Jacqueline Jimmink rekt wijde wereld in Raad praat maandag over PvdA-oversteek Langs de weg Fiets KERSTVERHALEN WEDSTRIJD TEXELSE y couRANT Onderlinge strijd voor dartteams Snerttoernooi recreatievoetbal Werken aan eigen stijl in Milaan de zomer van 1993 baarde Jac- ueline Jimmink opzien door als «derlands eerste vrouwelijke [jpengraveur aan de slag te n. Nog geen tweeëneenhalf ar later staat de Texelse op het unt zich te vestigen in Italië, het nd van de verfijnde graveertech- aken. De nu 26-jarige graveuse zich in het kunstzinnig cen- um Milaan verder ontwikkelen, ir haar geboortegrond keert ze irlopig niet terug, denkt ze. Waarschijnlijk raak ik eerder ver- ir weg. Japan of zo." llië komt niet zomaar uit de lucht illen. „Het buitenland bleef bor- ilen na mijn studie in Luik", ver aart Jacqueline. Toen ze tijdens grote wapenbeurs een Duitse -aveuse ontmoette, die een leer- ime tijd achter de rug had op een iliaans atelier, besloot ze dezelf- weg te volgen. Wat haar vooral introk was de verfijning waar de llianen om bekend staan: gravu- s maken met bulino (=gereed- ihap) en loep i kwam terecht in een werk- aats in het dorp Gardone V.T., n noorden van Brescia. „Een ;ht graveursdorp. Er wonen er el honderd, waaronder echte ippers. Uit de hele wereld komen pdrachten. Beroemdheden als teven Spielberg, de filmregisseur, eten Gardone te vinden." Handwerk het schitterend gelegen plaatsje ilde Jacqueline zich weldra op ear gemak. Ze kreeg in het ate- :r, waar graveerwerk voor een apenfabriek werd gedaan, een lieiding terwijl ze tussen vaklui izig was. „Allemaal kosteloos. willen graag hun kennis door- tven, om het ambacht in stand te ouden. Het wordt prachtig ge- onden als jongeren de bereidheid een het vak onder de knie te krij- Het kost minstens tien jaar n goed te leren graveren." ovendien wordt het traditionele |,e handwerk bedreigd door de com puter, wat Jacqueline jammer vindt. „Ik ben ermee begonnen omdat ik graag met mijn handen bezig wilde zijn. Vandaar dat ik de drang heb om die ambachtelijke arbeid overeind te houden, hoe zeer ik ook moet ploeteren." Geratel De Italiaanse meesters waardeer den haar liefde voor het vak en za gen goedkeurend hoe de Texelse al gauw grote vorderingen maakte. Dat leidde niet alleen tot ontmoe tingen, maar ook tot vriendschap pen met topgraveurs in het dorp. „Op een avond belandde ik bij een graveur die ik bewonderde uit een boek. Ik verstond weinig van het geratel in het Italiaans, maar ik mocht weer langskomen als ik zin had. Intussen ken ik er tientallen. Ze geven me alles door op vakge bied, ik kan ze altijd bellen. En ze hebben me uitgenodigd om deze winter te leren skiën..." Sterrebeelden Ze kon zo werk krijgen in Gardone, maar dat zag ze niet zitten. „Ik had juist voor de vrijheid gekozen en wilde me niet meteen alweer beperken." Via de van Texel af komstige Remmert Drijver (die haar enkele jaren geleden ook op het spoor van het graveren van wapens had gezet) kwam ze te recht aan de oever van het Garda- meer, zo'n 80 km verderop. Drijver werkte daar als goudsmid bij een juwelier. Toen Jacqueline haar map met werkstukken toonde, werd de ju welier enthousiast en vroeg haar mee te werken aan een serie me daillons met sterrebeelden in klas sieke stijl. „Ik mocht van de werkplaats gebruik maken en gra tis slapen boven de zaak, met uit zicht op het meer. Tussen de middag hadden we telkens drie uur siësta, dan lagen we te bakken aan het strand. En 's avonds na tienen, na het werk, gingen we werkplaats In Gardone, waar ze afgelopen voorjaar leerde en werkte. Pontwefl Pontwefl Hoomdorwog De Ondernemers Vereniging Den Burg schrijft voor de kerst een verhalenwedstrijd uit. Iedereen, jong of ouder, mag een mooi, leuk of ont roerend verhaal schrijven in maxi maal 500 woorden. De winnende verhalen worden afge drukt in de kerstkrant van 15 decem ber. Inleveren bij Bakker Optiek, Fred v.d. Werf, Klavertje 4, Bakker Offein of Langeveld De Rooy. Uiterlijk maandag 11 december om 12.00 uur! Verhoogde middengeleiding Twee damesteams en de „huisteams" van De Zwaan en het Cafeetje vochten een onder linge dartstrijd uit. Verder trad Barbaren 1 aan tegen Slock 1. De dames van Slock bleven met 6-2 de baas over de Barbaarsters. Na de singles namen ze de leiding al en die positie werd verstevigd door winst in de dubbels. Cafeetje 2 zegevierde over het Us en weder dienende worden de recreatievoetballers zondagmor gen in De Cocksdorp verwacht, waar vanaf 10.00 uur het traditio nele snerttoernooi wordt gevoet bald. De grasmat is zodanig van kwaliteit dat de Durpers het wel aandurven. Er worden potjes van een half uur gespeeld, met vijf minuten in- speeltijd. Tussen de wedstrijd door is er snert en brood, beschikbaar VRIJDAG 8 DECEMBER 1995 eerste team van dit etablissement. Ed Tolboom won als enige zijn single, maar Cafeetje 1 zag de dubbels aaan hun neus voorbij gaan. Op die van Paul Witte na gingen de singles bij Barbaren 1 -Slock 1 naar laatstgenoemde. Na een 3-3 stand brachten de tac-tics de beslissing in het voordeel van de Slock. Niels Bakker won in de Zwaanstrijd de singles van Arie Eelman. Dat bleek later het enige punt, want het werd 7-1 voor Zwaan 1. gesteld door het Eierlandsche Huis. Er wordt gespeeld in twee poules. Bij snijdende oostenwind wordt het toernooi uitgesteld tot maart. Programma: 10.00 De Cocksdorp - Texelse Boys 10.35 Oosterend - ZDH 11.10 Texelse Boys - De Koog 11.45 ZDH - Texel 12.20 De Cocksdorp - De Koog 13.05 Oosterend - Texel Vanaf 14.00 uur kruisfinales. Jacqueline Jlmmlnk aan het werk In haar atelier achter het ouderlijk huls aan de Kogerweg. Maar Italië lonkt. stappen met de Denen die ook in die zaak werkten. Ontzettend veel lol gehad." Eigen stijl Haar besluit om in Italië te blijven nam ze op een internationale beurs in Milaan. Zelf hoopte ze zich in Frankrijk of Engeland kwali tatief verder te ontplooien, maar de voorzitter van de Italiaanse fe deratie van zilversmeden bracht haar op andere gedachten. „Italië is de top op het gebied van de sign." Inmiddels heeft Jacqueline woon ruimte gevonden in Milaan. Naast haar graveeropdrachten wil ze zich verdiepen in kunst. Ze is van plan aan de kunstacademie in een bepaalde richting colleges te vol gen. Haar uiteindelijke doel is het ontwikkelen van een eigen stijl en het zelf ontwerpen en gieten van voorwerpen. Japan Waar het toe zal leiden, weet ze niet. „Misschien ga ik wel naar Ja pan." Reden van deze opmerking is haar contact met een Japanse kunstenaar uit Milaan, Akira Tat- sumura, bij wie ze nu kind aan huis is. De Japanner stimuleert haar zowel creatief als geestelijk door haar in te wijden in oosterse filosofieën. Omgekeerd liet zij haar Japanse vrienden Texel zien. „Ze waren gek van Wezenspyk-kaas en erg onder de indruk van de na tuur." Jacqueline probeert er nuchter on der te blijven. Ze geniet met volle teugen: „Ik ervaar deze periode als enorm verrijkend. Het is prachtig wat ik nu meemaak." Frans Hopman (Foto Frans Hopman B en w zien weinig muziek in het plan van de PvdA-fractie voor een betrekkelijk goedkoop aan te leg gen oversteekplaats voor fietsers op het kruispunt Pontweg- Hoornderweg-Emmalaan. De fractie had oud-Texelaar Biem Troost uit Arnhem een ontwerp la ten maken voor een verhoogd middengedeelte van de Rontweg ter hoogte van de Hoornder- weg/Emmalaan, dat als een soort vluchtheuvel dient voor fietsers die de Pontweg willen oversteken. De rechtsafvakken die zich hier nu bevinden, zouden moeten verdwij nen. B en W houden echter vast aan het voornemen om hier een roton de aan te leggen. Ook het verzoek om het idee in de raadsvergade ring van maandag 11 december aan de orde te stellen, was in eer ste instantie afgewezen. De fractie heeft daarom gebruik gemaakt van artikel 17 van het reglement van orde, dat het mogelijk maakt om een onderwerp („vreemd aan de orde van de dag") toch op de agenda te laten zetten. Kanon De fractie herinnert eraan dat het in de eerste plaats gaat om meer veiligheid voor overstekende fiet sers. Daarvoor een vele tonnen kostende rotonde of verkeersrege linstallatie aanleggen is als schie ten op een mug met een kanon. Volgens de fractie is de belangrijk ste oorzaak van het gevoel van on veiligheid dat de Pontweg ter plaatse heel breed is, mede door de links- en rechtsafvakken. Ver der speelt mee dat de weg uitno digt tot hard rijden, waardoor het voor kruisende fietsers moeilijk te schatten is hoeveel tijd nodig is voor de oversteek. Door het PvdA plan wordt de over steek korter en is er halverwege een „wachtplaats", waar de situa tie nog eens rustig kan worden be keken. Het laten verdwijnen van het rechtsafvak is geen probleem en past volgens de PvdA zelfs in nieuwe opvattingen. Rechtsafvak ken maken de verkeerssituatie minder overzichtelijk. Als een vrachtwagen van een rechtsafvak gebruik maakt, is niet te zien of naast de vrachtwagen op de door gaande rijstrook, verkeer aanwe zig is. Door verwijdering van het rechtsafvak moet het doorgaande en afslaande verkeer van dezelfde baan gebruik maken, wat een rem mend effect heeft waardoor de mogelijkheden voor afslaand en kruisend autoverkeer worden ver groot. Uitvoering van het PvdA-plan kost nog geen f150.000,-. Afwijzing B en W betwijfelen of de veiligheid van de fietsers op deze wijze wel zoveel toeneemt. Ze redeneren: „Het in twee gedeelten oversteken van de Pontweg door fietsers is aan te bevelen als de naderingss nelheid van het gemotoriseerde verkeer relatief gering is, bijvoor beeld in situaties waarbij het ver keer een voorrangsweg. voorrangskruising of rotonde na dert. In de situatie Pontweg- Hoornderweg is de snelheid van het gemotoriseerd verkeer echter niet gering. Snelheidsverminde ring van het verkeer op de door gaande rijbaan, door verkeer dat van deze hoofdrijbaan rechts- of linksaf slaat, vindt slechts plaats als in een aanééngesloten file wordt gereden. In die situatie zal de fietser niet kunnen oversteken. Het gaat juist om die enkele auto waarvan de naderingssnelheid door de fietser verkeerd wordt in geschat. Met name bij het tweede deel van de oversteek treedt dit verschijnsel op Verkeersonder- zoek en ervaring bij de provincie Overijssel bracht dit aan het licht". Ook wordt opgemerkt dat fietsers vaak geen voorrang krijgen op het afslaande verkeer vanaf Emma- laan of Hoornderweg, waardoor zij altijd slachtoffer worden bij onge vallen. Het verkeer vanaf de Em- malaan heeft bij de fietsoversteek al een hoge snelheid. Als de fiet ser beschermd moet worden, moeten deze situaties zoveel mo gelijk vermeden worden. Het gaat niet alleen om voorrang hebben maar vooral om voorrang krfjgen. Verder wordt er bezwaar tegen ge maakt dat het PvdA-voorstel al leen is gericht op veiligheid van fietsers terwijl ook aan andere weggebruikers moet worden ge dacht. De PvdA-fractie zegt niet onder de indruk te zijn van het ver zet van het college en wil het voorstel dan ook niet intrekken. (ADVERTENTIE! Vlak voor dat avontuur met die knie, beleefde ik iets bijzon ders. Ik zat op de fiets, voor het eerst sinds meer dan dertig jaar. Al die tijd heb ik mij te roet, per motor, brommer, scooter, auto, boot, trein, tram, vliegtuig, hoovercraft, helikop ter, autoped of betjak ver- - plaatst, maar een rijwiel raakte 'k niet aan. Ik bezét zelfs geen fets. Waarom ik nu ineens wel op zo'n ding moest, weet ik zelf niet. Nu komt het wel meer voor dat ouder wordende mannen dingen doen die ze nooit eerder hebben gedaan of gedurfd. Meestal zijn dat symptomen van de midlife crisis. Maar ik ben inmiddels 54, dus die crisis moet al een jaar of tien achter me liggen. Merkwaardig. Waar het ook van komt, de laatste jaren ging ik steeds meer naar fietsen kijken. Ik <lurf het bijna niet te zeggen, maar ik moest er ook aan vóe- 'en en kon het zelfs niet laten om fietsen in donkere stallin gen stiekem in de banden te knijpen. Met toenemende op- vinding las ik over de fietsva kanties van Dik Haker in verre landen en ik voelde zelfs een tekere wellust bij het verne men van de uitslagen van de Weiertijdrit. Kortom: ik kickte g erop. Eind vorig jaar stapte ik naar de gebroeders Kees en Peter Ran om vrijblijvend te vragen wat zo'n ding kost. Ik had ook naar een andere fietsenwinkel kunnen gaan, maar ik was bang dat ze me daar zouden uitlachen. Dat risico loop je bij de Rannen niet. Die lachen nooit, dus ze lachen je ook niet uit. Ze bezorgden me ech ter de schrik van mijn leven, want een béétje fiets kost te genwoordig duizend gulden! De Rannen vingen me goed op, maar de fietslust was weg en ik sliep voor het eerst sinds maanden weer rustig. Toen onlangs de eerste blaad jes van de bomen vielen, werd het wielerbeest in mij opnieuw wakker. Juist op dat moment hoorde ik dat een kennis een tweedehands mountainbike te koop had. Voor vier tientjesl Voor juichen was het echter nog te vroeg, want het ding was niet rijklaar. De Rannen hadden de bike hoofdschud dend bekeken en in toenemen de somberheid iets gemompeld over achterstallig onderhoud. Reparatie kon in de papieren gaan lopen, maar ik liet het in vertrouwen aan hen over, want ze hebben mij nog nooit teleur gesteld. Een weekje later had den ze de fiets piekfijn in orde gemaakt, waarbij enige vitale onderdelen waren vervangen. De rekening viel mee: zestig gulden. Nu maar hopen dat ik dat bedrag ook echt aan de Rannen heb overgemaakt, want het banknummer staat op hun rekening met zulke klei ne cijfertjes, dat het haast niet is te lezen. Op een stil weggetje bij mijn afgelegen woning heb ik de mountainbike beproefd. Het viel niet mee. Ik moest wennen aan de voorovergebogen hou ding, het harde zadel en de hendeltjes, waarmee je die on telbare versnellingen moet be dienen. Het deed denken aan het jaar 1950 toen ik op last van mijn ouders leerde fietsen op De Zes in Den Burg, toen nog een doodlopende straat. Het ge beurde met een fiets van mijn moeder omdat mislukt opstap pen met een herenfiets tot een bloedige valpartij had geleid. Ik was daardoor zo bang gewor den dat ik helemaal niet meer wilde fietsen en mijn ouders jankend smeekte om die beker aan mij voorbij te laten gaan. Maar ze hielden voet bij stuk. Ik kreeg het bittere verwijt dat bepaalde neefjes van mij al lang konden fietsen. Wat zou den die zich tebarst lachen als ik er niets van terecht bracht! Misdienaar wilde ik ook al niet worden, wat moest er van mij terechtkomen? Met die neefjes bedoelden ze de jongens van ome Piet. Op doordeweekse dagen hingen die nog erger de beest uit dan wij, maar op zondag in de kerk lieten ze zich kennen als vrome misdienaartjes. In verband met dat laatste werden ze ons altijd als lichtend voorbeeld voorge houden, waardoor ik die glui perds intens haatte. De Zes was genoemd naar de 6-vormige stinksloot die er naast lag. Bij mijn fietspogin- gen moest tot elke prijs worden vermeden dat ik in dat open riool zou storten. Wat voor afschuwelijke taferelen dat zou opleveren wist ik om dat mijn broertje 's winters re gelmatig door het ijs zakte van diezelfde sloot. Overdekt met druipende blauwe prut stapte hij dan de huiskamer binnen. Mijn moeder joeg hem terug naar de bijkeuken om hem daar af te schrobben en ont smetten. Heel verschrikkelijk. Mijn ouders, geholpen door de buurmannen Koorn, Dijt en Huisman, voorkwamen dat on heil door zich in linie tussen sloot en oefenparcours op te stellen. Week ik af van de rou te, dan sprongen ze naar voren en grepen mijn fietsstuur, on geveer op de manier waarop zij ook wel op hol geslagen paar den tot stilstand brachten. Al gauw kon ik behoorlijk rech tuit fietsen, alleen opstappen en afstappen lukte nog niet. Stoppen deed ik door het tuintje van buurman Dijt in te rijden waar ik dan vast liep tussen de takken van de hor tensia's. Starten was nog een voudiger. Ik werd gewoon op het zadel getild waarna ze de fiets een flinke duw gaven. De buurt had de handen vol aan deze lanceringen, het kwam daarom goed uit dat ook de politie meehielp. Wij vonden dat vanzelfsprekend want de politiemannen hadden destijds hun hoofdbureau bij ons in de straat en waren dus ook buren. Niemand minder dan de barse commandant Dingemans wist mij met een korte peptalk in één keer van mijn start- en finish-problemen af te helpen. Hij liet mij een keer op- èn afstappen op een stilstaande fiets die hij stevig vasthield. Dat ging best. „En nu rijdend!!", brulde hij en te gelijk gaf hij een keiharde duw in de richting van de Doopsge zinde Vermaning. Nu ging het feilloos. Victorie! Niet lang daarna kreeg ik mijn eerste eigen fiets. Het was oorspronkelijk een zeer grote, waarvan mijn vader snijdend en lassend een jeugdmodel had gemaakt. Het zag er bizar uit, maar met dit shopperachti- ge geval kon ik alle uithoeken van Texel moeiteloos bereiken. Mijn hartewens was echter een nieuwe, echte fiets. Mijn ouders beloofden die als ik zou overgaan. Ze hadden makkelijk praten want op dat moment stond ik er op school zeer slecht voor. Ze lachten dan ook als de bekende boer met kiespijn toen ik wél overging. De fiets van f120,- was een rib uit het lijf. Veel voldoening hadden ze er ook achteraf niet van. Ik ge bruikte de nieuwe fiets op de zelfde wijze als de oude, dus ik was er niet zuinig op. Toen Gerrit de Haan van het Texels Museum bezig was met het in richten van zeewateraquaria, ging ik' voor hem schoon nat zand halen van het Westerslag, waarbij ik dwars door het zwin naar de branding reed. Met de krassende emmers zand op de bagagedrager fietste ik een keer of vijf heen en weer tot dat Gerrit genoeg had. Omdat ik niet op de gedachte kwam de fiets na afloop af te spoelen met zoet water, was deze een paar weken later door het ver nietigende zand en zout veran derd in een bonk roest. Jaren later kocht ik met geld dat ik had verdiend met bieten op één zetten, een tweede hands fiets. Al gauw werd die gestolen, vrijwel zeker door mariniers van de Mok. Als die jongens na het stappen in Den Burg aangename vertraging hadden opgelopen, zodat ze het gezamenlijk trucktransport misten, pikten ze gewoon een onbeheerde fiets om naar het kamp terug te gaan. Ergens langs de Mokweg gooiden ze die in berm of sloot. Daar ging je dus kijken als je fiets weg was en bijna altijd vond je hem terug. Maar ik zocht vergeefs en heb daarna geen fiets meer gehad. Het moest dus wennen toen ik op de eerste mooie zondag na de herfstvakantie op mijn juist verworven moutainbike stapte. Op de Pontweg kreeg ik ter hoogte van de rioolzuivering al hartkloppingen. Gelukkig was dat tijdelijk en toen ik het rit me eenmaal te pakken had, ging het gesmeerd. In één ruk sjeesde ik naar het Hoorn- derslag. Daar deed mijn kont zó zeer dat ik blij was dat ik bij Joop Vlaming even kon bij komen. Aan de bar zaten nie mand minder dan Frans en Lies Pieterse, incognito. Het werd een genoeglijk gesprek want Frans zat die middag ook voor het eerst sinds vele jaren op de fiets. Hij was opgetogen en vertelde lyrisch over wat hij onderweg allemaal had gezien. Prachtige vergezichten, vogels, bloemen. Hij had nooit gewe ten dat het buiten De Karse- boom zo mooi was. Zelden heb ik ons eiland zo onver dacht horen bejubelen. Ont roerend. Het is waar dat je op de fiets veel meer ziet dan vanuit de auto. Pas nu ontdekte ik dat er nieuw riet zit op de boerderij van Dirk Bakker en dat een zieke iep is gekapt bij Berkhoe ve. Toen ik over het strand te rugfietste zag ik ter hoogte van paal 12 ook nog wethouder Daan Schilling met familiele den, gewoon in het wild! Je moet natuurlijk wel oppassen dat je je door zulke dingen niet te veel laat afleiden, want er is tegenwoordig een hoop con currerend verkeer dat de kwetsbare fietsers naar het le ven staat. Ook fietsers onder ling kunnen elkaar in de weg zitten. Het waren op die eerste zon dag na de herfstvakantie over wegend Texelaars die ik tegenkwam. Ze deden nogal verbaasd. „Zóóó, hillegaar op de fiets?!" Ik kon dat moeilijk ontkennen, dus ik gaf het tra ditionele antwoord: „Ja, 't moest maar 's beure!" Niet wat je noemt een diepgaande discussie, maar wel van grote sociale betekenis. Dat ze hun ogen nauwelijks hadden geloofd bleek de vol gende ochtend. Bij de groente- kraam op de markt in Den Burg klampte een van hen me aan: „We zagge je guster nag op de fiets". Ik veinsde verba zing: „Dat bestaat niet, ik fiets immers nooit". Waarop hij zei: „Dat dochte wee ok al. 't Moet 'n éér weest hewwe". Harry.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1995 | | pagina 7