Cjrocn cZwartsJexels in het harL>
Wezenputten centraal
bij „Reede van Texel
PLUS
Geen steun voor
TOV en jutters
XzhWüw
TOV strikt gezanten en regenten
Visserman mag week
geen schipper zijn
Museumnota gemeente:
iddische avond
oor Israël-actie
Buitengebied
op Radio Texel
Geschampt
VERDER TVT
IN DIT i\ummer
Vara-uitzending voldoet
niet aan verwachting
2
Bedrijvigheid: drie
winkels en één hotel
3
Drie turntitels
voor Texelaars
5
Jubileumfeest PH-polder 5
Burgemeester opent
parel van Oosterend
7
Wereldfeest en
levenslessen
7
Schoolvakanties
Wegens aanvaring bij IJmuiden:
Hoornders mopperen
over straatje Lap
Para herrees
Texelaars
voor de
Bloedafname
Vals kenteken
GEZAMENLIJKE
KRANT NA PASEN
TEXELSE«COURANT
Van der Vis
ERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR 11071
DINSDAG 2 APRIL 1996
Uitgave: Uitgeverij Langeveld en de Rooy bv
rkstraat 10, 1791 AC Den Burg, telefoon 0222 - 36 26 00
Advertenties/abonnementen/bezorging:
telefoon 0222 - 36 26 00, fax 0222 - 31 41 11
VERSCHIJNT DINSDAGS EN VRIJDAGS.
NNEMENTSPRIJS 54,55 PER HALF JAAR, LOSSE NUMMERS /1,50
Redactie: tel. 0222 - 36 26 20, fax 3141 11
B.g.g. 06 - 52 78 43 20, 06 - 53 16 86 57 of 06 - 53 14 91 08
Buiten werktijd:
Tessa de Graaff, Pater Witteplein 3, Den Burg, tel. 31 56 39
stichting „Ter Reede van Texel",
de geschiedenis van het eiland
uitvalsbasis naar de koloniën
belichten, heeft zestig ambas-
eurs. Het gezantschap gaat het
ject van de Texelse Onderne-
nde Vrouwen (TOV) van bre-
steun voorzien. Om
0.000,- bijeen te krijgen die no-
is als startkapitaal, kan ieder-
vanaf 27 april voor ƒ1000,- de
titel „Regent van Ter Reede van
el" kopen. Om er landelijk be-
idheid aan te geven wordt ter
luiting van de actie een groot
nement rond de Wezenputten
ïouden.
el was het Rotterdam van de
jden Eeuw, aldus de stichting,
de herinnering aan het histo-
h belang van de Reede van
I in de 21ste eeuw levend te
iden, staat een aantal ambiti-
projecten op het programma,
[is de bouw van een replica van
loodsschoener uit 1870, een
iachtelijke scheepswerf, een
lositie over het loodswezen en
sfeervol, bruisend havenkwar-
I met woningen, ambachtelijke
rijfjes en exposities. Belang-
jke drijfveer voor de TOV is het
geren van werk en woonruimte
f de Texelse jeugd. Het project
dt uitgevoerd op non profit-
basis, alsleer-werk project.
Geen tweede Calluna
\lisatie gebeurt volgens een
tjarenplan en vergt tussen de
ien twintig miljoen gulden. Een
iject dat volgens de TOV jaarlijks
politiemannen Aad Blom en
0 Drenth zullen in mei tijdens
bezoek aan Israel twee
untainbikes overhandigen aan
ega's in of bij Jerusalem. Ter
Jersteuning van de actie vindt
dagavond 3 mei een
efietconcert plaats in café De
seboom in Den Burg.
m en Drenth zijn beide lid van
International Police Association
jliefhebbers van Israël. Al jaren
lateen bezoek aan dat land hoog
hun verlanglijstje en nu grijpen
Ihet 3000-jarig bestaan van de
d Jerusalem aan om hun wens
rkelijkheid te laten worden. Met
overhandiging van de fietsen
het tweetal een vriendschaps-
)aar maken. „Het idee ontstond
een dolletje", aldus Drenth,
ien wij hier op Texel dienst
een met de nieuwe striping kre-
i." Voor het heuvelachtige Israël
fietsen met méér versnellingen
odzakelijk.
twee fietsen zijn al gesponsord,
ene komt voor rekening van de
celse Wolonderneming, de an-
e van Jan Wolkers, die zoals
(end een grote betrokkenheid
eft met het Joodse volk. Lucht-
artmaatschappij El Al heeft toe-
zegd de fietsen bijna voor niets
ete nemen. Méér bijdragen zijn
iter welkom, al is het volgens
ïnth niet de bedoeling dat de
le trip door anderen wordt be-
ild.
1 de aandacht op de actie te ves-
en wordt op 3 mei in De
rseboom onder leiding van
Ins en Lies Pieterse een
Idische avond gehouden. Er kan
>rden gesmuld van Israëlische
rechten, maar er zal vooral veel
ïrden gezongen. Onder andere
ïan optredens van Frans en Lies,
t Karsekoor én Nico Drenth op
1 Programma.
'e politieke partijen zijn van-
ond vertegenwoordigd bij Radio
Kei. Om 19.00 uur begint de uit-
nding „Met Raad en Daad". Deze
er is het onderwerp het bestem-
n9splan buitengebied. Presenta
's in handen van Hanny van
elen.
300.000 bezoekers kan trekken,
goed voor 15 tot ƒ20 miljoen. „We
baseren die cijfers op vergelijkbare
objecten, zoals de bouw van de
Batavia. En Texel trekt jaarlijks toch
700.000 tot 800.000 bezoekers.
Daarmee is het project, inclusief
subsidies, financieel haalbaar ge
worden." Er zijn inmiddels ruim
honderd donateurs ingeschreven.
„Het wordt beslist geen tweede
Calluna. We zorgen voor financiële
dekking door sponsors en subsi
dies. De gemeente hoeft niet bang
te wezen dat er geld bij moet."
De groep Texelse vrijwilligers die
bezig is om een en ander van de
grond te krijgen is, afgezien van de
gezanten, inmiddels gegroeid tot
veertig. Aan de vastewal zijn nog
tien vrijwillige adviseurs actief.
Optimisme
„Er zit heel veel deskundigheid op
Texel", aldus woordvoerder Joke
de Boer. Ze is optimistisch gestemd
gezien de respons op de presenta
tie-avond in paviljoen De
Verrekieker. Ze meldt dat de werk
groep op verzoek lezingen wil hou
den bij verenigingen en instanties.
De lokatie van het project blijft een
moeilijk punt. De voorkeur gaat uit
naar het voormalige PEN-koel-
waterbassin, maar daar is de eer
ste vijf jaar nog geen uitzicht op
Voor een alternatieve lokatie voert
de werkgroep overleg met de ge
meente en met Rijkswaterstaat. De
werkgroep wil een plekje bij de
haven, omdat de loodsschoener en
het havenkwartier bij elkaar horen.
Op korte termijn vindt een gesprek
plaats met visserijvereniging DETV.
Schans
Meest voor de hand liggende loka
tie voor de bouw van de replica van
Een 83-jarige Texelse reed zaterdag
met haar auto achteruit op het
Gerritslanderdijkje. Ze schampte
daarbij de geparkeerde wagen van
een toerist uit Overdinkel. Beide
wagens raakten aan de zijkant be
schadigd en de spiegels sneuvel
den.
de loodsschoener is zoals de zaken
ér nu voor staan volgens de werk
groep een plek in de buurt van fort
De Schans. Siem Hemelrijk doet
onderzoek naar de bouw van de
schoener. Het streven is nog dit jaar
een permanente expositie over het
project in te richten. Een lokatie
daarvoor is nog niet bekend. De
werkgroep heeft met het Maritiem
en Juttersmuseum een intentie
verklaring ondertekend, om op het
gebied van exposities samen te
werken
Wezenputten
Het zogenaamde Regentenplan om
de eerste ƒ100.000,- bijeen te krij
gen duurt tot eind september. De
Lees verder pagina 3
Het rommelt op het eilandelijke
museum-gebied. Tijd voor herzie
ning van de gemeentelijke nota
over dit onderwerp. Dat is ge
beurd, maar de beleidslijnen zijn
onveranderd: de gemeente blijft
voorstander van concentratie van
voorzieningen.
Menig raadslid heeft geroepen om
herziening van de gemeentelijke
museumnota, in de hoop daarmee
rust te brengen in de perikelen rond
de jutters en het Maritiem en
Juttersmuseum. De herziene versie
biedt in dat opzicht echter weinig
soelaas. Het college vindt dat de
activiteiten van de jutters en de
plannen van de Texelse Onderne
mende Vrouwen „Ter Reede van
Texel") thuis horen op het terrein
van de Texelse maritieme historie.
En dat hoort weer thuis in het mu
seum van Oudeschild. „Versplinte
ring verdient geen aanbeveling",
zo luidt de conclusie. De TOV wordt
aanbevolen de activiteiten onder te
brengen bij de Stichting Texels
Museum
Spiraal
Een onderzoek heeft aangetoond
dat sprake is van een
verdringingsmarkt. Er zullen op
Texel niet méér museum-bezoe
kers komen, dus door het aanbod
te versnipperen krijgen bestaande
voorzieningen minder publiek. De
kans bestaat dat deze voor ge
derfde inkomsten bij de gemeente
aankloppen. Als ze de entreeprijzen
verhogen kan dat drempel-
verhogend werken, waardoor een
neerwaartse spiraal ontstaat.
Dat een Luchtvaartmuseum wél
wordt toegestaan is al eerder uitge
legd door wethouder Nel Eelman.
Het vliegveld trekt namelijk toch al
veel mensen, dus een museum
daar vormt een extra attractie. Bo
vendien kan er een permanente
tentoonstelling over de Georgische
opstand worden neergezet.
Leuk met een versierde stok achter de fanfare rondlopen,
zei je moeder nog. Speciaal broodjes gebakken in de
vorm van een kip. Maar je wilde helemaal niet met die
stomme stok sjouwen. Je wilde je nieuwe paashaas-pak
aan. Dat mocht ook. Kom je vol trots het parkeerterrein
op stappen, waar de tocht begint, staan daar twee loei-
grote, levensechte paashazen... da's wel even schrikken.
Snel achter moeders' rok de haas uit de boom kijken. En
toen ze echt niet bleken te bijten, toch maar een lootje
aangepakt.
iFoto Tesss de Creitfl
De Texelse scholen hebben het
vakantieschema voor volgend
schooljaar vastgesteld. B en w
hebben het voorstel inmiddels
goedgekeurd.
Het schema ziet er als volgt uit.
Herfst: 14 t/m 18 oktober 1996;
kerst: 23 december 1996 t/m 3 ja
nuari 1997; voorjaar: 24 t/m 28 fe
bruari, paas: 28 t/m 31 maart (inclu
sief Goede Vrijdag); mei: 30 april t
m 9 mei; pinkster basisonderwijs:
19 en 20 mei; pinkster voortgezet
onderwijs: 19 mei; zomer basison
derwijs: 30 juni t/m 8 augustus;
zomer voortgezet onderwijs: 30 t/m
15 augustus. Herfstvakantie 1997:
13 t/m 20 oktober.
Is de weg over het land van bollen-
kweker Arie Lap wel of niet clan
destien? Een vraag waarover het
college zich buigt nu een aantal
Hoornders heeft geklaagd over de
bestrating die het Lagewegje sinds
kort verbindt met Klif. De ge
meente zelf heeft het antwoord
nog niet klaar.
Het land waarop het betreffende
pad onlangs is aangelegd, wordt
door Lap 's zomers gebruikt om
stapelkisten met narcissen te be
waren. Het straatje heeft hij ge
maakt om te voorkomen dat als hij
er kisten naartoe brengt, hij met de
heftruck in de modder wegzakt.
Verder wil de bollenkweker zich
verzekeren van een behoorlijke toe
gang tot zijn bedrijf aan Klif. „Ter
hoogte van Ed Drijver hebben ze
een parkeerplaats gemaakt. De
auto's staan praktisch midden op
de weg Met de cultivator kan ik er
niet eens meer langs."
Lap verbaast zich over de kritiek op
de bestrating, die hij in eigen be
heer heeft aangelegd. „Ik ben er
twee maanden mee bezig geweest,
ledereen kon dat duidelijk zien,
maar niemand heeft ook maar iets
tegen me gezegd. Waarom komen
ze nu het klaar is pas met hun be
zwaren en niet toen ik er mee be
zig was?"
Lap zegt zich geen moment te heb
ben afgevraagd of een vergunning
nodig was voor de straat over z'n
land Enkele kritische Hoornders
vinden het pad ontsierend, zeker
gezien de beschermde status van
het dorp. Ook verkeerstechnisch
zijn ze niet blij met de bestrating,
die overigens niet openbaar is en
waarvoor vanaf het Lagewegje
eerst een hek moet worden geo
pend. Het pad is niet bedoeld voor
normaal verkeer. De gemeente
heeft kennis genomen van de aan
leg, maar kan nog niet zeggen of al
dan niet sprake is van een overtre
ding.
Het omstreden straatje door het land van bloembollenteler Arie Lap
iFoto Gerard Timmormanl
Een 33-jarige Texelse kottervisser
mag een week niet als schipper op
een vissersvaartuig varen. Deze
uitspraak deed de Raad van de
Scheepvaart naar aanleiding van
een aanvaring tussen de kotter TX
29 en sleephopperzuiger „Zaan
stad" op 23 december 1994.
De Raad verbindt een algemeen
advies aan het ongeval „Kapiteins
en schippers dienen zich bewust te
zijn dat, ondanks begeleidings
systemen, zij als eersten verant
woordelijk blijven voor de veilig
heid van schip en opvarenden en
dat zij de 'Bepalingen ter voorko
ming van aanvaring op zee' (1972)
dienen na te leven", zo oordeelt de
Raad. „Alleen afgaan op de infor
matie die wordt verstrekt door een
verkeersleider getuigt niet van
goed zeemanschap en is onaan
vaardbaar."
Dichte mist
De aanvaring gebeurde op de
Noordzee nabij IJmuiden in dichte
mist. De Texelse kotter was terug
gekeerd van de visgronden en be
vond zich op drie mijl van de pier.
Volgens de schipper meldde de
havendienst dat er uitsluitend in
gaande vaart was. „Op de radar
zag ik op eén mijl recht vooruit drie
echo's vrij dicht bij elkaar. Ik veron
derstelde dat dit drie ingaande'
schepen waren en hield gewoon
koers en vaart. Toen ik na enkele
minuten weer op de radar keek, zag
ik ineens een echo voor ons, ietsje
aan stuurboord, die zich al ruim
binnen de kwart mijl bevond."
Meteen minderde de schipper
vaart, maar het tegemoet komende
schip, de „Zaanstad", was al dicht
bij. Hij zette de koppeling op vol
achteruit, maar meteen stopte de
hoofdmotor, waardoor het schip
vaart bleef houden Voor een roer-
manoeuvre was het te laat en een
aanvaring was onvermijdelijk. De
„Zaanstad" had flinke schade; die
van de kotter leek mee te vallen,
maar later moest toch een nood-
reparatie worden uitgevoerd.
Op de zitting van de Raad ver-
Na een ongelukkig uitziende lan
ding waarschuwden medewerkers
van het paracentrum zondag in al
lerijl de ziekenwagen voor eén van
de springers. De ambulance was
snel ter plaatse, maar vóór het
slachtoffer op de brancard kon
worden gelegd, stond hij zelf op.
Hij bleek ongedeerd.
klaarde de schipper dat de kotter
achteraf gezien eerder vaart had
moeten minderen. Zijn broer, die
de wacht had, had hem niet voor
de dichte mist gewaarschuwd.
Daardoor verscheen de schipper
pas in de buurt van IJmuiden op de
brug.
Verbouwing
De inspecteur vond het vreemd dat
twee ervaren vissers aan boord van
een goed uitgeruste kotter de te
genligger niet eerder hadden opge
merkt. Hij had echter ook kritiek op
de wijze van navigeren aan boord
van de „Zaanstad". „Het moet mo
gelijk zijn om vrij te varen van een
tijdig opgemerkt schip."
De havendienst treft volgens de
inspecteur eveneens blaam: „De
bezetting en de beschikbare appa
ratuur waren niet zodanig dat ten
tijde van de aanvaring een goede
Een half jaar vliegt voorbij: het is
alweer tijd voor de bloedafname-
avond van het Rode Kruis. Deze is
op 19 april van 17 30 tot 21.00 uur
in de aula van de OSG. Vaste klan
ten hebben inmiddels een oproep
kaart in de bus gehad. Anderen die
bereid zijn bloed te geven kunnen
op de avond zelf zo binnenlopen.
Een 63-jarige Oosterender is door
de politie betrapt op het rijden met
een vals kenteken deel III. De auto
mobilist liep donderdagmiddag
tegen de lamp toen hij op de%
Heemskerckstraat in Oudeschild
werd aangehouden door de politie.
De agenten zagen de auto voorbij
komen en vonden deze „rijp" voor
een controle Het bleek dat de man
rondreed met een kenteken deel III
dat voor een andere auto was afge
geven. De bestuurder kreeg een
proces verbaal.
radarbegeleiding kon worden ge
geven." Het kantoor werd in die
periode verbouwd, waardoor de
werksituatie niet ideaal was.
Slecht zeemanschap
De inspecteur vindt echter dat de
schipper van de TX 29 de gevaar
situatie heeft veroorzaakt. „Hij
hield de lichtenlijn niet aan bak
boord en paste de vaart niet aan.
Ook observeerde hij nauwelijks de
radar en ging uit van niet gecontro
leerde veronderstellingen." Hij ver
wijt de schipper „slecht zeeman
schap" en adviseerde een
vaarverbod van een week. De Raad
nam dit advies over.
Hoewel de Raad ook de
verkeersleiding van de haven
dienst nalatigheid verwijt (de TX 29
had moeten worden ingelicht over
de tegengestelde vaart van de
„Zaanstad" en één van de
verkeersleiders had in dit geval van
slecht zicht niet tien minuten van
zijn post mogen zijn), wordt die niet
bestraft. De Raad neemt genoegen
met de ingebruikname van een
nieuwe installatie, waarbij de sche
pen beter in beeld gebracht kunnen
worden.
(ADVERTENTIE)
In verband met het als werkdag
uitvallen van maandag 8 april a.s.
zal er donderdag 11 april een
gezamenlijke krant verschijnen
Advertenties kunnen worden
ingeleverd t/m dinsdag 17.00 uur.
Directie
Langeveld de Rooy
(ADVERTENTIE)
N>". Jinti fa bf lun.
Onze bezorgers verspreiden
vandaag met de Texelse
Courant folders van:
I NATUURVOEDING TEXEL 1
DOE HET ZELF MARKT