Oer-Texelse wedstrijd
)pen voor overkanters
Autocross trekt nationale top
Geknip^Cf
Geknip^Cf
Agenda
BEZORGER M/V I
Handen uit de
mouwen voor
debus lus"
Trappelen om
de prijzen
Texelse Schapekaas:
Texelse Geitekaasj
Kopiëren af.0.25 j
TINMIJN
TEXELSE f COURANT
ooie slaloms
n waterskiërs
m»g«jln« (or CMUdUni and Amwlism of Ovlch
USA. 6o< «110-5(0 fur
vefgchrflckelijk. Het enk. W^dat Öf ws'zolangi
fge, <®nta,ct dat yvejpei^fcfctöèn- blijven.
geti adjUMTvi a t éteferaioVnen xig.' oeddJ&ëroggègajmy^
'hetJtodeKrius. üy.JTOjLÜPw- Het£jj)feaatlJlen>K
MgjönkriB^MijréneijCik gok, -: öntljnpFf dto t e.sdtórt
T>atkdri jeje'nu UJcjjriTet fneér ogfl'vi^tó^rui^fRro,
.«farstetwn mij jgfPnfkwagji vwkjt
ven-^fugRPgaan*'naiffi?Mi'ee-
boWreplaais Tex^L x,ty&i$Bon'iWd,'. -
P5({rMTilki-'Alh4»r<t»;énjjjS ,..- rfBké'WlSSjlw
tweede kiqd ivaSjgptortuA'roen vffftip i^r :;»MjfüC.m4
:tr-
DINSDAG 15 JULI 1997
deelnemers trotseerden de
0n. De vier boeien waren op
'moeilijke wijze uitgezet, om
den kans te geven de baan
k skiërs onderscheidden zich
Waaghals
Arnoud de Weijer en André van den
Berg waren de grootste waaghalzen.
Beiden namen de eerste baan met
een snelheid van maar liefst 57 kilo
meter per uur, waar het gemiddelde
Eindklassement:
1 Arnoud de Weijer: 12 boeien met 57 km/u, 6
boeien met 63 km/u; 2. André v/d Berg 11
boeien 57 km/u, 8 boeien 60 km/u; 3 Erik Witte
12 boeien 51 km/u. 6 boeien 54 km/u
Beste dame was Anuska van den Berg. 3
boeien 42 km/u, 1 boei 42 km/u
EEN BETER MILIEU
BEGINT BIJ JEZELF
|unc 1997
Gevraagd
22 juli:
Klif 12: David Vos zingt „Het Leven"
en Brei. Aanvang 21.00 uur. Entree
20.-. vriendenprijs ƒ15,-.
De Raad voor het Zomerwerk van de
Texelse kerken organiseert een con
cert met Mark Heerink op orgel en
Femke Vermaas op altviool in de R.K.
kerk te De Cocksdorp. Aanvang
20.15 uur. Toegang gratis (collecte na
afloop).
26 juli:
Klif 12 „De Bruiloft van Biem en
Babette", theatervoorstelling inclusief
diner.
26 juli t/m 31 juli
Aanvang 11.00 uur Kunst
manifestatie van Jaap Zwart op 1
strand bij de Vuurtoren, De
Cocksdorp.
EIERLAND
die voor ons de
Texelse Courant wil
bezorgen op de route:
Postweg 143 t/m 184,
Oorsprongweg 2 t/m 67.
Hier wonen ongeveer 36
abonnees,
en de route
Hoofdweg 95 t/m 120,
Postweg 183 t/m 213 en
Hollandseweg 2 t/m 28.
Hier wonen ongeveer 30
abonnees.
Het bezorgen is het eenvou
digst voor iemand die in
deze omgeving woont
De kranten moeten dinsdag
en vrijdag even na 15.00 uur
in onze drukkerij aan de
Warmoesstraat worden
afgehaald Ook is het moge
lijk dat de kranten met de
AOT-bus richting Eierland
worden meegenomen,
alwaar ze bij de bushalte
moeten worden afgehaald.
LET OP: Deze twee routes
worden nu door één
bezorger gedaan.
Geïnteresseerden kunnen
echter ook op een van de
twee reageren.
Voor nadere inlichtingen
kunt u terecht bij de balie
van de Texelse Courant.
Uitgeven)
Langeveld en de Rooy
Parkstraat 10. Den Burg
Telefoon 0222 - 362600
Fax 0222 314111
ibbers van snelheid en tech-
(orden zondag op hun wen-
ediend. Zo n dertig Formule
i,5 uit het hele land verschij-
die dag aan de start van de
autocross van dit seizoen,
ubeurtenis van belang, want
voor het sinds meer dan 25
at ook overkanters deelne-
aan dit oer-Texelse evene-
looft werkelijk een memorabele
morden, want de crossers van
itewal behoren zonder uitzon
tot de nationale top Zo wordt
■jarige Toon Vronink uit het
illandse Waarder ,,de locomo-
snoemd.ledereen schijt mod-
gewerenvet voor hem", vertelt
van Maldegem, voorzitter van
gamserende MAB-club. Ook
erenommeerde Engelse rijders
Smith en Mark Gilbind) zullen
chijnlijk hun rondjes draaien op
rein aan de Genteweg.
Spanning
spanning tot het uiterste op te
rijden de Texelse en de
nlse crossers tijdens het eer-
deelte van de middag in hun
i"manches. Aan het einde van
ektakel vindt de superfinale
waarvoor alleen de beste tien
de categorieën zich plaatsen
manier wordt voorkomen dat
Ie ie een onderonsje van de fa-
overkanters wordt,
lier zijn de gasten een klasse
a Ze komen vrijwel wekelijks in
ijdverband tegen elkaar uit. De
insteken regelmatig de grens
n hun krachten te meten met
iw nationale top. Bovendien zijn
jders zonder uitzondering be-
ipin de buidel te tasten om hun
o; s te verbeteren Het ultieme
E eld van die investermgsdrift is
n der lest uit Drachten. Zijn
naar Texel moet nog worden
icht, want onlangs draaide hij
ligduizend gulden(!) kostende
nde soep.
noeten de kansen van de
s deelnemers niet met een
schouderophalen worden af
Hun professionaliteit is
ide Vooral onder de Formule
s zijn er die serieus mee-
in het Noordhollandse cross-
Ik moet nog zien dat de cross
door een buiten-Texelaar
lewonnen. De Texelaars zijn
Tdparcours gewend. En ze zijn
(strijdvaardig. Als ik maar bij de
Jfien Texelaars zit, wordt nu
Idereen geroepen. Vooral ie-
lfePeet Boersen kijkt geweldig
|ze cross uit. Hij slaapt al meer
dan een week met", vertelt de zich
verkneukelende Van Maldegem
Gezelligheid
De exacte data en feiten behoren
anno 1997 niet meer tot het collec
tieve geheugen van de organisatie,
maar naar men vermoedt is sinds
1970 niet meer door overkanters
deelgenomen aan de Texelse auto
cross. In dat jaar kwam het evene
ment in handen van de MAB-club.
Enkele jaren daarvoor hadden enkele
pioniers uit de kop van Noordholland
de racerij geïntroduceerd op het ei
land.
Sindsdien was de cross een evene
ment waarin de gezelligheid voorop
stond. Het gros van de deelnemers
reed slechts tweemaal per jaar: in juli
Maarten - waar de hele nationale top
rijdt - komen zo'n vijftien- tot zestien
honderd toeschouwers. En dan loopt
de organisatie zich verheugd in de
handen te wrijven Wij hebben een
slechte dag als er maar drieduizend
man op de dijk zit
Voorrang
Lange tijd was overkantse deelname
niet eens een discussiepunt. Er wa
ren genoeg Texelaars die wilden rij
den en die genoten voorrang. Vorig
jaar, na de tweede cross, bleek de
belangstelling van de rijders voor de
Formule 2 echter dusdanig vermin
derd, dat de organisatie overwoog
deze klasse af te schaffen. „Het aan
tal deelnemers dreigde onder de tien
te zakken Dat vonden we te weinig
en in augustus, ofwel in de eerste en
in de tweede Texelse autocross. De
grote uitdaging voor de meesten was
het volledig in de kreukels rijden van
de auto Aan het slot van de tweede
cross werden de onbeschadigde on
derdelen uit het wrak gesloopt,
waarna men een heel jaar de tijd had
om een nieuwe crosswagen te prepa
reren.
Magisch
De afgelopen jaren verruimden
steeds meer Texelaars echter hun
blikveld. Zo'n vijftien van hen verschij
nen geregeld aan de start van cros
ses aan de overkant, waar ze in con
tact kwamen met crossers die hun
sport bijna professioneel beleven.
Een merkwaardige gewaarwording,
want hoewel de meeste Texelaars
geen partij vormden voor de
overkantse concurrentie, bleken de
collega-rijders uiterst geïnteresseerd
in de Texelse wedstrijden. „Texel
heeft een magische uitstraling", be
weert Van Maldegem „Veel buiten-
Texelaars vroegen waarom ze bij ons
van deelname waren uitgesloten. Niet
zo gek, want bij een cross in Sint
voor een aparte wedstrijd We heb
ben veertien als minimum gesteld."
Toen ondanks verwoede pogingen
van Formule 2-rijders geen verbete
ring optrad, werd besloten Formule 2
en 4 citinder-vnje klasse (in de volks
mond: Standaardklasse) te integre
ren. Formule 2-rijders mogen tot 1999
met hun wagen in deze klasse uitko
men, daarna is voor dit type auto
geen plaats meer
Consequentie van deze integratie
was dat er een gat in het programma
dreigde te ontstaan. Ten opzichte van
vorig jaar waren zes manches minder
te verrijden. „Er is toen wel eens ge
sproken over deelname van buiten-
Texelaars. Dat heeft Tinus de Veij -
die wekelijks meerijdt aan de over
kant - rondverteld, met als gevolg dat
er binnen de kortste keren honderd
aanmeldingen binnen waren."
Vernieuwing
Uit de aanmeldingen is uiteindelijk
een selectie gemaakt. Alleen de
beste dertig zijn voor het evenement
uitgenodigd. Saillant detail is dat zich
onder hen Mike van der Zei uit Oud
karspel bevindt, kleinzoon van Kees
van der Zei, die eind jaren zestig de
grote pleitbezorger van de autocross
op Texel was.
„De deelname van niet-Texelaars
past ook in ons streven om te blijven
vernieuwen. Autocrossen is prachtig,
maar als er mets verandert bestaat
het gevaar dat mensen na vier of vijf
keer afhaken." Daarmee is niet ge
zegd dat een volgende keer weer
overkanters meerijden „Volgende
maand in ieder geval niet De agenda
van die jongens was al vol zat. Voor
de tweede cross staat aan het slot in
ieder geval een grote afvalrace bij de
rodeo's op het programma. Maar mis
schien doen we volgend jaar wel heel
iets anders."
Dankzij persoonlijke inzet en fi
nanciële bijdragen van onderne
mers uit de buurt is er nu een
echte bushalte vlakbij De Slufter.
Elk uur maakt de AÓT hier een
stop op de route De Koog-De
Cocksdorp en kunnen passa
giers uitstappen op een steen
worp afstand van Texels bekend
ste natuurgebied-
Er was altijd al een halte bij het
kruispunt Postweg-Sluftemeg
Van hieruit is het echter nog een
flinke wandeling naar de Slufter,
het gelijknamige café en de na
burige bungalowparken.
Aan een halte bij De Slufter zelf
was duidelijk behoefte, maar de
AOT zag geen mogelijkheid. Be
langrijk probleem was dat er on
voldoende ruimte is om de bus te
laten draaien. Achteruitsteken op
een halte mag niet om veilig
heidsredenen.
Toen Henk van der Star en
Marcel van der Sar onlangs 200
m2 van hun grond beschikbaar
stelden en de ondernemers uit de
buurt aanboden de benodigde
,,lus" eigenhandig te bestraten,
was het probleem snel opgelost.
In overleg met gemeente en AOT
(die resp. grondwerk deden en
een bijdrage beschikbaar stel
den) werd de afgelopen dagen
een circuit aangelegd (foto). De
bus kan hier passagiers afzetten
en rondrijdend terugkeren naar
de Postweg, zonder gevaarlijke
of lastige manoevres
De kosten bleven beperkt omdat
gebruik werd gemaakt van ge
bruikte betonklmkers. afkomstig
van aannemer Werner Dros
(Foto Harry da Graaf)
Limiet
Totaal dingen zondag honderdzestig
crossers mee om de prijzen Opnieuw
is het nodig gebleken om een limiet
(van 72) te stellen in de populaire ro
deo-klasse. Om de duur van de pau
zes zo klein mogelijk te houden, stel
len de rijders voor de volgende
manche zich al op in een apart vak op
het moment dat hun voorgangers nog
rijden.
In verband met bijna levens
bedreigende situaties vorig jaar zijn
de veiligheidseisen opnieuw aan
gescherpt. Deze hebben vooral be
trekking op de constructie van de kooi
in de auto's. Om de verzekering van
de toeschouwers betaalbaar te hou
den, wordt de heining wederom een
stuk naar achteren verplaatst.
De toegangsprijzen zijn helaas ver
hoogd. „Dat heeft te maken met fi
nanciële tegenvallers van vorig jaar,
toen de eerste cross werd bedorven
door het stof en de twee bijna ver
regende. Die wedstrijden kosten so
wieso dat het barst. Voor eén cross
komen de kosten op ongeveer vijftig
duizend gulden."
Volwassenen betalen ƒ12,50, leden
van de MAB ƒ10,-. Kinderen mogen
voor f5.- naar binnen. Vanaf 12.30
uur worden de rijders aan het publiek
voorgesteld, om 13.00 uur is de start
De jury verloor bijna het geduld, zo lang hielden de meeste watertrappelaars het vol.
Watertrappelen Je hoeft het niet echt
geleerd te hebben om het te kunnen,
maar om op die manier langdurig het
hoofd boven water te houden is trai
ning wel gewenst. De conditie van de
zwemmertjes die zaterdag in bad
Molenkoog meededen aan het
Texels kampioenschap watertrap
pelen was blijkbaar goed, want de
kandidaten hielden het langer vol dan
de organisatoren hadden voorzien.
Na zeven minuten werd daarom een
extra moeilijkheidsgraad ingebouwd
bij alle groepen om het met te lang
durig te maken
Er werd gestreden in drie groepen.
Voor elke groep waren drie prijzen
uitgeloofd, in de vorm van water
bestendige waardebonnen. Daarmee
moest het bad worden overgezwom
men waarna ze bij de kiosk konden
worden ingewisseld
Winnaars groep 11 Ilse Stoop; 2.
Sanne Plaatsman; 3. Noortje Duin.
Groen II 1. Charlotte Boon; 2.
(Foto Hurry du Graat)
Marjotijn Plaatsman; 3. Kevin van
Lieshout. Groep III; 1Roy van Lies
hout; 2 Rinse Douma. 3. Roy
Wassink.
Als voorafje deden ook enkele 50
plussers mee, trouwe bezoekers van
het bad. Bij hen werd J de Boer win
naar; de tweede plaats werd gedeeld
door de dames De Vries, Timmer en
De Lugt en derde werd A. Keyser
Het eerstvolgende evenement in
Molenkoog is de Waterkledmg Mode
show van donderdag a s. met een
speciaal optreden van twee bad
meesters.
(Advertentie)
van Jelte van der Kooi is ten einde. De speedboot heeft de skiër zojuist teruggeleid naar het beginpunt, waarop deze de
elt losgelaten en nu richting dijk glijdt. Joop Rommois)
'"e, veel zon en spiegelglad
Niet eerder kenden wedstrij-
Waterskivereniging Texel
'"aie omstandigheden als
nondag bij de havenmond
'deschild. Ómdat de skiërs
tien grote risico's durfden te
beleefden de toeschou
wt de dijk een genoeglijke
van de mindere goden door de snel
heid waarmee ze om de boeien
scheerden Wie harder ging - dus
méér risico liep - en tóch op de been
bleef, verdiende meer punten Deze
rekenmethode leverde enerverende
taferelen op, want de toppers peilden
met brandende nieuwsgierigheid bij
elkaar welke startsnelheid ze bij de
organisatie hadden opgegeven.
Speaker Marco van Sambeek praatte
de toeschouwers op smakelijke wijze
bij over deze hevige concurrentie
strijd.
rond 48 km/u lag. In de tweede
manche namen ook de andere deel
nemers meer risico. Om in te kunnen
lopen op de top van het klassement
werden snelheden van 60 km/u geko
zen Dit mocht niet baten, aangezien
de koplopers ook sneller durfden te
gaan. De Weijer spande met 63 km/
u de kroon Zijn moed werd beloond,
want met deze snelheid wist hij de
eerste baan te ronden en vervolgens
nóg twee boeien te pakken. Hij werd
dan ook verdiend winnaar.
Voorpagina van de Hollandse Krant,
een maandblad voor Nederlandse
emigranten in Amerika en Canada.
Oud-Texelaar Dirk Bakker uit Terrace
(Brits Columbia) las het en stuurde
het op naar Ria Trap van de gelijkna
mige buurtwinkel in Oosterend
In het Haarlems Dagblad van 30 juni
staat een verhaal over het zestig jaar
getrouwde echtpaar Cupido. Texel
speelt een belangrijke rol in hun le
ven.