leer dan 10.000 betalende
lezoekers bij Texel-airshow
II
cl
Cc&Woon
Mensen
TEXELSE^" coURANT
Foto's Frans Hopman
en Harry de Graaf.
fispoes mocht
'et meevliegen
Diplomazwemmers
VQZSEliDE PflTlEhf"]
wflcwr 1
Daags na de vliegshow
Harrier blaast
lelies plat
DINSDAG 1 AUGUSTUS 1995
S scheurt laag over het vliegveld
Texelse vliegfeest was weer een succes: een aantrek-
I programma, uitstekende weersomstandigheden en
aantal bezoekers dan de 10.000 overschreed, zodat
tok in financieel opzicht goed zit. Als de medewerkers,
lenden van bezoekende vliegtuigen en mensen die het
ement vanaf de openbare weg meemaakten, worden
gerekend, dan moet het aantal toeschouwers rond de
00 hebben gelegen.
ibben volop genoten, al was
immer dat het programma
Klemaal volgens plan kon
>n afgewerkt. De liefhebbers
«roemde vliegtuigen uit de
Wereldoorlog moesten
slikken toen ze hoorden dat
nige nog vliegende Lan-
bommenwerper niet van
itijzou zijn. Het toestel had
liets te harde landing scha
nslopen aan het landings
reparatie was niet moge-
moest worden gewacht op
(onderdelen hetgeen pas
oor de show bekend werd.
stel bleef dus op de Engel-
ssbasis, wat betekende dat
niet optrad bij het Helder-
endfeest. Als vervanging
de Engelsen een Dakota
en een Spitfire aangeboden, maar
vlak voor de show kwam het tele
fonische bericht dat ook dat niet
doorging, om onduidelijke rede
nen. Dat betekende dat tijdens de
show helemaal geen Spitfire te
zien was, want de Nederlandse
Spitfire (met Engelse registratie)
was na een defect gerepareerd,
maar werd om technische rede
nen door de controlerende autori
teiten toch aan de grond
gehouden. Ter compensatie was
geregeld dat een 2-motorige
Invader-bommenwerper uit Noor
wegen zou komen, maar die
kwam zonder opgaaf van reden
niet opdagen. Ook de Tsjechische
Mi 25 helikopter kwam niet, het
geen pas vrijdag duidelijk werd.
Het kunstvliegen Seagull Formati
on met Focke Wulf Piaggio P 149
toestellen kwam met uit de verf. Er
waren vertragende problemen en
toen de toestellen tenslotte toch
aan hun nummer waren begon
nen, moesten ze worden terugge
floten om het tijdschema niet in
gevaar te brengen. De gaten in het
programma werden opgevuld door
een Harvard en extra vluchten van
de Dornier van de Nederlandse
Kustwacht. Een compenserend
extraatje was een toegift van de
Harriers die na hun eerste optre
den even naar De Kooij waren ge
weest en eerder dan eerst de
bedoeling was, naar Texel werden
teruggeroepen.
Wereldklasse
Voor de luchtvaartliefhebbers
bleef genoeg moois over. Wat als
hèt hoogtepunt moet worden be
schouwd is onder hen onderwerp
van discussie. Een topper van we
reldklasse was in elk geval de per
fecte show van de Royal
Jordanian Falcons. Ook de Har
riers hebben weer veel indruk ge
maakt, al was het maar door het
lawaai. Alvorens op te stijgen reik
te het team oorproppen uit aan
mensen die dicht bij de startplaats
stuntteam uit Jordanië verzorgde een optreden van letterlijk en figuurlijk hoog niveau.
mooie dame achter de
huppel, nee, dat kon haast
•3ar zijn. Poolshoogte nemen
Wieso geen kwaad. De
agenten van de luchtvaart-
snelden met hun jeep naar
Vervlieg tuig PZL 106, die al
was richting startbaan te
Ze reden het vliegtuig klem
wgen de dame of ze haar
Wet kon tonen. De blondine
in gebreke blijven. Zij
van de piloot in de cockpit
om de luchtcapriolen van
khtbij te beleven. Helaas
har was dat niet toege-
alleen degenen die nodig
de besturing mogen aan
1 fn nog meer pech: de „ar
te" gebeurde vlakbij het
1 met persfotografen. Die
to prompt even geen oog
wor wat er in de lucht ge-
k (Foto Frans Hopmanl
De Texelse brandweer helpt een handje bij het verplaatsen van een Catelina-vliegboot.
Diplomazwemmers in Molenkoog
hadden vrijdag het weer mee
Badjuffen Baukje Drijver en Ingrid
van Lubek kenden het A-diploma
toe aan: Natasja Witte, Tessa Hop
man, Naomi Tromp, Niels Boom,
Jeneesh Jeyakuman. Rosella van
der Vliet, Elmo van der Wel, Joyce
Daalder (samen met haar vaderl,
Pieter Hooyschuur, Lars Hoogen-
bosch, Romke Milder, Kantinka
Eelman, Jonas den Brok, Robin
Stroo, Gerrit Arnout, Bennie Stark
en Bert Stark.
Voor het B-diploma zijn geslaagd:
Eva Kruysifix (met haar vader),
Estella Legierse, Monique Keyser,
Arjen Pool, Laura Fé Albers, Sa-
mantha Pieterse, Linda de Vries,
Sarina de Lang, Carola
Schouwstra (met haar vader),
Gerrie Stark, Selva Kariebo,
Anouska Maas en Renny Kennet.
stonden. Bij het landen en opstij
gen deden de naar beneden ge
richte straalmotoren dichte
wolken zand en gras opstuiven.
De Russische straaljager Sukhoi
27, die wat later arriveerde, deed
precies wat in de aankondiging
was beloofd: „onmogelijke" ma
noeuvres uithalen en zeer veel la
waai veroorzaken.
De burgerij heeft dat lawaai voor
lief genomen. Er was althans maar
één aanmerking. Die kwam van
een zieke uit De Waal en had niet
betrekking op de show zelf maar
op de honderden vliegtuigen die 's
morgens naar Texel gingen en me
rendeels over De Waal binnen
kwamen.
De catering op het terrein was
voor het eerst in handen van Ruud
en Christie Boom. Als gevolg van
de zomerhitte was de vraag naar
ijs en drank zo groot, dat ijlings
niegwe voorraden bij groothandel
Spanjer gehaald moesten worden
om alle dorst te lessen. Bij het vol
gende vliegfeest zal de organisatie
meer vuilnisbakken neerzetten,
zodat de duizenden lege blikjes
daarin terecht komen in plaats van
op het terrein. De volgende keer
zal ook voor meer toiletcapaciteit
worden gezorgd. Nu moest menig
een lang in de rij staan alvorens
hoge nood te kunnen lenigen.
Topdrukte
Naast de vliegtuigen en helikop
ters die meededen met de show
waren honderden toestellen van
bezoekende sportvliegers naar
Texel gekomen. Daardoor waren
op het drukste moment van de
dag niet minder dan 274 vliegtui
gen van tien nationaliteiten op het
Doorgereden. Een 32-jarige
man uit Eibergen had zaterda
gochtend rond half elf zijn auto
geparkeerd op de parkeerplaats bij
Albert Heijn in Den Burg. Toen hij
na een half uurtje terugkwam,
bleek het voertuig aan de linker
achterkant te zijn aangereden
door een andere auto. De bestuur
der was doorgereden.
De landing van een Harrier straaljager
doet veel stof opwaaien.
zuidelijke deel van het veld gepar
keerd.
De stroom gaande en komende
luchtvaartuigen werd in goede ba
nen geleid door verkeersleiders
van Schiphol en Rotterdam die
voor deze gelegenheid naar Texel
waren gehaald.
De organiserende Stichting Airs
how Texel (die formeel los staat
van de N.V. Luchtvaartterrein)
heeft alle reden om met tevreden
heid terug te zien op het zesde
Texelse vliegfeest. Het was weer
een knap staaltje van organisatie
met zeer veel voorbereidend werk.
Voorzitter Ed de Bruyn van de or
ganiserende stichting wijst met
waardering op de tachting vrijwilli
gers, die zaterdag goed gecoördi-
Britse Harrier straaljagers heb
ben vrijdagmiddag schade
veroorzaakt in de lelies op het
land van A. Langeveld,
„Nieuw Breda". Het gebeurde
toen de toestellen (die naar
Texel waren gekomen in ver
band met het vliegfeest van
de volgende dag) zeer laag
vliegend de baan van het
vliegveld naderden. De krach
tige neerwaarts gerichte
straal van een der toestellen
blies over een oppervlakte van
bijna 1500 m2 de lelies tegen
de grond, waardoor de stelen
afknapten. Niet alleen stopt
daardoor de groei van de bol
len, maar ontstaat ook groot
gevaar voor „vuur", een ziekte
die onder de huidige tropische
weersomstandigheden snel
om zich heen grijpt en daar
door het hele perceel van an
derhalf bunder kan
besmetten. De vernielde lelies
van het ras Snowqueenzul
len daarom worden vernie
tigd. Volgens eigenaar Jaap
Hoogenbosch (die de lelies in
contractteelt heeft onderge
bracht bij Langeveld) bedraagt
de schade ongeveer f15000,-.
Het vliegveld is tegen dergelij
ke ongelukken verzekerd.
neerd de handen uit de mouwen
hebben gestoken.
Markus Gersthage heeft met
goed gevolg de opleiding voor
Accountant-
Administratieconsulent aan de
Hogeschool voor Economische
Studies te Amsterdam afgerond.
Op 1 september 1995 treedt hij in
dienst van B&B Accountants en
Belastingadviseurs BV in Den
Burg.
Organisator Ed de Bruyn (midden) had zelfs even tijd voor een bezoekje aan de verza
melde fotografen.
Een deel van de 10.000 betalende bezoekers, gezien vanaf de verkeerstoren.