken halverwege het ei De zee weet wel raad met praatjesmakers. Overigens blijft he. haal na afloop vaak sterk. Tja, het valt ook niet mee om tuss die walvissen door te kruisen zonder aanvaringen.... Dan heb je de sub-top zeilers. Ze weten waar ze mee bezr, maar zijn er nog niet helemaal. Ook vaak gehuld in shirts enp waarop met schreeuwerige letters hun boottype wordt aany zen. Dan ziet een eventuele toekomstige sponsor er misn brood in. Deze groep bevindt zich vaak onopvallend-opvallené in de buurt van de „echte mannen". Je weet tenslotte noofi voor inside-geheimen je opvangt. Ze weten precies waarom x hebben gewonnen. „Ik had 'm bijna hè, maar ja, met zo'n ft De boten vielen bij bosjes om", meldde Kees Dros. Zijn fokke- maat, de Texelse huisarts Jan Hoekstra, kreeg zo een echte vuurdoop, ,,'t Is me uitstekend be vallen. Gelukkig hadden we goed geoefend, ik wist dat het op zee flink kon spoken. Het laatste stuk ging erg hard, de boot dook als een gek. Maar dankzij m'n goede stuurman bleven we overeind." De eerste Texelaars die de finishlijn passeerden, waren bart Fred Eenhoorn. In het klassement moesten zij nemen met de 59e Pool, varend met zijn nu 15 zoon Eddy, had wegens de wind te elfder ure beslote een Hobie 16 in plaats van* era te varen. Succes lever; de overall-winnaars van op. Ter hoogte van paal Lees verder pa

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1995 | | pagina 6