Oer-Texelse wedstrijd )pen voor overkanters Autocross trekt nationale top Geknip^Cf Geknip^Cf Agenda BEZORGER M/V I Handen uit de mouwen voor debus lus" Trappelen om de prijzen Texelse Schapekaas: Texelse Geitekaasj Kopiëren af.0.25 j TINMIJN TEXELSE f COURANT ooie slaloms n waterskiërs m»g«jln« (or CMUdUni and Amwlism of Ovlch USA. 6o< «110-5(0 fur vefgchrflckelijk. Het enk. W^dat Öf ws'zolangi fge, <®nta,ct dat yvejpei^fcfctöèn- blijven. geti adjUMTvi a t éteferaioVnen xig.' oeddJ&ëroggègajmy^ 'hetJtodeKrius. üy.JTOjLÜPw- Het£jj)feaatlJlen>K MgjönkriB^MijréneijCik gok, -: öntljnpFf dto t e.sdtórt T>atkdri jeje'nu UJcjjriTet fneér ogfl'vi^tó^rui^fRro, .«farstetwn mij jgfPnfkwagji vwkjt ven-^fugRPgaan*'naiffi?Mi'ee- boWreplaais Tex^L x,ty&i$Bon'iWd,'. - P5({rMTilki-'Alh4»r<t»;énjjjS ,..- rfBké'WlSSjlw tweede kiqd ivaSjgptortuA'roen vffftip i^r :;»MjfüC.m4 :tr- DINSDAG 15 JULI 1997 deelnemers trotseerden de 0n. De vier boeien waren op 'moeilijke wijze uitgezet, om den kans te geven de baan k skiërs onderscheidden zich Waaghals Arnoud de Weijer en André van den Berg waren de grootste waaghalzen. Beiden namen de eerste baan met een snelheid van maar liefst 57 kilo meter per uur, waar het gemiddelde Eindklassement: 1 Arnoud de Weijer: 12 boeien met 57 km/u, 6 boeien met 63 km/u; 2. André v/d Berg 11 boeien 57 km/u, 8 boeien 60 km/u; 3 Erik Witte 12 boeien 51 km/u. 6 boeien 54 km/u Beste dame was Anuska van den Berg. 3 boeien 42 km/u, 1 boei 42 km/u EEN BETER MILIEU BEGINT BIJ JEZELF |unc 1997 Gevraagd 22 juli: Klif 12: David Vos zingt „Het Leven" en Brei. Aanvang 21.00 uur. Entree 20.-. vriendenprijs ƒ15,-. De Raad voor het Zomerwerk van de Texelse kerken organiseert een con cert met Mark Heerink op orgel en Femke Vermaas op altviool in de R.K. kerk te De Cocksdorp. Aanvang 20.15 uur. Toegang gratis (collecte na afloop). 26 juli: Klif 12 „De Bruiloft van Biem en Babette", theatervoorstelling inclusief diner. 26 juli t/m 31 juli Aanvang 11.00 uur Kunst manifestatie van Jaap Zwart op 1 strand bij de Vuurtoren, De Cocksdorp. EIERLAND die voor ons de Texelse Courant wil bezorgen op de route: Postweg 143 t/m 184, Oorsprongweg 2 t/m 67. Hier wonen ongeveer 36 abonnees, en de route Hoofdweg 95 t/m 120, Postweg 183 t/m 213 en Hollandseweg 2 t/m 28. Hier wonen ongeveer 30 abonnees. Het bezorgen is het eenvou digst voor iemand die in deze omgeving woont De kranten moeten dinsdag en vrijdag even na 15.00 uur in onze drukkerij aan de Warmoesstraat worden afgehaald Ook is het moge lijk dat de kranten met de AOT-bus richting Eierland worden meegenomen, alwaar ze bij de bushalte moeten worden afgehaald. LET OP: Deze twee routes worden nu door één bezorger gedaan. Geïnteresseerden kunnen echter ook op een van de twee reageren. Voor nadere inlichtingen kunt u terecht bij de balie van de Texelse Courant. Uitgeven) Langeveld en de Rooy Parkstraat 10. Den Burg Telefoon 0222 - 362600 Fax 0222 314111 ibbers van snelheid en tech- (orden zondag op hun wen- ediend. Zo n dertig Formule i,5 uit het hele land verschij- die dag aan de start van de autocross van dit seizoen, ubeurtenis van belang, want voor het sinds meer dan 25 at ook overkanters deelne- aan dit oer-Texelse evene- looft werkelijk een memorabele morden, want de crossers van itewal behoren zonder uitzon tot de nationale top Zo wordt ■jarige Toon Vronink uit het illandse Waarder ,,de locomo- snoemd.ledereen schijt mod- gewerenvet voor hem", vertelt van Maldegem, voorzitter van gamserende MAB-club. Ook erenommeerde Engelse rijders Smith en Mark Gilbind) zullen chijnlijk hun rondjes draaien op rein aan de Genteweg. Spanning spanning tot het uiterste op te rijden de Texelse en de nlse crossers tijdens het eer- deelte van de middag in hun i"manches. Aan het einde van ektakel vindt de superfinale waarvoor alleen de beste tien de categorieën zich plaatsen manier wordt voorkomen dat Ie ie een onderonsje van de fa- overkanters wordt, lier zijn de gasten een klasse a Ze komen vrijwel wekelijks in ijdverband tegen elkaar uit. De insteken regelmatig de grens n hun krachten te meten met iw nationale top. Bovendien zijn jders zonder uitzondering be- ipin de buidel te tasten om hun o; s te verbeteren Het ultieme E eld van die investermgsdrift is n der lest uit Drachten. Zijn naar Texel moet nog worden icht, want onlangs draaide hij ligduizend gulden(!) kostende nde soep. noeten de kansen van de s deelnemers niet met een schouderophalen worden af Hun professionaliteit is ide Vooral onder de Formule s zijn er die serieus mee- in het Noordhollandse cross- Ik moet nog zien dat de cross door een buiten-Texelaar lewonnen. De Texelaars zijn Tdparcours gewend. En ze zijn (strijdvaardig. Als ik maar bij de Jfien Texelaars zit, wordt nu Idereen geroepen. Vooral ie- lfePeet Boersen kijkt geweldig |ze cross uit. Hij slaapt al meer dan een week met", vertelt de zich verkneukelende Van Maldegem Gezelligheid De exacte data en feiten behoren anno 1997 niet meer tot het collec tieve geheugen van de organisatie, maar naar men vermoedt is sinds 1970 niet meer door overkanters deelgenomen aan de Texelse auto cross. In dat jaar kwam het evene ment in handen van de MAB-club. Enkele jaren daarvoor hadden enkele pioniers uit de kop van Noordholland de racerij geïntroduceerd op het ei land. Sindsdien was de cross een evene ment waarin de gezelligheid voorop stond. Het gros van de deelnemers reed slechts tweemaal per jaar: in juli Maarten - waar de hele nationale top rijdt - komen zo'n vijftien- tot zestien honderd toeschouwers. En dan loopt de organisatie zich verheugd in de handen te wrijven Wij hebben een slechte dag als er maar drieduizend man op de dijk zit Voorrang Lange tijd was overkantse deelname niet eens een discussiepunt. Er wa ren genoeg Texelaars die wilden rij den en die genoten voorrang. Vorig jaar, na de tweede cross, bleek de belangstelling van de rijders voor de Formule 2 echter dusdanig vermin derd, dat de organisatie overwoog deze klasse af te schaffen. „Het aan tal deelnemers dreigde onder de tien te zakken Dat vonden we te weinig en in augustus, ofwel in de eerste en in de tweede Texelse autocross. De grote uitdaging voor de meesten was het volledig in de kreukels rijden van de auto Aan het slot van de tweede cross werden de onbeschadigde on derdelen uit het wrak gesloopt, waarna men een heel jaar de tijd had om een nieuwe crosswagen te prepa reren. Magisch De afgelopen jaren verruimden steeds meer Texelaars echter hun blikveld. Zo'n vijftien van hen verschij nen geregeld aan de start van cros ses aan de overkant, waar ze in con tact kwamen met crossers die hun sport bijna professioneel beleven. Een merkwaardige gewaarwording, want hoewel de meeste Texelaars geen partij vormden voor de overkantse concurrentie, bleken de collega-rijders uiterst geïnteresseerd in de Texelse wedstrijden. „Texel heeft een magische uitstraling", be weert Van Maldegem „Veel buiten- Texelaars vroegen waarom ze bij ons van deelname waren uitgesloten. Niet zo gek, want bij een cross in Sint voor een aparte wedstrijd We heb ben veertien als minimum gesteld." Toen ondanks verwoede pogingen van Formule 2-rijders geen verbete ring optrad, werd besloten Formule 2 en 4 citinder-vnje klasse (in de volks mond: Standaardklasse) te integre ren. Formule 2-rijders mogen tot 1999 met hun wagen in deze klasse uitko men, daarna is voor dit type auto geen plaats meer Consequentie van deze integratie was dat er een gat in het programma dreigde te ontstaan. Ten opzichte van vorig jaar waren zes manches minder te verrijden. „Er is toen wel eens ge sproken over deelname van buiten- Texelaars. Dat heeft Tinus de Veij - die wekelijks meerijdt aan de over kant - rondverteld, met als gevolg dat er binnen de kortste keren honderd aanmeldingen binnen waren." Vernieuwing Uit de aanmeldingen is uiteindelijk een selectie gemaakt. Alleen de beste dertig zijn voor het evenement uitgenodigd. Saillant detail is dat zich onder hen Mike van der Zei uit Oud karspel bevindt, kleinzoon van Kees van der Zei, die eind jaren zestig de grote pleitbezorger van de autocross op Texel was. „De deelname van niet-Texelaars past ook in ons streven om te blijven vernieuwen. Autocrossen is prachtig, maar als er mets verandert bestaat het gevaar dat mensen na vier of vijf keer afhaken." Daarmee is niet ge zegd dat een volgende keer weer overkanters meerijden „Volgende maand in ieder geval niet De agenda van die jongens was al vol zat. Voor de tweede cross staat aan het slot in ieder geval een grote afvalrace bij de rodeo's op het programma. Maar mis schien doen we volgend jaar wel heel iets anders." Dankzij persoonlijke inzet en fi nanciële bijdragen van onderne mers uit de buurt is er nu een echte bushalte vlakbij De Slufter. Elk uur maakt de AÓT hier een stop op de route De Koog-De Cocksdorp en kunnen passa giers uitstappen op een steen worp afstand van Texels bekend ste natuurgebied- Er was altijd al een halte bij het kruispunt Postweg-Sluftemeg Van hieruit is het echter nog een flinke wandeling naar de Slufter, het gelijknamige café en de na burige bungalowparken. Aan een halte bij De Slufter zelf was duidelijk behoefte, maar de AOT zag geen mogelijkheid. Be langrijk probleem was dat er on voldoende ruimte is om de bus te laten draaien. Achteruitsteken op een halte mag niet om veilig heidsredenen. Toen Henk van der Star en Marcel van der Sar onlangs 200 m2 van hun grond beschikbaar stelden en de ondernemers uit de buurt aanboden de benodigde ,,lus" eigenhandig te bestraten, was het probleem snel opgelost. In overleg met gemeente en AOT (die resp. grondwerk deden en een bijdrage beschikbaar stel den) werd de afgelopen dagen een circuit aangelegd (foto). De bus kan hier passagiers afzetten en rondrijdend terugkeren naar de Postweg, zonder gevaarlijke of lastige manoevres De kosten bleven beperkt omdat gebruik werd gemaakt van ge bruikte betonklmkers. afkomstig van aannemer Werner Dros (Foto Harry da Graaf) Limiet Totaal dingen zondag honderdzestig crossers mee om de prijzen Opnieuw is het nodig gebleken om een limiet (van 72) te stellen in de populaire ro deo-klasse. Om de duur van de pau zes zo klein mogelijk te houden, stel len de rijders voor de volgende manche zich al op in een apart vak op het moment dat hun voorgangers nog rijden. In verband met bijna levens bedreigende situaties vorig jaar zijn de veiligheidseisen opnieuw aan gescherpt. Deze hebben vooral be trekking op de constructie van de kooi in de auto's. Om de verzekering van de toeschouwers betaalbaar te hou den, wordt de heining wederom een stuk naar achteren verplaatst. De toegangsprijzen zijn helaas ver hoogd. „Dat heeft te maken met fi nanciële tegenvallers van vorig jaar, toen de eerste cross werd bedorven door het stof en de twee bijna ver regende. Die wedstrijden kosten so wieso dat het barst. Voor eén cross komen de kosten op ongeveer vijftig duizend gulden." Volwassenen betalen ƒ12,50, leden van de MAB ƒ10,-. Kinderen mogen voor f5.- naar binnen. Vanaf 12.30 uur worden de rijders aan het publiek voorgesteld, om 13.00 uur is de start De jury verloor bijna het geduld, zo lang hielden de meeste watertrappelaars het vol. Watertrappelen Je hoeft het niet echt geleerd te hebben om het te kunnen, maar om op die manier langdurig het hoofd boven water te houden is trai ning wel gewenst. De conditie van de zwemmertjes die zaterdag in bad Molenkoog meededen aan het Texels kampioenschap watertrap pelen was blijkbaar goed, want de kandidaten hielden het langer vol dan de organisatoren hadden voorzien. Na zeven minuten werd daarom een extra moeilijkheidsgraad ingebouwd bij alle groepen om het met te lang durig te maken Er werd gestreden in drie groepen. Voor elke groep waren drie prijzen uitgeloofd, in de vorm van water bestendige waardebonnen. Daarmee moest het bad worden overgezwom men waarna ze bij de kiosk konden worden ingewisseld Winnaars groep 11 Ilse Stoop; 2. Sanne Plaatsman; 3. Noortje Duin. Groen II 1. Charlotte Boon; 2. (Foto Hurry du Graat) Marjotijn Plaatsman; 3. Kevin van Lieshout. Groep III; 1Roy van Lies hout; 2 Rinse Douma. 3. Roy Wassink. Als voorafje deden ook enkele 50 plussers mee, trouwe bezoekers van het bad. Bij hen werd J de Boer win naar; de tweede plaats werd gedeeld door de dames De Vries, Timmer en De Lugt en derde werd A. Keyser Het eerstvolgende evenement in Molenkoog is de Waterkledmg Mode show van donderdag a s. met een speciaal optreden van twee bad meesters. (Advertentie) van Jelte van der Kooi is ten einde. De speedboot heeft de skiër zojuist teruggeleid naar het beginpunt, waarop deze de elt losgelaten en nu richting dijk glijdt. Joop Rommois) '"e, veel zon en spiegelglad Niet eerder kenden wedstrij- Waterskivereniging Texel '"aie omstandigheden als nondag bij de havenmond 'deschild. Ómdat de skiërs tien grote risico's durfden te beleefden de toeschou wt de dijk een genoeglijke van de mindere goden door de snel heid waarmee ze om de boeien scheerden Wie harder ging - dus méér risico liep - en tóch op de been bleef, verdiende meer punten Deze rekenmethode leverde enerverende taferelen op, want de toppers peilden met brandende nieuwsgierigheid bij elkaar welke startsnelheid ze bij de organisatie hadden opgegeven. Speaker Marco van Sambeek praatte de toeschouwers op smakelijke wijze bij over deze hevige concurrentie strijd. rond 48 km/u lag. In de tweede manche namen ook de andere deel nemers meer risico. Om in te kunnen lopen op de top van het klassement werden snelheden van 60 km/u geko zen Dit mocht niet baten, aangezien de koplopers ook sneller durfden te gaan. De Weijer spande met 63 km/ u de kroon Zijn moed werd beloond, want met deze snelheid wist hij de eerste baan te ronden en vervolgens nóg twee boeien te pakken. Hij werd dan ook verdiend winnaar. Voorpagina van de Hollandse Krant, een maandblad voor Nederlandse emigranten in Amerika en Canada. Oud-Texelaar Dirk Bakker uit Terrace (Brits Columbia) las het en stuurde het op naar Ria Trap van de gelijkna mige buurtwinkel in Oosterend In het Haarlems Dagblad van 30 juni staat een verhaal over het zestig jaar getrouwde echtpaar Cupido. Texel speelt een belangrijke rol in hun le ven.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1997 | | pagina 7