Cjroen '^jwarL-Jexels in het harL,
assagiers tussenboot
/oortaan met lijn 26
Am
1
f
N
ummer
Bezoekerscentrum dam
grote trekpleister
Ontwikkeling Marsplan
in augustus van start
TEXELS]
COkRAAT
De vakantieklant door
de vakantiekrant
026 Den Burg-De Koog
menwerking Taxi 12000, Texeltours en AOT
a's betaald met
tolen creditcard
Anjercollecte
VERDER
IN DIT
NZH: Haltetaxi
geen reden tot
opheffing lijnen
Suppletie afgerond
Fotoboek ten bate van
hangaar zweefvliegclub 2
s* Lies en Frans
presenteren CD 5
Wi „Paviljoen" van
3,5 miljoen 5
ïri Geheimzinnig wrak op
de Razende Bol 7
s* Triatlete José weet niet
van ophouden 7
sw Tweede lustrum
ringstekers 9
Politiek spreekuur
via Radio Texel 9
Landingsboot hele
middag vast
MO Project kocht grond derde fase
WADDEN 'Og
en een bestelkaart
voor het fotoboek
„Texel toen en nu
in vogelvlucht"
Waarom stapt de vakantieklant wèl bij naar
binnen? Adverteren is de reden. De gratis
vakantiekrant het medium.
Verschijnt elke vrijdag t/m 1 september.
Inleveren advertenties voor de vakantiekrant
van 7 juli: tot en met 30 juni a.s.
RICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR 10995
VRIJDAG 30 JUNI 1995
Uitgeverij Langeveld de Rooy BV, Parkstraat 10,
Den Burg, telefoon (02220) 62600.
intles/abonnementen
(02220) 62 6 00, faxnr (02220) 14111.
Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg,
(02220) 62 6 20, faxnr. (02220) 14111.
bulten werktijd Harry de Graaf, Pelikaanweg 75,
telefoon (02220) - 17266.
Postbank 652
Bankrelaties ABN-AMRO nr 46.99.17.636
Rabobank nr. 36.25.01.742; I.N.G. bank nr 67 34.60.398
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Abonnementsprijs /52,45 per half jaar; Los ƒ1,45
passagiers die met de tussenboot uit Den Helder arri-
staat sinds half juni op 't Horntje een AOT-bus klaar
m naar Den Burg of De Koog brengt. Opmerkelijk is
n 26, zoals de verbinding heet, tot stand is gekomen
samenwerking tussen de AOT, Taxi 12000 (Van de
ring) en Texeltours. De NZH stelt de bus beschikbaar
auffeurs van de twee Texelse bedrijven zitten aan het
De bus rijdt tot 10 september.
imenwerking tussen Taxi
en AOT dateert eigenlijk al
fig jaar. „Toen vroeg de AOT
de tussenboot taxibusjes
;baar te houden om passa-
rerder te vervoeren", aldus
voerder Johan Wiersma.
Ie proef een succes bleek
rtNZH dat de verbinding een
bare eenheid met de overi-
Tverbindingen moest wor
st betekende dat een grote
ird ingezet. Die heeft NZH
schikbaar, omdat er tijdens
Lantietijd in de Randstad
passagiers zijn.
in AOT-buschauffeurs op
oeristen die woensdag
bij een pizzeria in De
lorp hadden gegeten, heb-
eprobeerd af te rekenen
icreditcard die vermoede
rclan was. De politie wist
lal te achterhalen.
^automaat van de pizzeria
dat de Visakaart onrecht-
ivas verkregen en moest
ingenomen. De restauran-
ar waarschuwde de politie
ig het drietal de komst
in zijn zaak af te wachten,
rokken echter toch, maar
tenders wist de politie hen
Kren. Agenten twijfelden
verklaring dat ze de cre-
m Spanje hadden gevon-
i overleg met de Officier
ititie mochten ze tegen be
an een boete van ƒ400,- en
ing van de maaltijd hun
voortzetten.
Openbare Scholenge-
xhap De Hoge Berg is
leken met menige
'I in de randstad een on-
dige kleuterklas met bra-
9ehoorzame kinderen,
ontkent het gebruik van
van welke soort dan
tat staan dat er gedeald
Het is al erg genoeg,
school met opheffing
bedreigd en daarmee
al genoeg problemen
geplaagde school-
ershoofd. Hoe is het
hogelijk dat de namen
^bruikers en dealers bij
klingen en ouders be-
?'/n en dat die vrij over
gaan? Zou jij dan die
'en aangegeven als je
nderen op de OSG zou
n?Ja! Want om erger te
'wen moet er worden
ePen. Niks rechtse
■s van een voormalig
lieveling, maar
'fe bezorgheid. Hande-
96bruik van (hard)
°P school, het park
bet gemeentehuis
bond vervuilen, moeten
Ml- 'n a"es Nederland in
Wfin zijn? Wie de jeugd
Horszei
het eiland zijn echter onvoldoende
om ook voor de nieuwe verbinding
in te zetten. „Toch zetten we liever
chauffeurs in die ter plaatse be
kend zijn, zodat de passagiers ook
nog eens de weg kunnen vragen.
Extra service dus en we statione
ren chauffeurs liever niet tijdelijk in
een andere streek", aldus NZH-
ranyonchef B. Alferink. Hij is blij
dat zowel het taxibedrijf als Texel
tours voldoende mankracht vrij
kunnen maken om de bussen te
besturen. „Voor ons is het perso
neelsprobleem opgelost. En het
blijft zo een Texelse aangelegen
heid."
Er zijn vier chauffeurs nodig om de
busverbinding te onderhouden.
Daarvan levert Van de Wetering
één chauffeur en Sjors Twijnstra
van Texeltours stelt drie bestuur
ders beschikbaar. Nieuwe chauf
feurs hoeven hiervoor niet in
dienst te worden genomen. Texel
tours kan gebruik maken van
oproepkrachten en volgens
Wiersma is Taxi 12000 voldoende
flexibel om uit de bestaande be
zetting een chauffeur televeren."
De betrokkenen sluiten niet uit dat
de samenwerking in de toekomst
wordt uitgebreid.
Route
Lijn 26 rijdt zeven dagen in de
week en loopt bij tussenboten
vanaf de veerhaven via Den Burg
naar De Koog. Vanuit de badplaats
rijdt de bus terug langs de zoge
naamde campingroute via de
Schumacherweg, Bosrandweg,
Ruijslaan, Gerritsland naar Den
Burg. Als de tussenboot niet
vaart, onderhoudt de bus een
uursdienst tussen Den Burg en De
Koog. Bijkomend voordeel is dat
de verbinding vanaf de veerhaven
nu naadloos aansluit op die van
Den Burg naar Oudeschild. Als na
10 september de buslijn stopt, ne
men taxi's van Van de Wetering
het vervoer vanaf de tussenboot
Rendabel
Alferink gaat ervan uit dat het een
rendabele nieuwe verbinding
wordt en dat de busverbinding
niet alleen uitconcurrentieoverwe-
gingen met de Telekomtaxi van de
firma Grootjen is geboren. „NZH
heeft er geen behoefte aan geld in
zee te gooien. Concurrentie is pri
ma, maar die ga je niet aan met
een doodgeboren kindje. Vorig jaar
is gewoon gebleken dat er behoef
te is aan een busverbinding vanaf
de halfuursbood. Die service gaan
we nu uitbreiden."
Mede door de inzet van zeven
Texelse verenigingen had de jaar
lijkse Anjercollecte de recordop
brengst van ƒ4499,70. Vorig jaar
werd ƒ3771,- opgehaald.
Éénderde van het bedrag is voor
de collecterende verenigingen. Dit
zijn DEK, Excelsior, 't Amateurtje,
Peuterspeelzaal De Kooterkeet,
Het Texels Vrouwenkoor, toneel
vereniging Sint Jan en de Singers
of the Lord. De organisatie was in
handen van de Welzijnsstichting.
Passagiers van de tussenboot worden voortaan opgewacht door de autobus van lijn 26.
(Foto Gerard Timmerman
De halteplaatsen van taxibedrijf
Grootjen op het eiland zijn voor de
AOT voorlopig geen reden (onren
dabele) lijnen op het eiland op te
heffen. Dat toezegging deed ray
onchef Ben Alferink bij de presen
tatie van de nieuwe lijn 26.
In de zomer zijn er zoveel mensen
op het eiland, dat er voor de AOT
voldoende vervoersaanbod is. In
het winterseizoen ligt dat anders,
maar het tekort wordt gecompen
seerd door de zomerse drukte. Ge
middeld genomen is Texel dus een
rendabel gebied, waarin de AOT
voorlopig niet zal snijden. In hoe
verre de Teletaxi daarop van in
vloed zal zijn, is nog niet duidelijk.
„Als anderen teveel van onze zo
merkrenten' wegsnoepen, dan
wordt de winterpap wel erg dun",
De Razende Bol groeit in de toe
komst toch aan Texel vast. Dit
kunstmatig versnellen kan grote
voordelen voor de natuur opleve
ren. Dit revolutionaire idee werd
gistermiddag geopperd door I.J.
de Boer, directeur van de hoofdaf
deling water van Rijkswaterstaat
Noordholland. Hij opende het be
zoekerscentrum bij de nieuwe
strekdam aan de voet van de
vuurtoren. Tevens werd de afron
ding van de suppletie voor de kust
van Eierland gevierd.
Met de Pinkster werd het bezoe
kerscentrum al officieus geopend.
Het blijkt een grote publiekstrek
ker. Of, zoals Jan Kuiper van Eco-
Mare verwoordde: „Twee weken
geleden kwamen hier op een zon
dag zo'n 1500 mensen. Da's meer
dan in EcoMare. Dét was eigenlijk
niet de bedoeling...."
EcoMare heeft de expositie ge
maakt, in opdracht van en samen
werking met Rijkswaterstaat. Het
zijn eigenlijk drie projecten. Ten
eerste is een tentoonstelling inge
richt bij de bouwplaats. Niet alleen
omdat in EcoMare zelf geen ruim
te was, maar ook omdat het RWS
beter leek de praktijk bij de hand
te hebben.
In zee gezakt
Tweede onderdeel is een videopre
sentatie over de dam, gemaakt
door John Smit van Videolux en te
bezichtigen in een apart zaaltje
van het bezoekerscentrum. Daar
komt tot de bouw klaar is iedere
sluit Alferink niet uit dat in de toe
komst wél onrendabele lijnen kun
nen komen te vervallen. „Zover is
het nog niet, maar we blijven
waakzaam."
Hij betwijfelt of Telekomtaxi tegen
het huidige tarief kostendekkend
kan werken. „Het vervoer dat wij
niet hebben, kan een ander niet
krijgen."
NZH heeft wel het idee dat door
de publiciteit rond de Teletaxi reizi
gers dreigen te vergeten dat ze
voor zes gulden de hele dag over
het eiland kunnen reizen. Met de
vier lijndiensten van de AOT kan
men op geregelde tijden naar elk
maand een stukje bij. „Het is niet
alleen om nu de bezoekers te laten
zien hoe het werk zich voltrekt,
maar ook iets voor later", vertelde
Kuiper. „Dan hebben we ten
minste nog wat als over tien jaar
de dam in zee zakt, zoals enkele
kritische Texelaars verwachten."
Derde punt van de drietalige folder
die over het project is verschenen.
Erosie
RWS-directeur De Boer wees erop
dat Texel door het rijk goed wordt
bedeeld met jaarlijks zo'n twintig
miljoen voor zandsuppleties. Dat
is ook nodig, want het eiland ver
liest jaarlijks een half miljoen kuub
strand en duin door erosie, dat is
zo'n zeven meter.
Omdat suppletie op de lange duur
te kostbaar wordt, is gekozen voor
de dam. De Boer, die zich duidelijk
niet vies van dergelijke rigoureuze
ingrepen in het natuurlijke
systeem toonde, gaf aan dat de
dam waarschijnlijk vóór septem
ber klaar zal zijn. Het bezoeker
scentrum blijft echter tot eind
oktober geopend en bemand door
Paul Penning en Jan Timmer.
dorp van het eiland reizen. Voor
deze dagkaart, het Texelticket, zal
de AOT de komende tijd extra re
clame maken. De campagne hier
voor is voor een groot deel
bedacht door de AOT-chauffeurs
zelf,,een initiatief dat Alferink bij
zonder toejuicht.
Televisie. Texel is zondag vanaf
19.45 uur te zien in het Duitse pro
gramma Ticket op WDR 3.
Collecte. De AVO collectê heeft
op de Texel recordopbrengst van
ƒ6616,30 opgeleverd. De bijdra
gen worden gebruikt voor hulp
aan gehandicapte mensen.
Een Mk3 landingsboot van de
Joost Dourleinkazerne heeft
woensdag langdurig vastgezeten
bij de Hors tussen paal 6 en 7. Bij
een oefening waarbij mariniers
aan land werden gezet, bevond de
boot zich in een mui (tussen twee
zandbanken) en raakte daar rond
half twee 's middags bij zakkend
water aan de grond. Er was geen
beweging meer in te krijgen totdat
de boot om half zeven bij hoog
water vanzelf vlot kwam. Mede
dank zij het fraaie weer was het
voor de drie opvarenden geen
zware beproeving.
Bobo's in de branding, kijkend naar de aanleg van de dam. Voor de feestelijke gelegenheid gehuld in een toepasselijk T-shirt.
4 (Foto Tessa de Groeft)
De ontwikkeling van de derde fa
se van De Mars, waar de komen
de zes jaar 116 huizen worden
gebouwd, is een volledig Texelse
aangelegenheid geworden. Ed
Momberg van MO Project heeft
met de overname van het plan
van Hino Holding BV uit Loos-
drecht de grootste klus uit zijn
loopbaan binnengehaald. Hij kon
dat doen dankzij een samenwer
kingsverband met Visser's Bouw
bedrijf. In augustus start de firma
Tatenhove met de aanleg van de
infrastructuur. De huizenbouw
begint in oktober. De verkoop is
gegund aan makelaars Eelman en
Van Heerwaarden.
De overname van het project door
Momberg komt nog geen half jaar
nadat de Loosdrechtse belegger
de definitieve plannen in februari
in de raadszaal presenteerde. Dat
de bemoeienissen van het bedrijf
bij dit soort projecten beperkt blijft
tot dit voorbereidende werk is vol
gens Momberg niet ongebruikelijk.
Zelfs logisch, omdat Texel voor de
plannenmakkers toch wat afgele
gen ligt. Hino benaderde Momberg
geruime tijd geleden al om toe
zicht te houden op de ontwikke
ling.
Toen bij de onderhandelingen
vraag- en biedprijs niet ver uit el
kaar bleken te liggen, kwamen
partijen tot een akkoord. Bij Hino
was gisteren niemand voor com
mentaar bereikbaar.
Het mag duidelijk zijn, dat het om
een miljoenentransactie gaat. De
Mars derde fase behelst een ge
bied van zes hectare bouwgrond
waarop in fase's 80 koophuizen en
36 huurwoningen verrijzen. 8800
Vierkante meter is gereserveerd
voor bedrijven.
Op details anders
Volgens Momberg zal slechts op
details van het oorspronkelijke en
door de gemeente goedkeurde
plan van Hino worden afgeweken.
Het betreft enkele waterpartijen
en mogelijk een ander type woon
huis, omdat het „Randstedelijke
type", wellicht niet aansluit bij de
Texelse wensen.
De gefaseerde bouw in zes jaar
waartoe de gemeente de ontwik
kelaar heeft verplicht, komt MO
Project en de andere bedrijven niet
slecht uit. „Bouw ineens zou voor
ons te hoog gegrepen zijn." Sprei
ding betekent voor de betrokken
bedrijven de komende jaren, waar
in naar verwachting de totale bou
wactiviteiten zullen afnemen,
behoud van werkgelegenheid.
Nieuwe werkkrachten zijn volgens
hoofdaannemer Visser niet nodig.
Het is de bedoeling dat onderaan
nemers op Texel worden in
gehuurd.
Mieland
Het project in De Mars is op de
zelfde leest geschoeid als momen
teel het Mieland, waar ook
gefaseerd wordt gebouwd. De
eerste 17 van de 53 zijn daar in
middels gereed. Alleen in Oude
schild gaat het om zo'n
tweeëneenhalve hectare.
Visser start in de noordwesthoek
van het plangebied in De Mars in
oktober met de bouw van de'eer
ste 26 van de 116 huizen. Volgend
jaar komen daar nog 20 bij, zodat
in anderhalf jaar 46 koop- en huur
woningen verrijzen.
Voldoende vraag
Makelaar Hans Eelman schat in
dat er voldoende vraag is naarde
koophuizen. Zijn kantoor nodigt
kopers uit vóór 1 augustus bouw
percelen te kopen, de datum
waarop de eerste schop de grond
ingaat, om te kunnen profiteren
van een BTW-voordeel (11,5 pro
cent). Voor degenen die pas over
zes jaar kunnen bouwen lijkt dat
een voorbarige ipvestering, maar
die betaalt zich volgens de make
laar door de waardestijging wel te
rug. De grondprijzen varieren
momenteel afhankelijk van de lo-
katie van ƒ162,- tot f205,- per
vierkante meter. Voor een huis
moet (inclusief grond) tussen de
ƒ225.000,- en ƒ325.000,- worden
neergeteld.
(ADVERTENTIE)
T E E LS E - 'COURANT
Onze bezorgers verspreiden
vandaag met de Texelse
Courant folders van:
(ADVERTENTIE)