lamp vers met de „Rigel" nog in veel geheugens ÏÉlLJ VVN: „Liever drempels in hoofden automobilisten" pR TVL fel tegen verder uitbreiden erfkamperen De verkeersremmer, plaag of zegen? TEXELSE JJ COURANT tomobilist wringt h in vele bochten Op Texel werd het bericht dat de „Rigel" om kwart over acht via de noodgolf uitzond, opgevangen door Wim Peeters, secretaris penningmeester van de plaatselij ke reddingscommissie. Hij alar meerde de lijnwerp- en wipperploeg van De Koog. Waar de „Rigel" precies zou stranden was niet bij benadering te zeggen, maar Peeters raadde commandant Piet Eelman van de wipperploeg aan op goed geluk naar paal 17 te gaan. Intuïtie. Om half tien werd een zoeklicht op het duin gezet, maar van het ongelukkige schip was niets te ontdekken. Strandjutier Cor EJIen bewaart dit souva nir: een bronzen plaatje afkomstig van sloep van de Rigel". Communicatie met de geredde mannen was moeilijk. Dat eige naar Bill Visser van Het Witte Huis dank zij zijn Engelse opvoeding perfect Engels sprak, baatte niet want de overlevenden spraken geen woord over de grens. „Offi ciële" eerste hulp verleend door dokter Arend van Loon. Drie ge wonden werden met twee ambu lances afgevoerd naar Den Helder. Een derde ambulance van De Mok men. Vier man, waaronder de kapitein, bleven aan boord, waar schijnlijk omdat ze niet durfden of konden zwemmen. Weinige ogen blikken later moet de „Rigel" zijn gekapseisd, waarbij de vier ach terblijvers zijn omgekomen. Texel Europa. Het ene noodsein na het andere ging de ether in. Stuurloos Rond acht uur 's avonds meldde de „Rigel" dat ze problemen had met de machine en stuurloos was geraakt. Een kwartier later volgde het bericht dat ze afdreef en dreig de te stranden op de Texelse kust. Even voor negenen meldde de „Ri gel" dat de twaalf opvarenden het schip met de sloep wilden verla ten. Scheveningen Radio adviseer de de kapitein dit niet te doen. Het werd veiliger geacht om bij een stranding aan boord te blijven. Een gestrand schip kapseist immers niet zomaar... De „Rigel" liet daar op weten dat men aan boord zou blijven. Toen viel de stroom uit en werd de radioverbinding verbro ken, noodbatterijen ten spijt. De bemanning was inmiddels aan dek gegaan en zag dat het schip stevig begon te halen. De losse la ding begon te werken en veroor zaakte een flinke slagzij. Het schip kon elk moment kapseisen. Op dat moment zagen de opvaren den in oostelijke richting op een afstand van ongeveer 400 meter lichten. Ze dachten dat die van een te hulp komend schip waren. Acht man sprongen overboord de kolkende branding in met de be doeling naar de lichten te zwem- Inmiddels was Maarten Mantje als voorzitter van de Texelse redding scommissie op de hoogte gesteld van wat er gaande was. Hij hield op dat moment een lezing in het toenmalige hotel „Juliana" voor een groep van 30 Friese huisart sen die op Texel een nascholing scursus hadden. De lezing kreeg een abrupt einde. Mantje, met in zijn kielzog de ploeg artsen, snel den richting paal 17. Jutters Hoewel ook de Texelse jutters niet precies wisten waar de „Rigel" moest zitten, trokken zij toch naar een laag duin recht tegenover de plaats van de stranding. Met hun sterke zaklantaarns probeerden zij tussen de aanrollende golven wrakstukken te ontdekken. Zo doende zagen zij plotseling een drenkeling in de branding op zijn knieën zitten. Kort daarvoor hadden de mensen Het wrak van de Rigel" zoals het Is aan gegeven op kaarten van Rijkswaterstaat. van de reddingsmaatschappij de eerste drenkelingen iets noordelij ker uit het water gehaald, gehol pen door tientallen vrijwilligers waaronder de Friese huisartsen. De schipbreukelingen waren er vrij slecht aan toe. In het sinistere schijnwerperlicht werden de man nen gewond en met gebroken le dematen afgevoerd naar hotel „Het Witte huis" in de Dorpsstraat. Het werd toen als een gemis ervaren dat de wipper truck geen dekens aan boord had. Nu werden dekens gebruikt die van het Maartenhuis kwamen. Sindsdien horen dekens tot de standaarduitrusting. In „Het Witte Huis" baarde het binnenbrengen van de deels ont klede schipbreukelingen van Griekse, Somalische en Jordaanse nationaliteit nogal wat opzien on der de deelnemers van een kerke lijke gespreksgroep. tjgel" nog als ..Copsewood" kort na de bouw. jaag is het precies 25 jaar geleden dat het motorschip in een zware storm tussen paal 16 en 17 strandde, en wegzonk in het zand. Van de twaalf beman- kwamen er vier om het leven, de overige werden Texelse redders in veiligheid gebracht. Een dergelijke stranding heeft zich nadien niet meer voor- !0 meter lange Rigel hoorde en serie van drie nagenoeg ,eke schepen die - hoe cu- allemaal zijn gezonken. 1951 in Engeland voor lantine Shipping Company gebouwde vaartuig heette •nkelijk „Copsewood", haar oude zuster was de „Es- d" en tenslotte was er de wood" die twee jaar jonger De schepen waren ontwor- in gebouwd voor de algeme- ■achtvaart op de Britse kust continent. In de praktijk iet bijna altijd om losgestorte zoals kolen, graan en er- Een dergelijk scheepstype collier waarvan er vele hon- (i hebben gevaren. Feeswood" werd maar drie ;ud. Ze kapseisde bij zwaar in het kanaal en zonk twee later, twee mijl vanaf dover. Iskwood" verging in 1980, weg van Beiroet naar Ham ten zuidwesten van het se schiereiland Peleponisos. Vrijwel gelijk met de „Eskwood" werd ook de „Copsewood", dus de latere „Rigel", naar de Levant verkocht. De nieuwe naam werd „Dora" en de thuishaven Fama- gusta op Cyprus. Drie jaar later kreeg de „Dora" een andere eige naar in Griekenland, bleef de Cy priotische vlag trouw, maar werd herdoopt in „Rigel", naar een ster in het bekende wintersterrebeeld Orion. Gestrand Nadat het schip in Terneuzen ij zerslakken had geladen ving de reis via de Westerschelde en de Noordzee aan met als bestem ming Lübeck, waar de slakken tot cement verwerkt zouden worden. Terwijl het schip op 3 november op de Noordzee koerste, verslech terde het weer met het uur. De westenwind ging over in een zwa re storm die 's avonds tot orkaan- kracht aanwakkerde. Deze storm woedde op de hele westkust van VRIJDAG 3 NOVEMBER 1995 werd gereed gehouden voor het geval nog meer overlevenden zou den worden gevonden. Dat was echter niet het geval zodat al gauw de conclusie moest worden getrokken dat zich een tragedie had voltrokken. Helikopter Het zoeken naar het onfortuinlijke schip waarin of waarbij zich ver misten konden bevinden, werd echter voortgezet, waarbij de wip perploeg in aparte ploegen werd opgedeeld, versterkt met vrijwilli gers. Op zee zocht de Helderse reddingboot „Suzanna", maar moest na schade te hebben opge lopen terugkeren. Ook helikopterhulp werd inge schakeld. Omdat de weersom standigheden te slecht waren voor de marinehelikopters, werd een beroep gedaan op een toestel van KLM Noordzeehelikopters. De heli kwam om tien uur in actie en zocht systematische de kust af. Piet Eelman werd aan boord gehe sen om gebruik te kunnen maken van zijn plaatselijke bekendheid. De gekapseisde „Rigel" werd snel ontdekt. Boven de uit de branding stekende romp hangende werd geruime tijd naar tekenen van le ven gespeurd, echter vergeefs. De volgende ochtend bij daglicht werd per heli opnieuw een bezoek aan het wrak gebracht, opnieuw met Piet Eelman. Een kikvorsman werd op de romp neergelaten in de hoop om via klopsignalen contact te maken met eventuele ingeslo ten slachtoffers. Er kwam geen antwoord... Kapitein Van de vier vermisten werd later alleen de 32-jarige kapitein Spam- dis Thrasivoulos gevonden, pre cies een maand na de stranding op 300 meter ten oosten van de vuurtoren. Hij werd begraven in Den Burg. Op 7 maart 1977 wer den de stoffelijke resten opgegra ven om te worden overgebracht naar Griekenland. Het diep in het zand gezakte wrak van de „Rigel" is nooit geborgen, feij extreem laag water vallen en kele uitstekende stukken staal droog. Voor de visserij is het een geliefde plek. Er zitten veel garnalen- Het scheepstype „collier" is in middels zo goed als uitgestorven en vervangen door de zg. kruiplij- ner. Dat er geen behoefte aan col liers meer was, is onder andere het gevolg van het sluiten van de Britse kolenmijnen en het stoken van gas inplaats van kolen. De Friese huisartsen komen nog altijd jaarlijks naar Texel, maar hun „clubhuis" is nu hotel „Opduin". Bill Visser en „Het Witte Huis" zijn er niet meer, maar waar eens dit hotel stond bevindt zich nu een café met de naam„De Jutter". Roy M. Helleman Met dank aan Texelse Courant (Harry de Graaf), KNRM (C.Brink- man). Nationaal Sleepvaart Mu seum (Nico Ouwehand), World Ship Society, Gemeente Texel (A.Lemstra), Rijkswaterstaat (Mart Zijm) alsmede Maarten Mantje, Harry Wuis, Cor Ellen, Jaap Bakker en Hans Jongedijk. Geraadpleegde literatuur: ,,The Constantino Group" en diverse jaargangen van Lloyd's Register. De gekapseisde Rigel" daags na de stranding. Twee dagen later was de romp geheel in het zand weggezakt. De Texelse Vereniging van Logies- verstrekkers zal zich tot het uiter ste verzetten als het gemeente bestuur zou trachten de mogelijk heden voor kamperen bij de boer nog verder uit te breiden. Voor zo ver het aantal kampeerplaatsen op Texel nog kan groeien, moet dat gebeuren bij beroepslogies- verstrekkers zodat die hun bedrij ven exploitabel kunnen houden. Aldus liet het TVL-bestuur gister avond in krachtige termen weten, naar aanleiding van een betoog van Menno Stam van de vereni ging „Tien voor Texel". Stam uitte in de rondvraag van de in party centrum Calluna gehouden TVL- vergadering de vrees dat de thans gehanteerde bovengrens van 1600 slaapplaatsen op boerener ven niet zal worden vastgehou den. Als alle boeren met een A-blok acht eenheden zouden mo gen plaatsen zouden er 5400 slaapplaatsen bijkomen. Dat is theoretisch, maar als bijvoorbeeld honderd boeren die vergunning zouden krijgen, zou het ook al uit de hand lopen want dat betekent dat Texel er in de piekperiode 2400 slaapplaatsen bijkrijgt. De Teso-directeur waarschuwde on langs dat elke 1200 extra slaap plaatsen een uur wachten bij de boot kan betekenen. Voorzichting De TVL-bestuursleden Wuis en Warnaar zeiden Stam een heel eind te kunnen volgen, maar brachten ook een nuancering aan. Niet ontkend kan worden dat kam peren bij de boer voorziet in de be hoefte van een bepaalde groep recreanten. Mede om die reden kan men zich bij het huidige maxi mum neerleggen. Het kleine aan tal nog uit te geven slaapplaatsen moet verder ten goede komen aan gevestigde, maar te kleine bedrij ven die dat voor een gezonde be drijfsontwikkeling nodig hebben. Met kampeerplaatsen moet voor zichtig worden omgesprongen omdat ze piekverhogend werken en dus niet bijdragen aan verlen ging van het seizoen. Verschuiving In dezelfde vergadering kwam naar aanleiding van vragen overi gens ook aan de orde dat het aan tal kampeerplaatsen op Texel de afgelopen vijftien jaar flink is afge nomen. Texel was ooit een uit gesproken kampeereiland: van de 39000 slaapplaatsen bevonden er zich 21000 op campings. Thans zijn er 11.600 kampeerplaatsen terwijl 14000 als het meest ge wenste getal wordt beschouwd. Er kunnen er dus nog wat bij, maar als het aan de TVL ligt, komen die niet op boerenerven. Vooral bestuurslid Martin Warnaar beklemtoonde dat de gemeente in elk geval een paar duizend in prin cipe nog beschikbare slaapplaat sen voor alle sectoren voorlopig moet vasthouden. Dit om nog on bekende toeristische ontwikkelin gen mogelijk te kunnen maken. Toch... Later op de avond gaf ook „Ideen- berater" Anne Douwe Knobbe in zijn spreekbeurt enkele keren aan dacht aan de (on)wenselijkheid van kamperen bij de boer. Wijzen de op de op handen zijnde concur rentieslag tussen de verschillende Nederlandse en buitenlandse re creatiegebieden suggereerde hij dat er weinig gevaar is voor te gro te drukte op Texel. Er zullen zelfs bijzondere inspanningen nodig zijn om de huidige toeristische toeloop in stand te houden. Wat betreft de noodzakelijke innovatie zag hij ook voor boeren een taak liggen en in de vorm van kleinschalige, karak teristieke logiesverstrekking („her bergen"). Over sta-caravans op boerenerven liet hij zich vol wal ging uit. Geld genoeg In financieel opzicht gaat het de logiesverstrekkersvereniging voor de wind. Moeiteloos kan de nieu we promotiebijdrage van f195.000,- per jaar worden opge bracht, contributieverhoging is niet nodig. De TVL beschikt mo menteel over f131.000,- aan liqui de middelen. Bij de bestuursverkiezing werd Ge rard Bakker van „Jonkersbergen" gekozen als vertegenwoordiger van de groepsverblijven (GroeT). Hij volgt N. Baars op van hotel De Kievit, die van Texel is vertrokken. Op Bakker werden 226 stemmen uitgebracht; op zijn medekandi daat A. van der Sar 2. alleen maar zin als je rekening houdt met de kwetsbare verkeers deelnemers. Een veilige oversteek voor fietsers. Als je dat met ver keerslichten wil regelen, dan is een goedkoperevoorziening zoals aan de Akenbuurt voldoende. Doe je toch een rotonde, zorg dan dat de fietsers voorrang hebben. An ders sta je voor een volle bootla ding zo een minuut of zes, zeven, acht te wachten. Wat voor oplos sing je ook bedenkt, zorg dat de fietsers veilig kunnen oversteken. Zelf hebben we het idee van de tunnel al eens gelanceerd. Maar daartegen kwam verzet omdat dit criminaliteit in de hand zou wer ken." (T*kat Gerard Timmerman, foto» Teese de Graaff) De bobbels van de Witteweg. eersremmers. Ze schieten soms letterlijk als pad- ioelen uit de grond. In de meest uiteenlopende varian- En tot ergernis van veel automobilisten. Die moeten in allerlei bochten wringen om de obstakels zo vloei- mogelijk te passeren. De drempels zijn opgeworpen behoeve van de veiligheid van de kwetsbare voetgan- en wielrijder. Maar gaat hun veiligheid er inderdaad op tuit? Die vraag stelden we Jan Driehuis, voorzitter van Texelse afdeling van Veilig Verkeer Nederland. opgesteld, ik heb liever dat verkeersdrempels helemaal nodig zijn. Wat mij betreft kn er in de hoofden van de "nobilisten drempels opge- «n, zodat we al die dure voor den niet nodig hebben. Er och niet voor niets verkeers- en. Mensen veranderen is in- 33d moeilijk, dat weet ik, daar streven we als Veilig $r Nederland wèl naar. Je kan je natuurlijk afvragen of het verkeer door drempels inderdaad langzamer gaat rijden. Neem het Schilderend. Als er geen tegenlig gers zijn kunnen de mensen pre cies over het midden van de weg er nog met een behoorlijk gangetje overheen zonder de uitlaat te ver liezen. Je vraagt je af of dat veilig is. Maar of dat echt tot gevaarlijke situaties leidt, kan ik zo niet beoor delen. Het zou beter zijn geweest als de drempels daar niet precies naast elkaar waren gelegd, maar om-en-om verspringend. Dan heeft het een blijvend effect. De drempels attenderen je er op De paddestoelen op de Nikadel op het Schilderend. De optische versmallers bij de ingang van De Koog. dat je een ander gebied binnen rijdt. Dat je in de bebouwde kom bent, een kwetsbaar gebied. De paddestoelen aan de Nikadel ogen wat vriendelijker. Ook die houden je scherp. Met de paaltjes aan het Bolwerk ben ik niet zo gelukkig. De voor rang is er niet geregeld. Brutalen némen er de voorrang. Maar wat als twee brutalen elkaar tegenko men. Dan botsen ze tegen elkaar. Dat vraagt om problemen. Meer is te zeggen voor de optische ver smallers, de witte vlakken op het wegdek, zoals bij de ingang van De Koog en het Schilderend. Maar dat werkt bij vele automobilisten maar tijdelijk. Eigenlijk moet er achter dan een drempel liggen. Verkeerscontroles, liefst perma nente, werken perfect. Neem de snelweg tussen Amsterdam en Utrecht. Als je één keer een be keuring in de bus hebt gehad, rij je de volgende keer wel langzamer. Een rotonde is een uitstekende snelheidsremmer. Maar het heeft

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1995 | | pagina 11