6 Ondanks daling vervoer stijging van de winst Knipkaart boot heeft langste tijd gehad 6 Nadere samenwerking Den Helder en Texel Wat is er zaterdag te doen op Texel? TCAweijwsujn Strengere regels Razende Bol TEXELSE COURANT Teso jaarcijfers 94/95 Daalder herstelt Texel al op Internet? Stichting Agrarisch Texel jubileert Mustang in Waalenburg Waalder kerktoren Teso onderzoekt automatisering Heiland-bord nu opnieuw spoorloos Toneelcursus Snelheidsremmers op Schilderend Aandeelhouderspas toegangsbewijs Teso-vergadering SBB werkt aan herstel heide Pinnen bij gemeen! 06-904 904 01 VRIJDAG 8 SEPTEMBER 1995 Gisteren werd begonnen met het in de steigers zetten van de 26 meter hoge toren. iFoto Harry de Graaf) Ondanks een omzetdaling van 1,6 procent bij Teso in het afgelopen boekjaar (1 april '94 tot 1 april '95) is de brutowinst bij de veer dienst met ruim zes ton gegroeid tot 3,832 miljoen gulden. Uit het financieel jaarverslag blijkt dat de kosten fors daalden door lagere rentelasten. Tegenover een afna me van het vervoer van persone nauto's stond een forse toename van het aantal fietsers. Dit jaar verwacht Teso een evenaring van het topseizoen '92/93. Teso kwam vorig boekjaar niet verder dan een omzet van 30,879 miljoen gulden, bijna een miljoen minder dan het voorgaande sei zoen. Het vervoersvolume daalde met 1,9 procent. De inkomsten derving werd deels gecompen seerd (0,3 procent) door de tariefsverhoging van twee procent per 1 januari van dit jaar. De kosten die direct verband hou den met het vervoer stegen met één miljoen tot ƒ21.547.000,-. De algemene beheerskosten (directie en administratie) daalden echter bijna met een miljoen gulden. Dat houdt onder andere verband met het vervallen van de kosten voor de omzetting tot coöperatie. De rentelasten bij Teso daalden van 3,087 miljoen tot 1,841 miljoen gulden. Oorzaak is een renteda- De toren van de Hervormde kerk in De Waal krijgt een opknapbeurt. Het herstel- en voegwerk wordt uitgevoerd door bouwbedrijf Daal der uit De Cocksdorp. Dit bedrijf kwam met een bedrag van 783.500,- als laagste inschrijver uit de bus. De andere gegadigden waren aannemersbedrijf Visser uit Oudeschild en bouwbedrijf Ver meulen uit Oosterend. De afgelopen dagen is de 26 me ter hoge toren, die eigendom is van de gemeente Texel, in de stei gers gezet. De toren wordt rond om gevoegd. Het karwei neemt waarschijnlijk zes weken in beslag. Tijdens het „surfen op Inter net" kwam Rob Heljman uit Den Burg het woord „Texel" tegen. Hij herinnerde zich het bericht waarin de VVV, Video- lux en Langeveld en de Rooij aankondigden een Texels Bul letin Board te willen starten op dit fenomeen. Is iemand hen voor geweest? Texel Internations is te vinden op World Wide Web. Het biedt echter geen informatie over het eiland. Een Engels bedrijf dat CD rom inbouwappara- tuur voor computers verhan delt, bedient zich van deze merknaam. „Daar heb je de verwarring al", verzucht Henk van Wijk van L R. „In Enge land komt de naam „Texel" veel vaker voor. Je kunt niet verbieden dat een firma dat als merk voert. Maar het komt de duidelijkheid niet ten goe de." Uiteraard is het interessant om te weten waaróm het be drijf deze merknaam hanteert. Herhaalde pogingen om tele fonisch contact te leggen le verden tot nu toe echter steeds de in-gesprek-toon op. Mocht één van onze lezers opheldering kunnen verschaf fen, dan houden we ons aan bevolen. Het ziet ernaar uit dat de knip- kaart voor de boot naar Texel vol gend jaar wordt vervangen door een magneetkaart. Teso onder zoekt momenteel op welke ma nier het verouderde computer systeem voor de kaartcontrole het best kan worden vernieuwd. Voordeel van de automatisering is een betere registratie van de aan tallen passagiers per afvaart. Het huidige computersysteem bij Teso is technisch verouderd. Hoewel de vervanging nog in het onderzoeksstadium verkeert, lijkt de keus voor de magneetkaart voor de hand te liggen. Bij het nieuwe systeem snijdt het mes aan twee kanten. „Het werkt effi ciënter en we weten ieder uur pre cies hoeveel reizigers we hebben. De Stichting Agrarisch Texel be stond in augustus j.l. 25 jaar. Het jubileum zal vrijdag 22 september a.s. worden gevierd tijdens een bijeenkomst in hotel De Linde boom, aanvang 13.30 uur. Tijdens deze bijeenkomst zal een inleiding worden gehouden door Ir A. Grijns, directeur van de afdeling Noord-West van het ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Vis serij, waarop gelegenheid wordt gegeven voor discussie. Ook wordt het woord gevoerd door landbouwvoorlichter Jan Koolhof over „de landbouw in de afgelo pen 25 jaar" en door Kees Vla ming, voorzitter van de jubilerende stichting. Tenslotte leest Harry de Graaf een verhaal voor over zijn belevenissen met Texelse boeren. Meer dan vijftig jaar na datum wordt nog steeds interessant beeldmateriaal gevonden dat be trekking heeft op de oorlog op Texel, vaak als resultaat van naspeuringen door liefhebbers. De hierbij afgedrukte foto van een Amerikaanse Mustang-jager die een noodlanding maakte in Waa lenburg is daarvan een voorbeeld. De plaat is een van de vele foto's die zijn gemaakt door de op Texel gelegerde Duitse soldaat Alfred Farenbach. Hij overleefde daar de Russenoorlog en overleed in 1977. De foto's kwamen in handen van verzamelaar Jaap Bakker uit Ou deschild, via de Duitse medehob byist A. Wachtel die regelmatig op Texel zijn vakantie doorbrengt en contact maakte met de familie Fa renbach. In de speciale bijlagen „Vijftig jaar na dato" die dit voorjaar in de Texelse Courant waren opgeno men ter gelegenheid van de vijftig jarige bevrijding, was onder andere een lijstje opgenomen van vliegtuigen die tijdens de Tweede Wereldoorlog op Texel zijn neer gestort of neergeschoten. Daarin werd melding gemaakt van een Engelse Spitfire die op 2 augustus 1945 in Burger Nieuwland neer kwam, maar dat blijkt onjuist te zijn. In werkelijkheid ging het om een Amerikaanse P-51 D Mustang die op 25 november 1944 een noodlanding maakte in Waalen burg. Bakker achterhaalde dit feit dank zij medespeurder J. Schuur man uit Heiloo, die het officiële rapport dat van de crash is ge maakt, in handen kreeg. Daaruit blijkt dat het toestel, dat als basis Raydon (Suffolk, Engeland) had, had deelgenomen aan het escor teren van een bombardements- vlucht naar Merseburg. Piloot tweede luitenant William L. Miller verdwaalde op de terugvlucht en moest wegens brandstofgebrek een noodlanding maakte op Texel. Het toestel dat in een sloot terecht kwam, raakte daarbij flink bescha digd, maar Miller kwam er onge deerd uit. De eerste Texelaar die hij ontmoette was vogelwachter Dick Boot, die in het uniform van Na- tuumonumenten was gestoken, wat Miller ertoe bracht om keurig voor hem te salueren. De Duitsers namen Miller gevangen en lieten de Mustang naar een garagebe drijf in Den Burg transporteren. Kees de Porto, die voor het trans port moest zorgen, haalde er de accu uit voor eigen gebruik. Er ble ven nog meer onderdelen op Texel. Louw Witte uit De Waal bewaart op zijn smederijzolder nog diverse spullen, waaronder het plaatwerk waarop de naam van de Mustang „Lady Grace II" staat. Ook Jaap Bakker heeft in zijn verzameling nog wat onderdelen. Hij weet dat veel TC-lezers de kranten met de „Vijftig jaar na dato"-artikelen hebben bewaard. Die kunnen deze publicatie er nu als aanvulling en correctie aan toevoegen. ling, in combinatie met vervroegde aflossing in 1993 van twaalf mil joen gulden. Na afdracht van vennootschaps belasting en dividend kan Teso 2,390 miljoen gulden aan de re serve (737.931.000) toevoegen. Op een gewaardeerd kapitaal van ruim 116 miljoen gulden, bedraagt het totale eigen vermogen ruim 55 miljoen. Teso investeerde vorig jaar 71,8 miljoen, voornamelijk voor de rea lisatie van het stationsgebouw in Den Helder. Dit jaar staat een re novatie van de Texelse verkeersto ren op het programma. Vervoersafname Het aantal vervoerde personen auto-equivalenten daalde met één procent tot 862.483. Vooral het eerste kwartaal van het boekjaar stelde met een daling van 5,6 pro cent teleur. Over het hele jaar ge zien blijkt dat het caravan- en busvervoer zich met afnames van resp. 9,2 en 12,5 procent heeft doorgezet. Personenauto's gaven een daling van 0,6 procent te zien. Opvallend is dat het vervoer van Texelse auto's is gegroeid met 3,7 procent, terwijl het aantal van de vastewal afnam met 2,4 procent. Ook het personenvervoer nam iets af. Er werden 2.744.862 mensen overgezet, een daling van 1,6 pro cent. Het aantal vervoerde twee- wielers groeide met 8,6 procentl In de mooie maand juli van '94 verdubbelde het tweewielerver- voer zelfs. Vervoerspieken Het aantal afvaarten stabiliseerde op 12.832, met een gemiddelde bezetting van 29,8 procent. Het aantal auto's dat moest wachten daalde met 4,4 procent tot 30.545. Toch bedroeg de wacht tijd op enkele dagen twee uur, te gen het jaar ervoor macimaal één uur. Teso wijt dit aan de verschui ving van de wisseldag van de ver- blijfsaccommodatie naar vrijdag, waardoorer concentratie van ver voersaanbod op die dag is ont staan. Beleidsmatig biedt dat voordelen", aldus directeur Rob Wortel. Een stukje extra service voor de passa giers speelt ook een rol. Het is de bedoeling dat de pas even zoveel overtochten bevat als de huidige knipkaart. „Je moet ook aan de kaart kunnen zien hoe veel tochten je al hebt verbruikt." Teso streeft verder naar standaar disering. „We denken aan een meerrittenkaarten voor fietsers, bromfietsers en motoren." De automatisering betekent aller minst dat de lokettisten in Den Helder overbodig worden. „Con trole op het aantal inzittenden in auto's blijft noodzakelijk, net als telling van het aantal meters bij vrachtauto's. En ze zijn in Den Hel der toch een beetje het gezicht van Teso." De politie zal proces verbaal op maken tegen de jongelui die eind juli bij Jan en Paula Brouwer in Zuid Haffel het bord „Ons eiland voor de Heiland/De Here is mijn helper" weghaalden en het later neerzetten op de Razende Bol. De daders hebben de gelegenheid om de ontvreemding tot een leu ke grap te maken, niet aangegre pen en hebben ook geen contact gezocht met de politie of het echtpaar Brouwer. Nadat de familie Brouwer de ver dwijning van het bord had gemeld, kwam de politie nog niet in actie. Ook niet nadat het aanvankelijk spoorloze bord op de Razende Bol was gesignaleerd en inmiddels in vrij brede kring bekend was wie dat hadden gedaan. Er werd op gerekend dat de jongelui zouden nakomen wat ze hadden beloofd: met de familie Brouwer naar de Razende Bol varen en het bord te rugbrengen. Bij een dergelijke af loop kon de familie de grap wel waarderen. Het evangelistenecht paar wachtte echter vergeefs. Toen het afgelopen weekend nog niets was gebeurd, wendde Jan Brouwer zich opnieuw tot de poli tie. Die kwam woensdag in actie. Volgens een van de daders is er geen gelegenheid geweest om het bord op te halen. Het kon alleen op een zondag omdat een der groepsleden die over een boot be schikt, door de week op zee zit. De zondag dat de berging zou plaatsvonden, was er volgens de woordvoerder te veel wind en ook de volgende weekeinden was het weer spelbreker. Dit excuus was echter niet erg overtuigend, vooral omdat de da ders geen contact hebben gezocht met de familie Brouwer toen de tocht op de geplande zondag niet doorging. Jan en Paula waren nooit op de Razende Bol geweest en hadden zich verheugd op een bezoek aan deze zandplaat. De aardigheid was er toen af. Weg! De fout alsnog goedmaken kan niet meer, zo weet een der jon gens tè melden. Want vorige week werd vanaf zee en vanaf het Texel se strand gezien dat het bord niet meer op de Razende Bol staat. Weggespoeld of omgewaaid? „Nee, het moet door anderen zijn weggehaald. We hadden het bord op een hoge plek gezet, de palen bijna een meter in de grond". Nu maar hopen dat die onbekende anderen alsnog met het bord op de proppen komen of het ergens laten opduiken. Als dat niet snel gebeurt moeten de jongens straks naast de boete ook nog voor een nieuw bord zorgen. Benno van Tilburg, directeur van het Maritiem en Juttersmuseum, geeft het Texelse en Helders college tekst en uitleg over de Traanroeier. tFoto Bert Koning) De gemeenten Den Helder en Texel zouden elkaar meer moeten aanvullen. Tot deze conclusie kwamen beider colleges van b en w, die elkaar dinsdag op Texel ontmoetten. Gedacht wordt o.a. aan verbetering van de verkeer safwikkeling, samenwerking op toeristisch gebied en afstemming van bepaalde verordeningen. Dat het de twee buurgemeenten ernst is, blijkt uit het maken van een vervolgafspraak: in maart 1996 gaat het Texelse college op be zoek in de marinestad. Het bezoek van dinsdag was af tastend van karakter. Besproken werd op welke punten Den Helder en Texel meer voor elkaar kunnen betekenen. Een concreet onder werp was de Razende Bol. B en w komen binnenkort met een ontwerp-milieuverordening voor de op Texels grondgebied gelegen zandplaat. Ondermeer komt er een verbod op jetskiën en worden an dere lawaai veroorzakende activi teiten aan banden gelegd. Texel sluit hiermee aan op het Helderse beleid. Het voorstel wordt binnen kort besproken door de raadscom missie ruimtelijk en huisvestings beleid. Een ander punt van gesprek was het toerisme. Zo werd gekeken of er een wisselwerking mogelijk is tussen de rijkswerf, waar een grootschalig cultuur-historisch plan wordt ontwikkeld, en de VOC-geschiedenis op Texel, zoals die in en rond Oudeschild te vin den is. Niet toevallig bracht de de legatie dinsdag een bezoek aan het Maritiem en Juttersmuseum, waar de nieuwe directeur Benno van Tilburg de gasten informeerde over de Texelse plannen. Parkeergarage Het toerisme naar Texel geeft veel verkeersdruk op Den Helder. Bete re geleiding van de ver keersstroom stond daarom hoog op de agenda. De Helderse wet houder J. Manderfeld ziet wel wat in een parkeergarage bij de boot in Den Helder. Afgesproken werd dat hij met zijn Texelse collega Schil ling in samenwerking met Teso naar een oplossing zal zoeken. Over het voortgezet onderwijs lo pen de meningen uiteen. Den Hel der vindt schaalvergroting (geen fusie, maar samenwerking op bestuurlijk niveau) nodig, terwijl Texel een zelfstandige scholenge meenschap op het eiland wil be houden. Voorlopig wordt alleen informatie uitgewisseld. De delegatie van Den Helder be stond uit burgemeester W.K. Hoekzema, de wethouders J. Manderfeld, G.J. Nijpels en M. Stegers en gemeentesecretaris J.D. de Bruin. Wethouder E. Kip was verhinderd. Voor iedereen die geïnteresseerd is in toneelspelen houdt de Wel- zijnsstichting op zaterdag 16 en 23 september een workshop on der leiding van Jos van Dijk uit Alkmaar. Het thema van de bijeenkomsten, die van 10.15 tot 15.45 uur duren, mag door de cursisten zelf worden bepaald. Bijvoorbeeld naar aanlei- Teso verhoogde de tarieven M januari 1995 met gemiddeld t» procent. Verder werd een losse tour voor personenwagens m voerd. Het aantal manjaren bij Teso q de vorig jaar met twee tot 81 taal werken er 107 mensen bi veerdienst. De gemeente zal nog dit najaar snelheidsremmende voorzienin gen maken op het Schilderend tussen Keijserstraat en de kom- grens. Door drempels of versmal lingen zal het verkeer gedwongen worden gas terug te nemen. Aldus werd woensdagavond door de gemeente toegezegd op een hoorzitting in het raadhuis, waar voor de bewoners van het betref fende straatgedeelte waren uitgenodigd, aanleiding voor de zitting waren de klachten van die zelfde bewoners over gevaar en overlast van het verkeer. De belangstelling was prima. On geveer veertig personen waren in de raadzaal bijeen gekomen en spuiden ten overstaan van de wet houders Daan Schilling en Ger- brand Poster en technische ambtenaren gedurende anderhalf uur hun klachten en wensen. Onduidelijk Probleem is dat dit geasfalteerde straatgedeelte het karakter heeft van een buitenweg, waardoor hard rijden wordt uitgelokt. Ook steken hier veel fietsers de weg over om dat onduidelijk is waar het fietspad van de Schilderweg op houdt en de fietsers dus deel gaan Teso-aandeelhouders die nq geen pas hebben kunne: voorafgaand aan de vergadj ring op 29 september er vans 19.15 uur ter plaatse een late; maken. Teso verwacht eei flinke opkomst en houdt 4 vergadering die om 20.00 m begint daarom in de Burg. D, Koninghal. De aandeelhou derspas geldt tevens als be wijs van toegang. De agentt vermeldt onder meer bespre king van de vervoersprognos tot het jaar 2018 en verkiezin, van een commissaris. Aftre dend en herkiesbaar is HM Ran. Tweede op de lijst va kandidaten staat ing. Hf Vonk. het „gemengd uitmaken van straatverkeer. Op termijn wil de gemeente dt tuatie verbeteren door op eend delijk punt de fietsers van I rijwielpad te leiden naar fietst ken die door een afwijkenden op het wegdek worden aangej ven. Verder is het de bedoeling1 weerszijden van de weg voet| den aan te leggen. Een en am zal in een plan worden neergefe dat te zijner tijd ook weer aan omwonenden zal worden toond. Uitvoering zal gezien, kosten nog even op zich hl wachten. Dit jaar komt het er elk geval niet meer van. Staatsbosbeheer laat in natuui servaat De Bollekamer de komt de weken werkzaamheden g voeren, die herstel van de hei velden moeten bevorderen. Onder invloed van de zure® en het wegvallen van de bega is de natuurlijke vegetatie laq merhand verdrongen. Allerlei git sen krijgen de overhand plaatsen waar vroeger struik- dopheide, zonnedauw en klok gentiaan groeide. Met een ma ne zal nu zowel de vegetatie een deel van de humuslaag i den verwijderd. Dat gebeud een oppervlakte van ongeveer hectare. Het vrijkomende m riaal wordt elders gebruikt I zandpaden te verbeteren. In 1994 is deze methode voor eerst gehanteerd op andere p ken in De Bollekamer en in Geul. Op de behandelde stuk grond is dit jaar massaal struik de en ook dopheide ontkiemd, meer zeldzame struiken laten - als verwacht - nog op zich wa ten. Toch zal Staatsbosbeheer' in de komende jaren subsidie a vragen om met dit heideher door te gaan. De 730.0 kostende werkzaamheden wot uitgevoerd door de firma tenhove. Voor het eind van dit jaar kum Texelaars met een bank- of gi pasje betalen voor hun rijbewijs uittreksel van het bevolkings gister. Het college van b en w namelijk van plan twee pinau maten aan te schaffen voor de deling burgerzaken. Tot verbaz van veel inwoners kan men dusver slechts contant betel De aanschaf van beide automa kost ruim zesduizend gulden gemeenteraad moet hierover n een besluit nemen. ding van een stuk dat in studó genomen. Ook éénakters behoi tot de mogelijheden. Gegadigi kunnen zich bij de WelzijnsticM opgeven. (ADVERTENTIE) Bel de TC Nieuwslijn en je weet alles- Agenda, nieuws, sport. TES0- gegevens, hoogwatertijden en het Texelse weer Alles op één li|0 Even de krant bellen dus. Altijd direkt bereikbaar, zelfs vanaf je vakantie-adres Het 'Texels Dagblad" met het nieuwste nieuws voor ca. Iper minuut.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1995 | | pagina 6