„Texelse kust beroerdste stukje van Nederland" Stichting Vluchteling, Den Haag „Texel presenteert zich te duur op Duitse tv" P „Westerslag" herdenkt 20-jarig jubileum GeknipgK/ Kustverdediger Johannes Reeder over eiland: Help de vrouwen en kinderen, verdreven nit Srebrenica, gescheiden van hun mannen en zonen. Help met tenten en dekens. Met drinkwater en medicijnen Help mi! TEXELSE COURANT Autokraak Commissie moppert over presentatie kortingen Johannes Reeder. tot 1 september hoofd van de dienstkring Texel van Rijkswaterstaat, vindt dat de mens de natuur op bepaaiae ,-v-ï$:. Volgens Dick Drijver van Texels Belang is op de Duitse televisie een promotiespotje te zien. waar bij bungalows op Texel met een huur van f1500,- tot f1700,- in de aandacht worden gebracht. Hij vindt dat daarmee de indruk wordt gewekt dat op het eiland al leen maar bungalows in deze hoge prijsklasse beschikbaar zijn, wat menige prijsbewuste Duitser zal afschrikken. In de woensdag ge houden vergadering van de raads commissie voor ruimtelijk en huisvestingsbeleid vroeg hij het college (als partner van de stich ting VVV Texelpromotiel stappen te ondernemen. Lagune Drijver maakte gebruik van de rondvraag in de vergadering. Dat Uit o.a. de Echo en de Gooi- en Eemlander. Het fragment is af komstig uit een paginagroot artikel met als titel „Texel heeft nadorst". De schrijver hiervan, Ad Braken- hoff, beschrijft naar aanleiding van het Moksloot-project hoe Staats bosbeheer bezig is de Texelse dui nen weer gedeeltelijk nat te maken. deed ook Jan Koolhof, die onge rust was over een „lagune" die de gemeente heeft aangelegd op het voormalige autokerkhof aan de Pontweg ter hoogte van Den Burg. In deze lagune is „prut" gestort. Volkstuinders die hun hobby direct grenzend aan dit terrein uitoefe nen zijn bang dat vuiligheid in hun tuinen doordringt. Volgens wethouder Schilling valt dat best mee. De prut is afkomstig uit een sloot in Oudeschild en is in zo geringe mate verontreinigd, dat deze voor diverse doeleinden mag worden gebruikt, bijvoorbeeld het aanstorten van bermen. De massa moet dan wel eerst flink indrogen en dat gebeurt in de lagune. Paardenstal Jaap Vlaming van Groenlinks had vernomen dat het pand Schilder- weg 197 in het bestemmingsplan als „paardenstal" te boek staat, terwijl het toch als woonhuis is verbouwd en als zodanig in ge bruik is. Hij vroeg zich af of dit te rijmen is met de houding die de gemeente inneemt jegens andere gevallen waarin een schuur tot woonhuis is gemaakt (zoals Jaap Dros aan de Hallerweg en Lou van Kooten in het Kogerveld). Vlaming wees ook op een bijna in elkaar stortende schapenboet aan Zelfstandiger Reeders vertrek van Texel bete kent allerminst dat zijn dienstkring in navolging van het gefuseerde waterschap ophoudt te bestaan. „De eilandsituatie sluit moeizaam aan bij het werk op de vastewal. We zijn in 1991 juist zelfstandiger- geworden. We hebben hier meer bevoegdheden gekregen om zelf over zaken te beslissen." Bij die re organisatie van het rijk is wel besloten de praktische uitvoering van de werken uit te besteden. „We houden ons alleen bezig met de voorbereiding, uitwerking en controle van de werkzaamheden." VRIJDAG 21 JULI 1995 Behalve de technische en admi nistratieve afdeling heeft RWS nog een aantal havenmeesters in dienst. Afkalving de Oosterenderweg bij Oosterend. Hij vreesde dat het gebouw straks zo vérgaand is vervallen, dat restauratie niet meer mogelijk is. Los daarvan vond hij zo'n bouwval „anti reclame". Drempels Het is blijkbaar moeilijk om ver keersdrempels een zodanige vorm te geven dat een automobilist echt gedwongen wordt zachtjes rijden. Erna Eelman wees op de nieuwe verkeersdrempels in de Gast huisstraat, die volgens haar niets voorstellen. Op haar vraag hoe lang het nog duurt voordat de Raad van State beslist over het bezwaar dat tegen het bestemmingsplan Zouteland Den Hoorn is ingebracht, kreeg ze meteen antwoord. Schilling schat te drie maanden. Schroot De WD-vrouw vroeg ook aan dacht voor de autowrakken en schrootinzameling door de familie Witte-Spigt. Wellicht moet het contract dat de gemeente met dit bedrijf heeft afgesloten, op de hel ling. De marktsituatie is namelijk totaal veranderd. Oud ijzer is weer wat waard en de verwerking van autowrakken zou betaald kunnen worden uit de heffing die kopers van nieuwe wagens daarvoor te genwoordig moeten betalen. In het contract met Witte-Spigt is onder meer geregeld dat de ge meente een ijzerprijs garandeert van 0 tot 8 cent. Momenteel ligt de marktprijs van oud ijzer boven de acht cent, zo bleek uit een prijslijstje van Hoogovens dat Erna Eelman aan de wethouder toonde. Volgens haar is datzelfde lijstje door een belanghebbende, die vindt dat hier sprake is van con currentievervalsing, herhaaldelijk naar de gemeente gefaxt, maar die heeft er tot dusver niet op ge reageerd. Wethouder Schilling beloofde aan dacht, maar dan moeten de bedra gen die de gemeente eventueel kan besparen, wel de moeite waard zijn. De inzameling door Witte-Spigt heeft tot dusver prima gedraaid en ging van start op een moment dat het met de schroot prijzen droevig was gesteld. Als de gemeente de inzameling zelf ter Helmplanters aan het werk op het duin. taken. Het rijk wil de haven in Ou deschild overdoen aan de ge meente. In de onderhandelingen daarover lijkt echter weinig schot te zitten. Samenwerking Op de grens van het strand en de achterliggende natuur lopen de belangen van RWS en Staatsbos beheer vaak parallel. „Dat bleek bijvoorbeeld bij het afplaggen van het Mokslootgebied. De zoden zijn in een zwakke plek in de waterke ring gestort. Voor SBB een voorde lige manier van afvoeren en wij hielden er een stevige duinenrij aan over." Dezelfde werkwijze, maar dan op kleinere schaal, wordt gevolgd bij De Lange Dam in De Slufter, die binnenkort wordt afgeplagd. Mooie projecten in dynamische gebieden. Wel eens tot zijn spijt spendeerde Reeder de meeste tijd achter de vergadertafel, om de or ganisatie in goede banen te leiden. Afsluitdijk De immense Afsluitdijk lijkt op het eerste gezicht geen aantrekkelijk (Foto Archil 7j, alternatief voor de Texel Reeder denkt daar andi „Afwisseling of niet, op f wordt alles routine. En Te> steeds drukker." Reeder heeft zin in zijn baan, die hem allerminst: „Twee sluizen, de grote S Lorenszsluis om het zoet meerwater in de zoute Wa te doseren, een vierbaans een dijk te onderhouden, cetten die voor mij een nie daging zijn. En een die met 50 man personeel, dubbeling te opzichte var Toch dreigt er wel afkalving van Voor het behoud van de westkust wordt groot materieel Ingezet. De raadscommissie Financiën is ontevreden over de manier waar op het college de voorgestelde bezuinigingen aan de raad heeft gepresenteerd. Op de lijst staan alleen de instanties die wél wor den gekort, maar niet degenen aan wie de bezuinigingen voorbij gaan. Daardoor kan de raad zich geen goed oordeel vormen. De advie scommissie heeft b en w daarom gisteravond een motie in het voor uitzicht gesteld die het college toch dwingt de volledige lijst te presenteren. Volgens wethouder Schilling had den b en w zo gehandeld, omdat de discussie zich anders zou toespitsen op punten waarop niet wordt bezuinigd, als punten waar op wél wordt gekort. Er bestaan ideeën binnen Rijkswaterstaat om de Razende Bol kunstmatig aan Texel vast te maken. Een gigantische operatie om de eilandkust te beschermen, zodat zandsup- pleties overbodig worden. Johannes Reeder, die 1 augustus zijn baan als hoofd van de dienstkring Texel verruilt voor de Afsluitdijk, is er geen voorstander van. „Het is soms beter niet in te grijpen, maar geduldig af te wachten tot de zand plaat er over 40 tot 60 jaar vanzelf aangroeit, ook al moet je nog enkele decennia het strand ophogen." Een standpunt waarover ingenieur Reeder (51) in zijn negenjarige car rière op het eiland lang genoeg heeft kunnen nadenken. Maar ver trouwd met de grillen van het Noordzeewater raakte hij al op Ter schelling, waar zijn vorige stand plaats lag. „De omstandigheden verschillen er niet zoveel van die van Texel. Maar af en toe heb ik weer behoefte aan een andere stek. Bij Rijkswaterstaat zijn we niet zo honkvast." Toen hij in 1986 op het eiland arri veerde, was de dubbeldeks aan legsteiger van Teso de eerste grote klus waarmee hij te maken kreeg. „Ik arriveerde nog via het bene- dendek, maar de brug was bijna klaar." Westkust De verdediging van de westkust eiste door de jaren heen de meeste energie „Texel is door de ligging toch het beroerdste stukje kustgebied van Nederland. Zowel bij zuidwestelijke als noordweste lijke wind krijgen de duinen er van langs." De overheid zag het gevaar en liet het strand al voor Reeders tijd enkele malen ophogen. Toen het Noordzeewater eind jaren tachtig waardevolle natuurgebie den bedreigde, bleef de Haagse geldkraan echter dicht. „Wij heb ben op Texel veel moeitemoeten doen om het ministerie van de noodzaak tot suppleren te overtui gen." Sil De kwestie kwam in de publiciteit toen jutter Sil Boon met drie kor nuiten na een rit per huifkar over het strand oud-minister Neelie Smit-Kroes persoonlijk van het na derend onheil op de hoogte bracht. In 1990 werd voor het eerst weer zand op de meest be dreigde Eierlandse kust gespoten. Er zouden de jaren daarop nog veel suppleties volgen. Een snelle rekensom leert dat in vijf jaar tijd het strand met zeker 7,5 miljoen kuub zand vanuit zee is opge hoogd. Een belangrijk deel van de geïnvesteerde 75 miljoen gulden is weliswaar in zee verdwenen, de duinenrij is mede dankzij de opho ging al een jaar of vijf niet noe menswaardig meer achteruitgegaan. De strandhoofden aan de zuidkant van het eiland hebben ook bijge dragen aan vermindering van de kustafslag. Reeder verwacht niet dat door de diepe geul die voorbij de strandhoofden ontstaat, de kustverdedigers het op den duur moeten afleggen tegen de golven. Strekdam De voltooiing van de ruim 500 me ter lange dam waaraan in Eierland wordt gewerkt eind september, zal Reeder in zijn huidige functie niet meer meemaken. „Maar ik kom er wel even voor terug naar Texel." Met de aanleg is een slordige 15 miljoen gulden gemoeid. „Het gaat bij waterstaatkundige werken vaak om grote bedragen", wijst hij op de gemiddelde jaarbegroting van vijf tot zes miljoen gulden bin nen zijn dienstkring. Dat bedrag is bestemd voor be heer van de bestaande situatie, zo als het onderhoud van de duinen, de oostkust (aanleg en onderhoud zinkstukken om de dijk te behoe den voor de oprukkende Texelstroom) en het beheer van de havens. De investering in de strekdam en de zandsuppletie valt buiten de begroting. „Het lijkt veel geld, maar als je bedenkt hoeveel kapi taal de infrastructuur en andere in vesteringen in het achterliggende gebied vergen dat we bescher men, valt het nog wel mee." Chagrijnig De instandhouding van de kustlijn wordt Rijkswaterstaat niet door iedereen in dank afgenomen. „Als we met de landrover op het strand rijden, kijken de badgasten bij De Koog ons nogal eens chagrijnig na. Maar hoe meer we richting paal 9 komen, des vriendelijker men wordt. Kennelijk komt daar toch een publiek dat beter beseft waar we mee bezig zijn. Overigens proberen we het strand op zomer se dagen zoveel mogelijk te mij den. En als we er toch naar toe moeten, dan rijden we héél rustig aan." Momenteel wordt bij laag water gewerkt aan het onderhoud van de strandhoofden en de strek dam bij de vuurtoren. Een ritje over het strand levert soms problemen op, zo blijkt op het slag bij paal 9, als de jeep bijna vast raakt. „Dat ronde suppletie- zand blijft goed liggen, maar voor je het weet zak je er in weg." delen van het eiland z'n gang moet laten gaan. werd het meest belangw sportevenement dat Te) met internationale reputa' De kustzeilvereniging blei sen een club waar gezellig grote rol speelt. Dat zal volgende weekend blijken Zaterdagmiddag 29 juli tt vier uur begonnen. De fi gers kunnen zich vermal de „Janse Takke Band", en visbakken, slippies etei vuur, wildwaterschaken dammen, limbodansen ei zwemmen bij zonsom Zondagochtend om elf u briefing voor surf- en zeil' den, die daarop van sta Wie zelf geen boot heef een lenen van de verenig genen die zich liever op li vermaken, kunnen meed volleybal. Eerst even Texel het dichtst bij de kust ligt (Texels Eigen Stoomboot Onderne ming zet de bezoeker in twintig minuten over) is het ook het goedkoopst bereik baar. Dit laatste as pect laat velen niet onberoerd, waardoor het vooral in vakan tieperioden lijkt of het gehele continent zich op de zandplaat heeft geperst. Texel heeft reeds Vele decennia terug een bloedverbond met de toerist geslo ten. Deze innige, we derzijdse omarming lijkt niet zelden op een doodskus, zo vin den kritische eiland bewoners. Zij zien de projectontwikkelaars met lede ogen steeds meer urbanisaties het duinzand uit stampen en hun geliefde eiland tot één groot pretpark verworden. hand had genomen, zou het drie keer zo duur zijn geweest. Fietspad Dirk Terpstra wees op een ondui delijke situatie rond het fietspad van de Waalderstraat. Fietsers ko men soms op het parkeerterrein terecht. Ook verlaten veel mensen het pad voortijdig en zitten dan weer op de autoweg. Door aanwij zingen op het wegdek is daar mis schien verbetering in te brengen. Dezelfde vragensteller pleitte voor een wandelpadenplan voor Texel, naast het bestaande fietspaden plan dat binnenkort wordt geactu aliseerd. Er zijn tal van leuke wandelmogelijkheden op Texel, o.a. via de binnendijken. De provin cie is ook met iets dergelijks bezig. Mogelijk kan Texel aansluiten en wellicht zelfs meeprofiteren van de financiën die ervoor worden uitgetrokken. Kustzeilvereniging Westerslag (KZVW) herdenkt het vierde lustrum. Het volgend weekend wordt op de basis op het strand bij Paal 17 een feest gehouden, waarbij ook niet aangesloten zei lers en surfers welkom zijn. Als officiële oprichtingsdatum geldt 21 augustus 1975. Het was destijds een initiatief van Martin van der Wal, Jan Hennink en wij len Henk Koopman. Laatstge noemde was op het strand Westerslag een zeilschool begon nen. Van der Wal brengt in het jongste nummer van het clubblad KZVW-magazine in herinnering hoe hij met Hennink in 1972 met kustzeilen begon met een Hobie 16 vanaf een vlot in de jachthaven van Oudeschild. Ze waren lid van een landelijke vereniging en wer den uitgenodigd om deel te nemen aan wedstrijden op het vasteland, georganiseerd door de daar al be staande kustzeilverenigingen. De behoefte aan een eigen Texelse vereniging deed zich voelen. Die kwam er dus. Belangrijkste wapenfeit van de club is de organisatie van de cata maranronde om Texel, die op 27 mei 1978 voor het eerst werd ge varen door 84 boten, waarvan er 69 de finish haalden. Het aantal deelnemers is in de loop der jaren vertienvoudigd en de „ronde" Een 19-jarige man uit Meppen (Duitsland) werd in de nacht van dinsdag op woensdag het slacht offer van een autokraak. Onbeken den, die één van de portiersloten forceerden, ontvreemdden een radio-cassetterecorder. De auto stond geparkeerd in de Ruyslaan. als u het juist wilt uitspreken, maar als je Tessel zegt geef je nonchalant aan er ge weest te zijn. Dus mag het allebei. Omdat dit grootste van de vijf bewoonde Nederlandse wadden eilanden bovendien

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1995 | | pagina 6